Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 33 reacties

De multiplayer-modus van Codemasters' racegame Race Driver Grid zal met twaalf spelers tegelijk te spelen zijn. Het spel hanteert een ranking-systeem waarbij spelers ingedeeld worden in klassen van 'Junior' tot 'Legend'.

Codemasters LogoDe online modus biedt de speler op de Playstation 3, Xbox 360 en pc 32 verschillende race-events, waaronder het spectaculaire destruction derby, op 80 circuits op 15 internationaal bekende plaatsen in Japan, Europa en de Verenigde Staten. De races zijn speelbaar met maximaal twaalf personen, waarbij alle auto's gewoon contact met elkaar kunnen maken en dus flink schade op kunnen lopen. Race Driver Grid bevat in de multiplayer-modus hetzelfde realistische schademodel als de singleplayer-variant, zo meldt Codemasters in een woensdag verstuurde verklaring.

Het spel doet veel om de verschillen tussen goede en minder goede spelers te compenseren. Zo racen spelers in een klasse die voor hun niveau het best is, variërend van 'Junior' tot 'Legend'. Ook kunnen spelers verschillen tussen coureurs via de instellingen minimaliseren door bijvoorbeeld 'catch-up' aan te zetten, wat er voor zorgt dat de auto's die achteraan rijden harder kunnen dan de auto's die vooraan rijden.

De online rangschikking wordt beïnvloed door uitslagen van races, maar ook de deelnemers aan de races zijn van belang; een speler die wint van een hoger geklasseerde speler, verdient meer punten. Behalve tegen elkaar racen en de rankings biedt de online modus van Grid de mogelijkheid om races te bekijken en ghost cars te downloaden van de snelst gereden rondjes van elk circuit. Op basis van die rondjes kunnen spelers hun rijstijl proberen te verbeteren.

Race Driver: Grid
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (33)

wauw!! 12 man!
Tja voor een arcade game is dat redelijk denk ik.
Je zou zeggen dat een arcade race-spel meer spelers zou moeten kunnen ondersteunen dan een simulatie, daar het bij een simulatie (naar mijn mening) belangrijker is dat informatie over positie, snelheid en wat niet meer vaker per seconde ververst wordt dan bij een arcade race-spel.

Live for Speed ondersteunt 24 spelers (niet ?) dus bij Grid mag het wel minstens 24 zijn.
Maar misschien is de reden voor 12 spelers een andere, namelijk een grafische kwestie?
Ik denk dat de rede het schade model is. Om de schade aan de auto van een tegenstander goed weer te geven zal er redelijk wat data op en neer moeten. Het schade model in dit spel is erg indrukwekend en dat kun je niet met twee deukjes, links voor, 1 rechts achter weergeven.

Daarnaast is het natuurlijk ook zo dat als je met een race spelletje bezig bent en je kunt je tegen stander van de baan drukken waarbij bijde autos schade op kunnen lopen en je speler achter je daar dan weer op in kan rijden met alle schade afhandeling enz.... je kan je voor stellen als je dat allemaal naar 24 verschillende spelers wilt sturen dat je nog wel eens tijd gebrek kan hebben omdat veder op op de baan er ook twee autos naast de baan zijn beland door een vergelijkbare situatie.

De kans is dus groot dat hier wel is waar niet zo veel snelheids informatie en zo op en neer gestuurd wordt dat mag jouw console/pc zelf bij houden maar juist de hoeveelheid schade enzo, wat schijnbaar veel data is als er "maar" 12 spelers tegelijk kunnen spelen.
misschien te simpel gedacht .. maar ruimte op de baan .. moet natuurlijk ook speelbaar blijven .. en in elk level 2* zulke breede straten te geven is ook niet alles..

Daarnaast .. tja een grafische kwestie.. daarom zet men bij online-fps'en het detail niveau omlaag zodat men verzekerd is van +60FPS.. dus ik denk niet dat dat de insteek is .. maar inderdaad de networkbandwidth, en misschien is het met 12 auto's wel gewoon eer leukere ervaring... 24 is eigenlijk wel veel
Nou, Live for Speed, rFactor en Trackmania ondersteunen anders een hoop meer spelers (waarbij dan Trackmania de enige is die ik arcade zou willen noemen)
Ik verbaas me er al jaren over dat de grote multiplayer race games maar 8 spelers ondersteunen.
Voor een race-simulatie...

Het lijkt alsof grid wel iets meer arcade gaat worden maar het is tot nu toe toch steeds echt wel goed gesimuleerd geweest... Maarja waar is de grens...
het is een arcade game.
geen simulatie, de besturing is zo nep dat je het geen simulator mag noemen.
GTA IV ondersteunt 16 man tijdens races en dat op bredere circuits (tenminste, een aantal wegen in GTA zijn breder dan het San Francisco-circuit uit de GRID-demo).

Ik vraag me af of dit een goede beslissing is; als je collisions niet uit kan zetten en je geen fijne vriendengroep hebt, heb je dus altijd de kans dat er "mindere goden" jouw auto gaan gebruiken als rem...
Je kunt gta niet met een racer vergelijken!
GTA IV?
Volgens mij heb je het over Gran Turismo. Niet over Grand Theft Auto.
Nee dat heeft ie wel. Je kunt effectief racen ook in GTA IV met tot 16 mensen. Werkt excellent en de auto's kunnen ook serieus beschadigd worden.
Met GTA IV kan je gewoon racen hoor... hij heeft het dus wel degelijk over Grand Theft Auto...

Daarnaast moet ik zeggen dat het racen met GTA vaak te laggy is met 16 man en vind het dus niet erg dat men nu zegt dat 12 het maximum is. Het is alleen jammer voor de mensen met goede verbindingen, maar die zijn er helaas niet zo veel als ik kijk naar mijn Xbox Live ervaring.
Dit is by far de beste arcade racer die ik de laatste jaren op m'n scherm gezien heb.

Totaal omver geblazen van deze demo, graphics zijn één van de betere die ik al gezien heb, vooral dan het cockpitview. Die "instant replay" is ge-wel-dig gevonden, maar zouden ze wel mogen beperken in single player, je kan hem nu onbeperkt gebruiken, dus in theorie zou je elke bocht die sneller kan even opnieuw kunnen doen...
Dat ligt aan jou moeilijkheids instellingen he.. Op het moeilijkste niveau heb je d'r zelfs geen één, dus zal je je laps in één keer perfect moeten rijden!
Ik ben zeer blij verrast door dit spel. Na het spelen van de demo weet ik zeker dat ik deze ga kopen :)

Ziet er super uit, loopt desondanks toch geweldig op niet high-end systemen. Neigt een beetje naar arcade maar met driving aids uit is het toch vrij pittig hoor. Als ik het zo lees zijn de MP mogelijkheden ook goed uitgewerkt. 80 circuits op 15 verschillende locaties is natuurlijk ook niet mis :)
Helaas, zoals de MP Demo nu is op de pc is werkelijk een verschrikking.

Punt 1, de server heeft geen naam. :X
Punt 2, geen friends list.
Punt 3, geen 'Join IP-adress' functie. |:(
Punt 4, geen maatregelen tegen kamikaze coureurs die tegen de richting in rijden.
Punt 5, geen Dedicated servers.
Punt 6, vreselijk weinig opties als host.

En daar kom nog eens bij dat ik 50x moet proberen te connecten, wil ik in een game komen, maar dat kan e.v.t. nog aan mijn verbinding liggen.

Dit gaat dus om de Demo, hier kunnen nog dingen aan veranderd worden, maar eerlijk gezegd (met de MP van DiRT in m'n achterhoofd) geloof ik niet dat ze er veel aan veranderen. :( :(

En degenen die DiRT hebben gespeeld, weten ook dat binnen no-time de scoreboards gehacked/gecheat waren.

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 15 mei 2008 12:05]

Weet iemand hoe dat werkt: als je catchup aanzet dan heb je een gelijkwaardiger race maar dan is er dus meer kans dat de beste speler niet altijd wint - daarom lijkt het me lastig om ranked races zover te krijgen om catchup aan te zetten. Hoe is dat probleem aangepakt? Interessante gameplay probleem. Als je catchup races wint krijg je dan meer punten ofzo om zo te stimuleren om catchup aan te hebben?
Een dergelijke feature hoort helemaal niet thuis in een racesim. Als het ranking systeem goed werkt dan is dat ook niet nodig want dan zijn spelers in een race aan elkaar gewaagd. Maak je dan een foutje: jammer.

En anders is er nog altijd NFS en MarioKart...
Het zou logischer zijn om minder punten uit te delen in catchup races. Je hebt namelijk minder moeite hoeven doen om te winnen.
Lijkt me een waanzinnig spel. Ik moet de demo nog wel even bekijken, maar waarschijnlijk komt deze bij mij op de plank (de hoes dan) :) In de review van vorige (?) week stond een release datum van 30 mei. Geldt dit ook voor de PC versie in NL? Of zal ik langer moeten wachten?
CodeMasters zegt dat alle platforms tegelijk in de winkel zullen liggen.
30 mei is inderdaad de release date van de PC versie in NL.

Voor Xbox en PS3 is nog geen officiele release bekend volgens mij, IGN geeft namelijk nog steeds "june 2008" als release date voor de consoles.
Klinkt als Mario Kart, ook 12 spelers, je kunt elkaar raken, klassificatie aan de hand van hoe goed je bent, downloaden van ghost races, rankings (oké die's wel heel standaard).

Oja, catch-up vanuit powerups bij mario kart.

[Reactie gewijzigd door Sleep0rz op 15 mei 2008 12:02]

Maar volgens het GRID forum van codemasters geen mogelijkheid tot splitscreen multiplayer. laat staan met z'n vieren op 1 xbox

(denkt terug aan die goede oude tijd waar je dit wel kom met PGR2.....)

En systemlink met zn 4en per scherm... Ach, zal wel een last-gen uitvinding zijn die niet relevant is om weer te laten terugkeren
Kun je ook gewoon lannen met deze game?
Helaas in de demo alleen een online versie geen LAN, das wel balen volgens mij is dit een redelijke game op lanparty's 8-)
Vind dit niet echt nieuwswaardig, gezien andere spellen dergelijke mogelijkheden ook ondersteunen, zoals bovenstaand reeds vermeld.

In combinatie met de review erbij, lijkt het zelfs op een reclame post...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True