Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Notepad krijgt ondersteuning voor Unix-achtige regeleindes

Microsoft heeft een update voor Notepad uitgebracht onder Insiders, waarmee de basale tekstverwerker ondersteuning krijgt voor Unix-achtige regeleindes, die bijvoorbeeld gebruikt worden in Linux-distributies en macOS. Dat komt de leesbaarheid van tekst ten goede.

Microsoft schrijft in een aankondiging van de toevoeging dat Notepad tot nu toe de inhoud van tekstbestanden die gemaakt zijn op Linux-, macOS, of Unix-systemen niet correct weergaf, tot 'grote ergernis' van ontwikkelaars. Dat kwam doordat Notepad alleen de regeleindes voor Windows ondersteunde, oftewel 'cr' in combinatie met 'lf'. Daarbij staat cr voor 'carriage return', wat weer is afgeleid van schrijfmachines, waarbij de zogenaamde wagen met het papier teruggeschoven moet worden. Lf slaat dan weer op 'line feed', wat in die context doelt op het doordraaien van het papier naar een nieuwe regel.

Besturingssystemen hanteren verschillende karakters voor het aangeven van een regeleinde en zo doen Unix-achtige systemen alleen aan lf in plaats van de combinatie met cr. Microsoft illustreert aan de hand van een bashrc-bestand dat dit tot gevolg heeft dat een tekst met dat soort karakters in Notepad vrijwel onleesbaar was doordat regeleindes ontbraken. Gebruikers die niet van de wijziging aan Notepad gediend zijn, kunnen deze terugdraaien door een aanpassing in het register door te voeren. Microsoft heeft daarvoor instructies gepubliceerd. Nieuwe bestanden houden standaard de Windows-indeling aan.

De Notepad-editor is een basale tekstverwerker binnen Windows die sinds de 1.0-variant van 1985 in versies van het besturingssysteem aanwezig is.

Voor en na, afbeeldingen van Microsoft

Door Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

09-05-2018 • 11:40

174 Linkedin Google+

Reacties (174)

Wijzig sortering
Het grappige is dat dit nou juist een van de weinige gevallen was ( :X ) waar Microsoft iets correcter implementeerde dan andere platformen.

Om links (of rechts in sommige talen) onderaan op een nieuwe regel terecht te komen heb je twee commando's nodig. Eentje om de cursor (of vroeger de printkop 'carriage') naar links te bewegen met Carriage Return en eentje om een regel op te schuiven met Line Feed. Als je alleen een CR doet dan is dat omdat je bijvoorbeeld onderlijning wil typen onder de regel die je net hebt geschreven, als je alleen een LF doet dan schuift alles één regel op zonder dat de cursor naar het begin gaat.

Kortom, om vooraan op een nieuwe regel te beginnen heb je strikt genomen CRLF nodig en is alleen CR of LF niet genoeg. Het is stiekem wel een beetje jammer dat MS nu heeft toegegeven (hoewel het voor Windowsgebruikers wel handig is dat ze zich nu aanpassen).
Zou dit correctere gebruik van CR/LF niet al van IBM komen die initieel MS-DOS van Microsoft aanschaften en later OS/2
CR/LF was normaal voor een teletype (regelprinter), immers zoals Maurits aangeeft heb je beiden nodig om effectief een nieuwe regel van links af te kunnen beginnen. Dit werd door CP/M overgenomen en dat kwam daardoor in DOS terecht, immers dat was grotendeels Bill's versie van CP/M.

De vraag is alleen wat 'correct' is, immers wat je eigenlijk wilt is een specifiek newline character zoals EBCDIC dit had (wat op ponskaarten gericht was). Toen ASCII in Multics gebruikt werd koos men ervoor om LF als de nieuwe newline character te gebruiken, hierdoor gebruikte Unix dit ook en Linux en Mac nu nog. En het scheelt een byte natuurlijk elke keer.

Dus als je specifiek een newline wil symboliseren en niet meer daadwerkelijk een printkop aan het verplaatsen bent, dan is CR/LF ook maar een reliek uit het verleden en niet per se 'correcter' dan puur een LF als de uitwerking hetzelfde is.
Wellicht zit ik er naast maar volgens mij zijn alle UNIX'en (Inc Linux) muv OSX/Mac linefeed (lf) en OSX/Mac carriage return (cr).

Eerste hit op Google geeft iig ook cr hier voor OSX/Mac en ik weet al 15-20 jaar niet beter iig. Heb geen Mac om het te verifiëren momenteel.

Dit alles gezegd hebbende, voor een matrix printer is cr,lf ivm aansturing idd de oplossing, er is echter niets wat gebied dat een tekstbestand die logica aan moet houden tenzij je em zonder conversie naar een dergelijke printer wil sturen.

Maar dat lukt je met een word document ook niet.

[Reactie gewijzigd door freaky op 9 mei 2018 18:22]

Ik weet niet hoe jij googlet, maar als je het zoekt via https://www.google.nl/search?q=osx+newline+character zie je dat dat niet klopt. Vergeet niet dat je meerdere OS'en hebt gehad:

- Mac OS t/m 9 wat een eigen ontwikkeling was
- Mac OS X wat op UNIX gebaseerd werd
- Dat werd hernoemd naar OS X
- En toen naar macOS

dus zeker die laatste naamsverandering geeft vaak verwarring.
Het is niet toen aangepast, heb je het antwoord uberhaupt gelezen?
Your memory is from the good old times though: Mac OS X, as POSIX-compliant Unix uses the typical Unix LF.

CR is a relict from the "classic" Mac OS, it's not used anymore.
Dus OS X heeft altijd de POSIX-standaard gevolgd door LF te gebruiken. Dat moet ook wel want het draait een vorm van BSD, daar kan je niet even de klassieke CR in gebruiken en dan later 'switchen'...
Ja ik heb het gelezen. Ze hebben het niet binnen OSX aangepast maar wel degelijk hun standaard aangepast met overgang van MacOS naar OSX dus.

Tis maar net hoe je het op wil vatten.

[Reactie gewijzigd door freaky op 12 mei 2018 09:59]

Alleen je zei hierboven:
Blijkbaar jaar of 5 - 6 geleden aangepast.
Waar ik op doelde is dat OSX in 2001 is uitgekomen, 17 jaar geleden, niet 5-6 jaar. De final release van Mac OS 9 was zelfs in 1999.

[Reactie gewijzigd door Lekkere Kwal op 12 mei 2018 10:09]

- Mac OS X wat op UNIX gebaseerd werd
BSD.
En dat is geen UNIX :?
Nope.
Het is Unix-achtig. Of wel UN*X of *nix. Het is een op "UNIX gebaseerd besturingssysteem", maar is het niet. (een beetje als LINUX - Linux Is Not UniX - al wijkt die wel meer af van de BSD-systemen)

UNIX systemen voldoen aan de Single Unix Specification.
Ik kan hier een heel epos gaan opschrijven, maar de volgende wiki-pagin's bevatten alle info hieromtrent:
https://en.wikipedia.org/wiki/Unix
https://en.wikipedia.org/wiki/Unix-like
https://en.wikipedia.org/wiki/Single_UNIX_Specification

Grappige is dat MacOS sinds OS-X 10.5 (Leopard) wel een UNIX-licentie heeft en de BSD's (nog altijd) niet :)

edit: Ter aanvulling. Hier is een PDF(je) met de versimpelde weergave van de geschiedenis van UNIX en gerelateerde besturingssystemen.

[Reactie gewijzigd door lenwar op 10 mei 2018 11:40]

De codebase van de BSD's stamt in rechte lijn van AT&T's Unix en is begonnen als een patchset ontwikkeld aan de Universiteit van Berkeley. Vanwege juridische haarkloverij in de jaren 80 is een deel van de core code herschreven om een volwaardig en open source OS te krijgen.
Linux is begonnen als hobby projectje van Linus, gebaseerd op Minix en staat veel verder af van de oorspronkelijke Unix code.
Uiteraard, maar ik denk dat we veilig kunnen zeggen dat geen één van de moderne UNIXen en UNIX clones meer echt zullen lijken op de oorspronkelijke besturingssystemen uit de jaren 70 al zal er ongetwijfeld nog wel wat code (vrijwel) ongewijzigd tussen zitten. :)

Maar onder aan de streep komt het er in elk geval op neer dat BSD geen UNIX is, al is het maar omdat het niet geregistreerd is dat het aan één van de SUS-standaarden voldoet. :)
Dank voor de gedetailleerde uitleg, ik ging er altijd vanuit dat je UNIX ook voor *nix OS'en kon gebruiken.
dat kwam daardoor in DOS terecht, immers dat was grotendeels Bill's versie van CP/M.
Beetje kort door de bocht. MS-DOS was Bill's (grotendeels onaangepaste) versie van 86-DOS. 86-DOS was Tim Paterson's variatie op CP/M.

[Reactie gewijzigd door novasurp op 9 mei 2018 19:32]

En 86-DOS is begonnen als QDOS (Quick & Dirty Operating System).
Ja, inderdaad, ze hebben het waarschijnlijk hernoemd omdat het niet meer zo "Quick" was na zo veel werk. Later heeft Bill Gates gepretendeerd dat het voor Disk Operating System stond. (Nog steeds denken veel mensen dat je een grapje maakt als je zegt dat DOS voor Dirty Operating System staat...)
Met Mainframes / EBCDIC was de organisatie van bestanden helderder.
Je gebruikt geen aparte tekens van de inhoud om een einde record aan te geven.
FB (Fixed Blocked) 80 - 2720 was iets gangbaars naast VB waar er 4bytes (binair) voor het blok en de recordlengte aparte toegevoegd worden met maximale waardes van 32767 (QSAM).
Met VSAM een toevoeging waar je indexeringen kon doen. Het is pre database tijdperk.
Ebcdic heeft geen toekomst meer de standaard nu is Unicode (in 5 smaken en vele versies)
Als CR alleen niet genoeg is om een 'enter' te triggeren zou je toch verwachten dat een CR zelf wel wordt geparsed en daadwerkelijk mogelijk maakt wat jij stelt. Kortom, terug naar het regelbegin, en dus alle letters op de zelfde regel.
Niet zoals nu het geval is dat de hele CR gegeneerd wordt, en alleen de CR+LF iets zinnigs oplevert. Je kunt nu immers alsnog niet doen wat die typmachine wel kon, terug naar de regel en onderlijning toevoegen.
De vraag is alleen in welke setting je dat specifieke CR wilt gebruiken. Immers een tekstbestand gaat geen markup van onderlijning toevoegen als in

Deze tekst wordt onderlijnd<CR>__________________<CR><LF>

Want als je markup wilt gebruik je toch wel RTF of DOC of ODT of HTML of enig ander formaat dat allerlei soorten markup gaat bevatten.

Veel streaming protocolllen ondersteunen geen of weinig control characters, waardoor je CR uberhaupt niet los kan verzenden. Een webserver als nginx heeft hardcoded staan dat als in de headers een CR niet door een LF wordt opgevolgd een 400 wordt teruggestuurd.

Dus in welk opzicht geeft het missen van de losse CR iets 'wat de typemachine wel kon'? Dat kan je nu toch gewoon met

<u>Deze tekst wordt onderlijnd</u>

Doen? Zelfs low level printer-procotollen als PCL doen dit. Ik zie dat specifieke CR-truukje alleen maar als het gebruiken van het Ring-draadje in een RS-232 poort op de IBM-pc: iets wat toen wel werkte, maar dat het nu niet meer bestaat in een USB-poort betekent niet dat je nu met geen mogelijkheid een USB-telefoon kan laten rinkelen...
Je hebt geen ongelijk, maar aan de andere kant, het is Windows, geen typmachine.

Was er ooit een usecase hiervoor? Bijvoorbeeld dat een .txt document naar een typemachine printer gestuurd werd? Dat laatste kan ik me iets bij voorstellen wat dat betreft, maar dan hebben we het over 30 jaar geleden.
Sommige oude dot matrix printers hadden behoefte aan een aparte CR. Ze printen dan eerst de lijn met tekst, deden een CR en printen dan onderlijning, vooraleer een nieuwe CR met LF uit te voeren.

Een andere toepassing van afzonderlijke CR: mijn vader had in 1990 nog een Epson met een "high quality" mode: indien aangezet, printte deze dezelfde tekst een tweede maal over de eerder geprinte letters, zodat deze extra veel mooier (minder hoekig) waren.
Klopt helemaal. Die truuk van heen-en-weer printen werd vaker toegepast. Soms was de speling in de meganiek ongeveer een halve punt zodat de punten heen tussen de punten terug vielen. En beetje 'poor-mans-near-letter-quality'. Ook kan het een beetje als 'bold' (vet) gebruikt zijn.

De <cr> zonder <lf> werd ook vaak gebruikt om te onderstrepen en dergelijke. Dat was weer van de daisy-weel en andere echte letter printers. Misschien is het ook gebruikt voor de dubbele-karakter-symbolen zoals é, al werd dat meestal met <bs> gedaan.

En nu ik er aan denk: met carbon printen (en doorslag-papier en dergelijke) dat behoeft ook wel eens meer dan 1 gang, wat door de dubbel-print techniek geregeld kan worden.
Als microsoft het correct geïmplementeerd had dan zou de tekst bij een <LF> gewoon 1 regel naar beneden zijn gegaan en vanaf die positie verder. En bij een <CR> zou naar het begin van de regel gegaan zijn, zonder naar beneden te gaan.
Ooit, in de ascii-terminal-tijd was dat aardig te zien: Een listing kwam soms met verkeerde terminal instellingen binnen alsof het voorop de bus, regel voor regel, langs kwam.

Als microsoft het in notepad helemaal netjes had gedaan, dan had ze ook onderscheid gemaakt tussen de <return> en de <enter> toets op het toetsenboard: <return> bij de letters geeft een <lf> (of ms-dos style <cr><lf>) en de <enter> bij de cijfers alleen een <cr>.

Enne, nu ze het aanpassen doen ze het weer te bot: laat ze het net als de meeste andere editors doen: Maak een menu met daarin de keuze tussen de verschillende regel-eindes. En houdt een default, eventueel ook per type file. Kan daar ook meteen de keuze voor 7-bits ascii, 8-bits ascii en '16-bits ascii' (ansi, utf, ucf...) in komen. Zoals bij notepad++ een submenu voor de encoding.
En nog steeds blijf ik bij Notepad++, die doet wat Notepad al jaren moet doen maar steeds niet komt.

1.) Verschillende tabs
2.) Verschillende coding herkenning

Notepad is leuk voor wat simpel werk. Voor de rest, gewoon N++ pakken.
Als je die dingen wilt is er ook vs code :)
Liever een text editor die niet Javascript based is. :+ Kate is wel een goede editor, ik moet nog kijken of die ook voor Windows beschikbaar is.
Gewoon uit interesse: Wat is er mis met een javascript based text editor?
Sublime text start op mijn XPS 15 (2017) in minder dan een seconde op. Dat kan ik van atom absoluut niet zeggen :+

Het probleem met atom is dat het een complete browser is. Dat is lekker makkelijk programmeren met HTML en javascript, maar qua performance... 8)7
Vreemd, op mijn XPS 15 (uit '18) start Atom in 830 milliseconden op. Sublime doet er 704 over, dus veel scheelt het niet...
Hoe meet jij die startup time? Het duurt bij mij enkele seconden voordat het atom venster zichtbaar is, en daarna nog een fors moment totdat daadwerkelijk de UI gerenderd wordt. Sublime is daarintegen bijna instant.

En misschien nog wel interessanter: welk OS gebruik jij? Ik draai linux, misschien doet windows iets raars met caching?
Met gnome builder's perf mogelijkheden. Van aanklikken in Gnome Shell tot ik kan gaan typen in Atom. Moet er wel bij vermelden dat ik alles uit Atom heb gehaald of heb disabled wat ik niet nodig heb, en standaard in een project start.

Ik draai geen Windows maar Fedora trouwens.
Ik heb atom alleen getest met de factory config, als je er dingen uit gaat slopen zal 'ie vast wel sneller worden. Hoe doe jij die perf test met gnome builder dan?
Even opgezocht...Atom download is 144MB !! Sublime is nog geen 9MB. En Notepad is 0,18MB
Dan weet je ook gelijk hoe lang het opstarten duurt.
In mijn optiek is Atom daarmee gediskwalificeerd als simpele texteditor.
Notepad zou al die jaren geschikt zijn geweest als het niet die ellendige 'bug' zou hebben gehad dat het geen unix-files snapt ;-)
Atom is dan ook wel belachelijk veel zwaarder dan VSCode.
Klopt, vs code is acceptabel voor mij.
Vreet resources, start trager op, werkt niet snel genoeg op minder krachtige laptops.

[Reactie gewijzigd door Cilph op 9 mei 2018 12:43]

Voor mij (en ik spreek hier voor mezelf) is dat niet zo erg; ik gebruik het als een IDE effectief, en IDE's zijn nog altijd vele malen groter, logger en trager, zonder dat ze (voor de front-end use cases) zoveel meerwaarde bieden.
In dat geval is Sublime Text een meester
Ben ook zeker met Sublime Text bezig, maar op een aantal aspecten is het best irritant. Met name configuratie. Moet kennelijk door handmatig een json bestand aan te passen. Spell-checking werkend krijgen was ook een klus.
Ik vind Atom nog net even beter, al kan sublime ook veel
VSCode wordt gezien als een betere Atom. Als ik VSCode al niet mag waarom zou ik naar Atom kijken. Die is nog logger en trager :P.
idd, Atom is van Github, VS Code is van Microsoft. Die hadden al een hele goeie editor te liggen die ze in de IE debug tooling gebruikten (Monaco editor), die hebben ze uitgebreid en in Electron gejast.

Het lijkt bij Atom erop dat ze heel veel optimalisaties die al jarenlang in andere editors zitten (vim, emacs, etc) nu opnieuw aan het uitvinden zijn om de performance maar een beetje fatsoenlijk te maken.

Dev snelheid en inzet lijkt vele malen hoger te zijn voor VS Code, met elke maand een changelog waar je U tegen zegt.
Inderdaad wat is Atom een draak van een programma. Visueel vind ik deze editor erg prettig maar het is gewoon onwerkbaar trage troep.
Probeer VS Code eens, een stuk vlotter met een vergelijkbare GUI en mogelijkheden.
VS Code is zelfs gebaseerd op Atom :)
Nouja, dat is een beetje kort door de bocht. Ze maken beide gebruik van Electron, wat oorspronkelijk was ontwikkeld voor Atom.
Dus VIM ;-)
Nee, LSE rulez !!

[Reactie gewijzigd door TWyk op 9 mei 2018 14:20]

Ik gebruikte vroeger soms edlin. MS-DOS.
Ik beaam je ontwijkende keus tegenover Javascript, maar als javascript programmeur kan ik het toch niet even laten, om te zeggen, dat het echt reuze meevalt!

Heb jaren op WebStorm / PhpStorm gezeten (Java) en de snelheid van VSCode is echt zooooo veel beter.. Al is het wel beetje Apples met Peren gezien Intellij echt full-fletched IDE's zijn en VSCode niet...

Maar probeer het gewoon eens, je zult verrast zijn over de snelheid ;)
Je zegt dat VS Code dat niet is, maar voor front-end development bied het alle tools die een WebStorm ook aanbied. Refactorings misschien wat minder trouwens.
Zeker is Kate er voor Windows... werkt prima!
Inderdaad een stuk fijner. N++ is leuk, en het werkt goed, maar VSCode is een stuk prettiger voor het oog, en zitten net wat meer functies in.
Er zijn wel heel veel plug-ins voor n++ die functies kunnen toevoegen...
Veel te bloated. Ben je beter af met Sublime. Maar hetzelfde kun je ook met Vim.
Sublime Text masterrace :9

notepad: veel features missen
notepad++: (mijn mening) jaren 90 interface
vscode: prima als "ide", voor projecten, trage boot en web-based = jakkes
sublime text: native, (mijn mening) moderne interface, snel in werking en in boot
idd. VS Code ben ik ook op de mac gaan gebruiken. Verassend goed. Ben bijna helemaal van Ultraedit af.
Idd maar soms zit je even op een ander systeem en dan is het vervelend om N++ te moeten installeren. Of het mag niet (bij een klant bijv.). Zat geporte Unix programma's die ook op Windows zo loggen. Ik heb het vaak nodig gehad. Meestal gebruik ik wordpad maar dat is nu onhandiger geworden met die pagina breaks.

Overigens echt vreemd dat dit er nu pas in komt. Zoiets simpels. Maar goed. Beter laat dan nooit.

Notepad++ zou er trouwens wel eens wat moderner uit mogen zien tegenwoordig :) Valt erg uit de toon tussen Native Win10 apps.

Trouwens, als reactie op het artikel: Notepad is een editor, geen tekstverwerker. Daar is Wordpad juist voor bedoeld. Best een groot verschil. Notepad doet bijv geen regel afbreking.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 9 mei 2018 12:04]

Wat nu lastig te installeren? Gewoon de portable versie op een stick meenemen of ergens op een server dumpen. En ja.. moet het moderner? verbeterd dat de functionaliteit?
Soms zit je op een server zonder USB poorten (VM) en ook zelfs zonder internet. Oh wat zou het dan fijn zijn als Notepad gewoon wel unix style linebreaks aan kan.
npp werkt anders prima als portable app. Zonder installeren werkt het even goed. Gewoon kopietje op een usb drive bewaren voor jezelf.
Prima oplossing in de meeste gevallen. Maar ik heb toch ook al ge#@&%# bij het nakijken van logs op servers die afgeschermd zijn en waar het simpelweg niet toegestaan is ff een handig tooltje te gebruiken of de logs in kwestie naar je eigen pc te kopiëren (financiële sector...)

Dat gezegd zijnde vind ik ook dat het gebruiken van usb sticks en handige tooltjes altijd een (klein?) risico inhoudt dat je niet achteloos mag accepteren.
Ja lekker je USB sticks met al je eigen meuk bij klanten in hun servers duwen. Top bezig! :/
Overigens echt vreemd dat dit er nu pas in komt. Zoiets simpels. Maar goed. Beter laat dan nooit.
De noodzaak was er nooit geweest. Zij waren altijd de alleenheerser geweest op de desktop, destijds bijna de enige mogelijkheid om iets te doen met computergerelateerde handelingen. Tegenwoordig is de smartphone dermate belangrijk geworden, en die draait geen Windows. En omdat ze bang zijn dat ze marktaandeel gaan verliezen moesten ze wel meegaan met de stroom.

Jarenlang hebben ze getracht Linux bijna letterlijk uit te roeien met allerlei ranzige strategieën. Tijden zijn veranderd, en nu Windows niet meer hét belangrijkste besturingssysteem meer is in ons "computerbestaan" hebben ze geen andere keuze dan van belang zijnde tooltjes om te bouwen zodat het multi-platform inzetbaar is. Bash is ook niet voor niets naar Windows gekomen. Zouden ze dat niet doen, dan zouden ze op den duur achter de feiten aan moeten gaan lopen, met als uitkomst verlies aan omzet en winst. En invloed....

Notepad was/is (lijkt?) een simpel tooltje, maar het om te vormen tot een script- en tekstbewerker zoals we dat kennen op Linux is het ineens een hele krachtige tool geworden. Vroeger gebruikte je het voor simpele taakjes/tekstjes of voor HTML, maar om erop te scripten was Notepad gewoon té beperkt.

Ze weten heus wel wat ze doen in Redmond. Dat moet ik ze nageven. Maar sympathiek zal Microsoft nooit worden. Niet dat ze dáármee zitten dat ene Qalo uit Nederland er zo over denkt, maar toch... :P

[Reactie gewijzigd door Qalo op 9 mei 2018 13:59]

Welnee. Misschien herinner je Internet Explorer. Die bleek de kartelwetgeving van de EU te overtreden, waardoor consumenten volgens de Europese Commissie het slachtoffer waren. Het gevolg was dat Microsoft nauwelijks nog investeerde in IE, bij iedere verbetering kunnen ze weer opnieuw aangeklaagd worden. Dit had ook effecten op andere software binnen Windows.
Algemeen bekend is dat Microsoft ook staakte met de ontwikkeling van antivirus-software binnen Windows, want, als ze per ongeluk iets goeds maken zullen andere antivirus-pakketten minder verkopen, waardoor de EC wederom Microsoft zal aanklagen omdat gebruikers weer het slachtoffer zijn vanwege mindere keuze enz. (NB Pas een paar jaar geleden is Microsoft weer serieus aan de slag gegaan met Windows Defender omdat veel antivirus-pakketten te veel steken lieten vallen waardoor de veiligheid in het geding kwam).
Maar het bleef niet browsers en antivirus, ook andere utilities in Windows konden niet meer ontwikkeld worden. Als je kijkt naar de tekstverwerkers die Microsoft maakt, of code-editors, of webbrowsers: Microsoft heeft alles in huis om de allerbeste editor ooit te bouwen. En alle concurrentie overbodig te maken. Maar dat mogen ze niet...
Microsoft heeft alles in huis om de allerbeste editor ooit te bouwen. En alle concurrentie overbodig te maken. Maar dat mogen ze niet...
Dat is natuurlijk onzin. En je vergelijkt appels met peren. Tenzij je het sarcastisch bedoelde, want dan zie ik de humor wel in van je posting. :9

Het staat Microsoft helemaal niks in de weg om "de beste" editor te bouwen. De enige redenen waarom deze niet door Microsoft gemaakt is omdat:
  • er tientallen editors op andere platformen zijn die Notepad doen verbleken
  • Microsoft nooit de behoefte had om een krachtige editor te bouwen.
  • ze er nooit bij stil gestaan hebben dat een script/teksteditor weleens héél erg belangrijk zou kunnen gaan worden
Tegenwoordig worden editors zelfs door slaapkamer-techneuten intensief gebruikt voor verschillende doeleinden, bijvoorbeeld voor het programmeren van apps. En dáár wil (moet?) Microsoft ook op inhaken.

Voor Microsoft is er nog een lange weg te gaan voordat ze de editors op Linux benaderen qua inzet, gebruik en flexibiliteit. Geany, Gedit, Emacs, Vim... allemaal op lichtjaren afstand verder dan Notepad. Ze hebben een behoorlijke achterstand in te halen.

Weet je wat ik denk? Windows wil het nieuwe Linux worden. De huiskamergebruikers verhuizen straks allemaal naar de mobiele OS'en. Steeds minder mensen willen nog een computer of laptop. Degenen die overblijven zijn de professionals, programmeurs, hackers, crackers en alle overige nerds. En veel uit deze groep doen hun ding niet alleen op Windows. En daar willen ze dus op inhaken. Eén plus één is twee. :)

Typo gewijzigd. "Enige" is nu "enige 3". Verder geen wijzigingen

[Reactie gewijzigd door Qalo op 9 mei 2018 16:57]

Vreemd verhaal. Je zegt dat er exact één reden is dat er geen beste editor door Microsoft wordt gemaakt en dan noem je er drie. Deze kunnen makkelijk worden ontkracht:
  • "er tientallen editors op andere platformen zijn die Notepad doen verbleken": Dus Microsoft bouwt geen verbeteringen in Notepad omdat Notepad dan beter wordt? Of ze doen het niet omdat Windows gebruikers niet meer naar andere platformen hoeven? Of ze verbeteren Notepad niet omdat het dan misschien de beste editor wordt?
  • "Microsoft nooit de behoefte had om een krachtige editor te bouwen.": Visual Studio hoort tot de beste ontwikkelomgevingen verkrijgbaar.
  • "ze er nooit bij stil gestaan hebben dat een script/teksteditor weleens héél erg belangrijk zou kunnen gaan worden": Microsoft is meer dan veertig jaar geleden opgericht als fabrikant van ontwikkeltools. Ze zijn pas met besturingssystemen begonnen toen IBM hierom vroeg. Denk ook aan Ballmer's "developers"-speech. Ze weten wel degelijk hoe belangrijk softwareontwikkelaars zijn.
Ik vind mijn verklaring (kan niet in Windows want dan deelt de Europese Commissie misschien weer een miljardenboete uit wegens illegale concurrentie) nog altijd aannemelijker.
Vreemd verhaal? Helemaal niet. Jij geeft er een compleet eigen draai aan. Bijna een soort "omdenkactie". Maar ik bedoel zoals het er staat. Dus graag niet tegengesteld redeneren alsjeblieft. Ik ga het niet opnieuw uitwijden, want zo blijf ik aan de gang. Notepad is een ordinair kladblokje, meer is het niet. Of dicht jij het ineens hele geavanceerde technologie toe waarop je de meest uiteenlopende scripttaal op kan programmeren? :?

En mijn uitspraak: "Microsoft wil de nieuwe Linux worden" is nota bene door henzelf ter tafel gebracht. Zie hier: https://www.omgubuntu.co....ustom-kernel-azure-sphere

Wat ik al zei: ze moeten wel. Alles om je heen heeft wel iets met Linux. Of dat nu je TV, je koelkast of je thermostaat is.... bijna alles! Microsoft doet het alleen goed op de reguliere computers op kantoor en thuis. Maar daar zit de progressie niet meer. En aangezien ze hun eigen OS nergens anders meer op kunnen slijten (die vendor lock-in hebben ze niet op mobiele toestellen kunnen afdwingen, en de mobiele Windows is niet het succes die ze hadden verwacht) zullen ze hun voormalige "kankergezwel" (Linux dus) wel MOETEN omarmen.

Sluit aan met de huidige ontwikkeling, of eindig zoals vele Unix-bedrijven uit eind jaren 80, begin jaren 90. Dat scenario wil Microsoft voorblijven (al kunnen ze het nog lang uithouden met hun miljardenreserves).

[Reactie gewijzigd door Qalo op 9 mei 2018 17:10]

Microsoft is een bedrijf met tienduizenden werknemers, aandeelhouders, klanten, leveranciers en wat daar allemaal bij hoort. Uit de website waar je naar linkt kan ik niet afleiden dat Microsoft de ambitie heeft om zichzelf om te vormen van bedrijf naar besturingssysteem.

Wat wel aan de hand is: het is dus een bedrijf met aandeelhouders. Denk bij aandeelhouders aan bijvoorbeeld pensioenfondsen die premies beleggen om later pensioenen uit te betalen. Die pensioenfondsen vinden het niet zo leuk als Microsoft zomaar een miljard boete moet aftikken - dan moeten zij meer premie vragen aan de deelnemers, of lagere pensioenen uitkeren. Je begrijpt: het is niet de bedoeling om zaken te ontwikkelen waarbij je een risico van een miljardenboete loopt.
Het is deze druk waardoor Microsoft niet een betere editor bij Windows levert.
Dat ben ik met je eens :) Qua looks, dat boeit me minder. Zolang het werkt.
Je kunt een volwaardige teksteditor als N++ toch niet vergelijken met de basale Notepad? Hoop overigens dat er binnen 30 jaar nog wat leuke updates volgen.
Daarom gebruik ik puur voor notepad vervanging notepad2 (met een registry tweak dat windows die ook echt als notepad ziet in andere dingen)

gebaseerd op hetzelfde (Scintilla) maar dan veel simpeler en snel
Misschien komt er wel een mega-lawsuit om MS verantwoordelijk te stellen voor de gederfde inkomsten.
Notepad++ en honderd varianten op dat thema (ik gebruikte vroeger PSPad vanwege de log filters en geen gepruts met licenses) hebben hun succes grotendeels te danken aan het kreupele notepad.

En natuurlijk moet de EU Microsoft dwingen om een "Text Editor" keuze te kunnen maken, want notepad zomaar bundelen dan kan natuurlijk niet!

(Meestal greep ik naar Visual Studio om UNIX documenten te editen, die stond meestal toch al geinstalleerd en snapte 't prima.)
Zoals de beste camera die camera is die je bij je hebt, is de beste editor op een systeem, de editor die beschikbaar is. Daarom heb ik mij het gebruik van vi aangeleerd en niet emacs. De extra's van vim gebruik ik praktisch niet. Welk an ik ook met ed en ex overweg maar ik herinner mij alleen minix als unix-implementatie zonder vi.

Binnen de mswindows omgeving mag ik ook heel graag met notepad++ werken, maar als systeem beheerder kom ik zo vaak ff op een systeem waar ik ff een editor nodig heb waar ik alleen notepad kan vinden...

Voor mij is dit het volgende bericht dat microsoft met mswindows naar unix opschuift. En dan bedoel ik niet dat er een unix/linux omgeving beschikbaar is binnen mswindows.
Waarom niet gewoon vim ? Standaard aanwezig op elk modern OS dus je hoeft niks te installeren, en gewoon veel praktischer in gebruik dan welke andere editor dan ook.
Standaard aanwezig op elk modern OS dus je hoeft niks te installeren, en gewoon veel praktischer in gebruik dan welke andere editor dan ook.

Behalve dan het #1 OS in de wereld. Daar is het niet standaard voorgeinstalleerd 8-)

(Ikzelf gebruik overigens inderdaad gVim op Windows. _/-\o_ )
Praktischer? Je moet eerst al die keyboard commando's leren om ermee overweg te kunnen. Ja het is superhandig als je het eenmaal kent, maar voordat je daar bent.

* YopY probeert het al tien jaar, komt niet verder dan bijv. git changelogs editen <esc> :wq
Open een shell en tik in: vimtutor<enter>

Niet alles in 1 keer proberen te leren, eerst gewoon de basics en dan check je af en toe de handleiding/tutorial en zoek je 1 ding uit wat handig is, gebruik die een tijdje totdat het automatisch gaat, en dan zoek je weer een nieuwe feature uit.

[Reactie gewijzigd door Aaargh! op 9 mei 2018 15:41]

Wow, na ruim 25 jaar ellende, lossen ze het nu op :)
Ben ik zeer blij mee, minder support vragen :)
Inderdaad, dat het er nú pas in komt!

Maarja, beter laat dan nooit zullen we maar zeggen.
Ik denk dat deze aanpassing ook lang tegen gehouden werd door Dave Cutler, lead designer van Windows NT. Hij kwam van Dec's VMS systeem en was geen fan van unix.
OpenVMS gebruikt ook niet CR/LF zoals Windows wel doet.
Ik denk dat Windows het regeleinde van tekstdocumenten ontleent aan IBM mainframes of zoiets.

Maar voorheen was dit zelden of nooit een probleem omdat tekst voornamelijk via FTP werd uitgewisseld en FTP zorgt bij ASCII transfers netjes voor de juist omzetting van regeleindes naar het doelplatform.
Veel moderne editors hebben ook embedded FTP functionaliteit om bestanden met mainframes uit te wisselen
Inmiddels worden teskt bestanden op veel meer manieren uitgewisseld en dan is het risico op issues met verschillende regeleindes veel groter.
Dat was dan ook een bron van fouten, omdat (volgens mij) text mode de default was. Als je dan een binary overstuurde ging FTP de file aanpassen om de line endings te “fixen”.
Er was dan ook heel lang weinig reden om binaries te versturen tussen verschillende platforms
Wat dacht je bijvoorbeeld van het downloaden van files van BBS’en?
Die files waren dan ook vaak ASCI, ofwel text O-)
IBM mainframes gebruiken natuurlijk het EBCDIC NL (new line) teken.
uhhh die IBM mainframe kenden helemaal geen Record seperators voor bestanden. In de VTOC dan tape-headers stond alle noodzakelijke informatie
Zou kunnen maar zou heel hypocriet zijn. Ik bedoel Windows en DOS hebben zelf regelmatig leentje buur gedaan bij Unix (cfr input redirection in cmd).
Tja dingen als hypocrisie kent het zakelijk handelen niet. Als er iets beter uitkomt om te gebruiken dan wordt dat gedaan. Genoeg platformen die zelf zo gesloten als mogelijk zijn maar wel gebruik maken van code met een heel andere filosofie, bijvoorbeeld open source code.
de cfr input redirection in cmd is nu juist niet goed geïmplementeerd. bij unix/linux is dat onderdeel van het process-model en/of de shell maar bij msdos wordt het door de commando's/applicaties en dergelijke geregeld. Pas bij powershell heeft microsoft er werk van gemaakt (en zijn ze meteen doorgeslagen naar 'object oriented')

Wel van het unix kamp:
- de hele tcp/ip stack van msWindows nt (3.5? 4.0?)
- de implementatie van client-software voor ftp, telnet en dergelijke
en zo nog wat om posix compliant te worden.
Ik denk eerder dat Notepad 0 prioriteit heeft bij MS omdat 't maar een bij Windows geleverd "built-in" flut-tooltje is waarvoor talloze betere alternatieven bestaan ;)
Yep, soms vraag je je af waarom ze niet gewoon third-party tools hiervoor meeleveren. Gewoon een licentie kopen, of een open-source variant meeleveren.

Elke serieuze gebruiker van dit soort tools hebben toch third-party versies. Ik snap dat je soms gebruikers wat "built-in" basis functies moet geven, maar dat kan ook anders.
Ik gebruik standaard Notepad ++ i.p.v. Notepad.
Dat is ook de reden dat ik Notepad++ gebruik, en deze app heeft tevens wat ander handigheidjes die voor programmeren in Python handig zijn.

Dit is volgens mij een gevalletje van "too little, too late"
Mensen die dit nodig hebben zijn allang over op alternatieve tools, dit is misschien handig voor mensen die nu pas met programmeren beginnen (en dan toch nog dingen missen).
Waarschijnlijk het KISS principe, het hoeft alleen maar een basisfunctie te ondersteunen, en dat is tekst weergeven en typen, formattering boeit niet.

Je wilt niet tegen een probleem aanlopen dat je je een 2e pc moet gaan gebruiken omdat je een tekstfile moet kunnen openen (met bijvoorbeeld instructies) voor het installeren van een grafische driver, maar de applicatie voor het weergeven van tekst doet het niet zonder die grafische driver alleen omdat de applicatie het nodig heeft om een mooie layout te kunnen renderen.

Voor het "betere" word processing werk zit WordPad in Windows, die mogen ze dan wel weer eruit slopen.

[Reactie gewijzigd door ThaStealth op 9 mei 2018 13:33]

Ik snap niet dat iemand zo tegen *nix kan zijn.. Ik werk nu ongeveer een jaar met linux en vind het eigenlijk wel een verademing.
Jij vergelijkt ook wel linux anno 2018 met Windows ...
Hij vergeleek (Open)VMS 1984 met Unix SRV 4 1983 ofzo.
En VMS heeft/had leuke features zoals bv: automatische versiecontrole voor alle files.
Twee woorden: hardware support.

[Reactie gewijzigd door uiltje op 12 mei 2018 04:35]

Dave Cutler is inderdaad een UNIX hater maar werkte al heel lang niet meer aan Windows NT tree. Het laatste decennia werkte hij in Azure en Xbox teams. Dat specifiek hij deze specifieke aanpassing jarenlang heeft tegengehouden is lariekoek en conspiracy theory.
Zeker blij mee, nu doe ik steeds "Open with" Wordpad als ik zo'n bestand tegen kom. Is deze nieuwe Notepad ook los te downloaden?
Ben ik zeer blij mee, minder support vragen :)
Bedoel je dat jij hier veel supportvragen over kreeg? Of moest je zelf veel support vragen?
Ik denk dat het gebruik van de juiste witruimte het verschil maakt!

edit:
Ik begrijp dat je bedoelt te zeggen: "Minder supportvragen"

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 9 mei 2018 14:56]

Scheelt veel support vragen, is voor vandaag de dag gelukkig overdreven.
Maar in den beginnen, draaide nog wel eens scripts voor klanten, waarvoor wij eerst even de newline moesten aanpassen. Wat gelukkig maar 1 commando was.
De echte nieuwswaarde van dit artikel zit hem dan ook in het feit dat het zo lang geduurd heeft, denk ik. Onder Linux kon je in verschillende teksteditors al altijd zelf kiezen hoe je regeleindes geïnterpreteerd of opgeslagen moeten worden (CR, CR+LF, LF).
Klopt, daar was ook mijn reactie op bedoelt, om de tijd :)
Dat was inderdaad ook wat ik dacht. Maar inderdaad zeer prettig dat het er toch komt!
Denk niet dat het zozeer een kwestie van oplossen is maar van actief beleid. Zolang allerlei Linux- of Unixgerelateerde items er in Windows niet uitzien ontstaat er bij veel Windowsgebruikers ook geen sympathie voor iets anders dan Windows.
Als je in zo'n bestand zelf een ENTER geeft, voegt hij dan een Windows of Linux regeleinde toe? :)
Als hij snapt wat voor systeem het is, zou hij dan die conventie moeten volgen. Voor Unix dus LF, voor Windows dus CRLF.
Vraag ik me af wanneer ze ISO/IEC 8859-1 gaan doen in plaats van Windows-1252, want ook dat bezorgt me hoofdpijn genoeg... Of beter: gewoon Unicode en UTF-8 als standaard gebruiken, zodat ze weer meedoen met de rest van de wereld.

De degelijke oplossing is Atom of Notepad++ of Sublime of whatever gebruiken, nog steeds.

[Reactie gewijzigd door FreezeXJ op 9 mei 2018 11:57]

Atom of Notepad++ of Sublime of whatever zijn niet op ieder systeem aanwezig, en kosten veel meer tijd om op te starten. Ik gebruik geen auto als ik ergens lopend kan komen, ik start vaak genoeg notepad op voor eenvoudige bewerkingen of om alleen het bestand even in te zien. Daarvoor is dit een grote verbetering. Syntax higliting, autocomplete, unlimited undo, versioning... als ik dat wil pak ik wel een van jouw voorbeelden (of Visual Studio Code, van de maker van Notepad).
en kosten veel meer tijd om op te starten.
Hoeveel tijd kost dat dan?
Hier letterlijk instant, dus veel kan het nooit schelen, maar hangt misschien ook van je systeem/storage af.

En dan heb ik 10+ files open staan, wat bij notepad helemaal niet kan :Y)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 9 mei 2018 12:14]

En de wijzigingen!
Als je Notepad++ afsluit slaat hij die op, maar niet naar de file want je hebt de file immers niet opgeslagen. Als je notepad++ weer opent ga je gewoon verder waar je was toen je hem af hebt gesloten.
Echter zonder undo buffer.. misschien komt dat nog of staat het standaard uit. :)
Ik bekijk nog wel eens gegenereerde bestanden in Notepad++. Een drama, iedere keer vraagt hij van 5 bestanden of ik ze opnieuw wil laden. Noem het een feature. VSCode laadt ze gewoon opnieuw, ook als je dat niet wilt :)
De mogelijkheid om 10 tabs open hebben is niet altijd wat je wilt als je even een bestandje wilt inzien/wijzigen.
Ja, dat is waar. Zeker bij grote bestanden. Notepad++ heeft daar vast een toggle voor maar ik vind hoe het werkt prettiger dus ik heb er niet naar gezocht. To each his own.
Ongeveer 0.6 seconden voor Notepad++ hier. Vergeleken met ~0.3 seconden voor Notepad is dat wel veel meer tijd ja ;)
Atom of Notepad++ of Sublime of whatever zijn niet op ieder systeem aanwezig, en kosten veel meer tijd om op te starten.
Hangt er vanaf of je kaal opstart of een bestaand bestand opent.
Veel succes een redelijk groot file van een MB of zo te openen in Notepad...
Veel succes een redelijk groot file van een MB of zo te openen in Notepad...
Als ik 200km verderop wil zijn ga ik niet lopen, maar dat is voor mij geen reden om altijd de auto te nemen.
TextPad wel eens geprobeerd? Volgens mij net zo snel op te starten als kladblok met veel meer functies. Het is nu mijn standaard tekstverwerker en zou niet meer terug willen. Je moet hem inderdaad wel eerst even installeren (en eventueel een licentie aanschaffen)
Atom of Notepad++ of Sublime of whatever zijn niet op ieder systeem aanwezig, en kosten veel meer tijd om op te starten. Ik gebruik geen auto als ik ergens lopend kan komen, ik start vaak genoeg notepad op voor eenvoudige bewerkingen of om alleen het bestand even in te zien.
Tijd voor wat gechauvineer :D. Notepad kost veel te veel tijd om op te starten. Ik gebruik geen auto .... Ik start vaak genoeg cmd op voor eenvoudige bewerkingen (copy con file) of om alleen het bestand even in te zien (type file).
Of beter: gewoon Unicode en UTF-8 als standaard gebruiken, zodat ze weer meedoen met de rest van de wereld.

Dat kan Notepad dan ook al jaren. _/-\o_

Notepad kan zowel openen als opslaan in unicode-16 als unicode-8 (UTF-8), naast het vertrouwde ANSI.
Het komt er op neer dat als je tekst invoert, iedere toets een eigen code genereerd. Binnen tekst editors zijn dat de letters en cijfers en als je op <enter> of <return> drukt gaat het beeld naar de volgende regel. In het bestand komt dan een ascii-code te staan. Nummer 10 heet <CR> en nummer 13 heet <LF> (of andersom....) Zoek de ascii-tabel maar eens op, daar staan de nummers in.

In een tekstverwerker gebeurt veel meer als je een tekst invoert. Moet het HTML worden, dan zal bij het indrukken van een <return> of <enter> het lopende blok worden afgesloten en de volgende worden geopend. Zou je die html code in notepad live kunnen zien, dan zie je bijvoorbeeld de tekst <\p><p> toegevoegd. Mogelijk nog veel meer en dat met 1 toets.
Ik gebruik al 10 jaar Notepad2. Als je geen developer bent maar wel een goede, simpele Notepad nodig hebt is Notepad2 echt ideaal. De oorspronkelijke ontwikkelaar is gestopt, maar via Notepad2mod wordt het verder opgepakt.

Het oude Notepad2: http://www.flos-freeware.ch/notepad2.html
Het nieuwe Notepad2mod (identiek uiterlijk): https://xhmikosr.github.io/notepad2-mod/

Het uiterlijk is ideaal, er zitten een aantal enorm krachtige features in om flinke lappen tekst in batch aan te passen en is supergebruiksvriendelijk.
Ik gebruik zelf al een tijdje Notepad++, deze beschikt wel over iets meer functies dan de Notepad2
Dat klopt inderdaad Notepad++ is wat uitgebreider..
maar voor de functionaliteit die ik wil gebruiken voor een notepad is NotePad2 voor mij geschikt (genoeg) :)
Klopt, maar voor 99% van de gebruikers die vooral browsen en office gebruiken en hun fotoalbums maken is Notepad2 haast een essentiele vervanger van de ingebouwde Notepad maar is Notepad++ juist overkill.
Die gebruik ik nu ook inderdaad ook aantal jaar :)
tot volle tevredenheid :) ik wil niet meer zonder haha
Gaan ze ook nog wat aan het "Undo"-functie doen? Je kan maar één stap terug (met CTRL+Z)
Dat is de volgende change die ze gaan aanpakken... over 25 jaar 8)7
Iedereen die Notepad gebruikt ipv een serieuze plain text editor, heeft geen CTRL-Z nodig :P
Ze zouden beter notepad++ of iets dergelijks de default notepad maken in hun windows distributies. De standaard notepad is zo hopeloos veroudert en heeft een pijnlijk gebrek aan functionaliteiten...
gedit is wat Notepad eigenlijk had moeten zijn. Een eenvoudige snelle editor, geen volwaardige IDE maar wel geschikt voor configuratiebestanden, kleine scripts en dergelijke. Met tabs, eenvoudige syntax highlighting, ondersteuning voor UTF8 encodering en normale regeleinden.
Gedit komt er bij mij niet op, het nestelt zich veel te diep in het systeem naar mijn zin. Het onthoudt bovendien je zoekgeschiedenis die je niet makkelijk kunt wissen en laat gewoon overal troep achter. Bovendien gaat het een naamloos document bewaren als "unsaved document", de domoor. Een bewaard document mag dan misschiel wel "untitled" zijn, maar is toch echt niet "unsaved".

Misschien is het ondertussen veranderd in de nieuwere versies, maar dit soort slordigheden kon ik toch echt niet waarderen en was de reden dat ik nu Leafpad gebruik.
Dat lijken mij specifieke Windows problemen. Als je gedit op Ubuntu gebruikt dan heb je deze problemen niet. Overigens wil ik ook niet voorstellen dat je gedit op Windows moet gaan gebruiken, maar zoals gedit op Ubuntu draait, zo zou Notepad eigenlijk op Windows moeten draaien. Dus een eenvoudige editor, maar wel met ondersteuning voor alle bestanden en wat basic features.
Dus een eenvoudige editor, maar wel met ondersteuning voor alle bestanden en wat basic features.
Notepad++, dus.
Notepad++ is natuurlijk een fantastisch programma, maar je moet het wel apart installeren. Gelukkig is er nog een ander uitstekend alternatief en dat zit bij Windows inbegrepen zelfs!

Sinds het jaar 1991 en DOS versie 5 is er al de MS-DOS Editor ofwel het programma 'edit.com'. Dit vooruitstrevende programma zet UNIX newlines al veel langer om naar DOS newlines en biedt daarbij meer geavanceerdere functionaliteit dan Microsoft Notepad.

bron: https://en.wikipedia.org/wiki/MS-DOS_Editor

Ondanks de technische superioriteit lijkt Editor in recente decennia onverklaarbaar toch steeds verder de schaduw van Notepad in te verdwijnen.

Let wel: Editor werkt gewoon nog altijd onder Windows 10. 64-bit versies uitgesloten omdat het een 16-bit programma is. Op een 32-bit versie van Windows 10 moet je eenmalig bij command prompt onder properties 'use legacy console' aanvinken. Prompt sluiten en opnieuw openen. Edit
Let wel: Editor werkt gewoon nog altijd onder Windows 10. 64-bit versies uitgesloten omdat het een 16-bit programma is.
"Het werkt nog gewoon; behalve op 95% van het marktsegment." :+
Ik kan me nog wel herinneren dat in de 90's de échte professional Notepad hoorde te gebruiken voor zijn handgeknede HTML. En alle tags in caps. En zitten op een stoel beslagen met spijkers met de punten naar boven waarschijnlijk. Toch fijn om te horen dat Microsoft eindelijk tegemoet komt aan die kleine groep die-hard professionals die altijd noest in Notepad is blijven werken.
Het verplichte vooral jezelf om je code proper te schrijven en consistent te werken, anders kon je aan je eigen code niet meer aan uit :)
Klopt ook, dat met name FrontPage een kluwen aan onhanteerbare tags genereerde. Alleen het advies Notepad was dan wel weer vrij Spartaans, Dreamweaver gebruiken in Text-only mode was echt stukken beter met ingebouwde FTP, highlighting en oh ja Unix-regeleindes natuurlijk.
Dreamweaver en Frontpage zijn toch wel allebei onderdeel van hetzelfde probleem. De utopische droom van de WYSIWYG editor. Waar we uren spendeerden aan de wysiwyger's eigen niet-standards-compliant renderer te plezieren (rapid prototyping) om dan uiteindelijk toch maar troep gegeneerd te krijgen. Dat gekoppeld met een ingebouwd FTP waarmee me live op een productie systeem kunnen knoeien. Het potentieel voor een ramp is zo echt astronomisch !
Tja of je testte in maar in één browser en je had het zelfde probleem. Web is gewoon de eerste 80% van het probleem heel makkelijk en de laatste 20% zijn echt heel erg moeilijk. Waar andere talen en frameworks wat geleidelijker zijn qua problemen.
Ben wel heel benieuwd wat nu de reden is waarom ze het nu wel doen? Hun eigen linux-in-windows-eco-systeem?
Omdat FTP vroeger dit probleem voor 99% oplostte maar inmiddels steeds minder bestanden worden uitgewisseld via FTP
FTP en CR/LF conversie wordt al heel lang door Linux gemarkeerd als insecure. Er moeten in dat geval files on-the-fly aangepast worden. En daarom is text mode voor FTP (daemons) vaak uitgezet/genegeerd.

Die hele ASCII/text-mode ftp (ipv BIN) ook een tamelijk vervelende. Vaak genoeg stuurt men bestanden over die juist wel binair moesten blijven.... Daarnaast is heel FTP (en rexec) insecure, omdat je wachtwoord plain over de lijn gaat.

En een erg goede verklaring vind ik dit niet: FTP bestaat al heel lang, en daarmee UNIX line-style terminated files. In dit opzicht is (samen met backslashes in file namen), Windows een vreemde eend in de bijt. Dat Windows veel recenter (vanaf een bepaalde update in Windows 10) bash en meer Linux-achtige zaken in Windows meebundelt, lijkt me een logischer verklaring.
sftp is natuurlijk ook ftp
Nu nog de UTF Byte Order Mark (BOM) niet toevoegen als die niet in een file staat...
Maar dan krijg je weer problemen met verschillende xml parsers.
Uit de Unicode standaard:
Use of a BOM is neither required nor recommended for UTF-8, but may be encountered in contexts where UTF-8 data is converted from other encoding forms that use a BOM or where the BOM is used as a UTF-8 signature.
In het algemeen in een BOM in UTF-8 ongebruikelijk, maar Notepad doet het altijd.
Uit de Unicode standaard:

[...]

In het algemeen in een BOM in UTF-8 ongebruikelijk, maar Notepad doet het altijd.
Niet alleen Notepad. Het zit verwoven in meer Microsoft software en je komt het vaak op de meest absurde plekken en manieren tegen.

Bijv. ooit er achter gekomen dat HTML view responses in ASP.NET MVC enkel een UTF-8 charset header meesturen als de root .cshtml view een BOM heeft.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 9 mei 2018 16:04]