Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 43 reacties

Nintendo-baas Satoru Iwata stelt dat de consolefabrikant de opvolger van de DS-handheld mogelijk zal voorzien van 'ongelimiteerde internettoegang' via een 3g-verbinding. Wel vraagt Iwata zich af of dit de kosten niet te veel zou opdrijven.

Logo NintendoDe DS begint met zijn relatief trage hardware op leeftijd te komen en Nintendo lijkt druk bezig om de featureset van zijn volgende generatie handhelds vast te stellen. Weblog Destructroid meldt dat Satoru Iwata heeft gezegd dat het voor Nintendo interessant kan zijn om een handheld te ontwikkelen die de consument zonder extra kosten met internet laat communiceren via een 3g-verbinding. Hierdoor zou Nintendo een betere uitgangspositie hebben tegenover de iPhone van Apple, die volgens Iwata zulke hoge maandelijkse abonnementskosten heeft dat het toestel slechts voor een beperkte doelgroep bereikbaar is.

Nintendo zou volgens Iwata juist een nieuwe handheld willen verkopen waarbij geen extra kosten voor het maken van een draadloze internetverbinding aan de consument worden doorberekend. Om dit te bereiken zou Nintendo wel genoodzaakt zijn de prijzen voor de handheld te verhogen en de Nintendo-baas vraagt zich dan ook af of zijn klanten die meerprijs willen betalen. Of Nintendo het idee van een ingebouwde 3g-module zal doorzetten, is dan ook de vraag.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (43)

Ik zou eerder voor beter graphics en meer processorkracht die ze dan zeker nodig zullen hebben..
Hoezo? Ik vind gameplay belangrijker dan grafische pracht en praal hoor. En nintendo heeft zowieso nooit erg veel waarde gehecht aan graphics.
Zoals het artikel zegt: Nintendo is bezig de featureset vast te stellen. Ofwel: de functies die het heeft, niet zozeer het aantal MHz.

Sowieso is Nintendo (van de 3 grote spelcomputer-fabrikanten) degene die eerder voor features dan performance gaat. Van de 3 huidige consoles heeft het de zwakste performance in rekenkracht, maar wel unieke features (die vervolgens helaas niet optimaal benut worden door developers). Idem dito voor DS versus PSP.

(Wat niet wil zeggen dat cpu en gpu niet geupgrade gaan worden... Maar daar ligt de nadruk bij N niet op.)
Dat lijkt me niet het moeilijkste aan het ontwerpen van de nieuwe handheld. Tegenwoordig kun je toch meest geschikte ARM-cpu met ingebouwde PowerVR-chip kopen, voor hele goeie in-game graphics. PowerVR maakt de beste handheld graphics en is bovendien qua R&D ook nog makkelijk omdat al heel veel kant-en-klare oplossingen beschikbaar zijn.

Wellicht zullen er wat aanpassingen moeten worden gedaan door Nintendo aan het ontwerp, maar ze kunnen zoals gezegd zich beter focussen op de rest van de featureset want het blijkt al jaren dat dat het succes van de console maakt.
Er was toch een gerucht dat de opvolger van de DS misschien de Tegra chip van Nvidia gaat gebruiken?

Lijkt me power genoeg
Tegra is nogal een onbewezen chip waar gek genoeg heel veel hype omheen hangt. Bovendien is Tegra niet per se gemaakt voor graphics, maar is het multimedia chip. Een DS2 hoef je niet aan een TV te kunnen hangen om daar 1080p content af te kunnen spelen.

Sowieso zijn de ultramobiele Nvidia-chips schijnbaar geen partij voor PowerVR-oplossingen. Ook biedt het gebruik van een PowerVR veel meer vrijheid op bij het ontwerp van de chip. Zo draaien Tegra's op oude ARM11-chips als CPU, terwijl je i.c.m. een PowerVR alle vrijheid hebt om een veel snellere ARM Cortex A8 of A9 te gebruiken.

Daarnaast heeft Nintendo nooit samengewerkt met Nvidia, maar altijd met ATI en hun oude ArtX-team.
Lijkt me een geniale zet om in de trein tegen mensen online te kunnen spelen. Iets wat de iPhone nog grotendeels ontbeert.

Echter denk ik dat ze beter kunnen inzetten op iets meer processorkracht en hogere resolutie schermen, wellicht met multitouch :D
Waarom ontbeert de iphone dat? Ivm verbindingen of software?

Trouwens wel een briljant plan van Nintendo, als het goed uit te werken is! (waar ze over het algemeen goed in zijn.) Zeker als het ongelimiteerd is.!
Waarom ontbeert de iphone dat? Ivm verbindingen of software?
Het ontbreken van fysieke knoppen en een te hoge prijs.
Ik vind dat een slechte redenering, de iphone heeft het landscape van de mobiele platforms gewoon veranderd. Dat neemt niet weg dat het een leuk platform is zeker voor het "in de trein" spelen. Ik heb die knoppen nog geen moment gemist, sterker ik heb ze liever niet. Tevens is het zo dat er zat multiplayer games zijn die je prima online kan spelen. De prijs? mijn iPhone kostte mij 0 euro. Misschien is het abo voor sommige duur, maar ik vind het totaal niet duur, ik betaalde bij een eerdere operator veel meer en kreeg veel minder. iPhone inc prijs is voor mij nog altijd een aanwinst.

Maargoed genoeg over de iphone :) Het zou leuk zijn als die nieuwe ds ook een compass / accelerometer meekrijgt kunnen ze nog leukere spellen maken :) Of zijn er mensen die zeggen doe maar gewoon nintendo dan doe je al gek genoeg?
Je iPhone is dan wel gratis maar je betaalt wel twee jaar lang 29 euro per maand. Dat is bijna 700(!) euro. En Nintendo's belangrijkste doelgroep (jonge kinderen) kan dat gewoonweg niet betalen.
daarom zeg ik ook dat het landscape is veranderd onderanderen. Die 700euro vergelijking snap ik maar ik ben het niet eens, omdat je wel 24/7 mobiel internet hebt, onbeperkt voor die prijs. Dus in werkelijkheid valt het allemaal reuze mee. En dit weegt af tegen de prijs, ik gebruik het zo intens vaak dat die kosten er echt allang uit zijn voor gemak.
Goed om verder te kijken dan jezelf ;) Het is helaas maar als je alleen maar naar jezelf kijkt zal je niet ver komen in de wereld van de producten ;)

Edit: ook kijk jij naar de vergelijking van jou oude situatie en jou nieuwe situatie maar dit moet je juist niet doen in de telecom wereld omdat je jezelf dan een beetje voor gek zet.

Al jou mooie belkosten worden ook doorgerekend omdat jij een mooie Iphone hebt gekocht. en dit zal flink oplopen. (is natuurlijk zo bij elk toestel wat je bij je abbo neemt)

Geloof mij nou maar dat jij aan het eind van je abbo netjes minimaal 560 euro voor het toestel hebt betaald.

Dat jij dat niet ziet is wat anders natuurlijk ;)

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 2 november 2009 11:21]

niet te vergeten dat bij die 700 euro dan ook iedere maand nog je belminuten en smsjes zitten(beiden 150) voor sommigen teweinig maar voor mij genoeg ;)
dat in combinatie met het internet wat je er bij krijgt + de telefoon is naar mijn mening niet duur
Ja precies, ik kom ook zelden over mijn limiet heen, zeker sinds je met skype kunt bellen naar vaste nummers (3g unrestictor). Dus probeer dat een beetje in te dammen, verbinding soms beetje brak. En mijn smsjes, tja wat zal ik ervan zeggen ik sms zo weinig dat die nu op 300 staan constant hehe. Hoe dan ook ik vind het dus ook met een beetje beleid is het echt niet zo duur als sommige mensen doen geloven.
29 euro? :P voor een iphone eerder 35+ :+

ok de iphone heeft geen slecht OS zoals bij windows mobile en voelt sneller aan.

Maar 3g internet op een ds lijkt me een beetje onmogelijk kwa kosten .. hoe zou nintendo dat doen en is de ping dan niet te hoog om lekker te kunnen gamen?
Ja, en daarvoor mag je ook bellen, SMSen en internetten!
Ik zie het probleem niet zo, waarom probeert iedereen de iPhone toch de grond in te stampen. Zo'n beetje alle "vergelijkbare" touch telefoon zijn ook allemaal duur.

Daarnaast vind ik het ook een beetje onzin wat Nintendo probeert te doen: "de iPhone van Apple, die volgens Iwata zulke hoge maandelijkse abonnementskosten heeft dat het toestel slechts voor een beperkte doelgroep bereikbaar is".
Ja, daarom zijn er ook MILJOENEN verkocht...

Mensen die zeuren over een iPhone hebben er meestal nog nooit een in hun handen gehad of zijn gewoon jaloers. Bedrijven zijn bang, omdat de iPhone simpelweg een hoop klanten van ze heeft afgepakt.
"Zo'n beetje alle "vergelijkbare" touch telefoon zijn ook allemaal duur"

ja en daar wil nintendo dus van afwijken ;) het is niet de vergelijking iphone <-> andere touch telefoons maar ds <-> 3g telefoons met als voorbeeld de iphone.
Ouders/Kinderen kunnen tegenwoordig vaak de prijs van een simpel spelletje al niet eens meer betalen . 50 euro is niks. Terwijl er zeker iedere maand 10-15 euro prepaid tegoed doorheen gaat. Vraag is dan of de iPhone goedkoper/duurder is dan de DS...

[Reactie gewijzigd door kevinv2u op 2 november 2009 10:42]

Vergeet niet: voor België is 'm nog altijd meer dan 500 euro, simlockvrij maar je moet dan nog belkrediet hebben om toch nog te kunnen bellen. Al is het via pre-paid cards, maar de kosten zullen ver boven de 500 euro uitkomen that way.

Tot daar het gele off-topic.

En over die extra's... Mooi meegenomen, maar zullen alle ontwikkelaars die gebruiken?

De accelerometer heeft de GBA/GBA SP/NDS al gekregen via WarioWare: Twisted! en Yoshi's ben de naam kwijt. Dus dat is niet nieuw. Rumblefunctie in een handheld zou wel fijn zijn.

Of integreer de console met de handheld? Dat zou pas revolutionair zijn! (E.g. een Wii-remote met een schermpje erin. Neem gewoon je remote mee als je weggaat ipv een aparte console?
Gee, dat laatste idee bestaat ook al sinds de Visual Memory cards van de Sega Dreamcast :)
Ik mis die knoppen anders wel. Ja, bij klik-spelletje geen probleem. Maar zodra je een touch-imitatie d-pad en actietoetsen op je scherm krijgt is het huilen.
Je mist die knoppen niet omdat de spellen er niet voor worden gemaakt. Je denkt toch niet dat een volwaardig spel lekker werkt met zo'n beperkte hoeveelheid knoppen. Waarom denk je dat de controllers, NDS en PSP wel zoveel knoppen hebben? Niet voor de grap.

Het werkt dus allemaal wel met de iPhone, maar als de iPhone lekker hardware knoppen zou hebben dan zouden de spellen een stuk beter zijn. Het is natuurlijk wel begrijpelijk dat die knoppen er niet op zitten, want als je wel een lekker layout zou willen hebben dan moet je richting de Ngage, wat natuurlijk weer niet lekker is als telefoon.

Al met al is de iPhone een telefoon en de DS een gaming handheld, en daar moet je het gewoon lekker bij houden, natuurlijk kan je aan beide wat dingen toevoegen, maar je moet het niet als competitie zien.
Wrong, dat is niet de reden voor het ontbreken van multiplayer.
Bovendien hebben, ondanks de prijs, zat mensen een iPhone.
Er zijn trouwens ook best een aantal games die wel tegen of met elkaar te spelen zijn, de iPhone wordt er alleen niet voor gebruikt.
Of de iPhone ook multiplayer doet over 3G weet ik trouwens niet, dat zou natuurlijk de grootste beperking zijn.
iphone multiplayer is gewoon aanwezig hoor, binnenkort komt ngmoco met en nieuwe shooter (eliminated) die support 3g multiplayer, word de eerste echte shooter. Gratis, maar als je beter wilt worden en geen geduld hebt moet je inapp purchases doen.
Multiplayer over 3G is nog niet echt een optie. Tenminste niet voor "real-time" spellen, zoals Doom.

John Carmack over Doom voor iPhone.
The initial release will be for OS 2.x, and support multiplayer over WiFi. A later release will be for 3.x only, and support bluetooth multiplayer. I looked into the possibility of 3G multiplayer, but the latencies just aren't good enough -- I see 380 or so pings from my phone to local servers. This was interesting, because I have talked to other hardware vendors that claim 3G latencies of half that. I'm not sure if there are issues with the iPhone, issues with AT&T's network in Dallas, or if the vendor was just mistaken about what they were getting. One anecdotal report is that iPhones work better in Japan than here, so it may be infrastructure.
Alhoewel het een iPhone issue *zou* kunnen zijn, zie ik niet in waarom een DS een lagere ping zou hebben.
Misschien omdat de DS daarvoor wordt ontwikkeld en de Iphone niet... Dat is dezelfde vraag waarom een psp mooie beelden kan maken met mindere hardware
De DS ondersteund al vanaf het begin multitouch. In het begin hadden ze een soort Starfox demo waarmee je dan met twee vingers het vliegtuig kan draaien. Het is (zover ik weet) alleen nog nooit voor een commercieel product gebruikt. Wel voor homebrew trouwens: http://www.youtube.com/watch?v=kPG30ARb3uw
Hoe willen ze dat zonder extra kosten regelen dan? Neemt Nintendo dan de "abonnements"prijzen van de provider voor z'n rekening?

Zou wel mooi zijn als dat zo is, helemaal als er iemand dan ook nog email en voip/skype software voor maakt. Volledig gratis emailen en skypen onderweg :)

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 2 november 2009 10:20]

Waarschijnlijk zal het tegen die tijd wel meevallen met de kosten, maar het is zeker een goede vraag. Maargoed er word gekeken naar de mogelijkheden, zegt natuurlijk niet dat het ook echt zo word. Of misschien word het zo maar eerst een paar jaar alleen in Japan ofzo een pilot.
Zou natuurlijk een zeer goede zet zijn, alleen lijkt mij dit financieel onhoudbaar als Nintendo zelf voor die kosten garant gaat staan. Misschien moet je wel gewoon abonnementsgeld betalen, maar ik kan me dan niet geheel inbeelden hoe dat moet gaan werken.
Hoe doet Amazon het dan nu voor de Kindle?

Maar ik zou zeggen dat ze er dan wel een 3g module inbouwen, maar de klant zelf voor een sim moet zorgen. De budget gebruikers kunnen dan thuis of bij gratis hot-spots via WiFi en wie altijd online wil spelen kan dan via 3g.

Maar het lijkt me dat de ping tijden te hoog zijn om fatsoenlijk real-time tegen anderen te spelen.
Satoru Iwata heeft gezegd dat het voor Nintendo interessant kan zijn om een handheld te ontwikkelen die de consument zonder extra kosten met internet laat communiceren via een 3g-verbinding. Hierdoor zou Nintendo een betere uitgangspositie hebben tegenover de iPhone van Apple, die volgens Iwata zulke hoge maandelijkse abonnementskosten heeft dat het toestel slechts voor een beperkte doelgroep bereikbaar is.
Maar dat is toch een compleet andere doelgroep? Ik snap dat de grenzen aan het vervagen zijn, maar de iPhone is toch primair een gsm, en de DS primair een spelletjescomputer. Ik denk dat mensen eerder een gsm-met-extra-gamefuncties willen, dan een spelletjescomputer-met-extra-belfuncties. Laat staan dat mensen 2 apparaten met 3G-abo's willen (al dan niet verwerkt in een hoge aanschafprijs).

Verder is het niet het apparaat wat de maandelijke kosten bepaalt, maar de provider van 3G. Als Nintendo wil dat de online dienst gratis wordt, moeten ze wereldwijd deals met providers afsluiten om al het 3G-verkeer voor de DS compleet af te kopen, zodat het eenmalig in de aanschafprijs verwerkt kan worden.

Ik denk niet dat er ook maar 1 provider is die dit businessmodel ziet zitten, eerlijk gezegd. Helemaal niet als dit systeem gehacked wordt (volgens mij is elke Nintendo-console ondertussen gehacked), en mensen het gaan gebruiken om te tetheren.

[Reactie gewijzigd door 19339 op 2 november 2009 10:25]

zo onwaarschijnlijk is het toch niet? Met de DS heb je nu al gratis internet op veel plekken in nederland.
Plus, als je alleen nintendo enabled sites toestaat is er toch geen probleem? de rest word door de provider dichtgezet. Desnoods geef je DS gebruikers via de internet shop (van nintendo) de mogelijkheid om voor 30 dagen full internet te hebben voor 5 euro. En dat geld krijgt de provider dan.
Amazon heeft zoiets ook met de Kindle, e-books downloaden (3g), overal internet, maar zeer beperkt, en alleen waar dat ding voor bedoelt is. En maar 1 keer betalen voor de consument.
Ik vraag me af of dit rendabel zal wezen voor nintendo, als we een ietwat fatsoenlijke verbinding willen kunnen opbouwen. We betalen nu al best wat geld om ons telefoontje aan het internet te verbinden. Kan je nagaan als nintendo dit moet betalen voor een paar millioen DSen.

Mocht get goed gaan, wordt het wel een bruut systeem.
Het lijkt me dat er dan snel genoeg mensen die 3g-module eruit gaan slopen of reverse engineren zodat ze op hun eigen smartphone/laptop zonder abonnementskoten overal draadloos kunnen internetten.
Desnoods moet je er één keer een nieuwe handheld voor kopen, met de huidige kosten van +/- 15 euro per maand heb je de kosten er na een jaar alweer uit waarschijnlijk.

[Reactie gewijzigd door Grannd op 2 november 2009 10:38]

internet voor telefoon is in nederland volgens mij max 10 euro en dan heb je 3.6mbit en daar zit meestal nog wel korting op zo betaal ik 7.5 per maand voor 3.6mbit en het werkt aardig goed.

Maar niet overal heb je 3g verbinding :X dus dan zit je in de trein en valt je verbinding ineens weg en zit je op gprs te stotteren :P
grps was toch iets van 2 bit per seconde :+
/flauwmodus uit
De psp go heeft een imo betere oplossing:

Aangezien toch elke mobiele telefoon inmiddels 3g ondersteund, bluetooth heeft en een mogelijkheid tot tethering biedt (al dan niet jailbreak voor iphone liefhebbers ;) ), kan je gewoon via je telefoon verbinding maken; je hebt toch altijd je telefoon bij je, en daarnaast zie ik gamers eerder een 3g abo op hun telefoon afsluiten, en een voor hun DS.
Hier sluit ik me bij aan. In dit geval heb je dus gewoon internet op je mobiel, en op je PSP Go.
Als je met die DS2 3G erbij doet, heb je het niet op je mobiel, en moet je dus altijd je DS2 meenemen om te internetten.
Bij de PSP Go, even de Bluetooth connectie stoppen, en je kan verder internetten op je telefoon.

Stuk variabeler lijkt mij.
Of gewoon de keuze aanbieden, lijkt me het beste.
Weet niet wat Satoru Iwata wil bereiken met dit bericht, maar hij spreekt zichzelf alleen maar tegen. Wel draadloos, maar mag geen extra kosten opleveren, maar dat kunnen we niet maken want dat kost alleen maar extra :?

iPhone van Apple, die volgens Iwata zulke hoge maandelijkse abonnementskosten heeft dat het toestel slechts voor een beperkte doelgroep bereikbaar is. en hier lees ik in: wel abonnementskosten, maar dan lager
Sommige recente Nokia's hebben geen 3G.
Dus alleen nodig voor internet ?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True