Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 194 reacties

Apple is volgens marktonderzoeker IDC in het afgelopen kwartaal uitgegroeid tot de op drie na grootste mobieltjesmaker ter wereld. Voor het eerst sinds 2004, toen IDC de statistieken voor het eerst opstelde, viel Sony Ericsson buiten de top vijf.

Apple zag zijn verkopen met 90 procent stijgen en passeerde daarmee RIM en Sony Ericsson. Ook BlackBerry-maker RIM groeide onstuimig, met 46 procent, en veroverde daarmee een plek in de top vijf van grootste telefoonfabrikanten ter wereld, zo meldt IDC op basis van eigen onderzoek.

IDC gaat in zijn onderzoek wel voorbij aan fabrikanten die mobieltjes onder een andere naam verkopen. Zo verkoopt de Chinese fabrikant ZTE onder diverse namen naar schatting rond 14 miljoen telefoons per kwartaal en daarmee is dit bedrijf in aantallen ongeveer even groot als Apple.

Nokia blijft marktleider, maar zag zijn marktaandeel met vier procentpunt dalen naar 32,5 procent. In absolute aantallen steeg de verkoop van toestellen door de Finse martleider licht, maar dat komt vooral door de verkoop van smartphones: die steeg bij Nokia met 61 procent. Samsung verdubbelde het aantal verkochte smartphones in het derde kwartaal, mede door de release van de Wave en de Galaxy S, aldus IDC.

Sony Ericsson verkocht tien miljoen toestellen en valt daarmee voor het eerst uit de top vijf van IDC. HTC heeft een grote stijging doorgemaakt, maar blijft nog altijd achter bij de top vijf.

FabrikantVerkoop Q3 '10 ¹MarktaandeelVerkoop Q3 '09 ¹Marktaandeel
Verschil
Nokia 110,4 32,4% 108,5 36,5% +1,8%
Samsung 71,4 21,0% 60,2 20,3% +18,6%
LG 28,4 8,3% 31,6 10,6% -10,1%
Apple 14,1 4,1% 7,4 2,5% +90,5%
RIM 12,2 3,6% 8,5 2,9% +45,9%
Anderen 103,8 30,6% 80,9 27,2% +28,3%
Totaal 340,5 100,0% 297,1 100,0% +14,6%

Bron: IDC
¹) in miljoenen

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (194)

Tja niet heel vreemd, natuurlijk knap dat het ze lukt zoveel telefoons te verkopen, echter dat komt niet direct door de kwaliteit van hun telefoons maar voornamelijk door het besturingssysteem. Door dat direct aan je telefoon te koppelen kan je inderdaad veel telefoons verkopen als een OS hebt dat goed werkt en erg gewild is.
Android wordt beter verkocht dan iOS maar doordat er zo enorm veel fabrikanten zijn die Android telefoons leveren steekt Apple er flink bovenuit.

Nu wil ik niet direct zeggen dat de iPhone geen goede telefoon is, maar erg interessant is het ook niet als telefoon als je puur de hardware bekijkt. Het zijn geen telefoons die erg betrouwbaar zijn, enorm veel extra functies hebben die anderen niet hebben of die sneller zijn dan anderen. Het is echt de combinatie OS met telefoon die voor zulke hoge verkopen zorgt. Niet slecht natuurlijk als je pas een paar jaar op de markt bent, maar de telefoonmarkt is wel een markt waar mensen tegenwoordig amper merkgebonden meer zijn.

[Reactie gewijzigd door Tsurany op 29 oktober 2010 14:23]

Waar steekt Apple bovenuit? Ze zijn kleiner dan LG, Samsung en Nokia, dus mi. steken ze er niet "bovenuit"? Sterker Nokia verkoopt in minder dan 2 weken wat Apple in een heel kwartaal nog niet verkoopt.
Fabrikanten als HTC of SE sowieso, maar vergeet niet dat Apple ook op een heel andere markt opereert. Hoeveel van die Nokia, Samsung en LG telefoons zijn dure toestellen en hoeveel zijn goedkope simpele dumbphones? Op de smartphone markt steken ze er flink bovenuit qua verkopen. Misschien dat Nokia ook veel verkoopt met hun telefoons die als smartphone door het leven moeten gaan, maar Samsung verkoopt volgens mij echt niet zoveel smartphones of high-end telefoons als Apple.
Dus? Mobiele telefoons zijn mobiele telefoons, en daar blijft Nokia nog steeds marktleiders.

Ik kan ook wel zeggen dat ik meer koelkasten verkoop dan dat Nokia magnetrons verkoopt, maar dat zegt ook niets.

Feit is dat Nokia (en LG en Samsung) meer mobiele telefoons verkopen dan Apple.
Feit is dat ondanks die grotere aantallen, Apple meer winst draait dan Nokia en LG. (Samsungs inkomen van hun telefoons zijn niet bekend)
Feit is dat je bij Apple veel geldt kwijt bent voor de merknaam dit leidt tot een grotere winstmarge leidt tot grotere winst met minder producten.

Hetgeen ik bijzonder vindt en niet wist is dat HTC en Motorola eigenlijk maar zulke kleine spelers zijn. Ik had gedacht dat in elk geval HTC wel een marktaandeel van 5% zou hebben.
Niet alleen de upmarking omdat het een apple product is zorgt voor grotere winstmarge (want zo heel erg groot is die upmarking niet).

Vvooral het feit dat ze zo veel aantallen halen met maar 2 modellen zorgt voor de grotere winst, ze hebben per telefoon dus veel minder R&D kosten dan andere merken.
Wat mij verbaast aan dit artikel... Waarom is het nieuws dat Apple de op drie na grootste telefoonfabrikant is, en niet 'Nokia is de grootste telefoonfabrikant'.

Waarom is Apple hier het hoofdonderwerp terwijl dat Nokia het zou moeten zijn. Ik heb niks tegen Apple ofzoiets, maar het is wel apart.
Nokia is al heel lang de grootste, dat is niet echt nieuws. Maar Apple verkoopt nog niet zo heel lang telefoons, staat nu al op de 3e plek.
Nokia is al heel lang de grootste, dat is niet echt nieuws. Maar Apple verkoopt nog niet zo heel lang telefoons, staat nu al op de 3e plek.
4e plek.
Eens... maar als ik het artikel leest dan begrijp ik ook wel weer waarom, Apple is de meest opvallende in het rijtje. Het lijstje ziet er al jaren vrijwel hetzelfde uit, alleen Apple is de opvallende factor omdat ze in een paar jaar tijd met maar een handjevol modellen flink zijn gegroeid, dit t.o. anderen die minstens 10 modellen in een jaar uitbrengen en a; veel langer actief zijn weten het aandeel van Apple niet te halen. Ik ben ook geen Apple fan, maar je kan er niet omheen dat dit toch vrij bijzonder is en daarom de aandacht krijgt.
Het lijstje ziet er al jaren vrijwel hetzelfde uit, alleen Apple is de opvallende factor omdat ze in een paar jaar tijd met maar een handjevol modellen flink zijn gegroeid
RIM is eigenlijk tegelijk met Apple opgeklommen, vijf jaar terug zaten ze nog niet eens in de top 10. Al bestonden ze wel natuurlijk, als kleine niche speler - maar dat zo'n kleine zelfstandige fabrikant zo groot geworden is, is eigenlijk opmerkelijker dan dat een technologie-gigant als Apple dat gelukt is.

Even terug in de tijd, naar Q1-2005:
1.Nokia 30.4%
2.Motorola 16.8%
3.Samsung 13.3%
4.LG 6.2%
5.Siemens 5.5%
6.S-E 5.5%
Others 22.3%
Total 100.0%

Maar idd, de opkomst van Apple is met veel meer spektakel gepaard gegaan (logisch ook, niemand schrijft columns of blogs over een saaie zakelijke telefoon). Je wordt trouwens wel een beetje nostalgisch van zo'n lijstje...Siemens, Motorola - ach ja dat waren nog eens tijden.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 29 oktober 2010 21:31]

Sterker nog ze laten de R&D door anderen doen en weigeren licenties te betalen. Waarschijnlijk wordt die winstmarge dan ook naar beneden bijgesteld als de rekening uiteindelijk betaald gaat worden.
HTC doet heel veel 'branded' toestellen en die zijn hierin niet opgenomen. Langs de andere kant doet HTC alleen maar smartphones en dat is toch een kleinere groep hoewel Apple en RIM aantonen dat daar geld te rapen valt.

Mensen meer geld laten betalen voor een merknaam is ook een kunst. Als het er op aankomt om geld te verdienen, dan doet Apple dat heel goed, ongeacht of je akkoord gaat met hun aanpak of niet.
Tja dat HTC er niet staat verbaaste me ook wel, maar zoals je al zegt ze maken OA de google telefoons, hebben de Sony Experias gemaakt (als ik het goed heb) en tuurlijk T-mobile x, Vodafone xX etc etc etc.. en dat zal nooit naar een klant gecommuniceerd worden denk ik, ook niet in cijfers op de markt....
Nee maar zo werkt het nu eenmaal niet, anders zou Nokia bovenaan staan, gevolgd door HTC en Foxconn. De meeste andere fabrikanten laten hun telefoon nu eenmaal maken, zo ook Apple en RIM. Samsung en LG maken dacht ik wel hun eigen spullen.

Sterker nog, wanneer je zo zou gaan rekenen dan maakt Apple geen hardware, netzomin als bijvoorbeeld Dell. Ze laten het allemaal in opdracht fabriceren.
Dat Apple duurdere producten heeft in vergelijking met anderen, met het gevolg dat er minder producten verkocht worden, is inderdaad een feit. Ware het niet dat ze meer verdienen dan anderen. Uiteindelijk gaat het toch daarom, veel geld verdienen.
Apple weet veel geld te verdienen door een dusdanige slimme marketing van hun producten in elkaar te zetten dat veel consumenten zichzelf daar heel graag mee willen identificeren. Met die telefoons ben je hip, hoor je er bij, kun je opscheppen en/of anderen afzeiken. Sommige zweren bij een Rolex, anderen bij een Breitling, weer anderen vinden een Lorus het ook prima doen. Mensen kopen met een Apple status.
Wat je (en jullie) wel even vergeten is dat dit succes behaald is met slechts 4 modellen: 2G, 3G, 3Gs en de 4.

Dat zie ik de andere merken niet doen en al helemaal niet in het korte tijdsbestek waarin ze dit voor elkaar hebben gekregen. Zo bezien is het zeker WEL een prestatie van formaat en steken ze er wel degelijk bovenuit.

Dit succes blijft ook versnellen, want ieder volgende telefoon wordt beter verkocht.
10 modellen om heel precies te zijn. 2g in 4, 8 en 16gb. 3g in 8 en 16gb, 3gs in 8, 16 en 32 gb. 4g in 16 en 32. Blijft knap hoor vergeleken met de rest.

Als je dan nagaat hoeveel nokia wel niet moet produceren als apple al hun vraag aan nieuwe toestellen niet kunnen bijbenen.
Galaxy S? Omnia? Wave? Zeker de Galaxy S is een daverend succes en zeer zeker een highend smartphone.
Hoeveel van die Nokia, Samsung en LG telefoons zijn dure toestellen en hoeveel zijn goedkope simpele dumbphones?
Je kan dat soort vergelijkingen maken tot je een ons weegt, naast de definitie voor een 'dumb/smartphone', maar bottom line is: elke koper is er (in 99% van de gevallen) een koper minder voor een andere fabrikant.
Nokia heeft natuurlijk de zakelijke markt "in the pocket". Dit marktaandeel zullen ze natuurlijk niet zo 123 kwijt raken aan een aanstormend merk als Apple.

[edit] aanstormend merk als apple in de telecom branche.

[Reactie gewijzigd door _J7_ op 29 oktober 2010 14:28]

In dit segment doet denk ik ook BB en HTC ook aardig mee. Apple als bedrijfs telefoon heeft net zoveel mogelijkheden om gebruikers telefoon te beheren als BB? dach van niet. Op mijn BB voorheen geen internet, nog steeds geen camera vrijgegeven, kan niks zelf installeren. Als prive telefoon vind ik een iPhone prima, al wat te duur, maar android niet bijzonder veel goedkoper voor dezelfde specs, wel veel meer keus
RIM lijkt me de zakelijke markt in de pocket te hebben. Nokia is voor "de massa" en vooral populair vanwege "indestructable"
Nokia heeft natuurlijk de zakelijke markt "in the pocket".
Voor simpele telefoontjes wel, maar qua smartphones zijn ze nergens meer, dat is overal Blackberry wat de klok slaat.
Je vergeet echter dat Apple maar 1 model in de markt heeft staan, daar waar ALLE andere mobieltjesfabrikanten meerdere modellen verkopen.

Nokia heeft tig modellen, Samsung heeft tig modellen, LG heeft tig modellen.
Allemaal hebben ze tig modellen in de verkoop staan....

Dus waar steekt Apple er bovenuit?
In het feit dat zij dus met slechts 1 model zoveel telefoons weten te verkopen.
Of je nou voor of tegen Apple bent, dat is best een prestatie.
Je vergeet echter dat Apple maar 1 model in de markt heeft staan, daar waar ALLE andere mobieltjesfabrikanten meerdere modellen verkopen.
2! De 3GS en de iPhone 4
Dus waar steekt Apple er bovenuit?
Snelste steiger kwa marktaandeel, staat duidelijk in het artikel!

[Reactie gewijzigd door Carbon op 29 oktober 2010 16:27]

Ik vraag me af hoeveel er van die vergelijking overblijft als je gaat relativeren. Apple heeft maar 4 modellen (iPhone, 3G, 3GS, 4) en Nokia heeft daar een veelvoud van. Daarom vind ik jouw vergelijking wel enigzins terecht, maar niet helemaal eerlijk.
Apple heeft maar 4 modellen (iPhone, 3G, 3GS, 4)
Apple heeft maar 1 model, de iPhone. Dat er verschillende generaties moet je dan ook weg relativeren.
In aantallen ja, Apple verdient aan een iPhone meer dan Nokia aan al zijn toestellen in een jaar... :) Maar ach, maakt het uit wie de grootste is?

Apple verkoopt immers geen toestellen voor 40 euro waar 2 euro winst op zit, ze zitten enkel in de high-end van de markt. Ga je het vergelijken met enkel smartphones dan zal het er heel anders uitzien voor bijvoorbeeld Nokia.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 29 oktober 2010 16:25]

Nokia is al jaren telefoonboer en heeft ik weet niet hoeveel modellen en bijna geen goede smartphones.

Apple heeft twee of drie smartphones die gelden als de standaard waartegen vrijwel alle andere telefoons het nog steeds afleggen.

Do the math.
Bijna geen goede smartphones? De n95 was een groot succes, de n97 is een succes. En toevallig heb ik zelf een middenklasse nokia n79. Voor een middenklasse smartphone heeft deze bijzonder veel features. Zoals flash en een aantal navigatiesprogramma's. Carl Seiz lens met 5mp, voor zeer goede foto's kan ik je vertellen (voor een smartphone van 2 jaar oud). Geen 100.000 apps tot je beschikking maar toch genoeg. Voor alles wat ik tot noch toe heb gezocht was er iets beschikbaar. Eigen snelkoppelingen op je homescreen, wat toen ook nog bij geen enkel ander besturingssysteem beschikbaar was. Over de bouwkwaliteit hoef je het niet te hebben want die is vrijwel altijd goed van nokia. Net als je belkwaliteit door geenéén fabrikant wordt overtroffen. Lange softwareondersteuning, krijg tegenwoordig nog steeds updates.

Prima telefoon in de middenklasse.
Bijna geen goede smartphones? De n95 was een groot succes, de n97 is een succes.
Voor Nokia begrippen misschien, maar als je kijkt naar de globale smartphone markt dan zijn zowel de n95 als n97 geflopt.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 29 oktober 2010 16:32]

De N95 heeft meer verkocht dan de eerste iPhone! (om even 2 telefoons te noemen die in dezelfde tijdsperiode op de markt waren) Voor Nokia als geheel wellicht niet schokkend, maar voor een smartphone zeker geen flop. Het was (tot de iPhone 2G) de best verkochte smartphone ooit!

De N96 en N97 waren alweer aardig minder, maar nog steeds geen flop te noemen. Die eer gaat (met vlag en wimpel) naar de Palm Pre.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 29 oktober 2010 21:22]

Nokia heeft geen goede smartphones? Toegegeven dat Nokia het op het moment moet afleggen in de high-end markt, maar hoe was het in het verleden? Zeker in de E-series en N-series zitten enkele hele degelijke smartphones.

Ze zijn nu ouderwets qua specs en OS, maar dat maakt het nog geen slechte telefoons.
En voor heden: de C7 en N8, allebei hele goede smartphones met aantrekkelijke prijzen.
Het topsegment van HTC in combinatie met Android blaast Apple voorbij kwa features en performance, do the math |:(
Welke features en performance heeft het topsegment van HTC dan die de iPhone 4 zou ontberen? En kom nou niet af met flash!
Op android kun je Flash gebruiken. Oh, dat mocht niet... :) toch de reden waarom ik geen iPhone meer heb en wel een Android. Ik heb wel een iPad overigens. Voor Android zijn/waren er niet zo veel games.

[Reactie gewijzigd door zonoskar op 29 oktober 2010 15:31]

Op android kun je Flash gebruiken
Kleine correctie: Op sommige telefoonmodellen die Android 2.2 en voldoende performance hebben, kun je Flash installeren. Dat is niet hetzelfde als 'Op android kun je Flash gebruiken'...

Er worden dus veel meer smartphones verkocht waar je geen Flash op kunt draaien dan wel, het is niet alleen de iPhone die het niet ondersteund, zoals veel mensen denken...
Dus het enige wat je kunt noemen is Flash???

"Het topsegment van HTC in combinatie met Android blaast Apple voorbij kwa features en performance, do the math "

Dus nogmaals..hoezo blaast Android/HTC Apple voorbij qua performance? hehe, volgens mij is er geen stabielere telefoon dan de iPhone..en qua features?? Nogmaals, wat dan???
En trouwens..flash kun je zelfs al krijgen op de iPhone (via jailbreak).
En wat ik heb begrepen werkt flash nou ook niet bepaald lekker op vele Android toestellen en hebben alle Android toestellen het ook nog niet.

Ach, blijft altijd leuk die pro en anti Apple discussies.
Zegt genoeg hoeveel reacties een Apple topic krijgt, het is gewoon een feit dat Apple met de iPhone de standaard heeft gemaakt en dat iedereen daar steeds tegenaan bokst..en gelukkig wordt Android steeds beter. Is alleen maar beter voor de consument dat Apple en Android elkaar scherp houden.
Dat ze Apple/iOS omver blazen met features/performance vind ik ook kul, maar er zijn wel een aantal features die ik bij de iPhone 4 nog niet heb gezien (wie weet dat een software update hier in de toekomst nog verandering in brengt).

WiFi hotspot;
Mini/micro-USB;
Bereik (grapje);
OOTB tethering;
Uitbreidbaar geheugen;
Open Apps.

De laatste is ook de reden dat ontwikkelaars onlangs nog aangaven dat ook bij hen op lange termijn de voorkeur ligt bij Android.

Zie onderstaand stuk voor meer info:
72% of developers say Android “is best positioned to power a large number and variety of connected devices in the future”, compared to 25% for iOS. As a result, 59% of developers now favor Android’s long-term outlook, vs. 35% for iOS. This gap has widened 10 points since the June survey.
En zoals je weet heeft het aanbod van software een sterke invloed op het succes van een apparaat, ik ben dus erg benieuwd naar de toekomst.

[Reactie gewijzigd door densoN op 29 oktober 2010 16:41]

De laatste is ook de reden dat ontwikkelaars onlangs nog aangaven dat ook bij hen op lange termijn de voorkeur ligt bij Android.
Hoe kom je hierbij? Welke developers? Ik vindt het op het moment nog steeds zinloos mijn apps te gaan porten naar Android..
bron
Zal ik je een geheimpje vertellen: Wanneer je een app maakt die door 50+ toestellen kan worden gebruikt, zal je een groter publiek aanspreken. Moet ik ook nog uitleggen wat voor financiele gevolgen dat heeft?
@daejji:

"Dus het enige wat je kunt noemen is Flash???"

flash, native tethering, geheugenkaart, geen itunes gezeik, google navigatie, sex apps., om maar eens nog een paar te noemen

[Reactie gewijzigd door llee op 29 oktober 2010 21:53]

Ondanks dat ik van Android (Galaxy S) terug ben gegaan naar iPhone 4 zijn er wel een paar dingen te noemen hoor, zelfs een paar die je echt mist. Om een paar voorbeelden te noemen:

* Customizable bureaublad / Widgets, kan je je kalender opzetten bijv. iets dat ik toch erg mis op de iPhone 4.
* 8 MP camera (Desire HD) vs 5 MP bij iPhone 4
* Uitbreidbaar geheugen (sowieso goedkoper om 16/32GB bij te krijgen dan de 100 euro extra die Apple vraagt voor 32GB model)

Toch zelf teruggegaan omdat de Galaxy S in mijn geval 3x niks was, naar de iPhone 4 omdat ik het toch prettiger vind werken (het is allemaal op elkaar ingesteld) en de apps van wat betere kwaliteit vind (gemiddeld genomen). Beide systemen hebben hun voor- en nadelen en ik verwacht ook nog wel een Android te nemen in de toekomst (of WP7 :P). Maar het is absoluut niet zo dat de iPhone 4 allesoverheersend is qua features. Ook de iPhone 4 heeft z'n gebreken en dingen die missen t.o.v. Android, net zoals dat andersom is. Voor ieder wat wils zullen we maar zeggen.
Wil ook zeker niet zeggen dat iPhone 4 allesoverheersend is, zeker niet, genoeg dingen die verbeterd kunnen worden.

*Maar Customizable bureaublad, kalender in je lockscreen kan op de iPhone ook gewoon (via Jailbreak) En kom nou niet aan dat het onzin zou zijn dat je moet jailbreaken, want velen moeten hun Android ook eerst rooten of hoe het ook heet om bepaalde dingen te kunnen.
* 8MP is leuk, maar MP zegt in principe niet zoveel, dus alleen daar naar kijken is een beetje kortzichtig.
*Uitbreidbaar geheugen heb je een punt, maar zelf vind ik het geen punt, heb zelf de 16GB en heb daar toch echt wel genoeg aan hoor, heb er navigatie op, paar albums, paar films, vrij veel apps en heb nog plek zat over, maar je hebt een punt.

Wifi hotspot kan toch ook via jailbreak met de iPhone?
OOTB tethering heb ik op mijn iPhone (simlockvrij met Vodafone), heb geen jailbreak maar kan gewoon tetheren.
Via Jailbreak... Ik vind dat ik als consument dit niet hoef te moeten doen om zo een simpele functie te activeren.
@Zavantas.
Nogmaals..als jij meer wilt met je Android toestel moet je ook rooten of hoe het ook heet, wat is het verschil?? Out of the box kun je ook nog niet alles met elke Android toestel..dus dat is gelul.
Maar geloof best dat je meer kunt tweaken met een Android toestel..alleen de gemiddelde consument wil niet teveel moet kloten met zijn toestel.
Maar het is en blijft een persoonlijke keuze. Ik zeg echt niet dat de iphone beter of slechter is..het is en blijft gewoon een persoonlijke keuze..maar Rim of Symbian zou ik nooit weer kiezen..ik zou eventueel in de toekomst eens een Android nemen, of bij de iPhone blijven..meer niet.
Beide stock kan je net ff wat meer customizen bij Android dan bij een iPhone, ga je beiden 'hacken' dan geldt weer voor Android dat je wat stappen verder kan...

Denk aan overclocken, optimaliseren van de kernels, de interface totaal op de schop gooien, Ubuntu draaien, backuppen/restoren in de bios (dus als je iets verneukt kan je een backup terug plaatsen), web/ftp/cam-server, en ga zo maar door, de lijst is vrijwel oneindig (maar hier ben ik wat bekender mee) :)
sorry maar als je gaat jailbreaken op een iPhone en gaat rooten op een Android toestel dan wint kwa funcftionaliteit elk android toestel. Als je android gaat rooten kan je er vrijwel alles mee wat je wilt.
rooten is wat anders dan jailbreaken. meestal vervalt de garantie bij rooten maar je kunt nog onrooten. dan weet ik niet in hoeverre je nog kunt unjailbreaken bij een iphone.
en custom rom is meer een extra feature op een android toestel die waarbij de fabrikant niet echt verbiedt, tis dat alleen dat de garantie vervalt.
en ik ken genoeg mensen waarbij de enige manier van files overdragen die zij gebruiken is met sd kaarten.
Een toetsenbord bij de Desire Z. Dat zou Apple ook eens moeten doen.
Dat spreekt hij niet tegen

Maak de wiskunde
Ohja? Hoe presteerd een desire dan beter als de iPhone 4G? En welke features hebben de HTC's dan die de iPhone niet heeft?

Ik ben absoluut geen apple fan, en zou ook nooit een iPhone kopen, maar wat jij zegt is gewoon complete onzin.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 29 oktober 2010 15:15]

daar is htc nog bezig en hun toptelefoon die iphone4 finaal omverblaast is uitgerust met android 3.0 en vermoedelijk met een 1.3ghz dual core processor.
Maar nu vergelijk je producten waarvan er al 1 op de markt is en de andere nog niet ... :X

Dan kun je beter de iphone 4 vergelijken met de HTC desire HD.
wauw apple heeft een stukje van de markt in handen! Hoe is dit in vredesnaam "nieuws" te noemen?
Het is nog niet eens een 6e van de hoeveelheid die nokia in handen heeft, de afstand ten opzichte van de nummer 3 is extreem groot, en het is naar mijn idee totaal geen relevante informatie.
Verder is dit het zoveelste iphone <---> HTC fanboy bash topic.
Wederom een knap onzinnig apple bericht.

succes met wegmodden!
Haal nu maar eens de winst statistieken te voorschijn en je ziet dat Apple het zeer goed doet op de 1e plek.

Oudere berichtgeving daar spreken ze van een aandeel van 3% maar met 39% van alle winst wordt door Apple gemaakt.

http://www.iphoneclub.nl/...39-van-alle-winst-binnen/

Dus in die zin steken ze er met kop en schouders bovenuit

[Reactie gewijzigd door et36s op 29 oktober 2010 17:32]

Laat LG, Samsung en Nokia daar per merk ook eens 2 modellen tegenover zetten.
Kijken hoe de balans er dan uitziet.
tuurlijk. nokia samsung en lg zijn veel groter, en een marktaandeel van 4,1 % is niet veel

maar wat je vergeet is dat de eerst genoemde fabrikanten veel modellen hebben en bijvoorbeeld iedere 2 maand weer een nieuwe uitbrengt

apple heeft 1 model die ieder jaar geupdate word dus als je het op die manier bekijkt vind ik wel dat ze er bovenuit steken
Een simpel rekensommetje zegt dat Nokia's marktaandeel 14,6 (36,5 / 2,5) keer groter is. En die van LG ongeveer 4 keer zo groot.

Ik zie Apple nergens bovenuit steken hoor. :?
Wat denk je dat de omzet van al die anderen zou zijn als zij ook maar slechts 1 model toestel zouden verkopen?
Nokia verkoopt een heleboel goedkope telefoons.
In het vorige kwartaal 110.4M telefoons met een gemiddelde prijs van 65 euro.
(Omzet dus ongeveer 7.1 miljard euro)
(Zie http://www.nu.nl/economie...-nog-eens-1800-banen.html )

Apple verkocht 14.1M iPhones met een gemiddelde prijs van 625 dollar.
(Omzet dus ongeveer 8.8 miljard dollar)
(Zie http://images.apple.com/pr/pdf/q410data_sum.pdf )

Gezien de huidige dollarprijs is dat dus nagenoeg gelijk!

LG verkocht 28.4M telefoons met een winst van -269 miljoen dollar,
wat een winstmarge van -10% was...
Zie http://finance.yahoo.com/...-3745782683.html?x=0&.v=2 )

Van Samsung zijn de telefoon cijfers niet apart bekend...

Ik denk dat Apple niet ontevreden is over dit kwartaal...
Gezien de huidige dollarprijs is dat dus nagenoeg gelijk!
1 euro levert op het moment ongeveer 1,389 dollar op.

Die 8,8 miljard dollar van Apple, komt dus overeen met een slordige 6,3 miljard euro. Dat scheelt dus toch nog een slordige 800 miljoen euro (zo'n 11,3%) met Nokia.

Ik noem dat niet nagenoeg gelijk :)
Mwa, gezien de 110.4M vs 14.1M verkochte telefoons noem ik 7.1 vs 6.3 miljard euro 'nagenoeg gelijk'...
Door PPie, vrijdag 29 oktober 2010 16:11

Nokia verkoopt een heleboel goedkope telefoons.
In het vorige kwartaal 110.4M telefoons met een gemiddelde prijs van 65 euro.

Apple verkocht 14.1M iPhones met een gemiddelde prijs van 625 dollar.

LG verkocht 28.4M telefoons met een winst van -269 miljoen dollar,


Hoe realistisch zijn deze cijfers als je bedenkt dat Apple net een nieuwe model (1 van de twee dus) heeft uitgebracht waar half IPHONE 3 bezitter op zat te wachten. Ik wil deze cijfers nog wel eens zien van kwartaal 1 2011.
Heel realistisch, als je ziet dat de iPhone 4 nog niet overal verkocht wordt.
Bijvoorbeeld China, waar de iPhone officieel net te krijgen is...
Q1 2011 is het kerstkwartaal, vaak Apple's sterkste kwartaal qua verkoop.
En de geruchten over de CDMA iPhone blijven ook steeds komen, met het gerucht dat er 25M CDMA iPhones voor 2011 gemaakt gaan worden... Dat is 6M per kwartaal...
Ach, iOS helpt wellicht, maar Apple heeft wel meer voordelen. Stevige marketing, en een aantal sterke merken (iPod, Mac, iPad) wiens gebruikers de telefoon ook wel zien zitten.
HTC's worden sterker gepromoot dan de iPhone hoor. Ik zie elke dag wel een reclame voor Desire HD / HTC Sense op TV voorbij komen, hoe vaak heb je een iPhone reclame op TV gezien? Ik nog nooit...
Niet, maar ga eens een dagje RTLZ kijken of Editie NL, of welk ander programma dan ook. In veel programma's tussendoor bij RTLZ zie je de iphone vaak voorbij komen (zie ook de iPad). De iPhone word in veel gevallen gebruikt als standaard als het gaat om smartphones. Die haat naar Apple slaat nergens op...zegt alleen maar dat ze het erg goed doen en gewoon een mobiel op de markt hebben die andere fabrikanten nog steeds niet weten te verslaan.

Omdat ze het op OS en App gebied niet kunnen bijbenen proberen ze zoveel mogelijk features in hun telefoon te proppen die de telefoons niets beter maken.
4e dus...bijna net zoiets als de beste uit 2 de op één na laatste noemen :P

Maar goed wat ik zo vreemd vind is dat Nokia altijd maar bovenaan staat in die lijstjes terwijl ik zelf, op een enkeling na niemand meer ken die nog een Nokia koopt...het zijn allemaal of de goedkope LG en Samsungs of de business HTC's, RIM's en Iphone's. Die symbian toestellen voldoen imo allemaal niet meer aan de eisen. Een Win-phone kan er misschien voor de wanhopige vastklamper nog net mee door...maar anders...tja ligt misschien aan mij maar ik geloof meer in manipulatie van dit soort lijstjes door ontzettend veel prepaidfones op de 3ewereld markt te gooien waar ze nauwelijks iets op verdienen.
Jij hebt dus nog geen iPhone 4 in handen gehad en daadwerkelijk mee gewerkt. 8)7

Gouden regel:
Je hebt geen reet aan hoge specificatie als de software flut is.
Hardware alleen is een lichaam zonder geest.

Altijd in een geheel bekijken.
Want de prestatie is altijd nog afhankelijk van de software die erop draait.
En ik garandeer je dat de iPhone 4 heel betrouwbaar is :Y)
Dus ondanks alle dramatische verhalen over hoe slecht het met Nokia toch wel niet gaat: Nokia is net zo groot als de nummer 2t/m4 bij elkaar (ongeveer). Toch nog altijd indrukwekkend. Ook een verkoopstijging van 61% bij smartphones van Nokia is aanzienlijk.
Alleen verkopen zij voornamelijk grote aantallen supergoedkope toestellen in derdewereldlanden. Daar komen de grote aantallen vandaan. De marges daarop zijn echter minimaal.
Lol derde wereld landen... Er worden miljoenen van dit soort toestellen in Europa verkocht hoor en dat zal altijd zo blijven :) het bedrijfsleven is en zal altijd de grootste afzet markt zijn en daar kopen ze de telefoons die exact aansluiten op de werkzaamheden van de gebruiker. Wij hebben daarom ook veel meer normale telefoons dan smartphones en dat zal NOOIT veranderen :)
Wat is daar Lol aan? Dat is gewoon een feit hoor :)

Ongeveer tweederde van de omzet van Nokia komt uit Afrika/Midden Oosten en Azie. En dan voornamelijk uit de goedkope toestellen (<$100).

http://www.nokia.com/abou...nnual-information/q3-2010

Het is helemaal geen geheim dat Nokia zich ook grotendeels op die markten richt, aangezien bijna niemand anders dat doet.

Daarom zijn de cijfers wat vertekend, aangezien bijvoorbeeld Apple grofweg net zoveel winst maakt met 7 miljoen toestellen als Nokia met 110 miljoen.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 29 oktober 2010 14:38]

uit jouw link: (voor meer info, klik op zijn link http://www.nokia.com/abou...nnual-information/q3-2010)
Europe 2 289
Middle East & Africa 930


Europe 29.2
Middle East & Africa 18.4

Europe 1 070
Middle East & Africa 331

Apple verkoopt trouwens ook toestellen in Africa hoor, en dat apple net zoveel winst maakt met 7 miljoen toestellen ligt ook niet aan Nokia. (voor zover dat cijfer klopt trouwens).

Ik vind dit niet meer als normaal dat Nokia ergens vanboven staat, een smartphone is een gsm, maar een gsm geen smartphone. Ze verkopen pakken gsm's in alle klasse's, apple alleen aan de hoogste prijsklasse. De titel is trouwens raar, het had gewoon mogen zijn: nokia verkoopt nog steeds de meeste gsm's. Neen, liever diegene die vierde staat in het rijtje :s

[Reactie gewijzigd door white modder op 29 oktober 2010 15:49]

De titel gaat over het meest opvallende resultaat uit de analyse. Nokia bovenaan verbaast niemand. Apple 4e grootste telefoonfabrikant naar omzet is opmerkelijker.
Apple is niet de 4e naar omzet, maar naar afzet. Wezenlijk verschil. En ik denk dat het wel degelijk opvallend is dat Nokia 61%(!) meer smartphones verkoopt, vooral omdat Nokia bij tweakers al dood is verklaard: bij het publiek duidelijk niet.

EDIT: uit het kwartaalverslag van Nokia blijkt dat het aantal verkochte smartphones 26.5miljoen units is. Bijna 2x zoveel als Apple. Dat wordt erg selectief verzwegen in het artikel, maar ook daar is Nokia dus nog heel wat groter dan "de rest".

[Reactie gewijzigd door Atlas85 op 29 oktober 2010 15:18]

Gezien de ASP van Apple hoger is dan de ASP van Nokia, dan doet Apple het inzake omzet beter dan bovenstaand tabelletje.

Ik wist niet dat Nokia hier dood is verklaard. Het is inderdaad een groot gevestigd bedrijf met de rompslomp die daarbij komt kijken maar ze blijven goede cijfers neerzetten en IMO belangrijker, ze hebben het roer omgegooid aan de top. Ik zou dus zeggen dat Nokia groot blijft en positieve resultaten zal neerzetten. Hun groei gaat echter kleiner zijn dan die van Apple.
lekker duidelijk, voor europa 2289, ja 2289 wat?
Wat is daar Lol aan? Dat is gewoon een feit hoor :)

Ongeveer tweederde van de omzet van Nokia komt uit Afrika/Midden Oosten en Azie.
Het is lol omdat ten eerste zie de post van BosMonster (daar wil ik nog even bij melden dat het over devices and services gaat dus niet puur en alleen over devices). Je kan de aanname doen dat de afrikaanse landen flink aan het ontwikkelen zijn waardoor devices ook andere netwerk apparatuur kan inhouden (dit omdat een mobiele infrastructuur makkelijker te realiseren is in zulk soort landen) en services ook gezien kan worden als consultancy en ten tweede (waar ik pas op kwam na jou reactie) zie jij Azie als een verzameling derde wereld landen :P Dit terwijl daar al reeds gevestigde economieën bevinden die veel groter zijn dan NL (ok per inwoner zijn we waarsch iets rijker) bijv Japan en Korea en daarnaast liggen daar ook de grootste opkomende economieën. Over een jaar of wat zijn de Afrikaanse landen 5e wereld landen. Europa de 3e wereld landen en Azië de 1e wereld landen (zal niet zo 123 gebeuren natuurlijk maar het komt eraan dat wij bijv India geen 3e wereld land meer mogen noemen)

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 29 oktober 2010 15:16]

Begrip 3e wereld komt uit de koude oorlog. Wij (het westen) waren de 1e wereld, de communisten de 2e wereld en de ontwikkelingslanden de 3e wereld.
Het is geen economische rangorde.

Zie ook:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Derde_wereld
Okay for now, maar ik voorspel dat volgend jaar Samsung Nokia heeft ingehaald.
dit rapport toont enkel aantal verkochte units, heeft niets met marge te maken.
Ik had het ook over verkochte units, want daar gaat het arikel over.
Hahahahah yeah right, jij beweert dat Samsung in 1 jaar Nokia inhaalt??? 8)7 Misschien als ze de komende 10 jaar elk jaar 20% groeien.....
Dat beweer ik zeker ja.

"Nokia blijft marktleider, maar zag zijn marktaandeel met vier procentpunt dalen naar 32,5 procent."

"Samsung verdubbelde het aantal verkochte smartphones in het derde kwartaal, mede door de release van de Wave en de Galaxy S."


Het gaat natuurlijk helemaal mis met Nokia. Ze hebben niet eens Android en willen er ook niet aan (zie artikel van een paar weken terug). Maar ondertussen wil iedereen alleen maar Android of Apple en dan is het enige wat Nokia kan doen achter de feiten aanhobbelen => Toedeledokie Nokia. Ik spreek je volgend jaar wel tinoz!
Geen enkele fabrikant maakt fundamenteel betere telefoons dan de concurrentie. Slechts weet bijvoorbeeld Apple zijn producten beter te verkopen, minder voor meer geld, omdat tig consumenten graag hip willen zijn, en dus een Apple moeten hebben. Apple is een meester in marketing. Menigeen rijdt liever Mercedes ook al komt een Skoda beter uit de langdurigheidstesten.
Nokia verkoopt gsm/smartphones in alle prijsklasse & doelgroepen. Sommige fabrikanten beperken zich door hun relatief hoge prijs (Apple) en business klanten (RIM) dan maakt het vnl verschil.
Gaat slecht met Nokia omdat ze per toestel minder winst maken dan de concurrenten (als Apple en RIM). Op den duur gaat het je opbreken.

@hieronder: Met het verschil dat discount ketens niet zelf producten maken met het risico dat ze er ook een flop tussen hebben zitten waar veel geld in geïnvesteerd is.

[Reactie gewijzigd door Amito op 29 oktober 2010 15:35]

gaat het daarom slecht met je?
Discount ketens (minder winst/verkocht item) bestaan al jaren, en het gaat ze nog steeds goed. Hetzelfde geld voor de meeste markten. Nokia doet trouwens veel meer dan alleen gsm's verkopen.

vb.: http://www.nokiasiemensnetworks.com/
Discount ketens (minder winst/verkocht item)
De rijkste Duitsers zijn die van Aldi. Heel veel kleine winstjes maken 1 hele grote.
Stel je voor dat de iPhone 5 tegen valt, dan zakt het marktaandeel razendsnel in. Stel je voor dat de Nokia N97 tegenvalt? Dan hebben ze de N8, C5, C3 etc nog steeds om winst in het laatje te brengen. Beter op meerdere paarden wedden dan op 1.
Waarom zou het je opbreken als je minder winst maakt?
Dat gebeurd pas als je geen winst meer maakt

Zo slecht zal het ook vast niet gaan met Nokia, ze zijn tegenwoordig alleen minder aantrekelijk in wat nu Hot is, namelijk Smartphones
Het zijn geen fabrikanten!!! Het zijn designers/software ontwikkelaars en meer niet :)

Maar dat terzijde, goed nieuws voor Apple natuurlijk. Het was al te verwachten dat de Sony in gingen halen. Dat Nokia en Samsung bovenaan staan is niet vreemd natuurlijk. Apple/Rim zal ze nooit inhalen gezien de beperkte markt waar ze zich op begeven (ze hebben niet zoals de 2 grote voor elk segment meerdere types)

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 29 oktober 2010 14:26]

Ik denk dat een groot marktaandeel op termijn alleen naar tegen Apple werkt.
wie wil er nou zo'n hoge prijs betalen voor een toestel dat qua specs niet heel bijzonder is....
dat zijn mensen die het mooi hip en exclusief vinden. Dat is het echter niet meer als iedereen ermee loopt, of iig heel veel mensen.
er zijn antuurlijk ook een hoop mensen die het gewoon een telfoon vinden die lekker werkt en voldoet aan de wensen.
Daar heb je helemaal gelijk in. Heel de strategie van Apple (ook op Mac gebied) is gebaseerd op het niet hebben van een monopolie. Verkrijgen ze in eens een monopolie zullen ze al hun platformen (Itunes / Mac / Iphone) open moeten stellen voor andere partijen waardoor de hardware niet meer vast staat en het ontwikkel proces van de software veranderd moet worden.

Wat krijg je dan??? OSx wordt dan Windows en de iOS wordt dan Android :P (heel zwart op wit natuurlijk)

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 29 oktober 2010 15:03]

Denk je dat ik een iPhone en een Mac heb omdat het "hip" is? Die tijd is volgens mij al een beetje geweest, voor de Mac in ieder geval wel, voor een iPhone is die misschien nog niet helemaal voorbij.
Ik ben ooit begonnen met een iPod Touch en MacBook Pro (weet niet meer welke er eerder was), en de MBP was omdat ik die goed kon gebruiken ivm. werk en school, niet omdat er "zo'n leuk lichtgevend appeltje" op staat.
Dat uiteindelijk blijkt dat het OS gewoon erg lekker werkt van zowel de MBP als de iPod, en mijn telefoonabonnement afliep, en ik toch al veel geld uitgaf aan een abonnement, en ik daarom switchte naar een iPhone, daar kan ik ook niets aan doen. :P
Nou ja ik vind het titel (van dit artikel) anders een goed voorbeeld om aan te tonen dat Apple hip is, en daar wordt gretig gebruik van gemaakt :+
Als je dat zegt, dan snap je niet waar het bij Apple om gaat: De kunst van het weglaten en een focus op de gebruiker/gebruiksvriendelijkheid.

Het gaat niet om de specs, en voor maar een klein gedeelte van de mensen om dat het hip en exclusief is. Waar het vooral om gaat is dat meer dan enige andere fabrikant, het gebruikersgemak bij Apple voorop staat.
Op zich heb je daar wel een punt, maar Apple bestaat al heel lang en doet dat al jaren.
Maar voor dat het hip was en dit het verkoopargument was, lagen de verkopen wel ff lager. Dus mijn conclusie is dan dat er een grote gebruikersgroep bij is gekomen die het wel degelijk daarvoor koopt.
Dit naast de trouwe gebruikersgroep (zoals jij?) die wel degelijk weten waarom ze een Apple kopen.
En ff voor de duidelijkheid: op zich is de iPhone gewoon een goede telefoon met een heel prettig werkend touchscreen en Apple was heel innovatief en had als eerste een geheel kloppend concept, hardware + software waren af. Bij de 4 ligt het weer even anders volgens mij, aangezien de concurrentie niet stil heeft gezeten
Over dat nooit inhalen zou ik maar niet zo zeker zijn. De markt verandert namelijk ook. Het aandeel Smartphones t.ov. goedkope beltoestellen zal nog gigantisch gaan toenemen en kunnen de smartphonefabrikanten vanzelf meegroeien.
Het aandeel zal inderdaad gaan toenemen. Het blijft een feit dat het bedrijfsleven vooralsnog een groot aandeel blijft houden in deze markt en bedrijven gaan echt niet 1000 smartphones aanschaffen terwijl ze net zo goed 250 smartphones (voor managers of sales) en 750 gewone phones (voor het normale personeel) kunnen aanschaffen. Het is gewoon een kwestie van naar de markt kijken.
Managers zijn ook "normaal" personeel, hoor.

Denk overigens dat een bedrijf dat zo hierarchisch denkt zichzelf te kort doet. Net als andere bedrijfsmiddelen (laptops, lease-auto's) moet je de juiste telefoons inzetten waar ze het meeste voordeel kunnen bieden. Zowel als secundaire arbeidsvoorwaarde, maar ook om mensen produktiever te maken.

Zeker kenniswerkers maak je een stuk flexibeler met een goede smartphone.

Een manager kun je altijd nog bellen in plaats van e-mailen. Het beheren van een systeem of reageren op een produktie-storing gaat toch lastiger zonder software en internet-connectiviteit.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 29 oktober 2010 15:26]

Persoonlijk vind ik kenniswerkers geen normaal persooneel en managers ook niet. Maar dat is puur de opvatting en had ik idd iets duidelijker moeten vermelden. Wat ik bedoel is dat ik een slecht voorbeeld heb gegeven. Beter voorbeeld. Bij ons zitten 75% van de mensen met een mobiele telefoon van 9 tot 5 op kantoor. Deze personen hebben geen smartphone nodig en krijgen dit ook niet. Kenniswerkers en bij ons bijv Sales personen krijgen natuurlijk wel een smartphone omdat dit wat toevoegt bij hun dagelijkse werkzaamheden.

Dit zal voor redelijk wat bedrijven zijn (iig in mijn zakelijke omgeving)

Daarnaast heb ik erg veel vrienden rondlopen in de bouw. Zei hebben allemaal een telefoon voor de zaak en daar hoeven ze alleen mee te bellen bij problemen/issues. Deze hebben ook geen smartphone nodig omdat dit niks toevoegt aan hun werk.

Zo kan je nog 100e voorbeelden verzinnen maar je hebt inderdaad helemaal gelijk dat je wel goed moet kijken naar de werkzaamheden van de personen en je daar op aanpassen
Het zijn geen fabrikanten!!! Het zijn designers/software ontwikkelaars en meer niet
Daar klopt geen hout van. Dan zou niemand meer fabrikant zijn, want iedereen laat 't door Foxconn bouwen?

Nee, ongeacht waar en door wie je die productie laat doen, als je de boel ontwerpt, en vervolgens regelt dat het gemaakt wordt, waarna het weer bij jou komt voor de verkoop, ben je een fabrikant.
Dan heb je het labeltje fabrikant maar ben je geen fabrikant ;) Samsung das een echte fabrikant (en ook nog niet eens met al hun producten). Je zegt het zelf al goed idd Foxcon is in dit geval de fabrikant :P

Ze ontwerpen alleen het design, de hardware zelf wordt ontworpen door Foxcon waar Apple vooralsnog alleen de specs kan aangeven en de gebruikte onderdelen (kan aangeven en waar mogelijk zelf toeleveren)

Het is meer dat ik het gewoon niet vind kloppen hoor. Tis gewoon zo'n marketing naampje wat makkelijk te gebruiken is en ervoor zorgt dat de MERKEN hun echte leveranciers niet hoeven vrij te geven zodat de concurrentie niet weet waar het vandaan komt. Maar als je het heel zwart op wit bekijkt is volgens jou stelling de Albert Hein, Bruna, Hema enz enz enz ook een fabriekant van bijv CD / DVD en USB Sticks

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 29 oktober 2010 15:33]

De hardware wordt absoluut niet ontworpen door Foxconn, dat doen HP, Dell en Apple gewoon zelf. Tot de laatste koperbaan, en de laatste microchip.

(overigens halen ze hun moederborden weer bij Asus vandaan geloof ik)
Als ik de nieuwste modellen van Nokia zie, doet het ermij niks toe of dit nu symbiam, meego, of android is. Samsung heeft ook van alle OS's wel een telefoon. Apple's met een model (in 2 mmm oh nee 1 kleur), plus die van vorig jaar vergeet de geheugen opties doet het momenteel prima, maar misschine met genoeg alternativen gaat dit langaazm dezelfde richting of als motorola, die met hun RAZR lijn het lang uit konden melken?
Ze zullen denk ik op ongeveer dit niveau blijven zitten, hun groei zit op het moment in de pads
Hun groei zit ook in de iPad maar je vergeet dat bovenstaande gegevens dateren uit een tijd dat Apple de vraag niet kon bijhouden van iPhone 4 en vastzat aan supplyconstraints. Gegeven deze informatie, de positieve cijfers uit China en hun uitspraak dat hun supply op tempo gekomen is, kan je zeker verwachten dat hun aandeel op korte termijn nog gaat toenemen.

Ik kan met bovenstaande analyse natuurlijk miszitten maar geef toe dat ze net iets meer gefundeerd is.
Mijn eerste idee was, dat het niet zo zeer om aantallen ging maar om de omzet in dollars, maar in het artikel lijkt het toch echt om aantallen te gaan. Op zich vind ik het een knappe prestatie als je dit met slechts een handvol toestellen weet te bereiken. En ondanks dat anderen (zie hierboven) de telefoonhardware niets vinden, kan ik niet direct aangeven dat ik problemen heb met de iPhone 3GS-hardware.
De iPhone (zowel de vorige als de nieuwste) heeft een onwijs beroerde GPS-ontvanger. Verder vind ik het een prima (maar te dure) telefoon en wordt mijn volgende "gewoon" een Galaxy S.
Mag ik je erop wijzen dat als eigenaar van een Galaxy S en een iPhone 4, die van de SGS niet eens in de buurt komt bij de iPhone 4. Dan heb ik het over het gebruik met verschillende firmwares en verschillende fixes voor de SGS.
Bij de SGS rij ik net zo vaak naast als op de snelweg, haal ik rensnelheden van ruim 67 km/u tijdens hardlopen (wist niet dat dat menselijk haalbaar was), valt hij vaak weg om er vrij lang over te doen weer signaal te krijgen. Dit in tegenstelling tot de iPhone 4 welke vrijwel direct een fix heeft, het signaal eigenlijk nooit verliest en dit wel correct weergeeft tijdens het autorijden.
Navigon voor zowel Android als iPhone 4 getest dus aan de software zal het niet liggen :).
Haha hoewel ik een trotse eigenaar van een SGS ben kan ik je wel vertellen dat de GPS ontvanger gelijk is aan de iPhone ;) Misschien dat de locatie nog ene hoop uitmaakt dat het toch beter kan zijn, maar jij hebt het over de ontvanger en die is gelijk :)

Enne hoewel ik geen problemen hebmet GPS hebben een hoop SGS gebruikers het helaas wel (wat met de komende 2.2 update gefixed gaat worden) ;)
@Atlas85
Hou op man, de iPhone 3G had bij sommigen inderdaad wat kuren en werkte niet altijd even lekker (bij mij trouwens wel super, maar dat terzijde)
Maar de GPS ontvanger op de iPhone 4 is gewoon helemaal super.heb binnen 3 seconden een fix en verliest hem nooit.
Heb ook een TomTom, maar op de iPhone 4 werkt het net zo goed..dus hoe kom jij erbij?
Lees ff de reacties van de eigenaren van een iPhone 4 erop na..zo goed als iedereen is ZEER te spreken over de GPS in de iPhone 4.
Samsung Galaxy weet ik niet.
De GPS heeft vast wel snel een fix- maar de onnauwkeurigheid tov. andere toestellen is groot. Voor geocachen bijvoorbeeld komt het eerder aan op "mazzel" dan op een goed gevonden cache. Ik heb het dus niet over hoe snel of vaak de GPS werkt, maar hoe accuraat de GPS is.
Ik vind vooral de groei van Apple opvallend. Is dit allemaal iPhone 4 werk of de 3gs die betaalbaar is geworden?
Waarschijnlijk beide
Wat ik vooral opvallend vind is dat LG zoveel verkocht heeft. Ik had op die plek HTC verwacht...
Op zich doet Apple het dan ook helemaal niet verkeerd. Bedoel, ze hebben maar één telefoon die ze verkopen. Die zijn dan wel weer onder verdeeld in andere modellen, maar uiteindelijk doen ze allemaal hetzelfde.

Ik ben wel benieuwd hoe lang Nokia die eerste plek nog gaat vasthouden. HTC & RIM zullen binnen nu en een aantal jaar ook wel in de buurt komen denk ik.
Rangschikking marktsegment Telefoonfabrikant zou veel objectiever zijn, Apple is slechts 1 van de spelers op de markt., anders kan je ook beginnen titelen xyz 6e. of ...
"Ajax voorlaatst in wedstrijd tegen PSV" 8)7
Wat valt er eigenlijk, naast HTC en SE, in de 'overige' categorie? Daar zit 30% van de markt in 'verscholen'. Vind het zo, ook van IDC, maar mager. Hoe kan ik nu zien wat (naast overduidelijk Apple) sterk groeiende merken zijn? Wat gaat volgend jaar wellicht ten koste van LG of RIM doorbreken in de top 5? Wat hebben 'we' eraan om te weten dat Nokia al vele jaren no1 is als we ook zouden kunnen weten dat er een onbekend merk naam aan het maken is in Azië?
Motorola, Panasonic, Toshiba, NEC, BenQ-Siemens, Mitsubishi, Sagem, Philips (ja die bestaan nog), die honderden rebranded/noname HTC/ZTE modellen, etc.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 29 oktober 2010 18:45]

Het valt mij ook op dat gemiddeld de markt van mobiele telefoons nog met 14,6% groeit. Dat vind ik eigenlijk wel veel voor een markt die toch redelijk gesettled is. Betekent dit dan dat er nog veel markten zijn waar nog veel mensen voor het eerst een telefoon kopen?

Ben ik een slechte lezer als ik niet gelijk begrijp of het tabelltje over aantallen telefoons gaat of om de revenue?
Ja, dan ben je een slechte lezer;-). Er wordt immers geen valuta gegeven, want dan wordt de vergelijking nog wat moeilijker (dollar vs. EUR vs. Koreaans geld). Verder wordt er uberhaupt niet gerept over omzet, dus is het logisch dat de tabel laat zien waar de tekst op slaat: afzetcijfers.
De economie is buiten Europa booming. Afrika, Zuid-Amerika, Azie - en dat trekt idd heel veel 'first-time-buyers'. Je ziet dat ook in de markt voor koelkasten, televisies, etc - allemaal harder groeiend dan de wereldeconomie. In feite is er een enorme wereldnivellering bezig: arme landen groeien harder dan rijke.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 29 oktober 2010 18:14]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True