Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 50 reacties

Volgens de Japanse krant Nikkei lanceert Nintendo nog dit jaar een nieuwe versie van de DSi, die uitgerust is met een groter beeldscherm en evenveel kost als de huidige. Nintendo wil de DSi bovendien beter bestand maken tegen piraterij.

Nintendo DSiVolgens de Japanse zakenkrant Nikkei lanceert Nintendo nog dit jaar een nieuwe versie van DSi. De nieuwe handheld krijgt een groter scherm, dat ongeveer even groot wordt als dat van de concurrende PlayStation Portable. Het is uit de berichtgeving van Nikkei niet duidelijk of beide schermen van de DSi grotere afmetingen krijgen.

De nieuwe DSi zou voor 19.000 yen aangeboden worden, waarmee de nieuwe versie ongeveer evenveel kost als de huidige. Volgens de krant hoopt Nintendo de dalende verkoop van de DSi te keren met de nieuwe versie. Er zou maandelijks nog maar een derde van het aantal handhelds verkocht worden dat een jaar geleden werd afgezet toen de DSi op de Japanse markt verscheen.

Nintendo gaat bovendien betere bescherming inbouwen tegen piraterij, al is niet duidelijk hoe het Japanse concern dat wil bereiken. Nintendo hoopte de DSi te beveiligen door het apparaat van firmware te voorzien die het kon upgraden, iets wat niet kan bij voorloper DS. Met de verbeterde bescherming hoopt Nintendo vooral piraterij te bestrijden in landen als China en Zuid-Korea. De betere bescherming is nog niet dit jaar beschikbaar. Nikkei verwacht dat Nintendo die vanaf maart 2010 pas in kan bouwen.

Nintendo Nederland zegt niet op de hoogte te zijn van plannen voor een nieuwe versie van de DSi.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (28)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (50)

Ik vraag me af of ze het 'gevecht tegen de bierkaai' wel zo sterk moeten aangaan.

De piraterij is een gegeven, en niet echt te bestrijden. Je verkoopt je consoles en je handhelds, maak daar je winst uit, en uit het deel van de markt dat alles koopt. Leer nou eens: wie niet wil betalen, zal dat ook niet gaan doen. Ik ken mensen die nog nooit ene rooie cent aan legale waar voor hun spelcomputers hebben uitgegeven. Het zit gewoon niet in die mensen.

Ik praat hier de piraterij niet goed, maar er vallen lessen te trekken uit wat er gebeurt: niet iedereen is bereid het volle pond te betalen (los van de schrapers die voor niets op de eerste rang willen zitten).

Als je markt verzadigd is en je wilt meer mensen bereiken, kun je misschien beter proberen de prijzen van je producten diverser aan te bieden: prijsverlagingen, etc, zodat mensen die echt het nieuwste van het nieuwste willen het duur kopen, en anderen even wachten. Maar dan verkoop je volgens mij meer.

Dat is beter dan de piraterij te faciliteren door jarenlang duur te blijven. Je helpt de piraten gewoon in het zadel...

[Reactie gewijzigd door Ramzzz op 27 oktober 2009 11:09]

Zoals je zelf zegt gaan lagere prijzen ook geen reden zijn om piraterij te stoppen. Het niet als aanvaardbaar zien is de enige oplossing om zo de mentaliteit te veranderen. Het is nu eenmaal diefstal en zolang je mensen hoort roepen dat het geen diefstal is omdat blablabla, is er werk aan de winkel.
Bij diefstal is het originele product ook echt weg, bij het downloaden van spellen maak je een kopie, dit kun je dus geen diefstal noemen. Als je dat blablabla wilt noemen ga je gang maar probeer je dan ook niet in de discussie te mengen aub.
De grenzen tussen physieke en digitale diefstal beginnen echter steeds meer te vervagen. Wat bijvoorbeeld als je de iTunes-store hackt en 'leegrooft'. Op dat moment steel je iets uit een, zij het digitale, winkel. Verschilt dat heel veel met het stelen van een paar Nike-schoenen uit een winkel, waar immers ook meer dan 90% marge op zit (vooral bestaande uit reclame)?
Maakt het dan echt zoveel uit of je rechtstreeks van een fabrikant steelt (spellen kopiëren) of dat bij een winkel doet? Ik denk van niet.
Aan het downloaden / kopieren van spelen heeft de fabrikant of winkel geen directe schade. Eventueel is er indirecte schade doordat de downloader het spel niet meer gaat kopen en dit anders wel zou doen, of er is juist indirecte winst doordat iemand een spel download, het een leuk spel vind en het spel gaat kopen.

Zodra je schoenen steelt is er wel directe schade doordat de fabrikant of winkel de fysieke schoenen niet meer heeft na het stelen.
Tja... aan het eind van de theoretische week gaan beide bedrijven failliet wegens gederfde inkomsten, dus het verschil is vrij minimaal. Waarom doet iedereen steeds zo moeilijk over de term 'stelen', we weten allemaal waar we het over hebben. Of je het nu wel of niet stelen noemt.
Ik dacht dat de DSi juist het antwoord van Nintendo was op piraterij omdat voorgaande DS-en zo makkelijk te kraken waren, maar het systeem werkt toch niet helemaal zoals bedoelt? Het blijft water naar de zee dragen, er komt bijna altijd wel weer een methode waardoor piraterij op het apparaat mogelijk wordt. Ik vind het overigens van Sony best stoer dat tot de dag van vandaag de PS3 nog steeds niet gekraakt is... ja er zijn mensen die halfbakken 1 bepaalde game aan het werk hebben gekregen, maar dat mag je amper kraken noemen. Das de enige die dat is gelukt tot nu toe, misschien moet Nintendo eens om advies gaan vragen? :)
zo krijg je wel heel veel types. Het zal wel niet om het scherm gaan maar om de piraterij..... Jammer dat ze dat dan niet meteen bij de 1e DSi goed hebben aangepakt !
Hoe hadden ze dat moeten doen dan? Er is geen enkele manier waarop je mensen kunt tegen houden om de interface te reverse engineren en dan een eigen implementatie te maken van de cartridge hoe je het ook doet, zo lang de gebruiker de content in handen heeft op een disk, cartridge of ander medium dan is er altijd wel iemand die in staat is te begrijpen hoe de interface werkt.

De enige andere oplossing en dat is waarom dat zo gepushed wordt door de kabelmaatschappijen, de platen en video bazen, Microsoft en alle andere an de entertainment industrie gelieerde instellingen is streaming. Op die manier kan een consument namelijk niet bij de content, en zeker met het idee van games die op een centrale server draaien en een console die alleen de input en output maar geen van de logica af handelt is het de oplossing om te voorkomen dat consumenten een kopie van een game maken.

Voor films en audio ligt dat wat anders omdat er alleen output is en dus mensen redelijk makkellijk deze gegevens kunnen stelen, vandaar dat men ook zo druk bezig is met encrypted interconnects als HDMI en Display port etc. want dan kun je ook voorkomen dat dit op een redelijke wijze door een consument te stelen is. Door een code in de data te embedden kun je dan redelijk makkelijk de gebruiker op sporen. Door simpel weg iedere unit de serie code in de data te laten plaatsen is het redelijk makkelijk om uit te vogelen wie de data op internet heeft geslingert... (door om is men ook zo tegen tweedehands handel, het maakt het lastiger om er achter te komen wie de bron is) Maar ook daar komt heus wel een oplossing voor (hang je TV maar fijn aan het internet, net als je BluRay speler etc...)

Hoe dan ook er is nog steeds geen water dichte oplossing, BluRay dat zo genaamd niet te kraaken zou zijn is al weer een flinke tijd gewoon te rippen en de bestands grote waar van men dacht dat het mensen tegen zou houden om de bestanden te delen is dankzij betere codecs en snellere breedband-verbindingen ook geen enkel probleem meer.

Wat betreft de DSi en varianten de enige oplossing is eens in de zo veel tijd met een nieuwe versie uitkomen en steeds maar weer rechtszaken aanspannen tegen de mensen die de interface kraken en een eigen kaartje uitbrengen dat niet beperkt is tot een game die je niet kan kopieren of overschrijven.
Er is een oplossing mogelijk zo als Nintendo met de SNES deed, door het mogelijk te maken een apparte chip in de cartridge te stoppen is het niet mogelijk alleen de code te kopieren en een werkende game te hebben, je zult ook de chip moeten kopieren dan wel emuleren iets wat nog lang niet altijd zo makkelijk is getuigen het feit dat er nog steeds SNES games zijn die niet voledig werken in de emulators die beschikbaar zijn.
Het probleem met deze oplossing is dat de cartridge veel duurder is om te maken en dat het veel lastiger is om even een game te coden voor het platform iets wat er weer voor zorgt dat er minder games beschikbaar komen of dat veel bedrijven gewoon de optie van de extra chip overslaan om op die manier gewoon lekker snel een game te bouwen en dan maar te hopen dat er net al te veel kopieen gemaakt zullen worden. Dat is dus ook de reden dat Nintendo gestopt is met die methode van beveiligen.
Er is een oplossing mogelijk zo als Nintendo met de SNES deed, door het mogelijk te maken een apparte chip in de cartridge te stoppen is het niet mogelijk alleen de code te kopieren en een werkende game te hebben, je zult ook de chip moeten kopieren dan wel emuleren iets wat nog lang niet altijd zo makkelijk is getuigen het feit dat er nog steeds SNES games zijn die niet voledig werken in de emulators die beschikbaar zijn.
Praktisch alle SNES games kunnen inmiddels geëmuleerd worden, incl. de (overigens zeer sporadische) titels die bijv. SDD1 graphics decompressie chips aanboord hebben. Een titel zoals Star Ocean, welke al lang niet meer allerlei hacks en externe a priori gedecomprimeerde graphics packs nodig heeft.

De resterende issues hebben veel meer te maken met memory timing, van wat ik begrepen heb.

Daarnaast: een extra chip in een game inbouwen? Dan zal die chip toch ook echt iets nuttigs moeten doen voor de game, wat een stuk meer misbaar is voor de game dan een copy protection check. Anders is het nl. snel opgelost met een simpele crack die die check uit de gedownloade code van een spel kan verwijderen alvorens deze naar een schrijfbaar kaartje gestuurd wordt.

Overigens heeft Nintendo dit al eens eerder geprobeerd met de Pokémon titels voor de GBA, welke een aparte klok chip bevatten en Konami met de Boktai titels welke een lichtsensor bevatten. In al die gevallen zijn er altijd patches gemaakt die de spellen ook volledig speelbaar kregen op flash cartridges zònder die chips.

Zo'n methode is gedoemd tot falen, dus.
Ik denk dat regelmatig een andere versie op de markt zetten de enige manier is om de piraterij aan te pakken.
Er zou maandelijks nog maar een derde van het aantal handhelds verkocht worden dat een jaar geleden werd afgezet toen de DSi op de Japanse markt verscheen.
Zou de crisis misschien hier niet meer van invloed op zijn dan de invloed van piraterij.

[Reactie gewijzigd door G-bird op 27 oktober 2009 10:52]

Niet alleen de crisis, maar ook de toegenomen concurrentie van Apple (en Sony?) en natuurlijk het feit dat zo'n DS(i) hopeloos verouderd is vergeleken met de concurrentie van Apple en Sony: die kunnen gewoon veel fraaiere graphics vertonen.
En op een gegeven moment is de markt ook wel verzadigd :)
Understatement van het jaar. De DS is al vijf jaar op de markt en ondertussen zijn er ook al meer dan 110 miljoen van verkocht. Me dunkt dat de vraag ondertussen grotendeels gestild is.
Er zin echter nog steeds enoeg mensen die er nog eentje willen scoren.
Tja misschien is dat dus ook gelijk het probleem van Sony: Alles moét in 3d terwijl voor een handheld gedetailleerd 2d net zo leuk kan zijn. De DS is juist groot door dingen simpel te houden en een andere doelgroep aan te boren. De PSP heeft een (door developers onderkend) doelloos bestaan omdat niet duidelijk is waar het precies voor is. Als PSP eigenaar heb ik het idee dat er gewoon téveel console ports zijn van games die helemaal niet op een klein scherm thuishoren.

Ik denk dus echt niet dat de teruglopende verkoop van de DS kan worden toegewezen aan piraterij. In Japan vindt er gewoon marktverzadiging plaats als je kijkt hoeveel DS'en er al verkocht zijn. Met dit nieuwe model kunnen ze mensen wél over de streep trekken om de DS Lite te vervangen met een DSi, omdat het verschil gewoon te klein was.
Misschien dat de iPhone en iPod Touch fraaiere graphics kunnen tonen, maar ze halen het bij verre niet in het speelgemak van de DSi ... en PSP. Met enkel het touchscreen blijft het toch behelpen... en kan je niet veel meer dan een beetje teken en schuif spelletjes redelijk spelen... en zelfs tekenspelletjes (als Crayon Deluxe bijvoorbeeld) zouden veelal veel makkelijker en prettige te spelen zijn op de DSi met een stylus en 4-punt druktoets dan op de iPhone/iTouch.
Apple een concurrent van nintendo?

Denk het niet imo, oké je kan spellen spelen op een iPod/Phone, maar het blijft een Muziek speler / Telefoon, daar waar een DS een dedicated game handheld is. (met voldoende knoppen)
Beetje jammer dat aldoor de DS wordt "geupgrade" en er geen sprake is van een nieuwe volwaardige handheld. Ik zou graag een nieuwe DS willen zien met bv. maar 1 scherm die direct ook als touchscreen fungeert.
een DS (Dual Screen) met één scherm lijkt me niet zo realistisch. Een nieuwe DS met hogere resolutie, meer rekenkracht en betere 3D graphics zou wel aardig zijn natuurlijk :)
Maar het apparaat wat jij omschrijft bediend kennelijk niet de markt die Nintendo wil bedienen. Je ziet in alles dat ze mikken op simpele graphics, en vooral gewoon speelplezier. De Wii is ook geen grafisch hoogstandje, maar als je bekijkt hoeveel mensen ermee spelen om gewoon plezier te hebben, heeft het apparaat duidelijk succes.

De DS(i) is net zo; bedoeld voor speelplezier, niet voor hoogwaardige 3d spellen en bloedstollende grafische uitspattingen.
Denk je serieus dat kopers van een PS3 of 360 ook niet voor spelplezier gaan? Of dat spelplezier op de een of andere manier niet te combineren valt met fantastische graphics.

Ik hoor dit drogargument wel vaker van Nintendo-fans maar ik blijf me erover verbazen.
Natuurlijk willen spelers op bijv. een PS3 ook een leuk spel spelen en niet een saai spel met goede graphics. Toch is het geen drogargument.

Je moet het zo zien, ontwerpers hebben maar beperkte resources om een spel te maken (mankracht/tijd/geld en deze zijn gerelateerd aan elkaar). Omdat je resources eindig zijn, kom je er niet aan onderuit dat je keuzes zult moeten maken. Hoe meer grafische artiesten je inhuurt, des te minder geld je over hebt voor programmeurs om het maar plat te zeggen.
Gezien op de Wii de allerbeste graphics nu eenmaal uitgesloten zijn, worden developers gedwongen om de aandacht meer bij gameplay neer te leggen. Op de PS3 zijn gebruikers betere graphics gewend, en wordt een spel al sneller bekritiseerd als het er niet goed uitziet. Als je voor de PS3 ontwikkelt moet je daar dus rekening mee worden. En dat is eigenlijk wat mensen bedoelen met dat de Wii meer voor spelplezier gaat terwijl bij de PS3 ook (ten koste van aandacht voor gameplay) veel aandacht naar graphics gaat. Daarom zijn PS3 games per definitie ook duurder.

En ja, er komt op de Wii ook ontzettend veel crap uit, maar dat is weer een ander verhaal en te offtopic om nu op in te gaan.
Onzinverhaal. Spelplezier wordt bepaald door de spelelementen en die worden bedacht door de designer van het spel. Elk spel heeft een groot aantal programmeurs en kunstenaars, hoe groter de scope van een spel, hoe meer mensen er in dienst moeten zijn om dat te maken. Maar een spel heeft meestal maar 1 designer. Je kunt dus niet zeggen dat er bij grote PS3/360/PC-games bezuinigd wordt op spelplezier omdat ze gamedesigners hebben moeten ontslaan om al die programeurs te kunnen bekostigen.
Eerst zeg je dat ik onzin vertel, vervolgens weerleg je mijn argumenten niet eens en kom je met uitspraken die gewoonweg niet waar zijn (een spel heeft maar 1 designer? Mijn god, die moet onmenselijk zijn!).

Leer eerst maar eens het verschil tussen een graphics designer (2d-/3d-artiest) en een game designer voordat je mij van onzin beschuldigt. Jij noemt artists/graphic designers blijkbaar kunstenaars (=geen officiele term), dan had je dus ook wel kunnen verzinnen dat mijn post er dus op neerkwam dat het aantal 'kunstenaars' ten koste gaat van het aantal programmeurs en vica versa. Dat was echter slechts een voorbeeld van het grotere plaatje, wat je blijkbaar ook niet begrepen hebt.

"maar ik blijf me erover verbazen."

En dat zal zo blijven, want ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je het volgens mij gewoon niet wil begrijpen?

[Reactie gewijzigd door Top-Rob op 28 oktober 2009 11:13]

Voor een hogere resolutie hadden ze dat direct bij de introductie van de DSi moeten doen... nu kan het niet meer. Meer rekenkracht heeft de DS niet nodig. De spellen vereisen dat helemaal niet.
Hoewel ik de DS een leuk apparaat vind, en er ondanks alle 'play' dingen er een aantal must-haves zijn die klassiekers zijn, vind ik de laatste tijd de resolutie echt een 'gebrek' de laatste tijd. Ik vraag niet om 200.000.000 polygonen simultaan, of S3TC/DXTC, sterker nog: ik vraag niet eens 3D, maar de resolutie mag wel wat hoger, naar mijn mening. Op dit moment zijn beide schermpjes lager dan VGA.

Het zal wel net zo'n punt zijn als waarom (goedkope) gamelaptops altijd bout resoluties hebben (1280*800 om te verhullen dat die GT260m eigenlijk de zoveelste re-incarnatie van de g92 is). De DS leent zich natuurlijk perfect voor méér dan 2 uur spellen, om heel eerlijk te zijn: langdurige fire emblem potjes waar je tussendoor het ding steeds in stand-by knalt tijdens een 40min-treinreis, 2x per dag 40 min, dan kun je 5 werkdagen fire emblem doen zonder hem bij te laden.

Stiekem vind ik het PSP scherm eigenlijk qua resolutie het minimum, en die slurpt zijn accu keihard leeg zodra het ding 3D gaat doen. 3D op de DS is natuurlijk van het software-emulatie-terwijl-je-een-voodoo-kaart-hebt Tombraider 2/3 niveau, low-poly en geen texture filtering (beetje PS1 haast), maar opzich acceptabel. Maar alsteblieft... WQVGA is toch wel het minimum waar je mee wegkomt nu, en dan bij voorkeur ook nog zuinig met de accu.
Je weet dat de PSP ook bij verre geen VGA is hè? Het is nog niet eens de helft van VGA.

De updates van de DS(i) zijn gewoon om te proberen nog zo veel mogelijk geld uit het concept te halen als mogelijk is voordat de echte opvolger uitkomt. Het is geen nieuw model, en resolutie/rekenkracht veranderen geeft gewoon te veel problemen met backwards/forwards compatabiliteit. Tevens is de DSi al iets sneller als de DS (extra rekenkracht wordt alleen gebruikt voor download titels).

De PSP Go is gewoon een PSP zonder UMD, mijn idee is dat Sony hem voornamelijk als test heeft uitgebracht om te kijken of ze voor de PSP2 nog een fysiek medium nodig hebben, of alles via de online-store kunnen doen.

Ik verwacht dat de eestvolgende echte opvolgers van de DS/PSP wel hogere resoluties mee gaan krijgen. Hopelijk krijgen we volgend jaar of het jaar daarna wat te zien van wat de volgende generatie ons gaat bieden.
480*277 is redelijk in de buurt van WQVGA. En ja, hoewel ik een PSP bezit, doe ik er niets meer mee. Mijn DS komt nog regelmatig uit de kast (ondanks dat het zo'n release geval is met verschrikkelijke schermen)
Voor de games die ik het leuks vind op de DS (2D/Topdown view, handgetekende RPG's) hebben helemaal geen hoge resolutie nodig.

Persoonlijk snap ik nooit dat mensen zo klagen over de graphics op de DS.
Als ik een spel met mooie graphics wil spelen, doe ik dat wel op me PC/Console.
Nintendo Nederland hoef je dat soort dingen niet te vragen ... Dat is puur een distributie kantoor. Nintendo of Europe zou wel op de hoogte moeten zijn.
Nintendo hoopte de DSi te beveiligen door het apparaat van firmware te voorzien die het kon upgraden, iets wat niet kan bij voorloper DS.
Waardoor de "piraterij"kaartjes makers hun firmware weer updaten.
Resultaat: Nintendo betaalt voor firmware-updates en de piraterij zal nog steeds bestaan doordat er altijd nieuwe firmware gemaakt wordt.
Frappant idd dat er nu al weer een revisie is. Ik ben stiekem wel blij dat ik er nog geen heb. Denk verder dat de DSi verkopen pas omhoog gaan als er echte DSi software komt buiten DSWare. Nu is het verschil met de DS Lite zo klein dat men simpelweg geen behoefte heeft.
En voor 80 dollar koop je een DS-Lite op DealExtreme (perfect werkende refurbished). Dus nog effe geen DSi hier.
Mag ik de eerste zijn die dit gerucht een fabeltje noemt? De DSi is nog zo nieuw dat het waanzin zou zijn om nu alweer een nieuwe versie op de markt te zetten.

Ik denk sowieso dat de DSi het laatste model van deze generatie van de DS is. De opvolger van de DSi zal eerder een DS 2.0 zijn of zo, met compleet andere specs als het huidige model.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True