Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 28 reacties

Sony halveert de prijs van development tools en de bijbehorende ondersteuning voor de Playstation Portable, in de hoop dat meer ontwikkelaars games voor de geplaagde console gaan maken.

"Deze prijsverlaging maakt de development tool een erg aantrekkelijk pakket", meldt Andy Beveridge, hoofd van de afdeling die de tools maakt. In minder commerciŽle bewoordingen betekent dat, dat Sony met deze zet hoopt dat meer ontwikkelaars games voor de Playstation Portable gaan maken.

De PSP heeft het moeilijk in de strijd met de DS van Nintendo. Waar DS-games als The Legend of Zelda: Phantom Hourglass, Pokemon Diamond en de vele breintrainers miljoenenverkopen halen, besloten steeds meer ontwikkelaars in het afgelopen jaar om de PSP links te laten liggen. De handheld van Sony is populair als mediaspeler, maar mist nog steeds aansprekende games: volgens VG Chartz gingen er in de afgelopen week wereldwijd ruim een half miljoen games voor de DS over de toonbank, voor de PSP waren dat er nog geen 20.000.

De tools worden gemaakt door SN Systems, een Engelse dochter van Sony, die ook de gereedschappen voor de Playstation 2 en de Playstation 3 maakt. De prijs van de devkit voor grote broer Playstation 3 wordt niet verlaagd.

Playstation Portable development tool
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (28)

"Halveren" klinkt imposant, maar voor mijn persoonlijke belanstelling zou ik best wel willen weten wat dit in harde euro's (of dollars) inhoudt.

Wat kost een PSP devkit?

Verder weet ik niet of dit zoden aan de dijk zet... Kennelijk is de PSP niet zo populair bij het publiek, anders zouden er wel meer games voor gemaakt worden. Moet Sony dan niet moeite (en geld?) steken in de consumentenmarkt van de PSP in plaats van de developersmarkt?

Of zitten ze hard te springen om indy developers die onverwachte originele pareltjes maken (in tegenstelling tot grote huizen als EA en Ubi die sequel na sequel porten), en willen ze die overhalen om toch ook maar voor de PSP te devven?
Sorry maar ik kan mij niet voorstellen dat de prijsdaling van zo een devkit (10.000 $) veel uitmaakt in het totale kostenplaatje van de development kost van een PSP titel, zeker toch voor topgames waar een teams van 100 man en meer aan werken. (Een ontwikkelaar van niveau kost je al makkelijk 500$ per dag dus reken maar).
zo'n dev kit werkt met licensies, http://www.snsys.com/licensing/dedicated_clm.asp#Licensing7. de kosten per gebruiker komen er dus bij. Ik kan alleen niet terug vinden wat de licensies kosten. :o licensie zal toch geen $10000 kosten per stuk? anders zit je met 100 man al snel op 1 miljoen.
100 programmeurs zullen het wel nooit zijn misschien een stuk of 30. En ik denk dat je gelijk hebt het zal inderdaad per developer licence zijn
voor $500 per dag kom je er niet denk ik, als .NET ontwikkelaar kost ik 1000 euro ex btw per dag. Game ontwikkelaars zijn er niet zoveel als dat er .NET ontwikkelaars zijn, dus ik neem aan dat de prijs daar nog een stuk hoger ligt.
en wat kost een dergelijke toolkit nu dan eigenlijk? We hebben het wel steeds over de prijs van een toolkit, maar wat doet een beetje toolkit tegenwoordig op de markt?

wat is de prijs van andere console toolkits?
edit: blijkbaar zijn er meerdere dev kits op de markt.
Moshe85 geeft hieronder aan een dikke $10000 voor de Sony dev kit.

---
Na de prijs-drop in 2006 kostte het 4,256 dollar... (google)

Rond de 2000 dollar denk ik?

http://www.yankidank.com/article.php?story=20060316200134175
The company indicated that it intends to drop the price of a PSP development kit from •750,000 ($6,385) to •250,000 ($4,256), in a move only thus far publically announced for Japanese developers.

[Reactie gewijzigd door airell op 5 februari 2008 14:22]

Kunnen ze daar niet rekenen, of begrijp ik het niet ? 750.000 yen is toch ongeveer 6500 dollar, en dan zou 250000 toch eerder iets van 2100 dollar moeten zijn ?
Artikel is bijna een jaar oud, en in die tijd heeft de USD$ een flinke val gemaakt.

www.xe.com
Halveert de prijs ? En hoeveel kost het nu dan ?
Het kost nu $10250 na de prijshalvering.
bron: http://www.internalmi6.co...-kit-costs-in-half-2.html
Edit: Reactie op Airell hierboven
Inderdaad ik had deze prijs ook via google. En het lijkt dat er verschillende versies zijn of zo.
Of wat ook kan is dat die prijs uit jou bron alleen voor Japan is en de mijne US...
Zou me eigenlijk niets verbazen ook dat er zo'n prijsverschil is 8)7
Or google is wrong :P

[Reactie gewijzigd door Meekoh op 5 februari 2008 15:31]

Ik moet ook eerlijk zijn dat de PSP mij erg teleursteld als handheld zijnde.... Veel "beloofde" games zijn niet uitgekomen en de meeste games waren of te kort, of gewoon echt niet goed uitgewerkt.

Er zijn een handvol games die ik echt leuk vond en dat waren vooral Tekken en Burnout. Daxtar was erg vermakelijk maar had ik zo uitgespeeld. De gta games heb ik ook helemaal uitgespeeld maar waren gezien de setting veel van hetzelfde. En dan houd het voor mij dan ook wel op.

Ik heb tegenwoordig gewoon de custom firmware erop geknalt en speel vooral de nes/snes klassiekers en knal er soms een film op als ik weet dat ik een paar uur in de trein moet zitten ofzo....

Verder heb ik toch de neiging om wat vaker de DS van mijn vriendin te jatten en daar lekker op te zelda'en :P


Oh en de groootste teleurstelling voor mij was toch de Gran turismo game die "zo goed als klaar" was tijdens de release van de PSP, dat was toch echt de titel die mij over de streep haalde toen ik aan het twijfelen was.. Echter is hij volgens mij nu zelfs gecancelled.

[Reactie gewijzigd door ultimasnake op 5 februari 2008 14:07]

Ik gebruik hem ook alleen nog maar als mediaplayer. Daar is hij best geschikt voor in samenwerking met een dockingstation.

En verder inderdaad ook voor van die GBA spelletjes enzo met emulators. Dat vind ik veel leuker(en goedkoper) dan alle psp spellen.
*kuch* Piratebay? :)

Wat moet ik me voorstellen bij de pijs? En wat moet je dan betalen voor de SDK van de nintendo DS?
Dat is denk ik ook het grootste probleem van Sony, ze pushen teveel hun eigen standaarden waardoor mensen juist uitwijken naar anderen, met name Nintendo is altijd een betrouwbare developer geweest voor zijn afnemers. Sony wil al te lang een eigen standaard er doorheen drukken zonder een consument zelf te laten beslissen of daarop aan te passen, zoals met de PSP de geheugenstick en hun rommetjes :)
Nintendo betrouwbaar geweest voor zijn afnemers? yeah right... En sony eigen standaard? wat denk je dat Nintendo heeft, en MS heeft.. ga nou niet doen alsof alles wat je hierboven beweert anders is bij de andere bedrijven, want dat is het dus echt niet..
ze moeten de dev kit gewoon gratis maken.
of iig zo goedkoop dat er geen instap drempel id.
het lijkt me erg gaaf om voor school ( game opleiding)
met een aantal goede jongens een psp spel op de zetten
we hebben het talent. de tijd ( mits we die krijgen) om het te doen.
desnoods als gratis download voor me cv.
maar het zou wel vet zijn.

net als wat microsoft doet voor de 360 met XNA
Het geld is niet wat je tegenhoudt, het feit dat je geen gelicenseerde PSP developer bent wel. Daarnaast zijn er zat homebrew tools te vinden voor de PSP, dus eigenlijk houdt niets je al tegen. Maak een goede prototype, en wellicht is een publisher geinteresseerd (net als The Blob die uitkomt op de Wii dankzij THQ). Zo niet, dan staat het alsnog een goede les geweest en het staat ook nog eens goed op je portfolio.

Overigens geloof ik niet zo in Nederlandse gamesopleidingen.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 5 februari 2008 15:09]

Mooi nieuws.

Meer games zijn altijd welkom :P

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True