Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

ZTE kondigt waterbestendige Nubia Z17 met ondersteuning voor Quick Charge 4+ aan

Door , 50 reacties, submitter: hikhakhok

De Chinese fabrikant ZTE heeft de Nubia Z17 aangekondigd op een evenent in Peking. Deze opvolger van de Nubia Z11 krijgt een ip67-rating mee, heeft dunne bezels aan de zijkant en zal als eerste smartphone Qualcomms Quick Charge 4+ ondersteunen.

Het toestel krijgt een 5,5"-scherm met een fullhd-resolutie. Naast de Snapdragon 835-soc van Qualcomm en 8GB werkgeheugen heeft de Z17 128GB opslaggeheugen. Door de ondersteuning van Quick Charge 4+ zal de accu, met een capaciteit van 3200mAh, in 20 minuten tot 50 procent kunnen worden opgeladen. Door de ip67-rating is de telefoon waterbestendig; de Z17 kan tot maximaal een half uur onder water tot een diepte van 1 meter. De Z17 wordt na de Xiaomi Mi 6 de tweede Chinese smartphone die gebruik maakt van de Snapdragon 835.

De telefoon heeft een dubbele camera aan de achterkant. Door de beelden van beide camera's te combineren zou er meer licht moeten worden opgevangen. Beiden camera's hebben een diafragma van f/1.8 en het gaat om een 12-megapixelexemplaar en een 23-megapixelexemplaar. De pixelgrootte bedraagt 1,4µm en er wordt gebruik gemaakt van een 1/2,55"-beeldsensor. Voor selfies is er een 16-megapixelcamera met een diafragma van f/2.0 en een beeldhoek van 80 graden.

Het toestel heeft een metalen behuizing en draait op Android 7.1.1 Nougat. Een 3.5mm-aansluiting voor headsets ontbreekt en het opslaggeheugen kan niet worden uitgebreid met een micro-sd-kaartje. De Z17 heeft een usb-c-poort. Volgens de fabrikant bevat de Z17 een Dolby Atmos-gecertificeerde speaker, wat voor beter en meer alomvattend geluid zou moeten zorgen. Een vingerafdrukscanner is aanwezig en is op de achterkant geplaatst. Het toestel meet 152,6x72,4x7,6mm en weegt 173 gram.

De Z17 zal beschikbaar komen in het blauw, zwart met gouden accenten, zwart, goud en rood. Het toestel komt binnenkort beschikbaar in China en zal later in de VS en in andere regio's uitkomen. Er komen drie modellen beschikbaar: het model met 6GB ram en 64GB opslaggeheugen zal 411 dollar kosten, het model met 6GB ram en 128GB opslaggeheugen kost 499 dollar en het model met 8GB ram en 128GB opslag krijgt een prijskaartje van 588 dollar. Wanneer en of de telefoon ook naar Europa en de Benelux komt, om welke modellen het dan gaat en wat ze hier gaan kosten, is nog onbekend.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

02-06-2017 • 11:47

50 Linkedin Google+

Submitter: hikhakhok

Reacties (50)

Wijzig sortering
het model met 6GB ram en 64GB ram zal 411 dollar kosten, het model met 6GB ram en 128GB ram kost 499 dollar en het model met 8GB ram en 128GB opslag krijgt een prijskaartje van 588 dollar. @Tweakers ( Er zitten trouwens wat typos in, 128GB ram ;) )

Dat zijn mooie prijzen maar er valt mij hier wel iets op.
Om van 6GB RAM en 64GB ROM naar 6GB RAM en 128GB ROM te gaan moet je dus ongeveer 90 dollar extra dokken, dit gaat opzich nog wel ... maar waarom moet je daar ook nog eens een andere 90 dollar bij betalen als je 2GB RAM extra wil zodat je aan de 8GB zit, dat vind ik persoonlijk erg overdreven helemaal als je waarschijnlijk amper iets merkt tussen 6GB en 8GB RAM.

Stel dat je naar de pricewatch gaat en je gaat DDR4 ram zoeken, je ziet een 2GB module staan die maarliefst 90 dollar kost, dan denk je toch ook achterlijk. En ik snap dat dat misschien niet helemaal goed vergelijkbaar is, maar 90 dollar voor 2GB RAM extra vind ik gewoon onzin. Waarschijnlijk komt dat vanwege de schaarste van geheugenmodules voor telefoons.

En owja dit staat nog niet in het artikel vermeld, maar het opslaggeheugen is van het snelle UFS 2.1 type. Goedzo ZTE.

[Reactie gewijzigd door Jvann op 2 juni 2017 12:03]

Ik denk d1t voor velen het basismodel voldoende is aangezien opslag nog uitbreidbaar is
De opslag is niet uitbreidbaar.

http://www.gsmarena.com/zte_nubia_z17-8677.php
https://www.kimovil.com/en/where-to-buy-nubia-z17

Maar ach, 64GB is voor de meeste inderdaad genoeg. :)

[Reactie gewijzigd door Jvann op 2 juni 2017 12:55]

Mooi ding, maar dan is mijn vraag, doet deze wel 4G op 800Mhz?
Dat is terug te vinden op de website van Nubia; http://www.nubia.com/nubiaz17?type=params#network

GSM: 850/900 / 1800/1900
CDMA: 1x & EVDO 800
TD-SCDMA: B34 / B39
TD-LTE: B34 / B38 / B39 / B40 / B41
WCDMA: 850/900 / 1900/2100
FDD-LTE: B1 / B3 / B7 / B5 / B4 / B8 / B12 / B20
thanks,

ter info: 4G op 800Mhz komt overeen met FDD-LTE B20
het antwoord op HKS-Skyline's vraag is dus: Ja dat werkt met dit toestel

edit: Ik vind het ook een mooi toestel. Afhankelijk van de prijs in Nederland wordt dit misschien wel mijn nieuwe telefoon.

[Reactie gewijzigd door dafallrapper op 2 juni 2017 12:09]

Mooi thnx! En zoals dafallrapper zegt, inderdaad 4G op 800Mhz, dit ziet er wel uit als een optie voor mijn nieuwe toestel.
Dat is hoogstwaarschijnlijk dan wel de Chinese versie. Als ze het goed doen, leveren ze ook internationale versies. Of nog beter is dat ze gewoon 1 versie van een model leveren dat elke frequenties aan kan. :z
Welke frequentie mis je dan nog? Band 20 = 800MHz, is waar veel mensen om vragen bij Chinese smartphones.
Op dit model zit ie gewoon.

Voor mensen die meer interesse hebben in een 5,2" variant. Check dan even de Z17mini (met iets minder krachtige specs).
http://www.nubia.com/en/phones/z17mini/specs.html
Even goed gekeken naar de banden en hij lijkt ze allemaal te pakken.

Overigens is Band 20 lang niet de belangrijkste hoor. Je moet 2100 en 2600MHz ook niet vergeten. 800 is leuk, maar die gebruik je lang niet altijd. :P
Ik gebruik de banden die alle Chinese telefoons eigenlijk wel ondersteunen (T-Mobile), maar voor KPN en Vodafone en indoor 4G, is band 20 wel interessant om te hebben.

Uiteraard heb je ook de hogere frequenties nodig voor een goed 4G bereik :)
De Mini is idd een mooi toestel, helaas dat er altijd goud aan het toestel zit, welke kleur je ook kiest.
Waterdicht zoals in de titel en waterbestendig (IP67) is nogal een verschil. Met IP67 zou ik niet gaan druven zwemmen of onder waterhouden. De (IP67/68) test worden gedaan terwijl de telefoon 'idle' is.

[Reactie gewijzigd door atze op 2 juni 2017 11:52]

Onder water houden moet dus wel kunnen. Zwemmen kan een probleem opleveren omdat je door voortbewegen extra g-krachten veroorzaakt en dus meer waterdruk op je telefoon komt te staan. Je zou kunnen zeggen dat de telefoon tot 0,1 bar waterdicht is. Net als horloges welke ook waterbestendig zijn tot bijvoorbeeld 5 bar (50 meter).

Praktisch gezien zou je een onderwaterfoto moeten kunnen maken.
Praktisch gezien zou je een onderwaterfoto moeten kunnen maken.
can confirm met Samsung Galaxy S5, werkt nog steeds. Wel oppassen dat je geen ziltig water in je jack krijgt, want dan gaat de boel ero/corroderen natuurlijk

[Reactie gewijzigd door pannekoek op 2 juni 2017 12:18]

IP67 is waterdicht tot een meter voor 30 minuten toch?

Heb zelf een Xperia Z5 (IP68 dus stapje hoger) en onder de kraan afspoelen of onder de douche geen probleem mee gehad tot nu toe. Sony geeft zelf wel aan dat het toestel wel onderwater kan maar wordt aangeraden hem niet onderwater te gebruiken. Zal er dus nooit mee gaan zwemmen, maar onder kraan of douche, geen probleem.
In het pierenbadje met je kind moet het geen probleem zijn aangezien de IP67 rating aangeeft dat de diepte maximaal 1 meter mag zijn voor 30 minuten
Wat is volgens jou het verschil tussen waterdicht en waterbestendig?

Voor mij is een smartphone/tablet waterdicht wanneer er een een IP rating van minimaal IP*7 op zit, zoals IP67.
Waterbestendig lees ik hetzelfde als "een waterafstotende laag", zoals bij de Xiaomi Mi6. Regendruppels zal zeker geen problemen mogen zijn, maar afspoelen onder de kraan doe ik pas vanaf een IP67 rating. Mijn Xperia Z3c spoel ik nog steeds af onder de kraan. Dit doe ik bijvoorbeeld voordat ik er een nieuwe screenprotector op plak. Ik leg hem echter niet meer in een bak met water, want daarvoor zijn de rubbers inmiddels niet meer betrouwbaar genoeg voor.

De IP ratings worden inderdaad in Idle mode vastgesteld. Een telefoon wordt geconditioneerd en geleidelijk in een bak met water gegleden zodat. Ze worden niet in het water gelegd/gegooid zoals je soms in reclames zag. Wat dat betreft zijn het testen die niet in de buurt komen van de werkelijkheid en dat is wel erg jammer.
Ik heb een jaar lang de Nubia Z9 Mini gehad en was blij toen ik die had verkocht en weer terug ging naar Xiaomi.

Op zich werkte de telefoon prima, maar er kwamen vrij weinig updates vanuit ZTE en de community eromheen was toen zo goed als dood (voor mijn gevoel dan). De Nubia UI was het voor mij ook net niet (example van de Settings). Custom roms werden vooral door de Russen gemaakt, wat natuurlijk erg handig/leuk is als je geen Russisch kunt. Fair is fair, het was een echt mooie telefoon en de packaging waarin het kwam was A++, maar toch, het had gewoon niet hetzelfde gevoel als de Mi2s die ik ervoor had.

Anyway, leuk om te zien dat ZTE lekker doorgaat en de Z17 ziet er toch wel erg netjes uit, ook als je kijkt naar prijs en specs.

[Reactie gewijzigd door Mitch377 op 2 juni 2017 12:17]

Zo heb ik ook lang getwijfeld om voor de ZTE Axon 7 te gaan. Was toen vergelijkbaar met de OP3, met wat plusjes en minnetjes her en der, maar uiteindelijk besloten om nog wat langer te doen met mijn OPO. Voor wat ik op internet kon vinden over de ZTE Axon 7 was ik inderdaad niet onder de indruk van de community. Er gebeurde erg weinig en rooten gingen ook niet zonder slag of stoot.

Hoewel ik deze Nubia Z17 erg mooi vind, verwacht ik niet dat de community opeens een stuk beter is geworden. Ik wacht nog even op de OP5 :)
Volgens mij de community anders vrij druk met de Axon 7.
Ik raad jou echt aan om toch de axon 7 of deze nubia aan ik heb de axon 7 en wat een verademing, scoort hoog in antutu, geluid is fenomenaal en alhoewel de software nog niet helemaal gelukt is de lens op de camera af te stellen (na laatste update magnifiek beter), is deze camera ook zooo goed, ik zou hier wel paar foto's willen uploaden om het te laten zien ma dat kan volgens mij niet ofwel? Ben net nieuw speciaal account aangemaakt om dit te zeggen haha.

Greetz arjen 😀
Je kunt wel foto's uploaden in het topic over de Axon 7:
https://gathering.tweaker.../list_messages/1694729/35

Maar de Nubia is qua geluid heel anders dan de Axon 7, aangezien de Axon frontfacing speakers heeft. Dus dat is niet te vergelijken. Om nu een nieuwe telefoon te kopen voor lange tijd als zware gebruiker, dan zou ik geen Axon 7 meer aanraden. Aangezien die al behoorlijk end-of-life is en waarschijnlijk niet heel lang meer updates zal ontvangen.
Had een Z5 Mini, verreweg de slechtse telefoon die ik ooit heb gehad. Scherm zat een beetje los, toestel tordeerde bij weinig kracht, er viel licht door de rand tussen scherm en behuizing. Bij 4e keer vallen kapot (toegeven: Ja ik ben lomp; maar met een Jiayu, Samsung of Oneplus nooit problemen gehad, HomTom dan weer wel). Scherm laten aanrukken van Aliexpress, vervangen was best al een crime, en weer na 3e x vallen kapot, nou laat maar zitten dan, dus andere gekocht. En nu wil ZTE een "robuuste" telefoon maken, ahum... Succes!

Af en toe een vastloper waarbij ik dat rotding helemaal moest openschroeven om de accu te kunnen verwijderen, dat was de enige manier om te resetten.

Hopelijk had ik een slecht geproduceerd model dat door de kwaliteitscontrole is geslipt en is er bij ZTE eea verbeterd.

[Reactie gewijzigd door kidde op 2 juni 2017 16:42]

Mooi toestel! Maar 8GB werkgeheugen, is dat niet een beetje te veel van het goede?
Overkill? Misschien wel. Het ligt eraan hoe de ram management is. Toestellen als de Pixel hebben 4GB ram met optimale ram management dat goed genoeg is. Zou ZTE zijn ram management optimaal gebruiken dan zou het nog eens overkill zijn of een voorbereiding op de toekomst.
Moet je dat hier nog vragen? Het antwoord is nee. Al ontkend Gates het te hebben gezegd: "640k ought to be enough for anybody"
Tegen de tijd dat je 8GB in een telefoon nodig hebt is de rest van dit toestel al lang obsoleet.
Zo, 411EUR is een erg goede prijs. Als we even kijken naar wat ZTE heeft laten zien met de ZTE Axon 7, welke op dit moment ook al op 7.1.2 draait en destijds het opnam tegen de OnePlus 3, dan belooft dat wel wat te worden. Echter lijkt deze Nubia Z17 mij niet op een stock Google Android te draaien, maar weer hun eigen versie/skin erover.
Een goede prijs voor die specs zeg! wel komen er nog invoerkosten bij natuurlijk maar alsnog goedkoper dan de s8 en lg g6! als de op5 duurder wordt ga ik deze halen :) :)
Ik hoop dat deze telefoon official support van LineageOS, net zoals de Axon. Dan is dit een hele interessante optie voor mij. :) Alleen jammer dat de vingerscanner op de achterkant zit.

[Reactie gewijzigd door dimmak op 2 juni 2017 12:19]

Complete overkill deze specs natuurlijk, en mist alsnog een hoop dingen waar ik wel op zit te wachten (SD card, 3.5mm uitgang, lange accuduur), maar het heeft wel een voordeel: dit soort toestellen drukken de prijzen van alle toestellen omlaag.
Heeft er iemand toevallig ervaring met de software van ZTE zit?

Ik heb een hekel aan blootware (Heb daarom nog mijn Nexus 5) en ik kan er niet tegen als telefoons slecht ondersteund worden.
Software is redelijk. Lijkt een beetje op Huawei, zelf hou ik hier totaal niet van en heb ik dus een launcher gedownload die meer voldoet aan mijn eisen zoals Nova Launcher.

Software loop ik nu met mijn Nubia Z11 nog op 6.0... dus dit mag wel sneller geüpdatet worden.
Verder niet veel bloatware gelukkig :)
Zou dan afstand nemen van ZTE. Want hun update beleid is dramatisch slecht. Je moet het van de community hebben en daar is echt schaars aan developers die zich bezig willen houden met de ROM's.

Daarnaast weet ik niet of er al LinguageOS ROM's beschikbaar zijn überhaupt voor de Nubia series!! Zo niet zoek een ander merk zoals Xiaomi, Oneplus etcetc..
Ik heb dan de axon 7 en hun versie miFavor lijkt inderdaad zoals rawtec al zei op die van huawei niet mijn favoriet, ma zonder een launcher geïnstalleerd te hebben heb je ook de optie om "uit mijn hoofd" de launcher 3 te gebruiken en dat is aardig stock android.

Greetz