Door , , 119 reacties

De Sony A7 II kent ten opzichte van de oorspronkelijke A7 een aantal wijzigingen, zoals een grotere grip, een stevigere body en een extra programmeerbare knop. Omdat de sensor en beeldchip onveranderd zijn, is ook de beeldkwaliteit vrijwel hetzelfde. De autofocus is wel wat verbeterd, maar nog steeds wat traag voor een camera in deze prijsklasse. De ingebouwde vijfassige beeldstabilisatie is met afstand het meest bijzondere kenmerk van de camera. Daarmee kun je met iedere lens langer uit de hand fotograferen en heb je meer vrijheid voor bepaalde instellingen, zoals een kleine lensopening of lage iso. Helaas is de camera daardoor wel in prijs gestegen.

Prijs bij publicatie: € 1.799,-
Verkrijgbaar vanaf: € 1.734,23
Geteste uitvoering: Sony A7 II - Body Zwart

De camera’s van Sony's A7-serie zijn al enige tijd op de markt en gedeeltelijk eerder besproken op Tweakers. De A7 Mark II is een verbeterde versie van de oorspronkelijke A7. Hij bevat een aangepaste body, meer programmeerbare knoppen, wat uitgebreidere videofuncties en een verbeterde autofocus. De meest in het oogst springende verbetering is echter de toevoeging van ibis ofwel in-body image stabilisation. Deze techniek kennen we al van Sony- en Pentax-dslr’s, Olympus-systeemcamera’s en een enkele Panasonic. Met de introductie van de A7 II zit deze functionaliteit nu voor het eerst in een fullframe-systeemcamera en dat is uniek. Vandaar dat we ons in deze review vooral concentreren op deze vernieuwing, al werpen we ook kort een blik op de verbeteringen.

A7 II body

Belangrijkste specificaties

A7 A7 II A7R A7S
Resolutie 24,3 24,3 36,4 12,2
Lichtgevoeligheid (iso) 100-25600 50-25600 100-25600 100-409600
Beelden per seconde 5 5 4 5
AF-punten 142 142 25 25
Flitssynchronisatie 1/250 1/250 1/160 1/250
Fasedetectie AF ja ja nee nee
In-body-stabilisatie nee ja nee nee
Videocodec AVCHD XAVC-S AVCHD XAVC-S
Gewicht (gram) 416 556 407 446

Populaire gebruikersreview

Door Jeroen Horlings

- Reviewer

Jeroen werkt sinds 2014 bij Tweakers en is van veel markten thuis, maar verdiept zich voor Tweakers vooral in camera's. Op dat gebied is hij geen onbekende; hij test al meer dan tien jaar camera’s en heeft zijn kennis over het onderwerp in meer dan 20 boeken weten te vervatten. Voor Tweakers test hij de nieuwste fotocamera's zowel in het testlab als daarbuiten en publiceert daarover in woord en beeld.

Volg Jeroen op Twitter