Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 37 reacties

Sony heeft laten doorschemeren dat God of War III het laatste deel uit de serie wordt. Het nieuwe deel zou er wel veel beter uitzien en ondersteunt bovendien 1080p, aldus de uitgever.

Volgens website Joystiq wordt het aanstaande God of War III het laatste deel van de serie. In weerwil van de 'III' in de titel is God of War III de vijfde editie van het spel, na God of War: Chains of Olympus, God of War, God of War: Betrayal en God of War II. De games zijn gemaakt door Sony's studio in Santa Monica in de VS. Het is niet bekend waarom Sony met de serie wil stoppen, maar het heeft wellicht te maken met het vertrek van David Jaffe, het creatieve brein achter de vorige delen. Jaffe is in 2007 bij Sony vertrokken om met Eat Sleep Play een nieuwe ontwikkelstudio te beginnen. Die nieuwe studio heeft inmiddels een deal met Sony om drie vooralsnog naamloze games te maken, die alleen voor de consoles van de Japanners zullen worden uitgebracht. Jaffe heeft overigens ook al laten weten dat Eat Sleep Play samen met SCE Studios Santa Monica aan de ontwikkeling van God of War III wil werken.

Sony heeft verder gemeld dat het spel er beter uit gaat zien dan de voorgangers. Zo zullen de textures in GoW3 een vier keer hogere resolutie hebben dan die van voorganger God of War II. Het spel heeft bovendien dynamische belichting en kan het beeld op 1080p uitsturen. Tot slot heeft Sony beloofd dat er veel meer vijanden tegelijk in beeld zullen zijn.

Video (GodOfWar3_Trailer01.flv)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (37)

en ondersteunt bovendien 1080p
Ondersteund is volgens mij toch echt iets anders dan "wordt gerenderd in 1080p".

MGS4 en Halo3 ondersteunen ook 1080p, dus volgens mij is dit gewoon weer een marketing leugen.

Edit:

Net even het originele persbericht gelezen, daar is niets te vinden over "1080p".

Maar schijnbaar hebben ze wel een beetje vreemd beeld van de werkelijkheid:
Recognized as the undisputed industry leader, Sony Computer Entertainment America Inc. markets the PlayStation family of products and bla bla bla

[Reactie gewijzigd door yzf1kr op 16 december 2008 14:44]

Welke van de 3 grote console bouwers heeft er dan geen last van grootheidswaanzin? Wat dat betreft gedraagt Sony zich niet veel anders als een willekeurig ander bedrijf in zijn persberichten.
sony kan tenminste zeggen dat ze het goed hebben gedaan, want Microsoft kampt nog steeds met red-ring problemen die zelfs met de laatste modellen nog niet eens zijn opgelost :+

de delay van sony is op de lange termijn toch beter voor de klant geweest, en daar gaat het toch om? het gaat er niet om hoeveel je verkoopt als je product maar van goede kwaliteit is (sony heeft tenminste iets geleerd van de PS2, Microsoft niet.)
"Sony heeft verder gemeld dat het spel er beter uit gaat zien dan de voorgangers. Zo zullen de textures in GoW3 een vier keer hogere resolutie hebben dan die van voorganger God of War II"

Euh...
zoals wordt gezegd gaan ze naar 1080p... beetje loos om dan te zeggen dat de textures 4 keer zo groot worden... beeld resolutie is 4x die van de PS2...
beeld resolutie heeft niets te zien met texturesize. een 4x zo grote texture zorgt voor meer detail bij een zelfde scherm resolutie. ziet het als het moeten vergroten van een 1.3mpix foto om een A4 te vullen. Door te rekken verlies je detail. Een 4mpix foto geest op diezelfde A4 een veel scherper beeld
Is dat zo? Is de scherpte niet gewoon hetzelfde, maar dan op een groter beeld?

Edit: Ik bedoel dus verhoudingsgewijs even scherp als wanneer je de 1,3mp op een 4 x zo klein formaat weergeeft.

[Reactie gewijzigd door ffb op 16 december 2008 15:13]

een muur van bijvoorbeeld 128 units hoog komt in veel game editors overeen met ca 1m80. daar plak je dan een texture van bijvoorbeeld 1024x1024 pixels op.

bij als je nu een resolutie hebt van 1024x768 heb je een bepaald scherpte. Als je er vorvolgens een texture van 2048x2048 op plakt word het beeld scherper om dat je relatief meer detail per oppervlakte krijgt.


Echter als je het eerst muurtje op een resolutie van bijvoorbeeld 1680x1050 evengroot op je beeldscherm wilt hebben, beslaat hij relatief meer pixels. En in in gevolg dus niet scherp qua beeld. Hij lijkt eerder waziger.

Als je nu een texture van 2048x2048 op diezelfde muur plakt wordt hij wel weer scherp en zie je meer detail.
Nu heb ik zeker wel respect voor Jaffe als game designer maar zo geweldig is hij ook weer niet. Zowel GOW en Twisted Metal waren erg vermakelijk maar zeker niet geweldig. het meest kenmerkend aan Jaffe's games zijn een snelle en soepele gameplay. Mensen genoeg die dat aspect kunnen overnemen (en de engine van GOW2 zal toch worden hergebruikt :))

Het is wel een game designer welke een sterke band met gamers en videogames heeft en hier ook flink wat publiciteit mee trekt.

Uiteindelijk zal SONY toch wel overstag gaan om extra centjes binnen te halen...
God of War: Underworld
God of War: The beginning
God of War: Wrath of Kratos
etc etc...

[Reactie gewijzigd door kalechinees op 16 december 2008 14:10]

De God of War serie is anders met afstand het beste wat er in dat genre te krijgen is. Kan je wel gaan zitten downplayen omdat jij het zelf niet zo bijzonder vind, maar op heel het internet ga je weinig tot geen reviews vinden die het spel niet enorm hoge scores geven. Ik heb me er in ieder geval kostelijk mee vermaakt, kan er weinig negatiefs over verzinnen.
In dit genre vallen Ninja Gaiden en Devil May Cry volgens mij ook.
Nu valt er voldoende te zeggen over dingen als een goed verhaal, maar IMO zijn in gameplay Ninja Gaiden zowel als Devil May Cry toch echt de betere games.
Ninja Gaiden 2 viel hard tegen,

en had evenwaardige scores als heavenly sword. (82 Vs 81)
Devil May Cry haalde net een 84.

Terwijl God of war coo, 1 en 2 vlotjes over de 90 gaan. (91,94,94)

http://www.gamerankings.com
Ik heb helaas alleen de vorige generatie NG en DMC games mogen spelen dus ik kan niet echt een eerlijk oordeel vellen over NG2 of DMC4.
Maar uit wat ik heb gelezen is het tegenvallen van NG2 voornamelijk te wijten aan het feit dat het meer van hetzelfde was en de 'problemen' zoals de camera-issues uit 1 nog niet verholpen zijn.

GoW 2 was in mijn ogen ook meer van hetzelfde maar dan is mijn vraag: is that a bad thing? NGB is een geweldige game en GoW is een geweldige game.
Waarom zou je de formule helemaal omgooien?

t enige dat je op NG zou kunnen aanmerken is de verhaallijn maar is die echt zo belangrijk in een game als deze?
In dit genre gaat het mij om de geweldige fast-passed aktie en gameplay,
IMO is NG daarin de betere game.
Ik heb als fight-, hack & slashgames liefhebber de huidige en vorige delen gespeeld, en hoewel Ninja Gaiden het best goed deed en meer diepgang qua moves heeft, is het op een gegeven moment gewoon bijna onmogelijk iets te doen zonder geraakt te worden door een van de 10 raketten of explosive shurikens die op je afkomen. Helaas begint de 'hard' mode met een klein leger van deze vijanden. Combineer dat met de messed up camera en de game is ineens een stuk minder leuk.

Devil May Cry 4 werd op een gegeven moment te random en deed de helft van alle coole moves voor jou, en dat is één van die dingen die je bij God of War toch net iets dieper in het moment trekt: de special kills waar je wel zelf verantwoordelijk blijft door de timed minigame-sequences. Ik vond het artwork van GoW persoonlijk ook fijner, hoewel de physics-engine en het kunnen afhakken van ledematen etc in NG absoluut toffer is.

Het grootste probleem waar dit soort games imho aan lijden is dat je nog steeds 20 levels lang een paar miljoen keer hetzelfde hoofd van hetzelfde generieke mannetje afhakt: It's 2008 people, we know you can do better :(

[Reactie gewijzigd door Vyo op 16 december 2008 19:01]

Bij DMC 4 kon je de auto-moves uitzetten. Maar de platform elementen in combinatie met de vaste en slechte camerahoeken trokken de replay value flink omlaag.

Je begint met mega-easy of super-easy. Dan unlock je easy. En daarna had ik er wegens bovengenoemde argumenten geen zin meer in.

Heavenly Sword was leuk en had potentieel. Production value was enorm, maar ook zo ontzettend makkelijk. Je kon combo's doen, maar met bashen kwam je net zo ver.

Het blijft een kunst en GoW verstaat die kunst.
Er is toch vanaf deeltje 1 aangegeven dat het een trilogie zou worden(als we voor het gemak de spin-offs op de psp niet meerekeken)? Of roep ik nu dingen die ik zelf heb bedacht :P?
Een trilogy in vijf delen? O-)
Zo uniek is dat niet : The Hitchhiker's Guide to the Galaxy
Trilogy bedoelen ze de "hoofdlijn" mee denk ik, Chains of Olympus is een PSP-spinoff en Betrayal is een J2ME spel (voor op mobiele telefoons)
Ik hoop dat ze er een multiplayer of online mode erin stoppen, dat mis ik toch wel bij dit soort spellen. Meer vijanden met een goed AI kan erg leuk zijn :)
Er zijn wat geruchten over co-op...
dat zou te vet zijn... misd at ook bij ninja gaiden..

of een modus als in gears, eindeloze stroom vijanden die je dan met een aantal man moet afweren. 't zou te vet zijn..
persoonlijk mis ik het niet echt. GOW is imho zo cool omdat het een soort adventure is.. heb je ooit een online adventure game gezien? Myst Online? Guybrush Treepwood online? ;)

een co-op modus zou alleen vet zijn als je een soort dungeon systeem krijgt.. maar goed daar heb je WoW al voor.

de kracht van GoW zit vooral in het meeslepende verhaal en de persoonlijkheid van Kratos..

[Reactie gewijzigd door bille op 16 december 2008 14:43]

Je bewijst zijn punt; myst online heeft gefaald. :+)
ik hoop van niet!!!
online modus in spellen zijn meestal te dom voor woorden.
Iemand enig idee wat de release date is van GoW3? Lees op gamersnet dat er al pre-orders geplaatst kunnen worden maar elders lees ik dec 2009? :?
Het zal er wel leuk uitzien. Maar na de 2 delen op de ps2 die ik heb gespeeld, ben ik er wel op uitgekeken.
De puzzels die melig makelijk waren: Gat + duw steen = weg gat, onbereikbare plek + duw steen = bereikbare plek. De eindbazen die je op de meest gruwelijke manieren kapot maakt door simpel vijf keer op een verschillende knop te drukken. En de wapens die steeds meer gaan gloeien. Prima mee vermaakt deel 1. Deel 2 was meer van hetzelfde. Deel 3 wellicht meer van hetzelfde in HD
Ik hoop dat ze zich ook concentreren op de gameplay, want graphics zijn verre van alles.
'God of War III wordt laatste versie"

Ja dat lijkt me wel als er word eerder door sony word gezegd dat het een triologie word.

[Reactie gewijzigd door h0tsh0t op 16 december 2008 14:04]

"Metal Gear Solid IV wordt de laatste versie"

met Solid Snake...

door Kojima..

misschien...

toch niet...

Ofwel, zodra GoWIII genoeg verkocht heeft komen de plannen voor deel IV of de add-on/expansion vanzelf.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True