Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 56 reacties
Submitter: buran

Codemasters heeft bekendgemaakt de stekker uit de multiplayerservers te trekken voor Race Driver: Grid op de pc en PlayStation 3. De racegame verscheen drie jaar geleden. De servers voor de Xbox 360-versie blijven nog wel online.

Community manager Ian Webster heeft bekendgemaakt dat Race Driver: Grid op de pc en PlayStation 3 het voortaan zonder multiplayerfunctionaliteit moet stellen. Grid verscheen eind mei 2008, wat betekent dat gamers drie jaar lang online hebben kunnen spelen. Gamers met de Xbox 360-versie van het spel kunnen wel online blijven racen.

De servers werden beheerd door een externe partij, die een contractverlenging heeft afgeslagen, meldt Webster. Op het forum van Codemasters klaagden gamers sinds half mei dat ze problemen hadden met het online spelen van het racespel.

Race driver Grid screenshot

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (56)

misschien bij zeggen dat je nog op news moet klikken
Yup: zie onderstaande news item..

GameRanger Rescues Orphaned Race Driver: GRID Multiplayer (Press Release)
The official servers for Race Driver: GRID were recently shut down leaving nowhere to play online. GameRanger has now provided a new home for everyone to continue racing
Zelf server zijn heeft op zulke momenten toch wel zijn voordelen. In plaats van vaste servers dus.

@ reactie hieronder.
Ik denk niet dat het realistisch is dat ze die functionaliteit in gaan bouwen. Hier zijn immers geen schermen voor gemaakt die getoond kunnen worden voor de gebruiker. En voor een relatief oud spel als dit, zal dat niet echt rendabel zijn om alsnog te realiseren.

[Reactie gewijzigd door Limaad op 21 juni 2011 09:44]

Wat bedoel je? Dat je eigen servers kan creŽren of dat Codemasters zijn eigen servers zou moeten hebben?
Ik denk dat LOTG bedoeld dat je zelf een dedicated server kan hosten zoals in counter strike source, er zijn nog 26k+ servers online voor dat spel. ik moet er niet aan denken hoe het geweest zou zijn als dat p2p was..
Dat mensen hun eigen servers kunnen creŽren, het maakt niet uit of Codemasters eigen servers heeft of niet, dat hadden ze nu ook alleen beheerd door een extern bedrijf.
Unreal Tournament (die uit 1999) had al de mogelijkheid om zelf een server te maken. En dat wordt ook nog altijd gedaan door genoeg bedrijven. Het is dus niet alsof het zelf starten van een server in de laatste 3 jaar mogelijk is geworden of zo. Hadden ze best vanaf het begin al kunnen inbouwen!
dedicated servers zijn verwijderd onder druk van de console markt, een dedicated server kan immers zorgen dat de economische levensduur van je product gerekt wordt. (die smerige gamers die na 2 jaar nog gewoon hetzelfde spel willen spelen zonder opvolger 101 te kopen voor 2x zoveel als voorheen vanwege "extra" dlc)
Steeds vaker *ben* je zelf de server, terwijl de matchmaking in feite niets dan een DRM maatregel is. Vervolgens wekt men de indruk dat de gameboer een "dienst" aan het verlenen is waarvoor je moet betalen.
Inderdaad. Heb je jaren gewacht op een snelle kabel/dsl/fiber verbinding, kom je erachter dat de geldwolven van EA/Ubisoft/Activision/etc. in de tussentijd besloten hebben dat een beetje low-ping gaming tot het verleden behoort.

Maar goed, het is natuurlijk eigenlijk een bijna criminele, maar briljante zet; hoe sneller je bent uitgekeken op hun games, hoe sneller je de sequel koopt die zes maanden later uitkomt (althans, als je niet al besloten hebt eerder genoemde bedrijven gewoon terecht te boycotten).

Aan de kosten van dedicated servers en bandwidth zal het niet liggen, die zijn alleen maar gedaald, dus het lijkt me sterk dat uitgevers dat niet meer willen betalen. Ik denk dat uitgevers als deze replay-value meer als een obstakel zien tegenwoordig.
Tja, dat is nou juist de grap... In tegenstelling tot Fifa is er nog geen opvolger van Grid. En Ik vind Grid persoonlijk een briljante racegame die ik nog vaak speel met collega's op de vrijmibo.
Precies, zorg er gewoon voor dat spelers zelf een server kunnen starten of zijn. Dit soort problemen kunnen daardoor verkomen worden.

Dit is iets wat je ziet aankomen, en bedrijven zoals EA sluiten ook gewoon servers na een tijdje.
Als je dat doet, heeft de gene die host voordeel omdat hij geen lag heeft.
Als je dat doet, heeft de gene die host voordeel omdat hij geen lag heeft.
Dat gaat ook alleen (tot op zekere hoogte) op bij een race game.

Bij een schietspel, als de rest van de spelers wel (veel) lag heeft, zijn ze ook voor degene die geen lag heeft vrij lastig te raken, dus heeft iedereen last van de lag. Alleen degene die zelf lag heeft, ziet iedereen haperen, en als je zelf geen lag hebt, zie je alleen degenen haperen die wel lag hebben. :)

En ook bij een race game heb je daar op een gegeven moment natuurlijk last van lijkt me. Ik heb weinig ervaring met race games multiplayer over internet, maar ik neem aan als je laggende mensen ziet haperen, dat het voor jou als "niet-laggende" gamer ook lastiger wordt omdaar al racend op te anticiperen.

[Reactie gewijzigd door RagingR2 op 21 juni 2011 16:05]

En wat zou de reden kunnen zijn dat de servers voor de XBox versie wťl online blijven?
Xbox = spelers host
PS = vaste hosting

Tenminste, volgens mij is dit bij elk spel op die platforms.

@hieronder, dank voor de aanvulling.

[Reactie gewijzigd door Limaad op 21 juni 2011 09:53]

Lijkt me stug. Xbox is van deze drie platforms nog wel de zwakste (op gebied van processorkracht en grafische kracht e.d.). Je zou dan een redelijk goede internetverbinding moeten hebben liggen wil je zelf server zijn. Verder staat in de titel dat de servers voor Xbox nog wel online blijven. Waarschijnlijk komt het gewoon omdat daar nog veel spelers zijn van het spel.
Ik blijf het toch raar vinden dat ze al spellen gaan aflsuiten op de nieuwste consoles, je zou verwachten dat dat pas met de volgende generatie gaat gebeuren. Alhoewel drie jaar inderdaad wel een lange tijd is. Het zal gewoon wel niet meer rendabel zijn op de PC en PS3.
Ook voor P2P-games zijn er matchmaking servers nodig. Iemand moet de clients met de host verbinden.

Mijn 20MBps internetverbinding van Telenet blijkt voldoende om in Motorstorm Apocalypse als host te worden gekozen (je krijgt een melding als je host bent/wordt). Razendsnelle races met 16 spelers in een verwoestbare omgeving verlopen volledig lagvrij.
Als host ben je afhankelijk van een snelle uploadsnelheid, omdat je naast het binnenhalen van de gegevens ook alle gegevens naar de spelers moet versturen. Ik gok namelijk dat je een 20/1 abonnement hebt, dat is ruim voldoende voor een client (je verstuurd alleen je eigen gegevens en download die van de andere vijftien spelers), maar voor een host kan het wat krap zijn.
Je bent in heel veel spellen tegenwoordig ook niet meer 'echt' de host, ook al geeft het spel dat wel aan jou aan. Jij bepaald dan als host alleen de regels van het spel, het wordt in werkelijkheid gewoon gehost op een server. Bij P2P games gaat dat natuurlijk niet op.

Offtopic: ik denk trouwens dat je een 20Mbps internetverbinding hebt. Anders zou je een internetverbinding van 140Mbps hebben liggen. Lijkt me een beetje overkill.
Volgens mij zijn 99% van de consolegames nog steeds p2p. Je merkt dit als de host het spel verlaat, de game blijft dan even "hangen" tot er een nieuwe host is aangeduid. In sommige games wordt de spelsessie dan zelfs gewoon afgesloten.

En ik bedoelde inderdaad 20Mbps. :)
MS hosts de servers van de 360 versie waarschijnlijk. Het hosten van een game hoeft geen performance te kosten. Overigens is de Xbox nauurlijk trager als PC, maar grafisch zeker niet trager als een PS3. CPU wel ofc.
Het hosten van een game kost wel degelijk wat rekenkracht/opslagkracht. Als host houdt jij namelijk bij wat de scores zijn, wie welke schade opdoet en wat er precies stuk gaat. Vroegah (met battlefield 2) had de host toch wel degelijk preformance degradatie over lan, omdat op de pc van de host alle andere 40-60 AI's draaiden. Dat is bij een groot gedeelte van de games natuurlijk niet meer van toepassing nu, ook niet bij Grid.
Het hosten van een game kost wel degelijk wat rekenkracht/opslagkracht. Als host houdt jij namelijk bij wat de scores zijn, wie welke schade opdoet en wat er precies stuk gaat. Vroegah (met battlefield 2) had de host toch wel degelijk preformance degradatie over lan, omdat op de pc van de host alle andere 40-60 AI's draaiden. Dat is bij een groot gedeelte van de games natuurlijk niet meer van toepassing nu, ook niet bij Grid.
Het is niet alsof dat eerste gedeelte zo veel processor kracht kost, dat zou nog makkelijk kunnen draaien op een singlecore van een GHz of 1-2.
Trouwens, hebben wij het hier over dezeflde Battlefield 2 ? Want zo als ik het me kan herrineren kon je online geen AI bots.
Ik denk niet dat dit helemaal klopt Limaad. De meeste ps3-exclusives gebruiken dedicated servers (MAG, Resistance, MGS, Uncharted, Killzone enz...) maar het gros van de multiplatform games is net zoals op Live gewoon peer-to-peer.

Verschil is dat devs op Live de mogelijkheid hebben om gebruik te maken van de matchmaking servers van Microsoft. Omdat dit ook beperkingen en extra kosten met zich meebrengt gebruiken de meeste grote uitgevers (EA, Rockstar, Valve...) echter hun eigen servers.

[Reactie gewijzigd door Ge0force op 21 juni 2011 09:52]

Xbox = spelers host
PS = vaste hosting
Dat klopt niet helemaal

Xbox = MS dedicated servers, tenzij je IE heet
PS = Altijd servers van de ontwikkelaars
Dat klopt ook niet, zie mijn post hierboven. Gears of War 3 en Left 4 Dead 1 + 2 zijn voor zover ik weet de enige x360-games die dedicated servers gebruiken. Gears 3 wordt uitgegeven door Microsoft en maakt dus mogelijk ook gebruik van hun servers, maar L4D gebruikt vast en zeker servers van Valve.
Hoster i3D.net host van heel veel Xbox360 en PS3 titels de dedicated servers. Er zijn dus van veel meer games dan je denkt grote hosting omgevingen online.
Zoals ik al zei: er zijn altijd servers nodig voor matchmaking en stats. Maar het uitwisselen van gamedata tussen de spelers gebeurt - voor zover ik weet - bij zowat alle consolegames via een P2P-systeem.
Omdat bij de xbox de servers door MS worden beheerd en die WEL dus verlenging accepteerde..
Is dit per direct? Is in het bronartikel namelijk geen tijdsbestek gemeld..
Ik neem aan dat het per direct is. Vreemd is dat dit bekend wordt gemaakt op het moment dat de site van Codemasters offline is. Kennelijk is het subdomein nog wel actief.
Zie ook http://tweakers.net/nieuws/74714/hackers-vallen-website-codemasters-aan.html

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op 21 juni 2011 09:54]

ligt het nu aan mij of zit er een soort van delay op de posting bij tweakers ? ik lees bijna al het nieuws hier steeds 2-4 dagen eerder op het internet.

anyway, lees dit maar is : http://www.evilgamerz.com...offline-voor-de-PC-en-PS3

Over de vraag waarom xbox 360 nog niet is afgesloten :

17 juni 2011 - Codemasters heeft aangekondigd dat de online multiplayer voor de PlayStation 3 en PC versies van GRID: Race Driver offline gehaald zal worden. Na 3 jaar zal dus niet meer online gespeeld kunnen worden met het spel. De Xbox 360-versie werkt nog wel voorlopig al zullen keyboard-muis en Triple niet meer gaan werken. Codemasters vertelt dat de beslissing is genomen op basis van een nieuw contract met een third party provider dat niet gesloten werd voor de PC en PlayStation 3.
Waarom help je T.net dan niet een beetje, als je nieuws tegen komt dat volgens jou op tweakers hoort kan je gebruik maken van het Frontpage menu
-> "over tweakers"
-> "nieuws insturen"

On-Topic:
Speelde deze game zelf niet, maar het is altijd sneu als het offline halen van servers niet samen met het releasen van dedicated server software gaat.
Zo'n gebaar is vaak veel beter ontvangen dan gewoon volledig bam gedaan, dan laat je namelijk de community de kans om nog te hosten, en die kosten zelf te dekken.
Ja, alsof dat gaat helpen. (nee serieus, dat helpt niet.)
Vaak genoeg een artikel aangeraden hier, en alsnog 3 dagen later pas hier online.

Tweakers is gewoon traag.
geloof me ik heb het een paar keer geprobeerd en dat heeft niet gewerkt.
Echt belachelijk dit, ik vind het niet erg dat ze de stekker eruit trekken, MITS ze ervoor zorgen dat ik gewoon zelf kan hosten op de pc.
Wat mij betreft komt er een boycot tegen Codemasters!
Ik koop nu dus geen games meer van hun.
Ik denk nu ook wel 3x na voordat ik nog een game van ze koop. Ze kunnen beter op de verpakking vermelden *multiplayermogelijkheid tot 2011. Verder vraag ik mij af of het in de lucht houden van zo'n server nou zoveel kost voor codemasters dat ze niet de moeite nemen een andere partij te zoeken.
Ah its all a out the money... Net of er maar 1 aanbieder is om een contract mee af te sluiten of de server software te releasen zodat men zelf servers kan draaien.

Uiteindelijk veel games de dag van vandaag mogen geen hoge replayability hebben of features die de levensduurte van een spel kunnen verlengen zoals dedicated servers, editors, ... . Ook in die zin moet je het sluiten van die servers zien.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 21 juni 2011 10:04]

Laat ze maar eens komen met een opvolger voor GRID! Vond deze game een perfecte mix tussen arcade en sim hebben, waarbij de voertuigen heerlijk reageerden. Schade was ook mooi en het driften blijf ik het leukste in deze game vinden. Andere games waar driften in zat vond ik toch minder.

Voor de rest is het aan de ene kant natuurlijk wel begrijpelijk dat ze na 3 jaar de servers offline gooien, maar het is natuurlijk wel jammer dat het niet mogelijk is zelf een server te runnen. Zo behoud je toch nog de MP functionaliteit voor de game, vooral gezien het feit dat de game nooit een opvolger heeft gekregen.....
Jammer, dit is nog steeds een brilliante racegame, hiermee word een grote groep gebruikers buitengesloten van online spelen, ik hoop ook, dat er een alternatief opstaat, zodat Online genieten van deze game mogelijk blijft.

Het is inderdaad bijzonder, dat games die gekocht zijn, na 3 jaar al zwaar beperkt gaan worden. Ik ben wel erg benieuwd hoe het kan zijn dat een externe hosting partij kan besluiten om een verlenging af te slaan, zouden de afspraken financieel niet interessant zijn?
Erg jammer dat de Servers eruit zijn getrokken... Was een van mijn favo spellen, hoewel de laatste tijd er wel veel cheaters in het spel zaten!!
Gelukkig heb ik DiRT 3 nog, dan maar wachten op GriD 2 en anders GriD over LAN (hamachi) spelen :D

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True