Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 63 reacties

Sony Computer Entertainment heeft bekendgemaakt dat online platform PlayStation Home eind maart 2015 offline zal gaan. Het bedrijf stopt per november met het toevoegen van nieuwe content. Gebruikers krijgen geen vergoeding voor reeds gedane aankopen.

Op 31 maart 2015 komt er een einde aan PlayStation Home, zo maakte Sony vrijdag bekend. Het in december 2008 verschenen online platform krijgt voorafgaand aan zijn sluiting nog enkele gratis contentpakketten. Hiermee wil Sony trouwe gebruikers van het platform tegemoet komen. Het bedrijf stopt per 12 november 2014 met het uitbrengen van nieuwe content. Europese gebruikers kunnen die content tot en met 3 december downloaden.

Sociaal online gaming-platform PlayStation Home ging in december 2008 van start op de PlayStation 3, en trok in de jaren daarna volgens Sony enkele tientallen miljoenen gebruikers, die er een levendige online omgeving van maakten. Sony wijst er met betrekking tot de reden van de sluiting naar dat 'het landschap verschoven is', waarmee het concern waarschijnlijk bedoeld dat platformen als Home verouderd zijn. Het bedrijf zal aankopen van gebruikers niet vergoeden. Ook zijn er geen plannen om PlayStation Home voort te zetten of opnieuw op te starten op de PlayStation 4.

Playstation Home omgevingenPlaystation Home omgevingenPlaystation Home omgevingenPlaystation Home omgevingen

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (63)

Nou zit Sony in de hoek waar wat klappen vallen, maar of duurzame klanttevredenheid (en langdurige merkentrouw) niet te verkiezen is boven de snelle bezuiniging op de korte termijn?

Eénmaal verloren klanten terugwinnen is op termijn véél duurder, als je daar weer een miljardencampagne tegenaan moet smijten...

Als het nog veel gebruikt wordt, schop je wel tegen aardig wat schenen, 'verouderd' platform of niet.

En wat wordt het alternatief dan?

[Reactie gewijzigd door Ramzzz op 28 september 2014 11:23]

ik denk juist dat het niet veel gebruikt word, ze verdienen er niet meer aan. Als het echt veel gebruikt zou worden, zouden ze ook niet stoppen.

Ik heb het in het begin wel eens geprobeerd, en jaren later weer. Maar het was niets voor mij. Een beetje rondlopen met je avatar (die je dan leuk kon aankleden enzo) en dat binnen HOME een paar games spelen en previews/reclame zien. En beetje chatten met anderen die rondlopen. Ik zag er geen toegevoegde waarden in voor de PS3
Hoor jij ooit nog mensen over PlayStation Home? Nee. Is het een succes? Nee.

Het gaat nooit wat worden en dit was ook al vrij duidelijk in het feit dat PlayStation Home niet is te vinden is op de PlayStation 4.
Dit was een feature/ plan van niks.
Wel waren er wel weer meer dan miljoenen mensen online in ''HOME''

Maar ja uit eindelijk was dit geen succes op het einde....
Meer dan miljoenen? Miljarden dus?
Nee :). Probleem dat miljoenen niet eenduidig is. Als je het kleinste aantal miljoenen neemt, is dat 2.000.000. Dus 2.000.001 kun je ook interpreteren als als meer dan miljoenen ;)
Beetje dom net nu VR-glasses weer in opkomst zijn (en dus zoiets als HOME een perfecte toepassing er voor kan vormen).
Inderdaad, dat dacht ik ook! Laat het voor de PS3 zoals het is, dan kost het je alleen wat netwerk capaciteit, maar je houdt tevreden klanten die het wel houden.

En bouw het dan ondertussen verder op de PS4 en breng het uit als iets wat alleen werkt met de nieuwe VR bril, die nu bekend staat als Project Morpheus. Home is perfect hiervoor.

Maar het is niet de 1e keer dat Sony functionaliteit uit hun playstation sloopt. Daarom voor mij geen console meer. Heb nu een krachtige pc in de woonkamer die beter is dan de PS4, samen met de Oculus Rift is dit een veel betere oplossing.
Netwerkcapaciteit is niet het enige wat moeten ze moeten doen om Home in de lucht te houden. Denk verder nog aan de servers draaiende te houden (en dat zullen er vast geen 2 zijn), onderhoud daarvan en nieuwe contracten met maatschappijen om hun spullen te promoten in Home (dat moet natuurlijk ook allemaal gemaakt worden en waarschijnlijk is het niet zo winst gevend als gedacht/gehoopt).

Ontopic: Home 2 keer aangezet - 1 keer een kek "running-man" dansje gemaakt met een groepje mensen op het Home plein en de andere keer getracht me Home aan te kleden... Ging hem niet meer verder voor mij worden.
Als bijna niemand het gebruikt zal dat wel meevallen.

Mochten inderdaad miljoenen mensen het gebruiken dan kan het inderdaad misschien tegen vallen. Maar dan heb je dus ook miljoenen gebruikers tegen je die teleurgesteld zijn dat ze het niet meer kunnen gebruiken.

Ik snap sony, ik dacht altijd dat al die verkoop van content ze juist ontzettend veel winst opleverde. ZIe ook dit artikel uit 2009.

http://www.gamer.nl/nieuw...ereert-aanzienlijke-winst

Edit: overigens is m'n PS3 kapot, dus het maakt mij niet meer uit en gebruikte het ook weinig, maar door dit soort acties van Sony jagen ze telkens weer mensen weg.

[Reactie gewijzigd door trion75 op 28 september 2014 13:11]

Ja, want mensen zullen een PS3 kopen om in PS Home rond de kunnen rennen.

Al dat gezever over Sony dat content (Wat überhaupt niets heeft te zoeken op een gameconsole) 'eruit sloopt'.

Het feit dat ze afscheid nemen (of genomen hebben gezien het niet op de PS4 zit) heeft maar één reden: Er wordt niet of nauwelijks gebruik van gemaakt.

Dan is het dus niet rendabel genoeg om de servers up and running te houden.

Sony zijn/haar goed recht.
Of je laat mensen gewoon betalen voor ps home, als ze het willen spelen. Ik vind ps home wel grappig maar om het nou uren te spelen is ook saai.
Het geheugen word gedeeld door CPU/GPU enz in een Xbox One, dus zeggen dat 7 a 8 gb geheugen op je videokaart hebt zitten is grootte onzin.
Ach, de XB1/PS4 hebben 8GB geheugen. Alleen al aan ram heb ik in mijn reeds 4 jaar oude pc, 12GB. Daarnaast, 3× een 780/290 in SLI/Crossfire en je zit ook al aan de 12GB vram. Als je wilt kijken 'wie de langste heeft', zul je met een console altijd aan 't kortste end trekken ;) Daarnaast, jij moet nog 5 jaar met je XB1 doen, ik kan wanneer ik ook maar wil mijn pc updaten. :)
Met SLI of Crossfire kan je niet het geheugen van de videokaarten bij elkaar optellen. Er staat namelijk de zelfde data in op elke kaart.
Wanneer een game engine geen AFR (alternate frame rendering) gebruikt, en dus niet alle data op iedere kaart nodig heeft om omstebeurt een frame te renderen, kan dit wel degelijk. Je hebt echter gelijk dat vrij weinig game engines dat nu doen. Overigens zullen SLI/Crossfire opstellingen hun waarde gaan tonen voor VR, omdat zij dan realtime, tegelijk, voor ieder oog, een beeld kunnen renderen. :)
Klopt op dit moment vind ik het grafische hetzelfde als mijn pc met een 780, het is dus niet dat ik geen pc heb hoor.. met een console ben je gewoon future prof, pc weet ik zeker dat ik het moet upgraden en dat vind ik het grootste nadeel van mijn pc. Doe ik het niet zit ik met zwaar slechte graphics
"met een console ben je gewoon future prof" Dat gevoel had ik nou niet écht toen mijn 360 circa een jaar geleden moeizaam 30fps wist te persen op 720p in GTA V. Mijn PC met nieuwe videokaart echter, wist BF4 er erg next gen uit te laten zien. Ik denk dat het juist het tegenovergestelde is, met iets wat je telkens kan upgraden in een mate die jij wil, ben je meer "future proof" dan iets waar je nog 5 jaar aan vast zit.

[Reactie gewijzigd door Turps op 28 september 2014 22:06]

Here we go again..

The never ending console vs PC discussie.

Misschien moeten mensen erbij neerleggen dat er andere wegen naar Rome lijden.

Of je nu PC / Xbox One / PS4 speelt, uiteindelijk speel je hetzelfde spel, aangezien het aantal exclusives met het jaar minder wordt.
ik vond Home ook niet veel aan. Jammer voor de mensen die dit veel spelen maar dit zat er natuurlijk aan te komen.
Ach... iedere keer als ik op Home inlogde kwamen er allemaal van die pedo's op me af die me naar mijn contactgegevens vroegen.
Er waren mini games, zoals 'Bingo', maar dan zat je vaker uren te wachtten eerder genoeg mensen waren.
De laad/download tijden voor bepaalde ruimtes was echt super lang.
Je kon skins kopen van games, die onredelijk duur waren.
Playstation Home kan gezien worden als een 'verbeterde' versie van IMVU, een game die overigens ook vol zit met pedo's en cyber sex. Of Habbo Hotel in 3D ofzo.

Telkens als je door het Playstation Home spel liep, zag je mensen tegen elkaar schelden, verderop stonden 20 mannelijke popjes om 1 vrouwelijk popje heen, sexuele opmerkingen te maken. Je kon precies zien wie al zijn geld in PS Home stak, want die hadden altijd de meest opvallende skins. Je kon nog niemand naar je kamer 'inviten' zonder dat ze over seks begonnen.

Eerlijk gezegd zal ik blij zijn als dit gedrocht verdwijnt.

[Reactie gewijzigd door Sentin White op 28 september 2014 16:05]

Ik had eigenlijk wel gehoopt dat dit ook naar de ps4 zou komen. Heb me er wel in vermaakt moet ik zeggen. Zeker toen ze het 'Harry Potter' deel erin stopten, dat was een groot succes voor ze. Jammer dus. :|
Home werd geïntroduceerd toen de Second Life hype nogal aanwezig was. Nu die hype heeft plaatsgemaakt voor *gaap* zou ik het ook niet rendabel vinden om de boel om te gaan coden van Cel Processor naar een x86 platform.
Ik heb een 40GB ps3 en vond het al niks aan. het gebruikte ook nog eens te veel ruimte vond ik.
Na een tijdje wel de schijf vervangen van de ps3 maar home niet nog eens keer geprobeerd.
PS Home 2 keer geprobeerd in het verleden, vond er niks aan. Veel kerels die achter de vrouwen aan zaten.
Laadtijden waren veels te lang, maar voor de rest boeide het mij totaal niet, het was gewoon ruk!
Dit klopt helemaal, als vrouw ben je daar echt niet veilig.
Yup standaard 20 gasten rond een vrouw. Nu ja vrouw... laten we maar zeggen dat ik verdenk dat iemand aan het trollen is!
Denk dat de screen shots al genoeg zeggen. Hey was meer een betaald advertentie platform dan daadwerkelijk een online community. Toppunt was toch wel virtueel in de queue staan. Gelukkig zagen ze wel in wat voor onzin dat was.
Je kan er ook allerlei dingen kopen in de shop. Wie gaat er nu 99 cent voor een virtuele spijkerbroek betalen? Echt onzin. Het is meer gemaakt om te chatten met vrienden, voor mensen die niet in het echt iemand durven aan te spreken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True