Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 31 reacties
Submitter: Who Am I?

Sony heeft een nieuwe spiegelloze full-frame-camera aangekondigd. De A7S II is, zoals de naam al aangeeft, de opvolger van de A7S, maar biedt ten opzichte van dat model beeldstabilisatie over vijf assen en een verbeterd autofocussysteem. Sony richt zich met deze camera met name op filmers.

De A7S II neemt een deel van de eigenschappen van de A7S over en voegt daar vernieuwingen die de A7R II bracht aan toe, zoals de beeldstabilisatie over vijf assen en de mogelijkheid intern 4k-video op te nemen. Dit gebeurt volgens Sony zonder pixelbinning in full-frame-beeldformaat. Daarnaast is de camera in staat beelden met 120fps op 100Mbit/s te schieten, bij gebruik van een uhs-i class 3-geheugenkaart, voor 4x/5x-slowmotionweergave op full hd.

Dat Sony zich steeds meer op de videofilmer richt blijkt ook uit de functies voor deze groep gebruikers: aanwezig zijn ondersteuning voor de S-Gamut3.Cine-kleurruimte en S-log3-logcurve, een nieuwe Gamma Assist-display en een verbeterde Zebra-functie voor tonen van overbelichte delen.

Net als de A7S heeft de camera een 12,2-megapixelsensor, met maximale lichtgevoeligheid van iso 409.600. Ten opzichte van de voorganger heeft het autofocussysteem een upgrade gehad, naar 196 af-punten. Hiermee zou ook bij weinig licht snel en accuraat focussen mogelijk zijn. Ten slotte is de elektronische viewfinder met oled-display verbeterd. Deze biedt nu 0,78x-vergroting en is voorzien van een coating van Zeiss die hinderlijke reflecties moet voorkomen. In november moet de A7S II beschikbaar komen, met een adviesprijs van 3400 euro.

Sony A7S IISony A7S IISony A7S IISony A7S II

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (31)

Ik kan zelf niet wachten om te beginnen met de opbouw van een portofolio om de Amsterdamse filmacademie te attenderen, ik zal moeten beginnen met een a6000; mijn handen beginnen echter wel te jeuken als ik dit nieuws lees :9~
Het enig wat ik een beetje vreemd vind is dat Sony helemaal geen nieuwe lensen gelanceerd heeft. De 35mm f1.4 die hier getoond wordt is de enige native 1.4 met AF. Zooms heeft Sony niet sneller dan f4. Is dat dan niet iets waar jij last van gaat krijgen? (overigens ben ik zelf groot fan van de a6000 maar een 24-70 f2.8 mis ik als amateur wel eens dus ik kan me voorstellen dat je als toekomstige pro filmer dat helemaal merkt)
Zeis heeft een prima aanbod van uitstekend glas voor Sony E-mount. Zelf gebruik ik bv. de de manuele Loxia 50mm die ook interessant is voor filmers met de 'declick' functie:
"One completely new feature of the Loxia lens is that you can ‘declick’ the aperture’s locking mechanism using a tool (supplied) and an adjustment screw on the bayonet surface. This means that for video applications, you can smoothly eliminate any unwanted differences in brightness as you pan the camera. This feature can also be used with other video systems whose size makes them suitable for adaption.".

Zeiss Loxia & Batis zijn twee productlijnen voor Sony-E mount.
Loxia : http://www.zeiss.com/came...enses/loxia/loxia235.html
Batis: http://www.zeiss.com/came...enses/batis/batis225.html

[Reactie gewijzigd door frankyds op 11 september 2015 14:29]

Maar dat zijn allemaal E mount prime lenzen. Voor de A7S II zul je toch FE mount lenzen nodig hebben. Verder dan de eerder genoemde FE 35mm F/1.4 en de FE 55mm F/1.8 komt Sony nog niet in zijn Full Frame aanbod. Qua zooms is het ook beperkt tot F/4.0 als grootste diafragma.

Een aantal F/2.8 Zooms en meer keus in lichtsterke primes zou toch wel wenselijk zijn voor de FE mount. Een aantal F/2.8 zooms voor E mount zou ook niet verkeerd zijn.
De lenzen die frankyds noemt zijn allemaal fullframe, dus feitelijk FE mount. E- en FE zijn immers hetzelfde, met uitzondering van de sensoromvang. Er zijn dus meer lenzen dat je denkt - ook meer lichtsterke primes. Maar nóg meer is uiteraard altijd beter en f/2.8 zooms zijn zeker welkom.
Ik zie het nu inderdaad, maar dat is dan niet erg duidelijk als je het mijn vraagt. Dat zou bijna hetzelfde zijn als een Canon Full Frame lens EF-S noemen. Het zou fijner zijn als ze dan consistent zijn en het een FE mount noemen omdat dat beter aangeeft dat het Full Frame compatibel is.

Bij de Sony/Zeiss Full Frame lenzen doen ze dat immers wel. Raar. http://www.zeiss.com/came...sc/distagontfe1435za.html

Daarnaast is het over het algemeen wel duidelijk dat FE ook te gebruiken is op E mount/crop. Zelfde als dat bij Canon dat EF bruikbaar is op EF-S/Crop.

[Reactie gewijzigd door Soinar op 11 september 2015 15:34]

Zijn die dan ook bruikbaar zonder converter?

Ik heb me de afgelopen tijd nl. in proberen te lezen in camera's omdat dat een onderwerp is waar ik (nog) niet zo veel van af weet en de systeem camera's van Sony lijken mij een zeer goed alternatief voor een DSLR maar het lenzenaanbod leek mij vrij karig toen ik in de pricewatch filterde op E-Mount lenzen.

FE mount werkt dus ook (zonder converter?) op E-Mount camera's?
Is dat met behoud van alle lensfunctionaliteit?
En zijn er meerdere soorten lenzen die op de E-Mount werken zonder verlies van functionaliteit?

Als ik bvb. kijk naar lenzen in de pricewatch zie ik dat voor de E-Mount de Samyang 24mm F/1.4 de enige lens is met F/1.4, alle andere lenzen hebben een hoger F getal... In vergelijking met bvb. Canon met hun L lenzen of Leica met hun <=F/1.0 lenzen lijkt het alsof je voor low-light condities daar dus beter af zou zijn?

(Ik weet best dat je dit niet perse nodig hebt maar ik geloof wel heilig in de keuze te hebben en gezien de Sony systeem camera's het vrij goed doen vind ik het raar dat er zo'n karig aanbod is)

EDIT:
http://www.imaging-resour...stifying-sony-lens-mounts
Blijkbaar kun je alle A-mount lenzen dus ook op E-mount bodies plaatsen... met een converter... die nadelen met zich mee (kan) dragen afhankelijk van het soort lens/converter.

[Reactie gewijzigd door Ayporos op 11 september 2015 16:40]

Alle E-mountlenzen werken op alle E-mount camera's, fullframe of APS-C. FE-lenzen kunnen gewoon een grotere sensor belichten, E-lenzen krijgen donkere zones aan de randen op een fullframe sensor.
Bedankt voor de reactie!

Ik zou echter niet snappen waarom mensen een APS-C lens zouden willen gebruiken op een 35mm body.
Je kunt blijkbaar de camera automatisch laten croppen maar ja dan verlies je natuurlijk wel resolutie.

Logischer is om een APS-C body te kopen met full-frame lens en dan later te upgraden naar een full-frame body.
Dit schijnt ook de consensus te zijn onder pro-fotografen.. dat je als beginnende fotograaf beter meer geld uit kan geven aan goed glas dan aan een high-end body zodat je je glas mee kan nemen naar een nieuwe body wanneer/als je die upgrade.

Mijn issue blijft dus echter overeind:
Je kunt wel (met verlies van functionaliteit/snelheid) adapters gebruiken maar het huidige e-mount lens aanbod blijft vrij karig in vergelijking met de DSLR camera's... mijns inziens zou een groter lensaanbod meer mensen doen overwegen om toch een systeemcamera aan te schaffen in plaats van een DSLR omdat mijns inziens systeemcamera's wel enorme voordelen hebben ten opzichte van DSLR's.

Zie hier een filmpje dat Sony systeemcamera's vergelijkt met DSLR's welke ik zeer overtuigend vond:
https://www.youtube.com/watch?v=7wM_5nROeaw
Helemaal mee eens. Sony heeft gewoon een karig lenzen aanbod. Bovendien is er een veel kleinere tweedehands markt. Dat gezegd hebbende vind ik systeem camera veel makkelijker schieten.

Je kan veel beter meteen zien of iets overbelicht gaat raken of wat de impact van andere ISO is. Het zal wel goedkomen maar ik snap niet goed waarom ze een lichtgevoelige camera prioriteren over lenzen als ze al de beste lichtgevoelige camera hebben. Ze winnen zo niets
Helemaal mee eens. Sony heeft gewoon een karig lenzen aanbod.
Hoezo karig? Kijk eens naar het mirrorless aanbod, Sony, Fujifilm en MFT hebben alle drie een zeer mooi aanbod.

Het klopt dat er minder tweedehands aanbod is; de systemen bestaan nog niet zo lang als de DSLR systemen. Ook betaal je nog meer voor nieuwe lenzen. Dat heeft met marktaandeel te maken. Dat probleem lost zich dus vanzelf op.
Bijvoorbeeld de 10-18 voor APS-C is vanaf 12mm prima te gebruiken op een A7. Je krijgt dan dus een gigantisch wijde lens op je fullframe camera.
En je mag er naast Zeiss nu ook Schneider bijrekenen (25mm, 35mm, 50mm, 75mm, 100mm):
http://www.sonyalpharumor...ses-for-the-sony-e-mount/
Het mooie van de A7 reeks, is dat er adapters zijn waarmee je practisch iedere lens van iedere fabrikant, inclusief automatische scherpstelling, kan gebruiken. Doordat de afstand tot van de mount tot de sensor in systeem camera's een stuk kleiner is, kunnen er adapters gemaakt worden waardoor een niet E-mount lens op de juiste afstand van de sensor kan worden bevestigd. In de tussenliggende ruimte kan dan de benodigde electronica gebouwd worden om het focus mechanisme aan te drijven en een vertaalslag te maken om het mechanisme aan te sturen. Zelfs middenformaat lenzen van bijvoorbeeld Hasselblad kunnen hierdoor op de A7 camera's gebruikt worden.
Ik heb inmiddels al een flink aantal verhalen gelezen van fotografen die om deze reden overgestapt zijn van Canon, Nikon en Haselblad naar de A7 camera's (met name de A7rII). Je hoeft namiljk niet je hele verzameling glas te vervangen!
Oke maar de enige waar dat goed werkt,als je af wil hebben, is de rII. Ik ben het op de sII specsheet bijv nog niet tegen gekomen. Ook de a6000 heeft het niet. Ik heb zo'n adapter en op mijn a6000 is dat te traag voor iets dat beweegt. Begrijp me niet verkeerd, de camera's werken prima maar ik snap niet waarom Sony zo weinig mensen uitbrengt. Ze kunnen relatief eenvoudig hun Alfa lenzen omkatten en hoeven geen volledig nieuw optisch ontwerp te maken. Ja ze zijn dan wat groter maar naast de huidige kleine lenzen zouden wat grotere snelle lensen erg fijn zijn
Het omzetten van de alpha lenzen is echt niet zo 1,2,3 gebeurd. De lenzen zitten veel dichter op de sensor waardoor er een ander ontwerp nodig is. Met dit argument zou Canon ook al een flink aanbid moeten hebben voor hun M-serie.

Overigens is het de verwachting dat Sony binnen een maand nog 7 nieuwe lenzen aan gaat kondigen, dus ze zijn er zeker wel mee bezig, maar het is wel wat meer dan een kleinere behuizing om een bestaande lens heen bouwen.
Maar canon doet dat in de vorm van een adapter. Sony heeft het probleem dat A mount lensen niet gestabiliseerd zijn en ze op 1,of andere manier een losse tracker nodig hebben om goed te werken (ae4 adapter) .

Omdat de flange distance op emoubt korter is is de optische aanpassing beperkt tot lens langer maken. Waarschijnlijk worden ze vertraagd doordat stabilisatie toegevoegd moet worden maar jammer is het wel
Dat is wel interessant, maar stel je hebt weinig glas, dan zou je lijkt mij altijd prefereren om direct een objectief te kopen met mount en elektronica behorende bij dat systeem? In die situatie zitten ook mensen, waaronder ik.

Ik zie genoeg <<insert ander merk>> objectieven langskomen, maar overweeg niet daar dan ten volle in te investeren als ik toch uiteindelijk voor een andere mount ga. Het is natuurlijk wel een no-brainer als er toekomstig voor alle fabrikanten zulke adapters komen waarmee je 100% functionaliteit behoudt. Maar goed, dat zal waarschijnlijk niemand weten. Voor mij in elk geval op dit moment een blijvende twijfel waar je voor moet gaan en die heb ik al een ruime 2,5 jaar. Het is overigens ook bijna een no-brainer als je al voorzien bent van tig lichtsterke zooms/primes uit het verleden, een adapter is dan goedkoop, zeker in geval bij behoudt van functies.

Zijn er hier bijv. mensen die een overstap overwegen, nog weinig lichtsterke objectieven hebben en daarom nog twijfelen (flexibel zijn) over hun keuze? Zijn er hier mensen die vanuit die situatie recentelijk lichtsterke zooms hebben gekocht bijv. bij Nikon en Canon om deze op een Sony camera te gebruiken of wachten zij liever op E/FE mount objectieven?
Verder: doet een adapter afbreuk doet aan de eventuele aanwezige weathersealing van body en objectief of is de adapterkoppeling tussen beiden ook weathersealed?
Ik zal waarschijnlijk met de standaard 16-50 composities gaan leren en vervolgens upgraden naar een Cinelens. Ik denk dat de meeste A7 eigenaren ook een Cinelens tot hun beschikken hebben aangezien het een pareltje is om mee te filmen.

Daarnaast denk ik dat Sony nog wel met betere lenzen gaat komen; dit is slechts een upgrade van de A7S.

[Reactie gewijzigd door CykkVii op 11 september 2015 14:18]

Ach gewoon een lens adapter (want dat is lekker makkelijk bij spiegelloze cameras) en dan alle lenzen gebruiken die je wilt :D
Iedereen begint klein, een dure camera zegt niets of de kwaliteiten van een cameraman of fotograaf ;)

Succes in iedergeval!
Goed bezig bij Sony. De RX 1 schijn uit te komen met een curved sensor, waarvan hier het eerste resultaat:

http://www.techradar.com/...ved-camera-sensor-1256467

en de sensor:
http://www.thephoblograph...ame-cameras/#.VfLFu5fW_wA

[Reactie gewijzigd door satya op 11 september 2015 14:16]

Die gebogen sensor is inderdaad veelbelovend! Helaas is het al lange tijd stil op het gebied van deze techniek. Van de linkjes die jij geeft is het laatste nieuws van Juli 2014. Het grote probleem is, dat je een lens nodig hebt met een vast brandpunt. Voor ieder brandpunt is namelijk de lens afwijking anders en heb je een andere curve in de sensor nodig, je kan er dus geen zoomlens monteren. Voor veel toepassingen heb je geen zoomlens nodig, maar als ik 2600 euro (de prijs van de RX1 op dit moment) betaal voor een camera, wil ik in ieder geval een klein beetje kunnen zoomen. Er zijn dus nogal wat obstakels die overwonnen moeten worden voordat zo'n sensor in een camera te vinden zal zijn. Ze zullen eerder in telefoons te vinden zijn denk ik. Die hebben namelijk een lens met een vast brandpunt.

[Reactie gewijzigd door Who Am I? op 11 september 2015 15:53]

Ik speelde ook met dat idee, er zelfs als een patend voor de oplossing:
Dynamically curved sensor:
http://www.google.com/patents/US20140049683

en mogelijk zelfs nog een oplossing:
http://www.imaging-resour...-zoom-with-curved-sensors
Hopellijk word de volgende a7 weer een budget model, 3400 euro is stevig aan de prijs.
Dit is dan ook de A7S. De gewone A7II is voor ¤1600 te krijgen.
3400 danm...

Ik mis de stabilisatie enorm in mijn A7s en dacht ik verkoop mijn a7s en schaf ik een A7s II aan. Maar die prijs is zeker aan de stevige kant (voor stabilisatie + interne 4k). Ruim 1400 euro meer dan dat ik aan de A7s heb uitgegven. Voor de 1400 euro, kan ik ook een fatsoenlijke Gimbal systeem kopen.
Als je stabilisatie mist zou ik zeker voor een gimbal gaan ipv de A7s in te gaan ruilen voor een A7sII. Heb zelf een A7s, DJI Ronin M gimbal, Atomos Shogun en de A7RII. En ook al heb je stabilisatie in de body (A7RII), deze kan nooit op tegen de stabiliteit van een gimbal.
Vreemd dat de groto foto-sites er nog niet over berichten. Kennelijk zit er nog een NDA op of Sony heeft ze niet geïnformeerd. Deze was wel verwacht. De nieuwe A7II body met de zelfde sensor.
Wat ik nu (als filmmaker) graag wil weten:

Is dit nog steeds het (lelijke) 8 bit en 4:2:0 color sampling? Ik gok zelf van wel. Maarrr, is dit hetzelfde geval via de HDMI output? Hopelijk heeft deze een HDMI output van 10 bit en 4:2:2
Wat een fantastische camera.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True