Door Jeroen Horlings

Redacteur fotografie

Samsung NX1 Review

Geweldige camera met grote achilleshiel

Door , 144 reacties

Inleiding

Met de NX1 heeft Samsung een grote stap gezet. De camera zelf, met het rappe autofocussysteem, de snelheid van vijftien beelden per seconde, de goede evf en de nieuwe sensor, is indrukwekkend en kan zich prima meten met concurrerende spiegelreflexcamera's. Ook de beeldkwaliteit is goed, al laat de ruisreductie op de hoge iso's wat steken vallen. Het schaarse lensaanbod is echter, zeker voor de doelgroep van deze camera, een probleem. En goed glas van Samsung is ook vrij prijzig. Hoe goed de NX1 ook is, de drempel om over te stappen ligt daardoor hoog.

Samsung is tegenwoordig een actieve speler in de cameramarkt, maar het Koreaanse bedrijf kent in vergelijking met grootmachten als Nikon en Canon nog maar een korte geschiedenis op dit vlak. In januari 2010 introduceerde Samsung de NX10 systeemcamera op de CES, gevolgd door de NX100 tijdens de Photokina in datzelfde jaar. Daarmee was een nieuw camerasysteem geboren.

nx1-a

Hoewel dit een van de eerste aps-c systeemcamera's waren, bleef het aantal modellen en lenzen beperkt. De meeste modellen waren gericht op huis-tuin-en-keukengebruik. De NX10-serie en diens opvolgers waren wel wat hoger gepositioneerd: dit zijn camera's met een dslr-achtige body met grote grip, een ingebouwde evf en kantelbaar scherm. Maar ook die categorie, te koop voor nog geen 800 euro met kitlens, kan niet echt opboksen tegen de topmodellen van Fujifilm, Sony, Panasonic en Olympus. Oftewel, er miste een segment: een (semi-)professionele camera.

Daar komt nu verandering in met de Samsung NX1. Het Koreaanse bedrijf wil enerzijds in een behoefte voorzien bij bestaande gebruikers, die momenteel vrij beperkte upgrade-mogelijkheden hebben als ze een betere body zoeken, en anderzijds wil men juist nieuwe doelgroepen aanboren. Dan gaat het om filmers, die tot nu toe nog nauwelijks bij Samsung terecht konden en vooral in het Canon- en Panasonic-kamp zitten, en gebruikers die veel aan actiefotografie doen. Het uitgebreide autofocussysteem en het hoge aantal foto's per seconde met continue autofocus zal hen zeker aanspreken.

*