Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Age of Wonders: Planetfall van Nederlandse ontwikkelaar komt op 6 augustus uit

Age of Wonders: Planetfall komt op 6 augustus uit. De game wordt gemaakt door Triumph Studios uit Delft. De studio werd in 2017 overgenomen door Paradox Interactive, de uitgever van het spel.

De verschijningsdatum blijkt uit een vermelding in de Microsoft Store en op Steam. De game is vanaf dinsdag te bestellen in de downloadwinkels voor 50 euro. Bij de aankondiging in mei vorig jaar werd gezegd dat het spel in 2019 uit zou komen, maar een datum werd niet genoemd.

In tegenstelling tot eerdere games uit de Age of Wonders-serie, speelt Planetfall zich in de toekomst af. Het is net als eerdere delen een turn-based strategiegame. De singleplayercampagne speelt zich af op willekeurig gegenereerde speelvelden en er is een multiplayermodus. In een video op Twitch laten de ontwikkelaars verschillende aspecten van de game zien.

Age of Wonders: Planetfall komt uit voor de pc, de PlayStation 4 en de Xbox One. Het is voor het eerst dat een game uit de serie naar consoles komt. De vorige delen kwamen alleen uit voor de pc. De vorige game was Age of Wonders III, die in 2014 uitkwam.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

19-02-2019 • 20:16

40 Linkedin Google+

Reacties (40)

Wijzig sortering
Age of Wonders EULA die er na release in kwam :

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways:
- To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs)
- To create reports, analysis or similar services for use by Triumph and its affiliates for the purposes of research and/or business intelligence, for example to track potential problems, behaviour and/or trends with our services.
- To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs)
- To administer a contest, promotion, survey or other site feature
- To send periodic emails
The email address you provide may be used to send you information, respond to inquiries, and/or other requests or questions.
[...]
We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties [...]

Nope Nederlands of niet, maar dit type ontwikkelaars steun ik niet.
In andere woorden:
- Basisinformatie zoals login gegevens
- Beschikbaar stellen van mogelijk support
- Data over crashes opslaan, mogelijk globale data voor balancing en mogelijke issues met het spel oplossen
- gebruik mogen maken van je gegevens als je meedoet met een door hun georganiseerde wedstrijd/promotie/vragenlijst
- Indien je je inschrijft voor een nieuwsbrief o.i.d. (zo ver ik weet moet je dat altijd nog apart aanvinken) maar moet al afgevangen worden in de EULA
- email mag dus daarnaast gebruikt worden voor specifieke vragen en informatie die niet binnen een nieuwsbrief hoeft te vallen (specifiek aan jou of een mail met een uitzonderlijke situatie, bijvoorbeeld datalek o.i.d.)

- Ze moeten waarschijnlijk wel aangeven van third party want als ze bijvoorbeeld een service gebruiken voor de multiplayer servers o.i.d. dan loopt dat via een third party en daar zijn ook bepaalde gegevens voor benodigd.

Je kan bijna geen software ontwikkelen zonder zo'n EULA. Tenminste niet als je mogelijk problemen wilt hebben omdat je EULA niet volledig is.
Dat is anders een hartstikke standaard EULA. Success, je kunt dus geen enkele game meer aanschaffen.
Dat is natuurlijk een non-argument: als iedereen het doet dan is het goed? Het is bijzonder vreemd dat het mogelijk is dat een ontwikkelaar van wie ik een spel aanschaf mijn persoonlijke gegevens aan "betrouwbare" (door wie?) derden door zou mogen verkopen.
Het is zeker niet zo dat het goed is omdat iedereen het doet, dat zeg ik ook niet. Maar mag ik vragen waarom je je er specifiek bij Triumph zo druk om maakt?
Ik denk overigens niet dat ze je data doorverkopen, dat staat er ook niet. Ze gebruiken waarschijnlijk analytics software van een derde partij, want die gaan ze natuurlijk niet zelf ontwikkelen (ze maken games), dus dan gaan je gegevens per definitie naar een derde partij; daarom moeten ze dat in de EULA zetten.
Je kunt analytics toch geween zelf hosten met Piwik (of hoe heet dat tegenwoordig ook alweer)? Er zijn genoeg websites die dat doen. Gegevens doorsturen naar een derde partij is heus niet nodig. Het is alleen de makkelijkste weg.
Het grootste probleem is dat hoe meer bedrijven (dus ook die third party) je gegevens hebben des te groter de kans is dat die informatie met een hack buit word gemaakt.

Is de ontwikkelaar daar eigenlijk voor verzekerd ?
Als het namelijk gebeurd dan vind ik eigenlijk dat je een vergoeding moet krijgen.
Ze willen extra data maar dan moeten zo ook wel de extra verantwoordelijkheid nemen...
Als het analytics bedrijf (de derde partij) gehacked wordt, en ze melden het te laat of ze zijn aantoonbaar nalatig geweest met hun beveiliging, dan kunnen ze inderdaad een boete krijgen in Europa door de GDPR. Het is me niet duidelijk waarom de ontwikkelaar zelf je een vergoeding zou moeten geven. Overigens staat het je altijd vrij om een bedrijf aan te klagen om een vergoeding af te dwingen, dan beslist een rechter of je gelijk hebt. Er zijn al verschillende class-action rechtszaken geweest in het buitenland naar aanleiding van breaches (hacks waarbij gebruikersdata uitlekt), maar het is heel lastig aan te tonen als individu dat je schade hebt geleden en hoe je die schade uitdrukt in een geldbedrag. Het is ook nog een vrij nieuw gebied.
Ik denk overigens niet dat ze je data doorverkopen, dat staat er ook niet.
Dat staat er wel als je goed leest (heb de relevante tekst benadrukt):
We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties [...]
Oftewel, aan derden die 'vertrouwd' zijn (door wie dan? en wie bepaalt dat?) mag de ontwikkelaar wel data verkopen, ruilen, of overhandigen.

Je argument over het analyseren van software door derden vind ik niet overtuigend: als je software gebruikt om je spel te analyseren, dan is dat nog geen reden om die data ook naar de ontwikkelaar van de analysesoftware te versturen. De postbode hoeft mijn post toch ook niet te lezen om het te kunnen bezorgen?

Bovendien zou een goede EULA zo specifiek mogelijk moeten zijn. Als je alleen met een derde geanonimiseerde data zou delen ten behoeve van verbetering van het spel, dan moet je dat zeggen. Het bereik van de huidige formulering is nu véél te groot zonder dat duidelijk is waarom. Dat zou iedere potentiële klant van deze ontwikkelaar met gezonde achterdocht moeten bekijken.
Dan hadden ze het er bij release in moeten stoppen zo dat de klant een keuze heeft. Niet halverwege en het onmogelijk maken om te spelen als je niet accepteert (iig online).

En ik speel genoeg spellen waar bij ik dit niet hoef te accepteren:?
Lees je van al je games de EULA volledig door? Het er later pas instoppen nadat de game al gekocht is, is overigens minder handig inderdaad.
Die data gebruiken ze om bijv. te zien welke rassen populair zijn. Welke gamemodes populair. Zo kunnen ze het spel bter maken.
Ik hoop heel erg dat er een Linux versie onderweg is, net zoals bij Age of Wonders III. Ben zo'n enorme fan van deze serie, maar ik ga niet terug naar Windows voor dit spel.
Ik snap niet dat ze geen toolkit gebruikt hebben die PC-style releases gewoon automatisch kan packagen naar macOS, Linux en Windows, zo moeilijk is het nou ook weer niet.

[Reactie gewijzigd door johnkeates op 20 februari 2019 02:18]

Mijn vermoeden zegt dat als het echt zo simpel is als dat je suggereert dat alle softwareleveranciers dit dan zouden doen
Dat is niet hoe het met publishers werkt, marktsegmentatie is belangrijker dan wat er technisch mogelijk is. Dingen die technisch mogelijk zijn worden net zo vaak niet uitgevoerd als dat er techniek gemarket wordt die niet bestaat.
Ik durf het niet aan om je plusje te geven, maar volgens mij heb je hier zeker een punt. Jammer dat dit als een flamebait of niet nuttige toevoeging wordt beschouwd.
Sommige mensen trekken zich feiten aan als persoonlijke aanval, maar dat is iets wat op tweakers wel vaker gebeurt.

Het probleem in dit specifieke geval is dat het natuurlijk om een kleinere studio gaat en ze ook nog eens een eigen engine gemaakt hebben, dan krijg je al snel dat je krappe keuzes moet gaan maken m.b.t. je uitgave. Normaal zou je dan een uitgever hebben die daar nog een mening over heeft (welke platformen, wanner, komen er exclusives enz.), maar in dit geval hebben ze het afgedekt door zelf de platformen waar ze het meeste geld uit denken te halen te kiezen en dat komt dan weer overeen met de algemene richting van uitgevers (en marketing afdelingen - die willen natuurlijk kunnen hun doelgroep zo breed mogelijk aanspreken).

[Reactie gewijzigd door johnkeates op 20 februari 2019 14:39]

Precies. Het is zeer aannemelijk dat dit eerder een marketingtechnische reden heeft dan een praktische.

offtopic: Ik reageer en modereer eigenlijk niet meer sinds ik gewezen ben op foutieve moderaties, via een e-mail. Het betrof moderaties op reacties als de jouwe, waar een +2 of +3 je reactie alleen maar zichtbaar maakt. Natuurlijk is dat een foute moderatie, maar de oorzaak van die moderatie is niet onwil van mijn kant, maar de 10+ moderaties daarvoor die voor een -1 hebben gezorgd. Het moderatiesysteem is bankroet in mijn ogen. Als je ook maar een beetje kritiek hebt, komt er een leger aan fans aan om jouw reactie te minnen. Ergens heeft dat behoorlijk wat weg van censuur en het is erg treurig dat juist de gebruikers van Tweakers zich hier schuldig aan maken.
Dat gebeurt natuurlijk vaker, marketing of bedrijfstechnische redenen in plaats van praktische (of 'techniek'-technische) redenen. Eigenlijk ook niet zo gek, het doel (of bestaansrecht) van een commercieel bedrijf is vaak beperkt tot zo veel mogelijk geld verdienen, en dan is 'technisch haalbaar' en 'praktisch mogelijk' een stuk minder waardevol dan een goed marketingpraatje en een opgeknipte markt. Begrijpelijk, maar ook jammer. De bergen aan technologie die gewoon verstoft en het daglicht nooit ziet om dat er niet genoeg verdiend kon worden aan het uitbrengen of vrijgeven...

(m.b.t moderatie: daar van is de waarde m.i. al jaren compleet afwezig, op z'n best een slechte vorm van directe democratie wat in de praktijk alleen leidt tot een ongewild gemiddelde waar niemand wat aan heeft)
ze moeten het platform ook supporten. dus naast dat je windows + hardware issues krijgt komen er ineens ook MacOS en Linux + hardware problemen bij. daar heb je ineens heel wat meer kennis voor nodig en dat kost weer geld en geld willen ze alleen verdienen, niet uitgeven.


toch vind ik als consument dat er meer linux supported games mogen komen :)
Zo'n magische toolkit bestaat helemaal niet. Alle platformen ondersteunen is ook niet een kwestie van OpenGL ondersteunen en je bent klaar. Je opmerking "zo moeilijk is het nou ook weer niet" is echt enorm misplaatst.
Wat een onbeleefde reactie. Je mag van geluk speken dat @PhoenixT zo mild reageert. Was het nou echt nodig om een persoonlijke aanval te doen? Denk je niet dat je mensen veel makkelijker overtuigt als je beleefd blijft?

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 20 februari 2019 05:26]

"Geluk"? Hij zit er naast en geeft geen blijk van kennis of inzicht. Persoonlijk is het ook niet, slechts een observatie over zijn geposte informatie. Ik hoef hem ook niet te overtuigen, hij heef zich al ingegraven, maar ik vind het wel relevant om bij misinformatie te vermelden wat de feiten zijn die mensen zelf kunnen verifiëren.
"Volgens mij heb je geen idee hoe ... werkt"
Dit is toch persoonlijk en onnodig onvriendelijk? Dit diskwalificeert hem als gesprekspartner: hij heeft geen idee van dit onderwerp, dus hij moet zijn mond houden. Waarschijnlijk bedoelde je het niet zo, en ik ken jullie allebei niet, maar zo kwam het op mij wel over.

Ik zie dit soort dingen wel vaker op Tweakers. Maar wat als je dat ene zinnetje nou weg zou laten? Zou je dan niet veel overtuigender zijn? Je zou nog steeds je argument naar voren brengen, alleen dan zonder dat onnodige. Je zou het desnoods kunnen vervangen door zoiets als "hier ben ik het echt niet mee eens". Dat is hetzelfde, maar dan zonder het persoonlijke en aanvallende element.

Overigens had hij beter ook niet "je opmerking is misplaatst" kunnen zeggen. "Niet terecht" was beter geweest. Wellicht irriteerde jou dat.

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 20 februari 2019 16:09]

Wauw, wat een respectloze reactie van je. Ik heb een paar jaar in de games industrie gewerkt en ben zeer bekend met engines zoals Unity en Unreal, maar ik hou zelf niet van dat soort argumenten. Triumph ontwikkelt een eigen engine, dus dit is waarschijnlijk geen Unity of Unreal game, maar dat had je geweten als je wat onderzoek had gedaan.
Maar dat heb je vast niet gelezen.
Waarom reageer je op deze manier op mensen? Ben je soms op zoek naar een ban? Redelijk bizar dit. Ik heb trouwens gewoon alle reacties gelezen. Ik hoop dat je lekker slaapt, het is al laat.
DirectX vs OpenGL/Vulkan en andere API calls ... ;)

@johnkeates da's waar. Maar (ninja edit) er zijn wel meer API calls die gemaakt worden.

[Reactie gewijzigd door Tokkes op 20 februari 2019 00:27]

OpenGL is in feite al EoL volgens Khronos als ik het me goed herinner. Vulkan moet als open-platform alternatief voor DirectX dienen, ondanks dat de hoeveelheid support voor Vulkan nogal tegenvalt tot dusver in game engines en andere grafische software..

[Reactie gewijzigd door MicBenSte op 20 februari 2019 01:07]

2000 DLC incoming :+

Ontopic
Heb altijd genoten van deze series, ook AoW 3 heeft genoeg mods om de speeltijd te verlengen.

One more turn 😋
Ben benieuwd, maar denk dat er ongelooflijk veel DLC uit zal komen en de game verhoudingsgewijs erg 'barebones' zal zijn aangezien Paradox de eigenaar van Triumph is en de uitgever.
Vergeet niet dat een game als Crusader Kings II ondertussen wel al ruim 7 jaar aan support heeft gekregen en nog steeds actief word ontwikkeld. Voor zo'n lange tijdspanne aan ontwikkeling, nieuwe features etc mag er ook, naar mijn mening, iets verwacht worden. Zeker snap ik dat het een hoop DLC is, maar aan de andere kant krijg je er dan ook veel voor terug.

Daarnaast worden de 'core feature' expansions gescheiden van de cosmetische DLC zodat je zelf kunt kiezen wat je wel en niet waard vind aan te schaffen in plaats van steeds een Expansion van 30+ euro.
Welke engine is er gebruikt?
Het is een in-house engine, zelf gemaakt dus.
No thanks. Ik heb AoW 2 kapot gespeeld. Ik heb AoW 3 bijna niet gespeeld omdat het vereist dat je een bijna een rootkit moet installeren op je systeem om het te kunnen spelen. Ik laat AoW 4 links liggen als gevolg. leuk spel, maar de prijs die je moet betalen bovenop de Retail prijs is gewoon te hoog.
Mwah... Vind het er niet zo geweldig uitzien, trekt me totaal niet

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True