Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 33 reacties
Submitter: MadIceXIII

Details over de complete lijn chipset van Intels komende Skylake-platform zijn online gekomen. Moederborden voor de de opvolger van Broadwell krijgen onder andere ondersteuning voor Super Speed USB Inter-Chip, waarmee usb 3.0 de basis voor chip-naar-chip-interconnects wordt.

Uit de Intel-slides waar VR-Zone de hand op wist te leggen, blijkt dat Intel in 2015 compleet wil overstappen op de 100 Series-chipsets voor desktopprocessors. Zo worden de Z97 en de H97 alweer opgevolgd door de Z170 en de H170 en moet de H110 het budgetsegment bedienen, al komt deze laatste in het derde in plaats van het tweede kwartaal.

Intel Series 100 Skylake roadmap

De Z170 en H170 van de Series 100-chipsets voor achtereenvolgens de high-end- en de mainstream-markt gaan over ondersteuning voor respectievelijk 10 en 8 usb 3.0-poorten beschikken. Voor alle chipsets gaat gelden dat twee van de usb 3.0-poorten toegewezen kunnen worden als ssic.

Deze interconnect zorgt voor een aanzienlijke verlaging van het verbruik en een verhoging van de doorvoersnelheid bij chip-naar-chip-communicatie ten opzichte van standaarden als gpiomipi en hsic. Ssic is door de USB-IF-alliantie onder andere ontwikkeld in samenwerking met de organisatie die standaarden voor de mobiele industrie handhaaft, de MIPI Alliance.

Skylake-processors worden net als Broadwell geproduceerd op 14nm maar beschikken over een compleet nieuwe architectuur, waar Broadwell als een variant op Haswell op een kleiner productieprocedé te beschouwen is. Skylake-processors worden gecombineerd met een LGA 1151-socket en krijgen onder andere ondersteuning voor ddr4.

Intel Skylake Series 100 line-upIntel Skylake Series 100 line-upIntel Skylake Series 100 line-up

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (33)

Dus inderdaad 20x PCI Express 3.0 op de Z170 in plaats van de 8x 2.0 op de Z97... DDR4 ipv DDR3... Nieuwe socket... Dit lijkt me een chipset om op te wachten want de eerste van een hele nieuwe generatie ipv de laatste uit de huidige, als je tenminste eventueel een CPU wil kunnen upgraden of je geheugen naar een nieuwe build mee wil kunnen nemen.

[Reactie gewijzigd door Yalden op 14 juli 2014 19:36]

Eens. Wel is het soms fijner om ng langer te wachten tot een 2e revisie of een andere lijn ivm bugs. Maar ja, dat hoort er helaas bij als je zo nieuw spul haalt :)
Ook eens... ;-)
Socket 1151 ja?? Dus oudere mobo's gaan dit ondersteunen?? We hadden toch al 1151 gehad??
Sandy Bridge en Ivy Bridge zaten op de 1155. Haswell en Broadwell hebben de 1150. Skylake gaat de 1151 krijgen.

LGA 1155.
LGA 1150.
LGA 1151.

[Reactie gewijzigd door MadIceXIII op 15 juli 2014 00:03]

oh ja, 155, dat was em...thanks....ja, zoveel sockets zoveel nummers...af en toe niet meer bij te houden :)
Naar mijn bescheiden mening maakt Intel hier een capitale fout door voor de communicatie tussen chips te kiezen voor USB 3.0. Als er 1 versie van USB is die geplaagd word door protocol errors dan is het wel USB 3.0. Dit gezien de complexe en vaak afwijkende (third party) usb 3.0 controller chips, falende kabels (zie pic) en weg bezuinigde externe kwaliteit welke essentieel is voor het behouden van snelheid.
http://tweakers.net/ext/f/Ykn2b8MR852a4P9FOk2jR5Ol/full.png
(USB 3.0 Interne Cable Chaos)

De kans is nu reeel dat veel voorkomende externe USB 3.0 conflicten intern voor fouten zullen gaan zorgen tussen de verbindingen van vitale onderdelen van de pc.
Alles (Extern en Intern) zal immers via dezelfde USB 3.0 controller verlopen.

[Reactie gewijzigd door trm0001 op 15 juli 2014 11:12]

Ik denk niet dat Intel third-party controllers gaat toepassen in hun eigen chipsets. Dat is een non-issue. Die chips zijn op elkaar afgestemd. Om vergelijkbare redenen is de (externe) kabelstructuur van USB3 ook onbelangrijk voro inter-chip gebruik.

Wat me meer verbaast is de keuze voor USB3 in plaats van PCI-e. Dat laatste is al een gebruikelijke standaard voor inter-chip connects, bijvoorbeeld CPU-GPU.
Uiteraard gaat Intel intern geen third party controllers gebruiken, dat staat ook niet in mijn post.
Wel zullen er extern third party controllers worden gebruikt die storing zullen veroorzaken.
Is die externe storing eenmaal een feit dan zal de interne (intel) controller ook gaan falen.

Of denk je soms dat bij een regen aan externe USB 3 conflicten de interne USB 3 doorvoer daar totaal geen hinder van heeft ? (N.B. het betreft gedeeltelijk dezelfde controller chip)

De externe kwaliteit van de kabels / controllers / andere hardware keuzes is vanwege diezelfde reden wel degelijk van belang geworden voor de interne communicatie.

Vandaar dat ik dit een heel slecht plan acht.

@hieronder: Das mooi, dan kan er dus nooit iets mis gaan met dit plan....... :F

[Reactie gewijzigd door trm0001 op 15 juli 2014 18:31]

Onzin. USB is elektrisch gescheiden. Zelfs op poort nivo. De ene controller kn de andere absoluut niet storen.

En nee, het betreft ook niet "gedeeltelijk" dezelfde chip. De chipset is een intel chipset, en alle interne verbindingen daarin zijn tussen Intel chips. Die externe USB3 controller is niet via USB verbonden met de Intel chips. Dat gebeurt typisch via PCI-e.
Moederborden voor de de opvolger van Broadwell krijgen onder andere ondersteuning voor Super Speed USB Inter-Chip, waarmee usb 3.0 de basis voor chip-naar-chip-interconnects wordt.
Bovenstaande is mij niet helemaal duidelijk:

betekend dit nu dat als ik bestanden van de ene externe HDD naar een andere backup, de snelheid van USB 3.0 dan hoger ligt? Of begrijp ik het nu verkeerd? :)
Nee dit is meer een protocol gebaseerd op USB om i2c, GPIO e.d. te vervangen, dit staat overigens ook gewoon in het artikel.
Een beter voorbeeld om de term inter-chip bij te staan: nu gaat bv. temperatuur sensor data van een dedicated chip (vaak management chip oid) op je moederbord via GPIO of i2c naar je southbridge gebracht waar je het dan kan uitlezen. Deze nieuwe standaard zou gebruikt kunnen worden op zo'n chip om efficienter te kunnen communiceren met je southbridge.

[Reactie gewijzigd door DLGandalf op 14 juli 2014 21:05]

Jip en janneke taal: nee deze chips worden gebruikt voor communicatie in de pc op het moederbord zelf dus heeft geen invloed op rand apparatuur en overdracht snelheden
Dat is dan weer een te beperkende uitleg. Ik gaf als voorbeeld een chip op het moederbord, echter hoeven deze chips totaal niet op hetzelfde print- of moederbord te zitten. Net zoals dat je een raspberry pi kan hebben en met zijn GPIO-pinnen daughterboards kan aansturen - zou je, dit nu over deze nieuwe standaard kunnen doen.
Ik denk dat de high-end-PC-markt voor gamers stagneert. Ik heb nog steeds een Z77 met een 3770K met wat OC op 4.5GHz. Er zijn nog altijd veel gamers met een 2500K en 2600K, omdat nieuwere processoren marginale snelheidswinsten opleveren, doordat het accent op lagere energieverbruik is komen te liggen. Iets soortgelijks gold ook voor grafische kaarten. Upgraden had weinig zin.

Dat ging een tijdje goed omdat de meeste gamers op 1080p speelden en twee SATA 3 poorten voldoende vonden voor de dure SSDs. Nu 1440p populairder wordt en er zelfs ook "goedkopere" 4K schermen en betaalbare SSDs met hogere capaciteit komen zal er meer vraag komen naar snellere grafische kaarten en de nieuwe chipsets, waaronder deze 100-serie. Vele verwachten ook dat DDR4 merkbare snelheidswinst zal gaan opleveren.

Voor mij is dit nieuwsbericht aardig, omdat upgraden in n of twee jaar weer zin zal hebben.

Voor meer (gelekte) technische informatie zie: Intel Skylake-S Platform Specifications Detailed – Z170 “100-Series” Chipset To Replace Z97 in 2H 2015.

[Reactie gewijzigd door MadIceXIII op 14 juli 2014 23:35]

De i7 377k is nieuw nog net 2 jaar oud en dan verwacht je nu al dat hij het zwaar moet krijgen? Cpu's gaan over het algemeen 5 tot 7 jaar mee voor dat ze het echt moeilijk krijgen kijk bijvoorbeeld naar de c2q q6600 dat ding kan nog steeds de meeste games aan op redelijke hoge kwaliteit

Dus nee het stagneert niet dat kun je trouwens ook niet op Cpu's baseren maar moet je op gpu verkoop en game verkoop baseren
Ik zit nu te kijken, aangezien ik binnenkort veel budget heb, naar een 4790k of 4930k. het moet 1080p kunnen livestreamen over de CPU 60fps zonder enige problemen, namelijk. En dan is dit soort nieuws toch lastig. aan de ene kant wil je graag wachten, in verband met prijs dalingen en nieuwe technologie. Aan de andere kant kun je dat op de hardware markt altijd wel blijven doen..

Ben in ieder geval erg benieuwd waar intel mee gaat komen allemaal. ondanks de premium prijs blijven ze namelijk nog steeds wel het voortouw trekken op enkele vlakken.
In de ICT heb je dit altijd, je koopt vandaag een PC en over een maand zit je al weer met "oud spul". Maar als je het op die manier blijft bekijken kan je nooit een nieuwe computer bouwen :P
In principe zit hier waarheid in, maar het is wel erg generaliserend. Als je elke zoveel jaar een helemaal nieuwe PC koopt kan je er "bijna altijd" net zo goed nu een kopen. Als je aan de andere kant iemand bent die "elk jaar" upgrades doet loont het soms wel om te wachten, zoals IMHO bijvoorbeeld in dit geval waar de stap van DDR3 naar DDR4 wordt gemaakt. Ja, het is waar dat we tegenwoordig zo'n beetje elke anderhalve jaar een nieuwe socket krijgen, maar we zitten ook in een tijd waar CPU's makkelijk drie jaar of langer meegaan. Dus, voor iemand zoals ik, die steeds onderdelen vervangt in zijn huidige PC en bij een nieuwe build een flink aantal onderdelen uit de vorige build meeneemt, loont het soms wel degelijk om te wachten.
Welke socket zal je dan voor gaan?

Ben zelf ook voor een proccesor aan het kijken, moet ook 60fps 1080 kunnen live streamen.

Wat is je advies.. Hoor graag je toelichting.
Dat is niet Cpu gerelateerd maar eerder werkgeheugen videokaart en internet upload snelheid gerelateerd
Waarom niet gewoon een goedkoop pctje bouwen met AMD ingewanden en een capture card erin? Werkt perfect. Het zal eerder je upload zijn in NL die je 1080p 60 fps limiteert op deze manier. Een avermedia live gamer HD doet de job goed voor relatief weinig.
Het moet niet zo zijn dat het achteraf moet uploaden naar youtube ofzo. Het gaat er mee om dat ik wil livestreamen op het moment daar.

Een capturecard is alleen handig als je iets wilt opnemen en fysiek opslaat op je computer & is handig voor de console's om op te nemen.

Wat ik wil is livestreamen vanaf mijn computer (pc gameplay) zodat het lichter wordt voor mijn pc/CPU
Correct me if i'm wrong.

[Reactie gewijzigd door aygul12345 op 15 juli 2014 12:14]

livestreamen = uploaden daarvoor heb je behoorlijk wat bandbreedte nodig en die hebben de meeste huishoudens niet

dan moet je toch echt naar glasvezel verbindingen gaan kijken.
en dat zeker voor 1080P @60fps

en een capturecard zorgt ervoor dat er ge'encode word zodat de stream niet zo zwaar is of wil je raw videomateriaal over je kabeltje heen pompen?

dan zit namelijk al snel op 20GB per minuut

Nvidia levert niet voor niks een Encode chip bij hun game kaartjes zodat het niet enorme grote bestanden worden
shadowplay heet het helpt enorm hierbij!

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 15 juli 2014 12:54]

Ik heb 9Mbit up. Dat is meer dan Twitch maximaal wilt ontvangen (3500kbit, niet 100% zeker maar iets in die richting) maar genoeg voor 60fps naar mijn weten (heb al enkele 60fps streams gekeken)

Zo'n capture card vind ik persoonlijk geen perfecte oplossing. Ik hoor er sowieso niet altijd even goede dingen over en zo veel goedkoper dan een 4790k zijn ze nu ook weer niet, maar dan heb ik voor tijdens het niet-livestreamen ook meteen een beest van een CPU. Ik encode dan live liever over mijn CPU.

Daar kan je het natuurlijk mee oneens zijn, maar ach, het blijft mijn keuze ;)
Dat is wel veel 9Mbit up. Maar waarom vind je dan een capture card dan niks? wat voor slechte dingen hoor je erover?

Mijn idee is als ik nu bijvb via computer live wilt streamen. Trekt het programma/CPU niet.

Dat wil ik juist met een capturecard voorkomen. Mijn vraag nu, is dat ook daadwerkelijke zo?
Volgens mij is het nog niet zo gemakkelijk er een te vinden die echt 1080p 60fps doet. wel 60fps 720p en 30fps 1080p, en dan staat er sneaky "understeund 1080p en 60fps" ergens. maar ja.

dus je moet echt goed op zoek naar iets wat dat kan.
Ik zet dan liever voor 100 euro meer een 4790k in mijn systeem zodat de niet live-stream zaken ook meteen nooit meer gaan bottlenecken op CPU. (alhoewel dat op mijn huidige 3570k ook niet echt zo is)
Ik heb er wel 1 kunnen vinden en dat is toch van AVermedia http://gamerzone.avermedia.com/game_capture/extremecap_u3 1080P 60FPS

Er is n maar.. heft heeft 1 input HDMI, dus als je pc wilt streamen en je wilt van je TV kunnen spelen, moet je dus nog een HMDI splitter kopen. Ze beweren ernaast dat er 0Lagginput is vanwege het USB 3.0 gebruikt. Heb stiekem toch mijn twijfels over dat. Vandaar dat je beter een HDMI splitter kunt aanschaffen en vervolgens vanaf je TV/Scherm spelen.

Daar ben ik met je eens, 100 euro +- meer en je hebt geen isue's met je CPU tijdens livestreamen. Merk nu al dat de mijne er moeite mee heeft.

Is niet de 4790S beter tenopzichte van de 4790k?

[Reactie gewijzigd door aygul12345 op 15 juli 2014 22:33]

Ja, ik heb zelf de Avermedia live gamer HD en in dezelfde pc heb je gewoon minder FPS loss (lees, minder en niet geen). Hoewel deze geen 1080P 60fps aan kan. Je moet je ook afvragen of je dit wel wilt, want icm met een online game + een voip programma kan je verbinding snel vol zitten of je moet glasvezel o.i.d. met hoge upload hebben. De meeste twitchers streamen op 720p 30 FPS. Het encoden gebeurt gewoon via de capturecard. Alles boven de 3500 kb/s accepteert twitch niet standaard. Wellicht als je partner bent dat ze een hogere upload toestaan, maar dat zou ik niet weten.

Streamen via een 2e pc is natuurlijk nog een mooiere oplossing. Je hebt meer controle over je stream en je hebt geen FPS loss meer. Een goedkope AMD oplossing zou dan een optie kunnen zijn.

Als je toch perse met je CPU wilt encoden en tegelijk wilt gamen verwijs ik je even naar de volgende spreadsheet: Klikkerdeklik.
dank voor dit docje. helaas staat er niet bij hoe er tot deze resultaten is gekomen. ik denk dat ik toch maar voor de 4790k ga en dan op ~50fps ga spelen. 30fps vind ik gewoon niet speelbaar meer..

mijn upload bedraagt 9mbit en ik zit op kabel. ik haal deze snelheid dus altijd.

Ik kan qua budget voor de 4930k gaan maar het 2011 platform is al "dood" en ook nog eens ouderwets. aangezien 2-way crossfire toch echt mijn max zal zijn (als ik dat al ooit ga doen) is 2 maal 8x pci-e 3.0 genoeg voor r9 290 CF.

Zoals boven alweer aangehaald word vind ik zo'n capture card gewoon nog steeds niet tot de aanbeveling spreken.
dank voor dit docje. helaas staat er niet bij hoe er tot deze resultaten is gekomen. ik denk dat ik toch maar voor de 4790k ga en dan op ~50fps ga spelen. 30fps vind ik gewoon niet speelbaar meer..

mijn upload bedraagt 9mbit en ik zit op kabel. ik haal deze snelheid dus altijd.

Ik kan qua budget voor de 4930k gaan maar het 2011 platform is al "dood" en ook nog eens ouderwets. aangezien 2-way crossfire toch echt mijn max zal zijn (als ik dat al ooit ga doen) is 2 maal 8x pci-e 3.0 genoeg voor r9 290 CF.

Zoals boven alweer aangehaald word vind ik zo'n capture card gewoon nog steeds niet tot de aanbeveling spreken.
Dit gaat over je stream, niet over de FPS die jij ziet tijdens het gamen. En in praktijk is 2 maal 8x pci-e 2.0 ook nog genoeg voor de r9 290 in cf. Het scheelt in praktijk echt maar een enkele fps.
Ben in ieder geval erg benieuwd waar intel mee gaat komen allemaal. ondanks de premium prijs blijven ze namelijk nog steeds wel het voortouw trekken op enkele vlakken.