Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 49 reacties

Volgens Zeno Colaco, bij Sony verantwoordelijk voor de relaties met Europese ontwikkelaars, overweegt de consolebouwer om de development kit van de PSP gratis te maken. Hiermee zou Sony de ontwikkeling van PSP Minis willen stimuleren.

PSP GoZeno Colaco van Sony geeft in een interview met Develop toe dat de PSP Minis - de kleine, downloadbare games die voor de de nieuwe PSP Go beschikbaar komen - concurrentie ondervinden van de vele games die voor de iPhone verschijnen. Colaco, bij Sony Europe verantwoordelijk voor de betrekkingen met ontwikkelaars, wil daarom proberen meer studio's voor de PSP te winnen. Om dat te bereiken, heeft Sony de afgelopen maanden de prijs van de PlayStation Portable devkit al met 80 procent verlaagd tot zo'n 1500 euro. Volgens de topman overweegt het concern nu zelfs om de devkit geheel gratis beschikbaar te stellen. De voornaamste reden daarvoor zou zijn dat de devkit van de iPhone gratis beschikbaar is.

Sony zegt te onderzoeken hoe het bedrijf de devkit gratis aan zou willen bieden. Volgens Colaco is Sony niet van plan het model van Apple te kopiëren: het Japanse bedrijf wil ontwikkelaars ondersteuning blijven bieden bij het ontwikkelen van Minis. Door geld voor een devkit te vragen, blijft het aantal ontwikkelaars overzichtelijk en blijft het mogelijk om ze allemaal ondersteuning te bieden. Dat is niet langer mogelijk als devkits gratis beschikbaar zijn. De topman overweegt daarom de invoering van een 'supported model,' waarbij ontwikkelaars een overeenkomst sluiten met Sony, in ruil voor de devkit plus ondersteuning.

De komende maanden blijft Sony nog gewoon geld vragen voor een devkit. Het concern werkt nu met ongeveer 60 ontwikkelaars samen, die voor het einde van het jaar ongeveer 50 games afgeleverd zullen hebben. Als de PSP Go op 1 oktober verschijnt, zullen er ongeveer 15 games beschikbaar zijn. Pas als de PSP Minis naamsbekendheid hebben verworven, overweegt de topman de devkits gratis te maken. Eind 2007 halveerde Sony ook al de prijs van de PlayStation 3-devkit.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (49)

Als ze de devkit gratis maken lijkt me dat misschien een goed punt voor homebrewers om legaal te gaan. (Mits er niet veel beperkingen in zitten)
Gratis wil niet zeggen voor iedereen beschikbaar. Meestal zijn er nog andere voorwaarden zoals licentie, contract of bedrijfsaudit nodig om een dev-kit te kunnen krijgen.
Door geld voor een devkit te vragen, blijft het aantal ontwikkelaars overzichtelijk en blijft het mogelijk om ze allemaal ondersteuning te bieden. Dat is niet langer mogelijk als devkits gratis beschikbaar zijn.
Dat er een licentie aan vast zit is natuurlijk normaal. Maar verder denk ik van niet. Ik denk dat (als ze dit doen) je straks een SDK van de Sony site kan downloaden (na accepteren van een licentie) en dat je vrij kan ontwikkelen.
ik denk ook dat het niet voor iedereen zal geschikt zijn anders gaat het toestel deste sneller een hack op z'n naam krijgen.
Als ik de 'kleine' games van de PS3 bekijk, fat princess, commando's, die race spelletjes, lijkt me dat helemaal geen slecht iets. Leuk simpel spelletje voor een paar euro, lijkt mij dat er genoeg creativelingen op de aardbol rond huppelen die wat leuks kunnen maken voor de PSP.
Laat ze nou eerst de playstation points op orde brengen (enige wat wij horen is komt binnenkort) en daarna dit idee uitvoeren :P

Ik zie het wel zitten iig, een berg kleine leuke games die snel te spelen zijn

Verder is die supported optie een goed idee, niet elke ontwikkelaar wilt zulke dure support en zeker niet als ze al veel spellen hebben ontwikkeld voor het platform
Die PSN kaarten (als je het daarover hebt) komen deze maand nog volgens Sony, samen met de Go! volgens mij, dus daar heb je nu niet meer over te klagen :)

Wel een goed initiatief als dit doorgaat; zo kan iedereen een spelletje proberen te maken -- Sony test het natuurlijk wel grondig voordat het op de Store komt en zo krijg je wslk nóg meer kleine originele creatieve spelletjes zoals flOw, Flower, Noby Noby Boy etc., wat ik al een voordeel vind tussen de PS Store en XB Marketplace.
ik weet het niet ... Weer een PSP die dit maal 250 euro moet kosten ?
Dan zijn bedragen waar je zo'n beetje een dikke console voor koopt.
Tevens blijft het allemaal beperkt qua opslag (16gb) en zal de bemoeienis van Sony zeker niet onder doen voor Apple.

Nee, ik denk dat de nieuwe PSP kansloos is, zeker met een markt die er mijn inziens niet echt op zat te wachten.
dat is dus niet waar. standaard krijg je 16 gig geheugen maar er gaan gewoon micro M2 stickes van sony in. Dus je kan aardig wat gaan uitbreiden als je wilt. Maar omdat er geen UMD drive meer inzit moeten ze je toch een start hddtje geven.
Ja, en dat is dus dure opslag ! Je betaald dus 2x in principe ... Het is niet meer zo dat je game op een UMD komt en zal je dus na verloop van tijd ook nog eens duur Sony geheugen moeten kopen.
of gewoon overzetten via usb/wifi.....
De iPhone DevKit is gratis, maar om deel te nemen aan het Apple Developer Program, is alsnog registratie en een nominaal bedrag ($99,-) gemoeid.

Desalniettemin een veel lagere barriere dan de huidige EUR 1.500,- die Sony voor de DevKit vraagt.
Of de 10,000 die ze er eerder voor vroegen. Zo schrik je eigenlijk alle kleine developers gewoon af - iets wat Apple wel doorhad, waardoor ze het gratis* gemaakt hebben.

*: Je moet een relatief laag bedrag betalen als je het in de app store wilt zetten, maar dat is ook om de kosten die Apple erop maakt te betalen - hun gaan je app nakijken op allerlei punten, zodat alleen goeie programma's erin komen.
Wat Apple door heeft is dat de Iphone en de PSP een compleet andere doelgroep hebben

Als je even kijkt naar wat een nieuwe game voor de psp kost zal je het bevestigen (de PSP heeft echte games waarmee je je uren zou moeten vermaken en de Iphone meer kleinere games voor id trein oid)

Wat Sony nu juist wilt is zijn doelgroep vergroten door de prijzen te verlagen zodat ze ook het goedkope segment kunnen bedienen (die nu vooral door telefoons wordt bediend)

Je moet dus geen appels met peren gaan vergelijken, dat ze nu toevallig van ongeveer dezelfde doelgroep proberen te pakken betekend dat niet dat ze het altijd al hebben gewild

Wat je daarnaast nog in je achterhoofd moet houden is dat Sony wel verplicht is dit te doen om de populariteit van hun device te vergroten. Er zijn bijna geen top games uitgebracht en de top games die er zijn kennen we al een tijdje. Nu probeert Sony een boost te geven door meer top games uit te geven (oa GT5 en GTA China) en het online aanbod te vergroten

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 8 september 2009 16:31]

appels met peren
apples met psp's
whatever :P
en natuurlijk een core2duo Apple systeem, oftewel op zijn minst een Mac Mini van 500+ euro's...
En niet te vergeten een iPhone (of iPod Touch). :)
Dank u Iphone devkit? :P lang leve concurrentie :*)

nu hopen dat er ook echte goeie spellen komen..
Ik kan niet anders zeggen dan dat ik verheugd ben dat de software industrie deze kant op aan het gaan is. Ik hoop dan ook dat er een goede community ontstaat zodat kleine bedrijven en zelfstandigen ook games kunnen gaan ontwikkelen.

Wel jammer dat het nog niet helemaal een iPhone achtig model is, maar het begin is er.

[Reactie gewijzigd door Blaz0r op 8 september 2009 13:34]

De prijs van de devkit is niet het probleem. 1500 euro is goed te doen. Het probleem is dat je de distributie niet zelf kan doen. De PSP runt alleen gesigneerde executables. En natuurlijk heeft alleen Sony de sleutel om executables te signeren zodat zij een monopolie op het distributieplatform hebben.

En juist distributie moet gratis worden of je moet mensen de gelelgenheid geven zelf de distributie te regelen.
Been there, done that....

Het klinkt wel goed gratis distributie maar het werkt niet. Het succes kan worden aangetoond met alle handere shop's voor handhelds en steam voor pc games. Ook zijn de mensen minder snel bereid in de buidel te tasten voor software van een bron die ze niet kennen hier heeft op zijn minst sony de software goedgekeurd voor distributie.

Daarenboven is distributie van software ook een vak apart en veel (kleine) ontwikkelaars hebben hellemaal geen zin/tijd/geld om dit zelf te doen.
Let nou eens op joh heel de distributie is juist aangepakt bij de psp go
Nu hoef je dus alleen je applicatie getekend hebben waarna Sony heb publiceert op PSN waardoor je een wereld weide distributie hebt
ho hu halt, het is dus niet zo dat je eventjes jouw app/game kunt publiceren op PSN, dat gaat ook nog eens per regio, kijk maar hoeveel games in de PSN-store in de UK staan in vergelijking met bv japan of US...
Waarom kosten devkits überhaupt geld voor ontwikkelaars? Hoe meer spellen voor een platform hoe meer exemplaren van de bijbehorende console wordt verkocht. Dus dan zou het juist positief zijn om devkits goedkoop/gratis te maken.

Of denk ik nu verkeerd?
devkits kosten geld omdat er veel geld is geinvesteerd.
je zou devkits kunnen vrijgeven in de hoop dat er meer consoles worden verkocht.

maar in werkelijkheid worden de consoles onder de kostprijs verkocht en hopen ze het met de spelletjes terug te verdienen ( dus ook op de verkoop van de dev kits ).

als ze het gratis maken zou het wel een hele omkeer zijn bij sony, omdat de devkits vaak grof geld kosten en je behoorlijk goede naam moet bezitten om in aanmerking te komen voor een devkit :)


vaak staan er wel devkits op ebay, helaas zijn dat vaak alleen de debug kits of alleen de development kit zonder software.
zelfs voor alleen een development kit zonder software wordt er gewoon 8000 euro voor gevraagd.. en dan is het maar afwachten of je ooit de software ergens kan krijgen.

sterker nog e bent 8000 euro lichter, en als sony erachter komt dat je eigenaar bent van een niet legale dev kit raak je nog meer centjes kwijt aan rechtzaken :P

[Reactie gewijzigd door shadow_tj op 8 september 2009 14:52]

Een ander model is dat je de consoles met verlies verkoopt, en het geld terugverdien met licenties op de software. De aankoopprijs van devkits is daar een onderdeel van.

En het feit dat een devkit gratis is betekent niet automatisch dat je onbepekrt appsk kunt gaan maken. je hebt kans dat snoy apps wil gaan goedkeuren/ licentie per verkochte app gaat vangen.
En het feit dat een devkit gratis is betekent niet automatisch dat je onbepekrt appsk kunt gaan maken. je hebt kans dat snoy apps wil gaan goedkeuren/ licentie per verkochte app gaat vangen.
Idd ander krijg je 364 000 sms reclames met porno en andere onzinnige software wat de naam Sony niet goed doet :)
En de benodigde spullen kosten geld. Je kan moeilijk verwachten dat sony maar gratis hardware gaat lopen verstrekken toch?
Wanneer is de PSP Go in godsnaam gelanceerd?!!! heb ik iets gemist ofzo? :?
Komt uit op 1 Oktober in Amerika & EU, en op 1 November in Japan.

Het was voor het eerst getoond op E3.

Probleem is, de PSP Go gaat volgens mij nog slechter af zijn, dan de PSP. Het heeft een aantal verbeteringen, maar ook veel verslechteringen.

In tegenstelling tot de PSP, gaan winkels niet meer kunnen verdienen aan de PSP go, aangezien er geen UMD drive meer is. Geen UMD drive -> geen game verkoop.

Dit zal de winkel weer aanzetten om de PSP go niet echt te pushen. Of Sony moest weeral proberend boel te forceren, door te zeggen dat ze x aantal PSP go's moeten afnemen, of ze krijgen geen PS3 Slims of zo. En zelf dan nog, dan nemen ze de absolute minimum af.

Het feit dat ze nog altijd de fouten van de PSP niet opgelost hebben, zal ook de verkoop niet ten goede doen. De ontbrekende rechter nub is zo een grap. Dit terwijl er actueel plaats is in het design ervoor.

Het is erg, als een fan made psp rendering ( http://www.psp-shock.fr/images/news/conceptpsp00.jpg ), er actueel beter uitziet, dan wat een "professioneel" bedrijf maakt.
een rendering is compleet anders als een product

Ook klopt je stelling over de winkels en de psp go echt niet hoor. Het is algemeen bekend dat fabrikanten geen winst op de consoles maken maar Winkeliers zijn juist onwijs blij met dit soort producten vanwege de hoge marges

Dus zodra de PSP GO populair is/wordt zullen alle winkels deze devices graag in de winkels hebben liggen omdat ze hier nou eenmaal groot geld mee verdienen en het interesseert winkels helemaal niks zolang ze maar $$$ ontvangen

Gezien je enorme verhaal had ik verwacht dat je zulk soort dingen wel zou weten
Uhm.. hate to burst your bubble, maar de marge op hardware is echt heel erg klein voor de winkeliers, die moeten het juist ook hebben van de verkoop van software...
Sommige winkelketens hebben dan ook tegen sony gezegd dat zij alleen de psp-go gaan verkopen als zij ook psn-cards kunnen verkopen... EN dat zeggen ze echt niet als ze zulke vette marges zouden hebben op de hardware...
Allebei in zekere zin goed maar, imho, toch niet het juiste punt te pakken.

De fabrikanten Sony en Microsoft maken winst door verkoop van accesoires en inkomsten van royalties en licenties etc., Nintendo maakt sinds het begin winst op hun hardware.

Winkels daarentegen verdienen normaal gesproken aan alles, maar vooral aan de 'bij' verkoop, de accesoires, cross- en upselling. Kabeltjes waar een gigantische marge op zit, die game die toch weer een vijf tot tien euro duurder is maar je wilt 'm toch gelijk vanavond aandoen! Combineer dit met het feit dat ze wél weer verantwoordelijk zijn voor de support en je kunt je voorstellen dat de winkeliers beginnen te mekkeren

Overigens, met het volume van bijvoorbeeld een Mediamarkt en dergelijke worden deze businessmodellen rendabel tot het punt dat ze hetzelfde trucje als de fabrikanten doen.

Het is ook geen nieuw concept. Ik zou je aanraden hier eens verder te lezen over Loss Leader strategieen.

[Reactie gewijzigd door Vyo op 9 september 2009 00:32]

De PSP Go en de PSP 3000 zullen naast elkaar blijven leven. Beide zullen ontwikkeld worden door Sony. UMD discs zullen dus blijven. De klanten hebben de keus om een PSP Go of een PSP 3000 te kopen.
Jammer dat je het ding niet kunt gebruiken als telefoon ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True