Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 114 reacties

Gamers in de Verenigde Staten brachten in 2008 de meeste tijd door achter de Playstation 2, zo stelt marktonderzoeker Nielsen. De meest populaire console van de huidige generatie in de VS blijkt de Xbox 360.

Nielsen, die zijn statistieken tussen januari en oktober 2008 verzamelde, stelt dat de PS2 goed was voor 31,7 procent van alle door Amerikanen gespeelde uren achter een console. De Xbox 360 is goed voor 17,2 procent van de speeltijd, terwijl de Wii 13,4 procent scoort. De Playstation 3 scoort met een percentage van 7,3 slecht: zelfs de oude Xbox blijft met een aandeel van 9,7 procent de nieuwste console van Sony voor. De Gamecube is nog goed voor een aandeel van 4,6 procent.

De meest gespeelde pc-game in de VS is volgens Nielsen World of Warcraft, terwijl Call of Duty 4 en het eerste deel van Halo daar op volgen. In de Amerikaanse mobiele gamemarkt blijkt Tetris nog altijd een kaskraker, gevolgd door het puzzelspel Bejeweled en de muziekgame Guitar Hero III.

Playstation 2
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (114)

Sony moet zich heel erg zorgen gaan maken. Deze generatie heeft zo verschrikkelijk veel geld gekost en ze verliezen bijna per jaar meer geld dan het jaar er voor. Al het geld wat Sony heeft verdiend in de vorige 2 generaties zijn al op en verdampt met geen uitzicht op verbetering. Echt ongelovelijk dat het in 1 keer zo hard kan gaan. Van de beste verkopende console ooit naar een punt waar de directie het straks niet langer kan verantwoorden dat het bedrijf honderden miljoenen verliest op een product. Zo weinig uurtjes geeft ook wel weer wat aan. Dit is geen goed nieuws voor Sony.

Van Nintendo valt het te verwachten, ik heb zelf een Wii die zelden aan staat en ken zeker nog 10 anderen die het zelfde probleem hebben en een aantal die hun Wii al lang weer verkocht hebben omdat je er niks mee doet. Casual gamers spelen amper en maken weinig uren en voor de Core gamers is er niks te doen. Niet meer dan logisch, door het hoge aantal verkochte consoles zal het gemiddelde nog wel redelijk hoog liggen maar procentueel zal de Wii zelfs wel onder aan staan denk ik.
Zullen we de feiten aangaande Sony's financiële resultaten even bekijken?

http://news.moneycentral....&date=20081029&id=9329823
http://www.reuters.com/ar...16+29-Jul-2008+BW20080729

Hieruit blijkt dat income van zowel het bedrijf als geheel als de game divisie in Q2 en Q3 van 2008 (Q4 results volgen later deze maand) gewoon positief waren. Get your facts straight before you cry wolf.

Verder zie ik dit nieuws als hoopgevend voor Sony. Het feit dat veel mensen aan de PS2 vasthouden terwijl er next-gen alternatieven zijn die ook erg goedkoop zijn kan erop duiden dat deze mensen erg Sony-loyaal zijn maar geen geld hebben voor de nog steeds dure PS3. De kans is goed aanwezig dat deze mensen en masse alsnog overstappen op de PS3 als dat ding in de prijsregionen van de 360 en de Wii duikt, wat onvermijdelijk gaat gebeuren.

[Reactie gewijzigd door Dr. Strangelove op 3 januari 2009 18:17]

Ik weet niet, ik denk dat loyaliteit niet veel ermee te maken heeft, maar meer het feit dat het de enige prev-gen console is die nog te krijgen is, waar ook nog spellen voor gemaakt worden. Dus mensen hebben al zo'n ding, of kopen zo'n ding omdat er veel spellen voor zijn. Dat, en het is een goedkoop speeltje.

Ik denk dat tenzij Sony het fixed, dat mensen voor de volgende generatie een heroverweging gaan doen, aangezien de PS3 geen backwards compatibiliteit (meer) heeft. Op het moment heeft de 360 de beste papieren, gezien de prijs en het spellenaanbod. Ook arcade spreekt erg aan. De Wii is ook wel leuk, maar mag wel eens gerevamped worden op het gebied van online diensten. WiiWare is leuk, maar demo's zouden welkom zijn (DS demo's kun je gek genoeg wel downloaden).

De tijd zal het leren, sony's product is leuk, maar te duur in hardware EN accesoires/spellen en mist een exclusieve spellenbibliotheek die het voor velen waard is. Ik vrees alleen dat Sony de PS3 niet te goedkoop kan maken, omdat ze anders hun andere BR spelers dwars gaan zitten. Een PS3 voor 200 euro zal leuk zijn, maar ik vrees dat sony's eigen BR spelers dan helemaal niet meer verkopen, en nog maar niet te spreken over hoe blij Panasonic daarmee zou zijn.
Op het moment heeft de 360 de beste papieren, gezien de prijs en het spellenaanbod.
Hier ben ik het toch echt mee oneens.

Prijs: Ik gebruik PSN, niet heel vaak, maar af en toe vind ik het wel leuk. Ik gebruik hem als mediacenter en bluray speler. Grotere hardeschrijf etc erin.

Voordeel in prijs is voor de PS3. Hardeschrijf bespaar ik gewoon zwaar op en op het gebruik van online mogelijkheiden. Plus hoef ik door de ps3 geen standalone bluray speler meer te kopen, wat ook weer een paar honderd euro mee bespaar.

Spelaanbod: Halo, vind ik niet zo bijzonder. Fable is wel leuk, maar komt vast ook wel weer voor Pc op een gegeven moment net zoals de eerste. Er is maar 1 spel voor de 360 die ik graag op de ps3 zou zien en dat is Ninja Gaiden 2 want ik heb ook ninja gaiden black voor de ps3 en daar heb ik me erg mee vermaakt. Verder vind ik de line up van de PS3 gewoon beter (de exclusives) en de rest komt of op beide uit of ook op de PC.

Buiten ninja gaiden kan ik me geen exclusive voor de 360 bedenken die ik echt wil hebben. Voor de PS3 is der MGS4, GT5, Killzone 2, LBP, Ratchet & Clank en nog veel meer.

Spelaanbod is subjectief. Je kan niet echt zeggen dat 1 de betere is, ligt maar aan wat je wensen zijn. Voor mij persoonlijk is de PS3 kwa spellen duidelijk beter + dan nog alle andere dingen die het de goedkopere en betere keuzen maken maakte de beslissing erg makkelijk.

[Reactie gewijzigd door DaitoX.nl op 3 januari 2009 23:01]

Ik begrijp ook niet goed waarom zoveel mensen kritiek hebben op het spellenaanbod van de PS3. Als je de games van vorig jaar die ook op pc en/of PS3 uitkomen (of remakes van pc-games zoals Race Pro en Flatout Ultimate Carnage) weglaat dan hou je amper noemenswaardige exclusives over. Enkel Lost Odessy en Ninja Gaiden 2 spreken me dan nog aan, terwijl de PS3 in dezelfde periode een flink aantal toppers heeft uitgebracht zoals LBP, Valkyria Chronicles, MGS4, Motorstorm 2, GT5 en Resistance 2. Ook op PSN zijn een aantal leuke games verschenen zoals Pain, Pixelhunt Eden, Stardust HD en SoldnerX, terwijl op XBLA vooral remakes van klassieke games te vinden zijn.
Je moet het niet zo zwart wit zien, er zijn veel meer grijstinten. Het volgende moet je ook meenemen:
- Was Blue ray echt de gedoodverfde opvolger geworden van dvd als de ps3 er niet was geweest?
- Dit gaat over speeluren op de ps3, Sony verdient ook aan films gekocht in blueray, ik heb er al flink wat.

etc
Het zal ook vast en zeker wel te maken hebben met de slechte blu-ray drive die in de Playstation 3 zit. Die schijnt binnen 12 maanden en soms al binnen enkele weken stuk te gaan.

Ter aanvulling een bron; http://blogs.pcworld.com/gameon/archives/006781.html

[Reactie gewijzigd door BastiaanN op 3 januari 2009 16:05]

Daar heeft hij vrijwel niks mee te maken. De meeste mensen weten niet eens van deze problemen af willen best graag een PS3 omdat hij 'cool' is. Echter is hij ook weer vrij prijzig waarom pappie of mammie eerder naar een PS2 neigt voor de kids. Verkopers zullen ook vaak erbij vertellen dat het game aanbod voorlopig nog zal blijven toe nemen waardoor je gerust deze verouderde console nog kunt kopen.

Daarnaast zal ook de XBOX360 arcade editie goed verkopen omdat die ook vrij laag geprijst is en ook hier geldt weer dat ouders vaak niet weten dat bepaalde zaken wel handig kunnen zijn zoals een hardeschijf. Dus die kopen lekker de arcade editie voor hun kind.

De PS3 doet het gewoon wat lastiger omdat hij vrij prijzig blijft en dat kan beter ook zo blijven want Sony maakt al dik verlies op PS3. Nu had ik gelezen dat ze de productie kosten flink konde verlagen maar dan nog lijkt het mij verstandig om de prijzen tijdelijk hoog te houden om weer een beetje winst te kunnen maken.
Tja, probleem blijkt toch behoorlijk ernstig, dat het zelfs al bij radar langsgekomen is.
Voor mij toch reden om geen ps3 te kopen, ik hoef geen apparatuur van firma's, die hun problemen niet willen oplossen.
En het is een ontwerpkeuze: de lens verbrandt gewoon door gebruik, dus heeft ie in principe gewoon een beperkte levensduur afhankelijk van mate van gebruik.
Lens blijft ongeveer 1 a 1.5 jaar mee te gaan.

beetje korte levensduur voor een duurdere console.
En ja consument kijkt dus echt wel naar zulke verhalen.

[Reactie gewijzigd door bangkirai op 3 januari 2009 19:48]

Het moet wel even gezegd worden dat Radar die uitspraken deed gebaseerd op uitspraken van consumenten. Niet op onafhankelijk onderzoek zoals je toch zou mogen verwachtten met dat soort uitspraken waarbij geructen uit een mailtje van een "klant" als waar worden aangenomen. Overigens zijn er rond de 300 klachten binnengekomen naar aanleiding hiervan (61 daarvan zijn daadwerkelijk bekend bij Sony). Er zijn meer dan 250.000 PS3's verkocht in de Nederland. Dus hebben we het over een faal percentage van 0.1 of lager? (Calculator vertikt het om op te starten in windows). Geen cijfers waar ik me als Sony druk over zou maken.

[Reactie gewijzigd door Gazz79 op 3 januari 2009 20:03]

Hou lang is het apparaat op de markt?
Dus hoe snel gaat het probleem straks groter worden?
Dit is geen fout, die zoveel percent voorkomt, dit is iets, wat gewoon na zoveel keren gaat gebeuren.

En hoezo uitspraak van radar alleen, dat lens verbrandt, dat is zelf al door deskundigen vastgesteld, wat de levensduur van die blue ray lens ongeveer is.
Daar is weinig geheims aan.
Je kunt ook gewoon googlen, vindt je ook genoeg informatie erover.
Veel engelse forums van ps3 hebben ook topics over dit probleem.
Radar is best laat met reaktie erop :D

Sony zn eigen uitspraak komt er gewoon neer, dat ze zich niks aantrekken van het nederlandse consumenten recht.
Dus, de winkeliers/leveranciers van het apparaat zijn straks dus de dupe.

[Reactie gewijzigd door bangkirai op 3 januari 2009 20:47]

Het gaat over apparaten waar de garantie van is afgelopen. Als Sony (of welke electronica gigant dan ook) problemen gaat verhelpen bij producten die buiten hun garantie valt kunnen ze wel inpakken of hun producten veel duurder maken.

Kijk anders even op de site van Radar, het linkje: http://translate.google.c...l=nl&tl=en&history_state0=

Vincent Evers is een trend watcher. Geen hardware kenner en daarnaast gaat het om de eerste PS3's. Die zijn allang weer vervangen door een nieuwere revisie, al zeer kort na release trouwens. Ook wil ik internetfora absoluut niet als betrouwbare bron gebruiken voor de kwaliteit van een console. Stomme fanboys die van alles posten onder allerlei accounts maken de betrouwbaarheid zeer laag. Als Sony maar 68 daadwerkelijk geregistreerde gevallen heeft richt ik me daar liever op dan "kaaskop_nl op het forum van psxextreme.

De PS3 heeft 60 gb GEHEUGEN... Zucht, wat een research (check het filmpje maar even)
Garantie heeft de consument niks mee te maken en vooral niet als een fabrikant maar paar maandjes tot 1/2 jaar garantie geeft.

Leverancier moet nog steeds voldoen aan consumenten recht.
Dus de winkeliers zijn gewoon de dupe hiervan, omdat een fabrikant een apparaat op de markt brengt wat bij beetje gebruik te snel kapot gaat.
Het zou geen probleem wezen, als die lens gewoon makkelijk te vervangen zou zijn, dan is het gewoon een onderdeel wat vervangt moet worden, net als een lamp, die ook X aantal branduren heeft.
Maar, die optie is er dus niet of je moet er zwaar voor betalen of nieuw apparaat met korting aanschaffen.

En ja, grote kans, dat de meerderheid van de ps3 klanten niet zoveel gebruik maakt van het apparaat, waardoor ze het probleem dus later gaan krijgen.

Sony ontvangt echt niet ALLE klachten van klanten die eerst bij hun eigen leverancier aankloppen.
Internet fora's niet betrouwbaar, als je verschillende sites heb met pagina's die in de tientallen lopen over hetzelfde probleem, dan kun je dus rustig stellen, dat er een probleem is.
Leuke voor sony is, dat andere landen nauwelijks consumentenrechten hebben, dus sony vindt het prima en gaat zich blijkbaar richten op de ""levensduur'" die ze in die landen minimaal moet halen om zoveel mogelijk uit de problemenzone te komen.
Helaas voor hun, zijn de regels in nederland wat strenger.
Sony geeft 1 jaar garantie op de PS3 en zeker geen paar maandjes zoals jij stelt. Daarnaast heeft Sony slechts 68 klachten ontvangen van de 250.000 verkochte consoles in Nederland. Naar mijn idee geen verontrustende cijfers. Daarnaast heeft Sony naar ik geloof deze week naar de retailers aangegeven de garantie op te rekken naar 2 jaar voor die paar gevallen.

bron: http://www.gamed.nl/view/53216

Dat een console niet kapot mag gaan sta ik achter. Ik sta niet achter de hekserij die hier ontstaat. We hebben hier niet te maken met een console waarvan de failure rate 30 pct was en waarbij er echt fabrieksfouten zijn gemaakt. 360 anyone? MS heeft dit onder hevige druk opgelost door er 5 miljard dollar tegenaan te gooien. Bij Sony zal dit niet al te hard oplopen daar de failurerate nieteens boven de 0,1 pct uitkomt.
Het vervelende is dat je op internet forums alleen mensen met problemen tegen komt. Mensen gaan zelden een topic aanmaken om even te laten weten dat de PS3 nog goed werkt. :)
Ben ik blij dat jij tot het uitstervende ras van pc-gamers behoort :)
Nog heel even en dan mag jij ook aan de console om een nieuwe game te spelen, hou het nieuws maar in de gaten :'(
Het gaat slechts om de release-exemplaren, de nieuwere generaties zijn allang verbetert.
De PS3 hier heeft waarschijnlijk langer gedraaid dan dat jouw PC zonder update kan :'(
I call b.s.

Op genoeg fora waar ik rondhang komt zo nu en dan een RROD topic voorbij. Rara hoevaak ik mensen hoor klagen over onleesbare bluraydiscs (en dus uiteindelijk kapotte ps3s)

Heb overigens zelf een launch unit. 0 problemen mee gehad, en ik gebruik hem vrij intensief.

Lens van 1 a 1.5 jaar levensduur zou betekenen dat er het afgelopen jaar duizenden, als niet tienduizenden mensen in Nederland problemen zouden hebben. Beetje nadenken voor je zo'n aanname overneemt mag ook wel.
Het zal er waarschijnlijk helemaal niks mee te maken hebben lijkt me. Mensen kopen toch wel wat ze willen, het enige is dat ze nog wel eens de kat uit de boom willen kijken.
Denk ik niet hoor. Ik heb een PS3 en het is de eerste keer dat ik hoor dat er iets mis is met de BR. Diezelfde vergelijking zou ook maken dat niemand een Xbox360 zou kopen vanwege de RROD waar iedereen wel van gehoord heeft.
Het schijnt ook dat de Xbox 360 een RROD kan krijgen. Een Wii schijnt ook kapot te kunnen gaan als je rookt, waardoor de laser niet goed meer werkt. Mijn auto kan ook kapot gaan door een niet-werkende accu. :z
Roken is slecht voor alle hitte producerende elektronica, en nog slechter voor de elektronica die afhankelijk is van luchtkoeling. Rookdeeltjes blijven "plakken" en vormen een lekker plakkerig laagje over de loop van tijd, en ze komen in ALLE hoekjes en gaatjes.
Rook slecht voor electronica (alle electromica produceert warmte)?
Heb je daar ook een bron voor of babbel je gewoon gezellig wat mee?

Dat "Xbox probleem" kent iedere optische drive, en heeft niets met electronica te maken, maar met de teer e.d. die op de lens neerslaat. Er bestaan reinigings schijfjes voor, en met een wattenstaafje kom je ook een heel eind als je er bij kan.
Stof lijkt mij een groter probleem...
De combinatie is groter, stof plakt aan die nicotine/teerlaag
Uhh.. Nooit een pc opgeschroefd van iemand die rookt? Stinken dat het doet, niet normaal... Ik merk het zelfs al bij mijn eigen pc na een lanparty waarop mensen mogen roken..... Kan je nagaan . ;)

[Reactie gewijzigd door Steephh op 3 januari 2009 23:55]

Wat me deels verbaast en anderszijds toch weer niet is dat de Wii zo laag scoort.

Je zou zeggen met een party console gaat de tijd 2/3/4 keer zo snel aangezien meer mensen de tijd spelen, maar blijkbaar is dat toch niet genoeg om de Xbox360 te verslaan.
Dit zijn cijfers uit de VS, ik denk dat cijfers uit bijvoorbeeld japan een heel ander beeld laten zien.
Klopt, daar is de voorsprong van de PS2 nog vele malen groter.
Japanners spelen met een oude console volgens jou? De xbox en xbox 360 zullen daar slecht scoren, maar de Wii en PS3 zullen zeker hogere percentages halen.
Als je kijkt naar de aantallen consoles die in Japan verkocht zijn, dan zie je echt dat het aantal PS2's meer dan twee maal zo veel (21.5 M) is als de PS3's en Wii's bij elkaar (2.4M + 6.8M= 9.2M) opgeteld. Je mag dan ook wel aannemen dat er in Japan veel met de PS2 gespeeld wordt. Dus; Ja, japanners spelen ook veel met oude consoles...

Xbox 360: 748,992
PS3: 2,369,484
DS: 6,449,206
DS Lite: 17,080,747
Wii: 6,826,612
PSP: 10,181,888
PS2: 21,454,325

(bron, september 2008)

edit: een paar details

[Reactie gewijzigd door lamme23 op 3 januari 2009 19:44]

natuurlijk zijn er meer ps2's verkocht dan wii's, xboxen of ps3's. De ps2 is namelijk behoorlijk veel langer uit dan de huidige generatie consoles. De getallen die je laat zijn de lifetime sales. Ik denk dat als je de verkoopcijfers van de NES, of Famicom, zou bekijken, dat die dan ook aardig hoog scoren. Maar dat wil niet zeggen dat deze veel wordt gespeeld in Japan.

Hoe de speeltijd cijfers liggen in Japan weet ik niet, en ongetwijfeld zal er nog behoorlijk veel op de PS2 gespeeld worden maar het argument dat je er bij haalt, de totale verkoopcijfers, slaat nergens op.
maar het argument dat je er bij haalt, de totale verkoopcijfers, slaat nergens op.
Ehm, sorry hoor, maar het aantal consoles dat verkocht is heeft wel degelijk iets te maken met de speeltijdcijfers. Mede omdat hij nog te koop is en er nog steeds spellen voor gemaakt worden. Het laatste spel voor de Super Famicom (SNES) is gereleased op 1 december 2000. (En ja, de console is voor het laatst gemaakt (voor de Japanse markt in 2003)

En omdat je ze graag wil hebben:
NES/Famicom: 19M
SNES/Super Famicom: 17M
N64: 5.5M
GameCube: 4M

(bron)
Hoe heeft dat er dan iets mee te maken? Dat iets veel verkocht word wilt nog niet zeggen dat er veel op gespeeld word. Als ik twee stuks PS2 heb gekocht en een 360 dan heb ik meer PS2's gekocht maar dat betekent nog niet dat ik daar ook meer op speel dan op mijn 360. Hoeveel van die 21 miljoen playstation 2's zijn buiten de garantie defect geraakt en zijn dus onbespeelbaar? Of uberhaupt nog op de TV aangesloten?
Ik geloof dat het juist de 360 was die vaak stuk ging? Dan zou je dus daar voor de speelduur het aantal verkochte consoles al door 2 moeten delen, want op kapotte machines wordt niet meer gespeeld.
Natuurlijk zijn er veel meer PS2's verkocht dan wii en PS3 bij elkaar!!! Weet je hoelang de PS2 al op de markt is gekomen?(ik niet precies, maar wel veel langer dan die andere twee consoles). Je concludeert dat Japanners nog veel met de oude consoles spelen, maar dat slaat nergens op, want je laat namelijk het aantal verkochte consoles zien!!! Die PS2's kunnen ook ergens in de kelder liggen ;)
Mij verbaast het anders toch niets. Ik heb een Wii maar sinds ik een PS3 heb staat die stof te vergaren. Ik denk dat er veel Wii's zijn die net als de mijne gewoon decoratie zijn geworden.
Zelfde hier eigenlijk ja.

Na super mario galaxy is er niks goeds meer uitgekomen.
Mijn zus(je) (23) heeft een Wii, en die zit weet ik veel hoeveel uur achter het ding te Blobben, Wii-Fitten en Wii-Sportsen. Verder heeft ze via dat Wii channel(?) één of ander verslavend puzzelspel gedownload, waardoor het ding nog minder rust krijgt dan anders.

DaitoX.nl: Het ligt er gewoon aan wat je leuk vind, en ik denk dat een hoop mensen in de Wii-Hype getrapt zijn en een Wii gekocht hebben omdat het erg hip was en iedereen het er over had.

Ik vind het wel leuk om af en toe eens een spelletje met het ding te spelen (als ik bij m'n zusje ben), maar ik ben nooit in de verleiding geweest om een aan te schaffen, met de belangrijkste reden dat het genre niet het mijne is. Ben zelf meer van de Race, RTS en FPS games en die heb je nou eenmaal niet op de Wii. Ik vermaak me prima met mijn PC en 360....:)

[Reactie gewijzigd door Martin-S op 4 januari 2009 01:27]

Mijn Wii staat ook stof te happen, ik gebruik hem alleen voor de Party games zoals Rayman Raving Rabbids, etc, daar is hij dan weer ijzer sterk in.
Ik heb van vele mensen al gehoord dat ze wel een Wii hebben, maar dat daar maar weinig mee gespeeld word. meestal omdat het op je eentje blijkbaar bij velen snel gaat vervelen. Het is dan ook zoals je zegt voor velen een party console, die enkel gebruikt word in groep.
De wii is ook vaak een console die binnen korte tijd stof vangt. Een 'gadget'. imho
Diablo 2 als 7e bij de meeste verkochte PC games.
Wel opvallend alhoewel dit is gemeten van jan-oct. Want had verwacht dat er meer "recentere spellen" erbij zouden zitten.

[Reactie gewijzigd door -darkstar- op 3 januari 2009 16:06]

Diablo 2 is was dan ook echt een super goeie game vroeger en was absoluut elke cent waard... Ik denk dat Diablo 3 ook records gaat breken...
hoe meet nielsen eigenlijk de gespeelde uren achter een console?
Uh... Het is een marktonderzoek dus dat zegt al aardig wat over de mogelijke manieren. Enquete's, Panel of via internet een poll of iets dergelijks. Verschilldende sociale groepen (plaatsen, staten) en dan een juiste hoeveelheid hebben, zodat het reprentatief is voor de Amerikaanse bevolking. Beetje standaardprocedure voor een marktonderzoek.

[Reactie gewijzigd door SoundWave729 op 3 januari 2009 16:33]

Zo horen ze dat ook te doen. Maar persoonlijk weet ik niks over de kwaliteit van hun marktonderzoeken, dus zegt me dit nog weinig. Tevens zou ik weleens willen weten waarom die cijfers zo zijn, is het omdat mensen de PS2 spellen nog gewoon leuker vinden, of omdat er gewoonweg meer mensen zijn die een PS2 hebben en het vooral daardoor komt? Aan zulke pure cijfers heb ik weinig.
Ik vraag me af hoe ze dit meten. Gaan ze dit gewoon aan wat random mensen vragen? (die wss geeneens een echt goed beeld hebben van hoeveel ze gamen, en eerder gokken) aan wat voor groep vragen ze? dat is allemaal nogal van invloed op welke console/game ''schijnbaar'' het meeste word gebruikt.