Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 71 reacties

Sony heeft de A7r Mark II aangekondigd, een systeemcamera met een fullframe bsi-cmos-sensor met 42,4 megapixels, 5-assige in-bodystabilisatie, 4k-video en een vernieuwd autofocussysteem.

De langverwachte opvolger van de in oktober 2013 aangekondigde A7r is uitgerust met een nieuwe 42,4-megapixelsensor. De resolutiesprong, van 36 naar 42 megapixels, is echter niet het meest in het oog springend; die eer gaat naar het sensorontwerp. Het is de eerste fullframe backside illuminated sensor, wat volgens Sony de lichtgevoeligheid ten goede komt. De bsi-techniek wordt vooral gebruikt in smartphones en compactcamera's met kleinere sensors. De grootste bsi-sensor tot nu toe was die van de Samsung NX1 en NX500. De lichtgevoeligheid van de A7r II-sensor gaat tot 102.400 iso, zowel in de foto- als videostand.

Verder heeft de camera het body-ontwerp van de A7 II overgenomen, met een iets grotere grip en een betere knoppenlay-out. Ook de 5-assige in-bodystabilisatie is overgenomen van de A7 II en werkt in combinatie met alle lenzen.

Het autofocussysteem, tot nu toe de achilleshiel van de A7-serie, is ook flink op de schop gegaan. De A7r II is uitgerust met 399 fasedetectieautofocuspunten op de sensor die horizontaal en verticaal 60% van het beeld beslaan. Volgens Sony is de camera daardoor goed in staat om snel bewegende objecten te volgen.

Dankzij een elektronische first curtain-shutter zou de camera 50% stiller zijn dan zijn voorganger. Daarnaast is er ook een volledig stille modus, op basis van een volledig elektronische sluiter. De burstrate bedraagt 5fps en de sluiter zou 500.000 cycli meegaan.

De camera kan 4k video opnemen, zowel intern als extern. Er wordt gebruikgemaakt van de XAVC-S codec en er is ondersteuning voor Picture Profile, S-Log2 Gamma en S-Gamut. De elektronische zoeker is optisch verbeterd en biedt nu een 0,78x-vergroting.

De camera wordt in augustus op de markt verwacht voor een prijs van 3200 dollar. In Nederland wordt de adviesprijs naar verluid 3500 euro, inclusief BTW.

Update: Nederlandse adviesprijs toegevoegd

Sony A7r IISony A7r IISony A7r IISony A7r II

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (71)

Handige linksDit is een beest van een camera en een enorme prestatie van Sony. Hier nog een keer de meest belangrijke specs op een rijtje:
  • 42MP Full-Frame Exmor R BSI CMOS Sensor
  • BIONZ X Image Processor
  • 5-Axis SteadyShot INSIDE Stabilization
  • 399 Phase-Detect AF Points & 5 fps Burst
  • Internal 4K XAVC S Video & S-Log2 Gamma
  • Weather-Resistant Magnesium Alloy Body
  • Built-In Wi-Fi Connectivity with NFC
  • ISO 102,400
  • no shutter blade motion
  • 3,5x faster than the A7r
  • A7rII focus is almost 40% faster than the one of the A7r
  • Shipping in August
Edit: ktf, deze camera heeft een normale shutter en een elektronische schutter. De elektronische schutter is nog steeds een rolling shutter, maar schijnbaar wel een hele snelle. Ook is er een optie tot gebruik van een Electronic First Shutter Curtain, waarbij (versimpeld) het open gaan van de shutter elektronisch gebeurd en de shutter dan alleen fysiek dichtgaat. Dit voorkomt onscherpte door trillingen in de camera en maakt minder lawaai dan ten opzichte van een volledig mechanische shutter.

[Reactie gewijzigd door Balance op 11 juni 2015 00:05]

Betekent 'no shutter blade motion' dat dit apparaat een volledig electronische sluiter heeft? Als dat zo is zonder dat het (onoverkomelijke) kwaliteitsproblemen geeft, is dat m.i. een grotere prestatie dan de rest van het rijtje :) De Nikon D70 was volgens mij de laatste SLR/mirrorless die dat voor elkaar kreeg.

edit: voor mensen die zich afvragen waarom dat belangrijk is: de Nikon D70 had een flitssynchronisatietijd van 1/500s, wat we daarna niet meer in DSLRs hebben gezien, dankzij de electronische sluiter. Daarnaast is het natuurlijk geluidsloos, maar dat maakte bij een DSLR zoals de D70 door de spiegel niet echt verschil

[Reactie gewijzigd door ktf op 11 juni 2015 00:05]

Ter info, met beetje selectief tape plakken op de contacten van de hotshoe zodat de camera niet wéét dat er een flits verbonden is, maar wel de flits laat afgaan - kan je perfect synchroniseren tot 1/2000 à 1/4000 op de oude D70. In die extremen krijg je wel wat rare artifacten in hele fele lichtbronnen. Maar dus geen zwarte band of onbelicht stuk beeld zoals je wel ziet bij huidige camera's als je voorbij hun limiet van 1/200 - 1/250s gaat.

Jammer dat dit niet verder ontwikkeld wordt - bijzonder handig voor flitsen bij felle zon. Zo'n zeer korte synchronisatie snelheid een bijzondere USP zijn.
Daar heb je HSS (high speed sync) voor :)
Nee toch niet. Met HSS verlies je drastisch flitsvermogen. Als je dan nog eens een beetje softbox wilt gebruiken dat sowieso wat licht opslokt, kan je praktisch veel minder bereiken dan met pure synchronisatie tot 1/4000 of korter .

HSS is niet te vergelijken met de mogelijkheden die ik hierboven omschrijf .
De D70 had alleen een gedeeltelijk elektronische sluiter.

Shutter - Combined mechanical and CCD electronic shutter
http://en.wikipedia.org/wiki/Nikon_D70

Ben tevens ook wel erg benieuwd naar de sluiter in de a7r II !
De specs geven een extreem lange levensduur en geen geluid aan, als dat in de praktijk zo is, is dit erg welkom voor vooral het schieten vanaf een statief :)
Tevens benieuwd naar de sensor, hoe dit in de praktijk uitpakt op een 'echte' (tov smartphones etc.) camera.

De innovatieve beloftes lijken groot te zijn met deze introductie :)
De eerste die dat had, was de Canon 1D uit 2001 met een max van 1/16000 en sync op 1/500.

[Reactie gewijzigd door z1rconium op 11 juni 2015 06:11]

Canon's megapixel vlaggenschip de 5Ds (volgens mij) krijgt dus concurrentie vanuit het mirrorless kamp van Sony. Vraag me af hoe de sensor zich weert tegen het overige geweld van Canon en Nikon op hogere ISOs.
Waarschijnlijk prima, want Nikon maakt ook gebruik van Sony sensors.
Nikon maakt ook gebruik van andere type sensoren dan alleen die van Sony.

Zo is de sensor in de 1-serie en in de D4(s) een Aptina.
De sensor in de D750 is alleen geproduceerd door Sony, maar is verder een eigen ontwerp.
Klopt. Nikon werkt wel samen met Sony voor ontwikkeling van sensoren maar vaak is het een eigen ontwerp van Nikon.
Ga er maar vanuit dat een Backlight sensor altijd beter presteert dan een reguliere CMOS sensor die terug te vinden is in de Canon. De 52MP sensor van Canon is bovendien een opgekrikte sensor. Uitgangspunt was daarbij een 24MP APS-C sensor die ze hebben opgewaardeerd naar een FF sensor.

Komt nog bij dat de sensoren van Sony al jaren (sinds 2012) een dynamisch bereik hebben van 14.9 eV versus 11.9 bij Canon. Dat scheelt 3 stops in lichtbereik en daarmee is de Sony sensor beter in het weergeven van details in de schaduwen en details in de hooglichten.

Canon loopt helaas hopeloos achter op het gebied van sensortechnologie ten opzichte van zowel Sony als Samsung.


Persoonlijk ben ik geen fan van het Sony systeem zelf, het gebrek aan service en de te kleine lens lineup, maar de technologie is zeker wel inspirerend te noemen.

[Reactie gewijzigd door p0pster op 11 juni 2015 09:02]

Erg knap ook dat ze 14.9eV in 14 bits weten te stoppen. Dat is an sich al revolutionair.
off-topic: Iemand hier eigenlijk enig idee wie de sensoren van RED en van Arri produceren?
De RED is een inhouse development, maar wordt geproduceerd door TowerJazz, waarvan Panasonic grootaandeelhouder is.

http://en.wikipedia.org/wiki/Tower_Semiconductor

[Reactie gewijzigd door p0pster op 11 juni 2015 16:20]

Interessant! in de wiki staat geen verwijzing naar RED. Waar heb je die info vandaan?
Gaat die verbetering van de gevoeligheid van de Sony-sensor tov Canon niet meteen verloren door het lichtverlies van de spiegel in het SLT systeem?
Er zit geen spiegel/SLT in.
Mirrorless ;)
BSI cmos

Houd rekening dat Nikon al de 36mp van sony gebruikte. Deze is op vele vlakken beter als de nieuwe 50mp van Canon. En ik denk niet dat Sony naar een duurder proces gaat voor achteruitgang.

Dit zal de op 1 na best CMOS sensor zijn. De beste vind je in de Pentax 645z en meerdere digital backs van medium format makers.
op fotografiegebied hebben de Sony (en dus ook Nikon) sensoren superieure DR tov van de Canon sensoren (geen idee wat de 50 Mp ons gaat brengen, dat kan wel eens revolutionair anders zijn), Qua video zijn de Canon camera's de betere vergeleken met de Nikon camera's--waarbij ik eigenlijk geen idee heb of het aan de sensor ligt of aan de rest van de camera...
Ook op video gebied lopen de Canon sensoren al een tijdje achter. De nieuwste Canon FF sensoren kunnen nog steeds geen 1080P @ 60fps, daar waar Sony FF sensoren dat al jaren ondersteunen (zie A7 en A99, etc.). De A7S is op dit moment de benchmark voor FF video in consumenten camera's, zowel voor wat betreft resolutie (4K via optionele recorder, 1080P in body zonder line skipping/binning) als filmen in donkere omgeving (minder ruis).

[Reactie gewijzigd door Jortio op 10 juni 2015 23:56]

Nou dat hebben ze wel, maar dat zit in hun cinema series, gezien ze daar 8 cameras in het assortiment hebben, lijkt het er op dat er een markt voor is die ze niet willen laten afsnoepen door "normale" cameras.
Dat zijn ook hele andere sensoren, doorgaans met veel lagere native resolutie. En ook daar lopen ze achter op Sony sensoren, zie o.a. de FS7 (eerder de FS700 die veel snellere read out had dan de concurrerende Cxxx bodies).
Was door codec en de manier van comprimeren.

Echter is dit niet meer waar de Nikon D750 is beter in video dan de 5d mk3 en waarschijnlijk ook de nieuwe met 5dsr

Echter maakt Nikon kleine verbeteringen de echte kwaliteit video vind je bij Panasonic en Sony.
Klinkt allemaal wel erg goed. Ik vraag mij alleen af welke "normale" gebruiker deze resolutie nodig heeft. Ik weet ook niet of de objectieven dit geweld nog wel aan kunnen. Gokje, de sluiter is misschien wel het grootste winstpunt is....
Het maakt objectieven niet uit wat de resolutie is. De pixel grootte is belangrijker. 42mp is vergelijkbaar met 18mp op een aps-c formaat camera. Die zijn tegenwoordig bijna allemaal 20 of 24mp (m.u.v. Fuji).
Dan maakt het nog steeds uit voor de objectieven, want ook bij die aps-c objectieven moesten eerst behoorlijke verbeteringen worden doorgevoerd om voldoende scherp te zijn op pixelniveau. Iets wat je vooral merkt als je een oude fullframe lens op een hoge megapixel m4/3 of 1" camera zet. De scherpte is dan vaak suboptimaal, ook al maak je gebruik van de zogenaamde "sweetspot".
Yep, maar dat pixelniveau komt ook steeds dieper te liggen hoe meer pixels je gebruikt. Een 20mp 1" sensor heeft veel kleinere pixels dan een 42mp full frame. Als de A7RII de zelfde pixelgrootte zou hebben als de sony RX100 (1" sensor) dan had ie een 148mp sensor. http://diglloyd.com/blog/...RX100-sensor-density.html
Klopt. In het algemeen is het zo dat hoe groter de pixel is, hoe gemakkelijker het wordt voor ruisonderdrukking omdat er simpelweg meer licht opvalt. Wel is het zo dat de ruisonderdrukkingstechnieken ook beter worden on die, dus op de chip zelf.
Wat is een normale gebruiker? Ook een amateur kan graag in foto's croppen en is dan blij dat ie nog heel wat Megapixels overhoudt. Of wat denk je van een mooie grote foto aan de wand?
Objectieven worden de laatste jaren redelijk veel vernieuwd met voornamelijk meer scherpte. Denk daarbij aan de Otus lijn van Zeiss, of de Art lijn van Sigma. Ook Canon zit niet stil en heeft in de afgelopen paar jaar een aantal L-lenzen uitgebracht die wel prijzig waren, maar optisch ook een flinke vooruitgang waren t.o.v. hun voorgangers. Dus daar wordt in ieder geval aan gewerkt.
Wat is "nodig"? We gaan straks ook naar 8K-schermen. Dan heb je die 42 megapixels al nodig om een scherp beeld af te leveren. Je hebt dan iets meer pixels dan het scherm zelf, maar door het Bayer-patroon zal je nog wat scherpte inleveren.
Maar als je naar een veel oudere standaard kijkt, namelijk de berekening van scherptediepte, en wat in die berekening als een scherp punt beschouwd wordt... Tsja, dan is 42 miljoen pixels volslagen onzin.
als ik het vertrouwen had dat sony ook effectief met de juiste lenzen ging uitkomen voor dit systeem zou ik er direct voor gaan. Heb een tijd geleden de overstap naar Fuji gemaakt en ben echt fan van mirrorless geworden gedurende een jaar durende reis door Azië en NZ. EVF > OVF. Sony heeft de middelen om de lenzen uit te brengen maar duurt waarschijnlijk nog een paar jaar vooraleer alles er staat, hebben ze ook ineens de tijd om AF op niveau van traditionele DSLR te krikken, en dan wordt het echt zweten voor Nikon en Canon vrees ik, want eer die twee mee op de kar zitten zou het kalf wel al eens verdronken kunnen zijn.

Ze hebben te sensortechnologie en de IBIS al in huis, nu nog het glas. Als ze het slim spelen leveren ze dan op lange termijn zowel een grote set lichtsterke zooms voor professionals, alsook kleinere primes voor reizigers of mensen die gewoon graag klein en compact willen, en dan heb je een camera waarbij je zowel een 24-70 F/2.8 op kan schroeven voor een bruiloft als een 4xmm f/2.x pancake-achtige lens om candid shots op straat mee te maken.

De vraag is gewoon of Sony nu eens eindelijk met de nodige vastberadenheid gaat blijven hameren op 1 systeem dat ze effectief tot wasdom gaan laten komen, want daar hebben ze in het verleden (meermaals) de steken laten vallen. Huidige roadmap voor FE-lenzen spreekt ook weinig tot de verbeelding momenteel (itt Fuji dat met relatief korte intervals keer op keer kwalitatieve lenzen releaset die ook effectief de pijnpunten in het systeem op dat moment adresseren).

http://www.sony.net/Products/di/lenses/roadmap.pdf
vs
http://www.fujifilm.com/p..._cameras/xf_lens/roadmap/

[Reactie gewijzigd door lykmeraid op 11 juni 2015 08:20]

Sony e-mount is ook de vatting op hun professionele film/videocamera's waarbij vergeleken deze camera dan plotseling helemaal niet zo duur is. Met dat commitment zit het dus wel goed. Zo zijn er bijvoorbeeld de in de filmwereld zeer gewaardeerde CP primes van Zeiss. En zelfs, als je wilt, de ultraprimes. Moet wel gezegd worden dat in die kringen manueel scherpstellen de norm is.
Verder zijn er naast de e-mount lezen ook adapters waarmee je andere lenzen kunt gebruiken. Zoals bijvoorbeeld alles van Sony/ Minolta, Canon en Nikon.
Sony heeft nu de betere prime lenzen dan fuji in mijn ogen. Dan nog een aantal aardige tot goede zooms en het groeit vrij snel. Sneller dan dat APS-C E-mount dat deed.
ik geloof dat er dit jaar al een quote was die heel voorzichtig zei dat 'nex de focus is'. Ik kan hem nu natuurlijk niet vinden, maar geloof me dat er voorlopig weinig alpha-mount spul zal komen.

De nex-mount is gewoon veel flexibeler wat betreft flange distance, waardoor er alle mogelijke adapters zijn voor oude lensvattingen en nieuwe van de concurrenten.

Op de alpha-mount kwam je al snel met problemen dat de flange-distance er voor zorgde dat je niet zomaar een adapter kon pakken om er bepaalde oude lenzen op te zetten en zo.

Ik ken in ieder geval een hoop pro mensen die altijd met Canon glas filmen maar wel altijd Sony's gebruiken (tenminste, een voorkeur hebben, soms word het bepaald door de klant). De fs-55 en fs-7 met een metabones adapter voor Canon glas zie je heel veel in het veld.

En dan een A7s als kleine 'mobiele' filmer die je in een gimbal rig kan hangen en dragen zonder dat het teveel weegt, of vanwege zijn ongehoorde low-light performance.

Anyway, ik wijk af. Ik dacht me echt te herinneren dat er een officieel statement was dat er niet meer gewerkt werd aan de alpha-lenzen en alpha-mount, en dat de A77-m2 een beetje de laatste release van de alpha-mount zal worden.

I'd love to be proven wrong though, dan heb ik misschien ooit nog een upgrade te doen... maar ik zit te hikken tegen of een nieuw body met dure adapter, en / of een set nieuwe lenzen wat ik eigenlijk niet wil.
Toch wel knap dat ze zoveel fasedetectieautofocuspunten (leuk scrabblewoord) in zo'n sensor kunnen verwerken, zonder dat dat invloed heeft op de foto. Je zou denken dat het pixelraster onderbroken moet worden voor die punten, of zou er nog genoeg ruimte tussen de pixels zitten?
op CCD sensoren zat er een memory-cell tussen elke foto-cell, dat kon toch ook? (alhoewel dat de reden is dat CCD sensoren nooit zo hoog zijn gegaan in megapixels geloof ik).

Vergeet ook even niet hoe een sensor werkt met een bayer filter. Eigenlijk is een serie foto-cellen er voor rood, een andere serie voor blauw en (meer) voor groen. Oftewel, er zitten ook 'gaten' in je kleur opname die ingevuld moeten worden. Denk dat dat met die fase-cellen niet anders zal zijn.

Maar het is inderdaad wel de vooruitgang van de afgelopen jaren. Mijn A65 had Sony's eerste 24mp APS-C sensor (toen 'bestond' er nog geen fase-detect-op-de-sensor) en die was niet echt geweldig op hogere ISO's.

Nu heb je 24mp APS-C sensoren die gewoon mooie plaatjes kunnen schieten op de wat hogere ISO waardes, _EN_ daarnaast nog ruimte tussen de cellen hebben om er fase-cellen tussen te proppen.

Je zou dus denken waarom zitten we nu al 3 jaar op 24mp en niet meer? Nou, omdat er (gelukkig denk ik) besloten is bij de makers van sensoren om de vooruitgang van chipfabricage te gebruiken om de 24mp sensoren beter te maken, niet om er meer megapixels op te proppen :).

[Reactie gewijzigd door dipje2 op 12 juni 2015 22:09]

Dat klopt ook, maar die AF sensoren zijn maar èèn pixel groot.

je hebt in totaal 42MP, oftewel 42177408 pixels dan maken die paar echt niet uit, de "Gaten" in de sensor zullen worden geinterpoleerd door de waardes van omliggende pixels, vandaar dat je er zo weinig van ziet.
Er wordt inderdaad een beeldpixel opgeofferd, maar wat is 399 pixels op een totaal van 42 miljoen? En als ze daarvoor de groene pixels opofferen, zitten er altijd genoeg groene in de buurt om (met een beetje interpolatie) te zorgen dat het gemis nooit wordt opgemerkt.
Heb de A7r een tijdje gehad en die autofocus kon idd beter.
Ben benieuwd hoe een full frame BSI sensor gaat uitpakken.
Wordt dit de D810 killer?
Ik denk dat strikt genomen deze camera een stap vooruit zet op de D810 (alhoewel DSLR en systeem camera's niet helemaal te vergelijken zijn).

Toch denk ik niet zo zeer dat het een killer is. Als je uberhaupt een D810 hebt, zul je ook fullframe lenzen hebben en is een investering van 5-10K in totaal is dan veelvoorkomend. Om een lang verhaal kort te maken: enthousiastelingen en pros kunnen niet zomaar overstappen.

Ik ben wel benieuwd naar het antwoord van Nikon.
Dat ligt nu iets genuanceerder, aangezien de camera volgens de persconferentie nu ook snel kan focussen (volgens Mark Weir zelfs sneller met EF glas + Metabones adapter, dan datzelfde glas op een FF Canon camera...) met native DSLR glas en bijbehorende adapter, mede dankzij fasedetectie op de sensor.

Dat betekent dat je met behoud van (of zelfs toevoeging bij veel primes) stabilisatie en autofocus op je bestaande lenscollectie, kan overstappen of deze camera kan toevoegen, zonder veel extra investeringen naast de body+ adapter.

[Reactie gewijzigd door Jortio op 10 juni 2015 23:26]

Ok, maar dat het kan maakt het nog niet direct een logische stap. Om dat soort Frankenstein constructies te maken dient deze body wel extreem veel meerwaarde bieden, de huidige bezitter heeft immers al een zeer goede camera (D810). Daarnaast zul je bij zware lenzen toch wederom het voordeel van een systeemcamera grotendeels teniet doen. En dan heb ik het nog over het mega eco systeem van accesories in bijvoorbeeld flitsers welke ook compatibel moeten zijn.
Een extra adapterring zie ik niet direct als "Fankenstein constructies", your mileage obviously varies.

Er zijn ook tal van unieke functies t.o.v. Canon en Nikon bodies in deze prijsklasse, zoals:
  • 4k (5K zelfs) full Super 35 sensor read out bij video,
  • 1080P FF video ook zonder lineskipping
  • tot 120 fps @ 720P slowmotion
  • professionele SLOG(2) gamma videoprofielen
  • een zoeker die daadwerkelijk werkt bij video
  • al je glas gestabiliseerd (ook alle primes..)
  • een kleinere vormfactor wanneer je geen grote lenzen meeneemt
  • de mogelijkheid om volledig stil foto's te schieten zonder statief
  • veel betere live view implementatie
  • de mogelijkheid om vrijwel elke lens (ongeacht merk) toe te voegen aan je collectie en te kunnen gebruiken (met stabilisatie) of uit andere/eerdere collecties een nieuw leven te geven
Daarom zie je op o.a. Dpreview fora/comment secties ook ineens relatief veel Canon en Nikon gebruikers geïnteresseerd in eventuele aankoop of zelfs overstap.

[Reactie gewijzigd door Jortio op 11 juni 2015 00:26]

Op zich allemaal terechte opmerkingen, maar vrijwel allemaal video gerelateerd, terwijl juist dat iets is wat mensen weinig gebruiken, alhoewel groeiende.
De helft van de genoemde punten is foto gerelateerd... En met name in het hogere segment is video al langere tijd sterk in opkomst. Denk aan semi-professionals en professionals die het voor hun werk gebruiken (trouwpartijen, journalistiek etc.), maar vooral ook steeds meer hobbyisten.

[Reactie gewijzigd door Jortio op 11 juni 2015 11:08]

Ik hoop dat ze die AF claim met Canon glas ook waar kunnen maken, en het niet weer gewoon vuige leugens ("PR") zijn.
Niet helemaal waar. In de pixel race zegt men in het algemeen dat een verdubbeling van de pixels ook echt scherper is en goed waar te nemen is. Daar het van 36MP naar 42 gaat is dat in verhouding marginaal! Wel kan er veel op het gebied van high iso en ruisonderdrukking zijn verbeterd.
Eens, erover nadenkend denk ik dat vooral op video gebied een stap voorwaarts is genomen. Ik heb zelf overigens een D800 en denk niet dat van 36MP naar 42MP een wezenlijk verschil zal maken.
Ik ben wel benieuwd naar het antwoord van Nikon.
Sony maakt hun sensoren beshikbaar voor Nikon daar Nikon de wafer steppers levert. Dus deze sensor gaat in De D4x of de D5 ofzo vermoed ik.

Edit: D5 zal trouwens niet, want de D5 zal wel weinig Mps hebben omdat daar snelheid belangrijker is dan megapixels.

[Reactie gewijzigd door Shark.Bait op 10 juni 2015 23:15]

Nikon klapt in z'n handen.
Ze zitten op het 1 na grootste lens assortiment. Ze hoeven alleen de nieuwe sensor af te nemen een D820 sticker op de D810 plakken en ze kunnen Canon voor de komende 5 jaar aftroeven.
Dat zijn bijzonder goede specs, als A7S eigenaar kan ik alleen maar zeggen: Laat die A7S II ook maar snel komen :)
Als je hem vooral voor video gebruikt dan beloofd dit heel wat goeds.

Interne 4k en die IBIS zijn zeer mooie toevoegingen. Wellicht propt Sony hun niewere Slog3 profiel erin. Om het verschil met de a7r II nog wat duidelijker te maken.
Ja klopt, ik heb bij m'n A7S een Atomos Shogun. Die clean hdmi-out is sowieso winst, maar als de A7S II dan ook nog 60fps 4K en 1080p 120fps (in S-Log 3) uit kan sturen, zou dat erg mooi zijn :)

Edit: 422 10-bit mag ook wel.

[Reactie gewijzigd door Typic op 11 juni 2015 00:44]

Wel Bionz-X en XAVC-S en S-log2 en zo.. weet iemand of deze dan ook full sensor readout heeft voor de video, of is daar de megapixel count gewoon teveel voor?

Of in andere worden, is dit ook gelijk een update voor de A7s of mogen we nog een A7s-mark2 verwachten?
Wel Bionz-X en XAVC-S en S-log2 en zo.. weet iemand of deze dan ook full sensor readout heeft voor de video, of is daar de megapixel count gewoon teveel voor?
Enkel volledige readout binnen een Super35 kader, wat dus eigenlijk neer komt op een cropfactor van ongeveer 1,5.
not that bad. Denk dat ik liever een cropfactor heb van 1.5 als het inderdaad moire scheelt / oplost, en misschien zelfs minder rolling shutter (*hope* *hope*)

Een metabones speedbooster er op en je krijgt je fullframe weer een beetje terug.. maar de prijzen daarvan zijn wel zo hoog dat je het ook echt moet willen :S.
Kan iemand me vertellen of deze global shutter heeft of rolling shutter? Ik heb een global shutter camera en ik wil nooit meer terug naar rolling.
Sony RX10 mk2 rx100mkiv moet je bekijken staan op DPreview.

Deze hebben een nieuwe stacked senaor met een electronische hoge snelheid sluiter.
Deze camera combineert een hoop van de vorige A7's (=meervoud, niet de s)

Stabilisatie uit de a7 II
en de 4k recording uit de a7s (Nu ook intern!)
electronic first curtain-shutter uit de A7

Hoop mooie features in èèn body, wel een beetje jammer van de hoge prijs, die is fors in vergelijking met de andere a7's
Ja ze lijken daarbij de prijs ook te hebben gecombineerd. :D

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True