Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 54 reacties

Tijdens de openings keynote van de Intel Developer Forum heeft de Amerikaanse techgigant zijn roadmap voor toekomstige generaties processors gedemonstreerd. De Skylake-generatie staat voor de tweede helft van 2015 gepland.

Voor Skylake verschijnt, moet eerst nog de die shrink van de Haswell-generatie worden uitgebracht. Die Broadwell-chips moeten eind dit jaar nog geleverd worden aan fabrikanten, waarna producten begin 2015 moeten verschijnen. De eerste Broadwell-chips, mobiele processors onder de naam Core M, moeten echter al in oktober te koop zijn in ultraportables en tablets. Broadwell wordt op 14nm geproduceerd en heeft dezelfde architectuur als de huidige Haswell-generatie. Broadwell is ongeveer zes maanden vertraagd door een samenspel van problemen met de opbrengst van 14nm-wafers en de keus van een geschikt introductiemoment, in dit geval de feestmaanden tegen het eind van het jaar.

De opvolger Skylake zal een nieuwe architectuur krijgen en wordt, volgens Intels tick-tock-model, nog op 14 nanometer geproduceerd. Skylake moet in de tweede helft van 2015, waarschijnlijk tegen het eind van dat jaar, worden uitgebracht. Intel demonstreerde een desktopsysteem met Skylake-processor dat 4k-video afspeelde en een laptop die Futuremark-benchmark 3DMark draaide. Die laptop zou nog dit jaar als referentiemodel aan ontwikkelaars beschikbaar gesteld worden. De Skylake-laptop beschikt onder meer over wireless gigabit voor verbinding met randapparatuur inclusief displays. Ook kan de laptop draadloos worden opgeladen via Rezence-technologie.

Ook Skylake zal een opvolger krijgen die volgens een kleiner procedé wordt gemaakt: Intel gaf aan op koers te zitten met 10nm voor de Cannonlake-generatie processors. Die generatie zou in 2016 moeten verschijnen.

IDF2014 Skylake-bevestiging

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (54)

http://cdnmo.coveritlive....600_php5zxynjdsc05324.jpg
Hier is een plaatje. Er valt niet op te zien wat de scores zijn helaas, maar wuauw wat is die laptop dun :Y)
Nice. Helaas horen we niet zoveel uit het AMD kamp? Ze beginnen toch een beetje achter te lopen.
Ben lang fan geweest, maar dit verleid me toch wel weer om een intel systeem samen te stellen.
AMD richt zich op een andere markt dan Intel.
Niet helemaal waar.
Intel zit ook in de markt waar Athlon X2/X4 zich op richten, met bv Celeron/Pentium-chips.
Daarnaast heeft Intel de Xeon Phi-serie van 'server-GPGPU'-kaarten: nieuws: Intel kondigt Xeon Phi-coprocessors aan
AMD mist zelfs ondersteuning voor AVX512 en het ziet er niet naar uit dat ze dat zullen hebben tot 2016 (zeer lastig om te implementeren)
AMD zal zeggen dat je dat met OpenCL op een GPU doet. En idd, als je een krachtige gpu meebakt is het ietwat onzinnig om die enorme AVX512 units aan je cpu toe te voegen. Wil overigens niet zeggen dat dit de beste manier is, maar zo doet AMD het.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 9 september 2014 23:50]

Je hebt geen direct toegang tot de caches om een GPU bruikbaar te maken voor de taken waar je AVX voor nodig hebt.
Ook op een HSA/HUMA APU?
Maakt geen drol uit, omdat je constant heen en weer naar 3 of 4 niveaus van caches moet schrijven.

Het klinkt leuk in theorie, maar zoals je ook ziet verkoop AMD ze alleen met 4 van die afgeroomde CPU's en een handje vol met shaders omdat je met elke shader verhoging extra CPU's moet blijven toevoegen (zie PS4 8 core)
Als je dan een Next-gen GPU wilt heb je 100 dinky core AMD CPU nodig :+ die dan ook zonder GPU zomaar 500 watt verstookt |:( (dweilen met de kraan open effect)

en dan is er ook nog het issue van CPU-core limit.
Amd is gewoon echt heel slecht bezig qua design.

[Reactie gewijzigd door stewie op 10 september 2014 02:44]

Dat weet ik, maar AMD's filosofie is nou eenmaal dat je parallelle computing op de GPU doet. Het is IMO ook niet de zinnigste manier en AVX512 is zoals ik het kan beoordelen een efficientere oplossing maar AMD heeft die keuze gemaakt.
Tja het is idd zuiniger, maar ik vind dat in een desktop niet zo extreem belangrijk... Ik vind HSA veel interessanter dan 14nm wafers (jammergenoeg zijn er nog veel applicaties die geen gebruik maken van OpenCL
Intel heeft ook support voor OpenCL en DirectCompute (op de GPU dus). Daarnaast heeft Intel ook QuickSync.

[Reactie gewijzigd door Scalibq op 10 september 2014 09:40]

Ja maar door het HSA systeem worden OpenCL instructies vele malen sneller uitgevoerd.
htp:/en.m.wikipedia.org/wiki/Heterogeneous_System_Architecture
http://www.tomshardware.c...pu-efficiency,3899-5.html

Voorbeeld van een geoptimaliseerde applicatie:
http://www.extremetech.co...14/01/HSA-LibreOffice.png

[Reactie gewijzigd door maartenvdezz op 10 september 2014 10:58]

Beginnen achter te lopen? AMD loopt op CPU gebied al jaren hopeloos achter. Een aantal jaar terug hebben ze al gezegd Intel niet bij te kunnen houden op midden en high-end segment, en toen zijn ze zich gaan richten op de low-end markt, helaas.

Qua GPU's doen ze het dan wel weer goed, eigenlijk precies het tegenovergestelde. Nvidia moet heel hard hun best doen om AMD bij te houden op dat vlak.
Volgens mij is nog steeds een over-en-weer tussen Nvidia en AMD. Al jaren switch ik tussen de fabrikant die op het moment dat ik wil upgraden de beste prijs/prestatie biedt. Jammer dat Nvidia nog steeds vaak de voorkeursbehandeling krijgt bij game-ontwikkelaars, en dat AMD's driver-software anno 2014 nog steeds een beetje een rommeltje is.
Ik heb precies het tegenovergestelde. Ik vind juist de drivers van AMD op dit moment een stuk beter. En de prijs-kwaliteit verhouding dus ook :)
nVidia vs AMD: Ik snap nog steeds niet wat ik nou moet. Nvidia haalt vaak de hoogste scores, maar toch zou AMD het beste zijn. Iedereen zegt hier iets anders over. Ik heb nog niet 1 pagina kunnen vinden die dit allemaal netjes op een rijtje zet (voor en nadelen voor beide). Of ben ik nou zo blind? 8)7
Tof! Wafers zijn allemaal even groot, het zijn de chips die er op zitten die in grootte verschillen.

Energie die door de lucht vliegt... daar gaan bij mij angst bellen rinkelen. Wordt zo iets uberhaubt met proefdieren getest voor dat het op de markt komt?
Energie die door de lucht vliegt... daar gaan bij mij angst bellen rinkelen. Wordt zo iets uberhaubt met proefdieren getest voor dat het op de markt komt?
Het gaat hier "rezence", wat magnetische resonantie gebruikt wordt om energie over the air over te dragen.

Of het wel/niet een daadwerkelijk genotoxisch gevaar zou kunnen zijn durf ik niet te stellen. Wel is bekend dat MRI genotoxisch kan zijn, al is de energie die met een MRI scan gepaard gaat vele vele malen groter.

Wat betreft energie "die door de lucht vliegt":
Wel eens naar buiten gekeken? Zichtbaar licht is ook energie. Evenals radio, infrarood, etc.
Als je naar buiten stapt op een zonnige dag merk je een hoop energie die door de lucht vliegt hoor ;)
Sterker nog, ruimte radiatie vernietigen je cellen bijna elke dag ;) (de mini-meteorieten regen die elke dag door je donder stroomt geeft je ook haast nooit kanker)
Energie die door de lucht vliegt eng? Niet schrikken, maar je router staat continue met een frequentie van 2,4 GHz je lichaam op te warmen! O.o
In de tweede wereld oorlog werd Radar & Radio zo breed uitgezonden, dat de huidige radiatie grappig is... (mijn opa stond ooit eens zelf in de fik na het staan naast een radar en is toch gewoon 87 geworden :+ )

dus radiatie geeft je kanker? ( -__-) hij heeft nog nooit kanker gehad, en heeft ook honger geleid...

[Reactie gewijzigd door stewie op 9 september 2014 23:02]

Onzin om nu te zeggen dat straling niet schadelijk is en je geen kanker geeft. Dat doet het wel. Je krijgt het zelfs van de zon (UV) en straling met nog kortere golflengtes zijn echt niet zo gezond om aan blootgesteld te worden.
Je moet redelijk lang in de zon zitten, de kans op huidkanker in nederland is minder als 5% en dan is het ook nog een speculatie hoeveel daarvan door de zon komt of gewoon door domheid (zoals bleek/schoonmaak middelen gebruiken zonder hand condooms) of genetische aanleg.

massale kanker door de zon hier is een mythe, net als massale kanker in het algemeen... (oh, en mijn opa gebruikte ook nog eens sinds de introductie aspartaam in zijn koffie: ook geen enkele hersentumor :> )

[Reactie gewijzigd door stewie op 9 september 2014 23:45]

"de kans op huidkanker in nederland is minder als 5% ..."
Kom op zeg.. Het is nog steeds minder DAN in een vergelijking bij verschil, en ALS gebruik je bij een vergelijking waar beide factoren het zelfde of precies tegenovergesteld zijn. (Ik ben (niet) zo gek als jij ;) )
Punt is: Het is allemaal onzin.. :Y)
Dát ben ik zeker met je eens :P
"X is een mythe, want mijn opa is er niet aan dood gegaan."
Komop zeg, dat is toch helemaal niet representatief... Mijn oma is ook 88 geworden terwijl ze rookte als een stoomtrein, maar het verloop van één persoon zegt weinig over de gevaren in het algemeen.
Er zijn wel heel wat meer mensen die nergens aan dood gaan... (ga maar eens naar een bejaarde tehuis :Y)
Weet je waar je ook kanker van kan krijgen? Gewoon te lang op een stoel zitten ( -__-)

blablabla... *onzin angst
Tuurlijk zijn er gevaarlijke vormen van radiatie, maar zelfs dan geven ze mensen nauwelijks kanker..

Als het je allemaal kanker geeft, waar is dan die massale epidemie van dood vallende kanker patiënten?
Middelen die kankerverwekkend zijn verhogen de kans op kanker.....je krijgt er niet 100% gegarandeerd kanker van. Asbest verhoogt de kans op kanker.....dat wil niet zeggen dat als jouw opa 40 jaar in asbest heeft lopen zagen en hij heeft geen kanker dat asbest dus veilig is ;)
Onzin om nu te zeggen dat straling niet schadelijk is en je geen kanker geeft. Dat doet het wel. Je krijgt het zelfs van de zon (UV) en straling met nog kortere golflengtes zijn echt niet zo gezond om aan blootgesteld te worden.
Het verschil zit hem in de mate waarin straling energiek genoeg is om ioniserend te zijn.

Alles met een kortere golflengte dan UV is ioniserend, en kan dus mogelijk DNA muteren. Bij straling die niet ioniserend is blijft het effect beperkt tot opwarming.
mijn opa stond ooit eens zelf in de fik na het staan naast een radar en is toch gewoon 87 geworden
Leuk anekdotisch verhaal, maar het is onmogelijk. Je opa zou ter plekke overleden zijn.

Simpel gesteld: als de straling krachtig genoeg was om iets genoeg op te warmen zodat het tot ontbranding overging, dan was het bloed van je opa lang daarvoor al dusdanig opgewarmd dat het was gaan koken. En zelfs daarvoor was je opa al overleden want het menselijk lichaam verdraagt intern geen temperatuur die boven 42+ graden ligt.

[Reactie gewijzigd door houseparty op 10 september 2014 14:39]

Nee hoor, hij heeft wel 2 weken in het ziekenhuis gelegen (er zijn gegevens van)
Er zijn duizende mensen waar dit ook mee gebeurt is in het begin van de Radar, het is echt niet iets heel bijzonders...

[Reactie gewijzigd door stewie op 10 september 2014 15:26]

Gigabit wireless... Kijken hoeveel je celletjes kunnen hebben voordat ze ongewild gaan delen (kanker).
Gigabit wireless... Kijken hoeveel je celletjes kunnen hebben voordat ze ongewild gaan delen (kanker).
Onzin. Informeer jezelf. Dat soort straling zit aan de verkeerde kant van het elektromagnetische spectrum om energiek genoeg te zijn (niet-ioniserend) om DNA te kunnen muteren.

De straling van je router zit qua effect tussen infrarood en radio in. Het effect er van is een lichte opwarming, niets meer en niets minder.

[Reactie gewijzigd door houseparty op 10 september 2014 14:22]

Is het waar wat u nu zegd? Vind dit wel interessant, vooral omdat uit 2 richting en verschillende dingen worden geroepen.
Heerlijk kortzichtig en ongeinformeerd. Ik zou eerder opletten dat je niet zelf ongewilt gaat delen (voortplanten).
[sacarsme] Kom je uit een magnetron ofzo? [/sacarsme]

Tenzij je Elektro HyperSensitiviteit hebt ga je er niks van merken. En als je Elektro HyperSensitiviteit krijg je een jeukende / geiriteerde huid.. Nog een paar voorbeelden van apparaten die dezelfde soort straling veroorzaken:
tv, pc, elektrische deken, keukenapparaat (met name de magnetron), lampen en mobiele telefoons

Succes met een leven in Antartica... Ownee daar heb je de zon nog 8)7
Energie dat door de lucht vliegt zie je dagelijks. Letterlijk zelfs, de wereld zou zonder die energie behoorlijk donker zijn. Licht is namelijk gewoon een vorm van energie. Elektromagnetische straling om precies te zijn.

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 9 september 2014 22:57]

De dunste lijn die je met de atoomgrootte kan maken, al gaan er verhalen dat onder de 10 nm wervelstromen kunnen plaats vinden. Dat werd ook echter gezegd over onder 20 nm.
traditioneel gezien heb je minimaal 7 atomen (4nm) nodig echter:

In 2006, a team of Korean researchers from the Korea Advanced Institute of Science and Technology (KAIST) and the National Nano Fab Center codeveloped a 3 nm transistor, the world's smallest nanoelectronic device based on conventional technology, called a fin field-effect transistor (FinFET).[4][5] It is the smallest transistor ever produced.
In 2010, an Australian team announced that they fabricated a single functional transistor out of 7 atoms that measured 4 nm in length.

In 2012 a single atom transistor was fabricated using a phosphorus atom bound to a silicon surface (between two significantly larger electrodes). This transistor could be said to be a 180 pm transistor (the Van der Waals radius of a phosphorus atom); though its covalent radius bound to silicon is likely smaller. Making transistors smaller than this will require either using elements with smaller atomic radii, or using subatomic particles—like electrons or protons—as functional transistors.

http://en.wikipedia.org/wiki/5_nanometer
Foton grootte als het holografisch is. :D
Denk aan een holodeck waar een werkende computer staat.

[Reactie gewijzigd door pinobot op 9 september 2014 23:56]

De grens, hebben we nog niet,. doe gen, misschien gaan we ooit nog wel verder en maken we processors met puur licht. Of sub atomair (quarks etc), en eerst hebben we de quantum processors die binnen de volgende 20 jaar wellicht gaan komen. Interdimensionele processor,. ach, miniature pocket black-hole.

Wie weet !

Realistisch zullen we op "korte termijn" de meeste winst gaan behalen door quantum processing goed uit te werken.
Begin jaren 2000 las ik een artikel van IBM, 22nm zou problematisch worden. Tot 11nm zou theoretisch mogelijk moeten zijn en daarna moeten we over op heel andere tech. Ik ben dus vooral benieuwd wat nu de uitdagingen zijn voor Cannonlake en daarna.
De keus om te wachten tot het einde van het jaar snap ik nooit. Mensen die zo gek zijn om een laptop voor kerst te kopen, kunnen dat dan toch nog steeds als Intel dit spul in, zeg, juni uitbrengt? En dan nog, wat heeft Intel met de feestmaanden te maken? Wie koopt er nou een CPU voor kerst?
Misschien niet in Nederland, maar in Amerika worden er volop laptops en PC's verkocht rond de kerst.

Door het nu pas te introduceren is het nog het nieuwste van het nieuwste wat voor veel mensen zonder verstand van hardware doorslag gevend zal zijn.
Ik zie wel redenen: Eindejaarsbonus, dertiende maand? Voor veel mensen een reden om dingen te kopen die ze anders niet trekken financieel gezien. Dit zie je ook met vakantiegeld, dat wordt ook vaak ingezet voor grote duurzame uitgaven.
de technologie gaat maar verder en verder! ik vindt het knap hoor, dit is wel triest voor AMD! als ze niet snel met ook zoiets komen zou het kunnen zijn dat dit de nekslag is voor AMD! en dat hoop ik niet! Concurrentie houdt Intel scherp! (niet dat in het high-end segment Intel Concurrentie heeft maar toch!)
Juist in het high end segment heeft Intel nog stevige concurrentie van IBM en Oracle. In het lage segment is er ook enorm veel concurrentie van met name Qualcomm, het is het midden segment van 1-3 miljard transistor chips waar ze bijna volledig vrij spel hebben.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 10 september 2014 00:21]

Op de server markt is inderdaad nog veel concurentie. Ook op de ARM markt, waar intel zelfs een kleine speler is.

Echter hebben ze vrijspel op de mid en high end markt voor consumenten en zakelijke desktops/laptops. Dat maakt ze toch vrij dominant. Echter is die dominate positie te danken aan het afhaken van AMD