Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 66 reacties

Uit onderzoek door de Amerikaanse FCC is gebleken dat de cpu van de nieuwe PSP Go een kloksnelheid van 480MHz aankan, terwijl de processor in de oudere versies op 333MHz is geklokt. Of de hogere snelheid ook benut wordt, is onduidelijk.

Uit een rapport van de Federal Communications Commission, die namens de overheid alle communicatieapparatuur keurt die op de Amerikaanse markt veschijnt, blijkt dat de nieuwe PSP Go een processor met een maximale kloksnelheid van 480MHz bevat. Dat is 44 procent sneller dan de processor uit de voorgaande modellen, die een topsnelheid van 333MHz heeft.

Of de extra processorsnelheid van de nieuwe chip al benut wordt, is niet bekend. Toen de PlayStation Portable gelanceerd werd, was de snelheid softwarematig beperkt tot 222MHz. Pas met firmware 3.50 werd de snelheid opgevoerd tot de maximale 333MHz. Het zou dus kunnen dat Sony ook bij de PSP Go de snelheid op 333MHz begrensd heeft, zodat de nieuwe handheld voorlopig even snel is als de PSP 3000, het recentste model met de oude processor.

Een hogere kloksnelheid betekent dat het mogelijk is applicaties te maken die wel op de PSP Go, maar niet op de PSP 3000 en voorgangers te draaien zijn. Dat is al het geval bij de handhelds van Nintendo. De kloksnelheid van de nieuwe DSi is tweemaal zo hoog als die van de voorgaande modellen, en Nintendo brengt ook games en applicaties uit die alleen op de DSi gedraaid kunnen worden. Ook heeft Sony al aangegeven dat er in de PlayStation Store software zal verschijnen die enkel op de PSP Go te draaien is.

PSP Go in actie
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (66)

http://www.eurogamer.net/...o-always-part-of-the-plan

Arrogantie ten top. Eerst mensen proberen te binden met de PSP inclusief UMD en vervolgens steeds verder overgaan op het downloaden van games. Want dat is waar dit heen gaat (zeker gezien dit nieuws dat de processor sneller is, op een gegeven moment zullen de games natuurlijk allemaal gebruik moeten maken van de extra capaciteiten). Ik zal geen nieuwe PSP kopen. Mijn huidige werkt nog en zodra die kapot gaat (en zo stevig is het ding niet) gaan de games gewoon naar de gameshop voor inruil. Ik heb het wel een beetje gehad met de PSP en Sony.

Overigens zal het me weinig verbazen als gameshops de PSP Go gaan boycotten. Op de hardware maken ze toch weinig winst en het jaagt mensen de gameshop uit, want software hoeven ze niet meer te kopen. Ik hoop op een flop, ik wil mijn games fysiek hebben.

[Reactie gewijzigd door Thorgrem op 3 juli 2009 14:16]

Sony gaat de PSP Go spelletjes uitbrengen op Memory Stick Micro HC geheugen, dus je blijft je fysieke media optie behouden.

Echter je hebt dan geen last meer van krassen op je schijfjes die het onleesbaar maken, schokken tijden het afspelen die gebuffert moeten worden, langere speelduur omdat het zuiniger is qua energie, laadtijden worden noemenswaardig vanwege relatief supersnelle MicroHC leessnelheden, etc.

Het is dezelfde techniek die voor MicroSDHC kaartjes gebruikt wordt (Sony moet het echter altijd weer op hun eigen manier doen), en capaciteiten van 16GB en meer zijn dus geen probleem indien nodig.

Daardoor is het dus ook meteen mogelijk om veel hogere kwaliteit spelletjes uit te brengen, omdat de UMD schijfjes dacht ik een limiet hadden van 2GB. Er hoeft minder gecomprimeerd te worden, waardoor textures sneller kunnen laden, etc.

Qua kosten zal het weinig uitmaken, de UMDs worden in zulk laag volume gemaakt dat de produktie kosten relatief hoog zijn. De pre-loaded MS-MicroHC geheugen modules zullen vermoedelijk "read-only" gemaakt worden, zodat er zelfs nog meer bespaard kan worden in de produktiekosten.
ik geloof dat die spellen als nog via een gameshop gekocht kunnen worden.
de kleinere krijgen dan waarschijnlijk PSN codes, en ik dacht ergens gelezen te hebben dat grotere game winkels de PSP hoek kunnen omruilen voor een PSN-automaat waar je games direct in je PSP-go kunt laden.(die je dan via de toonbank betaald hebt)

anders kunnen ze gelijk wel 50%(misschien nog meer) van hun klanten vaarwel zeggen.
niet iedereen wil/kan namelijk betalen via internet met een creditcard.
In dit geval heeft Thorgrem nog steeds het punt dat hij geen fysiek medium meer bij de game krijgt.`
Het probleem is hier al eerder aangegeven o.a. door RaJitsu: er is geen sprake meer van een revolutie in draagbare consoles maar een evolutie waarbij je na een jaar of 2 een nieuwe versie komt met meer mogelijkheden maar de 'oudere' versie min of meer wordt uitgerangeerd.

Ditzelfde zie je ook bij de Nintendo DS(i) waarbij nu als software is die alleen bruikbaar is voor de DSi. Lekker slim voor de fabrikanten want zo kan je de bestaande software gebruiken en toch mensen langzaam laten migreren naar een verbeterde versie.

Het punt is wel dat je een draagbare spelcomputer hebt die nog maar een 'beperkte' levensduur heeft. Het lijkt me ook vervelend als je veel geld aan software heb besteedt die op een 'geupgrade' console niet meer draait.

Het zou me niet verbazen dat veel mensen overstappen op een Smartphone met Windows Mobile of een iPod touch waar je daarnaast meerdere dingen mee kan doen. Misschien nog leuk voor de kinderen zo'n draagbare spelcomputer maar de markt voor volwassenen die een leuk spel willen spelen zullen steeds vaker voor een Ipod of Smartphone gaan.
zoals altijd word je dus gewoon verplicht nieuwe hardware te kopen. Vind het jammer ik heb nog een psp-1000 die ik niet heel vaak meer gebruik maar wel af en toe. En ga liever niet 250,- betalen omdat er straks niks nieuws meer is. Hopelijk blijven ze 333mhz gewoon ondersteuen
Toch normaal dat er om de zoveel tijd een nieuwe console wordt uitgebracht? Of vond je 't ook zo erg dat er na de gameboy een gameboy advance kwam?
Je zegt het zelf al. een nieuwe console

Deze is in de media gebracht als een nieuwe versie en niet een nieuwe console

Eerder dus de vergelijking tussen de ps2 en de ps2 slim ipv gb en gba

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 3 juli 2009 14:16]

Gelukkig wel, anders zat je nu nog met je zwart/witte gameboy ;)

Snap ergens jou punt wel, maar het is onmogelijk en zelfs onwenselijk dat de ontwikkeling van dit soort dingen stil staat.
Ze hadden toch zowiezo met de aankondiging van de PSPgo al gemeld dat de PSP-3000 gewoon beschikbaar en supported zal blijven, en dat er ook gewoon UMD releases blijven komen?

Ja, er komen ook Playstation-Store-Only releases, maar die zijn er nu ook al (Patapon 2 bijvoorbeeld).
Bedoel je dan deze: http://www.bol.com/nl/p/g...04004006474461/index.html ?

Die heb ik namelijk in meerdere winkels zien liggen.
ok in America dan :).

http://psp.ign.com/articles/972/972368p1.html

Weet even niet meer hoe het precies zit, maar of je kan ze kopen in de winkels maar dan krijg je een voucher om hem te downloaden...

.. of de download-only was alleen getest in America.
Niemand verplicht jou een PSP Go te kopen. Kortom onzin ;)
Dat is dus onzin. Dit is geen officiele opvolger van de psp zoals gameboy -> GBA. Als ze dan de hardware zo zouden veranderen dat er toch limitaties komen voor de 1e versies vind ik dat vreemd. Dat de DSi dat doet vind ik ook maar raar.


Was de psp origineel niet 266mhz?
Toen ze over gingen naar 333mhz werden veel spellen wel een stuk soepeler
Nee. De eerste PSP's waren 222MHz. Vanaf firmware 3.50 kon dit verhoogt worden tot 333MHz. Bij de 1000 series (fat) moest je je WLAN uitzetten om 333MHz te draaien, omdat die anders door zou kunnen branden. Bij de 2000 en nu de 3000 series was dit niet het geval, vanwege zuinigere hardware.
Ik denk dat dit voor Sony gewoon een manier is om het PSP game aanbod te vernieuwen, en verplaatsen naar de PSP Go.
"Probeer een spel te maken dat werkt op 333Mhz, lukt dat niet ? Pech, dan kan jouw spel alleen gespeeld worden op de nieuwe PSP Go". De goeie games gaan dan na verloop van tijd alleen maar op de Go verschijnen, en iedereen die een oude PSP heeft/had die de games nog wilt spelen stapt over.
Met het verschil dat de Go geen UMD-drive heeft, en je dus alleen games kunt downloaden. Als je een spel wilt maken wat een beetje groot is (UMD kan bijna 2GB aan) dan denk ik niet dat die te downloaden zal zijn.
UMD kan volgens mij 1,5 GB aan en er staan nu al 1+ GB PSP spellen in de PS store (tenminste, degene op mijn ps3 wel).
Op een UMD kan 1,8 GB, bron.
Kan je trouwens makkelijk met google opzoeken

[Reactie gewijzigd door glennvho op 4 juli 2009 16:54]

De PSP Go krijgt ondersteuning voor Memory Stick Micro HC geheugen, en dat is wat je dan in de winkel kan kopen met een spel erop.

Optisch media heeft gewoon zijn langste tijd gehad.

Geen last van krassen op je media, geen last van schokken tijdens het afspelen, en veel lichter, zuiniger, etc.
ik denk eerder dat ze hiermee de levensuur van de PSP go willen verlengen. Wellicht duidt dit op een update van het huidige 'gewone' PSP model, en worden in de toekomst games ontworpen voor de nieuwe snelheid?
Ik denk dat ze hiermee de levensduur van de PSP in het algemeen verkleinen.
Vrijwel niemand heeft zo'n ding (ik wel :P) en er zijn bijna geen leuke games voor te krijgen.
Al gaan ze dit nu splitsen dan heb je 2 handhelds waar bijna geen goede games voor zijn.

Neej ik zie dit niet zo'n succes worden, al pompt Sony nou even volop veel geld in het ontwikkelen van top games dan zal ik hem nog wel wat langer gebruiken maar zolang dat niet gebeurd zal je mij niet vaak met een psp zitten(alleen op zakenreis wanneer ik in mijn 1tje ga)

Edit:
Het is nog maar de vraag hoeveel de prestaties om hoog gaan met deze 150Mhz
Mhz zeggen natuurlijk uiteindelijk niet al te veel. Sneller sowieso maar of de 44% gehaald wordt betwijfel ik.

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 3 juli 2009 14:10]

Je haalt denk ik 44% snelheidsverhoging, en 44% prestatiewinst door elkaar. De verhoging is per definitie 44%, ten opzichte van de vorige processor. De prestatiewinst ten opzichte van de vorige processor moet nog blijken.
Ik neem aan dat in zo'n klein apparaatje de CPU het enige component is dat de prestaties bepaalt. Ik neem aan dat ze er niet nog es een aparte GPU-chip in gestopt hebben. Ok, misschien wat RAM-geheugen, maar dat zouden ze ook sneller kunnen maken.
de boost van 222 naar 333 was aanzienlijk (homebrew had de 333 al eerder ter beschikking uiteraard).

ReadyatDawn (studio van God Of War Chains Of Olympus) hadden in meerdere interviews en filmpjes laten zien wat ze hadden met de demo op 222mhz, en wat ze uiteindelijk in de retail versie hadden toen opeens 333 mogelijk werd. Meer achtergrond-karakters, meer particle effects en opeens simpele schaduwen. Lijkt toch echt graphics standje medium naar standje high opeens :).
Nee, ze hebben in ieder geval aangegeven dat ze de games wel gewoon voor alle PSP-modellen speelbaar willen laten. Slechts sommige applicaties o.a., die wel exclusief worden voor de PSP Go, zouden hier dus gebruik van kunnen maken. En misschien worden de overall laadtijden wel korter ofzo.
nee dankje ik wil eerst een hack voor dat ik psp go koop.
zoals bij 1000 en 2000. anders heb je er niks aan.
Hoezo heb je er niks aan?
Je kunt natuurlijk ook s een spel kopen voor de verandering.
Waarom denk je dat dit ding geen UMD drive meer heeft? Zodat sony kan checken of dat ding gehacked is. Ik ben echt geen heilige en dl ook wel s een spelletje, maar mensen zoals jij die pertinenent weigeren te betalen voor iets vernaggelen het echt voor de rest. En ja mijn psp had gehacked kunnen worden ( kan nog steeds met die pandora batterij) maar zie het nut er niet van in. Die homebrew heeft voor mij niks interressants te bieden.
Ja maar je weet dat als je aan zoiets begint dat je er spellen voor moet kopen, heb ik ook met de ps3 is een grote aankoop maar als je het gaat uitrekenen ben je na 3 maanden meer geld kwijt aan spelletjes dan aan de ps3 zelf. En als je er geen spellen voor wil kopen lekker laten liggen in de winkel.
Kon je trouwens niet de psp overclocken als je die custom firmware erop hebt? Toch nog een kans voor de oude psp dan :9
Nee, de PSP was standaard lager geklokt dan dat de processor officieel gespecificeerd is. 333MHz was altijd al de standaard snelheid, maar de eerste versie werd begrensd om de batterij langer mee te doen laten gaan.
Blijkbaar is de PSP niet sneller dan gedacht, de snelheid van 480Mhz is de USB snelheid volgens engadget: http://www.engadget.com/2...d-references-usb-not-cpu/
Het was dus niet de "snelheid" van de poort ofzo, maar een typo (480mbit => 480Mhz)
En zie hier het begin van het einde van het voordeel van dat je niet hoeft te updaten met je console tenzij het gaat om een nieuwe generatie. Ben ik de enige die het nergens op vind slaan? Laat Sony dan hun moeite steken in een volgende generatie PSP, die beter aanslaat oid.

Het principe van een console zou moeten zijn dat zodra je hem koopt, je er alles mee kan doen en gebruiken wanneer dit binnen het gebruikssdoel van het apparaat valt en het iets betreft dat dat product ondersteunt. Maar nu zitten we in een situatie waarin er spellen uitkomen voor een bepaalde console, maar is wel voorwaardelijk vastgesteld dat je de nieuwste uitvoering van die console hebt. Een vreemd concept imo.
Nu is het waarschijnlijk niet so dat bepaalde nieuwe spellen niet spelen op de oudere uitvoeringen, maar wie zegt dat dit niet komt? Nieuwe functionaliteit moet in opvolgende generaties komen. Niet in vervangende generaties.
Ik vraag me af welke processor er precies in zit c.q. of het een ARM is met MMU?

Dan hoef je niet meer ucLinux (bij een Linux hack) te gebruiken aanzien deze multi user ondersteund zonder extra aanpassingen.

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op 3 juli 2009 16:09]

Betekend dit dat Flash Player ook op de PSP Go! kan?
Word het niet onderhand tijd dat Sony van de MIPS processoren afstapt en overgaat naar ARM (of misschien x86 Atom)?

Hebben de MIPS chips ook een die shrink gehad?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True