Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 30 reacties
Bron: MCV

De PlayStation Portable biedt games sinds kort de mogelijkheid om de cpu-klok tot 333MHz te verhogen. Inmiddels is gebleken dat de wifi-verbinding dan wordt uitgeschakeld; ontwikkelaars moeten kiezen tussen prestaties en communicatie.

Sony pspSony heeft bevestigd dat een spelontwikkelaar die het maximale uit de PSP wil halen, het zonder draadloze communicatie moet stellen. Het bedrijf maakte niet bekend waarom wifi wordt uitgeschakeld als de 333Mhz wordt bereikt, maar het lijkt waarschijnlijk dat de combinatie van wifi en de maximale kloksnelheid teveel van de accu vergt. Voorheen was de kloksnelheid van de PSP begrensd op 222MHz, maar met de 3.5-firmware kan de handheld dynamisch overgeklokt worden.

Mogelijk biedt de nog te verschijnen herziene versie van de PSP een oplossing. De accu van de nieuwe PSP, die in september in de winkel moet liggen, zou aanzienlijk betere prestaties leveren. De ontwikkelaars van God of War: Chains of Olympus hebben ondertussen als eerste bekendgemaakt gebruik te zullen maken van de hogere kloksnelheid, waarmee de kans klein lijkt dat dit spel van multiplayerfunctionaliteit wordt voorzien.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (30)

Dit was al bekend toen de PSP was gekraakt. Dit kan gefixed worden met een patch. Zodat je met WIFI aan op 333 MHz kan spelen.
En toch zal dit heel waarschijnlijk niet goed zijn, anders zouden de ingenieurs bij Sony dat ook wel doen lijkt me...

Wanneer je lcd op volle brightness staat, umd aan het laden is, je over het wifi aan het spelen bent en jij de cpu naar 333 Mhz overklockt hebt, zal je waarschijnlijk de accu aan het overladen zijn. Volgend bericht: Psp explodeert na installeren van patch...
Met gemodde firmware kan je al jaren op 333 Mhz spelen (ook games die dit op zich niet ondersteunen) met wifi en maximale brightness zowel op de accu als op de lader.

Als het echt zo gevaarlijk was dan waren er al veel eerder dit soort berichten verschenen.
idd, de reden waarom sony deze functionaliteit heeft ingebouwd, is omdat ze zo kunnen uitpakken met betere accutijden.
Maar als een spelontwikkelaar kiest om gebruik te maken van de 333MHz mogelijkheid dan zal deze ook geen multiplayer mogelijkheden via WiFi inbouwen omdat het merendeel van de gebruikers die patch niet zal installeren.
Wat ik wel raar vind is dat de nieuwe accu van de nieuwe psp 1200 mah ofzo heeft en die in mijn psp 1800. Ik denk dat de techniek eromheen de grootste vooruitgang heeft doorgemaakt waardoor de accu beter presteert.
De nieuwe PSP is zuiniger. De speelduur van de nieuwe PSP is daardoor even lang als die van jou. Je kunt wel de accu van een "oude" PSP in de nieuwe versie doen, waardoor die dus veel langer mee gaat (waarschijnlijk tegen de tien uur, tegenover een uur of zes nu).
Ja denk bijvoorbeeld aan een zuiniger tft scherm, meer buffer waardoor minder vaak van UMD geladen moet worden enz enz
de rede is dat de wifi zal doorbranden bij 333mhz cpu.
Dit is al bekend sinds altijd en de fout zit 'm in het ontwerp van de psp.
De PSP word gewoon te warm. Bij doorgebrandde wifi zal de psp nog wel gewoon werken maar zonder communicatie opties (behalve infrarood)
Ik neem aan dat het nieuwe model psp beter omgaat met warmteverdeling.
Ook de banen op het moederbord zijn daarop anders geleid waardoor betere efficientie bereikt kan worden.
Met de de mod's is het mogelijk zowel wifi te gebruiken en de kloksnelheid te verhogen naar 333Mhz. Dit heeft overigens ook zijn effect bij wat oudere spellen. (De GTA reeks bijvoorbeeld). Tevens zijn er battery packs te krijgen van 2400Mah. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog een lange tijd (2uur) een mp game kan spelen op 333Mhz (incl. wifi) voordat de psp leeg is :)

Ik snap niet waarom ze deze keuze niet gewoon bij de gebruiker neerleggen. Nader onderzoek laat inderdaad zien dat het de temperatuur is (zie hierboven en psp fora).
Artikel is weer eens gebrekkig. De oplossing is nl allang en breed bekend, nl dat met de online modus de cpu op 222Mhz zal draaien. Het is dus flauwekul dat GoW op de PSP op basis van dit bericht geen MP krijgt, ze gaan louter in de SP nog betere gfx showen omdat die snellere modus dan beschikbaar is. Wel even nadenken plz, online gfx zijn altijd al enigzins downgraded t.o.v. SP.

[Reactie gewijzigd door Davedullens op 14 augustus 2007 15:24]

^^ with swel

Dit was idd al lange tijd bekend.

De mensen van bv 'Fastloader/DevHook/enz' liepen al tegen deze beperking aan bij het aanbieden van de CPU CLOCK optie... kort hierna verschenen de eerste berichten 'burned wifi'

[Reactie gewijzigd door Michael Knight op 14 augustus 2007 14:35]

dat sony stroombesparende maatregelen neemt is goed te begrijpen. als de accu sneller leeg is gaat de gemiddelde gebruiker niet denken dat het aan het spel ligt maar geeft de schuld aan sony. ik vind het trouwens een behoorlijke overklok om 50% harder te draaien.
Het is ook geen overklok. De cpu is designed om op 333 te draaien, hij is gewoon altijd terug geklokt naar 222mhz vanwege de bussnelheid (niet alle onderdelen zoals Wifi werken op de bussnelheid die bij 333mhz cpu hoort) van het mainboardje en de batterijduur. De temperatuur was ook niet echt schadelijk, maar gewoon comfortabeler om wat lager te doen.
Waarom heeft iedereen het over om de hoogste setting van 333Mhz terug te clocken naar de allerlaagste setting van 222Mhz?
De firmware kan de CPU ook in 266 en 300Mhz zetten. Lijkt mij dan ook niet meer dan logisch dat ze dan voor 300Mhz+WiFi gaan kiezen.


En ik game al een hele tijd en soms wel uren op 333Mhz (soms 300) met WiFi enabled (BurnOut multiplayer) met de LCD brightness in de hoogste (gepatchte) stand. Nooit opgevallen dat ie extra warm geworden is
Oplossing om in 222 mhz te gaan draaien op multiplayer is geen oplossing lijkt mij. Is (in theorie) toch wel 33% presentatie verlies die je dan krijgt, en multiplayer met dezelfde grafics als de singleplayer + multiplayer erbij lijkt mij een resultaat te geven dat je spel in multiplayer gaat haperen en dergelijke.

Ik zelf denk niet dat het aan de accu duur ligt, vergeleken met mijn DS gaat de PSP behoorlijk lang mee! Wat mij erg is opgevallen dat wanneer WiFi aan staat de linker kant van mijn PSP erg warm wordt. Ik denk, doordat je de PSP met 33% overclockt, alles te warm gaat worden, zeker in zomer weer. Dan heb je ook nog het feit dat de accu in de PSP makkelijk vervangbaar is (iig makkelijker dan bij de DS waar je een schroevendraaier voor nodig is). Het lijkt me dan voor Sony idd een oplossing om een sterkere accu te maken of voor de klant om altijd een tweede accu op zak te hebben (in zo'n tasje die iedereen met een PSP waarschijnlijk toch wel heeft).
Mierenneuken: als je van 222 mhz naar 333 mhz gaat, overclock je met 50%, niet met 33%
Als je van 333 mhz naar 222 gaat is dat 33% verlies 8)7

En op zich is de gedachte achter het bericht vrij logisch, als het spel op 333mhz gaat draaien. Is de kans klein dat ze wifi gaan ondersteunen, gezien de problemen met die combinatie.
Hoeveel mensen spelen daadwerkelijk multiplayer op de PSP? Dat is toch meer om in de trein etc te gamen? Opzich wel knap dat ze zoveel extra kracht eruit kunnen krijgen. :)
Tja mijn ervaring met de multiplayer op de PSP is slecht. Als reactie van de mensen van PSP (geen idee of het toevallig nieuwe mensen waren of gewoon een grapje uithaalde) op mijn vraag waarom ik niet kon multiplayeren met een vriend van mij met FIFA 07 (allebei hebben we het spel en we zitten 1 meter van elkaar af) was dit:

Tijdens het spelen is het handig om je mobiele telefoon uitschakelen zodat het de draadloze signaal van de PSP niet kan verstoren :D

Met ons verstand op nul hebben we dit ook gedaan (zonder resultaat uiteraard).
Dus voor mij hoeft de WIFI niet (ik gebruik het alleen voor het updaten van de firmware)
Ben eens met de bus naar parijs geweest via school, bijna iedereen zat met hun Nintendo DS mariokart tegen elkaar te spelen :P
Heb je de verkoopcijfers nooit gezien van de DS? Ik begin zo langzamerhand te denken dat IEDEREEN er eentje heeft :>

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True