Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 89 reacties

Nu de eerste speelbare versie van Devil May Cry 4 naar de pers gestuurd is, blijkt de game verplicht op de schijf van de PS3 te moeten worden gezet. Het spel gaat bovendien de kant van Xbox Live op: het krijgt leaderboards en achievements.

Met de introductie van Devil May Cry 4 breekt uitgever Capcom met de traditie dat consolegames vanaf de dvd gespeeld kunnen worden. Een groot voordeel van een console is nu juist dat games niet ge´nstalleerd hoeven worden. DMC4 dient echter verplicht op de harde schijf van de PlayStation 3 gezet te worden, zo blijkt nu. Hierdoor blijven laadtijden van levels beperkt. De game neemt 5GB in beslag. Er zijn al langer spellen die op de harde schijf van Xbox, X360 of PS3 ge´nstalleerd kunnen worden, maar bij al die games was tevens de keuzemogelijkheid aanwezig om ze direct vanaf de dvd te spelen.

DMC4 krijgt bovendien een aantal opties die vooral bekend zijn van Xbox Live, de succesvolle dienst van Microsoft. Zo maakt het spel gebruik van het Playstation Network voor het bijhouden van een rangschikking, wat sterk lijkt op de leaderboards van Xbox Live. Tevens kunnen spelers er achievements in halen, zoals dat ook kan op Xbox Live.

Tenslotte maakt het spel gebruik van de bewegingsdetectie van de Sixaxis-controller. Door de controller te bewegen kan de camera van het spel bestuurd worden.

Sexy chicks in Devil May Cry 4
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (89)

Bericht klopt niet, helemaal, in japan is Everybody's golf uit (ongeveer sinds launch), en die moest je ook verplicht installeren naar harddisk, dus DMC4 is niet de eerste. Overigens heeft ook assassin's creed bij mij de eerste keer verdacht lang nodig gehad om op te starten, dus ik verwacht dat ook die stiekem wat gig's heeft geinstalleeerd.
En leaderboards en achievements hebben ook wel meer games. Sterker nog, Resistance had het al...en da's een game uit 2006.
Het grote nadeel van een console is natuurlijk de laadtijden, waardoor het nogal irritant kan worden indien je bjivoorbeeld een spel als Oblivion hebt, waarbij je grote, relatief onafgebroken landschappen hebt. De ervaring die je in zo'n omgeving kunt krijgen kunnen ruw onderbroken worden wanneer je een 'loading' scherm voor je kiezen krijgt om de zoveel tijd. Zeker nu spellen en de gegevens die tegelijk op je scherm verschijnen telkens groter worden, wordt het nodig om een sneller medium dan een optische schijf te gebruiken voor spellen.

PC spellen speelden vroeger ook nog grotendeels vanaf CD af, ook omdat er maar beperkt ruimte beschikbaar was op de harde schijven van toen. Tegenwoordig wordt bijna elk spel volledig op de harde schijf gekopieerd - en dat kan aardig aantikken met de dual-layer DVD's waarop spellen tegenwoordig uitkomen. Denk maar eens aan de 6+ GB die Crysis inneemt.

Textures en omgevingen worden tegenwoordig telkens groter, en daarmee de laadtijden - aangezien de snelheid waarmee een optische schijf ingelezen kan worden gelimiteerd is aan de snelheid waarmee zo'n schijf kan draaien zonder uit elkaar te spatten. De volgende snelheidsboost op dat gebied is waarschijnlijk wanneer holografische schijven gebruikt worden, waarbij gegevens vanuit meerdere hoeken gelezen kunnen worden (geloof ik).
Er zijn al langer spellen die op de harde schijf van Xbox, X360 of PS3 ge´nstalleerd kunnen worden, maar bij al die games was tevens de keuzemogelijkheid aanwezig om ze direct vanaf de dvd te spelen.

Dit klopt al niet , want was er bij assasins creed een keuze? Bij oblivion? Enz. Geen zin om meer spellen op te noemen, maar bij hÚÚl veel andere spellen heb je ook geen keuze.
DMC4 dient echter verplicht op de harde schijf van de PlayStation 3 gezet te worden, zo blijkt nu. Hierdoor blijven laadtijden van levels beperkt
Volgens previews zou hierdoor zelfs helemaal geen sprake meer van laadtijden in het spel. Zo zou elk spel geprogrammeerd moeten zijn. Op zich had dit ook moeten kunnen zonder het spel deels op de HD te moeten zetten. Uncharted heeft dit al op de PS3 bewezen.

Persoonlijk heb ik liever dat het spel deels op de HD gecached wordt om de performance te verbeteren dan dat alles vanaf de veel tragere optische speler moet worden geladen. Op de Xbox 360 is dit door MS verplicht wat er toe geleid heeft dat zo goed als geen spel de HD gebruikt om te cachen, ook al is 7GB hiervoor gereserveerd. Bijzonder jammer. Dat was op de eerste Xbox toch een stuk beter geregeld.
Wat een berichtgeving weer.... vol fouten en zelfs onwaarheden! :(
  • Het is niet mogelijk om games te installeren op de Xbox360.
  • De laadtijden worden drastisch verkort dmv caching, itt lange laadtijden voor de Xbox360.
  • Er zijn meer spellen waarbij je geen optie hebt, bijv. Assassin's Creed en Oblivion.
  • De motion sensor camera besturing is optioneel.
Ik vind de berichtgeving hier op Tweakers als het op console gebied aankomt wel heel erg tegenvallen. Vooral de negatieve houding tov de PS3 is echt opvallend.

In dit stuk wordt er namelijk met geen woord gerept over het voordeel van de installatie tov de lange laadtijden op de Xbox360, er bijna wordt gedaan alsof een installatie op HDD een pijnlijke ervaring is (hallo, het is geen PC!), de overmatige vergelijking van de PSN functies met Xbox Live en de vorige punten in het bovenstaande lijstje.
Ik vind het zowiezo echt nonsens om te stellen dat het een voordeel van consoles
dat je niets op de HD hoefde te installeren ?

Welk voordelen ; het trage laden of de krassen op de disc ? Ik ben de DJ uithangen zo ondertussen wel beu.

De ps3 heeft wel het grote voordeel dat je zelf een grote laptop schijf van 500GB erin kan knallen ; itt tot andere consoles waar je vast zit met een opslagcapaciteit uit 1998.
Je denkt een nieuwe console te kopen, heeft dat ding een laadtijd van een apparaat uit 1998.
Het is echt nonsens dat het eerst nodig is om de data te verplaatsen van de disc naar de HD omdat die blijkbaar wel snel genoeg is.
Ontwerp fout van de ps3?
Dat heeft niets met het ontwerp te maken. Is gewoon de beperking van optische schijven als medium. Je zit nu eenmaal met een laserkop die zich telkens naar de juiste plaats moet verplaatsen. Bovendien kan je dergelijk schijfje ook helemaal niet zo snel laten draaien als een hard disk (of had je echt verwacht dat de PS3 een BluRay lezer aan boord had met 4 leeskoppen en een snelheid van 7200 rpm ?).
Dit is geen goede ontwikkeling. Mocht je een 60 GB PS3 hebben, dan zit je PS3 na 12 spellen vol! (Tenzij ze nog meer op de HDD zetten). Een extra HDD is ook geen optie vind ik, want je betaald al belachelijk veel voor spellen zelf!

@olaf...

maar dat wil je toch juist niet bij een console, dat je een spel moet installeren als je weer een keer zin hebt om het te spelen... dan heeft het niet eens nut meer om een console te kopen!

Als er een keer een vriend een uurtje langskomt om te gamen (gebeurd bij mij wekelijks), dan is 10 minuten toch best veel, als dit dan gaat gebeuren met meerdere spellen dan is dat echt niet meer te doen! Mijn PS3 collectie zit al op de 35 spellen, dan moet ik om een (ander) spel te spelen er eerst een af knikkeren, dan er weer een opzetten om er vervolgens achter te komen dat we dat andere spel toch ook nog ff willen spelen...

[Reactie gewijzigd door JanvD op 7 januari 2008 16:19]

dan zit je PS3 na 12 spellen vol!
Het kan niet moeilijk zijn een spel van de HDD te knikkeren toch?
maar dat wil je toch juist niet bij een console, dat je een spel moet installeren als je weer een keer zin hebt om het te spelen... dan heeft het niet eens nut meer om een console te kopen!
Waarom niet?
Even geduld als je een spel gaat spelen nadat het een lange tijd in de kast heeft gelegen is toch geen probleem?

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 7 januari 2008 16:10]

Als je dan maar wel je savegames kan bewaren.. Ik hoop dat ze zo slim zijn die optie erin te stoppen bij een uninstall..

En idd beginnen de consoles steeds meer op de PC te lijken, en vreemd genoeg is het niet de Xbox 360 van MS die daarin het voortouw neemt maar Sony met hun PS3.. Linux erop, muis+toetsenbord ondersteuning, volwaardige internetbrowser, gratis en open online.. Het is echt net een PC..

Dan Xbox Live.. Naast de nadelen van het gesloten zijn, en dat het geld kost, is het grote voordeel van Xbox Live wel dat het voor alles wat je op je Xbox 360 doet hetzelfde is, echt 1 grote community.. Ze kunnen bepaalde functionaliteit op de PS3 in elke game wel apart gaan inbouwen, maar een unified service zoals Xbox Live is het natuurlijk niet, als Pietje Motorstorm speelt en Jantje straks DMC4, dan kunnen ze elkaar niet zien online.. Dat nadeel heb je op de PC ook, daar ben je ook afhankelijk van 3rd party software zoals Xfire of Steam etc..

Alles heeft zo zijn voor en nadelen.. Maar ik denk dat veel gameconsole-puristen niet blij zijn met de kant die vooral de PS3 nu opgaat..
Savegames staan op een totaal andere locatie dan de install files. Savegames worden ook helemaal apart behandelt door de PS3. Natuurlijk zal je savegame dus gewoon blijven waar die staat als je de game uninstalled.
Xbox live Silver is anders gewoon gratis..
Ja, maar dan kun je niet alle games online spelen.
maar het is wel geen :D.. alleen met gold kan je online gamen.. met silver kan je wel gewoon demo's en andere content downloaden
Fout, volgens mij zijn Phantasy Star Online wel gratis voor silver omdat je al een maand bedrag moet betalen om dat spel te spelen, evenals Final Fantasy XI die al online gespeeld kan worden met Silver.
ach joh, home komt er aan voor de ps3 en dan worden alle games geupdate zodat home met alle spellen in kontakt komt..
Ik ben van oudsher helemaal geen consolegamer, maar ik ben ook niet blij met de kant die de consoles opgaan. Het grote voordeel van een console was altijd dat je nooit hoefde te installeren.
lol, als dat voor jou werkt ben je eigenlijk al geen casual gamer. Sterker, je bent helemaal geen gamer (mag je best trots op zijn trouwens..)
Ik weet van hele volkstammen die meer gamen dan wat ook, helaas ook school maar goe.Ik kan mij niet voorstellen dat een gamer A. zijn spellen langere tjid in de kast heeft liggen. B. uberhaubt geduld heeft(volgens verschillende onderzoeken aangetoond) C. doodleuk spelletje erop spelletje eraf en dat voor elk spel dat hij/zij wilt spelen.

Is geen optie wanneer we praten over gebruiks gemak.
Vind het sowieso een vreemde zaak dat een fabrikant je verplicht op een bepaalde manier om te gaan met het door jou aangeschafde product verder dan copywright beperkingen. Las laatst iets over de content zal altijd eigendom van de uitgever blijven en deze zal verbieden je game door te verkopen aangezien 2e hands niets oplevert voor die fabrikant.

[Reactie gewijzigd door rRac0on op 8 januari 2008 10:00]

[
Dit is geen goede ontwikkeling. Mocht je een 60 GB PS3 hebben, dan zit je PS3 na 12 spellen vol!
Je kunt je harde schijf door een snellere notebook harde schijf met meer opslag vervangen...

Misschien kun je ook een usb (external) harde schijf gebruiken, maar ik weet niet of het wel snel genoeg is.
lol, wel 35 spellen kunnen betalen, maar geen geld om de hdd te vervangen? even 250 of 320 gb erin stoppen en je kan weer een lange tijd vooruit. enne, in 1 uur meerdere spellen spelen betekent dat je of games speelt die geen ruk aan is, of je kan niet goed gamen :S. enne 10 minuten om 5 gb te kopieren... volgens mij gaat dat in een minuutje of 2.
maw, ik begin te twijfelen of je wel de waarheid spreekt! mocht dit wel zo zijn, sorry dat ik twijfel, maar zorg dat je dan wel wat 'logischer' overkom!
Dat was toch altijd een voordeel van een console? dat je niets hoefde te installeren? Nu is het enige verschil tussen consolegamen en pcgamen het gebruik van een controller ipv tobo+muis. Straks krijg je ook nog dat consolegames net als veel pcgames te vroeg worden uitgebracht omdat ze daarna nog te patchen zijn. Best jammer

"Hierdoor blijven laadtijden van levels beperkt." Als dit ECHT de enige reden is om het installeren te verplichten, vind ik dat ze de gebruiker daar toch de keuze in hadden moeten laten.

aan de mensen hieronder: Ik bedoelde eigenlijk EEN voordeel ipv HET voordeel. Heb het gewijzigd. Pro Evo 2008 is inderdaad een goed voorbeeld en ik hoop niet dat dat een gewoonte gaat worden.

[Reactie gewijzigd door pizzaislekker op 7 januari 2008 15:54]

Er is nog een verschil: minimum system requirements... Die heb je namelijk niet met een console...

En nog iets... Pro Evo 2008 vergeten? volgens mij werd die gepatched op de consoles omdat de online gameplay te buggy was...
Euhm, zeker geen Xbox360 in het bezit? ;) Daar zijn inmiddels al verschillende versies van, terwijl ook bepaalde spellen het alleen op de duurdere varianten doen.
In het regelement van Microsoft staat dat elk spel dat ontwikkeld word op elke versie van de xbox360 console gespeeld moet kunnen worden.

En tot nu toe is dat ook het geval :)
Diegene met een duurdere variant hebben alleen een paar voordelen zoals het kunnen cachen van spellen op de HD waardoor het spel sneller geladen word :)
is al eerder door MS bevestigd dat er games mogen worden uitgebracht die wel een hdd nodig hebben, maar onder verantwoordelijkheid van uitgever ofzo. is toen ook een enorme discussie over geweest.

gevonden: nieuws: Microsoft: Xbox 360-mmorpg's mogen harddisk eisen
staat dus gewoon op tweakers. toch vreemd dat mensen dan stug volhouden dat alle xbox 360 games ook zonder hdd kunnen worden gespeeld
Noem me ÚÚn spel dat niet op een core speelbaar is.
Football Manager 2006

http://www.gamespot.com/x...allmanager2006/index.html

Logo op de doos, HDD-required.
Maar volgens mij is dit ook de enige game die dit nodig heeft / kan.
Final Fantasy XI heeft ook een install nodig, en een behoorlijke ook.
Patchen gebeurt al een tijdje op de consoles.. Al sinds de 1e Xbox online ging via Xbox Live.. Dus dat 'straks' mag je wel weglaten.. Nadeel is idd dat de industrie games misschien te snel en buggy gaat uitbrengen, voordeel is natuurlijk weer dat men bugs etc altijd kan fixen wat vroeger niet kon op consoles..

Wat betreft het installeren op een hardeschijf.. Ik denk dat gameconsoles er sowieso niet aan ontkomen om van het laden vanaf optical discs af te stappen op ten duur.. Zolang optical discs een relatief lage leessnelheid hebben (de Blu-ray in de PS3 is zelfs trager dan de DVD in de Xbox 360), en games ondertussen steeds groter worden en meer geheugen gaan gebruiken, gaat het op een bepaald moment niet meer om gamers te laten wachten tijdens laden.. Dan is het installeren op een medium zoals een hardeschijf dat veel hogere leessnelheden heeft de oplossing.. Nadeel is dan idd weer dat het zomaar spelen van een game even wat meer 'inspanning' kost, het is niet meer disc erin en spelen maar..

Uiteindelijk komt het weer op hetzelfde verhaal neer.. Alles heeft z'n voor- en nadelen..

[Reactie gewijzigd door Inflatable op 7 januari 2008 16:12]

(de Blu-ray in de PS3 is zelfs trager dan de DVD in de Xbox 360)
Ter aanvulling:

De bluray drive is een CLV-drive. Dus zowel op de binnenste als de buitenste ring wordt een constante transferrate gehaald.
De dvd-drive in de Xbox360 is een CAV-drive, dus 12-speed max op de buitenste ring, ongeveer 5-speed op de binnenste ring. Gemiddeld ligt de transferrate hoger bij de Xbox360, maar dat is dan alleen bij een single layer dvd. Wanneer de 2e laag aangesproken moet worden daalt de transferrate nog verder. (max. 8-speed op de buitenste ring).

Uiteindelijk hangt het er dus maar vanaf hoe groot de game-content is. Als het op een single layer past dan is de Xbox360 zeker wel in het voordel tov een PS3 als het om leessnelheden gaat. Zodra het meer wordt valt het voordeel redelijk weg.
Tel daarbij op dat, juist door de extra ruimte die een bluray heeft, dezelfde data soms meerdere keren op de disc staat om zoektijden te beperken, het voordeel zo goed als verdwenen is en totaal te niet wordt gedaan door de caching mogelijkheden van de standaard aanwezige HDD.
Het is wel leuk dat ze alles kunne fixen, maar heb je de downloads gezien van tegenwoordig voor een paar bugfixes? al snel meer dan honder mb... gaat hard zeker als je een hoop spellen hebt. en je gaat ook niet zomaar een paar patches van je hd af gooien..
Dat was toch altijd het voordeel van een console? dat je niets hoefde te installeren?
Installeren is onder Windows vooral een ramp omdat het zo complex is. Tig vragen over dit en dat, tig keer Next klikken.

Als ze het op de console goed implementeren wordt de HDD meer als (permanente) cache gebruikt.
En dan blijkt je spel niet lekker vlot te draaien... moet je gaan testen met grafische instellingen en resoluties...

"Welkom gemiddelde gamer die bij de mediamarkt uw spel heeft gekocht... U hoeft alleen maar even uw nvdia driver te updaten en dan nog maar eens de instellingen in het spel tweaken... Misschien draait ie dan wat vlotter..."

Welkom console... spel erin en spelen... of toch niet...........? Ow wacht, eerst ff het spel patchen...

jammer gewoon...

(reactie op NHJ BV)

[Reactie gewijzigd door M-Opensource op 7 januari 2008 16:18]

Mwoah, meestal klik je drie keer op Next en OK en dan is het spel geinstalleerd. Niks moeilijks aan.
Mwoah, meestal klik je drie keer op Next en OK en dan is het spel geinstalleerd. Niks moeilijks aan.
Niet moeilijk, wel complex. Drie klikken? Meestal veel meer. En CD key invullen.
En daarna moet het spel ook nog eens gepatched worden. Tijdelijk uninstallen en daarna reinstallen zonder alles overnieuw te doen is ook niet mogelijk.
Altijd het standaard excuus wat mensen ophalen "driver problemen"
IMHO, complete onzin, als je zorgt dat je pc bij het installeren gewoon van de nieuwste drivers voorziet hoef je 9 van de 10 keer geen driver te installeren.

Heb mijn vista Ultimate zon 6 maanden terug geinstalleerd en heb mischien 1 a 2 keer mn video kaart driver moeten updaten.
Het is niet alleen het nieuwste spul, soms worden juist de oudere games vergeten en zit je alsnog met de gebakken peren. Hoe dan ook, ik heb al ontelbare aanvaringen gehad, beide scenario's. Het is echt een van de grootste voordelen van consoles. Okee, dat gezeik met CD's en DVD's is al niet helemaal perfect (ik ram nog steeds met alle gemak al m'n cartridges in m'n Megadrive, tegenover meerdere half-kapotte schijfjes, met name de binnenring), maar in elk geval werkt een spel gegarandeerd, zonder gemekker.
Een groot voordeel van een console is nu juist dat games niet ge´nstalleerd hoeven worden.
Het grote voordeel van een console is dat je een geŘnifieerd platform hebt, zelfs als er ge´nstalleerd moet worden. Je kan een installatie op een console echt niet gaan vergelijken met (de nadelen van) een installatie op PC.
Op zich is dat maar een eenmalig nadeel en heb je er voor de rest alleen maar voordeel mee met snellere laadtijden en dergelijke. (Edit: en als je niet telkens opnieuw het schijfje moet instoppen vind ik dat zelfs een heel leuk voordeel!)
Wat wel een cruciale vraag is : kun je indien nodig het game uninstallen zonder ook je savegames te verliezen ? Indien wel is ook direct het argument van beperkte schijfruimte ook een non-issue, al ben ik dan wel blij dat ik nu een 60G versie heb.

[Reactie gewijzigd door Twixie op 7 januari 2008 15:49]

Uiteraard is het mogelijk om de game-data (dus de install cache) te verwijden zonder je savegames aan te tasten.
Dit zijn gewoon 2 verschillende mappen, de ÚÚn heet ook Game Data en de ander heet Savegames.

Niks aan de hand dus. Wat een paniekzaaiers hier zeg. :O
Ja dat kan. Het is een speciale map op je XMB (de bovenste). Waarschijnlijk heb je hier wel meer gamedata staan van andere spellen.
Ik ga er wel vanuit dat na een uninstallatie van een spel de savegames blijven bestaan. Op de ps is dit ook het geval. Iig wordt meestal gevraagd of deze data bewaard dient te blijven.

Qua harde schijf is het al mogelijk er een grotere schijf in te plaatsen zonder al teveel moeite. Dit heb je ook bij een pc natuurlijk dat je in de toekomst zal moeten blijven upgraden, of je moet natuurlijk steeds even uninstallen.
De gehele Playstation 3 lijkt toch al ontzettend veel op een PC. Van de connectoren (USB, Wifi, Ethernet etc.) tot aan de software (besturingssysteem installeren, internet browser etc.). Het grote voordeel blijft dat iedereen exact dezelfde hardware heeft waardoor de bekende PC problemen (niet de juiste hardware, vastlopers, installatieproblemen) achterwege blijven. In dat licht vindt ik het geen probleem dat de spellen verplicht van de hd moeten werken, zolang het maar goed draait.
Juist, maar dit geldt voor de Xbox en de Wii ook. Bekende techniek, lage prijzen, bekende en voorspelbare hardware voor de ontwikkelaar, en maximum gemak voor de gebruiker (wat in feite gewoon afhangt van de moeite die de ontwikkelaar doet om gezeik te besparen).
Er zijn al langer spellen die op de harde schijf van Xbox, X360 of PS3 ge´nstalleerd kunnen worden, maar bij al die games was tevens de keuzemogelijkheid aanwezig om ze direct vanaf de dvd te spelen.
Uhh ow ja? Ik heb hier anders de nodige PS3 games die allemaal gamedata op de harde schijf cachen. AC, Resistance, RB6:Vegas om er een aantal te noemen. Lekker belangrijk. Als je het spel een tijd niet speelt gooi je die data er weer vanaf. Ideaal dat je veel minder laadtijden hebt. Daarbij heeft de PS3 versie ook uncompressed audio.

Laten we anders een voordeel als een nadeel benoemen. Heel logisch...

En sinds wanneer doet Tweakers aan Advertorials?
DMC4 krijgt bovendien een aantal opties die vooral bekend zijn van Xbox Live, de succesvolle dienst van Microsoft.

[Reactie gewijzigd door Shiver23 op 7 januari 2008 16:02]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True