×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Asus onthult zes Zenfone 4-smartphones met dubbele camera's

Door , 65 reacties

Asus heeft tijdens een presentatie in Taipei zes nieuwe smartphonemodellen van de Zenfone 4-serie gepresenteerd. De Taiwanese elektronicafabrikant stopt een dubbele camera in alle Zenfone 4-modellen, waarbij de camera van bijna alle toestellen een beeldhoek van 120 graden heeft.

De Zenfone 4 Pro is het vlaggenschip in de serie en krijgt een Snapdragon 835 als soc en een 5,5"-amoledscherm met een resolutie van 1920x1080 pixels. De dubbele camera op de achterkant is een exemplaar met een resolutie van twaalf megapixel, het diafragma is f/1.7 en de pixelgrootte bedraagt 1,4μm. De frontcamera heeft een resolutie van acht megapixel, de lens heeft een diafragma van f/1.7 en de pixels zijn 1,4μm. De dubbele camera wordt in de Zenfone 4 Pro gebruikt om 2x optische zoom te bewerkstelligen. Het toestel heeft een accu met een capaciteit van 3600mAh, krijgt 6GB ram en heeft 128GB opslagruimte, wat via een micro-sd-kaartje van maximaal 2TB is uit te breiden. Verder is er een vingerafdrukscanner is aanwezig.

De goedkopere Zenfone 4 krijgt een Snapdragon 660 of 630 als soc, en heeft een  5,5"-ips-scherm met een resolutie van 1920x1080 pixels. De camera heeft een resolutie van twaalf megapixel, waarbij de lens een maximaal diafragma van f/1.8 heeft; de pixels zijn 1,4μm groot. De frontcamera heeft een resolutie van acht megapixel en de lens heeft een diafragma van f/2.0. De dubbele camera wordt in de Zenfone 4 gebruikt om foto's te maken met een grote beeldhoek van 120 graden. Het toestel heeft een vingerafdrukscanner, een accu met een capaciteit van 3300mAh, krijgt 4 of 6GB ram en heeft 64GB opslagruimte, wat via een micro-sd-kaartje met 2TB is uit te breiden. Zowel de Zenfone 4 als de Pro heeft een usb-c-poort en een 3,5mm-aansluiting.

Asus brengt ook twee modellen uit die specifiek zijn gericht op het nemen van selfies. De Zenfone 4 Selfie Pro heeft een frontcamera met een resolutie van 24 megapixel, met een diafragma van f/1.8 en een pixelgrootte van 1.4μm; de tweede selfiecamera aan de voorkant is een exemplaar dat gebruikt kan worden voor foto's met een beeldhoek van 120 graden. De Zenfone 4 Selfie moet het doen met 20 megapixel voor de belangrijkste frontcamera; de tweede camera aan de voorkant heeft een resolutie van 8 megapixel en is ook specifiek voor foto's met een grote beeldhoek. De Selfie Pro heeft een 5.5"-full-hd-amoledscherm en krijgt een Snapdragon 625, terwijl de reguliere Selfie een Snapdragon 430 heeft en een 5.5"-ips-scherm krijgt met een 720p-resolutie. Beide toestellen hebben een 3,5mm-aansluiting.

De Zenfone 4 Max en de Max Pro zijn gericht op een lange accuduur. Daartoe hebben beide toestellen een accu met een capaciteit van 5000mAh. De Max Pro krijgt een Snapdragon 430 als soc, heeft 4GB ram en 64GB opslaggeheugen; de Max krijgt een Snapdragon 425-soc, heeft maximaal 3GB werkgeheugen en 32GB opslagruimte.

De Zenfone 4 Pro gaat 599 dollar kosten, terwijl de Zenfone 4 een prijs van 399 dollar krijgt. De Zenfone 4 Selfie Pro kost 379 dollar en de reguliere selfietelefoon komt voor 279 dollar in de winkels te liggen. De prijzen voor de Max-modellen moeten nog worden bekendgemaakt.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

17-08-2017 • 17:18

65 Linkedin Google+

Reacties (65)

Wijzig sortering
Voor de dual sim gebruikers, het lijkt er zo uit te gaan zien:

Zenfone 4: 1x SIM + 1x hybride SD/SIM slot
Zenfone 4 Pro: 1x SIM + 1x hybride SD/SIM slot
Zenfone 4 Selfie: 2x SIM + dedicated SD slot
Zenfone 4 Selfie Pro: 2x SIM + dedicated SD slot
Zenfone 4 Max: 2x SIM + dedicated SD slot
Zenfone 4 Max Pro: 2x SIM + dedicated SD slot

Bizar dat juist op de duurste modellen een paar cent bespaard moet worden op een cardslot, maar het is een rare wereld.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 17 augustus 2017 23:53]

Hoe is het update beleid en de bloatware bij een asus?
Update beleid kan ik niets over zeggen (in vergelijking met andere partijen), maar qua bloatware moet ik zeggen dat ik mijn Asus tablet prettiger vind dan die Galaxy Note 8.0 die ik hiervoor had (daar heb ik nooit updates voor gekregen, maar die heb ik ook pas 2 jaar na introductie refurbished gekocht). Er staat wel iets bloatware op, maar ik heb maar heel weinig uitgeschakeld.

Die ZenUI werkt wel prettig moet ik zeggen.
Zenui kan op elke android phone, staat gewoon in de app store
Als je uitgaat van de vorige 3 generaties Zenfones en FonePads kan je 1 major update en 2 jaar security updates (geteld vanaf de introductiedatum) verwachten.

Bloatware is er nog wel maar is uit te schakelen, hun ZenUI skin is gelukkig wel licht en zit vrij dicht tegen stock aan.
Hnnnnnggg hoezo niet een snapdragon 660 of beter in die 5000mah telefoons. Komaan, spring in het gat van een high end telefoon met extreme accuduur. Ik heb een mate9 enkel om de accuduur, en die heeft "maar" 4000mah.
Ik vermoed dat de meeste kopers van dure telefoons geen probleem hebben met een extra powerbank kopen, terwijl juist de budget markt dit in 1 package wil hebben?
als je meer betaald voor een ''duurdere'' telefoon wil je toch ook meer gebruiksgemak, en meer gebruiksgemak in de zin van alles in 1 package.
De zenfone zoom s heeft een 625. En 5000mah. Ik zie buiten de wifi AC ondersteuning geen voordeel naar de '4' modellen toe
Een 625 is mij niet rap genoeg, anders had ik de lenovo p2 wel gekocht.
hola. eindelijk nog eens een vlaggenschip (zenfone 4 pro) mt fm-radio. Interessant.
Verder ook prima specs voor de prijs
Komt gewoon door de 3.5 mm neem ik aan? (Waar ik meer om geef dan radio. :P) Mijn Zenfone 2 doet iig alleen aan radio als ik er een antenne insteek.
Ergens in Nederland of in de UK te verkrijgen?
Ga er van uit dat ze rond november hier zijn, Azie krijgt ze altijd ietsje eerder maar in Europa en de VS mikt Asus de afgelopen jaren altijd op de lucratieve eindejaars periode.
Ben ik de enige die lijdzaam toeziet hoe compacte telefoons gewoon verdwijnen? De 4,5" die ik nu heb past al net niet lekker in al mijn broekzakken. Daar zullen andere mensen toch ook wel last van hebben?
In zo'n serie van 6 telefoons is toch wel ruimte voor n compacter model, lijkt me.

Edit: het past wel, maar bij zitten of bewegen voel ik hem continu zitten. En dan draait hij soms nog een beetje waardoor het nog meer opvalt.
Het uit je zak moeten halen als je gaat zitten of traploopt (zoals ik hieronder lees) wil ik gewoon niet.

[Reactie gewijzigd door kpg op 17 augustus 2017 18:25]

4.5 inch is voor veel mensen toch Sirieus aan de kleine kant. Minder als 5 inch zou ik zelf niet fijn op kunnen typen. En nu de randen toch smaller worden zoals de s8 die ik sinds kort heb valt het mee hoe groot een s8+ aanvoelt al is het typen wel even wennen.
Smaken verschillen :) ik ken genoeg mensen die het geen probleem vinden met een grote telefoon rond te lopen, maar ook mensen die liever iets kleiners hebben. Ik hoor zelf bij die laatste groep.
Als je niet dagelijks tientallen berichten schrijft, games speelt of video's kijkt, heeft een groot scherm weinig voordelen. Ik heb graag dat hij ongemerkt in mijn zak zit, dus liefst een maatje kleiner.
Ik schrijf niet dagelijks tientallen berichten, speel geen spelletjes en kijk zelden videos en helemaal bellen heb ik een bloedhekel aan. Maar ik hoef toch geen telefoon met een kleiner scherm dan 5". Wat ik er wel mee doe is soms berichtjes sturen, internet pagina's bekijken, foto's nemen en vooral foto's bekijken.

Maar ik heb hem ook bijna nooit in m'n broekzak zitten. Zelfs die Nokia dumbphone die ik heb is daar al te groot voor (om comfortabel mee te kunnen zitten) en dat is zo'n klein dingetje...
Ik vind tussen de 4.5 en 5.5 alles eigenlijk wel prima. Veel kleiner moet het niet worden, maar groter is zeker niet 'beter' voor mij. Qua typen maakt het eigenlijk geen zak uit, op een Nokia 6230 was het ook prima te doen, totaal geen reden waarom het op een 'lomp' 4.5 inch model dan niet zou lukken, het on-screen toetsenbord is in verhouding gigantisch.
Dat vond ik ook. Na de iphone 5s was het klaar met kleine high end toestellen. En nu de iphone se geen update meer lijkt te krijgen is het echt niet meer mogelijk om een 4 inch toestel dat high end is te krijgen. Mocht apple deze serie ooit eens serieus nemen, zal ik hem direct weer nemen.

Wat ik zelf het fijnst vind is 4 inch telefoon met een tablet erbij. Voor savonds op de bank en overdag lekker een klein toestel wat ook kan bellen en mooie fotos kan schieten

[Reactie gewijzigd door magnat505 op 17 augustus 2017 23:47]

De iPhone se kan voorlopig nog wel even mee, de A9 processor die ook in de iPhone 6s zit werkt nog prima en de telefoon is ook snel. Ook krijgt deze telefoon nog wel een tijdje updates, aangezien de iPhone 5s ook nog de update naar iOS 11 krijgt. En als je echt alleen een kleine telefoon wilt, kijk dan ook eens naar andere merken, bijvoorbeeld de Sony X compact, een krachtige kleine telefoon met goede camera.
De camera van de iphone 7 crushed de SE, echt by far. Snelheid is inderdaad prima. Scherm is veel beter, wifi is veel sneller, eigenlijk is de SE voor apple termen een budget toestel. Een tijd terug had ik de sony z3 compact een kans gegeven. En dan zie je gewoon wat je overal ziet. De kleine toestellen, zijn in sommige, of soms alle opzichten, minder goed dan hun grote broer. En aangezien het vroeger wel kon een high end 4 inch toestel, snap ik niet waarom geen enkele fabrikant nu nog een klein high end toestel kan of wil maken, zonder compromissen.
Ik moet eerlijk zeggen de 5,5 inch telefoon die heb is aardig groot.
Vooral als ik naar het toilet moet, moet ik hem op het venstertje leggen en als ik de trap op ga heb ik hem meestal in mijn hand.

Soms ben ik nogal wat stijfjes als ik de trein uitstap, dat is niet vanwege mijn lange lul, maar vanwege de telefoon.

Edit: Ik heb een iPhone 7 Plus.

[Reactie gewijzigd door Yamikaminari op 17 augustus 2017 18:19]

5.5 inch is voor mij ook echt op het randje, als je gaat zitten altijd weer opletten of het ding niet achterblijft als je weer op staat, elke keer als je door een smalle opening moet (poortjes op kantoor, deuren bij de trein, auto, vliegtuig) weer oppassen dat je niet met het relatief grote oppervlak van de telefoon tegen iets aan botst, het is gewoon niet handig meer. Als het nog groter was zou het gewoon niet meer in een broekzak passen en moet je haast wel overal een extra grote binnenzak laten inzetten om hem nog mee te kunnen nemen.
De plus modellen van apple zijn ook echt huge. Al jaren. LG heeft een 5.5 inch G3 die stukken kleiner is, samsung de s7 edge en nu de s8, man een verschil. Ik denk dat je die al veel beter in de broekzak kan hebben.

Zelf heb ik de 5.9 inch huawei mate 9, die ondanks zijn .4 inch grotere scherm ongeveer even groot is als de 5.5 inch iphones. Ik kan mij wel vinden in je probleem. Meestal draag ik wijde broeken, maar als ik wat netter op mijn werk dien te verschijnen, dan voelt zo'n telefoon serieus lastig in mijn strakkere broek. Toch, ik vond mijn 5.7 inch nexus 6p eigenlijk te klein, ben blij dat ik weer een iets grotere telefoon heb.
iPhone 7 plus: 5,5" en 158,2 x 77,9 x 7,3
elephone P9000: 5,5" en 148.4 x 73.2 x 7.3
galaxy S8: 5,8" en 148,9 x 68,1 x 8,0

Je hebt dan ook een enorm grote 5,5" telefoon.....
Je kan dan ook moeilijk, vind ik, spreken over welk formaat van scherm je maximaal wil...

[Reactie gewijzigd door severijns op 17 augustus 2017 20:42]

Severijns maakte volgens mij enkel een comment over de opmerking dat de iPhone 5 plus maar een 5.5 inch scherm heeft. En daarmee dat het scherm grootte een slechte benchmark is om de grootte van een telefoon in zakken te vergelijken. Dat jij de iPhone XPlus wilt omdat jij iOS wilt draaien heeft daar weinig mee te maken.
Nee hoor... ik had een Sony Xperia SP met 4,6" scherm en heb uiteindelijk vorige week gekozen voor een Samsung Galaxy A3 (2017) als vervanger. Ik had met mijn selectie* in de Pricewatch keuze uit welgeteld 3 modellen:
  • Samsung Galaxy A3 (2017)
  • Sony Xperia X Compact
  • Sony Xperia Z3 Compact
Eigenlijk wel heel apart dat iedereen alleen maar naar groot groter grootst lijkt te gaan, puur omdat de fabrikanten dat door onze strot duwen vanwege groter = hogere verkoopprijs :/

* Mijn selectie criteria waren:
  • Prijs: tussen de 200 en 340 euro
  • Beoordeling: 3 sterren of meer
  • Schermdiagonaal: tussen 4,6"en 4,99"
  • Geheugengrootte: 2GB of meer
  • Opslagcapaciteit: 8GB of meer
  • Besturingssysteem: Android 6 of 7
Edit: typo

[Reactie gewijzigd door gooos op 18 augustus 2017 00:18]

Door de stont duwen :-)

Mijn eisen zijn nog lastiger: windows mobile. De laatste Nederlander die dt nog wil haha. Maar ja, als nieman het koopt gaan ze et ook net meer maken. Net als met kleine telefoons. Daar moet ik dan weer niks van hebben. Het is dus zeker niet alleen die fabrikant, ze zien ook wel dat bijna niemand die kleine toestellen kopen.
Mooie typo inderdaad, heb hem aangepast.

Ai, ja dat is inderdaad nog lastiger. Je bent trouwens niet de laatste hoor... vrijwel al mijn familie in het oosten en hun vrienden zitten op enkele uitzonderingen na allemaal met een Windows Phone en zijn daar maar wat blij mee qua gebruiksgemak.
Dan zou ik toch zeggen dat ze eens moeten overstappen op Windows Mobile :p

(sorry, kon het niet laten!)

En @Arokh is zeker niet de laatste, ik ben erg zuinig op m'n 5.5" Windows 10 Mobile smartphone!
Als ik zou overstappen van Windows Phone (8.1) naar Windows (10) Mobile, zou mijn Here Drive+ niet meer werken. ;)

Maar laten we wel wezen, als je vandaag nog mainstream apps wilt gebruiken kunnen we niet meer op Windows Phone/Mobile blijven zitten.
Daarom houd ik ook (met pijn in het hart) dit soort topics in de gaten ;(
iPhone se is ook een optie
Verouderd. Ik hoop dat ze met wat nieuws komen want de huidige prijsstelling is totaal niet meer gerechtvaardigd.
Voor mij niet, heb alles al jaren ondergebracht in de Google Apps omgeving en dat werkt top in combinatie met Android. Over naar een nieuwe telefoon met alles weer beschikbaar doe ik met Android in een paar minuten :)

Wel eens geprobeerd bij mij vader die toen van werk een iPhone kreeg en toen heb ik toch echt heel wat meer tijd erin moeten stoppen. Ik hou het dus voor mezelf lekker bij een Android.
Wat ik nodig heb is (redelijk) veel geheugen, een fatsoenlijke CPU, dual sim en een goede accu.
helaas kom ik dan uit op toestellen als: Honor 8 Pro, Zenfone 4 Pro enz.
en die zijn allemaal behoorlijk aan de maat.

ik heb de laatste keer de (bescheiden 4,5") samsung core 2 duos geprobeerd, maar na het installeren van googlemaps en teamviewer, heeft dit arme toestel geen zin meer in de meeste andere apps zoals bv whatsapp
Volledig mee eens!

Ik heb nog een oude Nokia N9 super fijne maat, nergens last van als hij in mijn broekzak zit, maarja die was verouderd en heb hem vervangen met een Lumia 920. Deze is niet 'te groot' maar bij de meeste broeken zit het inderdaad niet fijn, duwt hij tegen m'n buik aan als ik ga zitten ofzo..

Er zijn nog wel telefoons met kleinere schermen maar de keus word zeer beperkt en is vrijwel nooit een model met die de wat leukere 'nieuwe' snufjes heeft.

Moet er wel bij zeggen dat de oppervlakte die tegenwoordig door het beeldscherm word benut groter is, dus een hedendaagse 5" zou qua afmetingen net zo groot kunnen zijn waar ze een paar jaar geleden nog een 4.5" in stopte... dus vergelijk niet alleen de beeldformaten maar ook de daadwerkelijke afmetingen van de telefoon ;-)
Geen last van. 5" telefoon verdwijnt gewoon in de broekzak. :-)
Ook de Galaxy s8 plus past er prima in. Geen enkel probleem. Alleen bij zitten is het niet fijn maar dan haal ik hem er altijd uit.
Dit verschilt per persoon en is daarom niet erg van belang om te melden.
Euh... Het verschilt eigenlijk per broekzak :-)
Ik heb een 5 inch en een 5,5 inch in 1 zak bij elkaar en dat is ook prima :)
De 5.9 inch van mijn mate9 past prima in mijn broekzakken hoor.
Stoppen met Skinny Jeans dragen - ik doe zelfs mijn 6.5" e-reader met dikke bezels nog in mijn broekzak ;)
mijn 5.15 inch toestel past prima in mijn broekzak, telefoon met niet al te grote bezels nemen, of je moet skinnie jeans dragen dan gaat er bijna geen 1 toestel in je broekzak passen.
Snap het niet helemaal, maar ik draag dan ook altijd spijkerbroeken of pantalons (werk). Daar past een 6" ook zonder problemen in.

Ik had een 5" tot voor kort en ben noodgedwongen naar een iPhone 4S terug tijdelijk. Ik erger me helemaal kapot. Zowel aan ios als aan het piepkleine irritante scherm. Echt, ik snap niet meer hoe ik dat vroeger deed haha.
Erin passen is een ding, er ook nog lekker mee kunnen hurken of zitten is een tweede. Uiteindelijk is het een kwestie van gewenning en persoonlijke voorkeuren.
Ik vind een grote telefoon eigenlijk juist fijn. Ik heb dikke worstepegels als vingers en had daar vaak last van bij een kleine telefoon. Ik zou nog groter dan mijn 5.5 inch telefoon graag willen. Zou alleen willen dat er meer nagedacht werd over interface. Ik word bijvoorbeeld gek van mijn Chrome browser die de 'next page' knop onder een andere knop doet en dan links bovenin. Trouwens, weet iemand eigenlijk een mobiele browser met gewoon een next page knop op het scherm heeft?
Sony kondigt over een paar weken de Xperia XZ1 Compact aan. Wellicht is het wat voor je? Hoge specs, klein formaat. Scherm is echter wel een minpunt, maar op zo'n formaat merk je dat niet eens.
Ik kijk tegenwoordig niet meer naar schermformaat, maar naar de breedte van de telefoon
kan het hier niet meer mee eens zijn, heb nu een htc one m8s met 5 inch scherm en vrij smalle bezels (voor de tijd dat de telefoon uitkwam) , en dat is voor mij echt de limiet qua formaat. en ik ben geen kleine vent ofzo, kan met mijn kolenschoppen prima het scherm bedienen.

blijkbaar wil de markt dit, dat is mijn enige verklaring, maar ikzelf zie toch liever de 4,5 - 5 inch niche gevuld worden (met grote accus! :D )
Ik heb een iPhone 5 van mijn werk en ik wordt alweer een dagje ouder (bijna 60) en kocht via marktplaats een Samsung Galaxy S5 die in nieuwstaat verkeerde. Stuk groter dan de iPhone 5. Jammer genoeg heb ik er maar een paar maanden plezier van mogen hebben want tijdens bukken om m'n honden aan te lijnen, heeft ie w.s. knel gezeten in m'n broekzak. De dag erna zat het scherm vol blauw-paarse vlekken. Des te groter het toestel des te groter de "buigzaamheid" en kans op schermschade. Toch jammer. Ik heb m'n oog nu laten vallen op een LG G4 met bootloop probleem. Even uit elkaar halen en de chip op het moederbordje even een paar minuten met een flink warme fhn behandelen of paar minuutjes in een oven op 200 graden (eerst even kijken of er geen plastic onderdelen op zitten) om het soldeer weer goed te laten hechten en dan moet ie het weer doen.
Had de ZenFone 4 nu een amoled gehad, het was een insta-buy geweest.
Inderdaad, de goedkopere selfie-pro krijgt wel een amoled scherm maar de ZenFone 4 niet. Ik volg die fabrikanten echt niet meer...
Ja jammer he? Samsung krijgt het voor mekaar om een AMOLED scherm in een bescheiden Galaxy J5 van 200 euro te duwen, maar voor de rest durft niemand het aan zo lijkt het. Helpt toch behoorlijk in de accuduur.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 17 augustus 2017 23:39]

Samsung maakt deze schermen zelf en kan ze dus goedkoop in hun eigen smartphone stoppen. De inkoopprijs vanuit andere fabrikanten lijkt me een stuk hoger, zodat samsung zelf dit voordeel uit kan melken. Wie weet is er wel een afspraak gemaakt bij afname van OLED-schermen, dat deze niet in low-
of mid-range toestellen gebruikt mag worden. Andere partijen maken deze schermen nog niet lang genoeg om ze goedkoop genoeg te maken.

Ik gok dat de "Pro" versie vooral zo "Pro" is door het OLED scherm, allicht om mensen over de streep te trekken om nog even wat extra geld uit te geven..