Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 38 reacties

Sony gaat zijn Phyre-engine gratis ter beschikking stellen aan ontwikkelaars die spellen voor de Playstation 3 willen ontwikkelen. Met de ontwikkelsoftware gemaakte games kunnen ook geschikt worden gemaakt voor de pc.

Phyre is een volwaardige grafische engine die overweg kan met Direct3d en Opengl. De engine werkt verder samen met bekende middleware als Maya, 3ds Max, Havok, Ageia Physics en Collada, zo heeft Sony bekendgemaakt.

Het ontwikkelpakket draait ook op een pc en bevat een compiler waarmee de code omgezet kan worden naar het formaat dat de PS3 gebruikt, zo meldt Joystick. Met de engine stelt Sony dus een ontwikkelpakket beschikbaar dat gebruikt kan worden voor games die niet alleen geschikt zijn voor de eigen Playstation 3, maar ook voor pc's, die toch veelal draaien op software van concurrent Microsoft.

Sony stelt in de presentatie dat Phyre al gebruikt wordt door ontwikkelaars. Zo zouden de eigen games Gripshift en Flow met de engine gemaakt zijn, waaruit blijkt dat ook games voor de Playstation Portable met de software gemaakt kunnen worden.

Opvallender is dat Sony aangeeft dat het racespel Colin McRae: Dirt met de Phyre gemaakt is. Uitgever en ontwikkelaar Codemasters won echter vorige maand nog een prijs voor de zelfgemaakte Ego Engine die voor Dirt gebruikt is.

De engine van Sony diende alleen als voorbeeld, licht Bryan Marshall, technisch directeur van de interne ontwikkelstudio van Codemasters, tegenover Tweakers.net toe. "We gebruikten Phyre als raamwerk voor de renderingtechniek die in de Ego Engine gebruikt wordt. We hebben daarbij dankbaar gebruikgemaakt van de kennis van Sony, maar de game is zeker niet met de Phyre-engine gemaakt." Marshall benadrukt overigens dat de samenwerking met Sony uitstekend was.


PhyreEngine PhyreEngine PhyreEngine
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (38)

Eerder "wishful thinking"

Hoe makkelijker het wordt voor ontwikkelaars om een spel te maken, hoe interessanter natuurlijk. Dat het meteen cross-platform kan, is helemaal ideaal. Ik kan dit initiatief dan ook niet meer dan toejuichen.

Ikzelf ben een Xbox 360 bezitter, puur vanwege zijn game library. Als ik echter met mijn oortje naast de PS3 zit van mn huisgenoot, zou ik echter echt willen dat de PS3 ook eindelijk een uitgebreide game library krijgt. Wat een genot, een stille console!
Grappig want de Xbox360 game library heeft mij nou echt niets te bieden. Ik koop de PS3 naast m'n PC juist vanwege de Japanse games. Amerikaanse games heb ik al genoeg op de PC. Ik vond de PS2 games ook al veel leuker dan de Xbox games.
Ja maar dit heeft weer iets te maken met smaak, daarnaast kun je dat soort games minder vinden hiero in nederland, ook al is bestellen via het internet net zo makkelijk...
Maar als je kijkt naar het aantal games wat hierin in nederland in de computerwinkels ligt voor de ps3 ivm. xbox360. Is dat voor de ps3 een stuk minder.... aan de andere kant, het aantal spellen wat er voor de ps2 zijn uitgebracht ivm xbox 360+xbox wint de ps2 met gemak :Y) , maar dat is weer een hele andere generatie ;)
Dat vind ik nu ook. Ik heb al meer dan 2 jaar een XB360 en nog maar een paar maanden een PS3. En ik heb al meer PS3 games. Dit komt volgens mij door intresse. XB mikt meer op FPS en Ex-PC en PC gamers. Ik speel ook wel eens graag een potje FPS maar toch vind ik de games van PS meer uitdagender en orgineler. (ik heb het wel over de exclusieve).
Dit is niet het enige initiatief. Insomniac heeft een eigen site in het leven geroepen (http://nocturnal.insomniacgames.com) waar ze libraries en utilities publiceren voor andere PS3-ontwikkelaars.
Dit ziet eruit als een zeer sterke engine op alle vlakken. Ten eerste kunnen er meerdere soorten games mee worden gemaakt (Race, FPS etc.) Ten tweede kan er goed aan ontwikkeld worden met goede programma's die erg gewilt zijn onder de ontwikkelaars.

Dat deze engine dus ook op een normale pc draait betekend dat we nog games kunnen verwachten op de pc met deze engine? Of is het alleen om de games te testen op de ontwikkel pc's?

(Het betekend overigens wel dat games gemakkelijk ook op de pc uitgebracht kunnen worden als ze ontwikkeld zijn voor de consoles.)

[Reactie gewijzigd door Gniels op 22 februari 2008 20:05]

Zeer goede zet van Sony als je het mij vraagt!

Het is bekend dat programmeren voor de PS3 moeilijker is dan voor de Xbox 360, dus dit soort initiatieven zijn zeer welkom!

Misschien ook wel slim van Sony om nu dat HD-DVD wegvalt, van de gelegenheid gebruik maken om de PS3 populairder te maken.
PS3 populairder maken omdat HD-DVD weg gevallen is? Ik denk juist dat dit doel meer aandacht kreeg toen die strijd nog onbeslist was. Het doel van Sony was vanaf het begin van de PS3 launch om zoveel mogelijk spelers met BR format de huismaker in te pompen om zo zijn slag te slaan tegenover het concurrender format (met succes). Nu die strijd min of meer gestreden is, is de nood voor het betere positioneren van de PS3 in mijn ogen iets minder geworden.

Uiteraard zullen ze hun best moeten doen om de concurrentie met MS en Nintendo aan te blijven gaan, maar die drang zal niet vanuit het BR / HD-DVD oogpunt komen.
Interessant, binnenkort maar eens downloaden. Altijd goed om te zien hoe conculega's bepaalde problemen oplossen. Ik merk wel dat Sony hard aan de weg timmert met hun support, dat in het verleden toch niet altijd even optimaal is geweest. Vooral rond de release van de PS3 kregen de 1st party developers full undivided attention terwijl 3rd party developers maar een beetje in het diepe werden gegooid. Inmiddels is die support een stuk beter en zijn er ook veel meer beschikbare tools die daadwerkelijk kunnen concurreren op het niveau van de tools van MS (waaraan goed te merken was dat MS een softwarebedrijf is en Sony een hardware bedrijf, wdb is de overname van SN Systems door Sony een goede keuze geweest :))
Als dit de productie van PS3 games geen boost gaat geven dan weet ik het ook niet meer. Aangezien het ook makkelijk naar de PC kan worden geport zouden de verkoopprijzen van games ook omlaag kunnen omdat de kosten verdeeld kunnen worden over PS3 en PC. Maar dat is waarschijnlijk "wishful thinking".

Edit: Typo.

[Reactie gewijzigd door Moe_Szyslak op 22 februari 2008 15:39]

waar download je dat ding nou? ik ehb al zitten zoeken op google enzo :S
Volgens mij is het niet voor thuisgebruik. Je bent geen ontwikkelaar en volgens mij wil Sony ook niet dat jij spellen gaat maken voor de PS3 (no offense) ;) .
dan denk ik dat het verkeerd begrepen heb :P. beetje duf vandaag:)
jammer... weer geen homebrew spul :(

dan nog maar verder puzzelen met Psyke en Yarozee.
Ik wil dat pakket ook hebben !
Zou zou Sony het kreupel leveren van Linux mogelijkheden ( Geen RSX toegang )
Weer een beetje goed kunnen maken !
Nu de blue ray heeft gewonnen gaat er bij mij ook een PS3 komen.
Helemaal nu er waarschijnlijk meer games voor uit gaan komen. :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True