Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 67 reacties

De reden dat Sony de voice-chat heeft verwijderd uit publieke delen van Playstation Home, is mogelijk dat Sony problemen had gebruikers te beschermen tegen vloekende mensen op het sociale netwerk.

PlayStation Home-logoEen journalist van Gamer.Blorge schreef deze week dat Sony voice-chat in Home sterk heeft beperkt. In de testfase van het sociale netwerk kon overal vrij gepraat worden. Home werkt met dynamische voice-chat, wat wil zeggen dat gebruikers andere gebruikers beter kunnen verstaan naar mate ze dichterbij deze persoon staan in de virtuele wereld. Hier komen de volgens Blorge niet op te lossen problemen vandaan; het zou te lang duren voordat een gebruiker buiten bereik van een andere gebruiker komt. Hierdoor is het moeilijk om weg te lopen bij een scheldende gebruiker. Bovendien overstemde het geluid van pratende mensen het geluid van filmpjes die gebruikers in de Home-omgeving bekijken.

Door de maatregelen die Sony genomen lijkt te hebben, is het niet meer mogelijk om in publieke ruimtes te voice-chatten. Dit kan echter nog wel in privé-omgevingen, zoals het eigen 'Home' van een gebruiker en in clubs waar een gebruiker lid van is. De beperking is niet officieel aangekondigd door Sony, dus de vraag of de wijziging permanent is, blijft vooralsnog onbeantwoord.

Playstation Home omgevingen Playstation Home omgevingen Playstation Home omgevingen Playstation Home omgevingen Playstation Home omgevingen
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (67)

Ik neem aan dat dit artikel geschreven was voordat dit artikel (onderste paragraaf) uit was.

Reden was niet vanwege de abuse, hoe wel dat voor de meeste voor de hand lag. Het ging om een technische reden. Waardoor het tijdelijk werd uitgeschakeld.

[Reactie gewijzigd door Besu op 26 december 2008 23:08]

Fijn zo een speculerende journalist cq. blogger.

Nu even wat feiten;

- Tijdens de gesloten beta is de voice chat er meerdere malen uit gehaald ivm. technische problemen met het dynamische bereik en het totaal niet werken van bepaalde bluetooth/usb audo devices.
- De publieke voice chat in tijdens de open beta in veel gevallen extreme lag veroorzaakte.

Als je dan toch gaat speculeren lijkt het me eerder dat gezien de grote login problemen tijdens de launch van de open beta het gewoon een performance overweging is geweest.
Mensen samples op laten nemen en dan ban je ze, of zie ik het verkeerd? Want nu is iedereen de dupe van wss een paar mensen maar.
Ik denk dat Sony wel betere dingen te doen heeft dan een beetje scheldende mensen op te gaan nemen om ze te kunnen bannen van Playstation Home omgeving. Ik denk dat Sony met de beslissing om voice chat verwijdering uit de publieke ruimtes een juiste beslissing gemaakt hebben.

Nu weet ik niet precies hoe Playstation Home precies werkt, maar misschien dat Sony nog wel kan toelaten om in de publieke ruimtes wel gewoon je vrienden uit je vriendenlijst verstaanbaar kunnen maken in publieke ruimtes.
Ik heb ook wel betere dingen te doen dan zielige figuren bannen van gameservers, maar toch besteed ik er tijd aan.
Iets totaal niet meer mogelijk laten zijn is de simpelste oplossing en niet de beste.
Ze zouden ook een systeem kunnen implementeren waarbij de gebruikers iemand voor een dag kunnen bannen met een vote, dat zou al een veel betere oplossing zijn.
gewoon een mute knop inbouwen of gewoon enkel spraak van bekenden toelaten via een vriendenlijst, als een vreemde dan iets wil zeggen, moet hij maar eerst toelating vragen
dat zou niet echt goed werken, ik vind de huidige oplossing beter, want soms was er gewoon niets te verstaan omdat er zo veel mensen door elkaar pratte, en dan kan je wel onbekenden gaan muten, maar dan moet je ze weer un-muten als je bij een club of in je eigen space bent, dus dan vind ik het op deze manier makkelijker werken
Ik denk dat het toch wel een aanzienlijk deel is dat misdraagd.
Dit komt door de annonimiteit . Het ver van mijn bed gehalte. Het ontbreken van gevolgen. In real life gedragen ze iig niet zo omdat dat wel gevolgen heeft.
Op Gamasutra is daar een article over om als dev die dit ongewenste fenomeen enigzins bij te sturen dmv 'n aangepaste online feature die dit gedrag juist ontmoedigd voor het online gedeelte van games.
beperkte toegang? Iedereen kan er nu op, niks beperkte toegang! Het beperkte amusement is wel een punt maar heeft enkel te maken met content. Als Sony de content gevoelig uitbreid wordt Home echt wel een dikke hit. Wat me opvalt aan Home is dat er altijd wel mensen rondlopen. Als Home niet zou aanslaan zou het al snel leeg gelopen zijn. Het grote voordeel aan Home is dat het gewoon gratis is. Vind je het maar niks dan geef je er tenminste geen geld aan uit.
godverklotenondemiljaardedju! Vloeken is goed voor de gezondheid, want het is een instant uitlaatklep voor frustraties! Het geeft taal kleur!

En er is een groot verschil tussen kinderlijk gezever, mensen zomaar uitschelden en echt eens een stevig potje vloeken. En kom nu niet met het argument "God ziet mij, hier vloekt men niet".

online vloeken gebeurt sneller? Hier in Vlaanderen wordt er in het gewone leven anders niet naast gevloekt. en maar goed ook, want vloeken werkt louterend.
Oh,
Nouja het gaat er niet om of je vloeken principieel verkeerd vindt.
Het gaat er gewoon om dat lang niet iedereen er op zit te wachten dat er constant van dat geschreeuw en gevloek door je speakers klinkt. Op een gegeven moment is dat gewoon irritant.

Het is overal in de wereld gewoon hetzelfde. Overal in elke publieke ruimte is er wel ergens iemand die het zit te verzieken. In games zitten mensen te vloeken, cheaten, of ander gedrag dat het spelplezier bederft. In het openbaar in het echte leven heb je iets soortgelijks, maar als het me dan niet aanstaat kan je nog proberen de ander te vragen om het eventjes in te houden. Maar in games? Zo, dat gaat maar door en door en door en door....
Dan wil je dus eigenlijk helemaal geen game waarin als centraal element is ingebakken dat je met elkaar kan praten via voice chat. Afhankelijk van de soort game kan je vaak de text-chat nog wel een beetje negeren. Althans, het breekt niet echt in op de game als er gevloekt wordt. Maar stel je voor, lekker bezig met gamen, en dan klinkt dat getier door de speakers :X . Ook niet leuk voor je medebewoners...

Ik vind het niet meer dan logisch van Sony :)
Buiten dat, ik ben zo religieus als een 500.000.000 jaar oud rotsblok en mensen die in sprookjesboeken geloven en meer van dat soort zeer vreemde verschijningen (Maria die zwanger werd van de grote leegte) neem ik sowieso niet serieus en laat ik al helemaal de wet niet voorschrijven wat ik wel en niet mag doen, dat doen ze maar in de kerk bij hun soortgenoten, dus wij vloeken (zoals religieuze zoogdieren opmerken), vrolijk verder en ik neem er persoonlijk, totaal geen aanstoot aan.
Net of die onschuldige vloekjes het enige zijn dat mensen online roepen.
Vloeken met ziektes gebeurd ook erg veel, vind je het dan nog steeds gezond en het leven kleur geven...?
Het vloeken met eender welke woorden is niet beter of slechter dan met anderen. Of geloof je nu echt dat als je kanker zegt dat je deze ziekte over iets of iemand afroept? Magisch denken, heet dat.

In ieder geval; Sony doet er goed aan gewoon de range wat aan te passen. Ik vraag me af of ze het cocktail-party problem bij Home ook opgelost hebben. Wat als er 10 pubers naast elkaar staan te schelden. In het echt kun je je gehoor focussen van de een naar de ander. Dat kan in virtuele omgevingen ook wel bijv. door independent component analysis, maar dat zit er waarschijnlijk niet in.

Toch een mooie testomgeving zo'n virtuele wereld met sprekers en luisteraars. Leuk!
Want vloeken in het echte leven gebeurt niet 8)7
Als iemand in het echt vloekt, kan ik er wat van zeggen en als zo'n 10-jarig jochie blijft vuilbekken, dan krijgt hij een oorveeg. (Bij wijze van spreken)

Het probleem is dat on-line er domweg er vaak geen consequenties verbonden zitten aan gedrag.

On-line is het juist een sport voor sommigen (m.n. tieners) om de grenzen op te zoeken. Kan me voorstellen dat een groot gedeelte van de andere gebruikers daar niet op zit te wachten, en dat Sony er niet op zit te wachten om als surrogaat-opvoeder te moeten optreden.
wil je dat gevloek stimuleren dan?

vloeken online gebeurt sneller dan in het echte leven, omdat de mensen niet bang hoeven zijn voor iemand anders

online zijn ze meteen "stoer"
wat is er zo slecht aan vloeken dan? ;)
als jij kinderen hebt en je komt thuis van werk. Hoor je je kinderen zomaar vloeken. En dan vraag je van waar heb je dat dan geleerd? ja van playstation home.
En dan voed je ze op door te zeggen dat ze die woorden niet meer mogen gebruiken.
Jij laat ze zeker eerst een voetbal door de ramen van de buren schieten, vuurwerk door de brievenbus gooien, auto's bekrassen, etc.. en gaat daarna pas vertellen dat dat niet mag?
Die van mij is nog veel te klein om nog enig besef te hebben van een spelcomputer maar dat neemt niet weg dat IK me er wel aan kan ergeren dat mensen lopen te schelden (niet alleen via de voice maar ook gewoon via de chat functie).
Het is nogal iets anders als dat je het opzoekt door bv GTA IV te gaan spelen of dat je er op een publieke lokatie ongevraagd mee geconfronteerd wordt. In real life wordt je in het winkelcentrum ook niet zonder aanleiding uitgescholden over het algemeen. Alleen al omdat men over het algemeen het lef niet heeft.
Waarom? Ze kunnen zich beter afreageren door eens stevig te vloeken dan door bushokjes kapot te slaan of zo, of alles opkroppen en als de frustraties er dan een keer uitkomen echt grove dingen doen.
Opvoeden houd niet op bij enkel te zeggen wat ze niet mogen doen. Aanmoedigen haalt ook frustraties weg. Mensen vinden het in het algemeen leuk om te horen dat ze iets goed hebben gedaan.

Frustraties ontstaan omdat mensen het idee hebben dat er niks meer meezit. Als je dus het tegendeel kan bewijzen ben je er al bijna.
Je kan ook gewoon tot tien tellen en je inhouden en gedragen als een normaal persoon.
Vloeken danwel slopen van dingen is nergens voor nodig. Ieder mens is in staat zichzelf in bedwang te houden en als goed fatsoen zou iedereen dat ook horen te doen.
Zomaar vloeken is nergens voor nodig alhoewel ik het zelf ook best af en toe doe. Zeker als je je kleine teen tegen een tafelpoot stoot ofzo ;( ;)
ja, want jij zit te wachten op een tiener/puber die de grote jan wat wil uithangen...
dat vloeken en kinderachtig gescheld merk je vaak in online games. Vooral als het van die publieke plekken zijn, waar iedereen mag komen.

Ook binnen je eigen teamspeak (private) channels gebeurde het veel.

Wel goed dat ze het zo oplossen, iedereen straffen die vloekt is onbegonnen werk!
Is dit niet opgevallen in de Home (closed) Beta dan? Beetje raar :s

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 26 december 2008 11:13]

Wat me wel opgevallen in de Beta is dat ik helemaal niet zit te wachten op het geklets van anderen. Ik wil het aan/uit kunnen zetten en een friends only list kunnen maken.
Dit IS de Home Beta.....
Als ze het eruit halen kan ik dat best begrijpen, maar laten ze dan ook de mogelijkheid geven dat je met meerdere mensen prive kunt praten in de "phone call" gedeelte.
Ik vind dit maar een vreemd verhaal. Nergens heb ik gescheld gehoord. Een enkeling die harde muziek aan had staan, dat wel, maar nergens gevloek. Deze voice-chat functie (vooral in openbare ruimtes) was júist een uniek pluspunt voor Home.

Nu start ik bijna geen PS Home meer. Doelloos rondlopen, en per (digitaal) toetsenbord alles intypen is lastig en niet leuk.

Ik wil voice-chat terug!!

[Reactie gewijzigd door Dabrezzeman op 26 december 2008 11:16]

Klopt wel in de eerste paar dagen kwam je van alles tegen in de voicechat maar niks wat er thuis hoorde. Vandaar dat ik zelf de functie uit heb gezet in de settings. Ik typ sowieso liever anders heb ik geen smilies :-( !!!!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True