Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 53 reacties

De Nederlandse gamesmarkt is in 2007 flink gegroeid. Niet alleen gingen er veel consoles over de toonbank, ook zijn er aanzienlijk meer consolegames verkocht. De markt voor pc-games bleef voor het eerst in jaren stabiel.

Over heel 2007 gaven Nederlandse consumenten 915 miljoen euro uit aan muziek, dvd's en games. Dit is 5 procent meer dan in 2006, zo blijkt uit donderdag gepubliceerde cijfers van de Nvpi. Volgens de branchevereniging van de entertainmentindustrie wordt er aanzienlijk meer geld besteed aan games en muziekdownloads.

In 2007 gingen er bijna een miljoen consoles over de Nederlandse toonbanken. Dit zijn er 370.000 meer dan in 2006. De verkoop van de bijbehorende spellen groeide met 33 procent minder hard, maar deze sector genereerde wel meer omzet dan de hardwareverkopen. De gamesmarkt voor consoles was vorig jaar goed voor een omzet van 227,1 miljoen euro, terwijl de omzet uit verkochte consoles uitkwam op 212,2 miljoen euro.

Uit de cijfers van de Nvpi blijkt verder dat de omzet uit de verkoop van pc-games licht is gedaald. In totaal werden er 3,7 miljoen pc-games verkocht; 100.000 minder dan in 2006. Hoewel de oorzaak van deze daling niet is onderzocht, bestaat de kans dat piraterij hier een rol in speelt. Veel ontwikkelaars zouden tegenwoordig liever voor de console ontwikkelen: niet alleen zijn de marges hier hoger, ook is het het kopiŽren van consolegames, en dan voornamelijk voor de PS3, moeilijker.

Overigens kan de Nvpi over 2007 ook voor het eerst onderscheid maken tussen de diverse soorten dragers. De normale dvd steekt nog met kop en schouders boven zijn concurrenten uit. In totaal gingen er vorig jaar 32,4 miljoen dvd's over de toonbank. De verkoopaantallen van blu-ray en hd-dvd vallen hierbij met respectievelijk 60.000 en 10.000 in het niet. Saillant detail is dat Sony's umd met 90.000 verkochte schijfjes verhoudingsgewijs populairder is dan blu-ray en hd-dvd samen, maar naar omzet gemeten is blu-ray de winnaar.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (53)

De pc-markt groeit een stuk minder door loyaliteit van fans. Veel games, en vooral de goedverkopende, hebben een grote schare fans die lang bij de game blijven, zolang deze maar goede multiplayer heeft.

Ik merk het aan mezelf. Ik koop CoD1 en speel dat uit, en ga multiplayeren, daar wordt ik goed in dus dat blijf ik spelen, en vooruit ik koop ook United Offensive de uitbreiding. Dik twee jaar cod gespeeld, geen behoefte aan andere games. Toen kwam het langverwachte HL2 met CSS. Dat dik een jaar gespeeld, online is er immers geen einde en genoeg te doen. Vervolgens WoW, daar ben je helemaal flink zoet mee. CoD2 nog wel gekocht, maar nooit lang gespeeld.

Ik denk dat veel mensen zo omgaan met hun games. Door de online mogelijkheden bouw je online een kennissenkring op en is het gezellig en blijf je die game spelen. Waarom zou je switchen naar een andere shooter, waar je helemaal opnieuw moet beginnen en moet leren en nieuwe kennissen moet verwerven?

Als je deze trend optelt bij het fenomeen dat consolekopers ook loyaal zijn aan hun console (en eventueel consolespellen die ook steeds meer multiplayer met uitbreidbare content beginnen te ondersteunen) dan heb je de reden te pakken voor de dalende verkoop. En wil je een beetje fatsoenlijk online kunnen dan koop je die game echt wel. Alle andere games (de niet toppers zoals hierboven, de games met minder online fans dus) die games worden ook vast meer illegaal gedownload voor de singleplayer.

Ik weet dat veel games ook gekraakt online te spelen zijn op gekraakte servers, maar dat gaat voor consoles bijna niet op (xlink-kai daargelaten), voor pc-gebruikers zijn er soms wat meer mogelijkheden, maar het nadeel is dat er een stuk minder servers (en daardoor multiplayerspelsoorten) beschikbaar is en dat er vaker cheaters te vinden zijn.
Volgens jou redenering snijden zijn de makers een dief van hun eigen portomonnee omdat ze kwalitatief goede spellen leveren.

Heeft EA het toch bij het juiste eind door masterservers offline te gooien....

Mijn inziens eisen nieuwe spellen gewoon een betere PC en zijn weinig mensen enthousiast om 2000 euro uit te geven om spelletjes te spelen. Want eerlyk is eerlyk: een pc van 600 euro speelt alle oude spellen wel en doet alle andere functies van een PC ook.

Een oude xbox kost ook maar 50 tientjes ofzo. Waarom per se de nieuwe als de oude nog voldoet?

Ze zouden de verkoop ivm Martkplaats en V&A moeten vergelijken. Ik durf te wedden dat er dan veel grotere getallen bovenkomen. Ze meten alleen de nieuwe dingen, terwijl de oude nog volstaan voor het gros van de gebruikers.

Ik kan nog steeds veel plezier beleven aan spellen van voor 1995. Deze kun je onderhand op je telefoon al spelen, dus hoef ik geen andere spellen te kopen.

Omdat ik een tweaker ben heb ik natuurlijk wel een goeie PC en omdat ik wel een gamer ben zorg ik dat ik wel UT3 kan spelen, maar ik ga geen 800 euri extra uitgeven omdat ik dan Crysis kan spelen.

Dan koop ik liever een oud spelletje die het wel doet. Helaas ligt veel oude meuk niet meer in de winkels en wordt het dus niet bij de verkoopresultaten toegevoegd...
Ik denk niet dat de makers een dief van eigen portemonnee zijn als ze kwalitatief goede spellen leveren. Activision leeft juist op de verkoop van grote titels, en kan daardoor ook kleine titels in een substudiootje uitbrengen. Ten tweede, als CoD-fan koop je bijna automatisch CoD2. De tijd die het duurde om CoD2 te maken heb ik zowat helemaal doorgebracht met het spelen van CoD1.

Als zij geen kwalitatief goeie games uitbrengen binden zij geen gamers aan zich. Ik ben gebonden aan Activision en ga ervan uit dat hun grote titels garant staan voor kwaliteit en goeie gameplay en hoge replaywaarde. Zo heb ik dat ook met Valve.

Wel denk ik dat veel gamemakers erop uit zijn om net zoals Blizzard graag continue willen verdienen aan de release van een game. CoD koop je en dat is het geld dat Activision heeft. Verder hebben zij naast de support en onderhoud masterservers niet heel veel meer te doen, omdat de servers onafhankelijk van hen gehost kunnen worden. Blizzard host zelf vandaar dat zij ook moeten blijven verdienen.

Dat EA masterservers uit de lucht gaan is toch verschrikkelijk. Dat straft zichzelf wel af. Ook het slecht patchen e.d. gebeurt door hen als ik de verhalen rond de C&C-series mag geloven. Die spelontwikkelaar wil ik verder ook niet veel mee te maken hebben, en door dit soort praktijken zullen veel meer mensen die mening gaan delen.

Een ander voordeel aan de topgames die gespeeld worden; door de grote schare fans zal een uitgever het wel uit zijn hoofd laten een en ander zomaar af te sluiten. Je wilt toch niet dat mensen hun vertrouwen verliezen in je volgende uit te brengen game.
Thystan, je overschat de kosten van een PC flink. Voor die 600 euro heb je immers al bijna een high-end systeem tegenwoordig wat Crysis makkelijk aan kan (op Windows XP High Detail). De tijd dat een nieuwe gaming PC 2000 euro kostte is allang voorbij.
nieuws: 'Alliantie wil pc als gameplatform nieuw leven inblazen'

Gelukkig hebben we nu al berichten dat dit wel weer goed komt :) Het is misschien wel zo dat de verkoop minder is geworden omdat alle console's die zijn uitgekomen de laatste tijd ook niet echt goedkope spellen hebben. En je moet natuurlijk keuze's maken.
Saillant detail is dat Sony's umd met 90.000 verkochte schijfjes verhoudingsgewijs populairder is dan blu-ray en hd-dvd samen, maar naar omzet gemeten is blu-ray de winnaar.
Vind het ook niet zo gek aangezien heel veel UMD's maar 20 euries zijn!
Dat er geinvesteerd zal worden in advertenties en dergelijke betekent niet direct dat het 'wel weer goed komt' - de spellenbouwers moeten eerst het vertrouwen weer terugrkijgen in de PC markt, en de gamers die nu massaal overstappen op consoles moeten ook weer lol hebben bij het spelen van games op de pc.
Ik denk dat het argument meer winst wel zal zorgen dat het vertrouwen weer zal hersteld worden. Nier hellemaal trouwens en dat moet ook niet.

Er zijn nu eenmaal titels die beter voor een concole zijn dan voor de PC en omgekeerd.
Er is nu een groep die liever op consoles gammed dan op PC en omgekeerd.
Het zijn gewoon 2 verschillende markten, spijtig voor de PC games is de markt van de consoles op dit moment wel veel groter.
Dat kan je dan ook niet helemaal 1-op-1 vergelijken webshit. De PC is namelijk 1 game-platform en onder de noemer consoles vallen tientallen verschillende game-platformen. Als je werkelijk wilt vergelijken dan kan je beter de PC naast de Xbox 360 zetten, of de PC naast de PlayStation 3... want een markt voor tientallen game-platformen is natuurlijk wel groter dan die van 1 game-platform, anders zou de PC bijna een monopolie-positie bemachtigd hebben.
Spelen van games op de PC is OK. Over het installeren ben ik echter minder tevreden: Ik zit niet te wachtende op troep een copieerbeveiligingen e.d. spyware die soms op je PC gezet wordt waardoor andere programma's opeens niet meer (goed) werken. Dat soort rommel komt dus niet op m'n PC, dan haal ik wel ergens een illegale versie of laat het spel voor wat het is.
ben het met je eens, mijn insteek was alleen iets anders, ik had het over de verkoopcijfers. En die gaan in verhouding wel weer gelijk getrokken worden omdat de consoles steeds minder intressant worden naarmate er weer meer voor de PC beschikbaar is.
Op een gegeven moment is de tijd die mensen te besteden hebben nu eenmaal op.. we kunnen niet allemaal ťn meer console gaan spelen ťn meer pc-games gaan spelen ťn meer films kijken ťn meer muziek luisteren... Ergens gaat het een natuurlijk ten koste van het ander. Daarom vind ik het zo jammer dat er altijd wel weer een partij is die begint te jammeren.. nu dus de pc-game fabrikanten.. 'het komt vast door de piraterij' is dan een mooi antwoord. Maar in werkelijkheid is het nu eenmaal zo dat het een plaats moet maken voor het ander. Dat geldt tussen films en games, en tussen verschillende typen games onderling.
ik vind het allemaal reuze meevallen met de markt. voor het eerst in jaren groeit de PC markt niet? so what, de grote zoals hij was was toch ook genoeg voor zat bedrijven om een dikke boterham te verdienen? we zaten nu toevallig in een jaar waarin een hoop gebeurde in console land, als je kijkt hoeveel marketing e.d. de consoles hebben te besteden dan vind ik het reuze meevallen.

waarom wordt er in dit artikel weer over piracy en PC games gesproken? daar gaat het nieuws helemaal niet over volgens mij. piracy is hard op weg om net zo'n groot probleem om de consoles te worden, modden wordt daar ook steeds makkelijker en gebruikelijker.
voor het eerst in jaren groeit de PC markt niet? so what
Stilstaan is achteruitgaan. Ze gaan zelfs lichtjes achteruit terwijl de markt groeit, het marktaandeel daalt dus een stuk sneller.
Maar PCs verhuizen steeds vaker naar de TV kast in de vorm van een mediacenter PC, waar je ook op kan gamen. De TVs ondersteunen steeds vaker hogere resoluties waardoor die (belangrijke) belemmering is weggevallen.

Het zou me niet verbazen als het tij weer gaat keren, drastisch. Een PC leverd toch vaak meer functionaliteit en bied meer upgrade mogelijkheden.

Time will tell..
Dat is waar, maar dat vergt vaak meer kennis van de gebruiker. Uit mijn ervaring kan ik je vertellen dat de gemiddelde consument kiest voor een aparte DVR van hun TV-signaal leverancier, en een aparte console voor de spelletjes.

Ook al leg ik de voordelen van een HTPC uit, dan nog kiezen veel van mijn klanten voor bijvoorbeeld een MG-450HD of een TviX PVR M-4110SH. De totaal prijs is dan zelfs meer, met een console erbij, maar ze zijn dan gewoon 'brainwashed' door de marketing van de console fabrikanten (of aanbod van de spelletjes).

Het falen van de AppleTV laat ook wel zien hoe lastig het is om mensen op een andere gedachten te brengen, maar over langere tijd zal het wel lukken. Hopelijk zijn akties als de PC Alliantie dan voldoende om die tijd te overbruggen.

[Reactie gewijzigd door Ron.IT op 14 februari 2008 11:28]

heeft niets met marketing te maken hoor, veel mensen zijn helemaal niet zo technisch aangelegd en hebben dus veel liever voor elke functie een apart toestel dan 1 multifunctioneel toestel (wat meestal iets moeilijker is om te bedienen)

een HTPC klinkt overigens wel mooi, maar ik vraag mij dan zelf altijd af wat er gebeurd als ik wil gamen en ondertussen een tv programma wil opnemen
dual core cpu's zijn mooi, maar games zijn nogal veeleisend...

het falen van Apple tv kan je gewoon gelijk trekken met het (in mijn ogen toch) falen van HDTV (nog steeds een minderheid) en velen hebben het enkel omdat het de enige manier is om voetbal te kunnen kijken (in BelgiŽ dan toch): veel mensen hebben gewoon geen interesse in honderden zenders
er is ook meer in het leven dan enkel tv
Als je een TV programma wilt opnemen en tegelijk wilt gamen, dan kan dat prima, mits je de HTPC goed configureert. Zolang je namelijk een TV-tuner gebruikt die een hardware-encoder chip heeft, dan is de CPU vaak minder dan 5% met het opnemen bezig. Een snel hardeschijf volume (RAID-0) of apart volume voor de opname en het spel is dan wel belangrijk. Tevens moet je dan wat spelen met de task-manager instellingen, zodat bijvoorbeeld de PVR applicatie een hogere prioriteit krijgt dan het spel.

Veel geheugen is dan ook belangrijk, want je wilt zo weinig mogelijk dat de pagefile aanslaat. Het draaien van een 64-bit OS en minimaal 4GB geheugen is dan zeer aan te raden, al hangt het allemaal af van het type spel wat je speelt. Ik heb zelf 2GB in mijn HTPC met WinXP Home 32-bit en ik kan prima een Timeshift multiplayer spelletje spelen terwijl zowel een SDTV als HDTV kanaal wordt opgenomen. Ik kan dan alleen geen gebruik maken van MediaPortal, omdat dit een .NET applicatie is, die zelf nogal wat veeleisend is. Ben dan ook zelf wel van plan om een Phenom 9500 te nemen, zodra de prijs $150 wordt (hopelijk rond 20 April als Intel gaat stunten) en naar Vista 64-bit met 4GB te upgraden.
de dingen die jij aangeeft, zal de gemiddelde gebruiker niks vanaf weten of willen instellen. Ik denk ook dat de behalve dat console's goedkoper zijn dan een nieuwe game pc, de gemakkelijkheid waarmee je de games erop speelt een grote rol speelt. Je hoeft in ieder geval nooit een spel te instaleren zoals op de pc (behalve dan soms een deel van het spel op de harde schijf zetten, maar dat gaat ook zo goed als vanzelf)
maar een console is qua hardware kosten simpelweg goedkoper.....

Voor de prijs van een high-end graka koop je een xbox360, dat is ook wel een belangrijk punt :P
Je vergeet wel dat een beetje X360 of PS3 game al gauw 60-75 euro is. PC games zijn bij de release 50 euro en zakken erg snel itt consolegames. Op de langere termijn hoeft PC gaming echt niet duurder te zijn...
Hierbij moet wel vermeld worden dat de nieuwere spellen voor de X360 vaker naar de 50 euro gaan, zoals Mass Effect bij de Media Markt. Had verwacht dat-ie 65 euro zou zijn.
Daarbij gaan vele wat oudere spellen van de X360 generatie 20-30 euro kosten.

PS3 spellen zijn algemeen wel stuk duurder dus wat dat betreft moet er wel een scheiding gemaakt worden tussen de consoles. En ik heb gelezen dat Sony bewust de spelprijzen hoog houdt omdat ze geld terug moeten verdienen vanwege hun business model (geen inkomsten met PSN en hardware kosten voor fabricage is nog steeds te hoog).
Hierbij moet wel vermeld worden dat de nieuwere spellen voor de X360 vaker naar de 50 euro gaan, zoals Mass Effect bij de Media Markt. Had verwacht dat-ie 65 euro zou zijn.
Daarbij gaan vele wat oudere spellen van de X360 generatie 20-30 euro kosten.
Dat neemt niet weg dat de PC spellen over het algemeen goedkoper zijn.
Die hebben veelal een startprijs van §50,- max.
Binnen enkele maanden is deze al verlaagt met §5 - § 10.
Dan wordt het ergens rond de §25
Om daarna naar §10 te dalen
En vervolgens in de uitverkoop bak te eindigen voor §5

Ik heb de prijs van de spellen voor de PS2/3 en Xbox (360) nog niet tot die lage prijs zien dalen.
Hebben een startprijs van §50 - §60
Daarna een hele tijd §45
Vervolgens in de uitverkoop voor §25 (weet ik niet eens zeker van)

Deze bleven daarmee vergeleken hoog en verdwenen plots uit de schappen (omdat ze te oud werden en/of de laatste verkocht was).
Als je in de winkel rondshopped ben je inderdaad zo'n 45 euro kwijt voor een nieuwe PC game en zo'n 60-75 voor een nieuwe console game. Als je dit online doet ben je zo'n 20-30 kwijt voor een nieuwe PC game, en 55-75 voor een nieuwe console game. BioShock op de X360 kon je krijgen voor 55 euro, voor de PC had ik het voor 26 euro. (verzendkosten niet meegerekend, maar aangezien ik meerdere games tegelijk bestelde was dat miniem)

[Reactie gewijzigd door Droniac op 14 februari 2008 15:17]

ja, maar aangezien een mid-end al vergelijkbaar beeld op het scherm kan toveren en over iets meer dan een low-end dat ook al kan, is dat voordeel simpelweg tijdelijk.
Ik weet niet hoe erg die mediacenters aan zal slaan. Dat mensen de PC in de woonkamer zouden willen hebben, waar ook meestal de TV staat, is iets dat ik weinig tegenkom. Zelf begin ik er echt niet aan. Hooguit als weer een extra PC in het netwerk, maar ik wil m'n controle over de internetverbindingen e.d. toch graag in m'n werkkamer houden.
Hoewel de oorzaak van deze daling niet is onderzocht, bestaat de kans dat piraterij hier een rol in speelt.
Redelijk voorbarige conclusie. Het aantal verkochte DVD's is in 2007 juist toegenomen. Die zijn toch helemaal makkelijk te kopieren. Bij (PC) games willen veel mensen toch on-line kunnen waardoor een legaal spel noodzaak is. De console winnen aan populariteit de laatste tijd. Veel meer mensen gamen nu op een console waardoor de omzet op de pc minder wordt.
Hoewel je natuurlijk geheel gelijk kan hebben, zat ik te denken dat de oorzaak uit een iets andere hoek komt. Natuurlijk zijn console games populair, een gedeelte van die populairiteit is kunstmatig gecreerd. Er worden juist bewust een heleboel games exclusief voor de console markt gemaakt, of krijgen pas veel later een PC versie. Als je daarbij optelt dat deze praktijk de afgelopen jaren alleen maar populairder is geworden bij de games developers, dan kan ik niet anders concluderen dan dat dit een 'self fulfilling prophecy' is geweest.

Als we de cijfers eens naast elkaar leggen dan valt het allemaal wel mee volgens mij.

227,1 miljoen euro / 60 euro (de gemiddelde prijs van een nieuw console game) = 3.8 miljoen verkochte console games. Dat zijn dan alle consoles, PS2/PS2/Xbox/Xbox360/Wii/PSP/etc. Ten opzichte van de 3.7 miljoen games verkocht voor de PC. Nu kan het zo zijn dat er veel games zijn verkocht voor de consoles die veel goedkoper waren dan 60 euro, waardoor de cijfers niet meer kloppen, maar de 'cijfers' van nvpi die we hier te zien krijgen is als appels met peren vergelijken. Vergelijk omzet met omzet of verkoop aantal met verkoop aantal, niet omzet met verkoop aantal.

Als ik de verkoop cijfers van een aantal populaire games moet gelovern (zoals CoD4) dan zijn er veel minder console games uitgegeven dan computer games, of er zijn een hoop console games die heel erg slecht verkopen.
Men vergeet dat een boel mensen Games online kopen via b.v. Steam. Dus wordt de lokale verkoopboer overgeslagen. Beetje domme berekening. Ik denk dat een veelvoud aan pc gamerts direct online kopen.
Ja ik vraag me dan ook af in welke mate de Nvpi online transacties volgt. Sowieso verklaard de opkomst van zaken als Steam en andere vormen van digitale downloads veel van deze daling in verkochte PC games. Ook iemand die een spel koopt bij een goedkope buitenlandse internet shop als Play.com oid. zal niet meegerekend worden. Maar houden ze bijvoorbeeld wel speciaalzaken als nedgame en gcshop in de gaten? Of wat te denken van in het buitenland gevestigde zaken met nederlandse online afdelingen, zoals cd-wow?

Zo niet dan zijn deze cijfers zeker niet representatief voor de werkelijke PC verkoopcijfers. Ik ken immers geen PC gamer die nog zijn/haar games bij de lokale Dynabyte of Mediamarkt haalt, dat is alleen maar duur. Wat console gamers betreft is dat toch een stuk minder, omdat het prijsverschil daar maar iets van 0-5 euro bedraagt ipv. 20 euro of zelfs meer. Ook zijn er veel PC games die niet in de winkel te koop zijn, maar alleen online - die worden sowieso niet meegerekend (b.v.: Sam & Max, Savage 2)
Maar een DVD is ook een stuk goedkoper, en de prijzen van nieuwe releases liggen tegenwoordig ook iets lager dan enkele jaren terug terwijl de prijs van een PC game al jaren dezelfde prijs heeft.

Daarnaast hebben titels die het hoofdzakelijk van single player moeten hebben er waarschijnlijk nog meer onder te lijden.
De consumenten geven in totaal 5% meer uit aan entertainment en daarbij treden onderling wat verschuivingen op. Maar bij de categorie die wat achterblijft wordt meteen met de beschuldigende vinger richting richting piraterij gewezen terwijl ze er zelfs bij zeggen dat ze daar geen enkel bewijs voor hebben (want niet onderzocht). Sterker nog, in de alinea daarna staat een veel sterkere reden: Veel ontwikkelaars geven de voorkeur aan consoles, weliswaar weer met een (niet onderbouwde) referentie naar piraterij. Maar in wezen is het simpel. Het staat ontwikkelaars vrij te kiezen voor welk platform ze ontwikkelen. Kiezen er daarbij meer voor consoles omdat ze denken dat ze daar meer kunnen verdienen, dan krijg je minder aantrekkelijk aanbod op de PC. En minder aantrekkelijke titels leiden ook tot minder omzet.
Ook begrijp ik uit het artikel dat de omzet aan MMO abonnementen niet is meegenomen bij de PC games omzet. En die omzet zou wel degelijk van belang kunnen zijn in het totale plaatje.

Al met al een bijzonder tendentieuze piraterij paragraaf van tweakers.net met een heel hoog FUD gehalte.
Helemaal mee eens. Waar de NVPI opeens van uit gaat is dat de console games beter verkopen omdat meer mensen die games zijn gaan spelen. Wat nou als de PC gamers van toen, nu opeens de PC links laten liggen en liever opeen console spelen? Ik speel zelf graag games, maar bijna nooit meer op de PC. Vroeger was nog het argument nog dat je met PC's online kon spelen, maar dat is ook verleden tijd. Daarnaast moet je zowel voor elke nieuwe PC game bijna een nieuwe PC of videokaart kopen. Tegenwoordig zijn (geloof ik) ook de meeste PC games porten van de X360 versie. De NVPI zoekt gewoon een stok om mee te slaan en roept daarom maar wat. Rechters en Politici (die over het algemeen in een ander sterrenstelsel leven) zijn hier gevoelig voor en doen dan weer allerlei privacy beperkende maatregelen opleggen ten gubste van het NVPI die ook mensen treft die geen kwaad in de zin hebben.
De meeste PC games zijn nog steeds PC exclusive en ondertussen ontvangt de PC alle populaire X360/PS3 games in de vorm van ports, het game aanbod is dus vele malen groter dan dat van de X360 of de PS3 alleen. De laatste keer dat een nieuwe generatie high-end videokaarten uitkwam was in 2006. Wat je zegt klopt dus niet helemaal.

Ik denk dat games als World of Warcraft, Neverwinter Nights, Half Life 2, enz. juist een van de grootste redenen zijn waardoor het aantal verkochte PC games in winkels een dalende trend laat zien. Deze games ben je makkelijk jaren mee bezig, mede dankzij gigantische modding-scenes of vele ingrijpende updates en uitbreidingen. Ik ken een hoop WoW spelers en geen van allen speelt eigenlijk nog echt andere games, of het nou PC, handheld of console is...

[Reactie gewijzigd door Droniac op 14 februari 2008 15:43]

na tig 1000 euro upgrades om weer's een spel van paar tientjes te kunnen spelen,.......heeft het gamen het op de PC bij mij eigenlijk verziekt....

[Reactie gewijzigd door Akino op 14 februari 2008 11:34]

Het is niet omdat je het op belachelijk hoge settings KAN spelen dat je het ook zo MOET spelen. Het is perfect doenbaar om de settings van games naarmate de jaren verstrijken telkens milder en milder in te stellen. Zo gebeurt het ook bij consoles. Of hoe denk je anders hoe het komt dat games op consoles jaren aan een stuk speelbaar blijven? Omdat de grafische kwaliteit veel minder hard meeŽvolueert met die van de PC. Ze zorgen ervoor dat middels spelen met grafische settings een hoge framerate gegarandeerd blijft op een console. Maar zelfs dat lukt niet altijd evengoed wegens hopeloos verouderde hardware. Denk aan driver 2 op de ps1 en max payne op de ps2. Schokkerig omdat het grafisch te zwaar was voor de console waarop het geintroduceerd is geweest. Dit is telkens gebeurd op een moment dat de console niet meer zo nieuw was. Zo zie je maar dat een console ook grenzen heeft.

Als andere optie is het bijvoorbeeld ook mogelijk om enkele jaartjes te wachten om dan een mid-end grafische kaart te kopen die de vorige high-end kaartjes het nakijken geeft waardoor je de games uiteindelijk toch op full quality kan spelen.
De verkoopaantallen van blu-ray en hd-dvd vallen hierbij met respectievelijk 60.000 en 10.000 in het niet. Saillant detail is dat Sony's umd met 90.000 verkochte schijfjes verhoudingsgewijs populairder is dan blu-ray en hd-dvd samen, maar naar omzet gemeten is blu-ray de winnaar.
Niet zo gek... 60.000 x 40 euro (wat volgens mij wel ongeveer de gemiddelde prijs van een blu-ray is) is meer dan 90.000 x 20 euro (wat ongeveer de dumpprijs is waarvoor ik umd-filmpjes her en der in de budgetbak zie liggen)...

Het verschil in aantallen is ook niet zo gek, als je bedenkt dat de psp een jaar langer op de markt is dan de ps3 (waarmee de blu-ray pas echt vaart begon te krijgen).

Ik zou niet weten waarom je geld zou neertellen voor een schijfje met een film in lage resolutie die je alleen in een portable speler kunt bekijken. Schaf dan voor minder geld een dvd aan (die je ook op een grote tv kunt bekijken) en rip deze via 1 van de 3000 freeware rip-tools naar psp-formaat.

Bovendien was er een paar maanden geleden dacht ik een nieuwtje waarin Sony op blu-ray films ook een psp-versie mee gaat leveren, toch? Dan zie ik helemaal geen reden meer in aanschaf van een umd-versie.

[Reactie gewijzigd door 19339 op 14 februari 2008 10:26]

Niet zo gek... 60.000 x 40 euro (wat volgens mij wel ongeveer de gemiddelde prijs van een blu-ray is) is meer dan 90.000 x 20 euro (wat ongeveer de dumpprijs is waarvoor ik umd-filmpjes her en der in de budgetbak zie liggen)...
40 euro voor een Blu-ray is wel extreem duur. HD DVD's en Blu-ray's zie ik over het algemeen met prijzen tussen 25 en 30 euro, terwijl UMD's vaak tussen de 5 en de 10 euro zitten.
Met drie nieuwe consoles op de markt, is het natuurlijk niet zo raar dat er nu een grote sprong in de console verkopen zit. Volgend jaar zul je waarschijnlijk een dip zien, aangezien dat iedereen al zijn Xbox360, PS3 en Wii heeft, en alleen nog maar spellen daarvoor koopt. Ook qua spellen zul je een extra verkoop zien wanneer de nieuwe console gekocht is... Je wilt immers gelijk even wat verschillende dingen uitproberen.

Ik voorspel dat volgend jaar de console verkopen achterblijven...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True