Flower

Bloemblaadje

In Flower ben je een bloemblaadje. Dat klinkt heel zweverig en dat is het ook, letterlijk en figuurlijk. Je bent echter wel een opstandig bloemblaadje, een bloemblaadje met een missie. Je neemt het op tegen de grote, boze buitenwereld, in dit geval een grauwe industriestad die al het plantaardige leven in de verre omtrek om zeep helpt.

Getest op: PlayStation 3 (PlayStation Network)

Je start op een dorre weide, waar je de andere bloemen één voor één nieuw leven inblaast. Van elk bloemetje dat je tot leven wekt, krijg je een blaadje mee en zo zweeft er al snel een veelkleurige sliert bloemblaadjes achter je aan, door het steeds groener wordende landschap. Er wordt daarbij niet veel duidelijk gemaakt over het verhaal in het spel. Er wordt geen woord gesproken en er is geen enkele tekst te zien, zelfs niet in de interface. Tijdens het spelen is er geen hud en ook het menu, waarin je uit de verschillende missies kunt kiezen, is tekstloos. Aanwijzingen krijg je dan ook nauwelijks, je zoekt het maar uit. Het spel is gelukkig intuïtief genoeg. Je hebt ook niet veel nodig, je bedient het hele spel met welgeteld één knop van de PlayStation 3-controller. Welke? Dat mag je zelf uitmaken. Het doet er namelijk niet toe welke je indrukt, ze geven allemaal hetzelfde resultaat; je bloemblaadje schiet ermee vooruit. Sturen doe je niet met de vertrouwde pookjes op de controller. Nee, Flower maakt gebruik van de bewegingsdetectie in de Sixaxis-controller, en goed ook. Door de controller te kantelen kun je links, rechts, omhoog en omlaag sturen, en met die ene knop geef je dus gas.

*Zones

Het spel bestaat uit welgeteld zes levels. Elk level is ingedeeld in zones en je kunt pas verder als je een zone geheel tot leven hebt gewekt. In elke zone zijn speciale bloemen te vinden, met een gekleurd aura er omheen. Ze zijn vaak in een groepje of patroon opgesteld, meestal in een cirkel. Die bloemen moet je zien te raken, wil je verder kunnen naar een volgende zone. De overige bloemen zijn alleen aankleding. Ze zijn er om je staart langer te maken en om muziek te maken, want elke bloem die je raakt, geeft een toon weer die past in de stemmige pianomuziek op de achtergrond. In de latere levels kun je met je blaadje meer bewerkstelligen, zoals windmolens in gang zetten en lampen laten branden. Dat allemaal met als doel om in het laatste level de duistere stad weer tot leven te krijgen, met de stroom die je zo opwekt.

Inhoudsopgave