Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 36 reacties

Sony heeft toegegeven dat de stijging van de prijzen van speltitels uit eigen stal een direct gevolg is van de verliezen die de Japanse fabrikant op zijn Playstation 3 maakt.

Sinds de introductie van het goedkopere PS3-model in oktober 2007 zijn Sony-games veelal meer dan vijf euro duurder geworden. Michael Ephraim, topman van Sony Australië, laat in een interview met de krant The Age weten dat de productiekosten van de PS3 nu eenmaal hoog liggen: "De verliezen hierop zijn algemeen bekend en we realiseerden ons dat de softwareprijzen omhoog moesten om de opbrengst te verhogen." Zo liggen door Sony uitgegeven speltitels, zoals Uncharted: Drake's Fortune en Ratchet & Clank Tools Of Destruction, voor een prijs van rond de 75 euro in de winkel. Ephraim zegt dat dergelijke prijzen nog steeds vergelijkbaar zijn met die van andere PS3-uitgevers.

Ook de prijzen van PS3-titels van andere uitgeverijen ligt echter hoger dan die van Xbox 360-spellen. Gamers zijn bijvoorbeeld tien euro goedkoper uit met de Xbox 360-versie van Devil May Cry 4. Overigens zouden ook factoren als de meerprijs van blu-ray-schijfjes een rol bij de hogere prijzen kunnen spelen. Sony zou er al wel in geslaagd zijn om de productiekosten van de Playstation 3 te halveren, meldde Kota Ezawa, analist bij investeringsbank Nikko Citigroup in januari. Daardoor zou de kostprijs van de console momenteel op ongeveer vierhonderd dollar uitkomen.

Uncharted en PS3 op de weegschaal
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (36)

Voor de duidelijkheid: Sony verkocht in veel landen de eigen games 10 euro goedkoper dan derde partijen. Ze hebben nu in Australie de prijs van Sony games gelijk gemaakt aan die van EA, Activision, Ubisoft, etc.
maar gaat dat ook op voor europa? Lijkt me niet als je naar de prijzen kijkt van PS3 games. Het is dus gewoon een fikse prijsverhoging om de groeiende verliezen te dekken. Wat je al niet moet doen om een formaat te pushen ( blu ray investeringen lopen de spuigaten uit, het gaat dus niet zo goed daarmee!)

Kijk eens even naar een bericht van een jaar geleden:
Prijzen PlayStation 3 games bekend

De Europese prijzen voor de PlayStation 3 games zijn bekend gemaakt, ¤59.99 voor First-party games.

Op 23 maart verschijnt in Europa de PlayStation 3, de next-gen console van Sony. Natuurlijk moeten er ook weer de nodige games gekocht worden voor deze console, vandaag heeft Sony de officiele prijzen voor first-party games vrijgegeven. De games die Sony zelf uitgeeft gaan ¤59.99 kosten, dezelfde prijs als de huidige games.
bron:http://www.newscore.nl/nieuws.php?id=1717 2007

[Reactie gewijzigd door SED op 5 februari 2008 16:37]

blu ray investeringen lopen de spuigaten uit, het gaat dus niet zo goed daarmee!
Hoezo? Sony heeft met de PS3 wel HD-DVD van de markt gewerkt in Europa en Japan, en in de VS is HD-DVD bijna knockout. Daarnaast is de PS3 met een leuke opmars bezig. In Europa verkoopt die nu beter dan de Xbox 360 en zal deze dit jaar ook in de VS in de maandelijkse verkoopcijfers inhalen volgens analisten en uitgevers zoals EA.

Ik vind dat Sony de afgelopen 6 maanden bijzonder knap de boel heeft bijgestuurd, want het eerste half jaar was rampzalig qua marketing, publiciteit en verkopen. Er is zelden een console geweest met zo'n slechte start had, maar de verkopen zijn nu uitstekend. In 9 maanden tijd heeft de PS3 in veel Europese landen de Xbox 360 al ingehaald ondanks zijn voorsprong van 15 maanden.
Plaats alles nu eens in perspectief (data van Wikipedia):

Sony Playstation 1 = 102.49 miljoen
Microsoft had toen niks.

Sony Playstation 2 = 120 miljoen
Microsoft XBox = 24 miljoen

Sony Playstation 3 = 10.49 miljoen
Microsoft XBox360 = 17.7 miljoen

En oorspronkelijk had Microsoft ook gezegt dat de XBox een test was, om te kijken wat mogelijk was. De XBox360 was daar het vervolg op, en ze hadden ook niet verwacht dat ze op dit moment nog steeds een betere verkoop hadden dan Sony. Slimme marketing door de console een jaar eerder op de markt te dumpen en goedkopere methodes te gebruiken (DVD i.p.v. dure next-gen) heeft daar mee geholpen.

Dat is een Asiaatische taktiek, want Sony is daar juist zelf ook groot mee geworden. Philips deed jaren over onderzoek en Sony dumpte half ontwikkelde produkten op de markt, en bleeft ze aanpassen. Dan hebben we het over een hele tijd terug, maar de mentaliteit heerst nog steeds in Japan en andere landen in de regio.

Het zal dus nog steeds tot deze kerst duren voordat Sony de totale verkoop aantallen zal passeren, en dat dan tegen een geweldig verlies. Waar ze vroeger pure winst maakte op de PS1 en PS2 in korte tijd, omdat de consoles amper tegen verlies zijn verkocht, moet Sony nu veel langer tegen verlies verkopen om de intresse van hun klanten te behouden.

En dat is ook de voornaamste userbase van Sony, de 120 miljoen PS2 gebruikers die eventueel allemaal een PS3 gaan kopen. De totale verkopen van de PS3 zullen dus wel meer dan 150 miljoen worden, als je dat vergelijkt met de groei t.o.v. de PS1. Zeker het feit dat de PS3 op dit moment de betere Blu-Ray speler keuze is, heeft Sony een extra groei potentieel (in ieder geval tot het moment dat je een stand-alone speler veel goedkoper kan krijgen).

Echter de XBox360 gaat toch zeker de 50 miljoen passeren. En Microsoft maakt nu al winst. Als die de console onder de $200 kan verkopen deze kerst, dan is Sony verplicht om mee te gaan en nog langer verlies te maken met de verkoop. En tegen de tijd dat Sony dan eindelijk goede winsten maakt met de PS3 in 2009-2010, heeft Microsoft eventueel al de XBox720 klaar met Bu-Ray speler ingebouwd.
Ik bedoelde juist dat Microsoft dezelfde taktiek gebruikte waar Sony groot is mee geworden. En Sony heeft in weze hetzelfde gedaan, al hadden die geleert van de fout van Microsoft, want ze hadden de release uitgestelt en het ontwerp aangepast toen de hitte te groot bleek te zijn.

Microsoft had gewoon te weinig tijd gereserveerd voor het testen. De XBox360 werkt prima als je hem 2-3 uurtjes gebruikt. Echter als je hem 10 uur aan laat staan in en al warme ruimte, die dan ook al redelijk warm is, dan is overhitting snel gebeurt.

In een goede test opstelling had Microsoft de console minimaal 72 uur op 100% moeten testen in een ruimte die 40C was, als die test goed wordt doorlopen, dan is de kans minimaal op uitval bij de gebruiker. Het aantal RROD problemen was vooral van mensen die veel langdurig speelde of eventueel een slechte koel situatie hadden rondom de console.

Daar wil ik niks mee goedspreken, het XBox360 ontwikkelings team van Microsoft is door druk van de marketing afdeling gewoon slordig geweest. Maar zelfs met het verlies van de omruilaktie voor Falcon+ modellen is het toch de juiste taktiek geweest. Het verlies is namelijk minder dan wat Sony maakt, en de userbase koopt enorm veel spelletjes (attach rate is iets van 7 dacht ik).

Dus vanuit consumenten oogpunt is het bar slecht gegaan, echter als je het vanuit de marketing bekijkt is het een hele goede beslissing geweest. En het blijft natuurlijk om de centen gaan.

Vanuit een tweaker standpunt zijn er vele stomme fouten gemaakt, een temperatuur meter op de die van de CPU en GPU had natuurlijk standaard moeten wezen (zoals AMD en Intel al doen), en dan onderklokken als die een bepaalde threshold bereikt. Dan had de XBox360 keurig een melding kunnen geven "Sorry, je console is aan het overhitten, de snelheid is teruggeschakelt om schade te verkomen". Dan waren er nog steeds omruilakties nodig geweest, maar was de schade een stuk minder geweest.
Als je toch aan het vergelijken bent: (ik weet dat er een hoop mensen het hier weer niet mee eens gaat zijn maar toch:)
De Wii telt ook mee in dit rijtje. Dat hebben zowel Sony als Microsoft al toegegeven.
De verkopen van de PS3 zullen daardoor meer onder druk komen te staan dan de verkopen van de PS2 destijds. Sony hoopt weliswaar die 120 miljoen mensen aan te spreken maar is nu al bang dat niet te gaan halen.
Daarom zal die 150 miljoen die jij schetst zeker zo goed als onmogelijk zijn.

Bij de PS2 hadden ze niet veel concurrentie van Nintendo en Microsoft. Nu hebben ze dat duidelijk wel. Dat zal uiteindelijk een deel van de verkopen schelen. Groei zou mooi zijn maar waarschijnlijk niet haalbaar.
maar gaat dat ook op voor europa? Lijkt me niet als je naar de prijzen kijkt van PS3 games. Het is dus gewoon een fikse prijsverhoging om de groeiende verliezen te dekken. Wat je al niet moet doen om een formaat te pushen ( blu ray investeringen lopen de spuigaten uit, het gaat dus niet zo goed daarmee!)

...
In BE zijn PS3 games vaak net goedkoper of tenminste dezelfde prijs als 360 games. Bij de launch van de 360 bv. was veel 'first gen' brol 75 euro. 8)7 Ik weet niet precies hoe het nu zit daarmee, maar ik heb nog nooit een PS3 spel boven de 65 betaald. En inderdaad, first party titles waren doorgaans 10 euro goedkoper dan 3rd party titles. Ik heb alleszins nog niets gezien van enige prijsverhogingen hier. (Raar toch hoe PC games, die er even goed uitzien, nog altijd gewoon 45-55 euro zijn... |:( )

Groeiende verliezen? Er is toch net de aankondiging geweest dat de PS3 nu 'breakeven' is.

Het gaat niet zo goed met Blu Ray? Waar heb je de laatste weken gezeten? HD DVD is dood en begraven. Het argument dat Blu Ray discs duurder zijn om te maken (in vgl. met DVDs) en dat daarom de prijsverhoging er komt is trouwens ook onzin. Het verschil zal er wel zijn, maar dat is op een prijs van pak 60 euro toch maar peanuts lijkt me. Gingen HD DVD films ook niet goedkoper zijn dan Blu Ray films? In alle winkels zijn ze alletwee hetzelfde geprijsd voor zover ik heb gezien... :?

Ik vrees dat het niet genoeg is geweest voor MS. Ze zijn rap-rap een jaar eerder uitgekomen (met alle gevolgen vandien zoals de Red Ring of Death), maar als je de laatste berichten volgt is er maar weinig vertrouwen in de toekomst van de 360 als blijvende leider onder de next gen systemen. Deze week was het nog EA die hetzelfde zei.

Nu de install base groter is voor de PS3 en het beter is van eerst te ontwikkelen voor de PS3 en daarna te porten naar de 360 (door de moeilijkere omgeving op de PS3), lijkt het me dat veel games in eerste plaats voor de PS3 ontwikkeld gaan worden.

Daar komt dan nog eens bij dat er toch wat stemmen opgaan die zeggen dat de 360 toch inferieur zal blijken qua hardware performance.

De 360 heeft momenteel natuurlijk voordelen tov. de PS3, zoals Live en een grotere library aan games.

Benieuwd of MS de 360 bij de release van de volgende xbox ook van de ene dag op de andere zal late vallen...

MS zit er natuurlijk in 'for the long haul'. Ze hebben geld op overschot, in feite kunnen ze bijna doen wat ze willen financieel. Vorige maand nog hebben ze gemeld dat ze in het zwart zaten naar de toekomst toe. Natuurlijk zitten ze nog altijd met dat miljard (?) dollar voor RRoD xboxen.

[Reactie gewijzigd door AMessenger op 6 februari 2008 02:46]

Ik dacht dat mensen enkel een ps3 kochten om goedkoop een bluray speler te krijgen. Maar aangezien de standalone bluray spelers nu goedkoper zijn geworden. Is het de moeite niet meer om daarvoor een ps3 aan te schaffen.

Aangezien een deel van deze gebruikers enkel teert op de bijgeleverde games die ze bij hun nieuwe bluray speler anex console kregen. Worden er dus niet aanzienelijk veel spelen verkocht onder deze groep gebruikers. Daarom zijn die sony bluray titels ook duurder dan de andere. Ze proberen op alles de investering terug te pakken voor de ps3.
Da's wel heel kort door de bocht om te stellen dat er weinig PS3-games worden verkocht omdat PS3-eigenaren liever films kijken.

Nederlands consolegamesverkopen (week 5):

01 (__) [PS3] Burnout: Paradise
02 (01) [Wii] Mario & Sonic Olympic Games
03 (__) [360] Burnout: Paradise
04 (02) [Wii] Super Mario Galaxy
05 (03) [PS3] Call of Duty 4: Modern Warfare
06 (04) [PC] Call of Duty 4: Modern Warfare
07 (07) [PS3] Assassin's Creed
08 (05) [360] Call of Duty 4: Modern Warfare
09 (__) [Wii] Guitar Hero 3: Legends of Rock
10 (09) [Wii] Mario Party 8

Burnout Paradise op de PS3 verkoopt in NL beter dan de 360-versie. Hoezo kopen PS3-eigenaren geen games.

BTW Is dit een teken dat ook in NL de PS3 de Xbox 360 heeft ingehaald als zo'n gewilde titel op de PS3 beter verkoopt dan op de 360 met meer dan 1 jaar voorsprong qua hardwaresales?
Als je per week bekijkt, is het wel erg moeilijk om iets te bepalen, zeker ook omdat de aantallen missen.

In geval van CoD4 heeft de 360 versie in de eerste periode in NL meer verkocht dan de PS3 versie.

Er is dus helemaal niets te zeggen aan de hand van deze charts zolang de aantallen er niet bij staan.

Verder is in geval van NFS iets anders aan de hand. Op de 360 zijn al veel meer racers te krijgen dan op de PS3. Logisch dat een racer op de PS3 nu meer verkoopt.

Dus nee, je kan helemaal niets zeggen.

[Reactie gewijzigd door PWM op 5 februari 2008 17:26]

Je kunt zeggen dat spellen voor de PS3 ongeveer net zoveel verkopen als voor de 360. Dus de stelling dat bij de PS3 geen games verkocht worden is onjuist, dus de stelling van pechopdeweg lijkt ongegrond.
Bij R&C en Ucharted zat een pre-order kit die een tientje kostte. Volgens mij is hier een en ander een beetje vreemd gelopen. Singstar is een first-party titel die ook na de 'prijsverhoging' is uitgekomen, maar gaat wel voor de standaardprijs in de verkoop.
Overigens zijn er maar erg weinig winkels die de daadwerkelijk genoemde prijzen volg(d)en.
In absolute zin zijn de PS3 games dan misschien in Europa vrij hoog. Relatief gezien, in vergelijking met Amerika/Azië, eveneens. Maar daar de PS3 gewoon regiovrij is heb je dus de mogelijkheid als nog je PS3 games goedkoop binnen te halen vanuit Amerika/Japan. Dat je die optie wel of niet wilt gebruiken is je eigen keus.

En de consequentie is dat je kunt profiteren of niet en tja, dan kun je first party titels zoals Ratchet & Clank, Uncharted e.d. slechts tegen 74,99 euro halen. Maar ook in NL zijn er maar een handjevol winkels die aan die 75 euro regel mee doen. Je ziet tig winkels al vrij snel diezelfde games gewoon de "normale" 65/60 euro prijs vragen.

Zoeken naar de goedkoopste mogelijkheid loont wel degelijk. En met de PS3 krijg je de optie om te zoeken naar de goedkoopste mogelijkheid. Benut hem dan ten volle zou ik zeggen :) Het komt je portemonnaie alleen maar ten goede.

Edit: Shiver23 hierboven mij zegt feitelijk hetzelfde als ik en was 2 minuten sneller. Spuit 11 dus in dat geval? :9

[Reactie gewijzigd door Joosie200 op 5 februari 2008 16:49]

Ik zag bij Ratchet & Clank zelfs dat er in de FRS meerdere varianten in de bak stonden: eentje voor 60 euro en eentje voor 75 euro. Aan de kassa wisten ze me het verschil ook niet uit te leggen.

Overigens heb ik mijn spelen gewoon geimporteerd. Je moet er even op wachten (6-10 dagen), maar het is wel 2 voor de prijs van 1. Zeker als je ze uit Hong Kong haalt.
R&C was als pre-order tien euro duurder vanwege een speciale R&C-USB-stick. Ik heb het idee dat de hoge prijs (incl USB-stick) foutief voor de gewone, goedkopere versie gebruikt wordt.
Vandaar dat ik ook een aantal spellen via EBAY heb gekocht uit Engeland en de USA.
Dat scheelt echt flink, vooral met de lage Dollar is dat de moeite inclusief de verzend kosten erbij.

Bijvoorbeeld NFS Prostreet en F1 Championship Edition nieuw voor resp. 45 en 38 Euro inclusief verzend kosten. :9

Wel kijken naar een betrouwbare koper dan maar je hebt meestal wel een PayPal bescherming die vergoed dan tot 500/1000 Euro als het moet bij vermissing of wat er dan ook mis kan gaan.
Ik denk dan dat dit maar om een handvoll games gaat want na even snel gekeken te hebben kosten games die beide op de PS3 en Xbox360 uitgekomen zijn op beide consoles evenveel.
Ik wil net zeggen het gaat om een aantal recente first party title games volgens mij.

Tevens is de PS3 regio vrij waardoor importeren meteen veel voordeliger is dan b.v. de x360 aangezien de games daar niet 100% regio vrij zijn.

PS3 game Y NL 60 euro
X360 game Y NL 50 euro
PS3 game Y US 35 euro

Dus naar mijn mening zijn de games relatief wel duurder maar aangezien de games regiovrij zijn is importeren weer een stuk goedkoper t.o.v. b.v. de x360 ;)
In de praktijk is ofwel de aziatische (met gewoon engelse tekst/voices) ofwel de amerikaanse 360 versie gewoon te draaien op PAL. Zeker de laatste tijd is het geen enkel probleem meer (vroeger had je vaker 'pech'). Dus jouw verhaal is in theorie waar, maar is in de praktijk maar een zeer klein voordeel.

Bijvoorbeeld nu Lost Odyssee besteld voor 34 euro inclusief verzendkosten.
De prijs van de schijfjes zou me verwonderen. Ze produceren al miljoenen schijfjes, de kostprijs evenaart die van gewone DVD schijfjes...

Om de verliezen van de PS3 uit het verleden goed te maken, lijkt me eerder een waarschijnlijkere optie.
Dan waarom zijn PS3 spellen in de VS en in Azie veel goedkoper?

In Hong Kong zelfs ~25,-
Google: ps3 game Hong Kong

[Reactie gewijzigd door lesleyd op 5 februari 2008 16:38]

Unchartered voor 75 euries? No go!

Mass Effect was 50 euries bij media markt en had 65 verwacht. Zijn meerdere Xbox360 spellen goedkoper geworden? Heb er zelf niet op gelet...
Wat mij betreft geen enkel spel voor 75 euro, dat vind ik echt echt belachelijk duur!
man van Sony Australië, laat in een interview met de krant The Age weten dat de productiekosten van de PS3 nu eenmaal hoog liggen: "De verliezen hierop zijn algemeen bekend en we realiseerden ons dat de softwareprijzen omhoog moesten om de opbrengst te verhogen."..............................

Sony zou er al wel in geslaagd zijn om de productiekosten van de Playstation 3 te halveren, meldde Kota Ezawa, analist bij investeringsbank Nikko Citigroup in januari. Daardoor zou de kostprijs van de console momenteel op ongeveer vierhonderd dollar uitkomen.


ligt het aan mij of word het bericht hier gelijk tegengesproken aangezien de 400 dollar de kostprijs is en het aanparaat in europa 400 kost
met de huidige koers is dat 554,76 dollar.

geen reden dus om de games in europa te verhogen ! ze maken in europa dus al winst op de ps 3
Je vergeet btw, invoerrechten en transportkosten. Denk dat ze hier niks verdienen of verliezen op het moment van schrijven.
De winkel waarin dat apparaat verkocht wordt moet ook marge hebben...

Mensen realiseren het zich niet, maar daar gaat meestal het meest geld in om. Simpelweg omdat je daar 1 verkoper hebt, die 1 klant helpt. Dat is qua mankracht dus verschrikkelijk inefficient in vergelijking met de productie van een product. En mankracht is duur, vooral in Europa.
Ik weet niet de exacte prijzen van PS3 games maar weet wel dat voorheen PS2 spellenvoor 15 euro werden ingekocht om ze voor 60 euro in de schappen te leggen.

Die winkels hebben dus al genoeg marge. Een PS3 is voor hun eigenlijk alleen een tool om spellen te verkopen. Net als dat dat voor Sony geldt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True