Colin McRae Dirt 2

Van sport naar extreme sport

Natuurlijk: elke game zal eerst iets moeten bewijzen voordat de loftrompet gestoken kan worden. Toch zagen we allang aankomen dat Colin McRae Dirt 2 een topgame zou gaan worden. Die stelling hadden we ook wel blind durven aannemen, want laten we eerlijk zijn: Codemasters heeft de laatste jaren een ijzersterke reputatie opgebouwd als het gaat om racegames. Dirt was al goed, Race Driver Grid deed er nog eens een schepje bovenop en nu kunnen we zeggen dat de ontwikkeling van die twee games eigenlijk 'slechts' de opmaat was naar iets dat erg dicht in de buurt komt van - voor zover die bestaat - de ultieme racegame.

Getest op: PlayStation 3
Ook verkrijgbaar voor: Xbox 360, pc (december 2009)
Afwijkende versies: Nintendo Wii, PlayStation Portable, Nintendo DS

Colin McRae zelf mag ons dan alweer een tijdje geleden verlaten hebben, Codemasters zorgt ervoor dat de naam van de Schot in elk geval bij gamers nog lang over de tong zal gaan. Dirt 2 is de eerste game in het genre waar McRae helemaal niet meer aan heeft meegewerkt, reden waarom Codemasters er een eerbetoon aan de overleden rallylegende van heeft gemaakt. Dat wordt je in het begin van het spel duidelijk meegegeven, als je de eer hebt in een auto te kunnen stappen waarin Colin McRae zelf nog heeft gereden. Het is een mooi gebaar, zonder dat er in de rest van het spel te dramatisch wordt gedaan: het is een game, en aan een game hoor je plezier te beleven.

*Een trailer als centrum

Dirt 2 is uiteraard de opvolger van Colin McRae Dirt en dat blijkt uit alle facetten van het spel. Toch is er in het spel genoeg ruimte voor vernieuwing, en die is voor een groot gedeelte te vinden in de structuur van het spel. Wat je ook aan het doen bent, alles loopt via je 'trailer', die het centrum van het spel vormt. Vanuit je trailer kun je wedstrijden in de Dirt Tour starten, maar ook je verzamelde, vrij te spelen voorwerpen bekijken of een multiplayer-sessie starten. Zodoende zou je de trailer kunnen zien als het hoofdmenu van het spel.

Die opzet heeft alles te maken met de veranderde achtergrond van het spel. Waar de nadruk in oudere Colin McRae Rally-games voornamelijk lag op de sportieve kant van het rallyracen, is dat accent met Dirt 2 duidelijk verschoven naar extreme sports. Die verschuiving werd in de eerste Dirt al ingezet, maar dat was vooral in de racetypes te merken. In Dirt 2 heeft Codemasters ook veel aandacht besteed aan wat er buiten de races gebeurt. Zodoende zijn traditionele menu's vrijwel afgezworen, kom je overal reclame tegen van merken die groot zijn in de wereld van extreme sports, en maken bekende namen als Dave Mirra, Ken Block en Travis Pastrana hun opwachting in het spel.