Door Jeroen Horlings

Redacteur fotografie

Samsung NX1 Preview

Gericht op filmers en semiprofessionals

Door , 28 reacties

Inleiding

Samsung is al jaren een actieve speler in de systeemcamera-markt, maar hoewel het volgens eigen zeggen marktleider in Nederland is, kreeg het bedrijf nog niet echt een voet aan de grond als belangrijke camerafabrikant. Eén van de oorzaken was een beperkt aanbod van objectieven, maar ook van camera's.

De meeste modellen waren gericht op een gemiddelde consument die een camera vooral voor huis-tuin-en-keukengebruik inzet. De NX30-serie en diens voorgangers waren wel wat hoger gepositioneerd: dit zijn camera's met een dslr-achtige body met grote grip, een ingebouwde evf en kantelbaar scherm. Maar ook die categorie, te koop voor nog geen €800 met kitlens, kan niet echt opboksen tegen de topmodellen van Fujifilm, Sony, Panasonic en Olympus. Oftewel, er miste een segment. Een (semi-)professionele camera.

Daar komt nu verandering in met de Samsung NX1. Het Koreaanse bedrijf wil enerzijds in een behoefte voorzien bij bestaande gebruikers, die momenteel vrij beperkte upgrade-mogelijkheden hadden als ze een betere body zochten, en anderzijds wil men juist nieuwe doelgroepen aanboren. Wat dat laatste betreft denkt Samsung vooral aan filmers en (semi-)professionals die veel aan actiefotografie doen. Beide doelgroepen zijn voor Samsung praktisch nieuw. Filmers hebben Samsung tot nu toe links laten liggen en zochten vooral hun heil bij Canon en Panasonic. Met de introductie van de NX1 hoopt Samsung dat te veranderen.

NX1 body

Samsung moet natuurlijk wel met iets bijzonders komen voor deze doelgroep. En bovendien moeten ze zich onderscheiden van andere systeemcamera's (en dslr's) wat betreft specificaties, prijs en mogelijkheden. Op het eerste gezicht lijkt dat redelijk gelukt met de NX1. We konden hem vorige week in Amsterdam en deze week op de Photokina al even aan de tand voelen. Het gaat om een grote, stevige body met een frame van magnesiumlegering. De body doet wat betreft omvang niet onder voor een dslr; zelfs onze pink had voldoende ruimte op de grip. De NX1 body met daarop de 16-50mm f/2.8 of de net aangekondigde 50-150mm f/2.8 is een mooie combinatie, die goed in balans is. Tegelijkertijd is het compacte voordeel van een systeemcamera daarmee wel teniet gedaan.

nx1-a

Specificaties

De specificaties van de NX1 zijn erg netjes. Hij beschikt over 205 fasedetectie-punten op de sensor, wat volgens Samsung het snelste af-systeem van dit moment oplevert. Deze punten zitten bovendien over de gehele sensor verspreid en zijn kruislingsgevoelig. De NX1 kan maar liefst 15 foto's per seconde schieten met behoud van autofocus en heeft een buffer van circa 70 jpeg's en 40 raw's. Ook kan de camera opnemen in 4k video, zowel intern via de sd-kaart als met behulp van een externe recorder. Hiermee wil Samsung een serieuze gooi doen naar de doelgroep van dslr/csc-filmers. Maar het meest bijzondere aan de NX1 is wat ons betreft de sensor.

*