Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 31 reacties

Sony wil development kits voor het ontwikkelen van Playstation-games beschikbaar gaan stellen aan Amerikaanse universiteiten. PS3-devkits worden echter niet geleverd.

Het PlayStation-edu-project moet studenten inzicht geven in het ontwikkelproces van software voor consoles. Daarvoor kunnen universiteiten de devkits voor de PSP en de PS2 aanschaffen die ook door ontwikkelstudio's worden gebruikt.

Devkit voor PS2 Met de speciale hard- en sofware van Sony zouden leraren aan hun studenten kunnen uitleggen hoe de hardware van de consoles precies in elkaar steekt en hoe deze via software moet worden aangesproken. Sony hoopt met het initiatief meer studenten enthousiast te krijgen voor het ontwikkelen van games en het Playstation-platform in het bijzonder.

De PS2-ontwikkelkits worden voorlopig alleen aan een aantal Amerikaanse universiteiten geleverd, maar de PSP-devkits zijn ook voor Europese onderwijsinstellingen te koop. Het is verder niet de bedoeling dat de studenten de sdk's mee naar huis nemen en de scholen moeten het nodige papierwerk ondertekenen voordat Sony de kits zal leveren.

Ondanks dat de Cell-processor van de PS3 zich uitstekend leent voor het uitvoeren van wetenschappelijke berekeningen, zijn devkit's voor de Playstation 3 voorlopig nog voorbehouden aan professionele ontwikkelaars. Volgens Sony is het programmeren voor zijn Cell-architectuur namelijk dermate ingewikkeld en tijdrovend dat universiteiten er weinig aan zouden hebben. Opvallend genoeg hebben de Cell-ontwikkelaars, waaronder Sony zelf, dit eerder juist betwist.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (31)

Het is inderdaad wel te begrijpen dat Sony geen PS3 devkits uitbrengt, dat zou de kans groter maken dat de PS3 gekraakt word, want de PS2 is allang gekraakt.

Wel had Sony een mogelijkheid moeten bieden om games te kunnen ontwikkelen voor het PSN (Playstation Netwerk) waar je nu ook al verscheidende games kan kopen die vooral conceptueel van hoge waarde zijn. Zoals fl0w of Everyday Shooter wat door 1 persoon gemaakt is.
ze zeggen nochtans (onderaan het nieuwsbericht) dat dit komt omdat de ps3 dermate moeilijk te programmeren is (wat veel ontwikkelaars al zeiden & sony hard ontkende in het begin)
Het is misschien voor Sony op moment nog ongunstig om devkits voor de ps3 uit te geven aan universiteiten, juist omdat de cell zo geschikt is voor wetenschappelijke taken... ik weet volg console markt niet zo en weet niet of de ps3 nog steeds met verlies verkocht wordt, maar if not zal de marge nog niet zo groot zijn... dat betekend dat wanneer er massaal ps3's door universiteiten aangeschafd gaan worden voor wetenschappelijke doeleinden, dat dit flinke schade post voor sony zal zijn (wel weer imago boost wellicht), omdat ze dit niet kunnen compenseren met verkoop van spellen...
Het bericht is een beetje vreemd, en ik geloof de reden waarom universiteiten geen ps3 krijgen dan ook niet.

Het is namelijk heel goed mogelijk om met de Cell architectuur te spelen, doormiddel van Linux op de PS3. Wat je dan wel mist is de RSX (GPU).
Euhm waarom zou mende PS3 SDK nodig hebben om wetenschappelijk taken. uit te voeren ? En dat is een van de zovele voorbeelden waar ik al over heb gelezen.

Je installeert linux, je installeert de CELL SDK die vrij te downloaden is van de IBM website en klaar.
jammer dat er geen ps3 devkits geleverd worden. al is dat op zich logisch.
hopelijk volgt microsoft en levert 360 devkits. aangezien XNA ook gratis is
hoop dat ik er ook een krijg op mijn school.
vooral games maken op de psp lijkt me gaaf.
soort patapon maken oid :D

ps dat de cell te moeilijk is voor studenten is bullshit.
in het eerste jaar worden er al raytracers geschreven games gemaakt. physics engines gescreven zelfs complete nieuwe engines from the ground up.
ok het is mischien dan niet instaat om even veel poly's als een commerciele engine weer te geven maar dat is dan gedaan door 3 programmers in 14 dagen....
(ween egik maar 1 dag per week)
inplaats van jaren en grote teams

[Reactie gewijzigd door freaq op 8 juni 2008 17:31]

Ik denk dat het sowieso helemaal niet nodig is om voor de ps3 devkits beschikbaar te stellen. Op de PS3 kan je al Linux installeren en de Cell SDK is vrij verkijgbaar dus het is voor iedere eigenaar van een ps3 mogelijk om een beetje rond te experimenteren met wat de cell nou eigenlijk kan.

Zoals hierboven al werd geschreven zijn er al raytracers en dat soort dingen verkrijgbaar. op de volgende website staan een paar coarses van MIT die zich specialiseerde in de Cell architectuur en hoe je deze moet benaderen
http://www.cag.csail.mit.edu/ps3/index.shtml

Het is uiteraard jammer dat de RSX nog steeds niet toegangkelijk is.
Je noemt juist het grootste probleem.. RSX niet toegangkelijk.. Het zou ook al heel erg fijn zijn als Sony dus gewoon (desnoods een closed source) OpenGL driver uitbracht die compleet gebruik maakt van de chip, nvidia heeft al een zwik opengl drivers en de RSX is gebasseerd op een nvidia grafischechip, dus zo veel moeite zal het niet zijn om de huidige drivers ervoor geschikt te maken..
Ik denk dat ze geen hardware OpenGL /RSX openstellen, omdat de PS3 te aantrekkelijk wordt voor homebrew en linux spellen terwijl ze juist willen dat je commerciele spellen koopt.
Waarom zou je een 360 devkit op school willen als je nu toch al gratis met XNA aan de slag kan?
Waarom zou je een 360 devkit op school willen als je nu toch al gratis met XNA aan de slag kan?
XNA op zich is gratis. Je betaalt alleen § 100 per jaar om je eigen programma's op je eigen Xbox 360 te draaien. Bovendien zit je in een sandbox-omgeving en kan je niet alle kracht uit de console halen.
Die 100 euro is ook niet nodig als student, via msdnaa kan je een code aanvragen waarmee dit gratis is.
Maarja alle kracht er uit halen is ook niet nodig waarvoor het bedoelt is, het is bedoelt om er mee te leren..
Het is niet zo moeilijk om een gratis XNA account voor een jaar te krijgen.

Onderstaand linkje is geldig vanaf vandaag:

http://blogs.msdn.com/xna...ream-build-play-2008.aspx
studenten in contact brengen met het ontwikkelen van programma's/games voor de playstation? ik denk dat er dan iets meer gehackt en gecrackt wordt op de ps3, want ik denk dat die studenten dan wel andere dingen gaan doen dan wat sony in gedachte heeft.

edit;
verkeerd gelezen, ik dacht dat ze ook devkits uitgaven voor de ps3

[Reactie gewijzigd door oddish2211 op 8 juni 2008 17:20]

Nogal dom als zeg ik het zelf. Met een PS3 devkit kan je, mits je een paar van die monsters aan elkaar zet, flink wat berekeningen doen waar je voor dezelfde prijs met een PC niet an kan tippen.
Onzin, want ik stop er dan een paar GPU's in en die zijn een stuk sneller dan die Cell. Het ligt er gewoon aan wat je doet.

[Reactie gewijzigd door Reinman op 8 juni 2008 17:55]

Voor de zelfde prijs?
Zo duur is zijn 8800GT's en HD3870X2's niet hoor.

Zie ook dit:
http://en.wikipedia.org/w...%40H_FLOPS_per_client.svg

[Reactie gewijzigd door Reinman op 8 juni 2008 19:22]

Makkelijk. Bedenk ff dat er een GPU in de PS3 zit die praktisch gelijk is aan een GeForce 7900GT. Je koopt tegenwoordig een grafische kaart voor 80 euro die twee keer sneller is dan dat...
Cell is idd erg ingewikkeld. Ik begreep een 3 GHz core die wordt geholpen door nog zeven broertjes en zusjes. Klinkt al erg ingewikkeld. Mij lijkt een Intel Core 2 Duo al moeilijk (relatief gezien, voor mij is me bezig houden met de binnenkant van een singlecore al onmogelijk, laat mij maar liever gewoon scripten , installeren en dualbooten, dat is soms al moeilijk genoeg (installeren niet hoor, pas bij trialbooten wordt het lastig, maar ik denk dat als ik tijd had ik me toch nog zou redeen))

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 8 juni 2008 20:11]

Volgens Sony is het programmeren voor zijn Cell-architectuur namelijk dermate ingewikkeld en tijdrovend dat universiteiten er weinig aan zouden hebben.
Zijn universiteiten niet juist "The place to be" voor lastige maar efficiŽnte dingen? Multi process programeren wordt steeds normaler, vooral op een universiteit. Persoonlijk lijkt het me juist erg interessant om te zien wat voor voordelen je kan halen uit een Cell t.o.v. een "normale" 8 core.

Beetje gekke statement van Sony, imho. (Ook al ga ik hier van de Nederlandse definitie van universiteit uit, en niet de Amerikaanse.)
Aan de TU/e wordt de PS3 al ruim een jaar gebruikt door studenten om de toegepaste cell architectuur te bestuderen.
Ik zat me al af te vragen welk vak dat dan werd gedaan, maar natuurlijk is dat een Embedded Systems vak, en geen CSE.

Ach, FPGA-proggen vond ik moeilijk genoeg ;)
leuk nutteloos gebaar van sony.
achterhaalde architectuur op een achterhaald platform.
nu kun je als student veel beter met xna aan de gang. dan leer je tenminste programmeren voor meerdere cores.
Het is best wel duidelijk dat Sony niet wil dat gewone mensen een PS3 devkit in handen krijgen want dan zet je gewoon een deur open voor hackers etc etc... Dan zal het niet lang duren voordat de eerste gehackte game vanaf de HDD te spelen is... Enja bij de PSP en PS2 (met name de PSP) is die deur allang opengemaakt door de hackers, maar de PS3 schijnt toch wel goed beveiligd te zijn...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True