Door , , 30 reacties

Jarenlang waren ze een twee-eenheid: Colin McRae en Codemasters. De naam van de coureur was toonaangevend in de rallysport, terwijl de gamestudio samen met McRae de beste rallygames maakte. Met Colin McRae: Dirt werd eindelijk het niveau van het legendarische Colin McRae Rally 2.0 weer geëvenaard. Helaas bleek Dirt het laatste spel te zijn waar McRae zijn naam aan kon verbinden; de coureur overleed in de herfst van 2007, bij een helikoptercrash. Codemasters kondigde eind vorig jaar echter Dirt 2 aan, de eerste rallygame die zonder de input van McRae wordt ontwikkeld. Tweakers.net kreeg exclusief de kans om hoofdontwikkelaar Gavin Raeburn aan de tand te voelen over de nieuwe rallygame.

*Algemeen

Gavin RaeburnDirt 2 is de eerste game in de franchise die jullie ontwikkelen zonder de hulp van Colin McRae. Stond het voortbestaan van de serie ooit op de tocht? Wat waren de belangrijkste redenen om door te gaan en Dirt 2 te ontwikkelen?
Gavin Raeburn: "Colin mag dan weg zijn, maar hij zal nooit worden vergeten. Colin was voor Codemasters veel meer dan een naam op het doosje en zijn input zal natuurlijk erg worden gemist. De beslissing om toch door te gaan met de serie is door Codemasters en de nabestaanden van Colin McRae samen genomen. Wij denken dat Dirt 2 een geweldig eerbetoon wordt aan deze fantastische kampioen en we hopen dat hij er trots op zou zijn."

Het originele Dirt was een ruwe weerspiegeling van de carrière van Colin McRae. In Dirt werden takken van de rallysport geïntroduceerd die de legende in het echte leven uitprobeerde. Kunnen we soortgelijke vernieuwingen verwachten in Dirt 2?
Gavin Raeburn: "We breiden de variatie in racedisciplines verder uit en gamers kunnen dan ook een bredere selectie verwachten, gebaseerd op authentieke moderne off-road solo-, multi-car- en multi-classraces. De traditionele rally keert uiteraard terug, met nieuwe parkoersen door gevaarlijke, maar schitterende locaties over de hele wereld. We hebben ons sterk gericht op locaties waar we eerder nooit naar hebben gekeken, verwacht dus een aantal nieuwe, verbluffende omgevingen waar je in kunt rijden. Het populaire rallycross keert ook terug en het biedt nog steeds spannende, agressieve multi-car-races. Het grote verschil is echter dat we, in plaats van de traditionele rallycross-tracks die we in Dirt hadden, nu meer naar spannende locaties hebben gekeken. Eén van die locaties is de Battersea Power Station in Londen en we zullen er nog meer aankondigen. 'Raid' is een reincarnatie van Dirts Rally Raid, waarin spelers in open gebieden van punt naar punt moeten racen. Hierin zullen ook de zwaardere off-roadvoertuigen een rol spelen, op terrein met natuurlijke obstakels - een knipoog naar de Dakar-evenementen waar Colin aan heeft deelgenomen. Nieuw in Dirt 2 is 'Trailblazer', waarin het draait om snelheid op gevaarlijke bergweggetjes en landweggetjes. In een snelle Trailblazerwagen gaat het eigenlijk om dodemansritten."

Dirt 2Dirt was een succesvol spel en het werd goed ontvangen, zowel door de media als door consumenten. Hoe moeilijk is het om een serie, die al zoveel heeft bijgedragen aan het genre, te blijven verbeteren en vernieuwen?
Gavin Raeburn: "Het is een constante uitdaging, en we zijn ons er van bewust dat consumenten en de media het direct zullen laten weten als we de verwachtingen niet waar weten te maken. Het is belangrijk dat elke nieuwe game iets nieuws aan de serie toevoegt en een andere kant op gaat, anders wordt het voor ons saai om het spel te maken en voor jullie saai om het te spelen. We hebben gelukkig altijd meer ideëen dan we uiteindelijk kwijt kunnen in een game, dus dat geeft ons een vliegende start als we beginnen te denken aan een sequel."

Dirt 2In de screenshots is reclame zichtbaar van DC Shoes, het merk van rallycoureur Ken Block. Is hij betrokken bij de ontwikkeling van Dirt 2?
Gavin Raeburn: "We werken samen met veel teams die betrokken zijn bij verschillende rallysportdisciplines. Hierover zullen we de komende maanden meer bekendmaken."

Kun je ons iets vertellen over de soundtrack?
Gavin Raeburn: "De serie heeft eigenlijk nooit gelicenseerde muziek gehad, maar met het oog op de richting die we met Dirt 2 op willen, vonden we dat het spel schreeuwt om een coole soundtrack die past bij het 'extreme sports'-thema. We hebben veel lol en heel veel discussie gehad bij het uitkiezen van de nummers die in het spel zullen zitten. We zullen een volledig overzicht van de soundtrack bekendmaken als de we dichter bij de release van het spel komen."

Inhoudsopgave

Inhoudsopgave