Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 40 reacties

Ru Weerasuriya, creatief directeur van Ready at Dawn, vindt dat de PlayStation Portable 'al vanaf de lancering gedoemd was om te mislukken'. Desondanks maakte zijn bedrijf twee succesvolle God of War-games voor het platform.

Weerasuriya, die met zijn ontwikkelstudio Ready at Dawn de succesvolle PlayStation Portable-games God of War: Chains of Olympus en God of War: Ghost of Sparta afleverde, windt er in een interview met tijdschrift Edge geen doekjes om: "Er zijn zaken waarom het geen echt game-platform kan worden genoemd en ook geen echt connectief platform, hoewel het over wifi beschikt."

Weerasuriya, oprichter en creatief directeur van Ready at Dawn, had ook verzachtende woorden: "Het was de eerste portable die Sony op de markt bracht. Dan is het toch een beetje zoeken. Het is een goed platform en je kunt er verbazingwekkende dingen voor maken. Dat hebben we de afgelopen zeven jaar zoveel mogelijk proberen te bewijzen. Het was echter vanaf het begin gedoemd te mislukken, dat is het grootste probleem." Weerasuriya geeft in het interview geen nadere uitleg voor deze opvatting. Wel zegt hij te hopen dat Sony heeft geleerd van de ervaring die het met de PSP en PSP Go heeft opgedaan en de lessen bij de ontwikkeling van de PSP2 in de praktijk brengt.

Weerasuriya uitte al eerder bedenkingen tegen de PSP. In 2008 liet hij weten dat hij 'klaar is met het ontwikkelen voor de PSP'. Na het afronden van God of War: Chains of Olympus stuurde hij de PSP dev kits terug naar Sony. Desondanks maakte Ready at Dawn alsnog God of War: Ghost of Sparta, dat begin november op de markt verscheen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (40)

Misschien doelt hij dat de PSP vanaf het begin af aan niet voldoende vertrouwen kreeg bij de game ontwikkelaars, want het aantal goede games maakt of breekt het succesvol zijn van een platform. Ik denk dat Sony niet genoeg gedaan heeft om het ontwikkelen voor de PSP makkelijk te maken en in innovaties te ondersteunen zoals online gaming.

Het heeft ook een eeuwigheid geduurd voordat de playstation store in Nederland beschikbaar was, en nog steeds kun je niet betalen met iDeal, hoewel het nu wel makkelijker is geworden om 20 en 50 euro kaartjes te kopen. De downloadable spellen zijn vanaf 1 euro te koop wat een stuk interesanter is voor casual gamers die een simpel spel kunnen waarderen zoals Pinball Fantasies. Ik denk dat ik meer tijd in dat spel voor 3 euro heb gestoken dan Disgaea die ik eveneens heb gekocht in de PS store.

Ik denk dat een Apple apps store sausje een hoop leuke applicaties en 'homebrew' games op kan leveren zodat emulators gebuikt kunnen worden bijvoorbeeld, die je voor 1 euro bij de PS Store zou kunnen kopen. Na een tijd C64 en MSX emulators gedraaid te hebben, heb ik uiteindelijk toch de officiële firmware erop gezet om nieuwere spellen te kunnen kopen in de PS Store.

Nu de PSP1 eindelijk interessant begint te worden is het platform eigenlijk alweer verouderd. Dus ik kan me voorstellen dat de PSP2 een stuk beter in de markt gezet kan worden. Of het dan nog een succes wordt, tijd zal het leren.
Het is gedoemd doordat het systeem enorm gehacked is en spellen er gewoon niet goed op verkopen door de hack. Hetzelfde geld voor de Nintendo DS maar omdat de doelgroep daar bij een lagere leeftijd ligt weet niet iedere eigenaar dat je je DS ook kan hacken met een R4 kaartje. Maar ook de DS sterft een langzame dood door piraterij. Tis dat Nintendo vanaf dag 1 winst maakt op het apparaat anders was de DS net zo'n faalproject als de PSP.
Voor de duidelijkheid: Jij hebt het over het mogelijk maken om gedownloade games te spelen. Bij de DS door een kaartje, bij de PSP is dat door Custom Firmware.

Ik ben er echter vrij zeker van dat in tegenstelling tot wat jij zegt, het procentueel bij meer DSen dan bij PSP's mogelijk is om gedownloade games te spelen.
Het verschil in moeite en kennis die voor de leek benodigd is om dit te bewerkstelligen is zo groot (het is zoveel makkelijker voor de leek bij de DS) dat het verschil in doelgroep daar niet tegen opweegt. Het is na de release van de PSP Slim bijvoorbeeld heel lang zo geweest dat het alleen mogelijk was door een hack die gebruik maakte van een batterij van de oude PSP (fat), waar bij de DS alleen maar een kaartje erin gestopt hoeft te worden en voilà, het werkt.

On-Topic: Vaag bericht. De devkit terugsturen en dan nog een game maken? Zeggen dat een platform gedoemd was te mislukken en er alsnog 3 games voor maken?
De enige reden die ik kan bedenken dat ze die games dan hebben gemaakt is omdat het blijkbaar toch winst opleverde.

[Reactie gewijzigd door Thaspraya op 19 november 2010 17:17]

Ik snap de heer Weerasuriya niet. Waarom maak je dan überhaupt games voor de PSP als je al 'vanaf het begin' wist dat dat PSP gedoemd was te mislukken?
Om er zelf gewoon aan te verdienen?

Dat je het apparaat zelf in de basis kut niet zo goed vind, wil toch niet zeggen dat je er dan zelf geen geld meer aan kan verdienen?

[Reactie gewijzigd door DominoNL op 19 november 2010 16:57]

Als jij aangeeft dat je door hebt dat een platform gedoemd is te mislukken dan ga je toch geen geld en energie steken in het ontwikkelen van een spel? beetje dubbel....
Waarschijnlijk kregen ze van Sony gewoon een zak geld om ook een PSP versie te maken van hun - zeer succesvolle - God of War franchise.
Ready at down is niet de ontwikkelaar van GOW 1, 2 en 3.
Het is inderdaad heel dubbel allemaal. "Het is een slecht platform, maar je kunt er wel fantastische dingen mee" lees ik tussen de regels door. Net zo dubbel als de devkits terugsturen en dan toch nog een game maken.
Dat komt omdat hij niet heeft gezegd "Het is een slecht platform, maar je kunt er wel fantastische dingen mee". Hij geeft aan dat belangrijke aspecten niet goed zijn, maar dat juist andere weer fantastisch zijn. Betamax (en Video 2000) waren technisch betere systemen dan VHS, maar VHS is uiteindelijk toch de industrie standaard geworden, dus omdat iets technisch erg goed is zijn er toch nog belangrijke aspecten waardoor iets kan falen.
Ik denk dat het porten van ps naar psp games miss wel te bekostigen valt als je de prijs van de psp games bekijkt... Hoewel ik niet weet of de besproken games uberhaupt origineel of geport zijn?
En wat is zijn argument?
Waarom maak je dan überhaupt games voor de PSP als je al 'vanaf het begin' wist dat dat PSP gedoemd was te mislukken?
Simpel: Sony Computer Entertainment betaalt er heel goed voor. Klant vraagt, hij draait. En waarom ook niet.
heb zelf geen PSP, maar als ik zie wat ze er voor graphics in kunnen stoppen, mag je het op basis daarvan al een succes noemen. de WII komt niet eens in de buurt van de PSP kwa graphics.

snap het verhaal ook niet zo goed van deze meneer.

maar inderdaad graphics is niet alles meer! het idee van de PSP vind ik wel goed alleen jammer dat het zo makkelijk te hacken was. hebben ze bij de PS3 beter voor elkaar gehad
Heb mijn PSP na 2 jaar weer verkocht(hier op V&A toevallig) omdat hij daar maar in het kastje stof lag te happen. Verbazingwekkend veel krijg je er nog voor als je PSP te flashen is :)

Maar dat de Wii niet in de buurt komt van de PSP graphics is wat overdreven. Zo goed is het nou ook weer niet. Zeker kwa specs komt de PSP ook niet in de buurt ookal zijn die van de Wii niet al te best. Ik weet niet of je ooit GTA hebt gespeeld op een PSP maar je hebt soms echt dramatische frame drops.

De voornaamste reden dat de PSP gedoemd was om te mislukken is dat het maar 1 stickje had i.p.v. 2 die je op de PS/Xbox controllers vind. Dit was echt niet fijn om mee te gamen en veel games waren daardoor in mijn mening niet leuk. Shooters(voornamelijk first person) gingen naar mijn mening echt klote slecht omdat je met de pijltjes moest aimen. Bij Rockstar hadden ze dat door en hebben ze maar auto-aim gemaakt in GTA. Nee dat is lekker uitdagend -.-'

Bovendien waren de meeste games echt bagger kwaliteit op een enkeling na. God of War was inderdaad een van de weinige games die erg leuk om te spelen was.

Over het algemeen vind ik niet dat het een miskoop was maar ik was er in ieder geval snel op uitgekeken.

Edit: Meer toegevoegd en spelling :P

[Reactie gewijzigd door Macfreakje op 19 november 2010 18:44]

Ik denk niet dat het probleem zozeer lag bij de enkele stick, aangezien een developer dan ook gewoon de pijltjes kon gebruiken om vooruit/achteruit/links/rechts te bewegen (of zelfs zijwaarts) en de stick gebruiken als aim.

Het is enkel een kwestie van 10 minuten wennen dan.
Nee dat kan niet, want de stick en pijltjes zitten aan dezelfde kant, dus die kan je nooit tegelijk gebruiken. Ik heb dit altijd vervelend gevonden aan de psp, een tweede stick had veel uitgemaakt voor de besturing.
Volgens mij was het anders best een goed success, over in Japan...?

Edit: Zo te zien doet hij het nog steeds het beste in Japan:
http://uk.ds.ign.com/articles/113/1132305p1.html

Leuk dat dit "nieuws" item zo erg contradictioneel is. En dus niet op feiten gebaseerd is.

[Reactie gewijzigd door Phoenix_the_II op 19 november 2010 17:00]

Ik snap ook niet waar het op gebaseerd is. De praktijk wijst namelijk heel wat anders uit. De psp go a la maar de psp is gewoon succesvol. Met de go hebben ze bijv. de fout gemaakt geen mogelijkheid meer te bieden om fysieke games te draaien. Daarnaast was de slider mijns insziens ook geen goed idee. Jammer want dat geld dat ze nu in principe een beetje onnodig hebben uitgegeven hadden ze beter in de ontwikkeling van de PSP 2 kunnen stoppen. Die heeft voor wat ik gelezen hebt best veel potentie als hetgene wat de geruchten zeggen ook echt wordt waargemaakt.
Daarom heeft Microsoft geen Xbox portable gemaakt. Met Xbox Live Games op Windows Phone 7 is een beter model.. ook de launch games zien er gaaf uit, psp kwaliteit.

Hoop dat SE ook met een PSP Phone komt net als WP7 in begin 2011 in Nederland :)

[Reactie gewijzigd door Hyperik op 19 november 2010 17:13]

Over die PSP Phone gesproken. Waarschijnlijk komt die er ook aan.

nieuws: Foto's van PlayStation Phone duiken op

[Reactie gewijzigd door Macfreakje op 19 november 2010 17:32]

FDie geruchten zijn anders wel ontkend. Zal er echt niet komen, daar kan je op wachten.
Alsof alle geruchten die ontkent worden ook daadwerkelijk fake blijken te zijn....
Dus je moet wachten op iets wat volgens jou niet zal komen..

ontopic:
Ik mis in de mening van Ru Weerasuriya waarom het gedoomed was om te mislukken. Hij wilt daar geen verdere informatie over geven wat ik wel een beetje flauw vind. Als je ergens een mening over hebt en je publiceert dat, dan moet je die stelling ook kunnen verdedigen.

[Reactie gewijzigd door ZeroXT op 20 november 2010 15:29]

mobile phone games missen vooral gameplay diepgang vind ik.
Ik denk dat ie vindt dat het nooit goed is uitgewerkt. Bijvoorbeeld remote play (a.k.a. remote desktop naar en gamen op de ps3 vanaf lan/internet) was een geweldig idee, maar alleen heel weinig spellen hadden die mogelijkheid.
Ik denk dat hij meer bedoelt in verband met ontwikkelings kosten / resultaat

Het zal wel lastig zijn voor devs om ervoor op volle kracht te developen. Gods of war heeft dit ondervonden. Vandaar misschien zijn reactie uit developer bedrijf perspectief

Ik denk dat veel bedrijven eerder voor de DS gingen, voor weinig kostende ontwikkeling etc. Aangezien de DS gebruikers over het algemeen 3D al te lastig vinden met coordineren. Kan eenbedrijf er relatief goedkoop voor produceren.

De 3DS schijnt namelijk ook erg ontwikkelings vriendelijk te zijn, waardoor je snel gelijkwaardige graphical games eruit kan gooien als andere bedrijven.

Denk dat je het eerder daar moet zoeken. HIj gooit dit naar buiten, zodat sony ook aandacht hieraan besteed ( hopelijk voor hem ) waardoor ze sneller games kunnen produceren.
De PSP heeft nar alle waarschijnlijkheid absoluut niet slecht verkocht. En vergeet niet dat in Japan Monster Hunter helemaal blauw gespeeld wordt.

Alleen ja door het flashen is de PSP weinig rendabel voor game ontwikkelaars.

En ben het eens over de besturing, die is gewoon niet fijn. Een DS is simpel met simpele games. PSP games hebben over het algemeen meer diepgang en vereisen dan ook een betere besturing dan pijltjestoetsen.

Zelf speel ik er bijna geen games op, alleen dj max fever zo nu en dan. Voor de rest kijk ik in de trein alleen maar series op dat ding. Ik heb er dan ook absoluut geen spijt van da ik 'm heb gekocht. Heb me in de trein en op het station al heel wat uurtjes met dat ding vermaakt.
Heb eigenlijk nooit veel echte PSP games op mijn PSP gespeeld. Eigenlijk sinds ik custom firmware heb, heb ik alleen de SNES emulator en PS1 emulator gespeeld om mijn oudere games onderweg te kunnen spelen. (hier heb ik me overigens wel erg mee vermaakt en vond de PSP om die manier prima geslaagd, maar dus niet vanwege de games voor de PSP zelf)
wat een bloedhond is die vent :+

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True