Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nieuwe Windows 10-build biedt verbeteringen voor Sets en draadloze projectie

Microsoft heeft Windows 10 Insider Preview Build 17682 vrijgegeven. De update brengt verbeteringen naar de Sets-functionaliteit voor het bundelen van apps en naar het projecteren van het beeld op een extern scherm.

De Sets-functionaliteit om apps als tabs in een venster te bundelen, heeft een overzicht met veelgebruikte apps gekregen, om deze makkelijk aan een set toe te kunnen voegen. Daarnaast heeft Microsoft onderin het scherm, naast News Feed, een optie toegevoegd om een lijst van alle apps te raadplegen, zodat gebruikers niet meer afhankelijk zijn van de zoekfunctie.

Windows 10 Sets preview

Voor draadloze projectie via Miracast is er nu een vensterbalk, net als bij remote desktop, die toont dat een gebruiker aan het projecteren is. Deze bevat een knop voor het verbreken van de verbinding en er zijn drie keuzes voor het optimaliseren van de latency: game, productivity en video. Microsoft belooft de komende tijd meer functies aan de balk toe te voegen.

Windows 10 wireless projection preview

De Edge-browser ondersteunt sinds buildversie 17682 WebAuthN, oftewel de Web Authentication-api. Dit maakt authenticatie voor webdiensten via Windows Hello-biometrische inlogmethodes en FIDO2-hardwaresleutels mogelijk. Ten slotte krijgen gebruikers na het doorvoeren van de update een scherm die de mogelijkheid biedt diensten als Hello, Link your Phone, Timeline. Office 365 en OneDrive in te stellen. Gebruikers kunnen dit overslaan.

De functies zijn onderdeel van de Redstone 5-update waar Microsoft aan werkt en die in september naar Windows 10-gebruikers verspreid wordt.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwsco÷rdinator

01-06-2018 • 12:35

95 Linkedin Google+

Reacties (95)

Wijzig sortering
Die Sets functionaliteit ziet er veelbelovend uit om multitasking wat overzichtelijker te maken.

Maar na het fiasco van 1803 zet ik mijn auto update even uit in september. De onzichtbare changes die het systeem breken wegen zwaarder door dan de extra features.
Welk fiasco :o Ik ben daar serieus benieuwd naar, de uitrol van 1803 loopt hier juist zakelijk en privÚ op rolletjes. Zakelijk uiteraard nog wel enkel naar de pilot groups bij de betreffende relaties maar het lijkt er vooralsnog op dat er zeer weinig werk nodig is voor een succesvolle uitrol. Uit de pilot groups komen maar weinig zaken die niet of niet correct werken naar voren. En moet zeggen dat ik diezelfde ervaring prive heb, mijn 3 machines zijn alle 3 geupdate en alle 3 zonder issues.
Wij hebben zakelijk nog nooit zo'n slechte update gezien. De servicedesk staat al een twee weken roodgloeiend door problemen veroorzaakt door 1803. Applicaties die niet meer werken, gebruikers waar drivers het niet meer doen (=geen geluid of geen internet). etc.
Als het roodgloeiend staat vraag ik mij af hoe er getest is.
Major updates blijven precies in Quarantaine/in de wachtrij tot het risico tot een minimum beperkt is.
Ik vraag me zelfs af of er wel getest is. 1803 is amper een maand uit als stabiele build en als je nu al een roodgloeiende helpdesk hebt dan lijkt het er bijna op dat je de PCs gewoon direct hebt laten updaten van zodra de update beschikbaar kwam.
Bij ons op kantoor zijn diverse machines die zomaar de 1803 gingen installeren zonder melding. Niet alle machines maar ongeveer de helft wel. Starten ineens spontaan opnieuw op tijdens het werken.

Op bijna alle machines staat auto-update standaard uit. Toch werd deze update geforceerd. Geen idee waarom. En waarom verschillend.
De 1803 update kan je niet tegenhouden, het is te zeggen toch niet op een "normale manier".
Of je zegt in WSUS dat die update declined is, dan gaan zelfs de pc's die bijna geupdate waren en alleen nog maar een reboot moesten doen, de update NIET uitvoeren.
Eindelijk eens iets nuttig als je een update declined :-)

Of je gaat in settings en zegt dat je netwerk een metered connection is.

Je kan ook nog semi-annual channel kiezen of de update max 365 dagen uitstellen, maar dat gaat de update niet tegenhouden.
De wsus of een "metered connection" instellen gaat 1803 wel kunnen tegenhouden.
Zoek eens op dual scan ;) Je kan met Wsus maar ook bijv. SCCM deze updates perfect uitstellen zonder te declinen, declinen is een paardenmiddel wanneer je het op deze wijze gebruikt dat je imho alleen gebruikt als je de omgeving niet op orde hebt. Als je echter fouten in je GPO hebt zitten (bijv. deferral policy's aangezet zonder deze volledig te configureren) dan zet je ook dual scan aan waarmee je feitelijk tegen een machine zegt: Je mag bij Wsus kijken, maar ook direct bij Microsoft, doe maar waar je zit aan hebt". Configureer dit correct en je hebt geen machine die zonder aanwijsbare reden zal upgraden.

Zie o.a. https://blogs.technet.mic...5/demystifying-dual-scan/ en https://blogs.technet.mic...roving-dual-scan-on-1607/ en https://blogs.technet.mic...0-wufb-deferral-policies/ wanneer je ook SCCM hebt.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 1 juni 2018 15:52]

Niet iedereen heeft sccm draaien, mogen al blij zijn als er een wsus is :)
Maar dat is correct, met sccm kan dit ook perfect.
Ook met enkel Wsus kan het perfect, als je de policies maar correct instelt :) (alleen de laatste link is voor SCCM).

Als je geen Wsus, Intune of SCCM hebt, tja, dan moet je ook niet klagen. Je kiest er dan zelf voor om de machines niet te managen :) Met een correcte WufB policy kan je dan trouwens nog steeds een eind komen, maar updates niet volledig uitstellen op een supported wijze volgens mij.

Maar waar het vaak fout gaat is dat Admins Wsus gaan mixen met WufB policies en daar configuratie fouten maken.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 1 juni 2018 16:00]

Dennis,

ik ben niet bezig over mijn omgeving hÚ.
wsus intune, sccm zijn mij absoluut niet onbekend, ook zeg ik niet dat je updates moet uitstellen absoluut niet, ik leg alleen uit hoe je het kan doen (komende vanuit een home setting, niet zozeer een corporate setting)
Best dat de update ring van windows 10 gevolgd word, maar er zijn altijd mensen die graag updates afzetten en hardleers zijn ;)

Maar in het geval van 1803 is er toch serieuze testing nodig.

[Reactie gewijzigd door Sam1an op 1 juni 2018 16:18]

Uiteindelijk gaat Windows 10 hem toch geforceerd installeren. ;)
Dan doe je toch iets verkeerd met je beheer. Je zet of de deferral op de max. limiet, of, beter nog, je laat niet alles dom door in WSUS, zet goede policies in, en laat de Windows Update service op je werkstations niet eens draaien tot je getest hebt. Vervolgens zet je het aan voor de werkstations die moeten updaten (beter doe je dat over de span van dagen/weken in clusters) en trigger je een 's avonds een update, zodat alles gaat downloaden/updaten.

[Reactie gewijzigd door ItsNotRudy op 1 juni 2018 17:34]

en laat de Windows Update service op je werkstations niet eens draaien tot je getest hebt
Dat stukje slaat de plank dan weer mis, zolang je niet naar versie 1803 wilt, moet je nog steeds de security updates voor je vorige versie kunnen doen. Zo moet het dus niet.
Zo kan het prima. Je zet de service voor het gewenste groepje computers/servers weer aan op het moment dat je die security patches gaat deployen. Ik neem aan dat je die security patches ook niet klakkeloos erdoor ragt, want die hebben in het verleden zaken omtrent authenticatie gesloopt.

Je begrijpt het verkeerd. Je zet die dienst altijd uit buiten jouw gewenste update-momenten om. Je wil niet dat dingen spontaan gaan rebooten, of met downloads de disk van je users voltrekken op het moment dat ze files van vele gigabytes aan het analyseren zijn.

[Reactie gewijzigd door ItsNotRudy op 2 juni 2018 12:28]

Staat auto-update uit met behulp van WSUS, Policies en nog wat extra dingen mag ik hopen?
Ik ben niet op de hoogte van alle instellingen. Ik vermoed dat de pc's waar de update toch op werd geforceerd, de uitstel optie hadden geactiveerd.

Ik heb geen uitstel optie geactiveerd en kreeg keurig de vraag of Windows geupdate mocht worden.

Zie ook: https://wccftech.com/microsoft-forcing-windows-10-1803/
Dat, ofwel was het een fout met ID 10 T
Bij ons rollen ze de updates gefaseerd uit, in meerdere "lines". De stabiele lijn draait op dit moment 1607, de extended testing line 1703 - hier zit ik in - en de besloten cutting edge lijn wordt 1709 op uitgerold.
Die stabiele lijn heeft wel geen security updates meer e.d. ?
Had in verleden regelmatig problemen met Windows updates. Heb nu een GPO waar de updates met een delay worden ge´nstalleerd. Werkt tot nu toe probleemloos op alle werkstations.
WQat voor machines zijn dit dan? De HP en Dells die ik momenteel test en uitrol via o.a. SCCM in pilot groups bij mijn relaties werken stuk voor stuk prima.

Als je servicedesk al 2 weken roodgloeiend staat verwacht ik echter dat jullie ook ongecontroleerde upgrades doen of zelfs de relatie zelf laten upgraden. Bij dat soort gevallen vind ik het lastig het OS de schuld te geven, misschien is het ook wel gewoon een slecht onderhouden machine. Bij een fatsoenlijk test traject was je na 4 weken na release nog zeker niet op het punt gekomen voor een definitieve release naar de algemene populatie.
WQat voor machines zijn dit dan? De HP en Dells die ik momenteel test en uitrol via o.a. SCCM in pilot groups bij mijn relaties werken stuk voor stuk prima.

Als je servicedesk al 2 weken roodgloeiend staat verwacht ik echter dat jullie ook ongecontroleerde upgrades doen of zelfs de relatie zelf laten upgraden. Bij dat soort gevallen vind ik het lastig het OS de schuld te geven, misschien is het ook wel gewoon een slecht onderhouden machine. Bij een fatsoenlijk test traject was je na 4 weken na release nog zeker niet op het punt gekomen voor een definitieve release naar de algemene populatie.
Hier een HP Omen (zoals in deze review) waarin ik de SSD heb geŘpgrade naar Intel 600P.
Werkt(e) voorbeeldig, maar sinds 1803 kreeg ik dagelijks 1x a 2x een bluescreen. Er werd dan automatisch geherstart en ik kon vervolgens gewoon verder, maar het roept vragen op.

De update van gisteren zou dat op moeten lossen.
Het is wat vroeg, maar ik heb totnutoe geen bluescreen meer gehad.
Die machines heb ik helaas geen vergelijkingsmateriaal van. Mijn pilote groups draaien vooral met HP Probooks, Elitebooks, en vergelijkbare Dell machines.
Of Microsoft test zÚlf hun troep eens een keertje zonder een miljard gebruikers tot betatesters te degraderen? Is dat een idee?

Als ze dat eens zouden doen zijn we ook gelijk van alle andere tussentijdse updates af die Windows stukmaken (legio Office updates en ik herinner me die blamage nog wel waarbij de NIC niks meer deed na de installatie van een recente update....)
Als we dezelfde update bedoelen wat dat geen blamage, daar stond perfect beschreven in het KB artikel wat er kom gebeuren en wat je zou moeten doen als workaround. Als je dan voor het installeren van de updates de KB artikelen niet leest zodat je niet weet wat er aan de hand is tja..... Dat zou toch standaard moeten zijn voor iedere beheerder.

Verder denk ik dat MS genoeg test, je kan echter niet alles testen qua combinaties hardware / software die mogelijk zijn in het Windows eco systeem. Vandaar dat het behoudens test / pilot groups het gewoon niet verstandig is om nieuwe builds zakelijk uit te rollen tot MS ze "Business Ready" heeft verklaard, meestal zo'n 4-6 maand na release tenzij je eigen tests duidelijk laten zien dat er geen issues zijn bij die relatie en de software die ze gebruiken.
Ik heb al op zowel mijn thuis PC als mijn werk PC 2 verschillende updates die niet willen installeren en de enige manier om niet de hele tijd geforceerd te rebooten is ze te verbergen.
Het irritante is (vooral bij mijn thuis PC) dat hij moet rebooten voor de update, dan tot 96% update en vervolgens een rollback doet waar hij weer 2 reboots voor nodig heeft :P

Op de thuis PC is het de Windows cumulative update van mei die niet wil.
Op de werk PC is het de CU1 van SQL express 2017.
Allebei is geen enkele info over te vinden.

[Reactie gewijzigd door jozuf op 1 juni 2018 13:23]

Ik zou ze niet verbergen maar nagaan waarom ze niet installeren (nu ken ik SQL2017 nog niet zeer goed, pas een paar keer ge´nstalleerd), maar in de regel heeft SQL Server net als Windows 10 trouwens keurige log files waarin je zo zou moeten kunnen vinden waarom een update niet ge´nstalleerd wil worden.
niet dus, niets in de eventviewer en de error code levert niets op. MSSQL heeft wel logs maar dit is buiten wat het logt gezien het om de installatie gaat.
Ik snap ook wel dat het niet ideaal is maar als er gewoon nergens een oplossing of aanleiding te vinden is, kan je zo weinig behalve mitigaten.

[Reactie gewijzigd door jozuf op 1 juni 2018 14:46]

Ik zou zeggen, maak een usb stick installatie aan en update manually.
Even snel uit mijn hoofd CBS.log en de windows update logs leveren ook niets op (voor Windows 10), dat zouden de plekken zijn waar ik zou gaan kijken. Niet in de eventviewer bij dit soort gevallen.
Vergelijkbare issue heb ik opgelost door de update handmatig te downloaden en te installeren.

Andere keer was het net zolang updates deselecteren totdat de ene update die het rebooten veroorzaakte er niet in zat. Was toen een bad driverupdate die crashte.
Het ging specifiek om pc's en laptops met Intel SSD's en bepaalde grafische kaarten die na de 1803 update om de paar uur BSOD's kregen. Het gaat om een klein percentage systemen, maar de update was itt de vorige slechter verlopen dan verwacht.

Microsoft geeft niet echt statistische data vrij, we zullen het nooit echt weten.
raar, want de 1703->1709 faalde altijd bij mijn werk pc met BSOD tot gevolg.
met de upgrade naar 1803 geen probleem meer gehad.
Yep hetzelfde heb ik ook, nu 40 systemen naar 1803 zonder problemen ITT naar 1709
De 1803 heeft problemen, maar de update die ik in maart kreeg was nog erger. Mijn game pc draait windows 10. Ik heb zo'n tool om het start menu te repareren en chrome is geinstalleerd. Daarnaast heb ik er alleen steam, uplay en een hele rits spellen op staan. Na de update deed mijn videokaart driver deed het niet meer goed, elke paar seconde knipperde mijn scherm. Mijn audio deed het helemaal niet meer. De software die het startmenu repareert was volledig verwijderd, een aantal spellen deden het niet meer. Ik heb een restore uitgevoerd en gezorgt dat hij nooit meer gaat updaten.
Inderdaad een vergelijkbare situatie met oudere games en de wat exotischer hardeware...

- Mijn DAC (Cambridge) functioneerde niet meer
- Oudere games die gepatched waren en compatibility modus gebruikten onder 1709 kregen spontaan vastlopers onder 1803
- Mijn VPN software deed het niet meer, bijwerken laatste beta versie werkte wel.
- Mijn antivirus (McAfee Enterprise) was gedeinstalleerd.

Ik ben ook teruggegaan naar 1709 en daar blijf ik voorlopig bij.
Nou dit was niet zo heel handig van ze. Gelukkig kwam de fix vrij snel, dus over het algemeen hadden alleen de mensen die echt handmatig snel gingen updaten er echt last van. Maar toch, er gingen een paar dingen mis. Het stomme was dat deze bug ook echt gevonden was bij de insider versies, toen opgelost was... en toch in de final update van 1803 terecht kwam.
Ik kreeg op mijn laptop een BSoD tijdens de installatie.
Mannen, die BSOD zou er toch uitgehaald worden en iets netters met meer info voor in de plek komen?

Dat is dus nog niet gebeurd? (nee, hier nog geen crash gehad...)

edit:typo

[Reactie gewijzigd door ToolBee op 1 juni 2018 14:37]

Mannen, die BSOD zou er toch uitgehaald worden en iets netters met meer info voor in de plek komen?
https://en.wikipedia.org/...ia/File:Bsodwindows10.png

Niet echt veel beter dan het oude hoor :+ ;)
Maar nog wel "blue"... Daar wilde MS toch, om begrijpelijke redenen, vanaf? :)
Hier een probleem met grafische drivers die naar Microsoft Basic Display adapter werden gezet, waardoor er een waardeloze schermresoluties te voorschijn kwamen op 2 PC's (zelfbouw)

Een Lenovo die helemaal niet meer op wil starten
Nog een zelfbouw die blijft rebooten.

Ik was redelijk positief over Microsoft ondanks dat ik een voorstander ben van Open Source, maar ik ben er nu wel klaar mee als ik mijn vrije tijd weer kwijt ben voor kennissen en familie om hun problemen op te lossen.
Ik vind dat windows 10 met de recentelijke updates best groot geworden is, of althans best zware aplicaties draait.Ik heb zelf een i7 met 16 gb intern en moet bijna een halve minuut wachten voordat ik het login scherm zie, misschien is daar een ssd harde schijf de oplossing voor.Maar ook met name de privacy opties wat erbij gekomen is in windows maar ook met google en meerdere bedrijven waar je alles moet lezen en akkoord gaat met sommige zaken, maarja daar kan microsoft niets aan doen het is op europeesch niveau geregeld en vind het een goede zaak dat je met windows kunt kiezen dat bijvoorbeeld bing geen reclame laat zien.Tevens is het zo dat sommige reclame bedrijven zich bezighouden met persoonlijke reclame, wat ik persoonlijk voel ik me daar een beetje ongemakkelijk bij.
niemand hoeft te weten waar ik overal geweest ben.insider previeuw nog niet de final release misschien veranderen ze nog een en ander of er zitten nog bugs in.Als die er zijn moeten ze ze natuurlijk eruit halen.

[Reactie gewijzigd door rjmno1 op 1 juni 2018 15:07]

Alle machine's die ik heb geŘpdate naar 1803 gingen tot nu toe vlekkeloos.

HP, Asus en MSI, allen met Samsung SSD en nvidia kaarten ...
tja ik heb een projector pctje geupdate en na de update werkte het hele netwerk deel van de chipset niet meer.

kortom geen lan of internet streams.

soms werkt de verbinding en seconde of 2 en dan stopt ie er weer mee.
NIETS werkt om dit te fixen en een downgrade verdomt ie snoeihard.
Rresultaat : alles opnieuw installeren en terug naar windows 7 oh wacht dat kan niet want de bois is factory locked.... kortom wie wil er een peperdure paperweight ?

Werkt geweldig die windows 10 meuk zeg...
En windows 10 1709 installeren? Of Linux?
Ik hoop van harte dat ze in deze versie een veel betere device detectie hebben.
Zodat mijn Desktop game PC, niet denkt dat die een mobiel device is.
En daarmee de mobiele functies uitzet.
Wat voor features gaat dit dan over? Tegenwoordig is er steeds meer overlap in individuele features, ik kan me weinig echte devicetype-specific features bedenken.
Zaken als GPS localisatie, NFC, BT en gyroscoop zijn niet standaard op desktops maar wel op mobiele apparaten
Zeker weten? Het systeem wat ik op m'n bureau heb heeft gewoon Bluetooth. Een iets oudere laptop van me heeft iirc geen Bluetooth. Het is echt geen zeldzaamheid meer.
In de pricewatch als je kijkt bij Systemen => PC Towers/Desktops dan hebben 332 van de 1094 opties bluetooth.
Dus nee zeker niet zeldzaam maar ook nog verre van standaard.
Bij mij wordt ook wel eens om locatie gevraagd, maar dan krijg je de locatie van mijn ISP. Dus vaak woon ik in Nieuwengein (Eigenlijk Leiden)!
Die zaken die @TWyk aanhaalt op BT na.

Maar ook inloggen met PIN code, ondanks ik dit niet gebruik, normaal wachtwoord.
Airplane mode, voor mijn netwerk.
Ik ben benieuwd of de Miracast support dan ook terug verbeterd is. Sinds de Fall Creator update is de Miracast support bij mijn twee laptops stuk en ik krijg het met geen mogelijkheid meer werkend zonder terug te rollen naar oudere versies. Er wordt soms heel even een verbinding gemaakt met het externe scherm maar het beeld bevriest dan na een aantal seconden en daarna wordt de connectie verbroken. Als je even zoekt op het internet zie je dat dit een veel voorkomende klacht is bij Windows 10 gebruikers.
Klopt, dat is heel erg vervelend en ook onvoorstelbaar dat Microsoft daar zelf geen oplossing voor heeft geboden. Hier enkele Surface Pro en Windows 10 Mobile apparaten die spontaan geen Miracast meer (stabiel) voor elkaar krijgen sinds die tijd.
Nog steeds geen noemenswaardige problemen ondervonden van de upgrades. 1803 draait hier nu lekker. Timeline is soms wel gemakkelijk en handig.
ik heb build 17697
afzonderlijke ISO bestanden zowel x64 en x86 ik ben al beta tester sinds win 98 . Ik zal vragen of ik deze iso bestanden mag uploaden . Ik heb een server maar ik zal eerst vragen aan Microsoft of ik deze iso bestanden mag vrijgeven ik heb ook de server versies en arm En embedded versies . Deze heb ik al op mijn bingo mega super seven gezet . Bingo start nu veel vlugger op . Nu ik laat iets weten
Is de laatste fast-ring update niet 17682, op 31-mei? Ik zou de volgende pas rond 6-7 juni verwachten.
shift+windowstoets+pijltje (links/rechts) werkt toch prima?
Wauw, deze kende ik nog niet. Bedankt!
De Edge-browser ondersteunt sinds buildversie 17682 WebAuthN, oftewel de Web Authentication-api. Dit maakt authenticatie voor webdiensten via Windows Hello-biometrische inlogmethodes en FIDO2-hardwaresleutels mogelijk.
Ze moeten als de sodemieter het mogelijk maken om Edge als losse app via de store te kunnen updaten. Nu wordt Edge alleen bijgewerkt bij de feature updates van Windows. Edge voor iOS en Android wordt veel sneller bijgewerkt.
Want je vind geen problemen als je "distronaam dist-upgrade failed" googelt?

Gezien de hoeveelheid systemen die Windows 10 draaien, valt het allemaal reuze mee. Het is eigenlijk een waar mirakel dat het bij het overgrote gedeelte van de systemen gewoon goed gaat. Want het aantal hardware combinaties is ondertussen niet normaal meer.

Voor de rest zie ik daar vooral veel Alienware in terugkomen, zal het probleem allicht niet bij Dell liggen?
Er zit momenteel een probleem met 1803 en Alienware systemen en Microsoft houd het updaten van deze systemen tegen. Het probleem ligt niet bij Dell, maar echt bij Microsoft.
Het probleem zit hem in dat Alienware systemen een andere manier van aanvoer naar het beeldscherm hebben dan normale laptops met een Nvidia en Intel kaart, waardoor de prestaties beter zijn maar wel ten koste van de batterij.
Microsoft heeft geen rekening met deze systemen gehouden met de 1803 update.

Ik heb zelf een Alienware 17 R4 en heb hem toch geforceerd, maar ervaar toch wel wat problemen, zo doet mijn Nvidia kaart het opeens niet meer als mijn scherm uit is gegaan terwijl ik in een spel zit, dan moet ik eerst alt tabben voordat hij mijn Nvidia kaart weer pakt. En ik heb enorm veel problemen met Teamviewer die bepaalde elementen niet mee laat scrollen in Windows 10 en zwarte schermen als ik een game open via TeamViewer en zwarte schermen als ik TeamViewer voor het eerst connectie laat maken etc.

Daarnaast werk ik op het werk veel met RemoteApp en daar zitten ook problemen in sinds 1803, hij opent namelijk geen context menu's meer sinds deze update. Op verschillende systemen getest.
Daarnaast werkt op mijn systeem op het werk mijn camera en mijn microfoon niet meer sinds deze update.

Dit is voor mij ÚÚn van de slechtste updates sinds tijden en ik hoop echt dat dit z.s.m. opgelost gaat worden door Microsoft.

[Reactie gewijzigd door Chrisz op 1 juni 2018 13:29]

Dus een fabrikant rotzooit met een standaard, en dan is het MS hun schuld? Aparte conclusie, zijn we weer in de jaren 90 beland?

Standaarden zijn er niet voor niets.
Sorry, maar hier ben ik het echt niet met je eens.
Er zijn honderden standaarden. Bij Alienware is op deze manier het scherm aansturen hun standaard.
Elk systeem is anders, met een andere configuratie, aan Microsoft om alles te ondersteunen.
STERKER Microsoft biedt Alienware systemen notabene zelf aan!
https://www.microsoft.com...vetab=pivot%3aoverviewtab
Dus ze zouden echt wel beter moeten weten, gezien deze technologie er al jaren in zit!

Het is gewoon een slimmigheidje om maximale performance uit het systeem te halen, vele male beter dan die Nvidia Optimus troep.

In jouw optiek: Als we niet DE standaard gebruiken die 90% van de fabrikanten gebruiken, maar een andere standaard. Dan is het opeens niet meer een standaard.
Dus HTTP is straks niet meer een standaard omdat 90% nu HTTPS gebruikt?

[Reactie gewijzigd door Chrisz op 1 juni 2018 13:38]

Als dat aangestuurd wordt door een driver lijkt me het Dell's / Nvidia's issue. Microsoft is in veel gevallen gewoon afhankelijk van de hardware boeren voor het aanleveren van drivers. Dell heeft er wel vaker een handje van trouwens niet op tijd drivers beschikbaar te hebben, vandaag dat je met upgrades Dell machines altijd goed moet testen.

RemoteApp is trouwens als het goed een workaround voor, uit mijn hoofd advanced remotefx graphics uitzetten in de GPO''s
Van wat ik heb gelezen ligt het toch echt bij Microsoft:
"Yes they do, if you read back in this thread a bit, Dell reps have already replied in this thread (and others about the same issue) that this is an issue that has already been acknowledged by Microsoft and that Microsoft will be fixing. The issue stems from the fact that the affected Alienware systems have their dGPUs directly wired to display outputs. That is not a typical design for systems with both an iGPU and dGPU, but it does deliver some functionality that may be important to some gamers and would not otherwise be possible. By comparison, in most systems, the dGPU is a render-only device that (when active) passes completed frames to the iGPU for output, since the iGPU is wired to all outputs. The drawback to the Alienware design is that the dGPU has to be active whenever an external display is attached, regardless of what's being displayed on it. That of course negatively impacts battery life, which is why most systems don't use the Alienware design, since they prioritize battery life when giving a presentation over gaming functionality, whereas Alienware flips that around. But the end result is that exactly as the error says, "Your PC hardware is not supported" -- currently. But contrary to what the error says, there's nothing to be gained by contacting the manufacturer. Microsoft's new OS currently doesn't support the hardware design of these Alienware systems. They have already committed to fixing it in at least one TechNet thread that's already been linked somewhere in here. Microsoft needs to make their OS compatible with these Alienware systems; Dell can't redesign existing Alienware systems at this point, and even if they could, that would remove functionality that some customers probably use at the moment."

Bedankt voor de RemoteApp tip, heb hier nu ook wat forums over gevonden die precies mijn probleem omschrijven, dus we gaan dit eens uitproberen.
Je kan de update ook downloaden via de media creation tool, en zodra die gedownload is even je laptop in airplane mode zetten. op NotebookReview Forums, kan je er meer info over vinden.
Het ging niet zozeer over het niet kunnen downloaden van deze update, maar de problemen die het met zich mee brengt. Zie ook mijn vorige post ;)
als je op 1803 zijn er geen problemen meer afgezien van een AW fx die KAN stoppen met werken.
In 1703 waren er issues met tobii-eye tracking maar 1803 is zelf niet het probleem. Het updaten van 1703 naar 1803 daar zit het probleem.

AlienFx issues zijn op te lossen door command center opnieuw te installeren. grootste probleem dat 1803 me geeft is dat me benchmark score's omlaag gegaan zijn en me temperaturen omhoog (cinebench, firestrike etc) gaming performance lijkt nagenoeg hetzelfde, maar daar is het nog te vroeg om over te oordelen (op mijn laptop, weet niet hoe anderen het ervaren)
dat klopt ja, als er maar 10% van het gebruik betreft kan je het bezwaarlijk standaard noemen, lijkt mij de
logica zelve. Meer nog als het slechts 1 bedrijf is dat het gebruikt en andere fabrikanten niet maakt het al dat het geen industriewijde standaard kan zijn.

Zo ken ik ook een bedrijf dat overging op standaard SAP en ondertussen meer Z code heeft dan standaard SAP, moesten zelfs het oude lettertype van Mainframe na maken, want de rapportjes kwamen niet meer overeen 8)7 2 versies later was er gelukkig al meer echt standaard SAP.

HTTP is een oude standaard en is tegenwoordige inderdaad niet meer de standaard manier van werken.
er is natuurlijk een verschil tussen een standaard en een standaard en de standaard en De Standaard. O-)
* vaststaand, erkend voorbeeld of model
* voet om iets te ondersteunen of op te hangen (bvb bannier)
* normaal, geldend voor alle gevallen => gaat duidelijk niet op voor Alienware
* Belgische krant
Dank voor deze uiteenzetting.

@batjes had het duidelijk over de eerste 'een standaard' en daar ben ik ook op verder gegaan ;)
Zo is Nvidia Optimus ook zeker niet standaard, maar gewoon 'een standaard' (eerste een standaard).
HTTP is misschien binnenkort niet meer DE standaard, eigenlijk nu al niet meer, maar dat wil niet zeggen dat HTTP niet meer EEN standaard is (eerste een standaard).
Die andere standaarden zijn gedocumenteerd, ik kan die van Alienware niet eens vinden.

Het is aan Dell om Microsoft te voorzien van de juiste informatie, documentatie en misschien wel het belangrijkste, druk zetten. Zorgen dat MS de bende fatsoenlijk implementeerd voordat releases uitgerolt worden. Het is niet zo dat Dell dit niet heeft kunnen zien aankomen en niet pas na release aan de bel begint te trekken en vingers te wijzen.

Microsoft implementeerd Nvidia's standaard ook niet met natte vinger werk, Nvidia zorgt er zelf voor dat MS die standaard juist implementeerd.

En als je afwijkt van de standaarden, is het helemaal jou taak om te zorgen dat jou standaard juist geimplementeerd wordt. En er niet vanuit moet gaan 'dat het wel geregeld wordt'.

Weet je waarom je voor veel standaarden moet betalen? Omdat marketing. USB kost ook geld, omdat het gewoon bakken met geld kost om te zorgen dat het een standaard is die overal ondersteund wordt.
Standaarden zijn er om zelf een nieuwe standaard te willen ontwikkelen, zo lijkt...
Zodra iets na jaren standaard is en geaccepteerd door de meeste gebruikers verzinnen ze weer iets nieuws!
Uiteraard om je weer iets nieuws te laten kopen. ;)
Ik heb sinds Windows 7 serieus nog nooit problemen gehad met een update. Problemen hou je altijd, ook op Linux. Overigens bepaal ik ook wat er gebeurt op mijn systeem. Automatische updates staan uitgeschakeld zodat ik zelf kan kiezen wanneer er updates uitgevoerd worden.

Overigens worden de meeste problemen met Windows veroorzaakt door mensen die er geen verstand van hebben maar toch even wat willen fixen. Vroeger bij mij thuis was ik de enige die nooit gezeik had met zijn PC of laptop terwijl de andere gezinsleden zo nu en dan wel vage problemen hadden. 9 van de 10 keer omdat ze zelf gingen kloten of omdat ze vage software ge´nstalleerd hadden. Windows 10 is gelukkig wat meer afgedicht voor de gemiddelde gebruiker zodat vage problemen tot een minimum beperkt blijven.
Overigens bepaal ik ook wat er gebeurt op mijn systeem. Automatische updates staan uitgeschakeld zodat ik zelf kan kiezen wanneer er updates uitgevoerd worden.
Tot je een trojan binnenkrijgt via een ongepatcht lek. Dan bepaal jij niet meer alleen wat er gebeurt op jouw systeem ;) .

Het uitschakelen van automatische updates is doorgaans een slecht advies, al kan het in sommige omgevingen wel goed zijn. Mits er adequate beveiligingsmaatregelen zijn genomen (dat begint bijvoorbeeld met een firewall die ergens anders staat dan op het ongepatchte systeem).
Ik zal ook nooit aan een leek het advies geven om updates uit te schakelen. Hoe Microsoft het nu geregeld heeft werkt echt prima voor 99% van de gebruikers waarschijnlijk. Zelf overigens in de afgelopen paar jaar geen last gehad van virussen/malware/trojans. Een beetje opletten met wat je doet scheelt echt al 90%. De rest wordt opgevangen met up-to-date virusdefinities.
Ik vind windows 7 nog altijd de beste windows die ze ooit gemaakt gemaakt hebben en jawel met een heus startknop erbij zoals alle mensen aan gewend zijn geraakt sinds windows 95 en hoger.
Ik heb zelf windows 10 en moet een gratis programmaatje draaien zodat ik het oude vertrouwde windows start knop zie en functioneert ongeveer zoals windows xp of 7.Jongere mensen prefarreren misschien windows 10 omdat ze daar mee opgegroeit zijn, maar naarmate je ouder bent hoeven die digitale toeters en bellen allemaal niet meer omdat je ze gewoonweg nooit gebruikt of althans ik niet.
Ik kruip onder een steen uit, en zie een fosiel van mezelf.Ik ben zelf opgegroeid met windows 3.0, windows xp windows 7 windows 8,8.1 en ten slotte windows 10.En ik vind windows 7 de beste windows die ze ooit gemaakt hebben.Jammer dat over een paar jaar de updates voor windows 7 niet meer ondersteund word.hoelang hij loopt wat updates betrefd weet ik niet uit mijn hoofd.

Oops ik ga een beetje offtopic hier.sorry admin of moderator.

[Reactie gewijzigd door rjmno1 op 1 juni 2018 15:22]

Ik begin zelf ook steeds meer Windows te haten, maar... heb je wel enig idee waar je het over hebt op dit moment?
ja maar bij windows heb je windows 10 pro nodig, en allemaal third party programma's nodig om updates te blokkeren die de functionaliteit van je systeem soms niet eens verbeteren.
Er zijn genoeg versies, maar voor de huis-tuin-en-keuken user is Home/Pro voldoende. Nog steeds is Home een optie.

Ik neem het Microsoft ook niet eens volledig kwalijk dat ze automatisch updaten hebben ge´mplementeerd, als je in de meeste gevallen van security issues verneemt dat ze zijn ontstaan door oude versies van software. Dat ze bepaalde privacy-instellingen resetten ben ik dan weer "minder blij" mee.
overigens is dit ook een microsoft probleem, en geen intel of windows probleem. Microsoft heeft dit zelf ook al toegegeven, en is nog steeds bezig met een fix.
Leuke claim, heb je een bron om dit te verifiŰren? Overigens zijn er ook genoeg issues die door Intel/andere processorboeren worden veroorzaakt (Meltdown/Spectre, iemand?).

En hoe kunnen problemen in Windows geen Windows issue zijn maar wel een Microsoft issue? Hier klopt iets niet lijkt me.
tuurlijk zijn er ook wel eens problemen op Linux, maar daar hoef ik geen programma van een developer te installeren, omdat een bedrijf updates me strot door wil duwen.
Ik heb veel liefde voor de instapbaarheid van Ubuntu wanneer iemand van Windows afkomt, maar nu ga ik ze even afblaffen. Ik heb mÚÚr dan genoeg problemen gehad na een update, waardoor ik ondertussen na elke zit te vrezen voor de "er is een probleem opgetreden" melding die willekeurig verschijnt/verdwijnt na elke update. Daarnaast zijn ze ook meer dingen af aan het bakenen om ze minder gemakkelijk aanpasbaar te maken. Het ligt puur aan je voorkeuren qua distro. Ja klopt, de linux kernel zelf heeft die problemen niet echt, maar hoe vaak ga je barebones in de kernel zonder omliggend OS zitten werken?
Het is begrijpelijk dat microsoft men wil behoede met automatische updates, maar al die telemetrie meuk, en updates die basis functionaliteiten van me laptop crippelen laat het je wel op een gegeven moment gek worden.

Overigens is de laatste stabiele update die AW had de 1600. Dat is dus nu al 2 feauture updates terug, wat neerkomt op bijna een jaar geleden.
OkÚ, dit gedeelte ben ik volledig met je eens. Ik moet constant opnieuw alle privacy settings en ge´nstalleerde apps nalopen omdat ze er wel eens wat leuke verrassingen tussen gooien met zaken die weer terug op hun defaults zijn gezet. Ook de switch van "alles/niets" wat betreft doorsturen gegevens naar Microsoft naar "alles/minder" heb ik geen goed woord over te zeggen. Wat betreft stabiele updates: zit al enkele updates achter op de meute, waarbij ik geen enkele update meer succesvol kan installeren om een of andere obscure reden.
Er zijn genoeg versies dat klopt, maar in mijn comment praat ik over het blokkeren van updates wat niet mogelijk is op de huis tuin en keuken windows 10 versies.

https://answers.microsoft...67-4d38-b5b9-d5ea0c16e975 microsoft heeft hier aangegeven dat ze de update blokkeren door problemen bij het installeren.

Tweakers zelf heeft er nog een bericht over geplaatst.
nieuws: Microsoft werkt aan fix voor vastlopers door Windows 10 April 2018 Up...

jij praat over ubuntu, ik had het gewoon over Linux. daar waar ik de vrijheid heb om me eigen Linux distro in elkaar te gooien, in tegenstelling tot windows wat closed source is.
https://www.maketecheasie...-own-custom-linux-distro/
Waarom zou je in hemelsnaam je eigen distro willen bakken met een of andere half gare tool als er meer distros zijn dan sterren in het heelal?
Ik zou dat niet willen, maar ik heb de vrijheid om het te doen zou ik dat willen doen.

Als ik software koop wat van mij is, wil ik ook kunnen bepalen wat er met die software kan gebeuren.

Er zijn mensen die houden van closed source en er zijn mensen die houden van open source. Ieder zijn ding, voor mij is er geen 1 beter als de ander. Elk heeft zo zijn voordelen en nadelen.

Ben wel benieuwd naar waar je het vandaan haalt dat ik een eigen Linux distro wil, terwijl ik het had over de vrijheid om iets te kunnen creŰeren met software.
jij praat over ubuntu, ik had het gewoon over Linux.
Laten we niet vergeten dat ook Ubuntu gewoon een van de vele Linux distro's is. Als jij je eigen distro in elkaar wilt zetten met de Linux kernel, ga je gang. Maar ik kan je garanderen dat slechts een klein percentage het geduld en de tijd heeft om een eigen distro te gaan onderhouden om daarnaast ook nog eens de moeite te doen om alle bestaande programma's waar nodig er naartoe te porten.
5 tot 10 jaar geleden had ik je gelijk gegeven,
Maar tegenwoordig is er zoveel documententatie dat het alleen tijd vergt om alles door te lezen en begrijpen.

http://www.linuxfromscratch.org

Als je het via deze doet, heb je al die problemen die je beschreef niet.

Tegenwoordig kan je jezelf omscholen via internet. Ik denk dat een Linux distro bouwen met de hulp van YouTube en Linux.from.scratch een heel stuk makkelijker moet zijn als een aantal jaar geleden.

Tegenwoordig kan je gewoon driver blobs vinden op het internet die je kan gebruiken in je distro.

https://www.google.nl/amp...king_my_own_linux_distro/

Maar nu ben ik wel benieuwd naar je mening over de claim die ik over Microsoft had gemaakt. Je reageert op het laatste gedeelte van me comment terwijl ik ook heel jou comment heb behandeld :p

[Reactie gewijzigd door l99030607l op 1 juni 2018 18:01]

Het zal gemakkelijker zijn, ja, maar nog steeds tijdrovend. Vergeet niet dat alle tools vaak genoeg updates krijgen die je er weer in moet pleuren, plus security issues zul je ook zelf zo snel mogelijk op moeten lossen. Dus het is gemakkelijker om er in te stappen, maar nog steeds net zo tijdrovend om het te onderhouden.
Nee hoor, updates gaan automatisch omdat je gedeeltes van de distro Pakt en aanpakt. Ik praat over de features in Linux zoals applicaties etc die je bijvoorbeeld uit Ubuntu kunt verwijderen. Een backtrack 5 (wat nu Kali Linux is) is ook Linux maar van een andere kernel. Zolang ik de kernel niet aanpassen, gaan updates automatisch. Ook van de applicaties die ik in me Linux installeer (als ze een update services hebben dan) .

Bij Windows moet ik nu al af en toe drivers handmatig verwijderen (als voorbeeld Intel DPTF driver) en dat komt door 1 service genaamd Windows update. Als feature updates, en beveiligings updates nou aparte services waren, kon men op de feature update blijven die men wou en dan had Microsoft gewoon makkelijk de beveiligingsupdates genadeloos kunnen pushen.

Als Windows werkt werkt het, maar ik heb nog te vaak problemen met Windows (vastlopen na een CB run, of een taakmanager die niet meer reageert, speedshift wat alleen maar zit te kloten met me cpu snelheid) terwijl Linux gewoon een kernel is die een heel stuk dichter op de hardware ligt als Windows. Alleen zijn de drivers van Windows beter (verschilt per hardware) omdat daar de gebruikers zitten.