Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft geeft nieuwe functies aan Kladblok in Windows 10

Microsoft geeft zijn programma Kladblok vermoedelijk in de volgende versie van Windows 10 een update. Gebruikers kunnen dan onder meer inzoomen op tekst en doorzoeken vanaf het begin van een document.

Bij de functies om te zoeken en bij zoeken en vervangen kunnen gebruikers nu automatisch vanaf het begin doorzoeken in Kladblok, meldt Microsoft. Bovendien zal de toetscombinatie ctrl-backspace in de versie van Kladblok in de nieuwste Insiders-preview het vorige woord verwijderen.

Het gaat om de eerste functionele verbeteringen sinds jaren in Kladblok, dat in het Engels Notepad heet. De nieuwe versie van Kladblok komt vermoedelijk in de update die nu nog bekendstaat als Redstone 5. Volgens Twitteraar WalkingCat, die vaker informatie over onaangekondigde Microsoft-software naar buiten heeft gebracht, krijgt Redstone 5 de naam 'October 2018 Update'. Dat ligt in lijn met de huidige versie, die 'April 2018 Update' heet.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

12-07-2018 • 14:02

207 Linkedin Google+

Reacties (207)

Wijzig sortering
Eigenlijk is het beschamend hoe weinig Windows OOTB kan. Een notepad programma dat je in 10 minuutjes in elkaar hebt geflanst, een tekenprogrammaatje dat zich niet eens met Photoshop 1.0 kan meten, een tekstverwerker met minder functies dan Wordperfect 1.0. Eigenlijk het enige van de "voorbeeldprogramma's" die full-featured is, is de browser. Edge is eigenlijk het enige losse-maar-meegeleverde programma waar MS echt serieuze tijd in steekt.

Als ze dan ook nog alle andere ontbrekende features toevoegen, zoals inspringen, dark mode, syntax highlighting, etc.

De command prompt mag ook wel een HELE DIKKE overhaul krijgen trouwens. Die was in 1980 heel handig, maar nu is het echt om je voor te schamen, MS.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 12 juli 2018 14:58]

Zodra Microsoft iets geavanceerders meelevert steigert elke softwareleverancier die de hoop heeft ooit 2 cent te verdienen omdat dat oneerlijke concurrentie zou zijn.

Je blijft nu eenmaal twee stromingen houden. De ene stroming die Microsoft verguist omdat alles wat ze naast het OS meeleveren te basaal is en de andere stroming die Microsoft verguist omdat ze zich niet houden bij een kaal basis OS.
Misschien wil Thanatos voor een dubbeltje op de eerste rang zitten? :P
Dat zou wat zijn: voor zo'n 130 euro Windows licentieprijs gewoon alle functionaliteit krijgen: Photoshop, Office, Visual Studio, antivirus, Indesign, CAD software, RAW ontwikkeltools, ERM, games, etc. :)
Microsoft kan veel gewoon best leveren, maar het mag inderdaad niet.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 13 juli 2018 12:14]

Dat wordt nogal eens vergeten bij MacOS systemen. Daar zit een werkende Powerpoint, Word, Excel op inclusief nog wat andere tools en functionaliteit. Als duaal gebruiker (professioneel Windows, privé MacOS) geef ik in beide gevallen de voorkeur aan de Microsoft Office applicaties maar niettemin zal dat wel deels in het prijskaartje zitten. Die discussie over het wel / niet toestaan kan ik me zo 1,2,3 niet herinneren bij Apple terwijl die standaard Safari meeleveren. Iemand enig idee waarom dat daar niet is?
Die discussie over het wel / niet toestaan kan ik me zo 1,2,3 niet herinneren bij Apple terwijl die standaard Safari meeleveren. Iemand enig idee waarom dat daar niet is?
Marktaandeel wat niet relevant is.

MacOs en Linux etc. etc. etc. heeft gewoon allemaal geen relevant marktaandeel op de desktop, daar is windows koning en heer en meester.
Bij Windows koop je meer het OS (of 'krijg' je het bij je PC), waarna je het naar wens aankleedt. En er zijn heel veel bedrijven die hun brood verdienen met die aankleding. Bij MacOS koop je toch meer een geheel van hardware/ software, waarbij het OS meer een middel is om het geheel te verbinden dan het doel op zich.

Ik denk dat wanneer Apple de de-facto marktleider was geworden op de manier waarop zij een totaalpakket leveren, dat dat een stuk minder weerstand had opgeroepen en bij hetzelfde marktaandeel dat Windows nu heeft een stuk minder claims over machtsmisbruik zou hebben opgeleverd. Want bij Apple zouden derden vanaf het begin af aan vooral alternatieven of uitgebreidere versies hebben aangeboden voor wat Apple standaard meelevert, terwijl bij Windows het omgekeerde het geval is, dat Microsoft plotseling gratis een alternatief meelevert voor iets waar anderen al jaren hun brood mee verdienen.

Dit is geen sneer naar Apple- of MS-fans. Enkel een uitleg hoe de verschillende filosofie van het aanbieden van een OS tot verschillende uitkomsten kan leiden v.w.b. misbruik van marktpositie.
hoe minder standaard meegeleverde applicaties hoe beter.
plus Notepad is IDEAAAL als je gewoon text wil cleaned van formatting of andere meuk,
text met fancy bende copy pasten, en klaar alle meuk weg.
alleen daarom al is het super fijn dat het juist geen features heeft.
Of als je er zeker van wilt zijn dat de nul een nul is en toch geen o/O: Kladblok geeft een nul netjes weer met een streepje erdoor :)
Ik begin steeds vaker notepad++ daarvoor te gebruiken, komt als eerste op tegenwoordig als ik "note" intyp. Voordeel is meerdere tabjes en bewaart de inhoud als je deze niet specifiek verwijderd.
Plus plugins, syntax highlighting en slaat bestanden intern op als je ze vergeet op te slaan.

En ondanks dat het een stuk uitgebreider is start het gewoon snel op.
Daar gebruik ik PureText voor. Hoef ik zelfs geen applicatie te openen. Gewoon hotkey naar keuze instellen en hij zet de inhoud van je clipboard om naar platte tekst.
dat heb ik dan weer niet op de werk computer
Dit.
Wat dat betreft mogen ze van mij de installatie methode van Windows 95/98 weer invoeren. Tijdens installatie kiezen of je express installation wilt (alles aan) of custom zodat je naar hartenlust zaken uit kunt vinken.
Wat dat betreft is Windows10 echt een straf voor degenen die een zo kaal mogelijk OS willen hebben.
Calculator is toch prima genoeg? :+
Paint gebruik ik ook nog wel eens hoor om even snel een printscreen in te plakken en te croppen (+tekst/arcering toevoegen) alvorens opslaan.

Zelfs notepad gebruik ik ook nog wel eens om even snel wat simpele tekst te typen en op te slaan als een soort memo achtig iets. Vind persoonlijk de simpele minimalistische interface fijner dan bijvoorbeeld die van Notepad++.

Waarom er nog steeds zoiets als 'wordpad' bestaat echter weet ik niet.. heb het altijd raar gevonden dat Windows altijd 2 'tekstverwerkingsprogrammas' pre-installed had waarvan er 1 super minimalistisch was en 1 nét iets meer features maar nog steeds bakken minder dan Word... wie in godsnaam dat ding gebruikt joost mag het weten. Ik weet niet eens hoe de windows 10 versie eruit ziet want ik heb het nog NOOIT opgestart. :+
Dit inderdaad! helemaal mee eens.
Alhoewel ik, precies wat @Madshark al aangaf, het wel prettig zou vinden om bij de installatie van de OS voor geavanceerd zou kunnen kiezen om specifieke opties uit te kunnen zetten.
"“square root of perfect square”

Ja.. als ik de square root van 4 moet hebben (zoals in het voorbeeld) dan heb ik daar die calculator natuurlijk niet voor nodig hè.. :+

Sowieso kan ik me geen huis-tuin-keuken-kantoor werkzaamheden bedenken waar je ooit de square root van iets moet weten?... Als ik al ergens de square root van zou moeten hebben dan zou dat van een grotere dataset zijn en dan zou ik die berekening gewoon lekker in Excel of zo uitvoeren.

Maar, je punt blijft natuurlijk valide... echter zullen niet al te veel mensen er last van hebben gehad. :+

Productiesoftware bij ons op het bedrijf heeft ook wat quirks hoor die er al jaren in zitten en niet gefixt worden gewoon omdat de impact dusdanig laag is en de enige mensen die er last van hebben de mensen zijn die prima weten van het bestaan en gedrag van de bug en daar dus omheen kunnen werken. Dat dat betekent dat (ik) gemiddeld ~5 minuten per maand extra tijd kwijt ben met het om die bug heen werken dat zal geen ene manager wat boeien. Software ontwikkeling en vooral het toeschrijven van prioriteiten aan fixes/bugs is hevig onderhevig aan 'hoeveel last veroorzaakt het', dat zal bij Microsoft net zo goed zijn. Heaven knows dat ze genoeg bugs hebben in hun OS alleen al... :P

[Reactie gewijzigd door Ayporos op 14 juli 2018 00:08]

Voor dat screenshot croppen/tekst/arcering denk ik dat je Greenshot http://getgreenshot.org/ wel zou kunnen appreciëren ;)
Gratis en in mijn opinie de allerbeste screenshot tool ever :)
Ook nog jarenlang versies van MS Works meegekregen, een 3e tekstverwerker. Die op zicht voor het meeste tekstverwerken voldeed, maar niet compatible was met MS Word |:(
Tenzij je Enterprise neemt idd. Dan krijg je geen meegeleverde meuk, ook geen Edge en de beschamende Windows Store die vaker niet werkt dan wel :+
Je bedoeld LTSB ?
Dat is inderdaad de versie die sommigen eigenlijk zouden willen hebben. Core OS, geen bloatware of ander software wat je niet nodig hebt.
Helaas is deze niet te koop voor de normale consument of klein bedrijf.

[Reactie gewijzigd door Madshark op 13 juli 2018 16:39]

Enterprise LTSB ja. LTSB bestaat niet voor de reguliere releases, hooguit de CBB voor bedrijven, die wat extra tijd krijgen voor het updaten naar nieuwere versies dan de 18 maanden die Microsoft geeft.

En kopen, tja, wat heet }:O

[Reactie gewijzigd door nelizmastr op 13 juli 2018 19:46]

Wat is er mis met meegeleverde applicaties ?
Wat erbij zit moet je niet kopen.
óf er zitten standaard applicaties bij die gratis zijn en dus vaak van mindere kwaliteit, óf de standaard applicaties zijn wel goed en uitgebreid, maar het os wordt er duurder van. (of de pc waar het standaard op staat)
Voor Jan met de pet zijn meegeleverde applicaties ruim voldoende. Zelfs Word van 20 jaar geleden voldoet prima.
Minder is goed, maar dat wat meegeleverd wordt, moet wel GOED zijn. Paint en Wordpad mogen best wat beter zijn. Paint moet meer op Paint.NET lijken, en Wordpad mag zich best een Word "light" interface aanmeten met diens features natuurlijk.
dat kan wel, maargoed, ze willen wel office blijven verkopen, maar als de standaard applicatie daar dan meer op lijkt, maar wat meer beperkt, gaan mensen ook minder word online gebruiken of gewoon het office pakket.
ik weet niet of paint meer op paint.net moet lijken, het is net als notepad een simpele applicatie, waar je even snel wat basis bewerkingen kunt doen.
Ik wil Notepad nu niet echt een Tekstverwerker noemen. Meer een middel om (zoals de naam ook al zegt) kladjes mee te maken. Ik ben het met je eens dat er iets meer functies in mogen zitten. Dingen zoals multi-selection/edit zou erg fijn zijn.
Inderdaad, als je een goede editor wilt pak je notepad++
En als je een tekstverwerker wilt is er nog de built in wordpad.

Ik gebruik de normale notepad juist omdat je dan gelijk alle frutsels van opmaak kwijt bent.
Perfect als je iets gewoon in plain-tekst wilt plakken.
Sublime Text ben ik mee samen gaan wonen sinds een jaar. Nog steeds geen scheiding aangevraagd. Daarvoor ook altijd NP++ gebruikt. Maar sublime werkt beter nu. Woordenboeken voor zon beetje alles was de reden voor de overstap. Daarnaast opent het met gemak zeer grote file zonder moeilijk te doen.

[Reactie gewijzigd door Core2016 op 12 juli 2018 18:01]

ik kom van linux/unix/mac.....ik gebruik de ubuntu app in w10 om bestanden te bewerken (vi). Maar goed, ik weet dat ik afwijk van de "standaard" windows user. Dat dan weer wel. Sinds ubuntu er is binnen windows ben ik erg enthousiast geworden. Meer dan een browser (nee, niet edge) en ubuntu gebruik ik vrijwel niet. Werkt net zo goed als browser + terminal op de mac. Voor mij, dan.
Notepad niet, maar (hoe heet het ook al weer?) wordpad? wel.

Als je Ubuntu uitprobeert, heb je binnen 2 minuten een besturingssyteem voor je neus met complete office-suite en fatsoenlijke teksteditor. Dat is wel even een verschil natuurlijk. Nu snap ik wel dat MS dat waarschijnlijk niet kan flikken door het mededingingsrecht, maar alsnog is het wel een héél karig OS wat je krijgt, zeker als je bedenkt dat het ook nog eens veruit het duurste OS is wat er bestaat.
Daarvoor heb je notepad++
Microsoft's corebusiness is een OS en levert eigenlijk alleen tools en weinig volwaardige programma's op Office na. Dat laat Microsoft graag over aan softwareontwikkelaars waarbij door concurrentie innovatievere software vanzelf komt.

Zou Microsoft bijvoorbeeld ook games tot corebusiness moeten maken?
Zou Microsoft ook speelfilms moeten maken?
Zou Microsoft ook muziek moeten maken?
Nee, dat doen andere partijen.

Kortom, Microsoft levert platform, developers/artiesten ed. leveren software/content.

[Reactie gewijzigd door Swerfer op 12 juli 2018 17:16]

Wel eens Age of Empires gespeeld? ;)
Wat een onzin. 20 jaar geleden was dat misschien hun core business, maar nu is alles veel gevarieerder. Kan ook niet anders, vroeger had je geen internet, smartphones, IoT, clouds, ed. Sterker nog, het OS wordt steeds minder belangrijk: Cloud Services wordt de nieuwe core business.

https://www.theverge.com/...eorganization-future-2018
Visual Studio vergeten?
Ooit een Powershell console geopend i.p.v. cmd? Die heeft juist de grootste overhaul gehad.
Ik wil geen powershell gebruiken. Gewoon de simpele commando's van de command prompt, maar wel fatsoenlijke moderne terminal features die (tot op zekere hoogte) macOS en de meeste linux distros al jaren hebben.
Dus, je wil een shell, maar de shell die Microsoft biedt wil je niet. Ja, dan houdt het snel op.
Cmd is achterhaald en is vervangen door Powershell. Ga geen updates van de oude command prompt verwachten, dan zal kerst nog eerder samenvallen met pasen.
Eigenlijk is het beschamend hoe weinig Windows OOTB kan. Een notepad programma dat je in 10 minuutjes in elkaar hebt geflanst, een tekenprogrammaatje dat zich niet eens met Photoshop 1.0 kan meten, een tekstverwerker met minder functies dan Wordperfect 1.0.
Raar. Snap er niks van. Kan me ook helemaal niks voorstellen bij anti-trust zaken enzo.
Je klinkt sarcastisch, maar als je serieus bent heb je nog steeds gelijk. Wat is erop tegen om een OS gewoon OOTB full-featured te laten zijn. Dat kan op mobiel toch ook??
Dat heeft waarschijnlijk met de geschiedenis te maken. Android kwam al redelijk kant-en-klaar op de markt, en was geen monopolist. Windows kwam kaal op de markt met een boel partijen die er allerlei software voor maakten en daarvan leefden. Als MS opeens kant-en-klaar alles erbij gaat leveren dan gaan er stapels (grote) bedrijven failliet. MS zou het zeker doen als het kon en mocht, maar gezien er al eerdere rechtszaken zijn geweest met miljardenboetes (zie bijv het Internet Explorer-debacle) proberen ze het nu maar op andere manieren. Plus Windows is bijna monopolist, ze hadden allerlei concurrentie weg kunnen drukken als ze mochten, internetstandaarden kunnen monopoliseren etc. Het zou ze nog rijker gemaakt hebben en de vooruitgang vertraagd. Wees blij dat dat niet gebeurt is! :)

Overigens is Windows steeds completer, compacte tekstverwerker/muziek- en videoplayer/video editor/internet explorer/zip en iso-mogelijkheden/spelletjes/mailprogramma/agenda/hulp op afstand/drivers/3d programma etc etc. Zou je geen extra programma's mogen installeren dan kun je nog steeds 1001 dingen doen :)
Na jouw negatieve reactie op Notepad wil ik even dit artikel achterlaten: https://blogs.msdn.micros...hing/20180521-00/?p=98795

"For one thing, Notepad is a common guinea pig. If a team is adding a new feature, they may ask Notepad to support the feature, in order to get some feedback on how well the feature works in a "real program", rather than a unit test. "
Enige idee waarom Windows zo marginaal is uitgerust? Check even de zaken die aangespannen zijn in de afgelopen decennia dit omdat men andere spelers buiten spel zet.

Vandaar ook de zgn Windows N varianten.

De commandprompt? Huh kom op zeg? Dat is al een tijdje niet meer van deze tijd PowerShell???
Als ze dan ook nog alle andere ontbrekende features toevoegen, zoals inspringen, dark mode, syntax highlighting, etc.
Visual Studio Code heeft dat allemaal en wordt gemaakt door.. wait for it, Microsoft!! Gratiesj en mijn favoriete 'notepad'. Stoppen ze ook aardig wat tijd in. Net als Powershell. Ze hebben ook Word enzo, zit in Office. Daar zitten nog meer handige programmaatjes in trouwens. Niet gratis though maar toch, ik denk dat je een en ander over het hoofd ziet =).

Fijn dat ze net die kleine features toevoegen die een applicatie als notepad wat beter maken, en de overkill (zoals syntax highlighting, inspringen, dark mode etc) aan features in programma's stoppen die daar ook echt voor gemaakt zijn..
Ik vind notepad juist een handige tool voor het makkelijk kunnen editen van files. Meer dan dat heb ik dan ook niet nodig. Van mij mogen ze het zo laten.
De command prompt mag ook wel een HELE DIKKE overhaul krijgen trouwens
Dat is allang gebeurt, het heet PowerShell. Tegenwoordig ook gewoon de standaard shell.
Zie boven. Ik heb geen zin om nóg een set commando's uit m'n hoofd te leren. Het is gewoon niet nodig voor wat ik doe. Bovendien is powershel nodeloos cryptisch.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 13 juli 2018 11:58]

Ik wil niet een hele nieuwe shell. Gewoon command prompt. Ik wil alleen dat de GUI overhauled wordt. En een sudo-commando, maar verder geen nieuwe of andere commando's.
Wat dacht je van powershell?
Een notepad programma dat je in 10 minuutjes in elkaar hebt geflanst
Wil je dat eens streamen via Twitch hoe je een feature complete Notepad clone maakt? Vergeet de character encoding (+detection) niet he. En als je toch bezig bent, probeer dan ook net zo snel te zijn met zowel kleine als grote files. Zeggen dat je Notepad in tien minuutjes nabouwt komt neer op Facebook clonen in een weekje ofzo? Dan ben je over twee maanden ook miljardair. Succes!

Software is meer dan een simpele interface. Het is de typische ijsberg in de zee. Je ziet alleen het topje maar, maar daaronder ligt een complete berg aan code. Jij ziet een groot tekstvlak als je Notepad opent. Ik zie een editor die files niet in geheugen laad maar razendsnel via memory mapped files werkt en correct de encoding detecteert van vrijwel alles wat ik er tegenaan smijt. Die correct omgaat met word wrap als ik print, waar alle normale hotkeys goed in werken, etc.
Eigenlijk is het beschamend hoe weinig Windows OOTB kan.
Het is een kwestie van de prijs/kwaliteitsverhouding + downloadgrootte reëel houden. Stel dat elke Win10 installatie ook nog eens een heel Adobe pakket aan extra tools zou hebben, dan zou je nieuwe pc/win10 cd zomaar 1000 euro meer moeten kosten.
De command prompt mag ook wel een HELE DIKKE overhaul krijgen trouwens. Die was in 1980 heel handig, maar nu is het echt om je voor te schamen, MS.
Uhhhh Powershell??
Ongelooflijk dat hier nog een artikel aan besteed wordt. Notepad is 25+ jaar oud en de functionaliteit valt nog steeds in het niet in vergelijking met Notepad++ of de tig andere kladblok-achtige programmaatjes die er bestaan. Ik vind het beschamend.
Beschamend, dat ze er inmiddels niet een bloated pakket van hebben gemaakt, met 100 ingebouwde editors en emailfunctie? Beschamend dat ze het al die jaren tot de absolute basisfuncties hebben weten te beperken?

Of vind je het gewoon beschamend omdat het Microsoft is die iets doet en had je een willekeurige andere actie van Microsoft ook beschamend gevonden?
Wellicht zie ik het totaal over het hoofd:

Maar als ze Notepad uitbreiden, kunnen ze dan niet zo makkelijk Notepad overslaan en Wordpad naar voren drukken??

Ze overlappen toch anders?

Anders heb je straks: Sticky Notes, Notepad, Wordpad, Word,....
Alsjeblieft niet.
Het grote voordeel van notepad is dat het compleet opmaakloos is, wat zeker bij mij als developer zo zijn voordelen heeft.

De hoeveelheid keren dat ik wel niet win+r notepad doe per week om even snel 1 regeltje op te slaan die ik 5 minuten later weer nodig heb is niet meer bij te houden
Notepad++ al eens geprobeerd? Gebruik ik voor vanalles, van even ergens wegparkeren, via stukjes code, tot logfiles van enkele mb's doorspitten waar nodig
Het nadeel van notepad++ vind ik Dan weer dat je heel vaak update meldingen krijgt. Dus snel even iets openen en je krijgt een dialoog voor je neus. En is het niet notepad++ zelf is het een plugin. Daarom gebruik ik notepad voor kleine bestandjes en n++ enkel om soms een json te openen ofzo..
Ik zet de updates gewoon uit, 9 van de 10x is het niet van toepassing om gelijk te installeren.
een paar keer per maand start ik (tegenwoordig) patchmypc, en die update de hele riedel in één keer

Sinds ze een "autoinstall" feature hebben, is het voor mij het 2e programma wat wordt gestart ( Na Total Commander ;) )
Deze melding controle kun je uitzetten in de plugin Manager settings, of minder vaak laten controleren op updates.

Kladblok is ideaal om snel even een stukje code of een aantekening te parkeren. Maar geen tabs en niet kunnen openen van erg grote bestanden is echt een nadeel. Ook een groot voordeel van Notepad++ is dat je niet iets op hoeft te slaan. Als windows update je laptop reboot om een lekker te updaten als je even wegloopt dan overleeft je niet opgeslagen tekst de reboot gewoon --> GENIAAL!

[Reactie gewijzigd door roller12358 op 12 juli 2018 19:04]

Notepad++ is inderdaad uitstekend, hoewel het wel moeite heeft met hele grote txt / log files (100'en MB's), gaat ie toch haperen, ondanks 64GB RAM en snelle CPU.
Kladblok niet dan?
Nee die geeft not responding, na enkele minuten zegt ie geloof ik dat het bestand te groot is.
Precies, dat was mijn punt.
Er zijn andere editors zoals ultraedit die (anders dan n++) er geen moeite mee hebben. Ik geloof dat hij dat probeerde te zeggen; n++ is ook niet de perfecte editor.
Notepad++ staat ook op mijn systeem, zeker voor de wat meer uitgebreide taken.
Echter voor even een snelle knippen plakken is notepad zelf perfect.
rare developer die notepad gebruikt en niet notepad++ of textpad of iets anders. Allsinds notepad++ en textpad starten en werken even snel als regular notepad. Maar hebben veel meer nuttige functies. (zeker voor een developer)
Wat is er mis met notepad om even snel een stukkie code in de plakken welke je even later weer ergens anders terug moet plaatsen?
Notepad++ heb ik niet standaard aanstaan, dus is even notepad opstarten zo gebeurd.
de Regular Notepad staat hier ook niet standaard open, en de snelkoppeling 'open with' is gekoppeld aan de ++ versie.
Dus al dan niet een nieuw document starten, gebeurt toch met ++
Alsjeblieft niet.
Het grote voordeel van notepad is dat het compleet opmaakloos is, wat zeker bij mij als developer zo zijn voordelen heeft.

De hoeveelheid keren dat ik wel niet win+r notepad doe per week om even snel 1 regeltje op te slaan die ik 5 minuten later weer nodig heb is niet meer bij te houden
Hier nog een win+r notepad <enter> :) bedenk me nu net waarom zet ik notepad niet in de taksbar.
Als je al met shortcuts werkt, waarom dan niet het programma een ctrl-shift N ( of whatever ) toebedelen ?

ctrl-shift Z is hier InputDirector, omdat die na een remote desktop overname nog wel eens wil stoppen.
Na inlog even snel de shortcut, en beide pc's weer bereikbaar.
Omdat je weet dat je nog steeds win+r notepad <enter> gaat doen :+
Gebruik daar tegenwoordig gewoon de adresbalk van de browser voor. Snel even plakken en opnieuw kopiëren en weg is alle opmaak. :-)
Nadeel is dat de inhoud van de adresbalk tegenwoordig bij alle browsers automagisch over internet wordt verstuurd.
Probeer anders ook eens ClipX of een andere clipboard history tool. Ik herken het verder wel :)
Toch renderd notepad niet correct. Vaak vind ie de line breaks niet.
Support voor Unix line breaks (wat waarschijnlijk de oorzaak is van je probleem) zit ook in de nieuwe versie ;)
Bij compleet opmaakloos denk ik eerder aan een hex editor :Y) . Maar het nadeel aan notepad vind ik nog wel dat linefeeds niet duidelijk zichtbaar zijn.
Wordpad is een Rich Text Editor, bedoeld voor bestanden die ondersteuning hebben voor opmaak. Die kun je inderdaad prima vervangen door Word (al willen ze daar geld voor hebben). Notepad is echter voor "platte text". Direct de bitjes uit een document (ascii-waardes) omzetten naar karakters. Dat is heel wat anders. Ook Sticky notes is weer heel wat anders, die opent nooit bestanden, maar laat alleen wat text op je wallpaper zetten.
Notepad doelt veel meer dan ASCII waarden, hoor. 't Is al sinds Window NT 3.1 Unicode-enabled. 😃
Ja, maar in het begin alleen UCS2. Vanaf XP UTF16, en vanaf ik geloof Win7 UTF8
Uitbreiden met wraparound is niet bepaald overlapping naar wordpad, dat is een versimpelde word-editor.
Wordpad heeft een hele andere doelstelling.
notepad = platte tekst
wordpad = tekstverwerker (net als word, maar dan simpeler)
sticky notes = kladpapiertje op je desktop, geen bestanden
Persoonlijk zou ik ze dan aanraden om een, eventueel wat kalere, versie van Visual Studio Code mee te leveren. Dit is geen rich text editor zoals Wordpad maar bied wel een hoop extra functionaliteit bovenop Notepad.
Word Code Writer niet standaard meegeinstalleerd met Windows 10 tegenwoordig?
Inderdaad zou MS beter VS code kunnen meeleveren. Het zou een vergelijkbare vooruitgang zijn als cmd => powershell. Maar voor de gewone gebruiker is dat misschien "te eng" omdat het niet echt meer op notepad lijkt. En voor de "power user" is het een van de eerste dingen die je installeert.
En ook eindelijk ctrl+backspace! Was een van de laatste applicaties waar dat niet mogelijk was (al gebruik ik tegenwoordig veel vaker N++)
Dit is veel groter dan wrap around search.

Maar goed, meesten sullen Notepad++ gebruiken.. al betrap ik mezelf veel te vaak nog steeds windows+r -> notepad te typen....gewenning |:(
Heeft Notepad ook een spelling controle?
Nee, gelukkig niet. Dat hoort in een tekstverwerker.
Je ziet het tegenwoordig ook steeds vaker terugkomen in tekst editors en waarom ook niet. Zelfs in code heb je wel eens wat tekst of commentaar staan en dan is het wel handig om de spelling te kunnen controleren.
Klopt. Maar dan moet de editor wel de context begrijpen.
Inderdaad, doe het nu vaak uit automatische maar dan krijg je in notepad van die mooie   vierkantjes.
Grappig :).

Gingen ze ook geen support toevoegen voor newlines (\n) zonder carriage return (\r)? Meende er een tijd terug iets over te lezen.
Je ziet rechtsonder in de screenshot "Windows (CRLF)" staan wat refereert naar de feature die je noemt. Dus ja. :)
Leuk dat ze er misschien een Simple en Advanced GUI van maken. Zodat je een snel kribbeltje kan blijven maken, en een meer Notepad++ versie kan krijgen voor de extra features een plekje te geven.

De eenvoud van Notepad was nu net wat al die jaren mijn virtuele 3M-memopad was. (Jaja, OneNote en die toestanden even niet aanhalen hé ;-)

[Reactie gewijzigd door Mizitras op 12 juli 2018 14:08]

Als je meer developer georienteerd wil heeft Microsoft vscode uitgebracht, die ondertussen qua features rondjes loopt rond notepad++ :)
Kan VS.Code inmiddels ook al XML documenten openen van 50Mb+ of crashed die dan nog steeds?
Als je XML documenten hebt van 50 MB dan ligt het probleem bij jou, en niet bij Microsoft. Tijd om over te stappen naar een database.
Je wilt niet weten hoeveel grote organisaties hun data nog via XML delen. 50mb is peanuts.
'Nog'? Is er dan een andere manier, die net zo portable is?
Ligt aan je use case wat je het beste kunt gebruiken maar als je denkt dat er alleen XML is kom je bedrogen uit ;) Maar denk bijvoorbeeld aan Json of Yaml
Dat lost het probleem niet echt op hè? Houd je nog steeds een multimegabyte tekstfile.
Was dat dan een probleem? Ik open met regelmaat text files van meerdere gigabytes. Daar zijn dan ook dedicated editors voor die de bestanden niet volledig in het geheugen inladen etc.

Zoiets verwacht ik niet van de meest basic applicatie zoals notepad.
Jij reageerde op @MSalters , die vond dat XML files van 50MB in hun algemeenheid vervangen moeten worden door een database, met 'Je wilt niet weten hoeveel grote organisaties hun data nog via XML delen'.

Dan concludeer ik dat er blijkbaar (inmiddels?) een portable manier is die afrekent met de grote tekstfiles. Blijkbaar niet. Heeft in principe natuurlijk ook niets met notepad te maken.
Ow nu snap ik je. Nee, dat was m'n punt helemaal niet ;)
Als je XML documenten hebt van 50 MB dan ligt het probleem bij jou, en niet bij Microsoft. Tijd om over te stappen naar een database.
Ik doelde erop, vaak heb je geen keuze en krijg je alleen een xml aangeboden ;)
Kunnen we eens ophouden met dit soort ideologische opmerkingen? Feit blijft dat men soms weleens een zeer grote textfile wil kunnen inzien. Dan kunnen die bestanden wel ontstaan zijn door onjuist gebruik, maar dan wil je ze evenwel nog steeds kunnen openen.
Weinig ideologisch aan. Dit komt uit Back to Basics. Dat er 17 jaar later nog iemand een -1 voor uitdeelt geeft wel aan hoe hard het artikel toen en nu nodig was.

En om on-topic te blijven, ook Notepad heeft hetzelfde probleem met onzinnig grote tekstbestanden, om dezelfde reden: je wilt geen 50 MB in 1 keer inlezen en formatten.
En om on-topic te blijven, ook Notepad heeft hetzelfde probleem met onzinnig grote tekstbestanden
Ja, omdat het een simpel stuk software is dat er niet op ontworpen is om dat te kunnen handlen. Iets als Notepad2 heeft er geen enkel probleem mee.

.edit: ik had overigens even gemist dat het hierboven om VSCode ging, maar dat is dus inmiddels al gefixed.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 12 juli 2018 14:48]

Maar de realiteit is nou eenmaal dat als je ergens een 100MB XML file vandaan krijgt, dan moet je daar maar mee werken. Dat kan wel fout en slecht en onlogisch zijn, maar dat verandert er niets aan.

Er zit een heel groot verschil tussen praktijk en theorie. Maar dat merk je pas in de praktijk :)

Bovendien, als het geen XML mag zijn, zal het nog steeds *iets* moeten zijn. JSON dan, ook best. Daar klapt ie wrs ook wel op. Of dacht je aan een binaire blob? Succes met editen dan ;)

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 12 juli 2018 15:03]

Of dacht je aan een binaire blob? Succes met editen dan ;)
Dat doe je sowieso niet wijzigen via Notepad, die gooit de encoding helemaal door de war.
Dat ga je sowies niet wijzigen. Mijn punt is dat een tekstueel bestand de voorkeur heeft als je bijv manueel wijzigingen wilt kunnen maken.
En om on-topic te blijven, ook Notepad heeft hetzelfde probleem met onzinnig grote tekstbestanden, om dezelfde reden: je wilt geen 50 MB in 1 keer inlezen en formatten.

Overigens is ook dat gefixt in recentere versies van notepad O-)
XML exports van 50mb+ zijn niet heel raar om te zien (zie ze zelf ook regelmatig), en als je iets moet controleren in de export wil je die graag gewoon kunnen openen..
Ja, want alle XML documenten die je hebt, maak je ook zelf en je krijgt nooit iets uit een andere bron.
Right.
Ja, en nu de realiteit weer aan.
Ja dat kan inmiddels. De developers van VSCode gaan echt als een trein met betrekking tot het fixen van issues en het introduceren van nieuwe functionaliteiten. Iedere maand een release met tientallen fixes/new features. Vind het verbazingwekkend hoe goed dat loopt.
Als ik de changelog zo lees zie ik nergens dat het opgelost is. De limiet was 50Mb hardcoded in VS.Code 32 Bits. In 64 bits lijkt een andere limiet te zijn, maar ik kan niet achterhalen wat de limiet nu is. Iig. voorlopig VI aanhouden dus voor grote files.
Of als je Windows 10 gebruikt; Code Writer
Request: meer dan één undo!

Meestal gebruik ik Sublime Text als text editor, maar af en toe doe ik eens iets kleins in Notepad, en soms wil je dan meer dan één keer undo kunnen doen :)
sublime rules en werkt op mac, windows en linux
Maar het is wel een astronomisch duur pakket voor wat het is.
Sublime? Duur? Een van de goedkoopste software pakketten die ik ooit heb aangeschaft en het kan nagenoeg alles (dmv packages). 80$ is enorm weinig voor een goede editor.
Het is duurder dan heel MS Office voor Thuisgebruik. Het is net zo duur als heel Windows 10 Home. Het is duurder dan Brackets, Atom, en VSCode *bij elkaar*.

Dus ja, Sublime is schrikbarend duur. En je zegt het zelf al, je hebt allerlei packages nodig om het te laten doen wat jij wil. Dus OOTB kan het dus bar weinig voor die $80. Als een editor zó duur is, verwacht ik dat er een complete en goed werkende IDE bij zit en alles wat je nodig hebt netjes en goed geintegreerd zit. Maar dat is niet zo. Het is "gewoon" een domme (als in niet-IDE) tekst editor.

Echt hoor, weggegooid geld. Maar je moet het zelf weten natuurlijk ;)
Het is duurder dan heel MS Office voor Thuisgebruik.
Final Cut Pro is nog veel duurder, wat is je punt? Appels en peren.
Het is duurder dan Brackets, Atom, en VSCode *bij elkaar*
Goh, is 3x 0 euro inderdaad minder dan 80 dollar? En wat als ik je zeg dat je sublime ook voor noppes kunt blijven gebruiken? Men verplicht je niet een licentie af te nemen maar vraagt je of je dat netjes wilt doen.
En je zegt het zelf al, je hebt allerlei packages nodig om het te laten doen wat jij wil.
Je mist hier heel erg het punt. Dat is juist de kracht van Sublime Text. In basis kaal en retesnel en volledig te configuren zoals je zelf wilt. Je draait dus alleen de onderdelen die je ook daadwerkelijk gebruikt. Dit is geen nadeel, dit is juist een goed voordeel.
Maar dat is niet zo. Het is "gewoon" een domme (als in niet-IDE) tekst editor.
Misschien als je er nooit mee werkt, maar als je eenmaal weet wat je doet is die net zo krachtig als de dure betaalde pakketten van de A merken, denk bijvoorbeeld aan een PHPStorm wat op dit moment erg populair is. Daar betaal je 199 dollar per jaar, wat nog steeds goedkoop is.
Echt hoor, weggegooid geld
Tja, t is maar wat je weggegooid geld vind. Het doet exact wat ik wil en heeft zichzelf al honderden keren terugverdiend door de jaren heen.
Final Cut Pro is nog veel duurder, wat is je punt? Appels en peren.
Niet appels met peren. Ik noem een tweetal softwarepaketten die VEEEEEL meer kunnen dan Sublime, die net zo duur of goedkoper zijn. Dus het staat in een zeer scheve verhouding tot elkaar.
En wat als ik je zeg dat je sublime ook voor noppes kunt blijven gebruiken? Men verplicht je niet een licentie af te nemen maar vraagt je of je dat netjes wilt doen.
Dat is niet legaal.
Sublime Text may be downloaded and evaluated for free, however a license must be purchased for continued use.
Je mist hier heel erg het punt. Dat is juist de kracht van Sublime Text. In basis kaal en retesnel en volledig te configuren zoals je zelf wilt. Je draait dus alleen de onderdelen die je ook daadwerkelijk gebruikt. Dit is geen nadeel, dit is juist een goed voordeel.
Dat kunnen alle moderne editors die gratis zijn.
Misschien als je er nooit mee werkt, maar als je eenmaal weet wat je doet is die net zo krachtig als de dure betaalde pakketten van de A merken, denk bijvoorbeeld aan een PHPStorm wat op dit moment erg populair is. Daar betaal je 199 dollar per jaar, wat nog steeds goedkoop is.
Dan heb je het weer over extensions, lijkt me. Dat kunnen andere editors dus ook. Daar kun je Sublime zelf dus niet op afrekenen, maar de maker van die extension.
Tja, t is maar wat je weggegooid geld vind. Het doet exact wat ik wil en heeft zichzelf al honderden keren terugverdiend door de jaren heen.
Goed dat je er blij mee bent. Maar als ik zo'n duur pakket zou kopen en zou zien dat er voor ¤0 inmiddels drie paketten bestaan die exact hetzelfde kunnen (zo niet in potentie meer vanwege het opensource aspect), zou ik toch wel balen. Ik zou iig niet mijn aankoop (ik zou het dan een miskoop noemen) gaan zitten verdedigen met argumenten die allemaal ook voor die alternatieven gelden. Just saying.
Niet appels met peren. Ik noem een tweetal softwarepaketten die VEEEEEL meer kunnen dan Sublime, die net zo duur of goedkoper zijn. Dus het staat in een zeer scheve verhouding tot elkaar.
Je noemt een software pakket met een totaal ander doel, maar dat punt lijk je al te missen.

Ook op de overige punten lijk je helemaal t te missen maar goed. Als jij 80 dollar duur vind voor een software pakket, tja, niets gewend lijkt me dan. Software die ik binnen t eerste uur al heb terugverdien valt bij mij in het straatje goedkoop. Just saying.
Het maakt niet uit of de software een ander doel is. Het feit is gewoon dat Windows en Office veel meer kunnen. Punt. Dat het een ander doel heeft en een andere doelgroep, daar kijk ik niet naar, dus ik vergelijk dat ook niet. Ik zeg dus feitelijk dat meer = duurder, alleen bij Sublime gaat dat niet op, want daar krijg je minder voor meer.
Ow zo bedoel je. Je kijkt puur op basis van een feature checklist. Ja, als dat belangrijk voor je is dan kan ik begrijpen dat sublime op het eerste oog duur lijkt. Ik zeg lijk, want ik ben nog geen enkele feature tegengekomen die ik niet binnen enkele seconde heb geactiveerd in sublime ;)
je moet het ook niet met een heel ander soort software gaan vergelijken of met een beperkte versie van een os, waar je vast zit aan wat je koopt, ipv alles aan kan passen.
brackets, atom en vscode zijn gratis, dus een beetje vreemde vergelijking.
en die packages, tja, als je daar tegenaanloopt heb je ook niet zo'n uitgebreide editor nodig.
kijk dan maar eens naar bijvoorbeeld phpstorm (wat wel een ide is), 199 euro voor het eerste jaar, meer dan 2 keer zo duur als sublime text.

maargoed, als je 80 euro teveel geld vindt voor een goede editor, dan moet je een alternatief gebruiken. als je echter veel programmeerd, en er ook je geld mee verdient, dan is 80 euro er met minder dan 1 klusje weer uit.
Ik vergelijk het met die software omdat je daar veel meer mee kunt, en toch goedkoper danwel evenduur zijn. Dat je er *andere* dingen mee kunt, prima. Plus dat in Windows 10 en Office zitten een astronomische hoeveelheid manuren. Zoveel manuren zitten er niet in Sublime.

Misschien dat Sublime denkt een soort naam in de markt te hebben en daarmee hun prijzenmodel kunstmatig hoog aan houden is. Zo'n editor, ALS ik er geld aan uit zou geven, is misschien ¤5 waard. Dat is nog steeds oneindig keer zoveel als de concurrentie.

Het enige voordeel dat dus nog overblijft is het feit dat het commercieel is. Het feit dat je ervoor betaalt, betekent dat ze verplicht zijn een werkend product af te leveren. Sommige bedrijven vinden dat een prettige gedachte. Voor hobbywerk kan ik me er niks bij voorstellen.
Het grote probleem dat ik persoonlijk heb met externe tools (betaald of niet) in plaats van de altijd voorhanden tools als notepad is dat je die niet zomaar op elk systeem geïnstalleerd hebt.

Als je honderden systemen onder je krijgt, dan leer je gegeven moment te werken met de tools die je altijd beschikbaar hebt zoals notepad en paint. Je kunt niet zomaar overal al je eigen "wanted" tools installeren door de benodigde licenties per client, de extra security risks voor elk extra software pakket, en de extar upgrade tasks niet zomaar doen op alle systemen die je gebruikt.
Op mijn eigen systeem heb ik ook wel nog notepad++ geinstalleerd, maar voor de meeste zaken open ik als nog de gewone notepad door gewenning.

Heb je uiteraard maar 1 of 2 systemen waar je op komt, begrijp ik dat je andere tools wilt gebruiken.
Aaaaah, Notepad. Gebruik ik nog dagelijks op het werk om tijdelijk stukjes info naar te copy-pasten. Of om van opgemaakte tekst enkel de tekst over te houden.

Misschien is een update wat overbodig want voor geavanceerder editeren gaat iedereen toch naar Notepad++ of UltraEdit of .... (?)
Of om van opgemaakte tekst enkel de tekst over te houden.
Psst, dat kan ook met ctrl + shift + V, of rechtmuisklik > 'plakken zonder opmaak'.
Heb je het nu specifiek over die browser functie die sommige browsers hebben ingebouwd? Dat werkt helaas niet overal ;) Probeer o.a. in Microsoft Word maar eens.
Werkt dat ook niet in Word dan? Ik gebruik die functie zelf altijd in Docs, maar dacht dat het ook in Word en andere applicaties werkte :p.
Nope. Maar goed, Word blijft her en der dan ook wat vreemd. Hoezo is CTRL+SHIFT+S niet "Opslaan als"? Nee, dan krijg je iets randoms als "Stijlen toepassen". :+
Echt hè :p. Moet zeggen dat ik al jaren geen Word meer gebruik. Was een beetje klaar met al die updates die je weer moest draaien en je werd geforceerd om van OneDrive gebruik te maken, of anders lokaal op te slaan. :p Het is 'of of' voor mij, niet 'en en'.
In word krijg je een zwevend icoontje waarna je het plak command kunt wijzigen, of onder "Edit -> Paste Special.." op mac of Ctrl+Cmd+V. Dus allicht ook Ctrl+Shift+V op Windows.
Zo te zien gaan ze ook ondersteuning bieden voor andere line-endings (of "enters"). Zie Windows (CRLF) onderin de screenshot. Dat is wel heel fijn, dan kun je ook in Linux gemaakte textbestanden even snel editen in zo'n heerlijk simpel programma.
-nvm-

[Reactie gewijzigd door c0burn op 12 juli 2018 14:24]

Ik mis bij Windows de feature dat je notities die in notepad/kladblok gemaakt worden op het bureaublad vastgemaakt kunnen worden. Zou voor mij heel fijn zijn als ik een korte checklist bij moet houden bijvoorbeeld.
Daarvoor hebben ze de prachtige "Sticky Notes" applicatie bedacht. ;)
Rechterklik op bureaublad, kies 'nieuw', kies 'tekstdocument'. Klaar
Ik gebruik daar "keep" van Google voor
met de plugin een stukje tekst op een webpagina selecteren, rechtsklik -> save to keep