Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 44 reacties

Uitgever Codemasters heeft bekendgemaakt dat Colin McRae Dirt 2 in september op de markt zal verschijnen. De serie zet met Dirt 2 een stap in de richting van extreme sports, wat goed naar voren komt in een nieuwe trailer.

Colin McRae Dirt 2 richt zich meer dan zijn voorganger op de extreme kant van het rallyrijden. Het spel draait voornamelijk om een 'World Tour', waarin spelers verschillende evenementen bezoeken. Daarbij komen ze als beginnend coureur in contact met andere rijders en met bekende namen uit de rallywereld. Door goed te racen en vriendschappen op te bouwen, werkt de speler zich een weg naar boven in de rankings.

De evenementen spelen zich op zeer verschillende locaties af. Zo zullen er races plaatsvinden in Londen, in Utah en in het regenwoud van Maleisië. Ook een stadionrace in Los Angeles, waar de in 2007 overleden Colin McRae zelf nog in mee heeft gereden, is in het spel opgenomen. Dirt 2 zal uitkomen voor de Xbox 360, PlayStation 3, pc, Nintendo Wii, Nintendo DS en PlayStation Portable.

Video (Dirt2_Trailer01.flv)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (44)

September: Dirt2
Oktober: Formule 1 voor de X360 (ook codemasters)

Ik kom tot kerst niet meer achter mijn tv vandaan denk ik.

Ik ben heel benieuwd naar Dirt 2, ik hoop dat het niet te veel gaat neigen naar simpel rag-werk zoals sommige van die extreme-sports game zijn.
Laat ze dan wel de formule 1 realistisch houden. GP2 is de laatste game die mij plezier kon geven dat heb ik zelfs nog op mijn oude pc staan, dat was vermaak. Dat is daarna geen enkele f1 game gelukt.

Dirt 1 was al vet, als ik de trailer zo kijk gaat het weer flink stoer worden. Al hoop ik dat ze wat doen aan het arcade gevoel bij het sturen. Ik kan mijn wheel er niet fatsoenlijk bij afstellen en doe dit spel (met alle plezier overigens) met de pijltjes toets. Zo ook Grid.

Als er mensen zijn die hun wheel wel gebruiken, mogen ze zo vriendelijk zijn hun methode te posten, met name over de gevoeligheid was ik ontevreden. Of hij vliegt alle kanten op, of hij stuurt net die hairpin onmogelijk door. Kan evenzogoed aan mijn lompheid liggen natuurlijk :)
offtopic:
Is Formula 1 exclusief voor de 360?
Nope. Iig PS3 & X360. Zie ook Codemasters Forum.
Ik dacht dat ze zouden stoppen met deze reeks vanwege het overlijden van Colin McRae.
Maar zal wel weer een gerucht geweest zijn... ;)

Zal wel een eerbetoon aan hem zijn, deze versie...
Ik meen dat ik laatst ook zoiets gelezen had. Hier op Tweakers zelfs. Maar niet dat ze het spel niet zouden uitbrengen, maar dat de naam Colin McRae niet gebruikt zou worden, maar dat het gewoon Dirt 2 zou worden.

EDIT: Mijn fout, staat daar nergens in genoemd. Het wordt trouwens ook echt gezien als eerbetoon:
De Britse ontwikkelaar annex uitgever ziet de ontwikkeling van Dirt 2 ook als een eerbetoon aan Colin McRae.
Bron: nieuws: Codemasters brengt Colin McRae: Dirt 2 in 2009 uit

[Reactie gewijzigd door Frituurman op 26 maart 2009 11:11]

Wat wil je dan?

Een sim welke je elke keer dat je auto laat crashen opnieuw moet aanschaffen?
Ik weet niet of meneer McRae dit ooit in gedachte had toen hij z'n naam aan de reeks verbond. Heeft weinig meer met rally rijden te maken, dunkt me.

CMR02 was in mijn ogen een van de fijnste rally games. De Force feedback was ongekend goed. Zeker voor die tijd. Heerlijke game!

[Reactie gewijzigd door Sn3akz op 26 maart 2009 15:06]

Een eerbetoon door een spel uit te brengen wat door net 2% van de gamers gespeeld kan worden omdat het gewoon te moeilijk is... Mooi eerbetoon heb je dan. :X

Dat jij Richard Burns leuker vind en niets met Arcade hebt, ok, maar DIRT is gewoon een topgame en het is misschien arcade, maar het is zeker niet een makkelijke game die je met 2 vingers in je neus even speelt.
Ik ben het wel met KBDE eens. Volgens mij wordt het enkel een eerbetoon genoemd, omdat dat commercieel aantrekkelijk klinkt. Als het een echt eerbetoon was geweest, dan had je inderdaad een sim gemaakt, zoals Richard Burns. McRae was, evenals Burns natuurlijk, een echte racer, en het eerste deel Colin McRae ws ook een voor die tijd zeer goede, waarschijnlijk zelfs de beste, sim. Je probeert in een sim het echte zoveel mogelijk te benaderen. Dan snijdt het tenminste ook een beetje hout, om daar de naam van een echte rally-rijder aan te verbinden.
Een arcade nu ook de naam Colin McRae meegeven, is dus geen eerbetoon, maar juist misbruik maken van de naam en faam van McRae. Er is niets mis om meer richting de arcade kant op te gaan, maar wel om te misleiden met een naam die, zowel vanuit de eerdere delen als vanuit de rijder, aan een sim doet denken. En dat gemakshalve dan maar eerbetoon te noemen.
Er wordt niemand misleidt zover ik weet. Codemasters heeft duidelijk gemaakt voor de release van DIRT dat het meer arcade ging worden, ook de naam is aangepast, geen Colin McRae nr. zoveel, maar DIRT. Dit vooral omdat de game vooral in Amerika niet echt voet aan de grond kreeg. Een andere aanpak en naamgeving heeft hier verbetering in gebracht en eerlijk gezegd bevalt mij die nieuwe aanpak wel. Goed, het is geen sim meer, dat klopt, maar als ik een racegame speel wil ik gewoon ff racen, niet een uur lang aan mijn auto prielen omdat het regent en waarschijnlijk later op de dag gaat sneeuwen en dus mijn ophanging anders moet afstellen en andere banden eronder moet zetten en noem maar op. Daar heb ik gewoon geen zin in en met mij nog veel meer anderen.

Als je zograag een sim speelt, koop dan ook een sim, kom dan niet zeuren over dat
Dit zal de zoveelste arcade k*tgame worden.
Het "probleem" is dat er nog wel degelijk de naam Colin McRae aan verbonden is, terwijl het veel minder met het echte rallyrijden te maken heeft, en het ook veel minder een sim is zoals het vroeger was. De insteek en de geest van het spel is nu compleet anders.
Dan heeft het er toch echt alle schijn van dat je de naam Colin McRae meer gebruikt om geld mee te verdienen, dan dat je het daadwerkelijk als een eerbetoon bedoelt. Dat was het punt. Niet of Codemaster nu wel of niet een arcade wil maken.
Ik dacht eerst dat het de verkeerde trailer was, GTA ofzo :P
Inderdaad, zie de trailers van cmr 1 to aan deel 5 dan zie je het verband tussen die spellen en Dirt2 niet meer.
Wel leuk dat deze ook op de DS/Wii komt itt de vorige versie.
YESSS, deze gaat ook in de verzameling.....
Ik hoop dat ie net zo goed of leuk is als de vorige....

imho zou de naam Colin McRae altijd verbonden blijven aan rally- of rallyachtige-spellen, JUIST, als eerbetoon. maaaarrr ik kan het mis hebben.


(super, kan niet wachten)
Ik hoop wel dat de besturing met de pijltoetsen in deze versie aangepast is ten opzichte van de vorige versie.

Het was daarin namelijk gewoon onmogelijk om enige vorm van subtiel sturen toe te passen het was gewoon "pijl indrukken" - tijdje niks - "ineens mega links of rechts"
Racegames moet je gewoon niet met toetsenbord spelen! Als je echt fanatiek bent, gewoon een stuurtje kopen en anders is een analoge joystick ook al een hele verademing als je toetsenbord gewend bent. Ineens heb je wel controle en kun je hele mooie bochtjes nemen (na enige oefening).

Dus loop je niet te lang te irriteren aan de pijltjes-besturing maar ga gewoon even naar de winkel. Hoeft echt niet mega veel geld te kosten....
Ik ken de percentages niet hoor, maar veel pro-spelers in CMR04 spelen met keyboard. :)

De besturing is niet zo vloeiend als een stuurtje natuurlijk. Maar het voordeel is dat je wel in een splitsecond je 'stuur' kunt omgooien (met toetsen). En na enige oefening is een bocht ook met keyboard vloeiend te maken. Vergt wel enige oefening. Kwestie van ritmisch op die knoppen tappen. Maar een stuurtje voelt wel realistischer natuurlijk.
Wat je zegt over de pijltjes (links en rechts) klopt misschien. Twijfel ik ook een beetje over, want je hebt flauwe bochten en scherpe, maar het toetsenbord ziet niet hoe hard je stuurt dus gaat maar op 1 manier sturen, en dat is vaak vlees noch vis.

Maar het gas is met de pijltjes helemaal los of je hebt de rem helemaal ingedrukt. Dat wil je niet altijd. gas is als je het goed doet misschien wel helemaal los of vast, maar remmen wil je toch netjes doen en niet je banden locken. Met pedalen kun je dit doseren.

[Reactie gewijzigd door EnzoMatrix op 26 maart 2009 16:08]

ff miereneuken hoor. :D

Je kunt prima een stuurtje simuleren. Het is een kwestie van timing tussen de aanslagen. Hoe kleiner de intervallen hoe scherper de bocht. Idem met remmen en gassen.

Het is niet *druk 2 seconden op rightarrow*, en dan *druk 5 seconden op leftarrow* maar het zijn korte pulsjes van stel 2 a 5 aanslagen per seconden. Zoiets is eigenlijk niet te omschrijven, maar je doet het op een gegeven moment automatisch omdat het dan sneller gaat.

Het is in ieder geval lang niet zo vermoeiend voor de armpjes. :P
Ik ga niet beweren dat ik er veel van weet het is dan ook meer een vraag, maar krijg je (ipv last van de armpjes) geen rsi vingers van (oh stel :)) 5 aanslagen in 1 seconde?

Als je het gewend bent is het prima natuurlijk, en als het je ook nog lukt, is het helemaal mooi. Mij valt bij mijn favo race game (LFS) toch op dat wheel en soms muis, bovenaan staan in de ranking.

Nu is DiRT (met uw goedvinden) toch een beetje arcade :) dus zal het sturen wel iets makkelijker zijn als in de realistische sims.
Mijn Logitech G25 gaat hier weer onder lijden! Racen met een toetsenbord is echt waardeloos vergeleken met dat stuurtje.

Maar eerst ff een nieuwe laptop (ja ik moet een laptop aanschaffen ivm school) aanschaffen zodat dit lekker op maximaal kan draaien.

T ziet er in ieder geval strak uit, behalve t begin van de trailer.. beetje jammer :/

[Reactie gewijzigd door Gelgersma op 26 maart 2009 15:05]

Dirt2 lijkt me echt een toffe game, als ze maar het niveau een beetje hoog houden, Probleem met de pc versie is altijd dat het lastiger te besturen is zonder stuurtje of controller. toch maar eens tijd dat ik een controller aan me pc ga hangen. dirt nog niet uitgespeeld maar wel erg leuk om te spelen en ook nog eens prima om rond te kijken qua graphics.

collin mcrae serie is altijd goed geweest alleen die extra goed bedoelde racevarianten vind ik wel wat minder. Ik heb liever gewoon de wrc met enkele oudere raceclasses zoals die class B :9 lekker overpowered door de modder baggeren!

Grid is trouwens imho niet te spelen met pijltjes. Je komt constant in onbalans in snelle bochten. Hoe makkelijk het is met een controller of stuurtje om de juiste hoek te "locken" en zo niet te slippen doordat je constant moet corrigeren. Dat vond ik het grote minpunt aan die game. keyboard is vrijwel not done.
Ik hoop dat ze het rem-probleem oplossen, bij de vorige Dirt was een tikje op de rem genoeg om binnen 1 seconde tot een volledige stop te komen. Arcade okay maar dat was toch wel knap irritant.
Doet me gelijk denken aan MotorStorm, deze trailer..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True