Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 37 reacties

Cooler Master heeft de Hyper N620-processorkoeler naar voren geschoven. De koeler is voorzien van twee ventilatoren en geschikt voor processors van zowel Intel als AMD.

Het koelontwerp van de Hyper N620 bestaat uit een koelblok vervaardigd uit aluminium waarop twee 120mm-fans zijn geplaatst. De schuine constructie van het koelblok zou een optimale airflow mogelijk moeten maken: vanuit de koperen basis wordt de warmte afgevoerd via een zestal heatpipes, terwijl de toevoeging van twee ventilators zorgt voor een acceleratie van koele lucht door de aluminium vinnen. Verder garandeert Cooler Master optimaal contact tussen de processor en de koperen basis, door laatstgenoemde te voorzien van een ‘spiegelglad oppervlak’.

De koeler meet 140 bij 96 bij 160 millimeter en heeft een gewicht van 847 gram. Daarmee is de Hyper N620 te vergelijken met de 865 gram zware Cooler Master V8, en een stuk lichter dan de 1045 gram wegende Cooler Master Z600. De ventilators worden geleverd met blauwe ledverlichting en beschikken over een rotatiesnelheid die varieert van 800 tot 2000rpm. Afhankelijk van de rotatiesnelheid verplaatsen de fans maximaal 83,6 kubieke voet lucht per minuut. Verder bedraagt de geluidsproductie volgens de fabrikant 16 tot 28dBa.

De Hyper N620 is geschikt voor cpu's van zowel Intel als AMD en past op de 775-, 754-, 939-, 940-, AM2- en AM2+-sockets. Tevens heeft Cooler Master een bracket ontwikkeld waarmee de koeler ook op de LGA1366-socket met een Core i7-cpu past. Naast de Hyper N620 heeft Cooler Master ook een kleinere variant ontwikkeld, genaamd Hyper N520. Deze 688 gram zware koeler is op dezelfde manier geconstrueerd als zijn grote broer, echter beschikt de Hyper N520 over twee kleinere 90mm-fans en 5 heatpipes. Hoewel Cooler Master nog geen prijsindicatie of releasedatum heeft vrijgegeven, wordt een richtprijs van 40 euro verwacht.

Update 5 januari 14.45: Cooler Master liet aan Tweakers.net weten dat het nog niet zeker is of de N620 ook in Europa verkrijgbaar zal zijn. Pas over enkele maanden, wellicht tijdens de Cebit-beurs in Duitsland, zal hierover duidelijkheid worden gegeven.

Cooler Master Hyper N620 Cooler Master Hyper N620 Cooler Master Hyper N620
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (37)

De vraag die ik mezelf stel; zijn er CPU's waarbij het koelvermogen van deze koeler geen overkill is?

Verder zou ik willen weten wat de extra effectiviteit is van de tweede koeler bovenop die van de eerste. Bedenk je hierbij dat die dingen maar enkele centimeters van elkaar af zijn geplaatst.

Van dit ding krijg ik het "balls without the brains" gevoel. Hoewel, zelfs aan die "balls" ga je twijfelen bij het lezen van N620 review van Atlantis Gamers. De betrouwbaarheid van Atlantis gamers is mij niet bekend. De reviewer was in ieder geval nog niet bekend met de bracket die Coolermaster inmiddels voor de LGA1366 socket heeft uitgebracht.
Over het nut van de extra 120mm-fan kan ik het beste citeren uit het bericht:
De schuine constructie van het koelblok zou een optimale airflow mogelijk moeten maken: vanuit de koperen basis wordt de warmte afgevoerd via een zestal heatpipes, terwijl de toevoeging van twee ventilators zorgt voor een acceleratie van koele lucht door de aluminium vinnen. Verder garandeert Cooler Master optimaal contact tussen de processor en de koperen basis, door laatstgenoemde te voorzien van een ‘spiegelglad oppervlak’.
De toevoeging van de tweede fan zorgt voor een versnelling van de luchtverplaatsing door de aluminium vinnen. Warme lucht wordt zo sneller aan de cpu onttrokken... en via de heatpipes, vervolgens door de aluminium vinnen en uiteindelijk de achterste fan naar buiten geleid.. je kent het principe.

Je kaart overigens een review aan waarvan ik sowieso al ken zeggen dat het een waardeloze is... en die review is overigens gefabriceerd terwijl de nda nog van kracht was; Een beta-product ga je toch niet testen? Tenzij je dat expliciet noemt, maar dan heet het een preview en geen review. En met grote chips zoals de Core i7 zou ik deze Hyper N620 niet willen bestempelen als overkill. ;)

[Reactie gewijzigd door Jilke op 5 januari 2009 10:58]

Wat voor een fans zitten erop?
Ik mag hopen dat het fans met een kogellager zijn, anders zit je na een jaar met een ongelofelijke herrie.
Zelf koop ik liever zonder fans zodat ik zelf kan bepalen welke fans ik erin zet.
Ja, de Hyper N620 is voorzien van 120mm-fans met kogellagers én blauwe ledverlichting.
Dat laatste snap ik niet helemaal, om eerlijk te zijn. Dat blauwe-led-gedoe is ondertussen zo onwijs uitgekouwd, alles en iedereen heeft blauwe leds, van fans to voedingen tot tfts.

't Was leuk, maar na een paar jaar lang plat gegooid te worden met blauwe leds, heb ik er genoeg van. (Los van de discussie of een fan een led moet hebben).

Doe mij maar een simpele groene en gele, of mooi amber.
Het gaat om een massaproduct. Aangezien blauwe ledverlichting in de regel het populairst is, en de Hyper N-serie niet in meerdere 'smaken' zal lanceren, is blauw de enige juist kleur om de koeler mee aan te kleden. Daarbij is het zo dat blauwe ledverlichting over het algemeen het beste past bij de zilverkleurige hardware van bijvoorbeeld het moederbord. Geel zou namelijk totaal niet staan in mijn pc (in de jouwe wel, das een persoonlijk ding). Massa is het sleutelwoord hier.
Ben benieuwd of deze beter is als de Z600 die ik nu heb?
Hij ziet er iig wel een stuk minder groot uit, dat is al een voordeel.

Montage is even lastig omdat ze voor Socket 775 geen push pins gebruiken maar daarna zit het prima en gewoon goed vast.

Ben ik al lang blij om, heb het altijd al een waardeloos systeem gevonden met die push-pins.
Een van de redenen dat ik de z600 heb gekocht is omdat ze daar NIET opzitten.
Dingen moeten in mijn ogen altijd goed (geschroeft) vastzitten om de beste resultaten te halen. En bij die pushpins was dat niet, zeker niet in een rechtopstaande kast met een koeler van 500 gram+.

http://i554.photobucket.c...tijncaris/03012009047.jpg

Fototje van mijn koeler.

[Reactie gewijzigd door Caris op 3 januari 2009 14:38]

Edit: verkeerd gelezen

Als betatester van de Hyper N620 kan ik in ieder geval melden dat de temps van de cpu flink omlaag zijn geschroefd ten opzichte van mijn oude, maar desalniettemin betrouwbare, Zalman CNPS 9700 koeler. Ook het geheugen wordt wel degelijk voorzien van wat frisse lucht. Ik heb overigens een mooi overzicht gemaakt van cpu-kloksnelheden inclusief temperaturen van zowel de Hyper N620 als de CNPS 9700. ;)

Ik zal het volgende even in kleinschrift weergeven ter bescherming :+

Het monteren van de Hyper N620 (ik heb het getest) verloopt dramatisch en alles behalve soepel. Ik heb dan ook veel kritiek op dit punt geleverd in de feedback naar Cooler Master waar ik betatest. Iemand die graag wil weten waarom dit *nog* (bèta-versie immers;)) zo slecht is moet mij even mailen.

[Reactie gewijzigd door Jilke op 3 januari 2009 15:10]

Maar wat ik daardoor wel vervelend vind is dat je de koeler dus met 4 pinnen door je moederbord heen steekt, er achter op je moederbord een plaat op moet leggen en daar dan 4 moeren op moet aandraaien. Zat er toch wel even mee te prutsenomdat het nogal lastig is je moederbord op je koeler te leggen omdat de bovenkant van de koeler niet vlak is en niet op tafel blijft liggen.

Zijn schroeven die je eerst in je koeler moet draaien en het rare is dat je bij die schroeven juist de andere kant op vastdraait dan normaal. Staat wel op het papierjte maar ik dacht schroef is schroef dus heb daar ook even mee zitten prutsen.
Daar heb je gelijk in, maar op je moederbord zitten duwen terwijl hij in je kast gemonteerd zit is ook niet de meest subtiele oplossing.
En met een goeie koeler doe je toch wel vrij lang, voorlopig blijft deze lekker zitten, en dit systeem gaat ook nog wel eventjes mee.
En om een cpu goed te monteren en koelpasta af te strijken enzo heb ik hem toch liever eventjes uit de kast, dus maakt het niet zo veel uit.

[Reactie gewijzigd door Caris op 3 januari 2009 14:43]

optimaal contact tussen de processor en de koperen basis, door laatstgenoemde te voorzien van een ‘spiegelglad oppervlak’
Ik zie overigens hier de meerwaarde niet echt van in als je toch koelpasta (moet?) gebruik(en|t). Als noob kan ik me niet voorstellen dat je een koeler efficient kan installeren zonder pasta.
Zonder is lastig inderdaad, maar de regel geldt in 9 van de 10 gevallen wel bij aanbrengen van koelpasta: Meer is niet beter..!! (er zijn van die lieden die me er daar een blob pasta opkwakken want dan 'koelt het beter')

Het meest optimale zou zijn:
- koperen basis van koeler gelapped tot mirror finish en 99,999% vlak
- processor gelapped tot mirror finish en 99,999% vlak
- pasta minimaal aangebracht
- pasta afgestreken met een 100% recht scheermesje
- montage van de koeler

Het zou wel kunnen in theorie, zonder pasta de koeler plaatsen. In praktijk echter zijn de op elkaar te plaatsen oppervlakken niet geheel vlak. Daarvoor gebruiken we koelpasta, om de eventuele oneffenheden (dus microscopisch kleine krasjes en stof) op te vullen om de warmtegeleiding zo optimaal mogelijk te maken.

Net zoiets als waarom een pan op een keramische kookplaat ook zo vlak mogelijk dient te zijn.

edit voudje

[Reactie gewijzigd door sleezball op 3 januari 2009 20:16]

Meestal verdeelt de koelpasta zichzelf als hij dun genoeg is en je er een heel klein beetje opdoet :)
Koper is nog altijd een veel betere geleider dan de "koel" pasta. Dus hoe gladder de oppervlakten hoe minder koelpasta er nodig is. De koelpasta zal zich gelijkmatig verdelen over het oppervloek zodra je de boel aandrukt.

Koelpasta gebruiken blijft noodzakelijk, maar hoe minder nodig hoe beter.
Dat klopt wel ja, deze gaat er waarschijnlijk voorlopig ook niet uit, fans gewoon op z'n langzaamst gezet en ik vind het wel prima zo. Temperatuur blijft laag genoeg en heb zelfs nog rek in m'n overclock.
Ik heb zelf de N520 in mijn pc zitten en heb er absoluut niet over te klagen, koelt prima en maakt geen tot amper lawaai. Montage is even lastig omdat ze voor Socket 775 geen push pins gebruiken maar daarna zit het prima en gewoon goed vast. Getest of hij los kwam of bewoog en dat doet hij absoluut niet.

Hier wat foto's van de N520 in mijn Stacker 830 op een P5K moederbord.
http://i51.photobucket.com/albums/f379/Tsurany/PC170031.jpg
http://i51.photobucket.com/albums/f379/Tsurany/PC170032.jpg
http://i51.photobucket.com/albums/f379/Tsurany/PC170035.jpg
http://i51.photobucket.com/albums/f379/Tsurany/PC170037.jpg

[Reactie gewijzigd door Tsurany op 3 januari 2009 14:23]

even lastig omdat hij niet gebruikt van pushpins? Dat hoor ik ook voor het eerst. Die pushpins zijn (vind ik, er zullen best mensen zijn die dit niet vinden) juist moeilijker dan gewone schroefjes!
Het punt is dat er hierdoor ook een bracket geïnstalleerd moet worden, en dus je moederbord uit de kast moet. De eerste keer is dit geen probleem, maar Cooler Master is vergeten om het systeem zo te maken dat je de koeler er achteraf gemakkelijk af kunt halen en op kunt zetten, dan moet wederom heel je systeem uit elkaar.

Wat ook erg lastig is is dat de bracket niet 'zomaar' erop kan, maar de losse delen van de bracket op de koeler en op de bracket geschroefd moeten worden. Dit is zodat er voor de compatibiliteit met verschillende sockets maar heel weinig onderdelen nodig zijn - maar wel veel prutswerk.
Als voordeel heeft dit systeem natuurlijk wel dat de boel enorm goed vast zit.
-----------------------------

Ik heb de N520, en deze is verassend koel en stil. De tweede fan is echter nogal overkill bij mijn CPU, zeker in een opstelling zoals op foto 1 te zien is; met drie ventilatoren rondom (in een Cosmos 1000). De achterste ventilator heb ik eraf gehaald, en mijn e6320 op 2,8GHz (1,275v) is nu idle zo'n 9 en stressed zo'n 12 graden koeler dan met een Arctic Freezer 7 pro. Met een tweede ventilator scheelt dat nog een graden, en komt de eerste temperatuur enorm dicht bij de kamertemperatuur.

@onder: het vierde pinnetje miste ik ook ja :P

[Reactie gewijzigd door bnbaz op 3 januari 2009 15:06]

Ja, dit klopt inderdaad. Ik ben uitgekozen om de N520 te betatesten voor Coolermaster en mijn NDA is inmiddels verlopen ;) Maar ik moet toegeven dat het een halsbrekende toer was om die bracket erop te krijgen; ik moest zelfs eerst nog een of ander plasticje uit mijn ASRock A780FullDisplayPort stampen om de standaard bracket eraf te slopen.

Wat koelen betreft is het een prima ding, alleen zit er een 3-pins connector aan de fans waardoor je AMD Quiet CPU niet aan kunt zetten, en met software valt er ook niets te veranderen aan de snelheid van de fans. Binnenkort ga ik maar eens een fan controller kopen, maar voorlopig gebruik ik hem gewoon als passieve koeler en dat gaat ook prima met een overklok van 20%; de temperaturen zijn idle 32C en actief 40C met een Athlon 64 X2 4200+.
Er zijn ook kasten met een gat onder de plaats van de cpu(backplate). Dan kun je de koeler vervangen zonder je moederbor eruit te halen.
Toch wel grappig dan dat het weer een kast van Cooler Master zelf is die dit gat niet heeft... Handig :P
Een dremeltje en een ijzerzaagje doen wonderen... ;)

Maar wel frappant dat ook een hoop andere pc-kast bouwers het ook niet doen, een boel grote namen zelfs. Het is toch een best redelijk gangbare en makkelijk toepasbare feature lijkt me.

[Reactie gewijzigd door sleezball op 4 januari 2009 01:24]

De Cooler Master CM690 heeft dat gat wel ;).
Idd push pins voor grote coolers zou moeten verboden worden.
Tijd geleden een OCZ vendetta II bij iemand gemonteerd wat een f**k boel.
Scythe Mugen op een MSI P35 Platinum mobo... M'n vingers doen nog pijn als ik er aan terug denk... D'r zijn wat krachttermen door de kamer gekomen kan ik je vertellen...
Ik had bijna de boxed koeler op m'n E8500 gezet.

Pushpins = evil bij grote koelers idd.
Hier ook een Scythe Mugen ging hier ook op z'n minst ook niet zo goed. Maarja nu zit dat ding erop en ben ik er tevreden over maar ben toch een paar uur bezig geweest, voordat de pinnetjes er goed inzaten.
Mee eens.. Heb jaren terug op mijn Asus A8N Sli, die mn broertje sinds kort in zn pc heeft, enorm gezeik gehad met die pushpins. Lawaaiig moederbord 40mm fannetje eraf gesloopt..daarna wilde ik er een passief Zalman blokje op monteren.
Met pushpins..nou wat een crime. Gepriegel met zo'n ding met een veertje erom op een ruimte van 6 vierkante centimeter ofzo.. Uiteindelijk was een van de pins gewoon slechtt ofzo, moest het hele blokje opnieuw bestellen, zat natuurlijk geen extra pushin bij..en ze waren ook niet los te krijgen.
Nee liever schroefjes, kruiskopschroevendraaier erbij, beetje draaien en klaar kees.

Maar betreffende deze koeler, mooi ding.. Een toerental van 800 tot 2000 dus. Ik zou het liever nog wat lager mogelijk zien denk ik, als er twee tegenover elkaar zitten en je hebt aan de achterkant ook nog een 12 of 14cm fan (heb er zelf overigens 2 van 8cm, maar die grotere zijn meer de norm tegenwoordig) dan kan je al met al een hoop warmte afvoeren.. Dan hoeven 3 van die dingen vlakbij elkaar echt niet allemaal op 800rpm of hoger te draaien, 500 of 600 als minimum zou ook mooi zijn. Een lekker rustig kabbelend beekje :)

Verder zou ik zeggen, misschien dat ie ook wat breder had gekund, als het toch al zo'n groot blok is, met nog meer koper en finnen kan je hem ongetwijfeld nog beter laten koelen. Misschien iets voor een update model:P
Die pushpins zijn ook wel een stuk lastiger dan die van Intel's cpu systeem. Zelf ook dat moederbord gehad en die pushpins werkte idd bar slecht, die van intel's boxed koeler werkt vele malen fijner.
Alles wat groot en zwaar is vind ik waardeloos, 1 keer gehad dat het koelblok mijn moederbord helemaal krom trok.
Dan had je waarschijnlijk je moederbord niet goed vast gezet, ik heb al jaren verschillende koelers gehad van rond de 1000 gram omdat die zo lekker stil te koelen zijn, nooit problemen mee gehad zelfs niet met vervoer naar lan party's.
Precies.. ik heb de Scythe Mugen Infinity en dat kreng is ook beheurlijk zwaar... de truuk is gewoon om je kast altijd netjes op z'n rug te leggen (onderkant van je mainboard naar beneden). (en natuurlijk ALLE gaten van je mainboard gebruiken om 't ding te bevestigen!)
Neem de Scythe Orochi:
1,155 g (Unit) + 130 g (Fan) totaal 1285 g

Houd een Intel Core 2 Duo E6750 onder load passief gekoeld op 43C (Bron)

Zitten afhankelijk van type het moederbord een speciale backplate bij die moet voorkomen dat het moederbord krom trekt. (Bij S478, S754, 939, 940 en AM2 zit deze backplate al standaard op het moederbord)
Altijd wel zaak dat je de rest van het moederbord inderdaad goed vast zet.
ziet er een stuk beter uit dan die bagger hyper tx koelers van ze
Zelfde brakke fannetjes, die gaan aanlopen en lopen uiteindelijk stuk omdat je geen stabiele circulatie meer hebt. Ik snap echt niet dat een bedrijf als Coolermaster investeert in deze veel te slappe plastic constructie

[Reactie gewijzigd door Harry_Sack op 4 januari 2009 17:40]

Ziet er goed uit, maar zou misschien wel eens in kleine kasten de voeding, die er meestal boven zit, kunnen raken.
dan kan je hem andersom monteren, zodat hij schuin naar beneden wijst aan de kant van je voeding..

moet zeggen dat k niet zou weten waarom deze beter is als enig andere koeler van die grote, teminste totdat ik tests heb gezien natuurlijk, maar zoveel zal het er wel niet vanaf liggen
Mijn N520 komt niet boven mijn moederbord uit bij m'n P5K als ik hem zo monteer dat hij alle lucht naar de rear fan blaast, dus heb je een beetje ruimte over moet je dat met de N520 wel redden.

http://i51.photobucket.com/albums/f379/Tsurany/PC170032.jpg
Zit bij mijn Stacker 830 nog een stuk over en ik denk dat het bij de meeste kasten wel moet lukken.

[Reactie gewijzigd door Tsurany op 3 januari 2009 14:22]