Microsoft geeft testversie van Windows 11 met tabs in Verkenner vrij

Microsoft heeft een testversie van Windows 11 aan een deel van de Insider-gebruikers beschikbaar gemaakt. De testversie is voorzien van een Verkenner met tabbladen. Het bedrijf heeft verder de lay-out van de Verkenner licht gewijzigd.

De tabbladen in de Verkenner zitten in buildversie 25136 van de Windows 11 Insider Preview in het Dev Channel. Microsoft geeft de functie aanvankelijk aan een beperkt deel van de Insider-gebruikers in dat kanaal vrij om de feedback in de gaten te houden. Afhankelijk van de ontvangst verspreidt het bedrijf de tabbladen in de Verkenner naar meer testgebruikers.

Microsoft heeft verder wat kleine wijzigingen aangebracht in de lay-out van de Verkenner. In het rechter zijpaneel is de toegang tot OneDrive voorzien van de naam van de accounthouder. Mappen die gebruikers vaak openen en de gepinde onderdelen staan niet meer standaard ingeklapt als onderdeel van 'Quick Access', maar zijn direct te benaderen in het zijpaneel. Verder heeft Microsoft de onderdelen die onder 'Mijn pc' vallen opgeschoond: de Windows-mappen zijn verwijderd om, volgens Microsoft, de focus op de pc-schijven te leggen.

Microsoft experimenteert daarnaast met meer dynamische inhoud bij widgets. In aanvulling op het actuele weer, toont het bedrijf live updates over sport en nieuws. Ook hierbij gaat het om een voorzichtige start met een beperkte groep gebruikers.

Windows 11 tabs verkenner

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

10-06-2022 • 11:25

99

Submitter: jpkhakv221999

Reacties (99)

99
99
52
3
0
39
Wijzig sortering
Eindelijk, wat heb ik ontzettend lang gewacht op deze functie.
Tabs in internet-browsers zijn slechts een jaar of 18 gangbaar, en in file browsers ook al een jaar of 14 (nautilus in gnome) - 9 (macOS finder). Dit komt wat mij betreft ook rijkelijk laat, maar beter laat dan nooit.

[Reactie gewijzigd door bwerg op 23 juli 2024 17:37]

Precies. In KDE maak ik er ook al jaren dankbaar gebruik van. Als ik op een Windows machine moet werken dan word ik er echt gek van om meerdere losse vensters open te moeten hebben staan.

Wat in KDE ook zo fijn is is dat je in list mode een map open kunt klappen zonder die map echt in te gaan. Zo kun je bijv heel makkelijk meerdere documenten uit meerdere submappen in 1 keer naar dezelfde doelmap kopiëren of verplaatsen. Die functie zit er ook al jaren in trouwens. Windows loopt echt hopeloos achter met dit soort basale functionaliteit.
Voor Windows is er met Tablacus ook al sinds 2011 een file explorer met tabs. Door de add-ons ook vrij uitgebreid zelf met Everything integratie.

[Reactie gewijzigd door dfury op 23 juli 2024 17:37]

Okay, maar vermoed dat het grotendeel van de mensen hun werk doet op een werklaptop van het bedrijf waarop ze geen eigen software mogen installeren.
Dus al die thirdparty oplossingen zijn geweldig, maar voor veel mensen is het wel handig dat het nu native is.
Tja, voordat we op die werk laptop windows 11 hebben zijn we ook weer een paar jaar verder ben ik bang 8)7
Hopelijk valt dat mee met Intune en Bring Your Own Devices :)
Vast, maar elke keer als ik op een andere PC zit heb ik dat dus niet. Inclusief (voorheen) werkdingen waarbij ik regelmatig op andere installaties zat, je bent dat klooien met installeren van add-ons ook een keer zat. Naast dat er ook gewoon 20 verschillende add-ons voor bestaan, mag je weer gaan uitzoeken welke je moet hebben en als de ondersteuning twee jaar later stopt mag je weer iets nieuws zoeken.

Tabs zijn wat mij betreft wel dermate basaal en cruciaal voor een goede UI-ervaring dat het er standaard in hoort te zitten (in tegenstelling tot heel veel experimentele meuk die MS er de afgelopen decennia doorheen heeft proberen te drukken, zoals metro).
Sinds 1812 kennen tweakers Total Commander en hun spirituele opvolgers voor het Windows OS.
Tja bij Windows is t tab-bladen , en bij een mac windows snapping , t is ook altijd wat he :Y)
Punt is dat als Apple wel zou willen dan is het nog niet mogelijk:

https://patents.google.com/patent/US20060161860A1/en
Door dit patent wat microsoft heeft kunnen ze simpelweg niet.

Mocht je mac user zijn en dit toch graag willen gebruik: https://apps.apple.com/us...naptool/id417375580?mt=12
^Dit tooltje bestaat al een tijdje, gaat lang mee en werkt perfect!

[Reactie gewijzigd door Gadgetryer op 23 juli 2024 17:37]

Andere (gratis) optie is https://freemacsoft.net/tiles/ gebruiken als 2.99 te duur is :)
Ah die kende ik niet. Ach ja die 3 euro vond ik het wel waard, het wordt best okay onderhouden volgensmij. Het gaat in ieder geval al een aantal mac os versies mee en staat ook in de apple store voor wat het waard mag wezen.
Rectangle is ook een goed alternatief vind ik. Gratis en open source, met support voor keyboard shortcuts. Gebruikte zelf al jaren Spectacle op de Mac, maar dit is visueel wat mooier en wordt nog aan gewerkt. ;)
Rectangle is voor mij inderdaad de MacOS tegenhanger van Fancy Zones en window pinning. Werkt perfect en gratis 😄👍.
Spectacle is helaas deprecated/out of service, lees de maker onderhoud de tool niet meer. Zoals je zelf overigens ook al opmerkte.

[Reactie gewijzigd door Lampiz op 23 juli 2024 17:37]

Een ander alternatief dat een maat van mij gebruikte (al zo'n 7+ jaar geleden) is Moom.

Heel handig dat je een venster een bepaalde grootte kan geven, iets dat met PowerToys op Windows niet echt mogelijk is (want dan moet je templates voor opzetten).
Ben zelf wel fan van de tool Magnet
Rijkelijk laat of gewoon overbodig voor de gemiddelde gebruiker?
Zodra het de gemiddelde gebruiker gemakkelijk gemaakt wordt om aan bestandsbeheer te doen, zullen de fouten waardoor bestanden verdwijnen of programma's stukgemaakt worden significant stijgen.
De powerusers voor wie bestandsbeheer belangrijk is en die weten wat ze doen hebben al lang hun weg gevonden naar Total Commander (of vergelijkbare programma's), wat vele malen handiger en krachtiger is dan Explorer ooit zal worden.
Ieder zijn ding. Ik doe nog altijd veel moeite om ze uit te schakelen eb draai daarom nog Firefox 89 omdat dit de laatste browser is waar ik ze uit kan schakelen en er een bruikbare UI over blijft. Ik zal dan ook geen Windows 11 gebruiken met deze tabs actief.
Mijn workflow is het allerbelangrijkste op de pc en daar kan ik geen vage UI die niet aansluit op mijn behoeftes bij gebruiken en dus tabs.

Hopen dus dat dit uit te zetten is!
Wat is het probleem met ze gewoon niet gebruiken, ook al worden tabs ondersteund? Voor een nieuw window openen is in firefox gewoon een hotkey, en voor het openen van links in een nieuw window ook.

Zoveel gebruikers, zoveel wensen, maar je hele scherm vol met windows voelt voor mij toch als een echte 1995-ervaring. Als je iets complexere taken moet doen waarvoor je meerdere mappen tegelijk nodig hebt voelt Windows wat mij betreft echt als een bejaarden-OS.

Laat staan in internet-browsers, waar ik soms 20 tabs open heb staan. Dat in losse windows is een beetje het equivalent van 20 stapels papier op je bureau, succes met graven...

[Reactie gewijzigd door bwerg op 23 juli 2024 17:37]

.oisyn Moderator Devschuur® @bwerg10 juni 2022 12:16
Wat is het probleem met ze gewoon niet gebruiken, ook al worden tabs ondersteund? Voor een nieuw window openen is in firefox gewoon een hotkey, en voor het openen van links in een nieuw window ook.
Leuk, die hotkeys, maar bij een link dat by default in een andere tab opent (zoals alle externe links hier op t.net) zit je dus alsnog met een extra tab.

Nu gebruik ik graag tabs (en gebruik op Windows dan ook Groupy om vrijwel alle applicaties, inclusief Explorer, van tabs te voorzien), maar ik heb een hekel aan die grouped tabs feature op Android. Je kon het eerst nog uitzetten via chrome://flags, maar die optie hebben ze inmiddels ook de nek om gedraaid. Ik hou niet van die bolletjes onderin mijn scherm elke keer als je naar beneden scrollt, en ik raak ook om de haverklap al mijn shit kwijt. Ik snap @computerjunky's frustratie dan ook wel dat je geforceerd wordt een dergelijke feature te gebruiken.

.edit: terwijl ik dit typte realiseerde ik me ineens dat ik die grouped tabs al een tijdje niet meer gezien had. Blijkt dus dat target=_blank links niet meer automatisch in een groep openen, maar gewoon in een losse tab *O*.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 23 juli 2024 17:37]

.edit: terwijl ik dit typte realiseerde ik me ineens dat ik die grouped tabs al een tijdje niet meer gezien had. Blijkt dus dat target=_blank links niet meer automatisch in een groep openen, maar gewoon in een losse tab *O*.
Redelijk offtopic maar kan je dit uitleggen want die grouped tabs in chrome android irriteren me ook enorm. Ik heb nu de update maar verwijderd maar heb nu echt een hele oude versie van jaren geleden. Een oplossing hiervoor zou echt geweldig zijn. (ik weet echt niet wat chrome defs aan het doen zijn maar chrome android word echt met de update slechter en ze lijken net als microsoft niet te willen luisteren naar de klachten van consumenten).
.oisyn Moderator Devschuur® @computerjunky10 juni 2022 13:04
Ik heb er niets voor gedaan. Ik heb de laatste versie van Chrome volgens mij (102). Ik kan websites wel openen in een grouped tab met een long press en dan daarvoor kiezen in het menu, maar als je gewoon een website opent die standaard opent in een andere tab (zoals www.google.com hier op t.net), dan opent hij momenteel op mijn telefoon niet in de groep, terwijl hij dat voorheen wel altijd deed.
Ah maar lang press > open in nieuw is nog wel gewoon in een tabgroep dus? Zo doe ik dat meestal zodat ik nog even verder kan lezen omdat sommige sites gewoon de nieuwe link openen ipv in een nieuw venster openen.
.oisyn Moderator Devschuur® @computerjunky10 juni 2022 13:09
Met long press krijg je oa de opties "openen in nieuw tabblad in groep", "openen op nieuw tabblad" en "openen op incognitotablad". Als je expliciet een nieuw tabblad wil, maar niet in de groep, dan kies je dus voor de tweede optie.
OK vreemd ik zie alleen de optie "openen in tabblad groep" de "openen in nieuw tabblad" is verwijderd.
.oisyn Moderator Devschuur® @computerjunky10 juni 2022 13:21
Vreemd. Ik heb Chrome 102.0.5005.78 op Android 12.
Ik denk dat het grootste probleem in gebruik de context menu's worden waardoor je op moet letten of je open in nieuw venster of open in nieuw tab waar je nu gewoon de bovenste optie pakt zonder risico verkeerd te klikken. Iets minder gebruiksgemak dus en dat is als openen in een nieuw venster überhaupt blijft bestaan. Microsoft kennende verbaast het me niets dat deze optie verwijderd word. Daarnaast kan ik nu middelmuis klikken voor openen in nieuw venster en dat word waarschijnlijk net als bij browsers terug gezet naar openen in nieuw tab. Dus ook dat moet ik weer zien aan te passen als dat mogelijk is.

Daarnaast neemt deze nieuwe balk/verkenner extra ruimte in waardoor je minder werkruimte en dus informatie op 1 schermpje krijgt. Iets dat al 10 jaar een trend is in computerland. Met regelmaat heb ik 4 vensters open voor het synchroniseren van zaken. Daar zie ik met deze vensters dus minder informatie wat meer scrollen betekend.

Ik werk liever met losse vensters om zo mijn zaken af te werken als met nieuwe tabs die ik minder overzichtelijk vind. Met nieuwe vensters zie ik aan de naam van het venster meteen waar het over gaat. Met tabs is dat een stuk lastiger doordat er minder informatie beschikbaar is (denk aan kortere namen van de tabs en geen muis over effect om de previews te zien.

Jij zegt dat losse vensters gelijk is aan 20 stapels papier maar dat is juist andersom. met tabs heb je een minder duidelijke overview als met losse vensters. Tenzij jij een browser heb die alle tabs als preview laat zien en duidelijkere namen heeft en dus meer text van de tabs? Met 20 tabs zie ik echt alleen nog maar kleine blokjes en een paar letters met vensters schaalt dat gewoon mijn start balk menu iets omhoog waardoor ik volledige namen van de vensters zie (tot 32 tekens). Ik hoe letterlijk alleen maar mijn muis over de browser of verkenner te bewegen en ik zie alle instances die open staan en kan dan de juiste eruit pakken. Hoe doe je dat bij tabs waar je alleen 2 letters kan zien zonder preview?

Al me al dus minder productief wat mij betreft.
Met internet explorer waren ze ook heel laat met tabs (en vele andere dingen) invoeren. Dus erg verbazend is het ook niet. Lijkt alsof ze het helemaal niet willen, maar uiteindelijk maar toegeven ofzo.
Tsja MS voelt weinig concurrentie.
Ik zat er eigenlijk helemaal niet op te wachten, maar nu ik dit zie denk ik 'hey verrekte handig, waarom zat dat er niet altijd al in'. En meestal zit je dan goed :) dus kudo's voor Microsoft
Dit is iets wat op Linux bijvoorbeeld al jaren gemeengoed is, het heeft voor mensen die beide gebruiken wel heel lang geduurd om er op te wachten ;)
hmm heb dit nog nooit gezien op de linux command lin :P

Nee zit hier zeker niet op te wachten, heb liever 2 venters naast elkaar in total commander stijl.
op windows 10 loopt een explorer scherm nog vaak vast bij bepaalde operaties, een ander scherm is een ander proces waarin je wel kan venster werken.

Ze zouden beter eens werken aan de performantie van explorer want dat laat na al die jaren nog steeds te wensen over.
Al mag ik in dit geval eigen lijk niet spreken want geen Welf gebruiker, al heb ik er geen goede hoop in dat het veel verbeterd zal zijn.
Dit heeft inderdaad te lang op zich laten wachten om er als standaard functionaliteit niet in te zitten.
Geen idee waarom maar MS doet wel vaker dingen die ik niet begrijp
Gebruik zelf al jaren Q-Dir die tabs al sinds natte vinger 2010 ondersteund :+
Ik wacht nog steeds op weeknummers in de ingebouwde kalender. Hoe vaak ik voor mijn werk niet weeknummers nodig heb en dan keer op keer maar even gauw google in welke week we leven is niet meer te tellen. Het is iets zo simpels lijkt mij maar helaas.
Sinds IE7 al gewild, vind het ook vreemd dat ze nu pas zover zijn terwijl software van derde partijen (bijv. Clover) het al heel lang kon
Ik zal wel van een oude stempel zijn wat dit betreft maar de verkenner gebruik ik echt nooit, Total commander is voor mij toch echt veel efficiënter.
Wanneer zouden de "normale" gebruikers deze definitieve build dan ontvangen denk je. ?

Ik zit er ook wel op te wachten, maar op mjin productie pc naar een DEV channel gaan is niet zo goed bevallen.
De tabbladen zitten nog niet naast elkaar zo te zien. Dat was zo handig aan Total Commander vroeger.
Precies, doe ik ook altijd.
Het lijkt wel alsof een heleboel mensen hier helemaal niet beseffen dat ze die optie hebben?
ik vind het ook heel bijzonder inderdaad, gewoon windows + arrow en dan klik je ze zo naast elkaar

Ik snap dat ze dan niet samen bewegen zoals een enkele window zou doen als je hem windowed en versleept, maar gebruiken mensen dat echt?

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 23 juli 2024 17:37]

Ja. Ik zet om te beginnen vensters zelden op full screen. Dat is veel te groot op een 27'' 4K scherm. Ik zie ook graag deels onderliggende schermen nog zodat ik snel kan wisselen. Ik versleep het ook regelmatig van het ene naar het andere scherm, afhankelijk wat ik aan het doen ben. Dus veel handiger is split window zoals bvb in Q-Dir. Een tabbed verkenner vind ik zelfs onhandiger als 2 verkenners naast mekaar zetten.
Wel zwaar rot als je dan een ander venster open en wat tabbed, moet je nu weer handmatig beide explorer vensters weer topmost maken.
Dan heb je dus nog geen tabbladen. Dan heb je gewoon twee vensters met Explorer.
Windows 11 is ook gewoon nog supported hoor door TC
(vind het zelf niks maargoed, zet gewoon 2 windows naast elkaar in dat geval)
WIN+E
WIN+linkerpijl
WIN+E
WIN+rechterpijl
Dit maakt Verkenner voor de meeste gebruikers onnodig ingewikkeld denk ik.
Want er zijn veel mensen onbekend met het concept van tabs, of zo? Mensen die nooit een webbrowser gebruiken? :?

Echt alle moderne webbrowsers en file browsers zijn tabbed, behalve file explorer (al zou ik die daarom dus misschien gewoon niet als modern bestempelen :P). Dat gaat prima. En opa en oma die echt een dummy-interface moeten hebben gebruiken toch geen middle-mouse-button dus die negeren deze feature gewoon en krijgen het nooit te zien, dan werkt het gewoon zoals vroeger.
Verklaar me voor gek, maar ik ken genoeg mensen die ook niet snappen hoe tabs in browsers werken. Ze zijn dan opeens hun website kwijt, terwijl die gewoon in een ander tabblad open staat.
Mijn moeder heeft ook altijd een miljoen tabs open, en dan ook nog meerdere browsers. En dat is dan nog op de iPad, denk dat Windows helemaal een drama zou zijn. Maar goed, om daarom maar geen basale features meer te introduceren slaat ook nergens op. Zat mensen die het wel snappen hoe een pc werkt en voor wie het handig zou zijn.
Zoals browsers voor de meeste gebruikers onnodig ingewikkeld zijn?
Mijn moeder van 65+ kan het anders prima; en die is niet super handig met computers.
Eigenlijk heb ik liever (multi-)split screen dan tabs. Losse vensters zijn imho zelfs handiger dan tabs ivm drag and drop functionaliteit. Als je files een specifiek mapje in een folder wil droppen.

[Reactie gewijzigd door switchboy op 23 juli 2024 17:37]

Maar dat kan toch al jaren en jaren?
Gezien gesnapte apps tegenwoordig door Windows al als groep worden behandeld is dit er praktisch ook al.
Echter als je nu een 3e programma erbij gooit dan gaat het weer niet zo lekker. Stel je moet switchen tussen het derde programma en twee explorers, dan heb je constant het gedoe met het openen van beide explorer programmas. Een split doen is zoveel handiger. Ik doe dit al in KDE met Dolphin, maar ook op Windows door middel van One Commander. Het voordeel van One Commander (en Dolphin) is dat tabbladen in het geheugen blijven, ook na een restart van je PC. Ik heb op werk namelijk de relevante projecten open staan in One Commander, dan hoef ik niet elke keer een explorer te openen en naar de projecten te navigeren.
Eigenlijk heb ik liever (multi-)split screen dan tabs. Losse vensters zijn imho zelfs handiger dan tabs ivm drag and drop functionaliteit. Als je files een specifiek mapje in een folder wil droppen.
Dat kan prima met tabs, dan open je de tweede tab vooraf in die folder en dropt van het bron tab window op de tab van de doelfolder.
Super!
Echt snelle toegang tot Quick Access zit ik ook op te wachten,
dus zonder steeds naar boven te hoeven scrollen.
(Ik gebruik de Explorer als toegang tot bijna alles:
Documenten, foto's, video, muziek, games, development)
.
Enne widgets, prima, zolang je het maar uit kunt zetten... :+

[Reactie gewijzigd door Geekomatic op 23 juli 2024 17:37]

Misschien begrijp ik je opmerking verkeerd, maar je kunt nu toch al gewoon instellen waar je linkerdeel van verkenner naar toe springt wanneer je die opent? Je kunt kiezen voor Quick Access of This PC.
Ja, dat werkt bij het openen van de verkenner.
Maar als je dan op een quick acces link klikt,
dan versprigt het mappen venster naar die map,
(want de optie "expand to open folder" staat aan,
ik wil zien waar ik ben, en ook omliggende mappen snel kunnen benaderen.)
.
Wanneer je daar klaar bent en naar een andere Quick Access link wil gaan,
een doelmap bv, dan moet je nu het mappen venster terug scrollen.
Dit klinkt wellicht klein, maar als ik werk is dat elke paar minuten.
Dus ik ben erg blij met de aanpassing. :-)

[Reactie gewijzigd door Geekomatic op 23 juli 2024 17:37]

Mag van mij eerder dan later, recent nog wel de files v2 app geprobeerd (https://files.community/), maar dat was het nog niet helemaal.
Ziet er wel leuk uit, wat waren jouw mindere ervaringen?
Welnu, ik heb hem een paar maanden geleden geprobeerd, dus ik weet niet precies wat de huidige state is..

Het voelde nog een beetje ongepolijst en soms wat aan de trage kant. Je kan hem instellen als default file explorer, maar er zijn nog steeds situaties waarbij je niet deze , maar de Windows file explorer te zien kreeg. Ook openede hij vaak een nieuwe instance, terwijl ik liever een nieuwe tab zou willen in de instance die ik reeds open heb. Tenslotte waren er destijds nog wat issues met het verwijderen van bestanden.
Ben benieuwd of ik met sneltoetsen ook door de tabs heen kan bladeren. Weet iemand dit?
Je kunt tussen tabs bladeren met ctrl+(shift)+tab en ctrl+nummer, dezelfde shortcuts die een hoop andere programma's met tabs ook gebruiken.

[Reactie gewijzigd door KipKroket op 23 juli 2024 17:37]

De enige reden waarvoor ik Stardock Groupy indertijd heb aangeschaft :) Mooi als het eindelijk standaard ingebouwd is.

[Reactie gewijzigd door breezie op 23 juli 2024 17:37]

En over een jaartje of 10 dual-pane, ala Norton Commander, TC, XYplorer....
Ik snap werkelijk niet waarom deze feature niet eerder gerealiseerd kon worden. Ze hoefden niet eens code te schrijven. Genoeg appjes die het al deden. Ook open source.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.