Retailers: 'PSP moet goedkoper of vliegt eruit'

Volgens de gamesite 1Up zouden een aantal grote retailers Sony voor een ultimatum gesteld hebben: de draagbare PSP-spelconsole moet goedkoper worden, of zij halen de handheld uit hun assortiment. Namen van retailers worden niet genoemd.

Het is inmiddels een jaar geleden dat de prijs van Sony's draagbare multimediaconsole naar beneden bijgesteld werd. Een paar dagen voor de eerste verjaardag van de console, op 24 maart 2006, ging de prijs met vijftig dollar naar beneden. John Koller, Senior Marketing Manager voor de PSP, heeft op de Game Developers Conference echter met geen woord over een prijsverlaging gerept. Wel zou Koller er een andere aankondiging gedaan hebben die de retailers volgens hem 'uiterst interessant' vinden, maar welke aankondiging dat betreft wilde hij niet kwijt. Verschillende gamesites verwachten dat het ofwel om een PSP met een nieuw kleurtje gaat, ofwel om meer details over de vernieuwde versie van de PSP.

De verkoopcijfers van de PSP zijn in het afgelopen jaar met ruim zeventig procent gedaald, met een dieptepunt in het najaar van 2006. In het herfstseizoen werden naar verluidt slechts 10.000 exemplaren geleverd aan retailers. In het begin van 2007 kende de PSP wel weer een opleving, maar toch is het apparaat niet zo populair als de Nintendo DS. Desondanks lijkt een prijsverlaging niet op de planning te staan; wellicht wil Sony op 24 maart - wanneer de PSP twee jaar oud wordt - meer informatie geven over zijn plannen om de draagbare console weer wat zwier te geven.

Roze PSP

Door Yoeri Lauwers

Eindredacteur

16-03-2007 • 11:19

102

Bron: 1Up

Reacties (102)

102
98
49
21
1
32
Wijzig sortering
Grootste probleem is dat de echte gamers het apparaat al hebben afgeschreven door de slechte ports, lage aanwezigheid van topgames en lange laadtijden. Dit soort reacties worden uiteindelijk ook opgepikt door de massa.

De DS mag dan wel in alle opzichten minder zijn, maar het feit dat je binnen 10 seconden aan het gamen bent maakt het wel een echte handheld.

Ook de marketing van het apparaat was zeer slecht. Is het een MP3 speler (te groot), draagbare DVD speler (vreemd format en niet aansluitbaar op thuis televisie), is het een portable internet device (out of memory en onoverzichtelijke indeling), of is het een game-apparaat (UMD laadt enorm traag, memorystick laadt daarentegen weer snel, maar voor dat formaat komen officieel geen games voor uit). lastig dus...

Daarnaast is de prijs te hoog voor de doelgroep. Handheldgamers geven over het algemeen niet onwijs veel uit voor hun spelapparaat. 200 / 250 euro is te hoog gegrepen...
Wellicht dat de PSP nog aanslaat als hij straks voor 150 euro te koop is. Ik vrees echter dat het te laat is.

Desalnietemin een mooi apparaat met veel mogelijkheden. Ik gebruik hem met veel plezier.
Ik heb 'm zelf ook, maar de grootste bezwaren vind ik dat ik:
1. het feit dat ik mijn videos niet op de volledige resolutie kan afspelen. Dat is gecrippled naar een lagere resolutie. Videos die gekocht zijn kunnen dat wel.
2. Het lastige hercoderen. Ze hadden aan de PC kant wat meer aandacht mogen besteden aan software. Voor tweakers best te doen, maar voor de meeste mensen niet te volgen.

Nu is het een spelapparaat, meer niet, en de DS wint op dat gebied. De overige (extra) mogelijkheden zijn "net niet", omdat sony krampachtig het apparaat afknijpt. Dat is wat m.i. een potentieel geweldig apparaat nu de das om doet.
De UMD films zijn ge encoded op PAL resolutie als ik het me goed herinner. Het is dan ook een misser dat je em niet op een TV kan aansluiten.
Anoniem: 124837 @bassekeNL16 maart 2007 12:23
downgraden dan maar, of een tweedehands psp kopen waarmee dit wel mogelijk is.

Films op volle resolutie afspelen, incl divx.
Emulators (msx, nintendo, zelfs adventure spelletjes. zoals The Dig en Full Throttle zijn te spelen O+ ).
Doom spelen :Y)

En nog veel meer. Wat dat betreft is de psp top. Het zou alleen prettig zijn als sony het mogelijk maakt om dit soort homebrew programma's te draaien.
Anoniem: 22738 @bassekeNL16 maart 2007 15:37
Ik heb 'm zelf ook, maar de grootste bezwaren vind ik dat ik:
1. het feit dat ik mijn videos niet op de volledige resolutie kan afspelen. Dat is gecrippled naar een lagere resolutie. Videos die gekocht zijn kunnen dat wel.
De ingebouwde speler heeft inderdaad die resolutie- en bitratebeperking. Je kunt echter een alternatief, zeer veel gebruikt formaat, PMP gebruiken. PMP heeft letterlijk geen beperkingen qua resolutie. Ik speel mijn video's gewoon op 480x270 resolutie op zo hoog bitrate ik maar wil met PMP Mod. Je moet dan coderen met 3GP Video Converter. Gewoon elk willekeurig filmpje in het schermpje slepen, even wachten en klaar. Heel makkelijk. Voorheen gebruikte ik ook PSP Video 9 en ergerde ik me aan de resolutiebeperking, maar dat ligt eerder aan de ingebouwde videospeler dan de hardware.
Ik denk dat je goed kort hebt samengevat waarom de PSP niet aanslaat. Althans, dit zijn ook de punten die ik zou aanhalen.

Als ie op hetzelfde prijsniveau zit als de DS Lite, dan verkoopt ie wel weer goed denk ik. Nu is het prijsverschil tussen de twee voor velen toch een te grote drempel.
De prijs is inderdaad veel te hoog maar dat kennen we van Sony. De ontwikkelingskosten zijn eruit en wat hebben ze gedaan? 1x de prijs laten zakken terwijl in 2 jaar tijd de gebruikte componenten ook nog eens stukken goedkoper zijn geworden.

Sony houdt mijn inziens de prijs kunstmatig hoog. Commercieel goed natuurlijk maar niet als daardoor de verkoop stagneert. Overigens heb je al eens gekeken wat je voor een Playstation 2 memorycard van 8MB moet betalen? Juist 22 tot 30 euro! Daar koop je een 512MB USB stick voor. Die prijs stamt ook gewoon nog van 7 jaar geleden alleen denk ik dat ze deze keer flink mis schieten.
offtopic:
[quote]
22 tot 30 euro! Daar koop je een 512MB USB stick voor
[/quote]
Mijn stick van 1 GB kostte me € 14,95, dus als jij voor 22 tot 30 een van 512 gekocht heb, zou ik (als je nog kan) ff terug gaan naar de winkel!
Ik betaal momenteel toch echt €15,- voor 2GB (€8,- voor 1GB, gewone computerzaak) :9
The touch screen feature on Nintendo's DS is a 'gimmick'

Het gimmick gehalte van de PSP is duidelijk dus niet hoog genoeg :Y)

Edit: Is trouwens wel een erg lelijk plaatje van de PSP. Hadden ze niet eentje kunnen vinden met hogere resolutie + >20% jpg compressie? Dit helpt de PSP natuurlijk niet he...
Ach, je moet maar zo zien. Ze vonden de Wii controller ook een gimmick maar dat verkoopt ook wel aardig. Als een gimmick leuk is, dan mag het van mij een gimmick zijn. ;)
Ik vind die "gimmick" anders wel makkelijker webbrowsen dan die stuurknuppel van de PSP.

En me DS voert Linux prima uit, dus ik heb altijd een terminal met WiFi op zak + web browser + irc/msn etc client.
lelijk plaatje van de PSP. Hadden ze niet eentje kunnen vinden met hogere resolutie + >20% jpg compressie?
Hogere resolutie en minder compressie maakr dat ding niet minder roze en dus niet minder lelijk.
Anoniem: 168548 16 maart 2007 11:53
maar toch is het apparaat niet zo populair als de Nintendo DS
Dat ik dit ooit nog eens zou lezen.
Blijkbaar gaat innovatie voor de meesten toch boven graphics.

Hoewel ik mij afvraag in hoeverre games zoals "Braintraining", "Sudoku DS" en "Nintendogs" de verkoop van de DS omhoog hebben gestuwd.
Ik denk niet dat Sudoku zozeer de NDS sales heeft opgekrikt, maar Braintraining en vooral Nintendogs (tig versies) zullen een grote positieve bijdragen hebben geleverd aan de verkoopcijfers van de handheld.

En dan moet Pokemon nog komen }>
Ik verwacht een stijging in de DS-verkoopcijfers rond half juni.
er zit zeer weinig inovatie in de DS, noem 1 ding wat nog nooit eerder is gebruikt in a handheld?
zelfs de touch pad en dual screen is niets nieuw.
Tis wel nieuw op een gaming-apparaat. De manier waarop het toegepast wordt is nieuw...
Idem voor de PSP. Alleen heb je daar vrijwel alleen maar geporte PS2 games.
En toch is het ding enorm innovatief. Noem maar eens een mainstream handheld gamesysteem waar die features in zitten? Al die technieken zijn inderdaad al jaren bekend, maar niemand heeft tot nu toe het lef gehad om ze pontificaal in hun nieuwe product te stoppen en ze meteen tot standaard te bombarderen, wat met de DS, en nu de Wii, dus wél gebeurd is.
Het is trouwens al veel vaker gebeurd. De analoge besturing bestond al jaren, maar pas met de introductie van de N64 is het écht standaard geworden. Het zelfde geldt voor force feedback (Rumble Pak). Allemaal ouwe koek, maar er moet een keer iemand zijn die het voor het eerst populair maakt.
Aanzienlijk, lijkt me. BT en Nintendogs zijn erg populair bij niet-gamers, en dat is een enorme, vrijwel 'onontdekte' markt.

Dat mensen voor innovatie over graphics kiezen is overigens een mooi streven, maar laten we eerlijk zijn: hoeveel mensen raken hun Wii inmiddels al niet meer aan?
Ik heb BT & Nintendogs! Ik ben misschien een niet-gamer met m'n DS, twee playstations, Wii en een HTPC voor fps'en in de woonkamer.

Maar die titels zijn ook tof voor wel-gamers zoals m'n moeder, heb voor haar dus maar een DS gekocht met BT zodat ik zelf weer eens m'n Brain kon Trainen. Ze wou 'm niet loslaten...
Anoniem: 189898 @jjkewl16 maart 2007 16:04
Leuk, maar waar zeg ik precies dat BT en Nintendogs alleen interessant zijn voor niet-gamers? Ik weet dus niet precies wat je probeerde te bewijzen, maar goed.
Ik vind het vreemd dat dit relatief goedkope apparaat niet aanslaat. Kwalitatief vind ik het apparaat sterk. Het is meer als een gameconsole alleen. Spellen spelen, films kijken op goede resolutie, MP3 speler met heerlijk geluid (wel eigen dopjes). Ik zit veel in vliegtuigen en hotels en dan is dit een perfecte media center inclusief internet via WiFi.

De spellen zijn inderdaad wat traag met laden over UMD en de UMDs zijn verschikkelijk duur en dat is volgens mij de belangrijkste reden waarom het success minder is.
Mijn theorie is dat de PSP op alle door jou genoemde deelgebieden (games,films,muziek maar ook internet) niet genoeg boven de rest uitsteekt. Als combinatie-pakket is het misschien wel "value for money" maar voor ieder van de losse functionaliteiten zijn betere producten te krijgen.

Verder denk ik dat de PSP het qua games nog laat afweten. Teveel "gedownsizede ports" en te weinig echte handheld-games. Het idee van een draagbare Playstation was leuk maar ik denk dat de meeste mensen PS-games liever op een PS2 of PS3 spelen en niet op een handheld.
Zoals in de post is aangegeven ... ik gebruik hem inderdaad als value for money. Ik kan geen 4 apparaten apart in mijn binnenzak meenemen. Maar het beelscherm kwaliteit is toch duidelijk bovengemiddeld ... vind ik.
Anoniem: 33599 @hamsteg16 maart 2007 12:39
Maar je kan wel afzonderlijk 4 apparaten in je binnenzak steken. En dat is wat volgens mij door veel mensen precies gebeurt met overige media. Ik hoef echt niet tegelijk een mp3 speler, films, spellen te spelen.
Simpelweg omdat de meeste mensen volgens mij geen behoefte hebben om bijvoorbeeld op 1 dag al die dingen te doen. Als ik de bus in stap bijvoorbeeld dan neem ik het liefste mn lieve kleine ipod mee om muziek te luisteren. Als ik een dag later een spelletje wil spelen hoeft dat niet perse in de bus te zijn. Thuis achter de pc voldoet dan al snel..

Een fors apparaat dat je voor veel functionaliteiten meesjauwt hoeft niet handiger te zijn dan 4 betere apparaten afzonderlijk. (die in geval van muziek ook kleiner zijn, iets wat de meeste mensen wel willen).
geen behoefte hebben om bijvoorbeeld op 1 dag al die dingen te doen
dat kan niet eens met de PSP. na 3 uur is de accu gewoon leeg. dan loop je gewoon met een baksteen rond.
Anoniem: 147126 @hamsteg16 maart 2007 11:48
Als je gamen op zo'n klein schermpje niet interessant vind, waarom zou je dan geen smarthphone of pda kopen?
Klein scherm ? Dit is het grootste handheld game scherm dat ik in de handen heb gehad met een scherpe resolutie.
De spellen zijn inderdaad wat traag met laden over UMD en de UMDs zijn verschikkelijk duur en dat is volgens mij de belangrijkste reden waarom het success minder is.
dat is het hem volgens mij gewoon. an sich een geweldig apparaat (mooi scherm, mooie graphics, goed geluid, ruime accu) maar wat groot om alleen muziek op te luisteren en qua spellen gewoon veel te duur. nu zijn de "oudere" spellen nog steeds 60 euro, ik ben bereid er max 20 aan uit te geven.
daarom heb ik er ook geen (ook geen DS overigens, k lees in de trein of luister muziek...)
idem dito.

Ik heb best wel €250,- over voor een leuk speelgoed apparaat, mits de spellen niet te duur zijn. Dus wanneer de spellen gangbaar €10 tot €30,- zouden kosten, dan had ik hem echt wel gekocht! Maar als de spellen structureel +€40,- kosten, dan haak ik af. en een heleboel met mij denk ik zo
Ik vond het een leuk apparaat, tot:
-Ik geen UMD brander had
-Ik geen DivX supported by manufacturer kon afspelen
-MemortyStick erin moet proppen, terwijl ik hier allemaal SD en CF heb liggen
-Sony erop stond
-Ik geen dode pixel garantie heb, wat voor een klein display nogal jammer is
-DRM er nogal teveel in zit
Anoniem: 197402 @hamsteg17 maart 2007 10:55
De veelbeloofde GPS + navigatie is nergens verkrijgbaar.

Als je bijvoorbeeld TomTom op dit apparaat zou hebben, zou het waarschijnlijk door iedereen gekocht worden. Want waarom een standalone navigatieapparaatje bij het Kruidvat halen als je voor (bijna) dezelfde prijs een Sony hebt die ook spelcomputer is...
Anoniem: 186250 16 maart 2007 11:36
Het zeer interessante nieuwtje van sony is dat ze dalijk een PSP gaan leveren met een iets ander design en een 8Gb opslagmedium erin.

Dan wordt hij voor de prijs best aantrekkelijk, het nadeel is alleen dat de consument geen behoefte heeft aan zo'n apparaat aangezien ze het alleen gebruiken om een spelletje te spelen, films op UMD kijken doet bijna niemand...

sony had het gewoon bije en game handheld moeten houden en niet zoveel focussen op de multimedia onderdelen
Kunt ook "gewoon" films op memory stick zetten en bekijken. Kwaliteit is in mijn ogen dik voldoende.
Ook als je veel reist?
pure opvatting van iemand die het nog nooit heeft gedaan en al meteen z'n gal wilt uitspuwen...

zelfs op de iPod is het erg aangenaam fims/cartoons te kijken
Dat spreek dingen als http://pspupdates.qj.net/...000-PSPs-/pg/49/aid/86215 toch wel weer tegen dan, maar ondanks dat ik er al 1 heb, ben ik het ermee eens dat prijzen omlaag mogen. Stomme dingen zijn ook games die op de PSP en PS2 uitkomen, waarbij de PS2 versie dan weer goedkoper is dan de PSP versie, geen echte stimulans in mijn ogen.
1Up moet gewoon rustig doen,
Sony heeft al bevestigd dat er nieuwe versie van de PSP komt uiteraard wordt de PSP goedkoper maar dat zal pas gebeuren wanneer hij er officieel 24 maanden op de markt is.
Dat is volgende week dus ;)
uiteraard wordt de PSP goedkoper maar dat zal pas gebeuren wanneer hij er officieel 24 maanden op de markt is.

Waar baseer je dit op? Voorkennis?
Sony heeft al bevestigd dat er nieuwe versie van de PSP komt
Sony heeft niet bevestigd dat er een nieuwe versie komt. De directeur van Engelse Playstation-divisie heeft wat uitspraken gedaan over veranderingen "als" er een nieuwe versie zou komen. De pers is vervolgens met die uitspraken aan de haal gegaan en heeft ervan gemaakt dat het een bevestiging is. Maar dat is het dus niet: voorlopig is het nog gewoon een gerucht.
Anoniem: 129914 @beantherio16 maart 2007 13:28
In het stukje staat de volgende link:
nieuws: Sony bevestigt redesign van PSP

Zo.
Een "redesign" is natuurlijk heel wat anders dan een PSP2. Nintendo brengt ook om de zoveel tijd een redesign uit van haar handhelds...
net alsof iedereen die een PSP heeft gelijk de nieuwe versie wil hebben, (ja de verkoop is meteen een succes xxxxx exemplaren verkocht)

Als de nieuwe versie gepaard gaat met prijsverlaging van de oude, zullen nieuwe kopers denk ik eerder voor de oude versie gaan. Tenzei de nieuwe bepaalde baanbrekende features zal hebben.
Anoniem: 90178 16 maart 2007 12:16
Een kind van 8 kan toch zeker wel lezen. (De PSP is ook heel simpel in het Nederlands in te stellen). Bij het updaten van de firmware staat duidelijk dat je de stroomtoevoer niet moet onderbreken en de batterij voldoende opgeladen dient te zijn, wat meer kun je verder als fabrikant nog doen???

Op coulantie van de winkelier hoor je in zo'n geval wel te rekenen en zover ik weet doet Sony niet moeilijk over een mislukte firmware-upgrade en moet je gewoon contact opnemen met Sony zelf. Zelfs als het bij het (illegaal) downgraden fout is gegaan kun je gewoon bij Sony terecht maar houdt dan wel je mondje dicht over de ware toedracht maar dat lijkt me duidelijk.
Sowieso zou ik de PSP niet zo snel aan een kind van acht geven.
Bij het updaten van de firmware staat duidelijk dat je de stroomtoevoer niet moet onderbreken en de batterij voldoende opgeladen dient te zijn, wat meer kun je verder als fabrikant nog doen???
Als ik een Windows Xp laptop update met Servicepack 2 dan moet ik deze aansluiten op netstroom ander kan ik de update niet uitvoeren.

Je kunt mensen zeggen dat ze iets niet moeten doen maar vergissen is nog steeds menselijk. Het enige wat naar mijn mening werkt is het verplichten van bepaalde omstandigheden.
De PSP-batterij moet ook aan de oplader hangen en voor 66% opgeladen zijn voordat je een firmware update kan uitvoeren.

Enige wat er mis kan gaan is als je tijdens de update én de oplaadsnoer (die nogal lang is trouwens) én de batterij uit je PSP gooit.

Alleen als je minder officiële dingen gaat doen heb je kans dat je je PSP brickt. Maar ook alleen maar omdat je bestanden op de verkeerde plek zet ofzo. En dan is dat gewoon eigen schuld.
Anoniem: 173774 16 maart 2007 12:00
Naar mijn inzicht is die PSP nooit een daverend sucses geweest.
Want als dat wel zo was hadden ze er veel meer reclame etc etc ingestoken toch ? :9 ;)
Ik bespeur een beetje sarcasme in jou post, maar desalniettemin ga ik er toch op in.

Het is dat ik de laatste tijd wat minder naar de radio luister maar elke keer dat ik naar de radio luister dan is er wel een programma die die PSP als prijs weggeeft. Dus volgens mij is er reclame genoeg voor dat ding.
* densoN mompelt iets over klepel en klok
ik heb genoeg psp reclames gezien hoor
Een paar dagen voor de eerste verjaardag van de console, op 24 maart 2006, ging de prijs met vijftig dollar naar beneden
Wordt hiermee niet niet dat Base Pack bedoelt? In dat geval is dit een beetje een vreemd iets, aangezien alles wat echt nodig is, niet in dit base pack zit (memory stick om op te slaan, beschermhoesje..) alleen die oordopjes is niet zo'n probleem dat die missen..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.