Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 37 reacties

Minis, de downloadbare games voor de PSP Go, mogen geen extra downloadable content of updates krijgen. Ook mogen de minigames niet via wifi met anderen speelbaar zijn. De beperkingen zijn ingesteld om het testproces te versnellen.

PSP GoTegenover website Gamasutra heeft Justin Cooney van de Amerikaanse tak van Sony Computer Entertainment aangegeven dat de uitgever bewust beperkingen op gaat leggen aan ontwikkelaars van Minis.

Zo mogen de Minis niet via wifi in multiplayer-modus te spelen zijn en mogen ze niet van downloadable content voorzien worden. Updates zijn eveneens uit den boze. De maatregelen moeten ervoor zorgen dat de certificatie, het testproces dat Sony op de Minis loslaat, sneller verloopt. Door de functionaliteit te beperken kan het testen in drie tot vijf dagen afgerond zijn. Zonder de maatregelen zou de testtijd op kunnen lopen tot twee weken. Bovendien omschrijft Cooney de Minis als een 'speciale service voor kleinere content' en daar hoort volgens hem een beperkte functionaliteit bij.

Sony heeft al eerder aangegeven dat de omvang van Minis tot 100MB beperkt moet blijven. De eerste vijftien PSP Minis verschijnen op 1 oktober, tegelijk met de PSP Go. Sony is met zijn eisen strenger dan Apple, dat bij games voor de iPhone of iPod touch wel multiplayer via wifi toestaat, en waarbij ook downloadable content en upgrades mogelijk zijn. Cooney denkt echter niet dat dit Apple-ontwikkelaars zal verhinderen om hun games van de iPhone over te zetten naar de PSP. "Je kunt een Minis-product maken van je iPhone-product, of een volwaardige PSP-game", aldus Cooney. "Niets weerhoudt je ervan om een iPhone-product naar het PlayStation-platform te brengen. Het is aan de ontwikkelaar om te besluiten of ze er een gewone game of een PSP Mini-game van willen maken."

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (37)

Opzich vinden mensen het denk ik totaal niet erg om 2 weken te wachten op goed het testen van een spel. Dan weten ze dat hoe dan ook het spel het goed doet, en met andere spelen is natuurliijk veel toffer..
het probleem is waarschijnlijk niet dat je moet wachten op het spel, maar dat het sony geld kost om het te testen, dus als 1 dag testen ongeveer 1000 euro kost, kost 5 dagen dus 5000 euro, en 2 weken 14000 euro, en dat scheelt best voor een game die waarschijnlijk ook veel goedkoper wordt....

die 1000 euro per dag is waarschijnlijk overdreven, maar het is gewoon een voorbeeld
Eigenlijk vermoed ik dat je met 1000 euro per dag nog ruim onder de kosten zit. Hoeveel mensen zouden er aan het werk gezet worden om een spel te testen? Werken deze mensen intern of extern. (1 externe specialist in de ICT sector kost al gauw 1000 tot 1600 euro (spreek uit ervaring), Een interne werknemer inclusief werkruimte en alle andere kosten moet je ook niet onderschatten. Tevens moet je niet vergeten dat hoe meer tijd er gestoken moet worden in testen hoe meer mensen uiteindelijk aangenomen moeten worden. Meer mensen meer ruimte. De kosten kan je hier niet zo een twee drie bagataliseren en er van uit gaan dat deze minder als 1000 euro zijn per dag. Zelf durf ik geen uitspraken te doen over de hoogte van de kosten alleen dat ik vermoed dat deze een stuk hoger zijn per dag dan dat jij vermoed.
1000 tot 1600€ per dag is nogal overdreven hoor.
Ik spreek uit ervaring ik ben externe ICT specialist.
Doe je het niet helemaal goed in vergelijking met haha ;)

De ene ICT specialist is de andere niet he haha beetje breed begrip
maar niet eentje waar Sony zijn bureaustoel voor om zou draaien.
Ze snappen het niet echt daar.. er is al kritiek genoeg op het strenge beleid van Apple incl alle slechte publiciteit en dan maken ze de eisen nog zwaarder (en zorgen ze dat een hoop meerwaarde voor spellen niet mogelijk is)
Verschil met apple wordt ook uitgelegd, ze hebben een 2de device (normale PSP) waar dus WEL veel meer op mag... Dit device is er simpelweg niet voor bedoelt om 'grote' spelletjes te spelen, daar die de normale PSP voor ;) Oftewel maak je een spel MET wifi-gebruik erin dan moet die op het ene platform, heb je zonder dan mag die ook op de PSP minis :)
Volgens mij heb je het fout, en moet je het onderscheid niet in de devices zien maar in de games.

Minis zijn games die klein zijn en weinig mogen/kunnen (bijv. een simpele Pacman), daar tegenover staan grotere games/releases die wel alles kunnen en mogen (bijv. een Need for Speed). Voor zover ik weet kan de PSP GO alles wat de gewone PSP ook kan, behalve UMD disks lezen.

Ik zie dit apparaat geen succes worden. Las toevallig vandaag in de krant dat de gameshops het apparaat niet gaan verkopen, omdat alle games online gekocht moeten worden kunnen de gameshops daar niks op verdienen en dat is juist waar ze alle winst vandaan halen. Dat betekent dat je dit apparaat in veel regio's straks alleen maar via internet kunt bestellen, terwijl de DSi gewoon lekker overal in de winkel ligt... 3x raden wie er gaat winnen bij Sinterklaas en Kerst.
Er zijn dus twee opties: Het is een 'mini', en voldoet aan de strenge voorwaarden, OF het is een full game. Apple biedt die tweede optie niet.

Er is precies één gamesketen die de PSPgo niet wil verkopen, en die heeft acht vestigingen. Dat gaat echt geen potten breken. ALLE grote ketens verkopen hem wel, dus bij Bart Smit enzo ligt ie gewoon in de schappen.
De PSPGo heeft alles in zich om met kerst en klaas te gaan winnen, daar doet die ene keten écht niks aan af.
Er is precies één gamesketen die de PSPgo niet wil verkopen, en die heeft acht vestigingen. Dat gaat echt geen potten breken. ALLE grote ketens verkopen hem wel, dus bij Bart Smit enzo ligt ie gewoon in de schappen.
De PSPGo heeft alles in zich om met kerst en klaas te gaan winnen, daar doet die ene keten écht niks aan af.
Er zijn er 2: Nedgame en Gameshop.nl
Nedgame heeft 8 filialen en Gameshop 3 filialen (alleen (regio) Den Haag).
Bij Gameshop verkopen ze ook geen Nintendo Wii omdat ze te weinig exemplaren bij de launch hadden ontvangen. Dus die lopen sowieso al flink wat geld mis gezien de Wii's verkoopcijfers.
Dé redenen van hen om de PSP-GO niet te gaan verkopen;
1- Fors hogere consmenten adviesprijs, 249 euro i.p.v. 169 euro.
2- Enkel nog games kunnen downloaden via Sony, hierdoor vastgestelde (hogere) prijzen en minder keus.
3- Geen mogelijkheid om games in te ruilen en/of te verkopen.
4- Nooit meer een goedkope game scoren uit de budgetbak.
5- Geen mogelijkheid om importgames te spelen.
6- Bij verkoop van het apparaat zullen je 'virtueel' gekochte games nagenoeg waardeloos zijn.
1- de consumenten-adviesprijs is €249,- . De eerste PSP kostte rond de €200,- (correct me if I'm wrong). Hij is dus 25% duurder dan de eerste PSP in 2005.
2- Kijk eens naar de prijzen op de website, ze zijn zelf asociaal duur.
3- Dus weg 2e-handsmarkt, bye bye easy money voor hen.
4- De spellen worden vanzelf goedkoper.
5- Importgames zijn er niet voor de PSP-GO en kun je dus ook niet spelen.
6- Nee, je kunt de games gewoon proberen enigzins door te berekenen. Teleurstellende impulsaankopen worden keihard afgestraft. Eigen schuld dikke bult?

[Reactie gewijzigd door OPSLAGHOND op 17 september 2009 17:45]

De eerste PSP was ook 249,- met de launch.
Heb hem daar zelf ook voor gekocht.
En heb de Go! ook op pre-order staan.
Nou, ik betwijfel of de PSPGo een succes zal gaan worden, alleen al vanwege de prijs, de PSPgo biedt erg weinig tenopzichte van de 80 euro goedkopere PSP3000 (adviesprijs) welke in principe ook alles kan wat de pspgo kan en zelfs nog meer (en een groter scherm.. Als ouder zul je dan ook eerder kiezen voor de psp3000 dan de pspgo als je er 1 zou kopen voor je kind..
Apple hoeft die 'tweede optie' niet te bieden omdat ze dit onderscheid niet maken. Als een ontwikkelaar downloadable content of het netwerk wil gebruiken, mag dat gewoon.
Hmmm dat zeggen ze toch juist :P wil je een Iphone game maken? dan heb je beperkingen wil je een echte game maken heb je geen beperkingen

Weer zoiets van andere markten enzo wat onze Iphoners niet willen snappen
Als Sony eens opschiet met de PSN waardebonnen in NL, dan kan die weerstand weer wat minder worden. Misschien dat die waardebonnen samen met de PSP Go geintroduceerd gaan worden?
Als Sony eens opschiet met de PSN waardebonnen in NL, dan kan die weerstand weer wat minder worden. Misschien dat die waardebonnen samen met de PSP Go geintroduceerd gaan worden?
Er wordt veel geroepen dat 1 of 2 Oktober de PSN-cards gaan uitkomen.
Het gerucht gaat rond dat bij de FreeRecordShop morgen (18 September) de PSN-cards gewoon verkocht gaan worden.
Ik denk dat ze gewoon bang zijn dat het ding wordt gehacked door een gat in een spel waardoor ze zo streng zijn. Is niet echt te vergelijken met waar Apple mee bezig is.
Nee joh ze willen gewoon een goede line up hebben bij de launch :) langer traject betekend dat ze het testen nooit voor de launch af kunnen hebben en nu wel
Inderdaad, en warom nou niet via WiFi multiplayeren, zou een doorbraak zijn als je dan met de mini vs iPhone kunt spelen ;)
Dat is helemaal geen commerciële doorbraak, aangezien mensen dan minder snel geneigd zijn om een PSP te kopen, maar misschien een iPhone omdat het daarmee ook dus kan. Ik denk niet dat Sony zoiets geks ooit zal doen.
Inderdaad, en warom nou niet via WiFi multiplayeren, zou een doorbraak zijn als je dan met de mini vs iPhone kunt spelen ;)
Ik denk eerder dat dit gewoon een enorme boost zou kunnen geven aan de mini's. Wat is nu leuker dan een simpel spelletje snel spelen? Het lijkt mij juist ideaal om het zo op te zetten dat iemand die het laat zien aan een vriend, dat de ander het gelijk ook wil spelen en het daarom dus voor een vriendelijk prijsje download zodat je het samen kan doen.

Wederom een niet goed doordachte strategie van Sony, een gemiste kans, mijns inziens.
Waarom heeft Sony altijd zoveel beperkingen. Vroeger was het ook met de MiniDisc, ze hadden een mooi alternatief, maar wouden dit niet vrij geven voor alle makers, onder licenties weliswaar. Later hebben ze het dan wel gedaan, maar ondertussen waren er al MP3 spelers. Hetzelfde met hun USB stick ( Memory Stick Pro ), wederom afwijkend.

Nu willen ze Apple nadoen, maar leggen dan nog eens beperkingen op. Begrijpen wie begrijpen kan. Als er één zaak is dat ze moeten zien, is dat deze kleine zaken veel geld kunnen opbrengen. Kijk maar naar de Apple Store.
tja, waarom heeft Microsoft software altijd zo veel beperkingen? MSN is een gesloten IM-protocol. de .doc-extensie was tientallen jaren een gesloten format (compatibility moest gereversed engineerd worden), waarom was Microsoft's implementatie van Java niet 100% compatible met Sun's Java?....Beperkingen kom je bij ieder product tegen, dat is niets exclusief van Sony.

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 17 september 2009 17:48]

Het verschil is dat MS nog niet te veel in hun eigen voet heeft geschoten met deze beslissingen.

Als ik 15 was ( is nu 15 jaar geleden ) was Sony een übermerk. Sterke producten en vooruitstrevende technologie. Dat merkte je toen ook aan de Sony Playstation.

Ondertussen is Sony afgezakt naar een middelmatig product, en heeft het bijna geen innovaties meer, en als ze er dan hebben dan beperken ze deze zwaar. Dit zijn gemiste kansen voor hen.

Als ze hun producten opener maken, maken ze meer kans om het een echt succes product te maken. Dat is iets dat zelf MS door heeft, ze zijn transparanter dan vroeger ( Blogs / Meetings / Communicatie ) , producten worden opene ( DOCX etc ), Java is nu gewoon van Sun etc.

De huidige cultuur is er een van community, het moet niet open zijn, maar er moet een gevoel zijn dat er "op gewerkt word" , net zoals de App Store.

[Reactie gewijzigd door tc982 op 18 september 2009 07:49]

Idd kijk hoeveel super goed werkende applicaties je hebt op de Iphone en ook in Windows ja dat werkt echt goed hoor!!!

Bull shit :) hoe geslotender je het houd hoe beter de games zullen zijn (oke het zullen er wel minder zijn gezien niet alle onzin door de testen komen)

Het probleem met Sony wat hier neergezet wordt klopt dan ook voor geen meter, hun andere producten (zoals MemStick) zijn inderdaad te beperkend omdat ze stug aan hun eigen formaat houden en niemand het laat gebruiken. Bij de PSP zijn die beperkingen veel minder natuurlijk. Oke als je een ontwikkelaar bent die niemand kent en heel weinig games zal verkopen moet je je houden aan de beperkingen. Ben je een goede ontwikkelaar dan geef je natuurlijk een gewone game uit zonder beperkingen
ik denk niet dat gesloten houden van programma's leid tot betere programma's met minder fouten/

Ook apple brengt regelamtig updates / firmwares uit voor hun mac's en iPod's, updates moeten er zijn, omdat veel applicaties bugs kunnen hebben. Herinner je de GTA op de Playstation nog, gelukkig dat deze geupdate kon worden, of er waren er meer dan genoeg die niet konden spelen.

Neen, met het sluiten van updates en andere zal je zien dat er minder en zeker niet beter doordacht gewerkt zal worden.
toch jammer, het is altijd leuk als b.v. Flight Control een nieuwvliegveld of Doodle jump / Fieldrunners weer een gameplay element / map erbij krijgt ofzo, wat tot zo ver altijd gratis is. Dan blijft een spel actueel, ook zitten er zo nu en dan eens wat bugfixes bij of glitches die verholpen worden. Dat blijft nu dus uit op de PSP. Jammer
Nog ff voor de duidelijkheid: PSP Mini's zijn kleine goedlope downloadbare arcadegames van 100MB of minder. Sony wil developers ertoe brengen om veel van dit soort games te maken zodat de onlinestore voor PSP (Go) eigenaren flink gevuld zal raken met nieuwe, originele titels die niet in de winkel op UMD worden verkocht.. Daarom zijn er nu goedkope devkits en is het acceptatieproces voor Minigames versneld. Deze minigames mogen geen DLC en online gaming hebben, maar dat is natuurlijk niet echt een probleem, want dan maken de ontwikkelaars er een "normale" PSP-game van die bijv ook op UMD in winkels verkocht kan worden.
Waarom geen updates? Ik snap dat de code hacken vergemakkelijkt, maar een game met bugs lijkt me nog vervelender.
"beperken"

NIemand heeft zin dat ding day one te halen doordat er weinig vernieuing in zit en dan gaan ze de marketing eromheen negatief in het nieuws zetten. NIet een slimme zet.
Het is duidelijk door alle beperkingen dat de PSP GO geen volledige PSP is
of mag zijn. Gelukkig dat de gewone games wel online mogen .

Mijn G O-) D dit wordt echt een flop

Flop kost ook nog 249 euro |:(

Why why het had zo mooi kunnen zijn why why ach laat ook maar .

OP naar de PSP 2 _/-\o_ SKIP waar sony al mee bezig is of toch eerst de 4000.

[Reactie gewijzigd door nlb op 17 september 2009 20:15]

Lol enige beperking is geen UMD now wow wow dat is een gemis zeg... haha ga toch fietsen!
en dat je niet mag updaten en niet via wifi mag multiplayeren....
Door ymmv, donderdag 17 september 2009 21:27

Nog ff voor de duidelijkheid: PSP Mini's zijn kleine goedlope downloadbare arcadegames van 100MB of minder. Sony wil developers ertoe brengen om veel van dit soort games te maken zodat de onlinestore voor PSP (Go) eigenaren flink gevuld zal raken met nieuwe, originele titels die niet in de winkel op UMD worden verkocht.. Daarom zijn er nu goedkope devkits en is het acceptatieproces voor Minigames versneld. Deze minigames mogen geen DLC en online gaming hebben, maar dat is natuurlijk niet echt een probleem, want dan maken de ontwikkelaars er een "normale" PSP-game van die bijv ook op UMD in winkels verkocht kan worden.

Lezen?
Door de titel dacht ik eerst dat de beperkingen alleen tijdens het testproces zouden worden toegepast.. 8)7

De beperkingen zijn ingesteld om het testproces te versnellen.

en na het testprocess dan mag het..

Lezen belangrijk inderdaad

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True