Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nieuw strategiespel van FTL-ontwikkelaar heet Into The Breach

Door , 62 reacties

De ontwikkelaar van FTL: Faster Than Light heeft zijn volgende game Into The Breach aangekondigd. Het wordt een turnbased-strategiespel waarin spelers steden moeten verdedigen tegen gigantische insecten met behulp van mechs.

In de trailer is te zien dat de game dezelfde pixel art-uitstraling heeft die FTL ook had. Verder zijn de speelvelden die getoond worden veelal erg klein, maar dat kan komen omdat de game nog in een vroeg stadium van ontwikkeling zit. De velden zijn onderverdeeld in tegels, die naar alle waarschijnlijkheid bepaalde bonussen of negatieve effecten op eenheden hebben afhankelijk van wat voor soort terrein op de tegel ligt.

Aan het project zijn naast ontwikkelaar Subset Games ook Chris Avellone en Ben Prunty verbonden, schrijft Eurogamer. Avellone was de schrijver van een uitbreidingspakket voor FTL, maar heeft ook gewerkt aan onder meer Fallout 2, Icewind Dale en Fallout: New Vegas. Ben Prunty maakte eerder de soundtrack voor FTL. De game gaat uitkomen voor Windows, MacOS en Linux, maar een datum is nog niet bekend.

Door Mark Hendrikman

Freelancer

11-02-2017 • 13:09

62 Linkedin Google+

Reacties (62)

Wijzig sortering
Dit is echt heel erg Utopia: The Creation Of A Nation (1991)

edit:
Hoezo off-topic?

[Reactie gewijzigd door Redsandro op 11 februari 2017 13:45]

Hoe is dit een kopie? Utopia is een City building sim.

De isometrische stijl wordt ook al jaren gebruikt, dit kan je ook niet meer na-apen noemen.
Hoe is dit een kopie? Utopia is een City building sim.
Je moet wapens turrets raketten luchtballonnen en ruimteschepen bouwen om de invasies van aliens af te slaan. Bij Into The Breach vervangen ze aliens met insecten.
De isometrische stijl wordt ook al jaren gebruikt, dit kan je ook niet meer na-apen noemen.
Niet deze specifieke isometrische display. Noem één ander spel die exact zo'n uitsnede op het scherm toont als Utopia en Into The Breach, behalve Populous en een beetje Powermonger. Die zijn qua thema en gameplay erg anders dan Utopia en Into The Breach.
Je moet wapens turrets raketten luchtballonnen en ruimteschepen bouwen om de invasies van aliens af te slaan. Bij Into The Breach vervangen ze aliens met insecten.
Dat dit als inspiratie heeft geleid kan ik niet ontkennen, echter het city sim gedeelte ontbreekt. Uit de beschrijving begrijp ik dat de gevechten net als in FTL random gegenereerd worden, waarschijnlijk lijdt dit weer naar een eind baas (deze voorspelling moeten we natuurlijk wel afwachten) .
Niet deze specifieke isometrische display. Noem één ander spel die exact zo'n uitsnede op het scherm toont als Utopia en Into The Breach, behalve Populous en een beetje Powermonger. Die zijn qua thema en gameplay erg anders dan Utopia en Into The Breach.
Populous was de eerste waar ik inderdaad aan dacht. Vorig jaar nog een 2048 kloon (Android app) gezien met deze pixel stijl. Dit lijkt zich weer in vaste grids af te spelen, geen heen en weer scrollen op de grotere kaart. Toch net iets anders.

De vecht stijl lijkt weer op een ander snes mecha spel (naam even kwijt) of advanced wars.

Het voelt bij mij niet als een 1:1 kopie. Zijn eigenlijk niet (bijna) alle hedendaagse spellen opgebouwd uit spel elementen van het verleden? Als dit leidt tot goed resultaat heb ik er geen problemen mee.
Ik denk dat het net is als bij popmuziek. Je hebt mensen die zeggen "alles is al een keer gedaan", maar naast nummers die toch vrij nieuw klinken heb je af en toe iets wat wel heel erg schaamteloos op een bestaand nummer lijkt.

Maar laat ik het zo zeggen: De enige reden waarom ik het wel zou kopen is omdat het me erg aan Utopia doet denken. Ik heb toentertijd ook FTL gekocht, en hoewel het een behoorlijke fanbase heeft vond ik het persoonlijk niet zo leuk.
Lijkt erop dat ze inderdaad veel 1:1 hebben gekopieerd, maar eerlijk gezegd kan ik me daar niet druk om maken, aangezien een spel van 26 jaar ouder is dan veel beginnende Tweakers. Verder heeft bijna niemand nog een SNES liggen en emulatie is ook niet voor iedereen weggelegd. Een verwijzing naar Utopia in de credits zou wel op z'n plek zijn, maar dat ze het niet in promotiemateriaal vermelden snap ik wel. Het voegt namelijk niks toe behalve voor die vijf gamers die zich Utopia nog herinneren,

Ik kon niet meer rekenen. AdrewF, bedankt voor de heads-up!

[Reactie gewijzigd door PhatFish op 12 februari 2017 19:58]

2017-1991 = 26 jaar oud. Maar het is idd gern enkel probleem om oude klassiekers een reboot te geven.
Exact het eerste gevoel wat het bij mij opriep :) de art stijl, gameplay, kleurenpalet dat gebruikt word etc.
Pixel art is een stijl met meerdere stromingen; isometrisch, front-facing, top-down. Met omlijningen. Vaak een gelimiteerd palet. Etc. Er is niks mis met pixel art op zich. En veel moderne spellen voorzien van pixel art stijlen zijn niet per se gelimiteerd tot the mogelijkheden van oude systemen. Zaken als draaien, kleur manipulatie, licht effecten en complexe sprite combinaties maken het zo dat je veel ingewikkeldere dingen kunt doen dan vroeger.

Ter vergelijking, kijk eens naar Terraria. Ook een verdomd leuk spelletje als het je ding is, en ook dit heeft dezelfde stijl.

Dat dit spel er erg minimaal en kaal uitziet momenteel vind ik zelf ook jammer / zorgwekkend. Maar FTL: Faster Than Light had een erg minimale look en is elke cent waard.
Volledig mee eens. Verder zijn de beperkingen die pixel art met zich meebrengt ook een uitdaging voor de grafische artiest. Perspectief, kleurgebruik, modelering, lichtgebruik zoals jij ook al aangaf. Dit heeft er mijn inziens voor gezorgd dat de art in een spel als 'Dungeon of the Endless' erg goed is. Vooral het gebruik van licht én het tonen van schaduw op basis van deze lichten maakte indruk.
Een filmpje van de makers waarin ze op een hoop grafische aspecten van deze game ingaan. Hierin laten ze mij althans duidelijk zien dat er beslist niet gekozen is voor pixel art "omdat ze geen moeite in de art willen steken". :D
Als alles er "normaal" zou uit zien zou je een stuk minder games hebben en veel toptitels nooit hebben. Waar onder Zelda's & Minecraft e.d.

[Reactie gewijzigd door The Chosen One op 11 februari 2017 15:36]

Ik denk dat deze stelling vooral jouw bijzonder beperkte ervaring met gaming omschrijft dan dat het iets zegt over waarom hier nog steeds een grote doelgroep voor bestaat.

Gaming gaat om gameplay. Graphics moeten de gameplay ondersteunen, en zonder goede gameplay kan je prachtige graphics hebben, maar dan heb je geen goede game. Andersom kan het echter wel, sterker nog, het laat developers toe zich volledig toe te leggen op ijzersterke gameplay en mechanics.

De games die nu voor VR beschikbaar zijn laten goed zien dat wanneer gameplay ondergeschikt is aan graphics en performance, er meestal alleen een veredelde techdemo overblijft.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 11 februari 2017 18:59]

Natuurlijk is gameplay belangrijk, alleen ik heb het idee dat er veel van dit soort spellen worden uitgebracht met belachelijk slechte graphics niet omdat ze een spel willen maken in een bepaalde stijl, maar simpel om kosten te besparen en winst te vergroten.
Je zou ook kunnen zeggen dat er veel troep word gemaakt die er prachtig uitziet, maar superslecht speelt.

3 tegenargumenten:
1) relatieve legacy age van spel: Ben fan van strategiegames, en speel ook erg veel RTS'es, probeer wel wat dingen die gemaakt worden (zo onlangs grey goo en nog wat andere gespeeld), maar blijf terugkomen naar Supreme commander. Die ziet er minder goed uit (gedateerd) maar blijf ik een van de beste vinden. conclusie: een spel zal er altijd slecht uitziet na een bepaalde tijd, dus kosten besparen en winst vergroten is een moot point.

2) speel de games van knuckecracker met veel plezier, creeper world 3 ziet er superslecht uit. Het intresseert de man geen bal, het gaat om 100% gameplay. embellishment zou het spel moeilijker / zwaarder maken. Check eens hoe pro's starcraft 2 spelen: Alle eye candy uit, simpele vormen op een eenkleurig veld. Conclusie: soms primeert de gameplay op de esthetics.

3) de 'mooiheid' van graphics is relatief. Limbo, FEZ, the Swapper en massice chalice waren allemaal heel eigen, en dus heel tof. Heel veel call of duty's en battlefiels vond ik bijna hetzelfde als de voorganger, en dus minder creatief en eigen als voorgenoemde games. conclusie: verandering van spijs doet eten, als alle games dezelfde esthetiek hebben is dat maar triestige eenheidsworst.
Die zijn er ook, maar omgekeerd zijn er ook evenveel 'triple A' games die datzelfde trucje uithalen met goede graphics.

FTL valt alleen niet in die categorie
Natuurlijk is gameplay belangrijk, alleen ik heb het idee dat er veel van dit soort spellen worden uitgebracht met belachelijk slechte graphics niet omdat ze een spel willen maken in een bepaalde stijl, maar simpel om kosten te besparen en winst te vergroten.
Ja, schandalig. Hoe durft een developer op de kosten te letten. Die gasten moeten het gewoon lekker voor niks doen. |:(

[Reactie gewijzigd door roffeltjes op 12 februari 2017 11:41]

Ik kan alleen maar gissen naar wat voor jou dan wel goede graphics zijn, maar ik gok dat van de gemiddelde moderne shooter.

In dat geval is je stelling winst vergroten erg kort door de bocht. Bij blockbuster games krijgen studios hun game regelmatig niet binnen budget vanwege de graphics-wedloop, die elk jaar meer en meer tijd opslokt om te ontwikkelen.

Bovendien zal dit spel net zoals FTL ongetwijfeld voor een zacht prijsje in de winkel liggen. Heel andere marktsegment dus.

Overigens vind ik dit juist heerlijke graphics. Niet dat alle games in deze stijl moeten komen, maar het is een leuke afwisseling op alle 'high resolution' en 3D content.
In veel gevallen is de keuze voor (goede) pixelart juist een hoop werk. Denk aub niet dat het een goedkope makkelijke manier is. Ik heb liever een game die goede pixelart gebruikt, dan een paar lui in elkaar geflanste 3d modellen.

Terecht dat je omlaag gemod wordt, want
geen enkele moeite doet om het ook maar een beetje normaal uit laten zien
is klinklare onzin. Je weet overduidelijk totaal niet waar je het over hebt.

Net als dat bij 'normale' 3d games er een hoop shit tussen zit, zal dat bij 2d pixelart ook net zo zijn. Betekend absoluut niet dat het dan per definitie shit is.
Dus...een beetje zoals Advance Wars?
Kruising tussen Advance Wars en Starship Troopers dan zou ik zeggen :)
Pacific Rim is een enorme rip-off van Evangelion. Sowieso is het geen eer als iets een vleugje Pacific Rim is dus.
Pfff alles is overal van geript tegenwoordig. En ik vond pacific rim erg vermakelijk kijkvoer trouwens.
Niet helemaal waar. Er is zoiets als een hommage. Tarantino is daar bijvoorbeeld erg sterk in, er zitten veel verwijzingen in zijn films naar andere klassiekers en cult films, het is zijn manier van eer te betuigen. Je hebt ook een remake, met toestemming van de makers een nieuwe versie maken, vanwege leeftijd of bijvoorbeeld taal of cultuur. The Departed is hier een goed voorbeeld van. Maar Pacific Rim is een rip-off omdat het juist niet een origineel verhaal brengt met een knipoog naar de inspiratie, maar gewoon iets anders schaamteloos kopieert, zonder toestemming. Dat jij Pacific Rim dus vermakelijk vond was niet volledig te wijten aan de studio, 'schrijvers' en regisseur van Pacific Rim. Als je dat wilt snappen kun je beter het origineel eens gaan kijken.

[Reactie gewijzigd door cmegens op 11 februari 2017 18:45]

Ik hoop dat je niet denkt dat Evangelion zelf een (volledig) orgineel product is.

De vergelijking tussen Pacfic Rim en Evangelion stop bij het idee van synchronisatie tussen mech en mens (voor zover ik me beide kan herinneren). Mechs, Kaiju, een aarde die een ramp heeft ondergaan, die samen moet werken tegen iets... Allemaal al te zien geweest voor Evangelion.

Voor mij valt het allemaal in de category vermakelijk tijdverdrijf dat op elkaar lijkt. Ik heb zelf overigens nooit een link gelegt tussen Pacific Rim en Evangelion.

Maar dan weer een beetje on topic:
doet mij denken aan spellen als UFO en Battle Isle. Kunnen zeer vermakelijk zijn.
'Kaiju' is niet iets dat NGE bedacht heeft.
gevechtsrobots is niet iets dat NGE bedacht heeft.
synchonisatie tussen mens en mech is niet iets dat NGE bedacht heeft.

De enige reden dat NGE zo iconisch is is het hoge 'WTF' gehalte. Dat is ook waarom Akira zo iconisch is terwijl het verder niks echt bijzonders heeft (mijns inziens). Meer klassieke japanse anime was te vreemd voor westerlingen maar juist de absurditeit van NGE en Akira zorgden ervoor dat die wél aansloegen in het westen.

Japanners zijn gek op 'giant mechs' en dit filmpje geeft een goede uitleg waarom.
Mee eens, mensen kennen NGE en denken gelijk dat ze oh zo origineel waren. Het is gewoon een verzameling van bestaande aspecten wat aansloeg. Dat is niets nieuws, was niets nieuws, en zal ook nooit iets nieuws zijn. Het is gewoon een formule die erop los wordt gelaten om succes te garanderen.

Vergelijk de verhaallijn van veel succesvolle films, series, of boeken maar eens. Als je alle kleuren en sausjes wegneemt komt de structuur in veel gevallen op hetzelfde neer. Niet mis mee, maar wel een feit.

Om even terug te komen op NGE, ik vond zelf dat de focus veel te veel lag op de psychologie van de hoofdpersonages. Ook vond ik de algemene verhaallijn vrij onlogisch, vooral bepaalde genomen beslissingen van de personages. Voor een verhaal dat veel focust op de denkwijze van zijn personages hadden ze hier veel beter over na kunnen denken.

Al met al, zeker een vermakelijke serie. Maar elke aflevering liet me deels gefrustreerd, deels verward achter. De negatieve sfeer, en het huilie gedrag van sommige personages werkte erg op mijn zenuwen waardoor het de uiteindelijke ervaring net boven matig bleef hangen. Wel een van de series die me het beste is bijgebleven door de jaren moet ik zeggen ^^
Dát was nou juist de kracht van NGE.
De 'psychologische warfare' die met jou, de kijker, gevoerd werd.
De bedenker van de anime heeft het JUIST zo gedaan omdat die kerel zelf niet helemaal 100% was.
Het haalt je uit je mentale en psychologische comfort zone op dezelfde manier als (goede) horror dat hoort te doen. Er zijn maar weinig (nieuwere) westerse films/series die dat bij mij teweeg weten te brengen zoals veel Japanse animatie series dat kunnen. Een goed voorbeeld is Event Horizon maar ook dat is al iets te veel gore en iets te weinig horror/psychologische verontrusting voor mijn smaak.
Dát was nou juist de kracht van NGE.
De 'psychologische warfare' die met jou, de kijker, gevoerd werd.
De bedenker van de anime heeft het JUIST zo gedaan omdat die kerel zelf niet helemaal 100% was.
Het haalt je uit je mentale en psychologische comfort zone op dezelfde manier als (goede) horror dat hoort te doen. Er zijn maar weinig (nieuwere) westerse films/series die dat bij mij teweeg weten te brengen zoals veel Japanse animatie series dat kunnen. Een goed voorbeeld is Event Horizon maar ook dat is al iets te veel gore en iets te weinig horror/psychologische verontrusting voor mijn smaak.
Evangelion is leuk maar naar het einde toe wordt het een onsamenhangend geheel (wat deels gefixed is dmv End of Evangelion). Ik zal niet ontkennen dat het een goede serie is (ben er zelf jaren fan van geweest) maar hij krijgt naar mijn mening teveel credit.
Voor mij was het allemaal wat te complex. Ik zal wel simpel zijn dan, maar zo lang heb ik niet nodig om over mijn emoties na te denken.

Wanneer het hoofdpersonage tot een simpele conclusie komt wordt gedaan alsof er een wonder is geschied terwijl hij daar dik 20 afleveringen over heeft gedaan.

Het hele opgezette wereldje en de verhaallijn waren wel interessant. Maar ze hadden veel van de tijd die in de psyche van het hoofdpersonage was gestoken beter kunnen gebruiken om de wereld eromheen beter uit te bouwen. Uniek is het zeker, maar ik vindt 1 keer kijken bij deze serie genoeg.
Heel leuk filmpje die het inderdaad erg goed uitlegt. Nooit zo over nagedacht, nu wel 8-)
Ik begrijp de link niet tussen NGE en Pacific Rim. De evangelions zijn kinderen van Adam en Eva, godly beings van vlees en bloed.

Ik zou eerder denken aan Godzilla (eerste populaire kaiju in japanse cultuur) van de jaren '50 gemixt met Gundam (eerste populaire giant mech in de japanse cultuur met war drama (mazinger z had geen war drama)) van de jaren '70. Het idee is veel langer aanwezig. Kan je het dan nog zien als ripoff?

Het enige gelijkenis tussen NGE en pacific rim is dat de mensheid op het spel staat. Maar omdat dat dee veel ouder is kan ik het niet zien als een ripoff.
Er was ooit sprake van een amerikaanse verfilming van Evangelion (gelukkig dat dit niet door is gegaan, ik hou mn hart vast voor Ghost in the Shell ...), zover ik begrepen heb, is Pacific Rim voortgevloeid uit de geannuleerde Evangelion film(s). Het heeft wat elementen gehouden, zelfs een beetje pyschologisch drama (wat bij mij erg corny en cliche overkwam, btw), maar het meeste is gewoon opnieuw verzonnen voor (met name) Amerikaans publiek. Een 1:1 verfiliming van Evangelion zou volgens bij mij ook nooit werken voor de amerikaanse markt.

https://www.youtube.com/watch?v=wYYOY87cErc
Het kan er wel heel vet uit zien ...

Hetzelfde voor District 9 en een Halo verfilming.

[Reactie gewijzigd door Zoop op 13 februari 2017 10:39]

What? De twee lijken niet eens op elkaar, plot en karakters zijn ook totaal niet vergelijkbaar...
Had gehoopt op ook echt animatie ala fire emblem/advance wars met 1 tegelijk gevechten ipv een snelle actie die een hele lijn neerhaalt. Maar desondanks ziet het er best interessant uit
Looking forward to this one! Als fervent strategiespelspeler lijkt het me intressant wat zij kunnen aanbieden qua variatie op de bekende dingen. Vierkanten ipv hexagons maakt het toegankelijker, en als het net zo diep en varierend is als FTL zou dit nog wel eens iets moois kunnen worden..,.
FTL was, en is, inderdaad een juweeltje onder de kickstarters en een van de weinige spellen (samen met factorio) die ik al jaren speel met plezier
Factorio nooit gespeeld. De moeite? Ben niet heel erg fan van dwarf fortress etc...
ik was ook geen fan van dwarf fortress (mede door de GUI) maar factorio heeft mij ook vele uren vermaakt, nu helemaal in rimworld verzeild geraakt met de nodige mods. Waar factorio echt resources beheer/defence is is rimworld nog wat meer rpg achtig/heeft verhaal lijn.
Factorio is een geweldige game waar je makkelijk vele honderden uren in steekt. Probeer het! Het spel kost weinig en vraagt niet veel van je hardware (geïntegreerd gpu'tje is voldoende)
Verder zijn de speelvelden die getoond worden veelal erg klein, maar dat kan komen omdat de game nog in een vroeg stadium van ontwikkeling zit.
Ik denk niet dat ze heel veel groter worden. Zoals je in de trailer ziet leunt het heel erg op een samenspel van de eigenschappen van je verschillende units. Iets wat haast onmogelijk is op een groot speelveld zonder dat er immense frustratie en uiteindelijk de sleur in slaat omdat het potje maar voortduurt.. Snelle potjes met steeds een andere situatie die telkens een andere strategie vereist. Niks mis mee. Bij FTL werkte dat ook uitstekend.
"Snelle potjes" en FTL gaan niet samen in 1 zin. Ik heb runs gedaan waar ik uren achter elkaar verzonken in het spel zat zonder dat ik het merkte :P
FTL is een van de weinige Kickstarter projecten waar ik me helemaal in kon vinden en het met plezier backte. Vooral de reeele en nuchtere approach van de ontwikkelaar mbt wat hun visie was voor het spel en wat je kon verwachten als backer zijn iets waar menig hedendaags crowdfunding project een puntje aan kan zuigen.
Linkje naar de steam store page: http://store.steampowered.com/app/590380/

Available: When it is finished :z
Knap dat dit soort graphics nog verkoopt tegenwoordig.
Ondanks dat Ikzelf van de NES generatie ben, houd ik er niet zo van.