Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 59 reacties

Codemasters heeft de systeemeisen voor de pc-versie van Colin McRae: Dirt 2 bekendgemaakt. Het spel vraagt minimaal een Pentium 4 van 3,0GHz of een Athlon 64 3400+; aanbevolen wordt een Core i7 of Phenom II en een Radeon HD 5700.

Codemasters moest de release van Colin McRae: Dirt 2 uitstellen omdat het ondersteuning voor DirectX 11 in wilde bouwen. De pc-versie van het spel verschijnt op 3 december. De uitgever heeft via het officiële forum van het spel laten weten wat de systeemeisen voor het spel zijn. Minimaal vraagt het spel een op 3GHz geklokte Pentium 4 of een Athlon 64 3400+, met 2GB aan ram. Als videokaart moet er minimaal een GeForce 6800 of een Radeon X1500 present zijn. Het spel neemt 10GB hardeschijfruimte in beslag.

Voor wie gebruik wil maken van de eigenschappen van DirectX 11 raadt de uitgever een beduidend krachtiger systeem aan. Dat dient gebaseerd te zijn op een Core i7 of een Phenom II, aangevuld met een Radeon-kaart uit de HD 5700-serie. Codemasters raadt verder een werkgeheugen van minimaaal 3GB aan. Op welke manier Codemasters in het spel gebruikmaakt van DirectX 11 wordt in onderstaande video uit de doeken gedaan.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (59)

Het ziet er zeer mooi uit, maar qua hardware eisen is het niet heel anders dan de normale "high end"spellen. Het is al speelbaar vanaf een relatief lage resolutie, maar wil men alle eye candy aan hebben zal er geinvesteerd moeten worden.

Op zich vind ik dat altijd deels jammer, want als maker van het spel kun je zo je kunnen slechts aan een select publiek tonen, terwijl de ontwerpafdeling waarschijnlijk alles uit de kast gehaald heeft wat mogelijk was

De gemiddelde gamer en gemiddelde hardware bezitter zal dus een groot aantal mooie effecten . graphics niet eens opvallen.
Sorry hoor, maar als zij alles erop gaan zetten zodat jij met jouw FX5200 alles aan kunt zetten, zullen mensen met een HD58xx kaart gaan klagen dat het er nie uit ziet, en dat het speel wel 1000+FPS heeft, maar niks nieuws heeft.

De "gemiddelde" gebruiker zal denk ik erg blij zijn met de graphics die hij te zien krijgt, de GRID en DIRT game engine, die hier weer, zij het dan in Dx11 modus, gebruikt wordt, is in staat erg mooie graphics te leveren op "lagere" hardware.
Verder durf ik ook wel de stelling aan dat de meeste gamers die dit speel gaan spelen, het verschil tussen bijvoorbeeld 2xAA of 8xAA niet eens bemerken, dus ook kunnen zij er ook geen hinder van ondervinden dat zij "maar 2xAA" hebben.

Conclusie is dus: Ja, voor de mooiste Eye-candy moet je de beste hardware hebben, en dat is ook meer dan terecht, maar heb je wat minder, is het nog steeds mooi om te zien, maar kun je net niet alles vol open zetten, maar het is maar de vraag of jij dit verschil mist of opmerkt

[Reactie gewijzigd door Darkasantion op 13 november 2009 13:59]

Maar als je het spel zo goed maakt dat het blijft boeien dan kan die "gemiddelde" gebruiker op zijn volgende PC wel alle registers open gooien en de mogelijkheden van het spel uitbuiten. Het moet dan niet inmiddels in de kast gegooid zijn omdat men er al mee is uitgespeeld. Heeft men de opvolger al in huis gehaald, dan haalt men daar wederom niet uit wat er in zit.
Sjonge, ziet er zoveel mooier uit dan de niet dx11 versie *kuch kuch*. Alsof ik op de crowd zit te letten als ik dit spel zit te spelen, heb moeite genoeg om op de weg te blijven, thx.

Moest vooral lachen om de cloth tesselation. Vlaggetjes zijn ook zo'n groot deel van een rally spel he! ;)

Is natuurlijk niks mis met dx11 ondersteuning, maar er moet niet te zwaar aan getild worden. Vriend van me zat al op te scheppen over zijn pc versie met dx11, dat het zoooo veel mooier was. Na dit gezien te hebben moet ik wel beetje lachen. Tegen de tijd dat hij zit te spelen heb ik de mijne al 5x uitgespeeld, en lekker op groot scherm gespeeld met kick ass geluid ;)
DX11 is natuurlijk net nieuw, dus het is inderdaad zo dat het nu nog geen drol verschil maakt. Maar DX11 heeft veel meer potentie dan DX10, dat is bijvoorbeeld te zien in de unigine-benchmark. Er is nog geen DX10-spel wat er zo goed uit ziet (en ook geen DX1o-benchmark). Met name tesselation is bijzonder mooi als het goed gebruikt wordt, al zal dat meer toevoegen bij een RPG dan bij een rally-game inderdaad.

Ook de performancewinst bij DX11 is een leuke toevoeging te noemen (zie battleforge @DX10 vs. @DX11).

Over de systeemeisen: Een i7? In welk opzicht gamed dat beter dan een i5? En een i5 is toch zeker wel sneller dan een phenom II? Wederom een teken dat aan dat soort richtlijnen niet te veel waarde moet worden gehecht :P

[Reactie gewijzigd door bwerg op 13 november 2009 13:51]

Over de systeemeisen: Een i7? In welk opzicht gamed dat beter dan een i5? En een i5 is toch zeker wel sneller dan een phenom II? Wederom een teken dat aan dat soort richtlijnen niet te veel waarde moet worden gehecht
Het geeft gewoon aan dat voor DX11 het beste nog maar net genoeg is om alles er uit te halen. En ze willen nauurlijk niet de AMD fans afschrikken, daarom staat de Phenom II er toch bij.
Je vriend heeft er weinig verstand van dan, als hij denkt dat DX11 alleen maar mooiere beelden met zich mee brengt.

DX11 is zo veel meer dan dat
Uhmm als het niet voor mooiere beelden is, waar is het dan voor? Om de Nvidia's en de ATi's nog maar eens wat te spekken? Ander snap ik het even niet meer, voor de DX11 versie zijn hogere specs nodig maar het is 'zo veel meer dan mooiere beelden' :?
DirectX 11 is grotendeels Tesselation , wat erop neer komt is een model bestaat uit een aantal driehoeken, de video kaart breidt het aantal driehoeken uit waardoor je veel meer detail krijgt.

Dus directx 11 is er wel voor om modellen realistischer en mooier te maken
Hoe is dat mogelijk, een model is toch opgebouwd door middel van een x aantal polygonen? Hoe kan directx daar nu meer van maken dan dat het bestaande model uit is opgebouwd?
Met tesselation dus. En daar zijn meerdere methoden voor. Een simpele methoden is om aan het model aan te geven dat de x aantal polygonen alleen een benadering zijn van de vorm, maar dat het eigenlijk netjes rond door moet lopen. Dat kan het systeem dan netjes verder voor je afronden. I.p.v. dat een hoofd van een karakter dan duidelijke hoeken vertoond, wat het allemaal mooi afgerond. Simpel dingetje, maar een enorme verbetering in de grafische kwaliteit.

Een meer geavanceerde methode is displacement mapping. Met een texture geef je aan wat voor structuur er op een plat vlak moet komen te staan. I.p.v. de optisch illusie die bumpmapping is, kan er met displacement mapping daadwerkelijke structuur gemaakt worden. En daarbij kun je de hoeveelheid polygonen en dus detail aanpassen.

Het grote voordeel van tesselation is dat je het niet altijd hoeft toe te passen. Staat je model ergens op de achtergrond, dan gebruik je alleen de standaard polygonen. Staat het in met midden, dan gebruik je een beetje tesselation, en staat het op de voorgrond, dan gebruik je heel veel tesselation. Op die manier kun je ongelooflijk gedetailleerde modellen gebruiken, met (relatief) heel erg weinig rekenkracht.

Maar kijk eens naar: http://www.pcgames.de/aid...d-und-DX11-Video/PC/News/ en dan wordt het vanzelf duidelijk hoe het werkt, en wat de kracht van tesselation is.
Op het tweede filmpje is werkelijk de kracht van tesselation te zien, echt ongelofelijk.
De windmolen draait zelfs de verkeerde kant op 8)7
Depthmaps. Zoals het al Jaren gebeurd met bumpmapping, normalmapping, parallaxmapping en displacement mapping.

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 13 november 2009 19:18]

En waaruit concludeer je dat? Ken je die vriend van me? Weet je wat hij nog meer heeft gezegd? Maak aub geen nutteloze aannames, dank je. En waar DX11 ook voor bedoeld is, game developers zullen het altijd op de graphics gooien, iets anders interesseert de gemiddelde gamer niet namelijk. En valt ook wel beetje op dat de DX11 systeemeisen zoveel hoger liggen he? ;).
Euhm, ja ik vind van wel. Ik irriteer me dood aan de bijna fotorealistische auto's, als je dan slecht geanimeerde poppetjes moet zien staan dansen...De sfeer van een crowd die er realistisch uitziet en reageert op hoe docht je bij hen de bocht neemt geeft toch een noemenswaardige extra?
Vlaggen en alle andere details, laat maar komen!
DX11 laat maar komen! Alhoewel ik ook graag wat DX10 features beter ondersteund had wilen zien zoals betere displacement mapping bijvoorbeeld.
Het is geen forza he? Publiek zal je niet heel erg veel tegenkomen, vooral bij de disciplines in stadions, maar die spelen zich dan weer veelal in het donker af, zijn super snel en hectisch, zodat je wel wat beters te doen hebt dan op het publiek letten. In theorie zijn al die verbeteringen in het spel hardstikke mooi hoor, in de praktijk zal het veelal aan je voorbij gaan vanwege de hektiek van het racen.
Tegen de tijd dat hij zit te spelen heb ik de mijne al 5x uitgespeeld, en lekker op groot scherm gespeeld met kick ass geluid ;)
groot scherm en kick ass geluid is exclusief voor de consoles?

[Reactie gewijzigd door CvB op 13 november 2009 22:23]

over t algemeen is je TV wel wat groter dan je computerbeeldscherm? zelfde geld voor geluid
kijk! als dan de direct x 11 kaarten een beetje soepel geprijst zijn rond de feestdagen dan komen we al gamend wel door de donkere tijd van t jaar
Ik vind (en ik heb een hekel aan het vroegere ATI) dat de nieuwe Radeon 5xxx serie supergoed geprijsd is. Het schijnt alleen wel een gigantisch leveringsprobleem te hebben. Dus het geld is niet zo'n probleem, alleen krijg je optijd zo'n kaart in huis?
@ twiFight
De levering van deze kaarten is inderdaad gigantisch traag, de hd5850 van Club3d die ik een maand geleden heb besteld komt in plaats van de beloofde levertijd van 1-5 dagen pas op 10 december bij mij aan (verwacht). Met andere merken en kaarten is het volgens mij niet veel beter.
Je kan voor dezelfde soepele prijs een console en het spel kopen, dan kom je ook al gamend de donkere tijd van het jaar door.
Is er ook DX 9 en DX 10 ondersteuning? :)
DX10 wel, DX9 minimaal 9.0c en met 9.0b en ouder kun je het vergeten, zo lees ik hetgeen hierboven staat.
Er is duidelijk wat extra aandacht besteed voor de PC versie. Niet zomaar een slechte port zoals je dat soms ziet, goede zaak!
Eerst maar eens afwachten.. Ik verwacht er niet al teveel van (wat betreft toch gewoon een consoleport zijnde)..
Alleen maar een goede ontwikkeling gezien dat het ook eens tijd wordt dat games in dx11 worden gemaakt en de daarmee samenvallende hogere systeemeisen eindelijk een beetje nut hebben.
Ik kan met mijn pc nog praktisch alles op echte 3d monsters als crysis en farcry2 op max draaien bij een 1680 x1050. Dat is al bijna 2 jaar zo en het wordt zo langzamerhand tijd dat games zich verder ontwikkelen.
Moet je toch eens op een full hd resolutie gaan spelen ;)
Dat voegt bar weinig toe omdat je enkel in hoger detail duidelijk maakt dat de textures tekort schieten. Misschien dat je FOV wat breder wordt, maar de scherpte is zeker niet nodig om detail weer te geven wat anders onopgemerkt zou blijven, want dat detail is er gewoon niet.
Bovendien heb je daarvoor dus ook een ander scherm nodig, met een hogere resolutie.

Wat me echter het meeste stoort aan zijn opmerking is dat hij dus klaagt dat zijn PC krachtig genoeg is om crysis, farcry2 op max te draaien. Hij wil DX11 zodat zijn PC niet meer krachtig genoeg is.

Als games zicht verder ontwikkelen moet dat niet gebeuren om meer beslag te leggen op hardware resources en dus snellere hardware nodig te maken (omdat het op bestaande hardware langzamer draait) maar om mooiere of realistischer graphics te maken, de AI beter te maken en de gameplay uitdagender.

Blijkbaar zoekt hij gewoon een excuus om nieuwe hardware te moeten kopen.
Als hij na 2 jaar nieuwe hardware wil mag hij de oude ook aan mij even hoor.
wat hij zegt is dat hij 2 jaar geleden een game op max kon spelen. een jaar later nog steeds en tot kort geleden ook nog steeds en dat hij blij is dat er dus nu een ontwikkeling komt, want zijn pc bestaat dus ook uit minimaal 2 jaar oude HW.
Een p4 of een I7 is nogal een verschil. Ik zit er ergens tussen in, en verwacht niet te veel haha.
Dat zijn de minimum requirements om het spel minimaal te laten draaien. Zowiezo, een X1500 , is niet echt wat je noemt een gamers-kaartje. Volgens mij vergeet het artikel ook te vermelden dat je voor Dx11 minimaal Windows Vista nodig hebt of hoger.
Maar als een X1500 het minimum is, dan kun je dit spel dus niet spelen mer een X1300 of X1420 maar wel met een snellere van dezelfde generatie (R520, DirectX 9.0c), tot zover logisch, maar

kun je dan wel gamen met een snellere kaart van een oudere generatie bijvoorbeeld een X700, X800 of X850 (R420, DirectX 9.0b). Met een X300, X550 of X600 (R300) of met mijn nog oudere maar in opzet snellere 9800XL (R350, DirectX 9.0) kan je het waarschijnlijk wel vergeten.

Aanbevolen wordt in ieder geval het snelste van de nieuwste generatie, dus met minder dan dat zal het altijd behelpen zijn. Waar blijven de Core i9 en Phenom IV?

Dan toch maar eens op zoek gaan naar Colin McRae: Dirt versie 1.

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op 13 november 2009 15:08]

Ik zou denken aan shaders en DX versie ondersteuning, ipv kaart modellen.

Aangezien de X series allemaal DX9 en shader 2.0 ondersteunen zou het gewoon moeten werken..
De X1950 en X800 (beiden in mijn bezit) zijn beiden voorzien van dezelfde shader models en DX ondersteuning voor zover ik weet..
De gehele X1*** serie doet naar mijn weten DirectX 9.0c, met Shader Model 3, waar alle X*** kaarten DirectX 9.0b doen, met Shader Model 2b.

Gezien veel grafische effecten zoals HDR veelvuldig gebruik maakt van 32-bit Floating Point operations (128-bit kleurdiepte), en dit niet beschikbaar is bij Shader Model 2b, is het dus redelijk aanneembaar dat Dirt2, Shader Model 3 vereist. Op een gegeven moment houdt het natuurlijk op, om grafische features disable-baar te maken en ondersteuning te bieden aan oude rendering paths.

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 13 november 2009 19:13]

Hopelijk is een Q9450 @3,4Ghz en een 5850 voldoende om er van te kunnen genieten...
Moet dat nu, dat patsen.
Doe dat even ergens anders, wil je.
Ik speel cod mw 2 ook gewoon soepel op mijn 3.2ghz q6600 met 4gb ram en 8800GTS G92..Deze gaat ook wel soepel denk ik moet kunnen joh! :D
Operation Flashpoint ligt nog te vers in het geheugen.

Voorlopig geen codemasters meer...
En dat terwijl OFP een geweldige game was met een bijzonder groot publiek :) is heel persoonlijk dus. Ik heb de indruk dat codemasters hun werk behoorlijk serieus neemt, in tegenstelling tot andere game-ontwikkelaars die alleen een pc-versie van hun game lijken uit te brengen omdat er dan meer geld te verdienen is.

Ze hebben ook hele goede Colin McRae Rally-games uitgebracht dus ik zou niet weten waarom dit geen goede game zou gaan worden. ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True