Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 25 reacties

Dexta Robotics heeft een exoskelet ontwikkeld waarmee gamers hun handbewegingen kunnen visualiseren. Het bouwsel is er in twee verschillende vormen. De meest uitgebreide versie is in staat om daadwerkelijk tegenkracht te geven en zo gebruikers te laten voelen.

Dexta Robotics heeft twee exoskeletten ontwikkeld die volgens de makers een 'virtual-reality-ervaring' kunnen leveren. De Dexmo Classic is het meest eenvoudige model en neemt op elf punten  handbewegingen waar. De data kan in combinatie met algoritmes een nauwkeurige weergave van  handbewegingen in games genereren.

Daarnaast is er de Dexmo F2, die alle mogelijkheden van de Classic heeft, maar met extra functionaliteit is uitgerust. Het exoskelet is in staat om tegenkracht te geven, waardoor gebruikers gevoel doorkrijgen als ze een fysiek of virtueel object oppakken. De F2 schiet dan 'in het slot', waardoor de vingers niet verder naar elkaar kunnen worden gebracht.

De Dexmo kost volgens het bedrijf minder dan tweehonderd dollar, omgerekend zo'n 160 euro, maar onduidelijk is welke versie precies wordt bedoeld. Het bedrijf claimt dat zijn exoskelet nauwkeurig is, maar het apparaat moet wel eenmalig gekalibreerd worden.

In Nederland is enkele maanden geleden een soortgelijk project gestart. De ontwikkelaars willen een zogenoemde dataglove produceren, waarmee gamers spellen met handbewegingen kunnen bedienen. De dataglove zou voor virtual-reality-toepassingen kunnen worden gebruikt. Met een Kickstarter-project werd geprobeerd om geld op te halen, maar het streefbedrag van honderdduizend euro werd lang niet gehaald. Het Kickstarter-project is voortijdig geannuleerd.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (25)

Uuh, waarom hebben we het over een exoskelet? Dat is dit op geen enkele manier namelijk.
Het is een data input/feedback device, een data-glove.
Een exoskelet heeft als functie de drager stevigheid te bieden. Dat doet dit apparaat op geen enkele manier.
Kan deze techniek dan ook in protetische handen worden verwerkt?
Hand eraf geen probleem hier alles nieuw werkt beter dan je vorig hand.
Kort gezegd, nee.

Wat dit systeem doet is het blokkeren van beweging in de handschoen van de gebruiker, op het moment dat de mechanische hand iets detecteerd, of dus ook nog tegenkracht geven.

Op het moment dat jij je hand kwijt bent heb je hier dus niks aan. Je zou het signaal op de een of andere manier in de zenuwen moeten krijgen (op een interpreteerbaare manier).

Wel grappig om te zien dat andere hier al mee bezig zijn :)
Heb wel eens nagedacht hoe je dit dus kan doen en dit is dus best leuk om te zien :p
(al denk ik wel dat ze nog een redelijke weg te gaan hebben om het echt goed werkend te krijgen ;) )
nou, dan heb je misschien iets gemist wat een paar dagen al rondgaat op twitter
http://3dprint.com/16976/wounded-solder-prosthetic/

en dan was er een tijdje terug ook nog een actie dat ze zoveel mogelijk handen probeerde te printen in een week via http://enablingthefuture....b-prosthetics/talon-hand/
http://enablingthefuture....rosthetics/odysseus-hand/
tuurlijk, er zal vast nog veel moeten gebeuren kwa ontwikkeling, maar het begin is er

edit, nee is niet hetzelfde als in het artikel, maar zou volgens mij wel in combinatie met elkaar kunnen werken

[Reactie gewijzigd door kamagurka op 2 oktober 2014 14:07]

Die kende ik nog niet, nee. Ziet er naar uit dat dat een heel goedkoop en net systeem is :)
Maar dat zal helaas niet werken als je dus je handpalm mist (echt op je pols of net hoger op de arm een amputatie), want het vertrouwt op de beweging daarvan om "instructies" op te pikken (dus je beweegt je "hand" iets naar rechts om de duim dicht te laten gaan etc.).

(Lap tekst maar verwijderd)
Deze link heeft de spullen waar jij naar op zoek bent ;)
http://www.the-scientist....2513/title/Missing-Touch/

Is ook bij zo'n goedkope hand waarschijnlijk redelijk simpel te implementeren :)
Dan zou de aansturing compleet anders moeten zijn, bijv via neurale signalen of hersengolven...
Dit is een hele andere techniek, hier worden de bewegingen opgepakt van je hand dmv het exoskelet, om dan vervolgens ergens anders gebruikt te worden (een robotarm of een virtuele wereld)...
In het kort : je hebt nog steeds een hand nodig aangezien deze je hand nadoet, dat gaat niet op voor jou voorbeeld...
Voorlopig nog niet waarschijnljik.
Zoals je ziet is het exoskelet het gene wat de robots nu bestuurt en niet je gedachten(zoals jij waarschijnlijk denkt?).
Maar waarschijnlijk zal dat ook niet lang meer duren alleen moet je het dan bewust denken.
en dan iemand die met een webcam mee kijkt wat de hand moet doen om hem te besturen?
nieuws: Eerste bionische arm krijgt FDA-goedkeuring

Is er al! Arm eraf hier heb je een nieuwe van metaal en kan steentjes tot diamantjes knijpen.. Of in ieder geval een zeer stevige hand geven aan iemand ;).
Jammer dat de afstanden die de handen moeten afleggen vele malen groter zijn dan de afstanden die de robotarment moeten afleggen. Zo wordt precisie werken toch wat lastiger, lijkt mij, omdat je niet echt het juiste gevoel erbij krijgt.
Je ziet immers een kleine afstand maar je moet veel meer afstand afleggen om die kleine afstand te overbruggen. Misschien dat dat met calibratie te verhelpen is maar dat hadden ze dan wmb beter van te voren kunnen doen voor het opnemen.

edit: typo

[Reactie gewijzigd door TheCapK op 2 oktober 2014 13:29]

Zoiets kan er ook voor zorgen dat je preciezer kan werken.
Door 10 cm met je hand af te leggen en dat dan de arm maar 1 cm beweegt geeft je de optie tot precisie werk. Een voorbeeld daarvan is tnt onschadelijk maken zoals in het filmpje.
Het lijkt mij alleen dat het niet met je gevoel overeenkomt. Natuurlijk zou je nauwkeuriger kunnen werken doordat je meer ruimte hebt voor je eigenhanden maar juist het gevoel staat dit tegen, lijkt mij.
Geweldig, maar van de video uit is de response tijd nog niet super.
Maar heb er veel hoop voor nu maar hopen dat het echt wat word!
Misschien maar beter ook als je met TNT werkt :P
umm, tijdbommen heb je niet bepaald veel tijd weet je :P
Maar klopt, voor bom opruimingen zou het inderdaad handig zijn als het een beetje metaal is dat word opgeblazen dan een levend persoon
Is zeker zo, maar als de zenuwtrillingen van een mens niet worden opgepakt omdat deze te snel gaan is zo'n robot hand natuurlijk uber stabiel. Althans, lijkt me :9
En dan de volgende stap: I'll be back!!

Oh, wacht, het bestaat al!!!
En het kan zelfs beter!!!

On Toppic:
Wat gaaf dat dit techniek (artikel) de volgende stap in het ontwikkeling van protheses mogelijk maakt. Lenigheid kan ontworpen worden maar echt "gevoel" dat die technische potentieel van lenigheid kan helpen benutten - dat is pas een groot stap vooruit!

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door jumbojus op 2 oktober 2014 13:34]

Handig, hiermee kan ik mijn vrouw op afstand masseren :)
Je bedoelt het misschien grappig. Maar vanuit de sexindustrie zijn hier natuurlijk ook leuke toepassingen voor.
Lekker fylosofisch vraagstuk of het dan nog vreemdgaan is :P
Nou niet echt een vraagstuk, als je er over moet nadenken of het vreemdgaan is is het gewoon vreemdgaan ;)
Maar goed hangt van de personen af, wat men wel toelaat of niet, dat heeft weinig met fylosofie te maken.
Lekker voor je vrouw dan :P :9
Vraag me niet waarom, maar ik moet aan Iron Man denken. :9
Wow! Cool!
Maar of dit nu echt iets word waar we op en duur allemaal mee gaan rondlopen?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True