Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 61 reacties
Bron: Shacknews

De nieuwe PlayStation Portable-firmware die begin deze maand uitgebracht is blijkt meer features toe te voegen dan alleen ‘Remote Play’ op de PlayStation 3. Games kunnen de processor nu hoger klokken dan voorheen mogelijk was.

De PlayStation Portable is uitgerust met een MIPS R4000-processor die ontworpen is voor een kloksnelheid van 333MHz. Sony heeft de kloksnelheid gelimiteerd waardoor de meeste games hun werk op 222MHz doen. Met de 3.5-firmware kunnen games de console een tandje harder laten werken waardoor de ontwikkelaars meer mogelijkheden krijgen. Bestaande games zullen op de huidige kloksnelheid blijven werken. Zover bekend zijn er momenteel nog geen games die de PSP op volledige snelheid laten draaien. Het meest veeleisende spel is Ratchet & Clank: Size Matters dat de processor op 266MHz klokt. Met gemodificeerde firmwares konden gebruikers al eerder overklokken en hogere framerates behalen ten koste van de accuduur.

Sony PlayStation Portable / PSP
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (61)

Mensen hebben het er op diverse fora al over dat Sony dit doet om straks consumenten richting de opgewaardeerde PSP te pushen. Doordat de accu nu sneller leeg kan gaan, is er een grotere stimulans om te upgraden naar een PSP1.1 (die waarschijnlijk zuiniger met energie zal zijn of een grotere accu zal hebben).
Zou het niet eerder zoiets zijn dat als je via netstroom werkt, dat het spel dan op zn normale kloks loopt en werk je op de accu, dat de boel teruggeklokt wordt?

Of hoe verwoest ik de fanbase niet.
Doet sony express onderklokken om slim programmeren te stimuleren, batterijduur te verhogen of om simpelweg goedkopere processors te kunnen gebruiken? Best apart dat het zo werkt met onderklokken.
Als ze goedkopere cpu's hadden willen gebruiken hadden ze voor 233mhz chipjes kunnen gaan. Juist de hogere frequentie houdt normaal toch wel in dat ze duurder zijn, het terug clocken zal dan ook eerder overwogen zijn om de batterijduur te verhogen. Daarnaast of slim programmeren hierdoor wordt bevordert, gezien het beperkte aantal spelletjes dat gebruik maakt van een hogere clocking lijkt het erop dat een hogere clocking zowieso niet nodig is.
Ik denk eerder dat ze de PSP wat langer willen rekken alvorens een nieuwer model uitkomt.
Zoals te lezen staat in het artikel heeft het verhogen van de kloksnelheid een aardige impact op je accu-capaciteit. Sony had vast geen goede recensies gekregen als de speeltijd maar de helft van nu zou zijn, dus ik verwacht dat met name het stroomverbruik de reden is van een lager geklokte PSP.

De PSP is nu voldoende ingeburgerd, dus kunnen ze de stap wel nemen om de kloksnelheid op te voeren, tegen inlevering van je speeltijd op een accu.
De hoofdreden is denk ik de nieuwe PSP die uit komt binnenkort. Die zal een betere batterylife hebben. Wat betekend dat ze de kloksnelheid kunnen verhogen voor de oude PSP. Die moet die spellen immers ook af kunnen spelen.
Niet om goedkopere processoren te gebruiken, want ze worden niet overgeclockt, maar ze kunnen mbv deze firmware nu de volledige cpu kracht benutten...
mij lijkt A en B de reden, je redenering voor je C argument klopt niet, want processoren die op een lagere clocksnelheid lopen zijn goedkoper dan snellere gebruiken en die onderclocken. Ze hebben het misschien ook gedaan met in het vooruitzicht dat er mogelijk meer power nodig was in de toekomst.
Nu de nieuwe hack die lumines gebruikt zorgt er ook nog voor dat ook de 3.5 firmware straks alle homebrew kan draaien.
maar dat is niet relevant, want of je nou wel of niet homebrew op 3.50 kan draaien, er komt toch wel een 3.50OE custom firmware die iedereen gewoon gaat gebruiken
Veel mensen zeggen dat je je psp kan beschadigen als je je CPU op 333mhz zet. Dat klopt niet, omdat ik met irshell gba emulator start en de cpu ook op 333mhz zet. En vaak als ik terug tab naar irshell terwijl gba nog in de achtergrond zit, is de accu temp altijd tussen de 21 tot 32 C. :*) Nog nooit was hij hoger dan 35. De temp wordt pas heet als ik wifi een uurtje aanlaat. (temp niet getest, maar dan voel ik de warmte al met mijn handen! Denk wel ong 45C.)
Je kan je PSP nooit beschadigen als die op 333 staat, want daar is die voor gemaakt. Je moet er ook niet mee in een sauna gaan spelen.
De makers van God of War die dit jaar nog een psp game willen releasen hadden hierom gevraagd, omdat ze het grafisch geweld niet op 222Mhz konden laten zien.

Zo te zien heeft Sony naar ze geluisterd :D , GoW word echt een grensverleggende game voor een handheld.
Zou dat betekenen dat de PSP ook mooiere beelden kan weergeven of heeft ie een dedicated GPU?
PSP heeft een dedicated GPU, maar die draait evengoed op een verlaagde clocksnelheid, waardoor hiermee ook de GPU tot zijn originele clocksnelheid wordt gezet, en daardoor kan ie dan meer pixels/sec berekenen, wat zou moeten resulteren in mooiere beelden ;)
misschien als je hem op watercooling laat lopen ;)...zie je het al voor je, van die buisjes in en uit je psp, en jij met een watertankje op je rug :P
Ja en dan maar in de regen gaan staan voor de nodige hoeveelheid "vers" water :+
Zouden de laad tijden dan ook minder worden?
Bwa, die zijn beperkt door de ongelofelijk trage UMD.

Een game laden vanaf memorystick gaat al veel sneller ;)
Is dat laatste niet weer gelimiteerd aan de leessnelheid van je stickje?
Even goed lezen eyerule, dat staat ook in het artikel.

Leuke extra feature voor de PSP, ben benieuwd of hiermee ook echt grafisch mooiere spellen mogelijk worden gemaakt. Ik vraag me af waarom Sony deze feature niet meteen bij de release van de PSP geactiveerd heeft... Behalve kortere accuduur zitten er verder lijkt mij geen nadelen aan. Als dit meteen vanaf het begin al mogelijk was, hadden game ontwikkelaars meteen wat meer vrijheid gehad. En dat lijkt mij niet ongunstig voor de concurrentiepositie :)

@ Dutch_Razor (hieronder): De PSP heeft inderdaad een dedicated GPU, deze draait op de bus speed van de PSP. De bus speed was altijd de helft van de CPU speed. De vraag is dus even, gaat de bus speed en daarmee de GPU speed ook omhoog...

[Reactie gewijzigd door Roger525 op 25 juni 2007 18:34]

Slim, nu is het weer een tijdje wachten tot de nieuwste games op een gehackte firmware draaien. ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True