Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 34 reacties

Intel start begin 2016 met de massaproductie van Broadwell-E, het komende desktopplatform voor de high-end-markt. Dat beweert VR-Zone. De site publiceert ook een foto van een engineering sample van Skylake-S. De eerste twee samples zouden op 2,2GHz en 2,3GHz geklokt zijn.

Broadwell-E wordt gecombineerd met het huidige X99-platform voor Haswell-E, komt in varianten met zes en acht cores. Ook komt Intel met de gebruikelijke K- en Extreme Edition-modellen, waarvan de multiplier unlocked is voor overklokmogelijkheden, claimt VR-Zone. De Taiwanese site brengt vaak correct Intel-informatie vroegtijdig naar buiten. Het platform lijkt als twee druppels water op Haswell-E, maar de Broadwell-E-processors worden op 14nm in plaats van 22nm geproduceerd en ondersteunen ddr4 2400-geheugen in plaats van ddr4 2133. Vanwege de combinatie met het X99-platform blijft de tdp op 140W.

De eerste Broadwell-chips zijn de Core m-modellen voor instap-laptops en voor tablets, die eind dit jaar verschijnen. Daarna, en dus nog voor de introductie van Broadwell-E voor de high-end-markt, komt Intel met Skylake voor de lagere segmenten. Deze generatie wordt ook op 14nm geproduceerd, maar brengt daarnaast een nieuwe architectuur. Volgens opnieuw VR-Zone worden de eerste engineering samples inmiddels naar Intel-partners gestuurd. Het zou gaan om twee modellen: een met een kloksnelheid van 2,3GHz en een Turbo Boost naar 2,9GHz, en een variant met een kloksnelheid van 2,2GHz met Turbo Boost naar 2,4GHz en met GT2-gpu. Skylake-S wordt gecombineerd met Z170-, H170-, B150-, Q150- en Q170-chipsets. Skylake moet volgens Intel zelf in de tweede helft van 2015 verschijnen.

Skylake-S engineering sample

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (34)

Het is me niet duidelijk of er ook nog een "gewone" (niet-E) Broadwell voor de desktop komt, of dat de desktopgebruikers meteen de overstap maken naar Skylake? Het zit allemaal zo dicht op elkaar qua timing.

Er staat "Ook komt Intel met de gebruikelijke K- en Extreme Edition-modellen", maar ik veronderstel dat de "E" op die Extreme Edition sloeg. Welke processoren worden dan de K-reeks? In de huidge Haswell-serie, zitten de K-processoren nl. in de mainstream (niet-E) serie.

(Ik kan geen Chinees, dus de gelinkte bronnen helpen me ook niet)

[Reactie gewijzigd door aap op 21 oktober 2014 10:00]

Volgens mij zijn dat twee verschillende dingen. Zo zijn alleen de top processoren Extreme Edition modellen. Bij mij weten was dit bij Core i7 op deze manier. Dus de i7 3960X/3970X, 4960X, 5960X en misschien dan straks de 6960X. Je ziet ook dat al die modellen achtervoegsel X hebben (eXtreme lijkt mij daaruit logisch). De rest, de niet vlaggenschepen, zijn K-modellen. Bij LGA1366 waren ook vooral de topmodellen een Extreme Edition, maar dat waren er meer, zoals de 965/975/980X/990X. Veelal de CPU's met de meeste cache, cores en natuurlijk volledig unlocked. De K-modellen zijn ook unlocked maar kunnen minder cores en zeer zeker minder cache hebben.

Een ander iets is inderdaad het E achtervoegsel voor het platform zelf. LGA2011 en voorheen LGA1366 waren min of meer de Enthousiast/Extreme platformen. Door de E weet je gewoon dat het een duurder platform betreft, met vanzelfsprekend meer mogelijkheden. Voor serverachtige systemen heb je ook nog -EN, -EP en -EX. Dat geeft veelal aan hoeveel DMI/QPI verbindingen zijn tussen CPU en data (northbridge vs southbridge), maar ook hoeveel sockets zo'n bord heeft en de aantal cores/cpu erop kunnen. Als het goed is zit aan dat laatste een max en heb je een aparte lijn CPU's per subplatform. Hier is dat wel redelijk uitgelegd.

Kortom: de consumenten CPU's op het highend platform vind je in K en X modellen, waar de laatste het vlaggenschip is en vrijwel altijd een Extreme Edition. De E achter Sandy Bridge, Ivy Bridge, Haswell, etc, geeft aan met welk soort platform we te maken hebben. De E is de basisversie van het highend platform, terwijl de EX de meest uitgebreidste is. De platformen zonder E/EP/EN/EX zijn gewoon de mainstream platformen, enigszins beperkt maar genoeg voor 90% van het volk.
Voor Haswell heb je K cpu's zowel op het mainstream (i5 4650K en i7 4770K/4790K) platform als het highend (E) platform (i7 5820K/5930K). Dat zal allicht niet veel anders worden in de toekomst.

[Reactie gewijzigd door marcel87 op 21 oktober 2014 10:45]

Dit jaar is Haswell Refresh op de markt gekomen doordat Intel problemen heeft met de productie van Broadwell. Broadwell had eigenlijk met de h97/z97 chipset uit moeten komen.

Het schijnt dat Intel in 2015 alleen de nog unlocked(K) versies van Broadwell gaat lanceren en daarna gelijk over gaat op Skylake.
Wel fijn dat iig de socket (2011-3) en chipset hetzelfde blijven.. anders blijf je bezig :/

Maar 14nm? Ik dacht dat ze voorlopig waren vastgelopen bij 22 en dat kleiner niet mogelijk was.. (of was dat bij nog kleiner?)

En hopen dat de 5960x betaalbaarder wordt.. Zouden de nieuwe 8 cores hebben met 4 Ghz? :9


@the_shadow hieronder:
ja dat stond me ook zoiets van bij.. Was het misschien met GPU's en haal ik het door de war? :?

[Reactie gewijzigd door poor Leno op 21 oktober 2014 09:58]

Maar 14nm? Ik dacht dat ze voorlopig waren vastgelopen bij 22 en dat kleiner niet mogelijk was.. (of was dat bij nog kleiner?)
ASML kan op het moment al machines leveren die op 9nm nauwkeurigheid zitten. Intel en consorten kunnen dus nog even vooruit.

[Reactie gewijzigd door the_shadow op 21 oktober 2014 09:58]

Maar pas in 2016 verwachten ze dat euv productief genoeg is om daadwerkelijk in te zetten voor grote volumes. Waarschijnlijk eind dat jaar gaat Intel het mogelijk inzetten voor 10nm-productie.
nVidia's chip fabrikant heeft de high performance versie van 22 nm overgeslagen om niet geheel duidelijke redenen. Hoe het met Global foundries staat (waar AMD z'n spul vandaan haalt) weet ik niet zo 1,2,3 , maar ik denk dat die ook 22 nm over hebben geslagen (die liepen iets vooruit met 16 nm dacht ik).

De volgende gpu generaties zouden iig 16 nm worden van wat ik gehoord heb.

Het probleem waar ze over een paar jaar tegenaan gaan lopen had iets te maken met lekstroom en kwantum effecten van de elektronen oid. waardoor het verbruik de lucht in schiet.
Silicum wordt minder/niet geschikt voor kleinere procedés, waardoor ze nu bezig zouden zijn met zoeken naar andere geschiktere materialen.

iig dat heb ik in het AMD gpu topic gelezen.
Vreemd nieuws. Ik was er vanuit gegaan dat ze juist een goede CPU in de Broadwell reeks zouden uitbrengen voor o.a. de MacBook Air, zodat deze zonder verlies van batterijduur toch een Retina display zou kunnen gebruiken. Daar wachtte ik eigenlijk op.

Als dit betekent dat de MacBook Air anno 2015 gewoon een relatief trage Broadwell CPU gaat krijgen schiet ik meer op met een Haswell CPU in een Retina MacBook Pro. Die zijn al van de nieuwe microarchitectuur, dus de "tock" uit het "tick-tock" model.

Batterijduur boeit me niet zoveel, maar ik had gehoopt op een hele mooie 12" MacBook Air met de performance van de huidige MacBook Pro's :) Spijtig. Dan koop ik gewoon binnenkort een MacBook Pro.
Als dit betekent dat de MacBook Air anno 2015 gewoon een relatief trage Broadwell CPU gaat krijgen schiet ik meer op met een Haswell CPU in een Retina MacBook Pro. Die zijn al van de nieuwe microarchitectuur, dus de "tock" uit het "tick-tock" model.
Uh, wat? Broadwell is de die shrink, en dus betere versie, van Haswell. De vraag is altijd hoe veel beter precies, maar het is nog nooit gebeurd in de afgelopen 7 jaar dat de tick slechter/langzamer is, er zijn alleen altijd mensen die hoopten dat het een grotere verbetering was ;).

Intel gaat vanaf eind dit jaar de eerste Core M versies van Broadwell uitbrengen, dus het is alleen een kwestie of je lang genoeg wilt wachten op een Broadwell. Maar nu een machine met een Haswell kopen omdat deze beter zou zijn is een beetje vreemd, omdat dit niet zo is.
De "tick" van Broadwell zal qua performance marginaal beter zijn dan de "tock" van Haswell, bedoel ik. Een paar honderd mhz meer of minder valt mijzelf in het dagelijkse gebruik niet op :) Dan is de laatste versie van Haswell iets wat zich voorlopig nog kan meten met Broadwell in merkbare performance voor mijzelf.

Lang verhaal kort: Het wachten op Broadwell gaat volgens de eerste testen niet lonen qua performance. Het is marginaal beter, merkbaar in benchmarks misschien, maar voor mijzelf niet in dagelijks gebruik. Voor mij is het dan ook geen reden om te wachten op Broadwell.

That said, m'n werkgever gaat wél wachten op Broadwell, en tegen die tijd krijg ik vermoedelijk een 12" MacBook Air (Retina) mét Broadwell. Dus het maakt allemaal sowieso niet uit, voor mijzelf ;)
Is er info verkrijgbaar over wanneer intel USB3.1 in hun chipsets gaat gebruiken? Het duurde behoorlijk lang voordat ze 3.0 ondersteunden omdat ze thunderbolt wilden pushen.
Een stomme vraag maar kan op een z87 bordje ook een broadwell? Omdat ik misschien voor werk dadelijk iets meer aan CAD en rendering moet doen anders weet ik dat ik aan de haswell refrein moet denken
Nee gaat niet passen. Je bent, zoals gezegd, een X99 platform nodig.

Ligt het aan mij of klinkt dit allemaal nog erg ver weg? Komt er tussendoor nog een nieuwe generatie Hashwell uit dan ofzo? Vergeef me mijn ontwetendheid aub :)

[Reactie gewijzigd door LankHoar op 21 oktober 2014 09:57]

Ik dacht juist dat de broadwell chips ook op H97 pasten en dat zijn toch beide socket 1150?
Klopt Broadwell gaat in Z97, maar niet in H87 helaas.
ah okay. Dan wordt het hoogstwaarschijnlijk uitwijken richting Haswell R
Het zou mij niet verbazen als er bios updates uitkomen waarmee Broadwell op Z87 en H87 werkt. Het is uiteindelijk een die-shrink en geen nieuwe architectuur.
Voor zover ik weet ondersteunt de Z87 geen DDR4 geheugen.
Volgens mij niet, andere socket namelijk.
LGA 1150 socket:
Broadwell-K: Quad-core desktop version with GT3e, in 65 W TDP class,[11] expected to be released during Q2 2015.[12]
bron: wikipedia:

Maar mischien dat de chipset dan gewoon 'te veroudert is?'
Het is nu al een tijdje zo dat Intel twee reeksen cpu's voert voor de desktop. De mainstream consumenten versies met Z (en H, B en Q) chipsets en de High End Desktop reeks met de X chipset. Z Haswell wordt opgevolgd door Z Broadwell en X Haswell wordt opgevolgd door X Broadwell.

Voor rendering zal Z Broadwell niet echt een vooruitgang zijn, want nog steeds 4 cores. Dan kun je beter overstappen op X Broadwell want die zal tot 8 cores gaan. Hangt dan wel een prijskaartje aan.
Ik neem aan begin 2015 in plaats van begin 2016. :P
"De eerste Broadwell-chips zijn de Core m-modellen voor instap-laptops en voor tablets, die eind dit jaar verschijnen. Daarna, en dus nog voor de introductie van Broadwell-E voor de high-end-markt, komt Intel met Skylake voor de lagere segmenten. "

Blijkbaar niet dus. Best vreemd, als ik het goed begrijp wordt eerst de nieuwe architectuur Skylake uitgerold voor de low-end en low-power markt, om dan een paar maanden nadien Broadwell-E te verschepen voor de desktop-markt. Niet zo heel logisch, lijkt me.
De krachtigste processorplatformen lopen steevast een jaar achter (dat was bij Sandy en Ivy Bridge en Haswell ook al) dus dat is niet vreemd. Skylake komt wel heel snel na de eerste Broadwell-generatie dus het gaat wel allemaal door elkaar lopen nu. :P

[Reactie gewijzigd door Olaf op 21 oktober 2014 11:52]

Skylake en Broadwell zijn twee verschillende processors. Die staan toch al los van elkaar. De reden dat high-end varianten zo achterlopen heeft alles met het productieproces te maken. Hoe beter men het productieproces onder de knie heeft, des te hogere kloksnelheden zijn mogelijk.

Ik ben wel benieuwd hoe een low-end Skylake zich gaat verhouden tot een high-end Broadwell.
Chip-sets komen pas half 2015.
Lijkt mij stug dat de CPU eerst komt

[Reactie gewijzigd door SpiriTNL op 21 oktober 2014 09:52]

Klopt inderdaad, ik las het verkeerd. Foutje.
Ik dacht dat de eerste verwachtingen eind 2014 waren of was dat iets anders?
http://wccftech.com/intel...u-performance-40-haswell/
Dat was iets anders.

Dat artikel gaat over de mainstream/mobile Broadwell die naar verwachting de mainstream Haswell opvolgt in het mainstream/performance desktop segment.
Broadwell-E (waar het hier over gaat) daarentegen volgt naar verwachting Haswell-E op in het high-end desktop (= HEDT) segment.

Er gaan overigens ook geruchten dat Broadwell voor een groot deel van het mainstream/performance desktop segment overgeslagen gaat worden ten faveure van Skylake.

[Reactie gewijzigd door houseparty op 21 oktober 2014 17:24]

High end markt, en ergens blijft het toch knagen dat deze qua clock freq niet echt bijster hoog zitten tegenover het huidig aanbod aan cpu's, of heeft deze batch zo'n hoge boost?
Engineering samples...zijn altijd lager geklokt dan uiteindelijke versies.
That explains :) - thx!
Ik had zo gehoopt dat Skylake ergens begin 2015 zou komen.
Ben namelijk een nieuwe laptop aan het zoeken en ik was al aan het dromen over een nieuwe
Skylake CPU en een betaalbare nieuwe Nvidia 9xx GPU... maar die samenstelling komt pas rond deze tijd volgend jaar ben ik bang....als er dan niet alweer een nieuwe Nvidia lijn is aangekondigd.
Daarnaast ben ik ook benieuwd hoe snel ze gaan met de refresh van moederborden, als die al komen,
aangezien er o.a. nieuwe usb specificaties aan zitten te komen alsmede h265? codecs.

Durf nu eigenlijk geen laptop te kopen, want dan mis je in 1 klap al die nieuw technieken.
en zo blijf je wachten...:D