Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 122 reacties

AMD werkt volgens het LinkedIn-profiel van een medewerker aan een 20nm-variant van de 28nm-apu in de Xbox One. De informatie op het LinkedIn-profiel leidt tot veel speculaties over een mogelijke nieuwe versie van de Microsoft-console.

De kleinere processor, waarvan AMD-medewerker Daniel McConnell melding maakt op zijn profiel, resulteert volgens TSMC in een snelheidstoename van 30 procent of een energiebesparing van 25 procent. De nieuwe apu zou daarnaast door zijn kleinere formaat de productiekosten kunnen drukken.

Het is onbekend wat Microsoft wil doen met de 20nm-apu. Het ligt voor de hand dat Microsoft de processor wil gaan gebruiken voor een variant op de Xbox One, waarbij sommige media zoals Eurogamer speculeren dat het zal gaan om een kleinere en goedkopere console. Het Redmondse bedrijf heeft zelf echter nog niets bevestigd. Het is ook onduidelijk op welke termijn de nieuwe versie van de Xbox One kan uitkomen.

Microsoft Xbox One Zwart

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (122)

Begrijp ook niet dat media meteen speculeren op meer performance. Dit is heel normaal tijdens de levensduur van een console. Bv. XB360:

- Xenon CPU ging van 90nm naar 65nm en nu 45 nm
- Xenos GPU ging van 90nm, naar 65nm en nu single die met CPU in 45nm

En PS3:

- Cell CPU ging van 90nm, 65nm naar 45 nm
- RSX ging van 90nm, 65nm naar 40nm

Geloof dat PS3 na een jaar al een die shrink voor de Cell CPU te pakken had.

Allemaal om de kosten te drukken en meer marge te creeren. De PS4 zit ook al een z'n eerste hardware revisie, waarbij ze de APU cooler hebben aangepast, een micro-controller voor de BD drive eruit gehaald hebben en sneller DDR3 (= goedkoper ??) voor de standby controller gebruikt hebben.
Microsoft werd door de RROD gedwongen om een zuinigere versie maken. :+
Ik heb zelf de laatste fat Xbox (Jasper). Moet zelf zeggen dat de Jaspers minder heet worden dan de Xbox 360 S, helaas zijn ze wel luidruchtiger. :X
Behalve dat dit leuk nieuws is voor de xbox , betekend dit ook dat wel al wat kunnen zeggen over nieuwe generatie apu's voor de pc markt.
Als amd deze chip dus nu af of bijna af heeft. zijn de bijna klaar voor de 20 nm productie. Het zou mij dan ook niet verbazen als we rond de kerst de nieuwe amd apu's op 20 nm gaan zien. stel deze geven 30 meer performance, of 25 % minder stroom verbruik ( of een combinatie , 15 % prestatie en 15% zuiniger ) zou dit voor de apu erg doorslag gevend kunnen zijn. Je zie nu dat het top model , de A10 7850k net battelfield 4 kan spelen op medium met AA op 1080P rond de 30 fps. Dit is eigenlijk net te weinig, zelf voor de wat minder veeleisende gamer. Maar als zijn prestaties met 15 omhoog gaan. dat zul je een stuk minder last hebben van fps drop's en word het ineens een tamelijk interessant product voor de budget gamer !
Dit Is natuurlijk helemaal volgens verwachting. Net als bij de vorige generatie consoles komen er die shrinks van de cpu/gpu en in dit geval van de apu .

Ik verwacht zelf dat ze alle winst zullen gebruiken voor stroom besparing.
Ze kunnen het niet maken om de apu hoger te clocken. Mensen die nu een xbox One hebben zijn dan de pineut. Moderne games draaien dan mogelijk slechter op die oude consoles.

In het verleden zijn de specs nooit verhoogd. En ding alle winst naar energie besparing, stillere koeling en kosten besparing. Zie bv de xbox 360 slim.

Ik verwacht dus iets in die trant. Of je moet alle huidige gebruikers de mogelijkheid geven om de console om te ruilen naar het snellere model. Maar dat zie ik niet gebeuren.

Nieuwe games moeten net zo goed draaien op die oudere modellen als de nieuwe. Dat Is waarom mensen in consoles investeren. Zodat je de komende 5/10 jaar met die hardware vooruit kan wetende dat je alle games voor dat platform optimaal kan draaien.
Idd, elke console moet in staat zijn het spel af te spelen zonder problemen, of het nu een origineel of een nieuwe revisie is. Enige uitzondering is 360 core edition, waar je voor veel games uiteindelijk een harddisk bij MOEST hebben. Stom idee ook om die console zonder HDD uit te brengen(vooral als de vorige generatie die standaard wel had).

Expansions, zoals de kinect, maar ook sega had er een handje van, en de N64 had zijn memory expansion, adverteer je het spel heel duidelijk voor de die expansies, en niet voor de originele console.

De Xone zal niet een "betere" spelervaring gaan bieden bij een nieuwere revisie. Hij word hooguit, kleiner, stiller, zuiniger.
Naruurlijk gaan ze voor zuiniger ( en goedkoper. Dit soort apparaten vreten stroom. Misschien kan je zelf instellen of je voor sneller gaat en dan heb je gewoon een marge van 30 % voor die games die het uiterste dr uit halen en daardoor soms framedrops hebben.
De console zal helaas niet sneller worden.

De Xbox 360 als voorbeeld: 2005 de 360 wordt uitgebracht met een architectuur van 90nm voor zowel de GPU als CPU.

Drie "Die-shrinks" later in 2010 wordt de X 360 Slim op de markt gebracht, met nog steeds een gelijk presterende GPU en CPU, Ditmaal op 45nm in de vorm van een APU.

Doordat de prestaties gelijk blijven zullen de gebruikers geen verschil merken tijdens het gamen tussen de 2005 versie en de 2010/(4) versie :)

Edit: Typo

[Reactie gewijzigd door nigel100100 op 1 november 2014 14:33]

Ik vraag me ineens af. Heeft er wel eens iemand een xbox geprobeerd te overclocken?
Ik heb hier van vernomen dat dit wel is is geprobeerd met hardware modificatie's, veel solderen en een speciaal OS. maar tot nu toe is er niemand in geslaagd om dit succesvol uit te voeren.

Op de oudere Xbox was dit wel mogelijk met wat moeite. :)
Ik denk niet dat ze meer grafische kracht gaan geven aan de XO. Simpelweg omdat ontwikkelaars van nieuwe games er niet van uit kunnen gaan dat iemand dan de nieuwe variant met meer kracht zou hebben. Het zal dus, zoals zo vaak, op een kostenbesparende ontwikkeling uitdraaien...
In het verleden leidde dit gewoon tot zuinigere consoles (zoals bij de xbox 360 toen men van 90 naar 65nm ging). Soms gaat het gepaard met een kleinere versie (denk aan de slim editions van playstations).

Maar bijna altijd is zo'n nieuwe revisie gecombineerd met een prijsverlaging van wat ik me kan herinneren ;) .
Dit nieuwsbericht is eigenlijk vrij nutteloos. Niet alleen is het een gerucht, maar je hebt als eindgebruiker vrijwel niets aan deze informatie.

De X1 wordt niet sneller, dat zou Microsoft bakken met geld kosten op allerlei manieren en het zou kwaad bloed zetten bij early adopters. Het kost devs extra geld voor QA en ontwikkeling, het compliceert het ecosysteem en maakt in één klap alle oude X1's die nog niet verkocht zijn compleet nutteloos. Niemand koopt het inferieure systeem, zelfs wanneer dit 'gerucht' handen en voeten zou krijgen kunnen ze de voorraad al dumpen.

Wat er wél gaat gebeuren weten we allemaal, het nieuwe procedé zorgt gewoon voor een verkleiningsslag, het apparaat wordt goedkoper en dat laat prijsverlagingen toe. Maar wederom is dat non-nieuws: als de X1 een kleinere proc krijgt, dan krijgt de PS4 die natuurlijk ook. Het biedt de X1 dus geen 'echt voordeel' op de markt.

Kortom, vrij nutteloos artikel. Er staat namelijk óók niets over verwachte data, lagere prijsstelling of wat dan ook. En die speculatie tja... als je zo kort na release al zoveel speculatie krijgt rondom een console die 'mogelijk' (wishful thinking!) sneller gaat worden, volgens mij is de wens dan de vader van de gedachte en een teken aan de wand dat deze console generatie bizar slap is en nú al tegen zijn grenzen loopt.

Nog even helemaal los van de X1, je moet de voorgestelde performance winsten met een hele dikke korrel zout nemen. Intel weet er elke gen niet meer dan 10% uit te persen en zelfs dat is al optimistisch, en AMD heeft zich in de afgelopen paar CPU generaties nogal vergalloppeerd aan hun 'voorgestelde prestatiewinst'. We weten allemaal hoe het de FX x1xx is vergaan en hoe Mantle van cpu-wondermiddel naar de marge van een handjevol games op een beperkt aantal configuraties is verschoven. Dat AMD nu opeens het licht heeft gezien en enorme prestatiewinsten gaat boeken is zéér onwaarschijnlijk. En het is mosterd na de maaltijd, de consoles zijn nu uit dus de 'baseline' is gezet en daar gaat niks meer aan veranderen.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 1 november 2014 09:48]

In de basis kan dat wel hoor:

XBO V1.0 - Resolutie A met upscaling
XBO V1.1 - Resolutie B, hoger dan A
Alleen wordt framerate niet louter bepaald door de resolutie waarop gerenderd wordt. Een game die CPU bound is gaat geen voordeel behalen aan het renderen op een lagere resolutie.
Dit gaat om een console, die al amper meer CPU/GPU heeft, meer APU's. En in dat geval zijn er al genoeg games al voorbeeld waar verlagen van resolutie (of juist ophogen nadat er betere SDK en kinect vrij kwam, zoals D3) wel degelijk direct resultaat geeft.
Dit gaat om een console, die al amper meer CPU/GPU heeft, meer APU's
Je opmerking is irrelevant. Dat het een APU is betekent gewoon dat er een GPU en CPU op dezelfde die zit gebakken, en dat ze mogelijk wat gebruik kunnen maken van gesharede resources (met name cache). Maar het blijft zo dat er een CPU kern in zit en een GPU kern. Als games CPU bound zijn dan betekent dat gewoon dat ze belemmerd worden door de algemene gameloop (die oa de physics, AI, occlusion culling, etc. verzorgt) terwijl de GPU niet volledig ingezet wordt. Je kunt in dat geval "gratis" de resolutie opschalen tot ie vol zit, en tegelijkertijd betekent het dat het verlagen van de resolutie geen effect heeft op de framerate.

Het is niet zo dat omdat een game "CPU bound" is dat hij dat niet is omdat hij op een APU werkt. Je kunt klagen over de gebruikte terminologie maar dat maakt het onderliggende resultaat niet anders.
Je hebt toch wel door dat de game loop inmiddels ook ontkoppeld is van de thread die rendered, tenzij je dos game architectuur wilt bespreken.
Het zijn inderdaad vaak niet dezelfde threads, maar ze zijn zeer zeker niet "ontkoppeld" want dat brengt meer kopzorgen met zich mee dan dat het oplevert.
Nee, maar de game-logic hoeft geen data uit de framebuffer te lezen, er is geen directe synchrone dependancy tussen de twee. Dat er veel asynchrone koppeling van state naar view is lijkt me logisch, er moet immers iets gerendered worden. Of zit ik nu te vaag.

edit: Het concept dat je op basis van het gerendered beeld besparingen zou kunnen maken op je game logic (render->state) omdat het in uiteindelijke pixels toch niet verschilt kan wel interessant zijn. Je zou na een trainingsloop je accuracy/timers omlaag kunnen brengen vanwege nutteloze precisie.

[Reactie gewijzigd door analog_ op 31 oktober 2014 17:43]

Maar de render-thread moet weldegelijk game-data lezen. Dus als de gameloop het niet haalt in 16,7ms dan loopt je game niet op 60fps :). Je kan de gamestate gaan double bufferen en de render thread laten interpoleren zodat hij vaker frames eruit kan persen dan de gameloop, maar dat zorgt er wel voor dat je een stuk meer memory nodig hebt, en bovendien verhoog je daarmee de input lag (je gaat immers interpoleren tussen het vorige frame en de volgende, terwijl je anders al meteen de volgende had gerenderd).

In de games waar ik tot nu toe aan gewerkt hebt was het over het algemeen zo dat vanaf de gameloop alle renderdata wordt gecaptured, en terwijl die data binnenkomt kan de renderthread ermee aan de gang. Ondertussen kan op een gegeven moment de volgende iteratie van de gameloop in gang worden gezet terwijl de renderthread nog bezig is GPU drawprim calls te doen.

Er is dus wel overlap, maar het blijft gesynchroniseerd: je gaat geen nieuwe renderdata capturen als de render thread nog niet klaar is met de vorige frame, en de render thread gaat geen nieuwe frame renderen als de main thread nog niet op het punt is gekomen nieuwe data aan te leveren.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 31 oktober 2014 17:49]

dezelfde-game-state[timestamp] = nieuwe view state? Dat gaat er vanuit dat er tussenliggende view states worden berekend dmv. een of andere interpolatie vorm natuurlijk. Beetje jongleren wel met de definitie van 'state'. Kooktijd, smakelijk.

Netwerk latency in MP zorgt er toch ook niet voor dat je gameloop traag wordt of dezelfde state blijft herhalen voor average-gamer-latency-50ms?

[Reactie gewijzigd door analog_ op 31 oktober 2014 17:54]

Ik vind het idee op zich niet zo slecht hoor: Ipv dat je moet gaan debatteren of iets CPU-bound of GPU-bound is, is het gewoon per definitie APU-bound!
Ik stel nergens dat een CPU/GPU geen APU is, of welke vorm
Zo klonk het eerlijk gezegd wel: "Dit gaat om een console, die al amper meer CPU/GPU heeft, meer APU"
Jammer dat je voorbij gaat aan de rest
Welke rest? Dat jij voorbeelden kent waarbij het wel uitmaakt? Dat sluit ik toch helemaal niet uit? Ik zeg áls ze CPU bound zijn, dán werkt het niet. Niet dat het nooit werkt.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 31 oktober 2014 17:37]

Kijk even ze profiel: Gamedeveloper @ Nixxes

Die hebben onder andere Tomb Raider (en erg goed) geport

Dus denk dat ie wel recht van spreken heeft ;)
Eh lol, APU betekend CPU en GPU op een chip.
= Extra werk voor de dev (die moeten per slot van rekening met beide configs gaan experimenteren) en daarbij "naai" je je early adopters. Ik zie het niet gebeuren.
Diablo 3 was met een simpele patch 1080p gemaakt (lomp genomen, alsof je in een PC game de CFG file even aanpast naar hogere resolutie), early adopters zijn al op diverse vlakken genaaid, dat is het risico van die mensen (prijs, packs, beschikbaarheid ec).

Het zal ook wel niet gebeuren, daar ben ik wel zeker van en zet mijn vraagtekens al bij die '30/25%' cijfers.

Het kan ook gewoon het identieke model blijven (locked gelijk aan V1), maar gewoon meer power voor UI en overige zaken.
Eens. Zal eerder in de UI gaan zitten, al zal je dat alleen merken als je ze naast elkaar draait.
De XBO mag best wel wat 'boost' gebruiken bij bepaalde UI schermen zeker wanneer games actief zijn, of het gelimiteerd is puur door 'power' of door gewoon de schijf die het niet bij kan houden, op z'n momenten is de XBO behoorlijk traag, elk stukje winst teken ik voor.

Andere kant, kan ook nog programmatuur zijn, Smartglass is zelfs op een PC soms irritant traag en die heeft genoeg aan boord om dat probleemloos te kunnen.
Mwah, valt wel mee, toch? Vind het belangrijker dat men zorgt dat de games beter met bijv. de suspend functionaliteit omgaan. FM5, bijvoorbeeld heeft nog altijd geluidsartefacten na suspended te zijn geweest.

Ten opzichte van de 360 is de UI snelheid van de Xbox One al vele malen beter.
Valt ook zeker mee, zeker als je bv de PS3 erbij pakt, dat is met de jaren echt drama geworden.

Het zit meer in het 'Multi-tasken' waar het soms irritant traag is, even snel iemand tijdens een potje uitnodigen kost soms onnodig veel tijd terwijl (naar mijn idee) er amper data hoeft verwerkt te worden. Bv, start een game, snap party en invite iemand. De friendlist die hij dan laad, daar verwacht je toch van dat hij bijna instant op je scherm zou staan? Dat is max 200 man even inladen (cached usericons), klaar. Toch is dat soms behoorlijk traag. En dan over upload studio maar niet te praten :P

Het hoeft van mij geen SSD PC niveau zijn, maar ik heb het gevoel dat ze in de UI nog behoorlijk wat optimising kunnen doen om alles wat vloeiender/sneller te laten verlopen.
Dat heb ik vooral op de '360. Het openen van de Guide duurt al een seconde of 3. Als ik bijv. een vriend een invite wil sturen, kost me dat zeker een second of 15, waarvan minstens 12 bestaat uit wachten tot er iets gebeurd.
De Snap multitask functie waarbij je een app kunt draaien in een klein schermpje naast de game, zal zeker kunnen profiteren van wat extra CPU power.
Met vooruitgang naai je altijd early adopters... Grappig dat de sentimenten voor consoles daarin zo anders zijn dan die van PC gebruikers. En dat niemand blijkbaar enthousiast wordt van 25% minder energieverbruik... dat lijkt mij een behoorlijke winst! :)
Als je een console koopt, koop je feitelijk een uniek apparaat waarop alles voor iedereen gelijk draait. Een PC wordt daarnaast niet door 1 bedrijf gemaakt. Je early adopters zijn wel vaak je trouwste klanten die je het vertrouwen hebben geschonken, en het risico op kinderziektes voor lief nemen. Ik denk niet dat je die kan achterstellen door ineens een krachtigere console uit te brengen waarop sommige games ineens beter draaien.
Niet perse. Als hij op xb1 v1.0 werkt hoef je voor v1.1 alleen maar wat grafische settings aan te passen.
Ja maar je moet wel weten welke settings en kijken hoe ver je kunt gaan. Het is een feit dat dit extra werk oplevert.
Het zou ook vreemd zijn wanneer op een xB one spel staat. alleen voor consoles na 1 jan 2015
Misschien kunnen ze een spel dynamisch maken?
Voor de pc kan dit toch ook? Voor de pc kan een spel zelf de grafische instellingen bepalen aan de hand van de gekozen hardware.
Juist, maar dit gaat meer QA nodig hebben. omdat je op 2 verschillende consoles moeten* testen.

edit: taalfout

[Reactie gewijzigd door BJ_Berg op 31 oktober 2014 17:10]

Zolang vooral de XO geen 1080p@60Hz kan uitspuwen is extra rekenkracht zeer nodig. Verder zijn er naast de resolutie en framecap genoeg aspecten van een game waar ontwikkelaars nu al aan sleutelen om de hoogste grafische instellingen te behalen.
Denk hierbij aan: draw distance en AA.
Forza 5 is gewoon 1080p/60 fps.
Daarnaast doet de XBox One nauwelijks onder voor de PS4 gezien de resoluties en fps van de multiplatforms. Ook Driveclub is 1080p/30fps.
XO zwakke plek is en blijft het aantal ingeschakelde shaders van de GPU. De PS4 heeft er 50% meer. Het is niet zo dat de XO dan geen 1080p/60fps kan draaien, het komt alleen niet zo vaak voor.
X1 kan prima 1080p en 60fps uitspuwen, maar men kiest er nu voor om meer grafische pracht te tonen dan een hogere resolutie of fps te gebruiken. Van de games die nu uitkomen hebben ze lang genoeg de tijd gehad om wel dergelijke resoluties en fps te hanteren, maar kiezen ze daar niet voor. En dat is ook logisch want dat verkoopt weinig titels. Wel verkopen schitterende beelden en gave trailers.
Wie zou nou denken dat ze met een verhoging komen dat lijkt me gewoon een volgende versie net als de vorige gen ook zo was
Ja, en ze testen ook op iedere mogelijke combinatie van hardware voor pc games?
Niet iedere, maar wel heel veel. Vooral via Beta, of zelfs Alpha tests.
Nee, maar de drivers zorgen voor interactie met de specifieke hardware.
Het is echter simpelweg gewoon veel makkelijker om voor één configuratie te coderen dan voor meerdere.
"Het is gewoon je PC"

Er is niks mis met mijn AthlonXP. :+
Neh, dan draai je het idee achter de console namenlijk de nek om.
En het is dan ook weer extra werk voor de devs, je maakt de kopers van de oude rev boos etc.

Vroeg of laat zal er een nieuwe rev opduiken en die zal dan wat minder stroom gebruiken. Een tijdje erna zal er een kleinere versie van de Xbox One opduiken.

[Reactie gewijzigd door Deadsy op 31 oktober 2014 16:18]

Dat is een hoop extra kosten, omdat alle Q&A dan 2 keer uitgevoerd moet worden.
Jemig, moeten alle vragen dan echt 2x gesteld en beantwoord worden?
Oh kom op, dat was in dezelfde minuut.
Ach zat te zeuren, je bedoelde QA (quality assurance), Q&A is questions and answers

[Reactie gewijzigd door Mutatie op 31 oktober 2014 22:44]

[OFFTOPIC]Zeiken is een vak!

[ONTOPIC] Even slecht gedaan en wat van wiki geplakt
90 nm process,[6] 65 nm process upgrade in 2007[7] (codenamed "Falcon", later "Jasper"), 45 nm process since Xbox 360 S model[8]
Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Xenon_(processor)
Dit houd in dat ze het bij de 360 ook gedaan hebben en daar was het ook geen probleem?

Volgens een maat van mij die een arcade en een S heeft draait GTA V soepeler op de S, maar wel met de zelfde graphics.

Dus al met al maak ik me er niet druk ok, maar wordt ik wel enthousiast van het nieuwtje. Ook het voordeel dat er wellicht minder stroom/warmte is bij het gamen op de nieuwere versie is natuurlijk leuk. Dat alleen al is een voordeel!
Welke vraag?

Aanpassing voor hieronder: ja, maar het was dus geen vraag ;)

[Reactie gewijzigd door EliteGhost op 31 oktober 2014 20:53]

Daarom nemen mensen juist een gameconsole...
Nee hoor, kan ook op de Iphone lijn gaan lijken.. Met slechts een paar modellen kan je heel makkelijk van te voren instellingen bepalen als game dev.
Ze kunnen misschien wel de graphics voor de "oude" One op "normal" zetten en voor de "nieuwe" op high...
Waarom niet, je zou per versie XO kunnen aangeven dat de 1 een 30fps cap heeft en de ander een 60fps cap, render distance of AA bijv. Lijkt me niet zo moeilijk om een soort graphic settings profiel te maken per console.
Helemaal correct. Er is ook geen enkele aanleiding (ook niet bij de concurrent Sony) om uit te gaan van 'verbeterde hardwarespecificaties'; dat zou volgens mij ongehoord zijn in console-land. Dit soort trajecten gaan (tot nu toe) altijd om kostenbesparing/stabiliteit/zuinigheid; ergo, nieuwe 'Slim' modellen.

Gezien AMD ook de PS4 chip levert zal hetzelfde proces ook wel daar gaan gelden.
De kleinere processor, waarvan AMD-medewerkers Daniel McConnell melding maakt op zijn profiel, resulteert volgens TSMC in een snelheidstoename op van 30 procent of een energiebesparing van 25 procent.

Jammer genoeg heb je daar niks aan in consoles, want je kunt natuurlijk niet opeens een snellere versie gaan verkopen. Dat pikken je oude klanten niet.

-Edit, ik had het natuurlijk over de snelheidstoename. Energiebesparing zul je mensen minder snel mee voor het hoofd stoten.

[Reactie gewijzigd door Jeroenneman op 31 oktober 2014 16:23]

Gewoon een energiezuinigere console op de markt brengen pikken de (oude) klanten ook niet, als je de "oh boehoehoe ik voel me genaaid want ik heb net de oude gekocht"-reacties hier af en toe op t.net mag geloven.

.edit:
@Spekkie88: ik denk dat je me verkeerd interpreteert, want we hebben het over hetzelfde ;)
@LOTG: Dat maakt ook niet uit. Ik kan me juist bij de Xbox360 herinneren dat veel mensen zaten te klagen toen de Jasper-editie uitkwam terwijl ze net de vorige hadden aangeschaft, met ik geloof GPU en CPU op dezelfde die, een stuk zuiniger en stiller en minder foutgevoelig. Tja, tough luck denk ik dan, techniek gaat vooruit. Je kan altijd wel wachten, en anders zul je genoegen moeten nemen dat wat je koopt verouderd raakt. Dat is geen naaistreek, want je krijgt gewoon wat je ervan verwacht had.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 31 oktober 2014 17:57]

Het hoeft toch ook niet meteen een heel nieuwe variant te zijn? Van de Xbox 360 zijn er toch ook best veel revisies.

Voor Microsoft een kostenverlaging, want meer CPU's per wafer en door het lagere energieverbruik gaat ook de temperatuur omlaag.

Ik zie geen nieuwe verpakking aan de horizon in ieder geval.
Waarschijnlijk wordt de XO ook wel een stuk compacter. Vergeleken met de PS4 is het best fors. 25% zuiniger betekent ook fors kleinere koeling en voeding.
Voor zover ik weet is dat toch juist het geval bij consoles dat de "nieuwe" versies energiezuiniger/kleiner zijn dan de vorige? Kijk bijvoorbeeld alleen maar naar de PS3 "fat" en "slim". Juist omdat productieprocessen verbeteren over de jaren heen, kunnen er zuinigere/kleinere chips gemaakt worden met als voordeel lagere productiekosten en indien zuiniger ook minder lawaai van de koeling
Een kleinere chip betekent meer chips per wafer en dus waarschijnlijk een stuk goedkopere chips. Een zuinigere chip betekent een kleinere goedkopere koeler, psu etc.

Het betekent voor de klanten maar 1 ding, een goedkopere console, maar dat gaan ze niet pikken?

edit: ah, de oude klanten dus, tsja, die hebben niks te willen, want die hebben hem al :P

[Reactie gewijzigd door haarbal op 31 oktober 2014 17:41]

Waarom niet?

Als men een Xbox One+ uitvoering maakt die bij sommige spellen gebruik maakt van snellere hardware om een mooier beeld te leveren waarom niet, zolang er maar geen voordelen in zitten tegenover de oudere consoles.
De nieuwe apu zou daarnaast door verder zijn kleinere formaat de productiekosten kunnen drukken.
Nee kleinere processen zijn vaak duurder dan de oude, op het moment dat ze beschikbaar komen, over tijd als men het proces echt goed onder controle heeft wordt een nieuw proces pas goedkoper.


@hieronder
De single player modus kan er zeker gebruik van maken zonder problemen.
En betere grafische eye-candy, geeft meer spel plezier, maar hoeft niet perse voor gamers voordelen te zorgen.

En ik zeg niet dat het er komt, maar het is zeker wel mogelijk.

[Reactie gewijzigd door player-x op 31 oktober 2014 16:28]

Ik zie het niet gebeuren, om de redenen die ik hierboven al geef.
Gaat nooit gebeuren.

-Lastiger voor developers, want wat kan wel/net niet op versie x of y.
-Lastig voor consumenten, want waarom draait zijn versie op 60 en mijne op 30 fps?
-Lastig te verkopen, want als er daadwerkelijk een verschil is, zijn oude klanten ontevreden.
OF een energiebesparing van 25 procent.

Pikken oude klanten dat ook niet?
Hoezo? Wat kan die (klant) een stroomreductie schelen? Mij in ieder geval niet, zolang m'n Xbox One maar gewoon blijft werken, mag 'ie van mij best wat onzuiniger zijn.
Ik vind 20% zuiniger anders best welkom want bij mij staat een console de hele dag aan als ik vrij ben.
Waarom zouden die dat niet pikken? Ze hebben destijds betaald voor een console met die specificaties. Zolang nieuwe spellen de mensen met een oudere console niet buiten spel zetten is er niets aan de hand. Uiteraard ligt dat probleem niet bij MS.

Dan krijg je eerder het idee als wat er destijds bij Nintendo's N64 gebeurde. Er waren enkele spellen die je alleen kon spelen mét, maar veelal werd die gebruikt ten behoeve van hogere resoluties en betere performace.
Je hebt er wel wat aan, alleen idd niet voor een snellere console. Wel een kleinere en energiezuinigere. En qua formaat betreft kan de Xbox One wel een afslank-kuurtje gebruiken.
25% stroombesparing graag. Hopelijk snel, want ik wil toch al een 2de Xbox One halen. Dan is dat altijd mee genomen natuurlijk.
Tuurlijk heb je daar wel wat aan. Een energiezuiniger console kan een prima midlife update zijn, hebben we eerder gezien met de PS3 bijvoorbeeld.
het is niet ongehoord dat een console iets sneller kan worden maar het mag natuurlijk niet drukken op de huidige xbox one eigenaars. Snellere menu's en achtergrondtaken zal geen boze consumers opleveren.

Maar even naar het belangrijkste topic, ik hoop dat microsoft een revisie doet ik vind de xbox one écht niet aantrekkelijk. Dit is niet het belangrijkste van de wereld, de xbox 1 (niet one) was ook niet mooi maar daar heb ik wel veel plezier van gehad.

Misschien dat een redesign mij kan omhalen om wederom alle 3 de consoles te kopen deze generatie, only time will tell!
Ik juist wel. Super mooi. Dan zeker niet zo'n scheef gezakt model als die andere.
De One staat daarnaast superstrak onder de TV.
Daarnaast denk ik dat je een van de weinige die om speciale looks vraag.
Trouwens: er is inmiddels ook een witte http://www.windowscentral...xbox-one-now-available-uk
Ja! En daar heb ik speciaal op gewacht! :D Vanmiddag opgehaald. Prachtding! En zal zeer mooi staan bij mijn witte audioset.
Design is persoonlijke smaak, zoals Tweaker1234 zegt: Zodra je hem onder de tv zet (in je meubel) ziet hij er gewoon gelikt uit, maar ik ben het wel eens dat je hem niet naast je tv moet zetten waardoor het gehele apparaat te zien is, dan valt namelijk wel op dat hij erg groot (en vierkant) is.

Wat betreft de sloomheid, inderdaad - het is af & toe wel dramatisch gesteld met het ophalen van menu's / starten van games (dan nog niet te hebben over spontane game crashes waardoor je weer in mainmenu beland).

Ontopic: Een goedkopere versie? Wordt daarmee bedoeld dat de gebruikte onderdelen minder van kwaliteit zijn (kleinere hdd ofzo, geen bluray speler?) of dat er een prijsverlaging komt op de Xbox One waarbij ze dan toevallig ook een zuinigere GPU gebruiken wat weer stroomkosten (true, is minimaal mja, mijn XB1 wordt toch best warm) kan besparen?
Lijkt me logisch dat AMD vrij snel de 20nm nodes van TSMC wil gaan gebruiken, van wat ik begrepen heb is dit een vrij goedkope node (itt de volgende 16/14nm FinFET) dus wafers zijn niet veel duurder zijn dan de huidige 28nm (die nog enorm gewild is voor oa het goedkope segment mobile chips), en je krijgt meer chips uit een wafer, wat voor deze hele grote APU's aardig aantikt. Het verminderde verbruik is een leuke bijkomstigheid.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 31 oktober 2014 16:12]

Zoveel 20nm capaciteit heeft TSMC nog niet, dus ik vermoed dat het hier om een paar ES samples gaat.
20nm is géén goedkope node. Er is ontzettend veel tijd en geld geïnvesteerd bij TSMC om het 20 nm procedé te ontwikkelen, en dat zal moeten worden terugverdiend.

Ik snap deze move dan ook écht niet. Vast staat dat er geen 20nm high performance node bestaat, welke normaal zou worden gebruikt voor een grote chip als een console APU. Als we de diverse bronnen mogen geloven, is er maar één procedé beschikbaar bij TSMC op 20 nm, en dat is een low power versie. Denk aan mobiele telefoons en tablets. nVidia bronnen geven aan dat zij voor hun GPU producten alvast geen heil zien in 20 nm van TSMC.

En, vooruit., Als je een nieuwe chip zou ontwikkelen voor een nieuwe console, zou het misschien net uit kunnen om dat op TSMC's 20 nm procedé te doen. De nadelen van de low power uitvoering zouden dan net kunnen worden opgeheven door het kleinere procedé, plus of min 5%. Maar een port, een die shrink van 28 nm bulk of, wellicht, high performance, naar 20nm low power zou ongeveer een complete redesign inhouden. De investering die daarmee is gemoeid kan mijns inziens nooit opwegen tegen welke reductie in energie verbruik, performance bump, kosten reductie of andere factor dan ook.

Ik ben, kortom, uiterst sceptisch. Tenzij het Microsoft er aan gelegen is AMD financiëel te ondersteunen (en dat zou ik me best kunnen voorstellen), zie ik geen enkele reden voor deze uiterst ongbruikelijke move.
Als nVidia inderdaad de 20nm node skipt, zit TSMC met een hoop productiecapaciteit in zijn maag, wat dan weer verklaart waarom AMD relatief lage prijzen kan bedingen.
TSMC met capaciteit in hun maag? Dat zal voorlopig "niet en never" gebeuren. TSMC zit propvol en is volgeboekt tot sint juttemus.

De klanten voor 28nm en 20nm staan in de rij met een wachttijd van een half jaar om wat chips te mogen produceren (enorme lead time). In de pikorde van klanten tellen de bankrekening en belangenconnecties van de klant. Dat wil zeggen Apple nummer 1 (die krijgen alle capaciteit die willen; vrijwel alle 20nm capaciteit is tot nu toe door Apple gebruikt). Qualcomm speelt tweede viool maar krijgt met hun enorme bankrekening en belangen de grootste deel van de 28nm HPM (low power) en bijkomende 20nm capaciteit.

Voor de rest is het moeilijk, iedereen op mobiel gebied wil bij TSMC produceren (voor de beste performance zijn er geen alternatieven) , ook klanten die al lang veel orders plaatsen maar minder geld op de bank hebben zoals MediaTek worden geknepen. Om maar te zwijgen over kleinere spelers. Dan heb je nog andere mobiele SoC spelers met invloed/geld bij TSMC zoals HiSilicon (Huawei) en zelfs Intel wil een smartphone platform bij TSMC produceren.

NVIDIA domineert PC GPUs momenteel als nooit tevoren, wat nog meer vraag bij TSMC genereert, weliswaar niet op HPM maar wel 28nm (wat wel concurreert qua capaciteitsverdeling met 28nm HPM).

Het gerucht dat AMD de Xbox chip bij TSMC wil laten produceren lijkt mij wat vergezocht, GlobalFoundries staat half leeg en zal AMD hoge korting geven om daar te blijven produceren, en zoals gezegd zit TSMC propvol.
(...)resulteert volgens TSMC in een snelheidstoename op van 30 procent of een energiebesparing van 25 procent.
Het lijkt me niet dat MS voor een snelheidstoename zal kiezen, want dat zal betekenen dat er verschil tussen de consoles komt en uniformiteit is nou juist een sterk pluspunt in de consolewereld

Er zal gewoon gekozen worden voor een lager verbruik, met daarmee een kleinere voeding, een kleinere en mogelijk stillere koeling, een kleinere behuizing en dus uiteindelijke lagere kosten voor consument en natuurlijk MS zelf. :)
Minder energie en goedkopere chips doordat er meer uit een wafer komen. Misschien zelfs een goedkopere console of anders meer winst voor microsoft.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True