Door Tom Rosens

Overlord: gemeen zijn voelde nog nooit zo goed

Gameplay

OverlordIn het schilderachtige Delft zit een game-ontwikkelaar met grote potentie. Triumph Studios is hier gevestigd in een voormalig ziekenhuis en in dit pand is de game Overlord geboren. Tweakers.net was hier aanwezig voor een speelbare demo van deze actie-rpg en een rondleiding door de studio. Triumph Studios was eerder al verantwoordeliijk voor het turn based strategy-spel 'Age of Wonders'. Dit spel kreeg goede recensies maar werd geen commercieel succes. De Nederlandse studio moet echter niet onderschat worden, bewijzen de eerste beelden van Overlord die we te zien krijgen. Zowel de cutscenes als de ingame beelden van het spel maken indruk.

Overlord-preview: cutscene met de Overlord

Het verhaal van Overlord begint waar andere eindigen. Zeven helden keren na hun overwinning over de duistere heerser 'Overlord', huiswaarts. Helaas geen happy end voor deze helden, want elk van hen wordt geplaagd door één van de zeven hoofdzonden. Zo wordt de halfling, een soort gemene versie van een hobbit met ingegroeide teennagels, geplaagd door vraatzucht. De speler kruipt echter niet - zoals te verwachten - in de huid van deze helden, maar mag aan de slag als de duistere heerser, die verslagen achtergebleven is in wat eens een indrukwekkende toren was. Als Overlord is het de bedoeling de honger naar wraak op de zeven helden te stillen. Hulp in de queeste komt van de Minions, een soort gremlin-achtige wezens, die hyperactief en lachend om de speler heen springen en dansen. De minions zijn het best te vergelijken met een valse versie van de Pikmins uit de Gamecube-game Pikmin en zijn in te zetten voor allerlei klusjes.

Overlord-preview: bomaanslag

Als het spel gestart wordt, zijn er nog maar drie van deze Minions. In een veld waar wat schapen grazen, loopt een paadje dat geblokkeerd is door een omgevallen pilaar. De Minions halen de pilaar maar al te graag weg, maar zullen hiervoor versterking moeten krijgen van twee soortgenoten. Door schapen te doden komt energie vrij waarmee meer Minions opgeroepen kunnen worden. Maar liefst vijftig van deze wezentjes kunnen de Overlord volgen; ze kunnen ingezet worden om te doden, te plunderen en te intimideren. Ook kunnen ze plaatsen bereiken waar de Overlord zelf niet bij kan. Evenals Pikmins komen de grappige slaafjes in verschillende kleuren. De bruine Minions zijn krijgers; zij pakken alles binnen handbereik op om als wapen te kunnen gebruiken: deegrollers en hooivorken zijn zeer geschikt en een pompoen kan uitstekend als helm worden gebruikt. De groene Minions zijn met hun lange klauwen ideaal als sluipmoordenaar inzetbaar en kunnen de vijand vanuit het struikgewas verrassen. De rode variant kan gebruikt worden om als vuurbal af te schieten. Dit kan niet alleen schade aanrichten bij vijanden, maar kan ook hele grasvlaktes in lichterlaaie zetten. Als laatste zijn er de blauwe Minions. Zij kunnen zwemmen en gevallen soortgenoten weer tot leven wekken.

Overlord-preview: minions

Niet alleen zijn er raakvlakken met Pikmin, ook moesten we regelmatig aan Fable denken. De sprookjesachtige steden ademen dezelfde sfeer, al zit er enige Nederlandse architectuur in verstopt. Ook de keus tussen goed en kwaad is enigszins vergelijkbaar, al gaat het in Overlord meer om een keuze tussen slecht en über-slecht. Naarmate het karakter slechter wordt, zal dit ook aan zijn uiterlijk te zien zijn. In de thuisbasis, de toren die gelijkenis toont met de toren van Sauron uit Lord of The Rings, kan de speler het uiterlijk van zijn karakter zelf nog aanpassen en zelfs de toren is naar believen te tweaken. Omdat de duistere heer zijn handen vol heeft met het verzinnen van pesterijen tegen de zeven helden, ligt de toren er echter niet altijd even proper bij. Daar is door de makers van het spel ook aan gedacht en niets belet de Overlord om geregeld een vrouw aan de haren mee te slepen om haar aan het werk te zetten. Eerst zal de speler genoegen moeten nemen met een simpele boerenvrouw, later kunnen er knappere deernes naar de kasteeltoren meegesleept worden. In de toren zijn Minions om te smelten tot geweldige wapens. Hoe meer Minions, des te beter het wapen. De kwaliteit van het wapen wordt bovendien beïnvloed door de soort minions die verwerkt wordt. Aan de speler de keus tussen een groot leger van volgelingen of krachtige wapens.

Overlord-preview: artwork Red Lights Inn

Inhoudsopgave