Nintendo: DSi-ontwerp bevatte oorspronkelijk twee DS-cardslots

Nintendo had oorspronkelijk bedacht de DSi, de derde iteratie van de gamehandheld, uit te rusten met twee slots voor DS-kaarten, zo blijkt uit een vraaggesprek op de site van Nintendo over de ontwikkeling van de DSi.

Volgens Masato Kuwahara, hardwareontwikkelaar bij Nintendo, werd tot de toevoeging van een extra DS-cardslot besloten naar aanleiding van gebruikerswensen en interne verzoeken voor de feature. Het uiteindelijke ontwerp bleek, ondanks het weglaten van het GBA-slot, echter te groot geworden en drie millimeter dikker dan de DS Lite. De eerste reactie van Satoru Iwata, hoofd van Nintendo, bij het vasthouden van het initiële DSi-ontwerp was dan ook: “Het is zo groot!”. Doordat het ontwerp aangepast moest worden, liep de ontwikkeling van de DSi vertraging op. Uiteindelijk werd op verzoek van Shigeru Miyamoto, gevierd gameontwikkelaar bij Nintendo, besloten het extra DS-slot in te ruilen voor een sd-kaartsleuf.

Ook werd het geluid bij de DSi aangepakt, aangezien dit bij de DS Lite onder de maat presteerde. Door de geluidschip te vervangen door een beter exemplaar heeft men dit verbeterd, zo claimt Nintendo. Het verwisselen van de zes gaatjes voor de luidsprekers bij de DS Lite door een enkele sleuf bij de DSi diende echter alleen een esthetisch doel. De Nintendo DSi wordt op 3 april in Nederland uitgebracht.

Nintendo DSi sd-kaart

Door Pieter Molenaar

22-02-2009 • 15:58

60

Reacties (60)

60
59
17
5
0
6
Wijzig sortering
Die sd kaartsleuf is idd een beter idee, ik zou niet weten waarom je 2 slots voor gamecardriges zou willen :P
Twee sleuven stellen ontwikkelaars in staat speciale features te bieden wanneer je twee spellen van dezelfde ontwikkelaar koopt. Dit principe is ook al gebruikt door Konami op de MSX en door Bandai op de Super Famicom middels de Sufami Turbo.
En op de DS zelf, waar speciale content werd vrijgespeeld soms als je ook een bepaalt gba spel had van de zelfde ontwikkelaar als het DS spel dat je speelde. Zat geloof ik o.a. in pokemon Diamond/Pearl. Dan kon je pokemon overzetten. Maar ook in spellen werd zo een bonus lvl unlocked.
Tijd terug was er een gerucht dat Dragon Quest IX twee cards groot zou zijn. Geeft toch te denken ;)
Als je 2 favoriete games hebt? ;)
makkelijk voor af te wisselen tussen 2 games op vakantie vb.. moet je niet apart zakje voor hebben.

Of voorbeeld spel wat jij graag speelt & uw lief..
of je koopt een m3 real en je zet op 1 kaartje 30 games zodat je ze niet rond hoeft te zeulen (hierboven volgensmij ook genoemd)

helaas zijn die dingen bij de nederlandse wet illegaal aangezien je zelf geen backups mag maken van software zonder dat je daar nadrukkelijke toestemming voor hebt van de auteur.

(je zou bijvoorbeeld in nederland wel een cartridge kunnen kopen om die vol te stouwen met gedownloade/geripte muziek en films)
helaas zijn die dingen bij de nederlandse wet illegaal aangezien je zelf geen backups mag maken van software zonder dat je daar nadrukkelijke toestemming voor hebt van de auteur.
En wat als je alleen ROMs met die dingen gebruikt die public domain/open-source zijn?
Geef me eens 30 public domain/open-source roms...
Vergis je niet, de Nintendo DS homebrew-scene is ERG groot. Kijk maar eens op dev-scene.com, alleen hier vind je al meer dan 230 homebrew applicaties en games voor de Nintendo DS. FTP servers, IM-, IRC- & email clients, drummachines, organizer apps, mp3 players, RPG's, shooters, puzzelgames.... Ga zo maar door..
bijvoorbeeld lemmings :)

de eerste 2 uitgaven van het spel + alle kerst edities zijn te krijg als homebrews
En lemmings is abandonware waar het auteursrecht van verlopen is?
en lemmings voor de DS is waarschijnlijk een volledig gereverse engineered progsel?

net als openTTD..
Anoniem: 156294 22 februari 2009 16:20
Kan je nou ook muziek afspelen als hij dicht is?

De volgende versie zal ook wel een GPS hebben en waarschijnlijk een telefoon functie

Dan heb je een super goedkope alleskunner.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 156294 op 28 juli 2024 03:44]

leuke is, dankzij de homebrew scene heeft elke DS behalve de DSi nu al mogelijkheid voor GPS functies.

een paar homebrewers heeft een gps programma gemaakt, en het team dat de m3 heeft gemaakt heeft geholpen een kaartje te maken voor in het gba slot waar een gps ontvangertje in zit.

telefoon is theoretisch al mogelijk in de vorm van voip (zit al iets dergelijks in de multiplayer functies van sommige spellen, ik dacht pokemon en metroid al wordt het niet echt geadverteerd)
en een gba-slot dongel maken voor de DS lijkt me ook niet onmogelijk, waardoor je overal kan bellen.
Alleen zit er in de DSi ( nieuwe ) GEEN GBA slot meer
dus past de GBA dongLE ook niet
Hoe kan je dan de oude (GBA) spellen draaien op de DSi? Ik vond het op de DS al een gemis dat het niet de grote cartridges (van de color etc.) kon draaien.

Zijn de spellen van de DSi wel anders dan de DS (aangezien het maar een kleine update is, lijkt het me van niet).
er wordt rondgefluisterd dat via de SD slot, en de verbeteringen in de DSi, het mogelijk wordt om een soort "virtual console" te maken voor GBA games.
en dat nintendo dus voor €5 ofzo GBA games gaat verkopen via DSiware, die je vanaf je SD kaartje speelt.

en er is wel degelijk verschil tussen DS en DSi spellen.
ten eerste krijg je meer mini-apps(zoals kladblokjes en dergelijken, die er voor de oude DS alleen als homebrew zijn), daarnaast eyetoy-stijl spelletjes die je speelt met behulp van de camera.(allemaal via DSiware)
ook zullen sommige nieuwe gewone DS spellen gebruik maken van de snellere CPU(ja spellen kunnen de arm9 van de DSi iets overclocken) meer geheugen, en de camera om extra functies mogelijk te maken.
Maar als je die GBA games al hebt, ga je niet nog eens €5,- betalen! Maar nu kun je natuurlijk ook bewijzen dat je hem hebt: de camera. ;)
Dat kan dus niet meer.
Maar je kunt de spellen van de DS toch wel op de DSi spelen?
De spellen van de DS kunnen gewoon op de DSi

Het scherm van de DSi is 17% groter maar de resolutie blijft hetzelfde zodat de DS games er gewoon in kunnen
De DS spellen wel, de GBA spellen niet meer
GB(A/C) is dood en begraven. Je kan moeilijk van Nintendo verwachten dat ze die spellen eeuwig blijven ondersteunen.
Nee, over vijf jaar worden die games downloadeble en mag je er opnieuw voor betalen, zie Virtual Console, GBA NES-classics en ga zo maar door.
Anoniem: 290609 @9071022 februari 2009 18:27
Niks dood,alleen op de dsi geen GBA games denk ik...
GB,GBC kun je perfect emuleren op de ds...Alle roms voor GB en GBC is in totaal ongeveer 310MB(geen buitenlandse roms meegerekend zoals Japan Korea etc)
Krijg je makkelijk op een dsi sd-kaartje....Alleen GBA heeft genoeg ram geheugen nodig,
wat niet aan boord zit bij ds....met een ez 3-1 kaart kan dit wel perfect op de ds(lite) in slot2...Dat vindt ik toch een groot gemis op de dsi...Ik persoonlijk zou hem niet kopen, ben blij met mijn dslite....wacht wel tot er een echte doorbraak komt met een nieuwe handheld.... :9
Of ze draaien door. Twee schermen, twee camera's, twee cartridge slots. Vind de DS wel een mooi apparaatje (heb er zelf geen), maar de DSi hoeft voor mij niet zo. Iets te veel poespas die ik mezelf niet zie gebruiken, met wat andere bijkomstige nadelen.
Dat tweede scherm wordt nu bij de DS heel slecht gebruikt. Bij bijvoorbeeld Mario kart zie je alleen maar een plattegrondje. Bij andere spellen zie je bijvoorbeeld alleen de opdracht.

Het nut van 2 camera's zie ik ook niet zo. Kan je een foto van je zelf en tegelijk van anderen maken? :P
Das anders best makkelijk hoor, om te weten waar je heen moet na een bocht :+
Wat wilde je anders doen met een 2de schermpje? Je ogen kunnen zich maar op 1 plek tegelijk concentreren...
naast plattegrondje/inventory is het vaak ook een stuk bediening, metroid prime hunters bijvoorbeeld, of Mario64, waar het als analoge stick werkt.
Dat is nogal subjectief, ik speel meestal Simcity DS ed. en daar worden beide schermen prima gebruikt.
Ik vind het een melkkoe. Dat ze een verbeterde versie uitbrengen, alle respect voor.

Maar mensen die een DS hebben en een nieuwe game willen spelen die een camera vereist zijn zo verplicht 150 euro neer te leggen voor een DS met amper meer functies.

Als ze nu eens een dubbel zo krachtige DS uitbrachten, dat zou recht op bestaan hebben...

Net gelijk de PSP third edition, melkkoe.
Deze DS heeft echter wel 8 keer zo veel RAM.
(Van 4 naar 32mb)
‘Maar’ 4× meer: 16 MB i.p.v. 4 MB.
De 1e CPU kan max. op 133 MHz draaien i.p.v. 67 MHz.
Dat omdat hij ook met een grotere, meer veelzijdige firmware uitgerust wordt, die qua functionaliteit een beetje 'mini-wii' is. DWZ: er zijn kanalen voor. Daar komt de SD-kaart ook in het spel.
Anoniem: 168448 22 februari 2009 16:07
"Hij is zo groot" wat een onzin weer, de helft van de binnekant van de DS is leeg ;-)

Denk eerder dat een 2e kaart ies te makkelijk kan zijn voor toekomstige hackers ;-)
denk dat een sd kaart daar veel makkelijker voor is, omdat bijna iedereen tegenwoordig wel een kaartlezen hebt en daar zo dingen op kan zetten. Terwijl je een dscard die gehackt is nog moet zien te krijgen ergens, die zijn niet zomaar te downloaden
Het het "SECURE" digital he? die standaard heeft meer mogelijkheden dan een mini-floppy disk he?
in hoeverre denk je dat 'secure' echt 'secure' is? ;)
@Koppa:
"Hij is zo groot" wat een onzin weer, de helft van de binnekant van de DS is leeg ;-)
Denk eerder dat een 2e kaart ies te makkelijk kan zijn voor toekomstige hackers ;-)
Die opmerking van Iwata sloeg op het ontwerp waar ze nog vasthielden aan twee DS-slots. Kan me daar wel wat bij voorstellen. Een DS-card is flink groter dan een SD-card.

Edit: link

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 28 juli 2024 03:44]

Yep, dit kan dan potentieel meer vulnerabilities opleveren die kunnen gebruikt/misbruikt worden om te hacken, omdat deze interface vermoedelijk anders wordt aangestuurd dan een standaard DS cartridge.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 42901 op 28 juli 2024 03:44]

Het is nu al super simpel koop een m3 real op internet.
Stop er een micro sd kaart in en stop de m3 in je ds game slot, daarna je kan alles doen wat je wilt van spelletjes tot homebrew. (gebruik het zelf voor roms zodat ik niet met 30+ van mijn games hoef te slepen maar alles gewoon op 1 kaartje staat)
Dat zal op de dsi niet veel anders gaan, misschien dat er een speciale editie voor komt.

Ik vind het wel jammer dat ze hem nog kleiner willen hebben.
Ik krijg met de huidige ds lite na een uur of twee al kramp in mijn handen daar zouden ze wel eens iets aan mogen doen.

Ik zie ook niet helemaal het nut van 2 gameslots maar dat zal wel aan mij liggen. :Y)
Ik heb nog een klassieke DS, en naast natuurlijk de helderheid van het scherm (of het gebrek daar aan), vind ik juist wel dat hij iets kleiner mag zijn. Metroid Prime: Hunters speelt niet 100% gemakkelijk omdat ik met mijn rechterduim niet alle kanten van het touchscreen goed kan bereiken zonder dat ik het volle gewicht + mijn eigen druk volledig op mijn linker hand laat rusten. Makkelijker zou zijn als hij minder breed was waardoor ik met mijn rechter hand ook nog steun kan bieden én het scherm met de duim kon bedienen.
Sowieso raar dat ze geen MicroSD(HC) gebruiken voor games. De games zijn zo duur dat dat er makkelijk vanaf kan, en die kaartjes zijn ook nog es 4x zo klein. Bovendien is het een wereldwijde standaard en zijn readers dus goedkoper.

Er passen dan wel 8 slots in de DSi :)

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 28 juli 2024 03:44]

Trouwens in het geval van de DSi gaan ze dat dus doen. Die games (DSiWare) kan je met je DSi Downloaden en op je SDHC kaart zetten.
Dan zou een kopietje maken wel extreem eenvoudig worden?
Dan zou een kopietje maken wel extreem eenvoudig worden?
Hoezo? Bij PC's hebben ze daar ook allerlei truuks voor, terwijl een dvd'tje kopiëren in beginsel ook extreem eenvoudig is.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 28 juli 2024 03:44]

Is het nu ook al, gewoon zo'n flashcard kopen voor 10 dollar van dealextreme.

MAAR, een heleboel van mijn broertjes vrienden, allemaal rond een jaar of 12, hebben allemaal zo'n flashcard voor hun ds. Het moeilijkste blijkt te zijn om de goede emulatiesoftware te vinden/installeren en daarna goede roms te vinden zonder allerlei virussen te downloaden met limewire (jah, dat gebruiken kinderen nog jah).

en dat probleem blijf je hebben met (micro)sd-kaartjes.
Maar iets kopen schrikt toch nog wat mensen af.
Naar mijn ervaring zit er dus meestal geen cd bij. en als je tegen iemand zegt "het is op internet te vinden", dan heeft de gemiddelde niet-tweaker geen flauw benul waar ze moeten beginnen met zoeken, het zou je nog verbazen dat de helft van de mensen zich nog niet eens kan bedenken dat google een goed startpunt zou kunnen zijn. En de mensen die wel google weten te vinden kunnen dan nog steeds niet de goede software vinden, en als ze iets vinden, hoe kunnen ze dan weten of het veilig is om dat te installeren. Het type website waar deze software te vinden is ziet er meestal niet bepaald betrouwbaar uit.
Dit heb ik een lange tijd geleden al ergens een keer gezegt.. en zeg het wel nog een keer.. Tenzij er "echte" games op uit komen die je NIET kunt spelen op de andere DS' (snijden in hun eigen vingers) zal deze lang niet zoveel verkopen als de andere DS-en..

ik wacht wel op de échte volgende generatie DS.. / Gameboy. (daar wacht ik al jaren op... )
Ik denk dat dit apparaat niet primair is bedoeld voor de mensen die al een DS hebben maar voor de mensen die er nog geen hebben.
Of waarvan de DS versleten is. Ik heb m'n neefje een jaar geleden een DS lite gegeven en die is nu wel zo'n beetje gaar, scharnier kapot, schermpje bekrast, paar keer laten stuiteren en voedselresten op de meest onmogelijke plekken, deze zomer krijgt ie een DSi. :)
Zoals... de DSiware games? Kan je toch echt alleen op de DSi gebruiken. Gebruiken onder andere de camera's, en de extra power. Ook binnen algemene spellen zullen er wel wat DSi only opties komen.
Ach... meer dan 1 slot voor een M3 of R4 o.i.d. heb je toch niet nodig... :+
Heb hem al gezien, een vriend van mij heeft hem uit Hong Kong :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.