Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 61 reacties

Lockheed Martin heeft zijn exoskelet een update gegeven. Het bedrijf, dat niet alleen vliegtuigen bouwt maar ook hofleverancier van het Amerikaanse leger is, hoopt soldaten op korte termijn met het robotpak te kunnen ondersteunen.

Het exoskelet, dat naar goed Amerikaanse militaire gebruik een aansprekend acroniem kreeg, heet voluit het Human Universal Load Carrier Advanced Robotic Exoskeleton, of kortweg HULC. Het exoskelet werd ontwikkeld om soldaten te ondersteunen bij het tillen van zware lasten en om hun uithoudingsvermogen te verbeteren. Zo kunnen ze met het exoskelet gedurende langere tijd elf kilometer per uur rennen, of een sprintje met zestien kilometer per uur trekken. Ook helpt het pak de soldaat 90 kilo aan materieel te dragen.

Het eigenlijke skelet van de HULC is gemaakt van titaan en de bewegingen worden door hydraulische zuigers uitgevoerd. Een kleine computer verzamelt gegevens van sensoren die naar bewegingen van het exoskelet worden vertaald: wanneer de soldaat een pas doet, worden de bewegingen voor die stap geregistreerd en versterkt door de HULC. Lockheed Martin heeft onder meer de software verbeterd en ook de fysieke eigenschappen van het exoskelet werden aangepakt. Zo kunnen soldaten het robotpak eenvoudiger aan hun lichaam aanpassen en is het comfortabeler om te dragen.

Ook de accu werd aangepast: de HULC gebruikt voortaan oplaadbare accu's die bovendien een langere levensduur hebben. De HULC wordt momenteel getest; er wordt onder meer naar de toename in uithoudingsvermogen van soldaten op een loopband gekeken. Ook zouden de nieuwste HULC-exoskeletten beter tegen vocht en vuil bestand moeten zijn. Het is nog niet duidelijk wanneer het exoskelet zijn eerste praktijktest zou kunnen krijgen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (61)

Een eerste eenvoudige economische vraag: Is dit toestel + soldaat goedkoper dan twee soldaten om die nest te dragen?
90 kg mag officieel door de arbo niet eens door 3 mensen gedragen worden in Nederland (weet niet hoe in VS zit, en hoe het met de regels in het leger zit). Naast het leger zie ik hier ook zeker toepassing voor bijvoorbeeld bouwvakkers/ steigerbouw / licht geluids branch. Dan kan er op een veilige handige manier opeen veel meer werk door een persoon gedaan worden.
Soldaten zijn ongeloofelijk duur, die moet je namelijk ook ontwikkelen (scholing, training), dus ik denk dat dit ding, als het echt nuttig gaat worden, goedkoper is dan een extra soldaat.
Soldaten in Amerika kosten twee keer niets, ze krijgen daar praktisch geen scholing. De enigste scholing dat ze wel krijgen zijn de dingen die specifiek met hun functie binnen het leger te maken heeft. Je merkt het dan ook in the field.
Zou dit ook toe te passen zijn voor mensen met spierziektes? Die wellicht nog iets van kracht over hebben, maar lang niet genoeg om hun eigen lichaam te dragen? Als zo'n exo skelet de intentie kan registreren, zou dat echt een uitkomst zijn.
Idd, maar we doen al meer dan 2000 jaar op onze eigen kracht, nu we dit krijgen ben ik bang dat grote kans is dat "mankind" dit gaat misbruiken en wat er resulteert > Mens wordt luier en zwakker.
Dit zie ik zo snel nog niet gebeuren, het is dan ook niet bedoeld om mensen luier te maken, maar om te helpen met taken die voor een mens fysiek niet mogelijk zouden zijn, omdat bepaalde dingen weer te zwaar zouden zijn. Bijv gewicht van bepaalde kits, wapens, etc.

Daarbij denk ik dat de restricties ook nog parten zouden spelen, nog niet eens kijkende naar het prijsplaatje. Ik vermoed dat een apparaat zoals deze voor mensen zoals jij en ik ver buiten ons budget ligt.
"Dit zie ik zo snel nog niet gebeuren, het is dan ook niet bedoeld om mensen luier te maken, maar om te helpen met taken..."

Dat zeiden ze ook over de calculator...
Dat zeiden ze ook over de calculator...
En zie hier het resultaat : http://www.telegraaf.nl/overgeld/rubriek/consument/8023534/__Rekenhulp_voor_caissires__.html?p=15,2

Overigens, dit exoskelet kan inderdaad goed ingezet worden bij andere taken. Het is niet zo dat je eigen spieren niets meer hoeft te doen.
In tegendeel, als we een robot die licht werk verricht vervangen kan worden door een meens met een dergelijk exoskelet dan is dat alleen maar goed voor de werk gelegenheid maar ook flexibiliteit van een bedrijf.
Ik zou zeggen, leuke vinding, maar gebruik het alsjeblieft alleen op missie. Laten we dit zien als iets extras in noodsituaties.
Dit zie ik zo snel nog niet gebeuren, het is dan ook niet bedoeld om mensen luier te maken, maar om te helpen met taken die voor een mens fysiek niet mogelijk zouden zijn, omdat bepaalde dingen weer te zwaar zouden zijn. Bijv gewicht van bepaalde kits, wapens, etc.
Goeie! De roltrap is oorspronkelijk bedacht om de doorvoersnelheid van trappen te vergroten. Het effect was echter dat mensen op deze nieuwe trap stil gingen staan. De mens Ūs van nature lui en zo'n exoskelet zal ongetwijfeld eenzelfde effect hebben zodra het voor relatief weinig geld beschikbaar wordt.
Wanneer je hulpmiddelen gebruikt wordt je vanzelf iets luier. Ook al gebruik je het alleen voor dingen die anders niet mogelijk zijn.

Je kan dit effect herkennen aan mensen die een electrische fiets hebben en eens op een gewone fiets stappen. Ze klagen allemaal dat het trappen zwaarder gaat en ze zijn sneller vermoeid. Ook hier dient de motor als hulp en moet de persoon alsnog op de pedalen trappen om vooruit te komen.
En waarom zouden we dat niet mogen gebruiken om mensen met een zwakke rug te sparen? Om doenbare maar zware (dit is geheel afhenkelijk vd gebruiker) taken te verlichten. Of vermoeide mensen helpen terug 40 km per dag te kunnen trekken?

Iedereen mag kiezen waarvoor hij een auto neemt. Waarvoor hij een elektrisch mes mag gebruiken. Maar ho maar, voor een exoskeleton mag je dat niet.

20kb geheugen bedroeg vroeger ook de prijs van een klein huis. Waarom zou dit niet goedkoper kunnen worden?
Idd, maar we doen al meer dan 2000 jaar op onze eigen kracht, nu we dit krijgen ben ik bang dat grote kans is dat "mankind" dit gaat misbruiken en wat er resulteert > Mens wordt luier en zwakker.
Omdat we al bijna een eeuw auto's en fietsen hebben betekent dat dat ik de auto pak om vanuit mijn huis naar de buren te rijden?

Ieder stuk gereedschap heeft zijn doel.
Jij niet, maar een deel van de mensheid wel. Het is een van de redenen (naast slechte eetgewoonten) waarom mensen in bijv. de VS dikker worden. Ze doen echt alles met de auto. Je ziet daar mensen op de camping met de auto naar het toiletgebouw rijden.
Niet iedereen over 1 kam scheren ;) . Ik heb heel wat campings gezien in de VS en niemand die daar met de auto naar een toilet gebouw reed gezien. Tevens kunnen we er in Nederland ook wat van hoor, mensen die met de auto 50 meter verderop boodschappen gaan doen.
In Amerika rijden ze veel auto omdat de buren gemiddeld een stuk verder weg wonen dan hier in Europa. Dat ze dik zijn/worden is vooral te danken aan het feit dat slecht voedsel er rete goedkoop is, een trend die je hier ook ziet ontwikkelen gezien de populariteit van plofkippen en watertomaten.
Nee hoor. Dat denk ik niet.
Ik denk wel dat we uiteindelijk twee soorten mensen krijgen.

De mens die met robotica versterkt wordt zoals de persoon in het filmpje.
En de mens die genetisch versterkt wordt. (zeg maar een soort body building op genetische steroide.)

De vraag uiteindelijk is wie gaat het worden.
Of gewoon alle twee.

Maar de mens is gewoon zijn natuurlijke grenzen aan het verleggen.
Je ziet het al met body-builders die 450 kilo op de borst kunnen drukken.
(* heel natuurlijk zonder hulpmiddeltjes uiteraard 8)7 8)7 8)7 O-) *)
En dit is de volgende stap.

En ik denk dat het echte genetische werk de daaropvolgende stap is.
Soort supersoldiers.

Krijgen we de echte SS Doomtrooper :p

[Reactie gewijzigd door popolskuprosze op 29 oktober 2010 15:43]

Ik denk dat we voorlopig nog niet aan genetische modificatie gaan doen, vooral om ethische redenen. En over SS doomtrooper: wat een slechte.film is dat.
Ethiek is gebonden aan een tijdperk. Nieuwe tijd nieuwe ideeŽn wat wel en niet kan. Genetisch aanpassen van de mens is al een glijdende schaal en zal op termijn de normaalste zaak worden. Maar inderdaad, voorlopig nog even niet.
Helaas, het is niet de vraag of we aan genetische modificaties gaan doen, meer waar we de grenzen gaan leggen. In veel buitenlanden gaat men daarin nu al een stuk verder dan in Nederland en is er in praktijk al sprake van genetische manipulatie. Zo zijn er (simpel voorbeeld) landen waar het geslacht van kinderen op bestelling voor je geregeld wordt.
Dit lijkt me onzin - je zou ook kunnen zeggen: waarom gaan we niet allemaal in een elektrische rolstoel zitten, dan hoeven we niet meer te lopen.
mee eens. kijk maar naar 500jaar geleden hoe lang ze aan een katedraal moesten werken
Mensen lui maken? Menselijk lichaam combineren met techniek zie ik meer als evolutie.

We moeten uiteindelijk toch af van die sterfelijke en zwakke zak met vlees en botten waar we nu mee rondlopen.
Dat zou me vrij oncomfortabel lijken omdat je aan banden om je middel en schouders "opgehangen" zou worden.

Het gewicht dat je extra mee kan nemen dankzij dit apparaat rust volledig (voor zover ik kan inschatten) op het skelet en de hydrauliek van het systeem.
Het lijkt weinig ondersteuning te bieden aan de drager zelf, het systeem volgt de drager.
Dat zou me vrij oncomfortabel lijken omdat je aan banden om je middel en schouders "opgehangen" zou worden.
Klimmers en stuntmensen hangen ook dagelijks aan een vest wat om hun middel en schouders hangt. Zolang je maar op de juiste punten op je lichaam een bevestiging maakt (o.a. je heupen zijn een goed draagpunt) kun je zonder problemen redelijk lang in zo'n ding 'hangen'.
Het gewicht dat je extra mee kan nemen dankzij dit apparaat rust volledig (voor zover ik kan inschatten) op het skelet en de hydrauliek van het systeem.
Het lijkt weinig ondersteuning te bieden aan de drager zelf, het systeem volgt de drager.
Ik denk ook dat dit meer bedoeld is als een tweede generatie van het MOLLE-systeem, wat bedoeld is om soldaten in het veld meer spullen te kunnen laten meenemen zonder dat het ze enorm veel moeite kost. Het Amerikaanse leger heeft al een halve eeuw aan ontwikkeling achter de rug voor 'load-bearing'-systemen, zoals de bekende vesten die je altijd in oorlogsfilms en politieseries voorbij ziet komen. Dit is gewoon een nieuwe ontwikkeling hierop.

Op het vlak van self-powered ledematen kunnen ze al heel veel: Vorige week was er bijvoorbeeld een documentaire op NGC over een onderzoeker die zijn beide benen geamputeerd heeft en daarom een nieuw type kunstbeen heeft ontwikkeld. Als je hem op de video zag kon je niet zien dat hij kunstbenen aan had, hij kon zonder problemen lopen, rennen, traplopen, bergbeklimmen en zelfs dansen.

Een 'powered armor' (ŗ la Mechwarrior) is het nog niet, maar de vraag is of dat ook echt nuttig is. Omdat de balans van zo'n ding veel hoger ligt dan een normaal voertuig ben je als mech redelijk kansloos tegen bijvoorbeeld een tank.
de HAL-5 uit japan wordt daar ook voor gebruikt
(bijna)Alles is te genezen mits:

Er een markt voor is met andere woorden als men er maar aan kan verdienen en men dus ook bereid is ervoor te betalen.

Je zult dus "rijk" moeten zijn, kijk maar naar Amerika. Daar moet je bij wijzen van spreken al rijk zijn om een blindedarmontsteking te kunnen betalen. Want in veel gevallen ben je gewoon niet verzekerd of moet je bij lappen of ben je gewoon helemaal niet verzekerd.

Oplossing zou dus een universele verzekering zijn door de staat(socialisme/communistische oplossing) die bijna alle kwalen verzekerd ongeacht de kosten(die alleen gelden als je beperkt wordt door je ziekte in je functioneren, exclusief uiterlijk hoe belangrijk je dit ook voor je functioneren acht). Dit is makkelijk te realiseren omdat iedereen er aan mee betaald(belastingen) en dus zowel de rijken als de arme mensen gelijken mogelijkheden hebben op het gebied van hun gezondheid en lichamelijk functioneren.

Natuurlijk verzekerd de staat je ook voor aandoeningen als een hazenlip maar bijvoorbeeld niet voor liposuctie(dik zijn kan je namelijk ook lichamelijk belemmeren omdat je bijvoorbeeld je bed niet meer uit komt o.i.d.).

Maar vergeet een dergelijken oplossing want Nederland wordt steeds meer Liberalistische. Ziekenhuizen die geprivatiseerd worden en winst zullen moeten maken. Zal niet meer lang duren dat ze je gewoon niet meer behandelen omdat de behandeling die jij nodig acht voor een ziekenhuis te duur is en je dus gewoon niet geholpen wordt(want ze maken geen winst op jou, nee ze draaien wellicht zelfs verlies). Ongeacht of je verzekerd bent of niet want de ziekenhuizen bepalen de prijs. De prijs wordt betaald door de verzekeraar maar als deze ziet dat bestraling voor kanker een paar ton kost zal de prijs om hiervoor verzekerd te zijn dus omhoog gaan. Ziekenhuizen willen winst maken die boeit het niet dat jij dood gaat. Recht van de sterkste(Liberalistische slogan). Hierdoor zal verzekeren gewoon te duur worden net zoals in Amerika waardoor men onderverzekerd raakt. Idem met medicijnen en de apotheek die zijn ook al geprivatiseerd. Je krijgt niet de beste medicijnen nee je krijgt de goedkoopste medicijnen en ook nog maar een beperkt aantal. Chronisch zieken mensen zijn in Nederland al zwaar de pineut wat betreft kosten. Dat zal alleen nog maar erger worden.

Momenteel gaan we dus de goeden kant uit, VVD is ondertussen de grootste partij dus het zal niet lang meer duren.

Uuuh hoe kwam ik ook al weer bij deze opmerking ? Oh ja, CMG maakte een wat naÔeve opmerking(geen rancune).
Ik denk dat dat zeer goed mogelijk is, zou mooi zijn om zodanig gehandicapte mensen weer op de been te kunnen helpen zodat ze zelfstandiger kunnen functioneren, ze zouden dan zelfs auto kunnen rijden waardoor ze veel mobieler zijn en minder beperkt in hun doen zijn.

Enige obstakel zal de prijs zijn, maar deze zal zeker gelijk liggen of zelfs lager dan de huidige voorzieningen voor mensen met spierziektes.

Hele mooie ontwikkeling imo :)
Kijk een bij Berkely Bionics en
hier
voor de versie voor gehandicapten.

Mensen uit rolstoelen weer aan het lopen krijgen is toch schitterend! :)

[Reactie gewijzigd door Pietertje op 31 oktober 2010 08:39]

Lijkt mij ook handig als toevoeging op een Flinke Steadycam Rig.
http://www.obgroup.com.au/steadycam.jpg

Waarbij men vaak met zware camera combinaties, draagarm, monitor en tegen gewichten moeten rondrennen om strakke opname te maken.
Lijkt mij ook handig als toevoeging op een Flinke Steadycam Rig.
http://www.obgroup.com.au/steadycam.jpg

Waarbij men vaak met zware camera combinaties, draagarm, monitor en tegen gewichten moeten rondrennen om strakke opname te maken.
Klopt, als steadycammer ben je vaak zo'n beetje je eigen lichaamsgewicht (zeg zo'n 70kg) aan het balanceren tegenover het gewicht van je rig om alles stabiel te houden. Needless to say, zijn er al genoeg operators door hun rug gegaan en zie je vaak de meest rare balanceertrucs om zo'n ding in de goeie houding te krijgen :)

Ik verwacht wel dat Lockheed een commerciŽle versie van dit HULC-systeem uitbrengt, en dat de theater- en filmindustrie (zowel camera-operators als technisch personeel) er gauw gebruik van zal maken. Want je moet ook niet onderschatten hoeveel een stuk truss, een filmlamp of een beetje luidspreker op een podium weegt.
Je ziet in het filmpje wel duidelijk dat bij het dragen van dat gewicht of van dat schild dat het lopen er opeens een stuk lastiger uitziet. Alsof het exoskelet er alle moeite mee heeft om de bewegingen dan nog te interpreteren en op tijd mee omhoog/omlaag te gaan (vooral bij dat schild tegen het einde van de video).

Verder erg knap, ook dat Japanse "mechsuit" dat in de related links staat is een knap staaltje werk!
Wellicht leuk om dan ook te linken naar een ander exoskeleton die recentelijk ook een update heeft gehad: de Raytheon XOS 2.

http://www.youtube.com/watch?v=-UpxsrlLbpU

Deze is nog wel tethered, maar kan ook de armen een boost geven. In Japan zijn ze bezig met versies voor agrarisch gebruik en ook voor de verpleging. Het zijn mooie ontwikkelingen die uiteindelijk voor burgers en met name ouderen/verzwakten heel interessant zijn.

[Reactie gewijzigd door Diddle op 29 oktober 2010 15:00]

Ik wou zeggen, die van Raytheon was veel vetter!
De verwachting was dat ze de tethered versie daar van in vijf jaar konden gaan uitrollen geloof ik, dus over een jaar of 10 te huur bij de boels? :P
nog even en dan bestaat robocop echt!
"Run Forrest, run!" ;)

Alhoewel het best indrukwekkend is dat je er lange tijd mee kunt rennen, is het natuurlijk nog wel wat efficiŽnter om een (ander) vervoermiddel te nemen. Maar ik hoop vooral dat dit in de medische sector wordt opgepakt, met name bij revalidatie. Dan kan de kracht van dit exoskelet geleidelijk aan terug geschroefd worden. In elk geval geen slechte ontwikkeling.

[Reactie gewijzigd door Elijan9 op 29 oktober 2010 15:24]

We kunnen heel simpel zijn. Ja er mopet vanalles aan deze eksoskeletten worden gedaan maar we weten dat de toekomstvisies in veel films en manga gewoon iets is waar veel mensen (in het leger) willen streven. Wie wil er nou niet 200 kilo kunnen tillen zonder een hefttruuk nodig te hebben maar met een eksoskelet aan, das gewoon cool.
De helft van alle uitvindingen hebben in het begin halfzachte redenen om te worden ontwikkeld, pas nadat ze verbeterd zijn komt de 'noodzaak' aan het licht.
De helft van alle uitvindingen hebben in het begin halfzachte redenen om te worden ontwikkeld, pas nadat ze verbeterd zijn komt de 'noodzaak' aan het licht.
Daar ben ik het zeker mee eens: In de jaren 60 hadden ze de 'droom' van Star Trek-communicators en computers voor iedereen, en nu loopt iedereen met een smartphone op zak en een laptop in de tas.

Science fiction becoming science fact is juist de drijfveer voor vooruitgang, omdat we nu een generatie wetenschappers hebben die met SF zijn opgegroeid en er steeds meer middelen zijn om SF-achtige technieken realiteit te maken.

Zaken als kernfusie zijn nog maar decennia van ons verwijderd (op zijn hoogst). Tijdreizen en teleportatie gaan nog langer duren, maar daar wordt nu ook al hard over nagedacht.
vind het er maar beetje lomp en onhandig uitzien ik vindt die kerel niet echt meer vloeiende bewegingen maken.

en betere prestaties of meer kunnen tillen dan kun je beter wat avondjes(extra) in de sportschool trainen
Ga jij maar Lockheed Martin bellen en leg ze uit waarom dit volgens jou een lompe en overbodige uitvinding is. 8)7
Dan mag jij na een avondje sportschool 90 kg aan bagage even wegbrengen, 20 kilometer verderop.

Als ze nou die extra draagkracht niet gebruiken voor bagage, maar voor kogelvrije vesten, dan heb je wandelende bunkers :P

[Reactie gewijzigd door Arrim op 30 oktober 2010 00:11]

Maar als de accu dus leeg is moet je naast de 90 kg materiaal die je bij je hebt ook nog het exoskelet zelf tillen of het dumpen. Ziet er verder cool uit als hij ermee rent.
ik denk dat het je alsnog helpt met je pack tillen power of geen power. de hydrauliek werkt dan het zelfde als een grote veer. je slaat de energie van de comprimerende beweging op in het samenpersen van de vloeistof die weer vrij komt bij het strekken van je been.
Volgens het filmpje zou het gewicht dragend gedeelte ook moeten werken zonder stroom. Het zou me in ieder geval niet zo handig lijken als de gebruiker opeens onder het gewicht bezwijkt als de batterij op is of per ongeluk wordt uitgezet.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True