Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 22 reacties
Submitter: rik86

De uitbreiding van The Lord of the Rings Online: Shadows of Angmar is vanaf 18 november verkrijgbaar. Vanaf dan worden de Mines of Moria aan de open spelwereld van Lotr Online toegevoegd, en gaat de level cap van personages omhoog.

Lotro Mines of MoriaOntwikkelaar Turbine voegde eerder via gratis updates al kleinere gebieden aan de spelwereld van The Lord of the Rings Online toe, maar niet eerder een gebied ter grootte van de Mines of Moria. Codemasters en Turbine hebben altijd voor ogen gehad om de spelwereld met add-ons uit te breiden, en deze uitbreiding is daarin de eerste stap. Vanaf 18 november is de uitbreiding te koop en kunnen spelers de Mines of Moria betreden, zo maakte Codemasters donderdag bekend.

Behalve de nieuwe gebieden, met alle nieuws quests en voorzieningen die daarbij horen, biedt de uitbreiding ook nieuwe delen in de verhaallijn, waarbij spelers het onder meer opnemen tegen de Balrog of Morgoth, die zich ook al in de boeken en de films aan de Fellowship of the Ring liet zien. Ook schroeft Turbine de level cap van personages in het spel op van vijftig naar zestig, en worden de zogenaamde Legendary Weapons geďntroduceerd. Hoofdontwikkelaar Jeffrey Steefel ging in mei in een interview met Tweakers.net al op deze vernieuwingen in.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (22)

Hoe veel spelers heeft Lotr online nu eigenlijk? Ik hoor er af en toe eens iets over maar ik ben nog nooit iemand tegen gekomen die het ook echt speelt.

Is het niet gewoon een WoW cloon die net iets anders uitziende elfjes en goblins heeft? Of is er ook echt een onderschijdende eigenschap die dit tot een beter/slechter spel dan WoW maakt?

Zelf heb ik jaren Ultima Online gespeelt en ben ik nu al weer enekel jaren actief binnen EVE Online maar ik sta altijd open voor verandering (ook al moet ik zeggen dat WoW echt helemaal niets is voor mij, veel te simpel en een te jong publiek)
Ik speel LOTRO en als je wat meer info wilt kan je gerust eens in het lotro topic posten.

Er zijn redelijk wat verschillen.
1) we hebben een storyline
2) volwassenere community
3) player owned housing
4) andere professions
5) groepswerk is belangrijker
6) PVP systeem zit helemaal anders ineen
7) andere grafische stijl
...
1) we hebben een storyline
...ehh? (WoW niet dan?)
Niemand let op de WoW storyline.
Zelfs Blizzard niet, ze verwijderen zelfs de attunements en dat hield de storyline beetje in elkaar - in een bepaalde volgorde.
Verwijderen attunements? Als je het over Onyxia hebt, dat wordt maar tijdelijk gedaan om King Wrynn in het verhaal in te weven, daar hij een onderdeel was van dat verhaal. Voorts beloofd WotLK juist meer de verhaallijnen uit te diepen.

Een zwaar minpunt voor mij van LoTR:O was dat de gear kleuren van de karakters zo onwijs slecht gekozen was en bizar vloekte. 't Ziet er niet uit in mijn mening.
Je bedoelt dat het niet bright pink is? Dat past helemaal niet binnen de stijl van the Lord of the Rings. Bedenk dat Midden-Aarde, in de tijd waar het spel speelt, niet bepaald een "happy place" was. Donkere, natuurlijke kleuren zoals bruin, groen en zwart waren meer regel dan uitzondering.
Ik kijk nog wel eens mee met WoW en dan zie ik uitrustingen die zo ontzettend over the top zijn dat het voor mij gewoon de hele sfeer in het spel aan zou tasten. Wat dat betreft blijft LOTRO een stuk realistischer. In de middeleeuwen droegen de ridders ook geen uitrustingen met uitsteeksels op de schouders die ver boven het hoofd uitkwamen bijvoorbeeld.

Daarnaast vind ik tegenwoordig de uitrustingen van LOTRO zeer mooi op elkaar aansluiten. En zien mensen er over het algemeen wat unieker uit. Tevens vind ik het leuk dat je ook andere kostuums aankan zonder dat dit ten koste gaat van de stats.
De clown kostuums bedoel je?
Dat is aal een aantal books(3-4 zo uit mijn hoofd) geleden gefixed met Outfits ;)
Nu kan je zelf bepalen hoe je er uit ziet.
ook hebben we ingame Barbers om je kapsel aan te passen alsmede je scars ed :)
Als je de Lord of the Rings films hebt gezien en liever nog, als je de boeken hebt gelezen en je vond dit erg leuk, dan is het daarna ook enorm leuk om zelf eens door Midden Aarde te lopen. De sfeer van het spel is gewoon erg goed, je waant je inderdaad in Midden Aarde. Het spel is op de boeken gebasseerd (en dus niet op de films), het verhaal wordt daardoor ook veel uitgebreider uit de doeken gedaan als in de films. Er zijn bijvoorbeeld quests die je samen met Tom Bombadil uit moet voeren. Het is echter niet hyperrealistisch (tov de boeken), een voorbeeld: als je een elf bent dan mis je ook regelmatig met je pijl en boog. Het is wel zo dat alle quests passen binnen het verhaal van Lord of the Rings, dingen die volgens J.R.R. Tolkien volstrekt onmogelijk zijn zul je niet snel tegenkomen.

Verder heeft het spel een volwassen playerbase: 95% van de spelers gedragen zich volwassen en op een manier die je mag verwachten van personen die rondlopen in Midden Aarde. Daarnaast heb je nog een groepje roleplayers, die daar een schepje bovenop doen: praten als een dwerg of elf, lopen in plaats van rennen als ze in Bree zijn, etc.

Wat mij betreft is Lotro dus meer een game voor mensen die graag in Midden Aarde willen rondlopen om deel te nemen aan het verhaal van Lord of the Rings en niet een spel voor iemand die gewoon eens een MMO wil spelen en weinig waarde hecht aan het LotR gebeuren. Of je nou een échte roleplayer bent of niet, roleplaying is gewoon een belangrijk aspect van dit spel, jij speelt een figuur uit Midden Aarde, dus gedraag je je ook als zo iemand (minimaal: kleding en de naam van je personage). Dat is denk ik het grootste verschil met een game als WoW: roleplaying is gewoon een onderdeel van het spel, dat komt naar voren in de story line en alle mogelijkheden en onmogelijkheden van het spel.
Ik denk dat het zo zit:
Mensen die WoW spelen willen geen LotR spelen, en mensen die LotR spelen willen geen WoW spelen. De motivaties welke er 'leuker' en 'beter' is zijn subjectief.
Dat kan, dan hou je echter buiten ogenschouw dat vele LOTRO spelers ook lange tijd WoW hebben gespeeld.
En vervolgens maak je in WoW een karakter op een RP server en je hebt precies hetzelfde, dus de keuze is er wel degelijk.
Ik heb WoW een jaar of 2 gespeeld (en kijk zo nu en dan nog mee met mijn vriendin) en speel al een redelijk tijdje LOTRO en geloof mij als ik zeg dat er een wereld van verschil tussen WoW en LOTRO zit.

Wat je meer aanspreekt is persoonlijk natuurlijk, maar LOTRO heeft toch duidelijk mijn voorkeur.
Volgens de laatste data heeft LoTRo ongeveer 100-150 duizend betalende spelers

Bron: http://www.mmogchart.com/Chart2.html
Dit is puur giswerk wat ze doen hoor. Turbine en Codemasters hebben nooit cijfers gepubliceerd.
World of Warcraft heb ik altijd een fantasieloos (of juist te veel) spel gevonden. Er is geen duidelijk verhaal, het is eigenlijk Horde versus Alliance en knokken maar. LOTRO daarentegen is erg gelimiteerd in wat de ontwikkelaars mogen doen. Er liggen een paar duizend pagina's "lore" of achtergrond voor, namelijk de boeken van de goede professor. Dat geeft het spel meer diepte in mijn mening.
Ik vind het wel grappig dat er altijd 'wow cloon' wordt geroepen, terwijl wow toch zeker niet de eerste MMO is geweest. Zeker wel de meest succesvolle (als je Runescape niet meerekend), maar niet de eerste.
Wat iedereen bedoeld met wowclone is niet MMO-clone maar dat het succes van WoW gekopieerd wordt zoals hij nu is(interface, looks en feel van het damage systeem).. hierbij krijg je dus het gevoel dat je WoW speelt in een nieuw jasje.. Maar als ik alle nieuw uitgegeven MMO's met elkaar vergelijk zit er zeker gekopieerde dingen die succesvol werken maar wordt er ook genoeg toegevoegd en veranderd.. maar zo kan je ook shooters op 1 hoop gooien..
Inderdaad, iedereen kopieert goed werkende elementen van elkaar. Blizzard heeft het trait systeem uit LOTRO bijvoorbeeld overgenomen in de nieuwe uitbreiding. Waarom het wiel opnieuw uitvinden?
Een beetje op dezelfde manier dat iedere smartphone die uitkomt een 'iPhone killer' moet zijn.

En inderdaad, zoals bechown hieronder hierboven aangeeft, succesvolle onderdelen uit een spel mogen graag gekopieërd worden op wat voor manier dan ook. Dit heeft gewoon te maken met de succesfactor die een ontwikkelaar met zijn spel wil bereiken.

De ontwikkelaar van een spel, springt in op de vraag van een doelgroep, maar zeker ook de dingen die op dat moment 'hot' zijn. In het geval van MMO spellen, is dat kennelijk een groot deel van de WoW opzet. Het is dus niet raar dat die gekopieërd wordt (of ze op zijn minst proberen deze te evenaren).

Kijk maar naar andere 'hype' achtigen: Tot een jaar of twee geleden was er geen enkele auto met (uit de fabriek af) een iPod aansluiting. Nu kun je in elke (vaak kleinere) auto een iPod aansluiting af-fabriek krijgen.

Kennelijk slaat het aan, dús is het interessant om mee te doen in.

[Reactie gewijzigd door Pixeltje op 10 oktober 2008 10:54]

Ook 2 nieuwe classes en 2 character slots erbij?
Ja, helaas maar 2 slots. Nu zitten we nog met 2 slots te weinig :|

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True